Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Communication"

Sort by: Order: Results:

  • Aaltio, Anniina (2022)
    Rakennusteollisuuden suuret päästöt, alati nouseva ympäristötietoisuus ja tavoitteet kohti hiilineutraaliutta yhdessä väestönkasvun kanssa ajavat rakennusteollisuutta vääjäämättä keskelle muutosta. Puukerrostalojen on nähty toimivan yhtenä ratkaisuna tämän muutoksen edesauttamiseksi. Puukerrostalohankkeiden ekosysteemiin liittyvillä toimijoilla onkin täten mahdollisuus yhdessä toimien löytää uusia rakennusalan innovaatioita, joilla vastata koko alan kohtaamiin ulkopuolelta tuleviin muutostekijöihin, jotka osaltaan luovat painetta niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada parempi käsitys liiketoimintaekosysteemikonseptin soveltuvuudesta puukerrostalohankkeisiin ja miten hanketoiminta tukee ekosysteemin toimintaa. Ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä pyrittiin saamaan vastauksia yhteistyöstä ja viestinnästä. Toinen tutkimuskysymys käsitteli puukerrostalohankkeissa mukana olleiden toimijoiden ympäristötietoisuutta. Tutkimus toteutettiin tekemällä 10 teemahaastattelua, jotka liittyivät kolmeen eri puukerrostalokohteeseen, jotka sijaitsivat Suomessa eri paikkakunnilla. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että näiden kolmen puukerrostalohankkeen liiketoimintaekosysteemit muodostavat useiden eri toimijoiden verkostoja, jotka toimivat ekosysteemin eri tasoilla yhteisenä päämääränään tuottaa laadukasta ja ympäristöystävällistä rakentamista, joka osaltaan lisää maamme hiilivarastojen määrää. Tätä edellyttää toimijoiden välinen yhteistyö, jossa viestintä koettiin pääsääntöisesti sujuvaksi. Toisaalta haasteita oli havaittavissa keskinäisessä kommunikoinnissa ja toimintatapojen yhteensovittamisessa, johtuen työskentelystä uuden asian äärellä. Aikataulutus, tutut toimijat sekä materiaalitoimittaja vaikuttivat positiivisesti hankkeen lopputulokseen. Hiilijalanjälki ja -kädenjälki laskelmiin toivottiin yhteneväisiä laskentatapoja, jotta vertailtavuus lisääntyisi. Hankkeissa tunnistettiin rakennusten potentiaali hiilivarastona ja puukerrostalohankkeiden ympäristömerkitys nähtiin suurena. Hankkeessa mukana olleet toimijat kokivat, että tarvittaisiin asennemuutosta niin kuluttajien kuin rakennusteollisuuden osalta, jotta puukerrostalohankkeiden määrää saataisiin nostettua. Nähtävissä oli haastateltujen taholta pohdintaa siitä, ovatko yritykset tarpeeksi laajasti omaksuneet ympäristöajattelun ja tullaanko asetettuihin vastuullisuustavoitteisiin pääsemään niin yrityksissä kuin laajemmalti rakennusteollisuuden puolelta. Tästä huolimatta puukerrostalorakentaminen nähtiin positiivisena asiana, jonka myötä on mahdollisuus ottaa askel kohti nykyrakentamista kestävämpää tilaa ja siten olla osana suurempaa, yhteistä muutosta, johon pääseminen edellyttää toimialat ylittävän yhteistyön laajentumista. Tämä kuitenkin vaatisi rakennuskäytäntöjen muuttamista ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla sekä avoimempaa yhteistyötä eri toimijoiden keskuudessa.
  • Aaltio, Anniina (2022)
    Rakennusteollisuuden suuret päästöt, alati nouseva ympäristötietoisuus ja tavoitteet kohti hiilineutraaliutta yhdessä väestönkasvun kanssa ajavat rakennusteollisuutta vääjäämättä keskelle muutosta. Puukerrostalojen on nähty toimivan yhtenä ratkaisuna tämän muutoksen edesauttamiseksi. Puukerrostalohankkeiden ekosysteemiin liittyvillä toimijoilla onkin täten mahdollisuus yhdessä toimien löytää uusia rakennusalan innovaatioita, joilla vastata koko alan kohtaamiin ulkopuolelta tuleviin muutostekijöihin, jotka osaltaan luovat painetta niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada parempi käsitys liiketoimintaekosysteemikonseptin soveltuvuudesta puukerrostalohankkeisiin ja miten hanketoiminta tukee ekosysteemin toimintaa. Ensimmäisellä tutkimuskysymyksellä pyrittiin saamaan vastauksia yhteistyöstä ja viestinnästä. Toinen tutkimuskysymys käsitteli puukerrostalohankkeissa mukana olleiden toimijoiden ympäristötietoisuutta. Tutkimus toteutettiin tekemällä 10 teemahaastattelua, jotka liittyivät kolmeen eri puukerrostalokohteeseen, jotka sijaitsivat Suomessa eri paikkakunnilla. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että näiden kolmen puukerrostalohankkeen liiketoimintaekosysteemit muodostavat useiden eri toimijoiden verkostoja, jotka toimivat ekosysteemin eri tasoilla yhteisenä päämääränään tuottaa laadukasta ja ympäristöystävällistä rakentamista, joka osaltaan lisää maamme hiilivarastojen määrää. Tätä edellyttää toimijoiden välinen yhteistyö, jossa viestintä koettiin pääsääntöisesti sujuvaksi. Toisaalta haasteita oli havaittavissa keskinäisessä kommunikoinnissa ja toimintatapojen yhteensovittamisessa, johtuen työskentelystä uuden asian äärellä. Aikataulutus, tutut toimijat sekä materiaalitoimittaja vaikuttivat positiivisesti hankkeen lopputulokseen. Hiilijalanjälki ja -kädenjälki laskelmiin toivottiin yhteneväisiä laskentatapoja, jotta vertailtavuus lisääntyisi. Hankkeissa tunnistettiin rakennusten potentiaali hiilivarastona ja puukerrostalohankkeiden ympäristömerkitys nähtiin suurena. Hankkeessa mukana olleet toimijat kokivat, että tarvittaisiin asennemuutosta niin kuluttajien kuin rakennusteollisuuden osalta, jotta puukerrostalohankkeiden määrää saataisiin nostettua. Nähtävissä oli haastateltujen taholta pohdintaa siitä, ovatko yritykset tarpeeksi laajasti omaksuneet ympäristöajattelun ja tullaanko asetettuihin vastuullisuustavoitteisiin pääsemään niin yrityksissä kuin laajemmalti rakennusteollisuuden puolelta. Tästä huolimatta puukerrostalorakentaminen nähtiin positiivisena asiana, jonka myötä on mahdollisuus ottaa askel kohti nykyrakentamista kestävämpää tilaa ja siten olla osana suurempaa, yhteistä muutosta, johon pääseminen edellyttää toimialat ylittävän yhteistyön laajentumista. Tämä kuitenkin vaatisi rakennuskäytäntöjen muuttamista ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla sekä avoimempaa yhteistyötä eri toimijoiden keskuudessa.
  • Moreno Ramírez, Francisco (2017)
    As in many countries, education in Chile has been a huge problem for authorities and researchers. Over time, there have been many attempts to improve quality, but with little to no success. It is difficult to find the main reason why Chilean education faces many problems. One reason could be the way teachers understand the policy instruments; the national curriculum, and how clear it is. However, it also could be related to the way of using skills related to communication in general, and teacher-student interaction in particular. My assumption is they have been ignored or under considered as part of the teaching process. Some experts have recognized the relevance of communication and teacher- student interaction, because of the significance of reciprocity. It has a very crucial role for effective teaching and learning to take place (Arthur, Gordon, & Butterfield, 2003). This is an in-depth research into both systems of education, a comparative and qualitative investigation that aim to analyse guidelines for teachers and principals. This research will collect data through the analysis of both national curriculums, to see how these terms are mentioned and described in them as part of the guidelines of every taught subject, and how many of these teaching methods include teacher-student interaction. For this reason, the purpose of my thesis is to analyse how the elements of communication and teacher-student interaction are presented in the official curriculums of Chile and Finland. Although the analysis of documents is the main source of data, this investigation considers also the observation to understand the dynamics in the classroom, despite being only an illustration.
  • Moreno Ramírez, Francisco (2017)
    As in many countries, education in Chile has been a huge problem for authorities and researchers. Over time, there have been many attempts to improve quality, but with little to no success. It is difficult to find the main reason why Chilean education faces many problems. One reason could be the way teachers understand the policy instruments; the national curriculum, and how clear it is. However, it also could be related to the way of using skills related to communication in general, and teacher-student interaction in particular. My assumption is they have been ignored or under considered as part of the teaching process. Some experts have recognized the relevance of communication and teacher- student interaction, because of the significance of reciprocity. It has a very crucial role for effective teaching and learning to take place (Arthur, Gordon, & Butterfield, 2003). This is an in-depth research into both systems of education, a comparative and qualitative investigation that aim to analyse guidelines for teachers and principals. This research will collect data through the analysis of both national curriculums, to see how these terms are mentioned and described in them as part of the guidelines of every taught subject, and how many of these teaching methods include teacher-student interaction. For this reason, the purpose of my thesis is to analyse how the elements of communication and teacher-student interaction are presented in the official curriculums of Chile and Finland. Although the analysis of documents is the main source of data, this investigation considers also the observation to understand the dynamics in the classroom, despite being only an illustration.
  • Garcia Torres, Yvette Maria Vanessa (2021)
    This study aims to analyze institutional change and transparency practices of the National Audit Office of Peru (NAO), whose job is to promote accountability in public administration but paradoxically faced an accountability crisis in 2017. This study analyzes the combination of logics of explanation that fostered the changes in the NAO during 2010 to 2020, and the role of transparency practices in institutional change. This study answers two research questions about the logics of explanation that were decisive to promote institutional change and the role of transparency in institutional change at the National Audit of Peru during the ten-year study of 2010-2020. In that regard, this theory-based qualitative research is based on institutional change theories and the four logics of explanation proposed by Vivien Schmidt: institutional design, evolutionary, appropriateness, and communication, the perceptions of seven decision-makers, managers, authors, or participants who worked during the time of the study frame of ten years, plus the analysis of statistical data. Since only one logics of explanation cannot explain the changes, a combination of the four logics of explanation were necessary. Each of the logics of explanation merge with thematical axis proposed after coding the interviewees' perspectives to explain how the changes were produced and the role of the transparency practices that fostered the changes within an accountability public institution between 2010 2020. Moreover, theories of accountability, trustworthiness, transparency and communication are presented to answer the research questions. This study uses the content analysis method and other qualitative research tools such as document review, website review, and information from the organization, which is of public domain. Finally, the conclusions of this study show that the combination of the four logics of explanation was crucial for the changes at the National Audit Office, and the practices of transparency were effects of those changes.
  • Garcia Torres, Yvette Maria Vanessa (2021)
    This study aims to analyze institutional change and transparency practices of the National Audit Office of Peru (NAO), whose job is to promote accountability in public administration but paradoxically faced an accountability crisis in 2017. This study analyzes the combination of logics of explanation that fostered the changes in the NAO during 2010 to 2020, and the role of transparency practices in institutional change. This study answers two research questions about the logics of explanation that were decisive to promote institutional change and the role of transparency in institutional change at the National Audit of Peru during the ten-year study of 2010-2020. In that regard, this theory-based qualitative research is based on institutional change theories and the four logics of explanation proposed by Vivien Schmidt: institutional design, evolutionary, appropriateness, and communication, the perceptions of seven decision-makers, managers, authors, or participants who worked during the time of the study frame of ten years, plus the analysis of statistical data. Since only one logics of explanation cannot explain the changes, a combination of the four logics of explanation were necessary. Each of the logics of explanation merge with thematical axis proposed after coding the interviewees' perspectives to explain how the changes were produced and the role of the transparency practices that fostered the changes within an accountability public institution between 2010 2020. Moreover, theories of accountability, trustworthiness, transparency and communication are presented to answer the research questions. This study uses the content analysis method and other qualitative research tools such as document review, website review, and information from the organization, which is of public domain. Finally, the conclusions of this study show that the combination of the four logics of explanation was crucial for the changes at the National Audit Office, and the practices of transparency were effects of those changes.
  • Pietilä, Markus (Helsingfors universitetUniversity of HelsinkiHelsingin yliopisto, 2015)
    Apotti on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä alueen kuntien potilastietojärjestelmähanke. Helsingin kaupungin terveyslautakunta kokoontui ensimmäisen kerran ottamaan kantaa Apottiin 11.9.2012. Ennen kokousta sosiaalisessa mediassa oli virinnyt vilkas keskustelu, jossa lähinnä kritisoitiin hanketta. (Hanketta kritisoitiin muun muassa sen korkeasta kustannusarviosta ja siitä, että hankkeessa oltaisiin ajautumassa niin sanottuun toimittajaloukkuun.) Keskustelun keskiössä oli 9.7.2012 perustettu Facebook-ryhmä Terveydenhuollon tietojärjestelmät korjattava. Keskusteluun osallistuivat suoraan ja välillisesti myös perinteisempi media ja potilastietojärjestelmähankkeen vastuuhenkilöt. Keskustelun tärkeimmät pitkät puheenvuorot ja lyhyemmät kommentit ovat hajallaan ja sekavassa järjestyksessä eri internetsivustoilla. Tämän tutkielman ensisijaisena tavoitteena on etsiä nämä keskustelun tärkeimmät puheenvuorot ja esitellä ne kronologisessa järjestyksessä (luvut 2-7 ja 13-29). Tutkielman toissijaisena tavoitteena on pohtia joitakin keskustelussa esiinnousseita teemoja (luvut 8-12 ja 30).
  • Hevossaari, Kari (2020)
    Lääkärin hyvät vuorovaikutustaidot hyödyttävät sekä potilasta että lääkäriä itseään. Ne ovat samanarvoiset kliinisten kädentaitojen ja lääketieteellisen tiedon kanssa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavien lääkärien potilaat saavat parempaa hoitoa ja lisäksi nämä lääkärit voivat itsekin paremmin. Muutos asenteissa vuorovaikutustaitoja kohtaan on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut suuri. Niistä on tullut osa niitä perustaitoja, joita valmistuvien lääkärien oletetaan hallitsevan. Samanaikaisesti vuorovaikutustaitojen opetusta osana lääkärien peruskoulutusta on kehitetty ja lisätty. Vuorovaikutustaitojen opetusta on mahdollista purkaa eri osa-alueisiin, mutta mikään yksittäinen opetusmenetelmä ei ole osoittautunut ylivoimaiseksi. Tärkeintä on tarkoin suunniteltu, järjestelmällinen ja monipuolinen koulutus, joka alkaa lääketieteen opintojen alussa ja jatkuu valmistumiseen asti. Opetuksen tulisi koskettaa kaikkia lääketieteen erikoisaloja ja opitut taidot on tärkeää kyetä integroimaan osaksi oikeita kliinisiä potilaskontakteja. Opiskelijoiden edistymistä täytyy seurata opintojen aikana, antaa heille palautetta ja tarjota heille mahdollisuuksia keskustella oppimastaan. Opiskelijat suhtautuvat vuorovaikutuskoulutukseen pääosin myönteisesti. Opettajien omien vuorovaikutustaitojen tulee olla hyvät ja heidän asenteensa näiden taitojen oppimista kannustavaa. Vuorovaikutuskoulutuksen eri menetelmien ja niiden tehon tutkiminen on tärkeää. Tutkimuksesta saatavaa tietoa tulee aktiivisesti levittää niin opiskelijoille kuin opettajillekin. Vuorovaikutuskoulutusta tulee säännöllisesti päivittää, koska yhteiskunta, yleinen arvomaailma sekä käyttäytymisnormit lääkärien ympärillä ovat jatkuvassa muutoksessa.
  • Hevossaari, Kari (2020)
    Lääkärin hyvät vuorovaikutustaidot hyödyttävät sekä potilasta että lääkäriä itseään. Ne ovat samanarvoiset kliinisten kädentaitojen ja lääketieteellisen tiedon kanssa. Hyvät vuorovaikutustaidot omaavien lääkärien potilaat saavat parempaa hoitoa ja lisäksi nämä lääkärit voivat itsekin paremmin. Muutos asenteissa vuorovaikutustaitoja kohtaan on viimeisten vuosikymmenien aikana ollut suuri. Niistä on tullut osa niitä perustaitoja, joita valmistuvien lääkärien oletetaan hallitsevan. Samanaikaisesti vuorovaikutustaitojen opetusta osana lääkärien peruskoulutusta on kehitetty ja lisätty. Vuorovaikutustaitojen opetusta on mahdollista purkaa eri osa-alueisiin, mutta mikään yksittäinen opetusmenetelmä ei ole osoittautunut ylivoimaiseksi. Tärkeintä on tarkoin suunniteltu, järjestelmällinen ja monipuolinen koulutus, joka alkaa lääketieteen opintojen alussa ja jatkuu valmistumiseen asti. Opetuksen tulisi koskettaa kaikkia lääketieteen erikoisaloja ja opitut taidot on tärkeää kyetä integroimaan osaksi oikeita kliinisiä potilaskontakteja. Opiskelijoiden edistymistä täytyy seurata opintojen aikana, antaa heille palautetta ja tarjota heille mahdollisuuksia keskustella oppimastaan. Opiskelijat suhtautuvat vuorovaikutuskoulutukseen pääosin myönteisesti. Opettajien omien vuorovaikutustaitojen tulee olla hyvät ja heidän asenteensa näiden taitojen oppimista kannustavaa. Vuorovaikutuskoulutuksen eri menetelmien ja niiden tehon tutkiminen on tärkeää. Tutkimuksesta saatavaa tietoa tulee aktiivisesti levittää niin opiskelijoille kuin opettajillekin. Vuorovaikutuskoulutusta tulee säännöllisesti päivittää, koska yhteiskunta, yleinen arvomaailma sekä käyttäytymisnormit lääkärien ympärillä ovat jatkuvassa muutoksessa.
  • Lee, Min-Young (2023)
    Swedish abstract Denna forskning behandlar oavsiktliga institutionella diskrimineringsmekanismer som upplevdes under NPM-reformperiod i Helsingfors vuxenutbildning mellan åren 2012 och 2017. Tidsperioden var kritisk med tanke på den populistiska och polariserade politiska atmosfären som präglades i Finland (och i en del andra områden i Europa). I undersökningen analyseras tjänstemännens subjektiva uppfattningar och upplevelser som var kopplade till omorganiserande av strukturell integration inom Finlands arbetsförvaltning på lokal, regional och central nivå. Enligt Lipskys teori om Street-level Bureaucrat and the Dilemma of the Individual finns det olika målsättningar mellan övre och nedre administrationsnivåer medan verkställande arbete för offentlig service äger rum. Forskningsresultatet eftersträvar att förklara förekommande av eventuella avskiljande målsättningar (ibland tolkade som uppfattningar) inom och mellan olika organisationsnivåer och/eller -enheter vilka är listade nedan: - inom arbetsministeriet – huvudsakligen den lokala och regionala nivån i jämförelse med centrala politiska beslut (intraorganisatorisk) - inom Helsingfors stad (intraorganisatorisk, särskilt mellan finlandssvensk och finsk administration), - mellan Helsingfors stad och staten (mer specifikt Nylands regionala närings-, trafik- och miljöcentral och arbetsministeriet). Det här är en deduktiv, hermeneutisk undersökning som använder fenomenologisk metodologi. Hoods inspirerade idealmodellutveckling och (sociologisk) interkulturell kommunikation används som analysmetoder. Föreställnings- och självreflekteringsförmåga i den egna subjektiva miljökontext är i bruk för att bilda en förståelse av de olika handlingarna som förekommer i sammanhangen av intra- och interorganisatoriskt samspel där serviceefterfrågan och arbetsbördan är överväldigande. Forskningsresultaten tydde på att organisationerna var fragmenterade, och åtminstone tillfälligt inåtvända och överlappande när det gällde informationsdelningen av serviceplanering (särskilt inom de olika enheterna inom den regionala administrationsnivån där olika utbildningsprogrammen var konkurrensutsatta av olika enheter, och också mellan den finskspråkiga och svenskspråkiga service på grund av att det hade utvecklats två skilda specialiserade vuxenutbildningsnätverk på lokal och regional nivå). De marknadsbaserade inledande kartläggningarna (som är porten till vidare yrkesutbildning) kunde ha förbättrat på utbildningstillgängligheten: - av att utveckla lokalt gemensamma mågkulturella och kritiskt-funktionella verktyg för personalen, - av att förverkliga ett centraliserade system för konkurrenutsättningen av yrkesutbildningar på regional nivå, och inledande kartläggningar av både svensk- och finskspråkiga integrationsutbildningar som är beroende av rätt informationsdelning i kundarbete (åt båda hållen), - genom att erbjuda personalen en serie av utbildningstillfällen som diskuterar kulturell mångfald ur ett bredare perspektiv men i en lokalt praktisk kontext, och - genom ökande av kvalitet inom planering och kundservice genom icke-diskriminerande och/eller inkluderande rekrytering
  • Rinta-aho, Maija (2019)
    Tausta: Tutkielman tavoitteena oli selvittää onkologisille ja hematologisille potilaille vuonna 2016 tehdyn kyselytutkimuksen vapaakenttävastauksien avulla heidän näkemyksiänsä ja toiveitansa hoitonsa suhteen. Avoimia kysymyksiä potilailta kysymällä on mahdollista tunnistaa potilaille tärkeitä ja potilastyytyväisyyttä parantavia seikkoja, jotka eivät välttämättä lääkärin näkökulmasta nousisi oleellisiksi. Maailmalla potilaskokemuksia ja -tyytyväisyyttä avoimin kysymyksin tutkittaessa potilaille tärkeiksi asioiksi on aiemmissa tutkimuksissa noussut muun muassa kommunikaatioon, viiveisiin hoidossa, sairaalaympäristöön, hoidon jatkuvuuteen ja saavutettavuuteen liittyvät teemat. Menetelmät: Menetelmänä oli vapaakenttävastausten läpikäyminen ja laadullinen pohdinta. Tähän kuului vastauksissa toistuvien teemojen tunnistaminen ja niiden mukaan vastausten ryhmittely, sekä merkittävimpien vastaajaryhmien ja kahden sairaalan vastausten erojen tarkempi tarkastelu. Tulokset: Potilaille tärkeimmäksi teemaksi nousi vapaakenttävastauksissa kommunikaatio, jota reilu kolmasosa vastauksista käsitteli. Seuraavaksi eniten potilaiden kommentit olivat yleistä positiivista palautetta hoitavia yksiköitä kohtaan. Muita tärkeiksi nousseita teemoja olivat toiveet omalääkäristä tai omahoitajasta, sairaalakäyntiaikataulut, suoraan hoitoon liittyvät asiat ja sairaalaympäristö. Pohdinta: Potilaiden vapaissa vastauksissa esiin nousseet kommentit ja toiveet olivat samansuuntaisia kuin aiemmissakin vastaavissa kyselyissä. Kommunikaation näkökulmasta vastausten perusteella yksittäisen lääkärin kohdalla hyvään vuorovaikutukseen ja riittävään tiedonjakamiseen panostaminen olisi tärkeää, kun taas hoitoprosesseja isommassa mittakaavassa suunnitellessa tulisi ottaa huomioon helpompi yhteydenottomahdollisuus hoitopaikkaan. Potilaille on tärkeää myös välttää turhaa odotusaikaa, saada kokemus kiireettömästä vastaanottotilanteesta, tarkoituksenmukainen sairaalaympäristö sekä mahdollisuus saada tavata samat tutut hoitajat ja lääkärit.
  • Harjula, Hanna (2009)
    Nowadays it is impossible to deny the importance of organizational communication and business strategy. During recent years it has been understood, that these two areas are strongly linked together it is impossible to fulfill a strategy without communication. Also research in these fields has developed into the same direction. It has been widely acknowledged, that strategy implementation and organizational communication are an important part of all employees work particularly in expert organizations. However, there is only little research of strategy communication from employee perspective. This master's thesis explores employee views on strategy and strategy communication in an expert organization. The research area is approached through two research questions. The first explores employee views on strategy communication meetings, special events that were held in spring 2009. The second research question surveys the strategy knowledge and understanding of the employees as well as their attitude to the strategy. Also willingness to work according the company values is studied. The study is done using a survey method: a questionnaire is tailored to the needs of the organization. Both structured statements and open questions are included in the survey. The gathered data is analyzed using statistical and qualitative methods. The target organization is an expert company operating in five countries. The survey was sent to company's Swedish employees in June 2009. As a result a data with 313 responses(44.4 % of employees in the country) was gathered. As the result of this study the strategy communication meetings can be regarded as successful events. Thanks to this, also strategy knowledge and understanding of personnel showed quite good levels. A positive attitude towards the strategy and the values was also noticed. In the analysis besides the overall views, also views of different respondent groups were compared. In statistical tests it was noticed that managers and persons involved in the strategy process knew and understood the strategy better than average. Ages and working units also had some influences to the views. The results of the study reinforce the strong link between strategy and communication in the target organization special communication meetings have been a way to create strategy knowledge, understanding and positive attitudes towards the strategy. Also the strong role of top and middle management is emphasized in the study. Common strategy communication problems were found as well. Employees were proved to be interested in the strategy and willing to work according the company values in their work. Communication will be essential also in the implementation phase a central requisite for success is to understand communication as a way to implement strategy.