Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Kotimaa-lehti"

Sort by: Order: Results:

  • Artovaara, Henri Tapio (2019)
    Tutkin tässä tutkielmassani Kotimaa-lehden julkituomia legitimointikeinoja Suvivirttä kohtaan vuosina 2013 ̶ 2014. Tutkimani Kotimaa-lehti tulkitsee itsensä lehden omalla kotisivullaan kristillis-yhteiskunnalliseksi viikkosanomalehdeksi. Kotisivuillaan samalla lehti tuo julki tulkintansa mukaan, että sitä on kutsuttu kirkon epäviralliseksi äänenkannattajaksi. Lehti ilmestyy kerran viikossa. Kotimaa-lehden mukaan, sillä on 23 000 tilaajaa ja 50 000 Viikkolukijaa. Samalla on huomattavaa, että lehti on useiden Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien tilaama, jolloin sen lukijoihin voidaan laskea samalla kirkon useat työntekijät. Kotimaa-lehti on perustettu vuotena 1905. Tutkimusajankohtani olen tarkentanut aikavälille 21.2.2013 ̶ 22.5.2014. Tuon tässä tutkielmassani julki kaikki artikkelit, jotka perustuvat tutkimuskysymykseeni toimivaan Suvivirren legitimointiin liittyvään tematiikkaan Kotimaa-lehdessä. Kyseisenä työni tutkimusajankohtana tutkimani Suvivirsi tuodaan julki toimittajien toimesta vuotena 2013 kahdeksassa ilmestyneessä numerossa. Vuotena 2014 Suvivirsi mainitaan puolestaan kuudessa ilmestyneessä lehden numerossa aikarajaukseni huomioon ottaen. Suvivirren legitimoinnilla viittaan tässä tutkielmassani Kotimaa-lehden oikeutuskeinoihin Suvivirttä kohtaan suomalaisessa yhteiskunnassa. Kyseiset oikeutuskeinot näyttäytyvät tutkimissani artikkeleissa kansallisen identiteetin valossa ja samalla osana suomalaista kristinuskoa. Artikkelit voidaan tulkita toimittajien käyttämissä diskursseissa kristilliseen yhtenäiskulttuuriin liittyviksi tekijöiksi Suvivirren kautta. Samalla Suvivirsi legitimoidaan osaksi suomalaista kulttuuria, johon traditio linkittyy enemmistön uskonnon kautta. Sama enemmistön uskonto- ja kulttuuri linkittyvät tutkimukseni loppupuolella keskusteluun uskonnonvapaudesta ja Suvivirren asemasta, joita Kotimaa-lehti perustelee positiivisen uskonnonvapauden kautta. Tässä työssäni tutkimani Suvivirsi on saanut osakseen laajempaa kansalaiskeskustelua tämän tutkielmani tutkimusajankohtana vuosina 2013 ̶ 2014. Samalla työni linkittyy osaksi laajempaa kansalaiskeskustelua Suvivirren asemasta osana koulumaailmaa. On samalla huomioitavaa, että tutkimani Kotimaa-lehti profiloituu kristinuskoon liittyväksi viikkojulkaisuksi. Vaikkakin lehti tuo vahvoja kristillisiä yhtymäkohtia toimittajiensa kautta, lehden pyrkimyksenä on samalla osallistua samalla laajempaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Samalla lehden käyttämät diskurssit Suvivirttä kohtaan ovat selkeästi puolueellisia ja vahvasti Suvivirttä puoltavia. Tutkielmani kannalta on kuitenkin huomioitavaa, että pyrkimyksenäni ei ole tutkia saako Suvivirttä laulaa suomalaisessa yhteiskunnassa, koulumaailmassa tai muihin yhteiskunnallisiin tilanteisiin liittyvissä asianyhteyksissä. Tutkimukseni fokuksena ovat sen sijaan keinot, joilla tutkimaani Suvivirttä puolustetaan Kotimaa-lehden mielikuvayhteisössä. Kotimaa-lehden mielikuvayhteisö on nimittäin selkeästi kristillisesti puolueellinen ja kyseisen mielikuvayhteisön jäseniin vaikuttava. Vaikkakin tutkimuskohteenani toimiva Suvivirsi näyttäytyy selkeästi puolueellisesti lehden käyttämissä diskursseissa, eivät kyseiset diskurssit kuitenkaan vaikuta negatiivisesti työni tutkimustuloksiini rajattuna tutkimusajankohtana. Oman tutkimukseni kannalta näen sen sijaan Kotimaa-lehden puolueellisuuden positiivisena seikkana tutkimusaiheeni kannalta. Samalla Kotimaa-lehden puolueellisuus mahdollistaa tämän työni fokuksen.
  • Kapanen, Timo (2015)
    Tutkimuksessa selvitetään pääasiallisesti historiallis-kvalitatiivista tutkimusmetodia käyttäen luterilaistaustaisen Kotimaa-lehden kirjoituksia ja niiden kautta ilmaistuja linjauksia Unkarin kirkoista vuosina 1956–1958. Kantaa otettiin vaihtelevasti pääkirjoitusten, uutisvalikoinnin, pakinoiden ja hartauskirjoitusten kautta. Kotimaa ei hyväksynyt Unkarin valtion puuttumista maan luterilaisen kirkon virkanimityksiin. Kun hieman ennen Unkarin vuoden 1956 kansannousua näytti siltä, että hallituksen syrjään siirtämät luterilaiset piispat voisivat saada virkansa takaisin, nousi Unkarin kirkollinen tilanne näkyvästi Kotimaan sivuille. Lehti seurasi aktiivisesti, kun piispa Lajos Ordassin maine palautettiin syksyllä 1956. Alkuvarovaisuuden jälkeen Kotimaa tuki selkeästi Unkarin kansannousua. Sen kukistaminen Neuvostoliiton joukkojen toimesta sai sen sivuilla hyvin näkyvän ja kauhistuneen vastaanoton. Vaikka kansannousun kukistamisesta kirjoitettiin näkyvästi uutisissa, sen käsittely pääkirjoituksissa ja pakinoissa oli varovaisempaa. Unkarin kirkkojen itsenäisyys ja toimintamahdollisuudet olivat Kotimaan kiinnostuksen kohteena koko tutkimuskauden ajan. Erityisen paljon aihe sai huomiota vuonna 1957. Tässäkin aiheessa Kotimaan pääasiallinen kiinnostuksen kohde oli Unkarin luterilainen kirkko, jonka toimintamahdollisuudet tuntuivat vuonna 1957 olevan muita kirkkokuntia paremmat. Kotimaa seurasi kuitenkin myös Unkarin reformoidun ja roomalaiskatolisen kirkon osalta tilannetta. Reformoidun kirkon valtion toimesta tehdyt virkojen uudelleenjärjestelyt pääsivät kuitenkin vain Kotimaan uutisiin – pääkirjoituksissa ja pakinoissa niitä ei mainittu. Uutisissa Kotimaata kiinnosti jatkuvasti myös kotiarestissa ja kansannousun jälkeen Yhdysvaltojen Budapestin suurlähetystössä pakolaisena eläneen roomalaiskatolisen kardinaali József Mindszentyn kohtalon seuraaminen. Mindszentyn vaikea tilanne mainittiin kerran myös lehden pääkirjoituksessa. Unkarin luterilaisen kirkon suhteet Suomeen palautuivat monelta osin vuonna 1957. Tämän seurauksena tapahtui useita vierailuja Suomen ja Unkarin luterilaisten kirkkojen välillä. Kotimaa seurasi niitä ja unkarilaisten piispojen vierailuja ulkomailla aktiivisesti. Erityisen paljon huomioita sai helmikuussa 1957 virkansa takaisin saaneen piispa Zoltán Túróczyn vierailu Suomessa saman vuoden syksynä. Joulukuusta 1957 alkaen tutkimuskauden loppuun Kotimaan päähuomio Unkarissa kiinnittyi valtion suorittamiin uudelleenjärjestelyihin Unkarin luterilaisen kirkon johdossa. Valtio siirsi piispa Túróczyn väkisin eläkkeelle ja Ordassin pois johtavan piispan tehtävästä loppuvuodesta 1957. Tämän jälkeen lehti keskittyi puolustamaan Ordassia. Kesäkuun lopussa 1958 tapahtuneen Ordassin erottamisen jälkeen Kotimaa reagoi tapahtuneeseen kuitenkin vain uutisissaan ja Muut lehdet -palstallaan. Näin korostui entisestään Kotimaan koko tutkimuskaudelle tyypillinen tapa tuoda Unkarin kirkkoja koskevia kannanottojaan esille uutismateriaalin kautta.
  • Halla, Susanna (2016)
    Tutkimuksessani analysoin Kotimaa-lehden kirjoituksia Venäjästä vuosina 1905–1917. Päätutkimuskysymykseni on, millä tavalla Kotimaa-lehti käsitteli Venäjää kirjoituksissaan vuosina 1905–1917. Selvitän, minkälaiset teemat ja tapahtumat Kotimaa nosti kirjoituksissaan esiin. Samalla tarkastelen, millä tavalla Kotimaa suhtautui Venäjään ja venäläisiin. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, minkälaisia muutoksia Venäjään liittyvissä kirjoituksissa on tutkimusaikana huomattavissa ja minkälaisiin yhteiskunnallisiin ja poliittisiin käänteisiin ne liittyivät. Lähteenäni käytän Kotimaa-lehteä. Tutkimukseni osoittaa, että ensimmäisinä julkaisuvuosinaan Kotimaa kiinnitti erityistä huomiota lähetystyöhön Venäjällä. Tähän vaikutti ensimmäinen päätoimittaja Pekka Brofeldt, joka edusti allianssihenkistä herätyskristillisyyttä. Kotimaa näki lähetystyön ratkaisuna Venäjän sekasortoiseen tilanteeseen. Kotimaa antoi kirjoituksissaan venäläisistä yksipuolisen kuvan: he näyttäytyivät kirjoituksissa yksinomaan hädänalaisina ja kärsivinä. Lähteitteni perusteella voi sanoa, että Kotimaan asennoituminen venäläisiä kohtaan oli ajoittain ylemmyydentuntoinen. Erimielisyydet Kotimaan linjasta johtivat päätoimittajan vaihtumiseen. Uuden päätoimittajan myötä yhteiskunnalliset aiheet näkyivät Kotimaassa. Tutkimukseni perusteella näyttää siltä, että Kotimaa oli kiinnostunut Venäjän asioista silloin, kun niillä oli selvästi merkitystä Suomen tilanteeseen. Erityisesti tämä näkyi yleisvaltakunnallisen lainsäädäntöjärjestyksen seikkaperäisessä käsittelyssä vuosina 1909 ja 1910. Keisari oli Kotimaan sivuilla useasti esillä. Kotimaan ensimmäisinä vuosina keisariperheeseen suhtauduttiin kiinnostuneesti ja arvostavasti. Ensimmäisen maailmansodan myötä keisarin suosio väheni myös Suomessa. Keisarin vierailu Suomeen maaliskuussa 1915 sai viileän vastaanoton. Kotimaan kuvaus vierailusta oli kuitenkin yhtä myönteinen kuin ennenkin. Sotasensuuri vaikutti kirjoitusten sävyyn. Helmikuun vallankumouksessa 1917 keisari luopui vallastaan ja tilalle tuli porvarillinen väliaikainen hallitus. Kotimaa otti muutoksen iloiten vastaan ja esitti myönteisiä arvioita tulevaisuudesta. Lokakuun vallankumouksessa Kotimaan kanta oli täysin päinvastainen. Bolševikkien nousu valtaan aiheutti Kotimaassa huolta. Tutkimukseni osoittaa, että vaikka Kotimaan oli ohjelmansa mukaan tarkoitus olla puoluepolitiikasta irrallaan, oli siinä silti nähtävissä kielteisyys sosialistisia puolueita ja etenkin bolševikkeja kohtaan. Tähän vaikutti erityisesti sosialistien uskonnonvastaisuus.