Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Koulutus"

Sort by: Order: Results:

  • Siltainsuu, Rebekka (2019)
    This report is about how parents' choice of education affects to their children's choices for education. The report is based on the information, that is collected in Finland.
  • Lampinen, Hemu (2017)
    In the public discussion in Finland it is often said that the education is possible and equal to everyone. In the reality it is not that simple as various amount of studies have found that education and socioeconomic status are inherited. The inheriting has its influence to the society: the social classes still exist, only the names have changed. The purpose of this thesis was to examine the studies of inheriting education and socioeconomic status and to find what kind of influence cram schools have in the selection of university students. This thesis was executed as a review of the literature to the matter and the studies used in this thesis are mainly Finnish and done in the 2010s. In my thesis I examined social classes as a phenomena that applies to all members of the society without differentiating between gender and other background factors. By doing this I aim to create a general overview of the topic. The studies discussed in my thesis strongly conclude that the education and the socioeconomic status of an individual are strongly inherited. The level of inheritance is the strongest in the fields of medicine, law and economy. These are also the fields of practice with the smallest percentage of admission and the most expensive cram schools. The cram schools for these three fields in the year 2015 cost 800-1150 euros on average. The high fees are an excluding factor for applicants of lower socioeconomic backgrounds. The educational field of studies have an average fee of schools about 400 euros. This might result in the fact that students in the study of education come from the lower social backgrounds compared to the other popular fields mentioned. These results speak for the existence of social classes. The most popular fields of study arrange cram schools that have such high fees that only families with more financial capital are able to afford them for their children. These children will in turn inherit the socioeconomic status of their parents and be able to provide a similar financial support for their offspring’s education
  • Thune, Mikael (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin miten HAUS kehittämiskeskus Oy:n (aiemmin Hallinnon kehittämiskeskus) järjestämän Uudistuja-koulutusohjelman läpikäyneet henkilöt kuvailivat sen vaikutuksia. Heiltä kysyttiin, onko koulutusohjelma vaikuttanut heidän asenteisiinsa, toimintatapoihinsa ja edustamiensa organisaatioidensa toimintaan, sekä miten hyödylliseksi he kokivat koulutuksen kokonaisuudessaan. Tutkimuksen tavoite oli kartoittaa ja luoda kokonaiskuvaa Uudistuja-koulutusohjelman vaikutuksista. Tutkimus on tehty toimeksiantoa koulutusohjelman toteuttaneelle asiantuntijaorganisaatiolle, HAUS Oy:lle. Aineisto koostuu yhdeksästä Uudistuja-koulutusohjelman läpikäyneen henkilön haastattelusta, jotka suoritettiin puolistrukturoituina virikehaastatteluina. Kaikki haastattelut toteutettiin 2020, syyskuun ja joulukuun välisenä aikana. Aineisto on analysoitu tutkimuksen teoreettiseen viitekehyksen Kirkpatrickin viitekehystä soveltaen, jolloin analyysitasot koostuvat asenteista, omasta toiminnasta, organisaatio toiminnasta sekä hyödyistä. Haastateltavat kertoivat Uudistuja-koulutusohjelman vaikuttaneen kattavasti heidän asenteisiinsa, mm. muuntuneiden näkökulmien, prosessien ja verkostojen liittyvien käsityksien myötä. Omaan toimintaan liittyviä muutoksia esiintyi mm. organisointi ja viestimistavoissa, sekä vaihtelevina toimintamalli - muutoksina. Organisaatio tason muutoksia edusti puolestaan toimintamallimuutokset, rakenteelliset muutokset sekä muuntuneet käytänteet tai asenteet liittyen organisaatioiden johtotason yhteistyöhön ja viestimistapoihin. Analyysitasoja yhdistävät esiintymät koostuivat muutoksista johtamis- ja toimintamalleissa, näkökulmissa, viestimistavoissa, sekä lisääntyneestä verkostoitumisesta ja yhteistyöstä. Tämän lisäksi haastateltavat kertoivat kehittyneensä laajasti, mm. laajentuneen itsetuntemuksen myötä. Kokonaisuudessaan on Uudistuja -koulutusohjelma vaikuttanut moniulotteisesti koulutettavien asenteisiin, toimintatapoihin sekä heidän edustamiensa organisaatioiden toimintaan. Haastateltavat kertoivat oppineensa kattavasti valtionhallinnon ja sen edustamien yksiköiden toiminnasta, sekä kehittyneensä omassa johtamistyössään.
  • Jekkonen, Netta (2023)
    Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvailla koulutuksen perinnöllisyysmekanismien toimintaa sekä niihin liittyviä tekijöitä. Tutkimuskysymykseni on: Kuinka perintötekijät sekä kasvuympäristö vaikuttavat koulutuksen periytyvyyteen? Koska koulutuksen voimakasta periytymistä pidetään merkkinä luokkayhteiskunnasta ja sosiaalista liikkuvuutta, eli lasten päätymistä erilaisiin asemiin kuin vanhempansa, merkkinä yhteiskunnan avoimuudesta, tämä tutkielman tuloksia voidaan tulkita myös laajemmasta, yhteiskunnallisen hyvä- tai huono-osaisuuden periytyvyyden näkökulmasta. Aineistooni valikoitui systemaattisen haun jälkeen, kuusi vertaisarvioitua, tieteellistä tutkimusta. Tämän tutkielman valossa geneettinen pääoma näyttää selittävän merkittävää osaa koulutuksen periytyvyydestä. Noin puolet yksilöiden välisistä koulutuksellisista eroista selittyy eroilla perintötekijöissä. Vastoin perinteisiä sosiologisia selitysmalleja, perheympäristö selittää Suomessa vain 12% ihmisten välisistä eroista saavutetussa koulutustasossa. Perheympäristön vähäinen vaikutus ei tarkoita perheympäristön laadun olevan koulutuksen kannalta yhdentekevää, vaan tutkielmani aineistossa esiintyi useita viitteitä, joiden mukaan koulutukseen vaikuttavan geneettisen potentiaalin tai riskien ilmentyminen välittyvät perheympäristön kautta. Ympäristön merkityksestä kertoo mm. havainto adoptiostatuksen positiivisesta vaikutuksesta kouluttautumiseen geneettisesti riskialttiilla ryhmällä; Biologisen perheen ulkopuolelle adoptoidut lapset, joilla oli koulutuksen kannalta epäedulliset geenit kouluttautuvat huomattavasti pidemmälle kuin samankaltaiset geenit omaavat lapset, jotka asuivat biologisen perheensä kanssa. Biologisten vanhempien luona asuvilla lapsilla perheympäristön vaikutus on vähäinen, sillä vanhempien perintötekijät vaikuttavat myös siihen, millaisen kasvuympäristön he tarjoavat lapsilleen. Perintötekijät korreloivat perheympäristön laadun kanssa, jolloin perintötekijöiden vaikutus kouluttautumiseen korostuu. Tilastollisesti merkittävä osuus koulutuksen perinnöllisyydestä selittyi tutkielmani mukaan perheympäristön ja geenien ulkopuolisilla tekijöillä. Näiden ulkopuolisten tekijöiden tunnistamiseksi tarvitaan lisää tutkimusta.
  • Seidler, Merja (2019)
    Objectives. The purpose of this study is to examine the meanings physiotherapists give for Education. Education in this context means the occupation of preliminary training and vocational and continuing Education and vocational Training courses in the workplace. The main target is to examine the Education that aims to professional skills after the Physiotherapist Qualification. This research will allow physiotherapists describe their own perspectives to Education and Training. With this research I try to point out new ideas to the practical operation of the development, in particular in to the Education needs assessment, planning and implementation support. Methodology. The data was collected by interviewing six physiotherapists, who voluntarily chose to participate in the study. The interviewees were working all in the City of Vantaa's rehabilitation unit and in physiotherapy. Material was analyzed with content analysis, which means I was trying to get the material out of content and the deeper significance of meanings for the item. I reviewed the findings of the analysis of any particular theory or light. The interpretations and conclusions rose from the interviews. Results and conclusions. These key results can be said that Education is seen to be both positive and conflict-generating meanings for physiotherapists. Positive meanings of Education are to ensure your skills, coping at work and work management. The importance of Education can be seen in the same professional circles, however, in different ways in different individuals and the meanings of diversity and duplication will bring the sense of contradiction for physiotherapists. Education itself can help physical therapists to verify his or her professional skills, deepen their clinical knowledge and thereby help to control work. Though Education and Training is not in the same manner for all possible. As it seems that it is possible to influence your own work through Education and Training, it can cause inequality in the workplace.
  • Korhonen, Sanni (2022)
    This master ́s thesis examines feminist pedagogy and its discourses, possibilities and its necessity. Feminist pedagogy takes into account the questions of feminist theory about gender and other inter- secting differences and their effects. As well as the presence of power in education and the localization of knowledge and experiences. Many experiences of discrimination and exclusion have been identified in education, and it also maintains societal structures, positions and hierarchies and inequality-producing practices. Teachers are in the same way inside these structures, so that opportunities for change in power are offered through dissent. Feminist pedagogy provides tools to think differently and ask new kinds of questions. I interviewed six teachers at different levels of education who utilized feminist pedagogy in their teaching. In addition, they all had academic studies in the course offerings of women's or gender studies and/or feminist pedagogy. The interview material was analyzed by discourse analysis methods. The study is influenced by the guidelines and conceptualizations of feminist research. Feminist pedagogy is described as a tool and a support for thought, from which one theorist was borrowed something and from another something else, adapting it to their own teaching needs and situation. It offers new perspectives and ways to address topics that are discouraged by power discourse. It takes the form of a counter-discourse that questions, criticizes, and seeks to change power relations and internalized norms and practices in education. The possibilities of feminist pedagogy were related to the kind of issues that were raised, but also to the ways in which they were dealt with. Opportunities also include failures, where a pre-planned situation takes an unpredictable direction and leads to inappropriate interaction situations from the teacher’s perspective. The possibilities of feminist pedagogy also provide avenues for distributing power more evenly in the classroom. It is needed to shake up the grievances in education, to take into account gender and other differences and their effects, and to create practices that produce hierarchies. It ́s also needed to question everything that is presented as neutral and non-political, when in reality power is intertwined with such a talk, but also with what is considered significant or important information.