Browsing by Subject "Nigeria"
Now showing items 1-5 of 5
-
(2023)Boko Haram – nousu ja uho -tutkielma selvittää Pohjois-Nigeriassa toimivan terroristijärjestö Boko Haramin rekrytointimenetelmiä, Nigerian pohjoisten osavaltioiden rakenteellisia ongelmia ja sitä miten näitä ongelmia on mahdollista korjata. Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymykseen millaiset premissit ajavat ihmisiä liittymään Boko Haramiin. Tutkielman tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällönanalyysia, jonka luoman viitekehyksen kautta tutkija on tulkinnut tutkimusaineistoa. Tutkimuksen aineistolähteet koostuvat Nigeriaa ja Boko Haramia käsittelevästä kirjallisuudesta, tieteellisistä artikkeleista sekä aikalaislähteistä. Tutkielman analyysiluvuissa yksilöiden premissejä on tulkittu tutkimusaineistoista nousevien teemojen mukaan, minkä jälkeen tutkijan on ollut mahdollista tehdä laajempi sisältöanalyysi eri premisseiden kerrannaisvaikutuksista osana Boko Haramiin liittymiselle. Tutkielman osoittaa, että Boko Haramiin liittymisen taustalla on harvoin yhtä selittävää tekijää, kuten esimerkiksi työttömyys. Liittyminen on lähes poikkeuksetta useiden eri premissien summa, jossa korostuvat tulevaisuuden heikot näkymät, osattomuus yhteiskunnassa, epäluottamus Nigerian keskushallintoon sekä oman kansan identiteettiin ja kulttuurin puolustamiseen liittyvät teemat. Boko Haramiin liittyvää konfliktia ei voida näin ollen ratkaista puhtaasti sotilaallista voimaa käyttämällä, vaan Nigerian olisi kyettävä vahvistamaan Pohjois-Nigerian osavaltioiden yhteiskunnallisia rakenteita sekä luomaan luottamussuhde kansalaisten ja valtionhallinnon välillä.
-
(2012)Monia taloustieteilijöitä ja politiikan tutkijoita on kiehtonut paradoksi valtioista, joilla on mittavat luonnonvarat, mutta joiden taloudella ja yhteiskunnalla menee silti huonosti. Tätä resurssikiroukseksi kutsuttua ilmiötä tarkoitetaan kun etsitään kausaliteettia valtion suurten öljytulojen ja talouden yksipuolistumisen sekä autoritaarisen hallinnon välillä. Suurilla kansainvälisillä kehitysaputoimijoilla on usein mielikuva, että resurssikirous on prosessi, joka voidaan muuttaa oikeanlaisella talouspolitiikalla tai hyvällä hallinnolla. Esimerkiksi Maailmanpankki on monissa maissa pyrkinyt puuttumaan tähän luonnonvaroista saatavien tulojen kansanvaltaa heikentävään vaikutukseen politiikkainterventioiden avulla. Tässä työssä tutkitaankin kolmen suurimman vuosina 2008–2010 kehitysapua Nigeriaan antaneen toimijan suhtautumista resurssikiroukseen Nigeriassa ja Nigerian valtion suvereniteettiin. Nämä kolme toimijaa ovat Maailmanpankin kehitysapujärjestö IDA, Yhdysvaltojen valtiollinen kehitysapujärjestö USAID sekä Ison-Britannian valtion kehitysapujärjestö DFID. Työn tarkoitus on kuitenkin osoittaa, että keskittyminen resurssivaikutukseen on liian yksipuolinen näkökulma Nigerian talouden ja yhteiskunnan ongelmista, ja näiden ongelmien ymmärtämiseksi tulisi erityisesti tutustua Nigerian valtion historiaan ja valtiomuodostukseen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimiikin Jeffrey Herbstin teoretisointi afrikkalaisten valtioiden valtiosuvereniteetista, tai oikeastaan tämän valtiosuvereniteetin puutteesta. Aineistona käytetään yllä mainittujen kolmen kehitysapujärjestön tuoreimpia julkisia, Nigeriaa koskevia strategiapapereita, joita analysoidaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Esiinnousseista teemoista käy ilmi, että Maailmanpankin, USAID:n ja DFID:n strategiat eroavat yllättävän vähän toisistaan mielipiteissään resurssikirouksesta Nigeriassa, ja perusteluissa siihen miksi Nigerian suvereniteettiin pitää puuttua, joskin vain maltillisesti ohjaamalla ja opettamalla. Kaikissa asiakirjoissa painotetaan öljytalouden ulkopuolisen talouskasvun lisäämistä ja hyvän hallinnon kehittämistä uudistushaluisia johtajia tukemalla. Johtopäätelminä tutkielmassa kehotetaan ottamaan laajempi perspektiivi toisten valtioiden yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa yleisesti, ja erityisesti Nigerian valtion haurauden voittamisessa. Työssä nähdään, että Nigerian valtion heikkous tai epävakaus ei johdu öljytuloista, ja öljytulot pahentavat epävakautta ainoastaan, koska Nigerian valtio halutaan pitää nykyisen muotoisena. Lopuksi kannustetaan kyseenalaistamaan Afrikan itsestäänselvyytenä otetut valtioiden rajat ja rakenteet.
-
(2021)The African start-up scene has been rapidly developing in recent years and respected Silicon Valley VC firms and large tech companies are moving in on the market which could be regarded as a signal of opportunity. Yet a single investment is to be made by a Finnish VC firm into an African start-up. The democratizing effect of technology and internet accessibility has led to the growth of innovation and disruption on the continent with the three selected jurisdictions for the thesis South Africa, Nigeria and Kenya leading the charge. Focusing on the three countries enables more a pragmatic analysis and thus applicable solutions. Analysing three different ecosystems also showcases the heterogeneity of the continent’s opportunities for VC firms. The objective of the thesis is to establish the main blockers for Finnish VC firms when weighing the option of investing in Africa and then provide solutions to overcome the obstacles whilst taking a form of a roadmap to also show the process of investing in Africa and its peculiarities. Because of the specificity and novelty of the subject matter, there is very little research specific to the objective to build on. To paint a picture of the different ecosystems’ comparative legal analysis and market analysis was utilized. The obstacles were identified through thematically analysed qualitative interviews with Finnish VC firms. The solutions to these obstacles were built on qualitative interviews with individuals that have experience from the African start-up scene. Four obstacles rose above the rest in prevalence: mandates, being geographically far from founders, local expertise & networks and corporate governance & unknown risks. Based on the four obstacles a prescription of four actions that enable a Finnish VC firm to invest in Africa was developed: 1. Cannot be focused on early stage start-ups. 2. Needs to find a local co-investor. 3. Cannot have a mandate blocking Africa as an investment option. 4. Is a specialized fund. By adhering to these four “rules” a Finnish VC firm can venture to Africa with confidence.
-
(2019)The African start-up scene has been rapidly developing in recent years and respected Silicon Valley VC firms and large tech companies are moving in on the market which could be regarded as a signal of opportunity. Yet a single investment is to be made by a Finnish VC firm into an African start-up. The democratizing effect of technology and internet accessibility has led to the growth of innovation and disruption on the continent with the three selected jurisdictions for the thesis South Africa, Nigeria and Kenya leading the charge. Focusing on the three countries enables more a pragmatic analysis and thus applicable solutions. Analysing three different ecosystems also showcases the heterogeneity of the continent’s opportunities for VC firms. The objective of the thesis is to establish the main blockers for Finnish VC firms when weighing the option of investing in Africa and then provide solutions to overcome the obstacles whilst taking a form of a roadmap to also show the process of investing in Africa and its peculiarities. Because of the specificity and novelty of the subject matter, there is very little research specific to the objective to build on. To paint a picture of the different ecosystems’ comparative legal analysis and market analysis was utilized. The obstacles were identified through thematically analysed qualitative interviews with Finnish VC firms. The solutions to these obstacles were built on qualitative interviews with individuals that have experience from the African start-up scene. Four obstacles rose above the rest in prevalence: mandates, being geographically far from founders, local expertise & networks and corporate governance & unknown risks. Based on the four obstacles a prescription of four actions that enable a Finnish VC firm to invest in Africa was developed: 1. Cannot be focused on early stage start-ups. 2. Needs to find a local co-investor. 3. Cannot have a mandate blocking Africa as an investment option. 4. Is a specialized fund. By adhering to these four “rules” a Finnish VC firm can venture to Africa with confidence.
Now showing items 1-5 of 5