Browsing by Subject "Rwanda"
Now showing items 1-4 of 4
-
(2020)Tutkielma keskittyy analysoimaan kapinallisryhmien muodonmuutosta poliittisiksi puolueiksi sisällissodan jälkeen ja siihen, kuinka kapinallistausta näkyy poliittisen puolueen toiminnassa. Aiempi tutkimus kapinallisryhmien muodonmuutoksesta poliittisiksi puolueiksi on kehittynyt pääosin viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Kylmän sodan päättyminen, lisääntyneet sisällissodat ja demokratisaation kolmas aalto ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet siihen, että yhä useamman konfliktin jälkeen sen osallisina olleista entisistä kapinallisryhmistä kehittyy poliittisia puolueita. Työn tavoitteena on aiempaa tutkimuskirjallisuutta hyödyksi käyttäen ja kahta maatapausta vertaillen tuottaa analyysia kapinallisryhmistä poliittisiksi puolueiksi ryhtyneiden poliittisten toimijoiden vaikutuksesta maan demokratiakehitykseen pidemmällä aikavälillä. Lisäksi työ osaltaan kontribuoi sekä konfliktinjälkeistä demokratisaatiota analysoivaan tutkimuskirjallisuuteen sekä Burundia ja Ruandia analysoivan kirjallisuuteen. Tutkimuskysymyksiä etsitän vastauksia aikaisempaa tutkimusta analysoivan vertailevan tutkimuksen avulla, missä käytetään lisäksi kahta esimerkkitapausta. Vertailevaan tutkimukseen on valikoitunut kaksi samankaltaista Keski-Afrikan valtiota, Burundi ja Ruanda. Maiden jaettu historia, yhtenevä etninen rakenne ja samankaltainen kehityskulku siirtomaavallan jälkeen tekevät niistä ideaaliset vertailukohteet, sillä muuttujien määrä pysyy minimissään ja vertailussa voidaan keskittyä analysoimaan kapinallistaustan vaikutusta valtapuolueiden toimintaan. Työn materiaalina käytetään aiempaa akateemista tutkimusta, maakohtaisia raportteja sekä muuta olennaista kirjallisuutta. Konfliktinjälkeinen demokratiakehitys sekä Burundissa että Ruandassa on ollut negatiivista. Kummassakin maassa poliittiset vapaudet ovat erittäin rajalliset ja valta on keskittynyt valtapuolueiden ja niiden sidosryhmien käsiin. Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana maista on tullut autoritaarisia yksipuoluevaltioita, jossa poliittiset päätökset tekee valtapuolueen sisällä oleva pienempi ryhmä. Poliittinen oppositio on olematon ja säännöllisiä vaaleja järjestään näön lähinnä vuoksi.
-
(2020)Tutkielma keskittyy analysoimaan kapinallisryhmien muodonmuutosta poliittisiksi puolueiksi sisällissodan jälkeen ja siihen, kuinka kapinallistausta näkyy poliittisen puolueen toiminnassa. Aiempi tutkimus kapinallisryhmien muodonmuutoksesta poliittisiksi puolueiksi on kehittynyt pääosin viimeisten kahden vuosikymmenen aikana. Kylmän sodan päättyminen, lisääntyneet sisällissodat ja demokratisaation kolmas aalto ovat kaikki osaltaan vaikuttaneet siihen, että yhä useamman konfliktin jälkeen sen osallisina olleista entisistä kapinallisryhmistä kehittyy poliittisia puolueita. Työn tavoitteena on aiempaa tutkimuskirjallisuutta hyödyksi käyttäen ja kahta maatapausta vertaillen tuottaa analyysia kapinallisryhmistä poliittisiksi puolueiksi ryhtyneiden poliittisten toimijoiden vaikutuksesta maan demokratiakehitykseen pidemmällä aikavälillä. Lisäksi työ osaltaan kontribuoi sekä konfliktinjälkeistä demokratisaatiota analysoivaan tutkimuskirjallisuuteen sekä Burundia ja Ruandia analysoivan kirjallisuuteen. Tutkimuskysymyksiä etsitän vastauksia aikaisempaa tutkimusta analysoivan vertailevan tutkimuksen avulla, missä käytetään lisäksi kahta esimerkkitapausta. Vertailevaan tutkimukseen on valikoitunut kaksi samankaltaista Keski-Afrikan valtiota, Burundi ja Ruanda. Maiden jaettu historia, yhtenevä etninen rakenne ja samankaltainen kehityskulku siirtomaavallan jälkeen tekevät niistä ideaaliset vertailukohteet, sillä muuttujien määrä pysyy minimissään ja vertailussa voidaan keskittyä analysoimaan kapinallistaustan vaikutusta valtapuolueiden toimintaan. Työn materiaalina käytetään aiempaa akateemista tutkimusta, maakohtaisia raportteja sekä muuta olennaista kirjallisuutta. Konfliktinjälkeinen demokratiakehitys sekä Burundissa että Ruandassa on ollut negatiivista. Kummassakin maassa poliittiset vapaudet ovat erittäin rajalliset ja valta on keskittynyt valtapuolueiden ja niiden sidosryhmien käsiin. Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana maista on tullut autoritaarisia yksipuoluevaltioita, jossa poliittiset päätökset tekee valtapuolueen sisällä oleva pienempi ryhmä. Poliittinen oppositio on olematon ja säännöllisiä vaaleja järjestään näön lähinnä vuoksi.
-
(2024)Rwanda’s national development plans recognize the need to improve the quality of teacher education. Values have an important role in the new national curriculum. The understanding of the explicit role of values in education and the interest towards values education has increased internationally in the current century. The research on ubuntu philosophy has proliferated in recent decades, and it has been suggested as a potential notion that can restructure the philosophical underpinnings of education, especially in sub-Saharan African contexts. This study investigated the role of values and ubuntu in Rwandan teacher education. The aim of the study is to evaluate how teacher educators attach their values and ubuntu philosophy to their descriptions of teaching practices. This qualitative study was based on narrative inquiry. Six semi-structured interviews were conducted in Rwanda with the teacher educators of the University of Rwanda-College of Education. Snowball sampling was utilized to recruit the interviewees. The interview data was analyzed using Riessman’s (2008) thematic narrative analysis approach. The narratives indicated that the teacher educators acknowledge the importance of values in teaching profession, and ubuntu is a relevant teaching philosophy to them, although there are no clear frameworks for its application in Rwanda. The narratives reflected the teacher educators’ personal, interpersonal and professional values. Their perspectives on ubuntu corresponded with the conceptualizations constructed in the literature. Five categories of value-informed teaching practices were established based on the narratives. These categories described the contexts in which the teacher educators aim to actualize their values. Four categories of ubuntu-informed teaching practices were identified. These reflected the different approaches that the teacher educators utilize in teaching the values and attitudes of ubuntu to the students.
-
(2024)Rwanda’s national development plans recognize the need to improve the quality of teacher education. Values have an important role in the new national curriculum. The understanding of the explicit role of values in education and the interest towards values education has increased internationally in the current century. The research on ubuntu philosophy has proliferated in recent decades, and it has been suggested as a potential notion that can restructure the philosophical underpinnings of education, especially in sub-Saharan African contexts. This study investigated the role of values and ubuntu in Rwandan teacher education. The aim of the study is to evaluate how teacher educators attach their values and ubuntu philosophy to their descriptions of teaching practices. This qualitative study was based on narrative inquiry. Six semi-structured interviews were conducted in Rwanda with the teacher educators of the University of Rwanda-College of Education. Snowball sampling was utilized to recruit the interviewees. The interview data was analyzed using Riessman’s (2008) thematic narrative analysis approach. The narratives indicated that the teacher educators acknowledge the importance of values in teaching profession, and ubuntu is a relevant teaching philosophy to them, although there are no clear frameworks for its application in Rwanda. The narratives reflected the teacher educators’ personal, interpersonal and professional values. Their perspectives on ubuntu corresponded with the conceptualizations constructed in the literature. Five categories of value-informed teaching practices were established based on the narratives. These categories described the contexts in which the teacher educators aim to actualize their values. Four categories of ubuntu-informed teaching practices were identified. These reflected the different approaches that the teacher educators utilize in teaching the values and attitudes of ubuntu to the students.
Now showing items 1-4 of 4