Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Seksuaalisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Alabay, Kadriye (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa seksuaalikasvatuksen merkitystä ja tasoa varhaiskasvatuksessa varhaiserityisopettajien näkökulmasta. Seksuaalikasvatus ulottuu monille kasvatuksen osa-alueille ja sillä on suuri vaikutus yksilön kasvuun ja kehitykseen. Se on tärkeässä roolissa seksuaalioikeuksien toteuttajana ja sillä on suuri merkitys myöhemmän seksuaalisen toiminnan kannalta, sillä se edistää turvallista seksuaalista toimintaa myöhemmällä iällä. Mitkään esiopetuksen tai varhaiskasvatuksen velvoittavat asiakirjat eivät kuitenkaan velvoita seksuaalikasvatukseen tai käsittele asiaa suoraan ja aihetta on tutkittu vain vähän. Tutkimus pyrki luomaan ymmärrystä tästä tärkeästä, mutta vähän tutkitusta aiheesta. Menetelmät. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Aineistonkeruu perustui kahteen varhaiserityisopettajan puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Kerättyä aineistoa analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla ja pyrkien tiivistämään haastatteluista esiin nousseet havainnot. Lopulta koottuja tuloksia verrattiin aiempiin tutkimuksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoittaa, että seksuaalikasvatus on merkityksellinen osa niin varhaiskasvatusta kuin lapsen kasvua ja kehitystäkin. Seksuaalikasvatus ei kuitenkaan näy selkeänä osana varhaiskasvatusta, vaan sen taso vaihtelee, siihen ei velvoiteta eikä sen toteuttamiseen anneta riittävästi tukea. Haastatellut erityisvarhaiskasvatuksen opettajat koki-vat seksuaalikasvatukseen liittyvät teemat tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta, mutta näkivät kuitenkin esimerkiksi ennakkoluulojen ja erilaisten käsitysten vaikuttavan seksuaalikasvatuk-sen tasoon ja toteutukseen vahvasti. Seksuaalikasvatuksen tason kehittämiseksi olisikin luo-tava yleisiä linjoja seksuaalikasvatuksesta ja tarjottava varhaiskasvatuksen ammattilaisille faktapohjaista tietoa lähestyä seksuaalisuuden moninaista kokonaisuutta.