Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "frågeformulär"

Sort by: Order: Results:

  • Oker-Blom, Daniela (2016)
    Goal. The purpose of this study was to investigate school teachers' experience of stuttering and students who stutter. The goal was to identify school teachers' knowledge about stuttering and the characteristics of stuttering. The purpose was also to investigate what kind of knowledge school teachers feel they need about stuttering. School teachers' awareness of stuttering has only received little attention in the field of logopedics. Researchers have emphasized the teacher's important role in school children who stutter, but previous research findings have shown that teachers have a defective knowledge about stuttering. School teachers' experience of stuttering and students who stutter has not, as been claimed, been investigated in Finland before. The goal of this study is to identify school teachers' experience of stuttering and students who stutter. Method. This was a quantitative survey. All principals in the Swedish speaking primary schools in Helsinki and Espoo were contacted and asked to forward an email with a link to a questionnaire to primary school teachers in the schools. E-questionnaire reached an estimated 400 primary school teachers. A total of 40 primary school teachers participated in the survey. Responses were analyzed by suitable quantitative analytical methods. The open questions were analyzed by using appropriate qualitative methods. Results and reflection. Over half of the teachers indicated that they had no knowledge of stuttering from the past. Half of the teachers assessed their knowledge of stuttering to be poor. Majority of the respondents reported that their current knowledge of the underlying cause was poor and consequently stuttering characteristics seemed to be unfamiliar to many. Only a fraction knew the different strategies they could use in the classroom with a student who stuttered. There seems to be a need to inform and educate primary school teachers on stuttering, to improve school teachers' knowledge about stuttering and inform them about how best to respond, assist and support students who stutter in the classroom setting.
  • Kivilahti, Nicole (2023)
    Socialt arbete har som uppgift att motverka diskriminering och marginalisering samt ge individer samma villkor i livet oberoende deras grundförutsättningar. Det finns begränsat med tidigare forskning om barns intersektionella status inom socialt arbete, vilket behövs för att kunna förstå hur olika samhällsstrukturer och maktdimensioner inom dem skapar ojämlika villkor hos barn. Syftet med denna magisteravhandling är att få kunskap om socialarbetares erfarenheter kring strukturellt socialt arbete med barn utifrån en intersektionell ansats. Fokus inriktas mot hur socialarbetare inom den offentliga sektorn delger erfarenheter och reflektioner om hur strukturer i samhället orsakar ojämlikhet hos barn. Forskningsfrågorna är: Vilka uppfattningar och erfarenheter har socialarbetare av olika dimensioner av intersektionell ojämlikhet hos barn? Hur reflekterar socialarbetare kring sin erfarenhet om hur samhällsstrukturer kan orsaka eller motverka ojämlikhet hos barn? Hur ser socialarbetare möjligheter att via strukturellt socialt arbete förbättra de samhällsstrukturer som möjligtvis orsakar ojämlikhet hos barn? I forskningen användes en intersektionalitetsteoretisk utgångspunkt för att få kunskap om barns intersektionella status där dimensionerna var etnicitet och rasifiering, kön och genus, funktionsnedsättning och ålder. Ur datamaterialet framkom även dimensionen om generationsöverskridande problem. Studien hade en kvalitativ forskningsdesign med socialkonstruktionistisk ansats. Empiriskt material insamlades via frågeformulär med öppna obligatoriska frågor och besvarades av 27 socialarbetare. Datamaterialet analyserades med tematisk analys i databehandlingsprogrammet Atlas.ti. Resultaten visar att alla socialarbetarna hade erfarenhet av att bevittna intersektionell särbehandling av barn på basis av etnicitet, genus, sexualitet, ålder, specialbehov och funktionsnedsättningar, samt generationsöverskridande problem, exempelvis svag socioekonomisk ställning och samhällsklass, samt psykiska problem som kan överföras från föräldrar till barn senare i livet. Resultaten visar att det finns marginaliserade barn inom varje intersektionella maktdimension, vilka ofta är sammanvävda med andra dimensioner, och då förstärker barns ojämlikhet. Skola, dagis och hemmet är platser där diskriminering och särbehandling av barn oftast äger rum. Socialarbetarnas erfarenheter visar att barnfamiljer ofta blir utan basservice, vilket kan leda till att mer intensiva stödåtgärder behövs i ett senare skede. Resultaten visar att en svag socioekonomisk ställning ansågs vara en ojämlikhetsfaktor. Socialarbetarna önskade att de kunde bevilja ekonomiskt stöd utan begränsning för barns fritidsaktiviteter samt åt föräldrarna. Samtidigt skulle barns marginalisering kunna förhindras via empowerment arbete med föräldrar. Socialarbetarna ansåg att socialpolitiska åtgärder borde göras för att minska på barns marginalisering och att professionella inom alla områden behöver mera kunskap och attitydförändrande skolning. Avhandlingen bidrar med ny kunskap om barns intersektionella status genom att studera etnicitet, genus, sexualitet, ålder, specialbehov och funktionsnedsättningar samt generationsöverskridande problem. Kunskapsbidraget är relevant för socialt arbete eftersom respondenterna som deltog i studien var socialarbetare som hade arbetserfarenhet från det offentliga fältet. Dessutom behandlades forskningsproblemet utifrån hur strukturellt socialt arbete kan motverka barns ojämlikhet. Fortsatt forskning behövs för att bättre förstå barns egna erfarenheter om diskriminering ur finländsk kontext samt för att kunna förändra på samhällsstrukturer som kan orsaka ojämlikhet hos barn.
  • Kivilahti, Nicole (2023)
    Socialt arbete har som uppgift att motverka diskriminering och marginalisering samt ge individer samma villkor i livet oberoende deras grundförutsättningar. Det finns begränsat med tidigare forskning om barns intersektionella status inom socialt arbete, vilket behövs för att kunna förstå hur olika samhällsstrukturer och maktdimensioner inom dem skapar ojämlika villkor hos barn. Syftet med denna magisteravhandling är att få kunskap om socialarbetares erfarenheter kring strukturellt socialt arbete med barn utifrån en intersektionell ansats. Fokus inriktas mot hur socialarbetare inom den offentliga sektorn delger erfarenheter och reflektioner om hur strukturer i samhället orsakar ojämlikhet hos barn. Forskningsfrågorna är: Vilka uppfattningar och erfarenheter har socialarbetare av olika dimensioner av intersektionell ojämlikhet hos barn? Hur reflekterar socialarbetare kring sin erfarenhet om hur samhällsstrukturer kan orsaka eller motverka ojämlikhet hos barn? Hur ser socialarbetare möjligheter att via strukturellt socialt arbete förbättra de samhällsstrukturer som möjligtvis orsakar ojämlikhet hos barn? I forskningen användes en intersektionalitetsteoretisk utgångspunkt för att få kunskap om barns intersektionella status där dimensionerna var etnicitet och rasifiering, kön och genus, funktionsnedsättning och ålder. Ur datamaterialet framkom även dimensionen om generationsöverskridande problem. Studien hade en kvalitativ forskningsdesign med socialkonstruktionistisk ansats. Empiriskt material insamlades via frågeformulär med öppna obligatoriska frågor och besvarades av 27 socialarbetare. Datamaterialet analyserades med tematisk analys i databehandlingsprogrammet Atlas.ti. Resultaten visar att alla socialarbetarna hade erfarenhet av att bevittna intersektionell särbehandling av barn på basis av etnicitet, genus, sexualitet, ålder, specialbehov och funktionsnedsättningar, samt generationsöverskridande problem, exempelvis svag socioekonomisk ställning och samhällsklass, samt psykiska problem som kan överföras från föräldrar till barn senare i livet. Resultaten visar att det finns marginaliserade barn inom varje intersektionella maktdimension, vilka ofta är sammanvävda med andra dimensioner, och då förstärker barns ojämlikhet. Skola, dagis och hemmet är platser där diskriminering och särbehandling av barn oftast äger rum. Socialarbetarnas erfarenheter visar att barnfamiljer ofta blir utan basservice, vilket kan leda till att mer intensiva stödåtgärder behövs i ett senare skede. Resultaten visar att en svag socioekonomisk ställning ansågs vara en ojämlikhetsfaktor. Socialarbetarna önskade att de kunde bevilja ekonomiskt stöd utan begränsning för barns fritidsaktiviteter samt åt föräldrarna. Samtidigt skulle barns marginalisering kunna förhindras via empowerment arbete med föräldrar. Socialarbetarna ansåg att socialpolitiska åtgärder borde göras för att minska på barns marginalisering och att professionella inom alla områden behöver mera kunskap och attitydförändrande skolning. Avhandlingen bidrar med ny kunskap om barns intersektionella status genom att studera etnicitet, genus, sexualitet, ålder, specialbehov och funktionsnedsättningar samt generationsöverskridande problem. Kunskapsbidraget är relevant för socialt arbete eftersom respondenterna som deltog i studien var socialarbetare som hade arbetserfarenhet från det offentliga fältet. Dessutom behandlades forskningsproblemet utifrån hur strukturellt socialt arbete kan motverka barns ojämlikhet. Fortsatt forskning behövs för att bättre förstå barns egna erfarenheter om diskriminering ur finländsk kontext samt för att kunna förändra på samhällsstrukturer som kan orsaka ojämlikhet hos barn.
  • Mänty, Mervi (2023)
    Digital inclusion is an urgent theme in Finland and globally. International and Finnish research promotes social workers to consider clients´ use of social media to protect clients from risks and for guiding clients to use social media in a beneficial manner. The aim of this master’s thesis is to investigate social workers experiences of the main motives for using social media and its importance in adult clients´ lives focusing on wellbeing. The study has a qualitative and phenomenological approach. The research data consists of open-ended surveys (N=40) and three thematic interviews. The respondents consist of social workers who works with adult clients. The thematic analysis proceeded with deductive and abductive approaches. The analysis emanated from Allardt´s theory of wellbeing and theory of uses and gratifications. The results implicates that the social workers had diverse experiences of clients´ use of social media: some had never discussed social media with clients, while others had discussed the matter often. In between there are various extents of discussing the subject. The social workers had more experience of talking about social media with young adults than with the elderly. The experiences of whether everybody has possibilities to purchase smart devices were various. Access to social media is a precondition for getting the benefits of social medias affect on wellbeing but also exposes to the risks social media has on wellbeing. Similarly, no access to social media means no access to social media´s positive nor negative sides. The social workers in this study had experiences of clients using social media for all four motives of media use: information, integration and social interaction, personal identity and entertainment. Integration and social interaction were in this study a strong theme which social workers had experiences of. In all four motives of media use both positive and negative phenomenon arised and the negative experiences showed a wide spectrum. One possible explanation to the negative experiences’ dominance could lie in the social work´s problem-oriented nature. Most of the respondents thought that knowledge of clients´ use of social media is significant in the context of social work.
  • Mänty, Mervi (2023)
    Digital inclusion is an urgent theme in Finland and globally. International and Finnish research promotes social workers to consider clients´ use of social media to protect clients from risks and for guiding clients to use social media in a beneficial manner. The aim of this master’s thesis is to investigate social workers experiences of the main motives for using social media and its importance in adult clients´ lives focusing on wellbeing. The study has a qualitative and phenomenological approach. The research data consists of open-ended surveys (N=40) and three thematic interviews. The respondents consist of social workers who works with adult clients. The thematic analysis proceeded with deductive and abductive approaches. The analysis emanated from Allardt´s theory of wellbeing and theory of uses and gratifications. The results implicates that the social workers had diverse experiences of clients´ use of social media: some had never discussed social media with clients, while others had discussed the matter often. In between there are various extents of discussing the subject. The social workers had more experience of talking about social media with young adults than with the elderly. The experiences of whether everybody has possibilities to purchase smart devices were various. Access to social media is a precondition for getting the benefits of social medias affect on wellbeing but also exposes to the risks social media has on wellbeing. Similarly, no access to social media means no access to social media´s positive nor negative sides. The social workers in this study had experiences of clients using social media for all four motives of media use: information, integration and social interaction, personal identity and entertainment. Integration and social interaction were in this study a strong theme which social workers had experiences of. In all four motives of media use both positive and negative phenomenon arised and the negative experiences showed a wide spectrum. One possible explanation to the negative experiences’ dominance could lie in the social work´s problem-oriented nature. Most of the respondents thought that knowledge of clients´ use of social media is significant in the context of social work.
  • Borg, Johanna (University of HelsinkiHelsingin yliopistoHelsingfors universitet, 2015)
    Avhandlingen innehåller en forskningsdel samt en litteraturöversikt. I litteraturöversikten presenteras olika metoder som använts för utvärdering av kronisk smärta hos katter. Främst behandlas olika typer av frågeformulär, med vikt på frågeformulärets format, smärtskalor och vilka frågor som använts. Ännu finns inget validerat frågeformulär, men en sådan skulle kunna vara till nytta vid bedömning av smärta både för kliniskt bruk och i forskningssyfte. Också andra metoder för utvärdering av kronisk smärta presenteras, och för- och nackdelar med dessa diskuteras. I avhandlingen behandlas också osteoartros som ett typiskt exempel på kronisk smärta hos katter. I forskningsdelen undersöktes frågeformulär som kattägare svarat på. Frågeformulären härstammade från två tidigare gjorda studier. Totalt användes 205 frågeformulär. I den ena studien röntgades katterna också för att undersöka förekomst av höftledsdysplasi, och i den andra studien utvärderades smärta också genom palpering och med värmekamera. Frågeformulären analyserades med principiell komponentanalys, som är en form av faktoranalys. Man ville undersöka vilka smärtrelaterade frågor som har ett samband, och på så vis bildar en komponent, och fundera ut vad sambandet kan vara. Denna metod har ingen använt tidigare vid undersökning av frågeformulär på katter, åtminstone inte vad författaren vet om. I resultatet från faktoranalysen kunde man se att frågorna för katterna med smärta grupperades logiskt och bildade komponenter. För alla frågor som hörde till en viss komponent kunde man tydligt se att de hade något gemensamt. Till exempel kunde man se att alla aktiviteter som kräver användning av bakben grupperades till en komponent. Sambandet mellan frågorna är förstås hypoteser, och kräver ytterligare forskning. Resultaten från faktoranalysen kan vara till nytta vid kliniskt bruk då man vill lokalisera smärta hos katter. I faktoranalysen kan man se vilka frågor som är bäst att ställa åt ägaren, då man misstänker att katten har smärta på något visst ställe. Resultaten kan också användas som hjälp då man försöker utvärdera smärta utifrån frågeformulär för enskilda katter.