Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "hälsa"

Sort by: Order: Results:

  • Holmberg, Daniela (2020)
    Migrän är en neurologisk sjukdom som orsakar försämrad livskvalitet och sjukfrånvaro för många av dem som drabbas av sjukdomen. Trots att migrän är en allmänt förekommande sjukdom så förknippas den i egenskap av en osynlig sjukdom med ett visst stigma. Som sjukdom kan migrän kräva mycket av den sjuka då det gäller livsstilsval och letandet efter lämpliga vårdmetoder. Genom att granska nätdiskussioner om migrän ger denna magisteravhandling en inblick i hur lekpersoner navigerar förhållandet mellan personliga erfarenheter och biomedicin. Centrala begrepp i avhandlingen är lekpersoners expertis och epistemologisk gemenskap. Till avhandlingens centrala teman hör förutom möten mellan olika typer av kunskap och expertis också den sociala konstruktionen av sjukdomen migrän samt sjukdomens historiska och kulturella arv i form av könsstereotypier och mystiska neurologiska symtom. Studien genomfördes i form av en kvalitativ analys av diskussioner på ett delforum för migrän inom det populära finländska diskussionsforumet Suomi24. I materialinsamlingen och metodvalen fick de etiska frågorna och det naturliga materialets egenskaper en central roll. Analysen består av två huvudsakliga delar, varav den första utgör en analys av konstruktionen av migrän i diskussionerna utifrån en diskursanalytisk ansats. Den andra delen utgör en innehållsanalytisk analys av det sätt på vilket erfarenhetsbaserad kunskap och medicinsk kunskap möts i diskussionerna, samt hur kunskapsmässiga spänningar och osäkerheter hanteras. I diskussionerna framstår migrän som en drabbande sjukdom som kan vara svår för utomstående att förstå och som för den sjuka kan kräva mycket i form av uppoffringar och tålamod. Mycket i sjukdomsbilden kan vara osäkert och individuellt. Detta gör att förhållandet mellan biomedicinsk kunskap och erfarenhetsbaserad kunskap framstår som komplicerat och mångfasetterat. Det sätt på vilket diskussionerna navigerar detta förhållande samt positioneringen av den egna expertisen framstår som nyanserat , men delvis också motsägelsefullt. I diskussionerna sker ett slags rangordning av olika typer av expertis, där personliga erfarenheter samt medicinvetenskap värderas högt, medan enskilda läkare och anekdotiska bevis kan värderas lägre. Diskussionerna handlar även om sökandet efter bekräftelse och stöd- att få känna att man inte är ensam med sjukdomen. Trots att diskussionerna i migränforumet på ytan ser ut att handla om pragmatiska saker som läkemedel, symtom och vårdmetoder, så är det mycket som sker utöver detta. I forumet möts olika typer av kunskap och expertis när lekpersoner navigerar osäkerheter och nyanser gällande sjukdom och hälsa. Avhandlingen bidrar till samhällsvetenskaplig forskning i migrän, nätdiskussioner samt lekpersoners attityder till biomedicin.
  • Holmberg, Daniela (2020)
    Migrän är en neurologisk sjukdom som orsakar försämrad livskvalitet och sjukfrånvaro för många av dem som drabbas av sjukdomen. Trots att migrän är en allmänt förekommande sjukdom så förknippas den i egenskap av en osynlig sjukdom med ett visst stigma. Som sjukdom kan migrän kräva mycket av den sjuka då det gäller livsstilsval och letandet efter lämpliga vårdmetoder. Genom att granska nätdiskussioner om migrän ger denna magisteravhandling en inblick i hur lekpersoner navigerar förhållandet mellan personliga erfarenheter och biomedicin. Centrala begrepp i avhandlingen är lekpersoners expertis och epistemologisk gemenskap. Till avhandlingens centrala teman hör förutom möten mellan olika typer av kunskap och expertis också den sociala konstruktionen av sjukdomen migrän samt sjukdomens historiska och kulturella arv i form av könsstereotypier och mystiska neurologiska symtom. Studien genomfördes i form av en kvalitativ analys av diskussioner på ett delforum för migrän inom det populära finländska diskussionsforumet Suomi24. I materialinsamlingen och metodvalen fick de etiska frågorna och det naturliga materialets egenskaper en central roll. Analysen består av två huvudsakliga delar, varav den första utgör en analys av konstruktionen av migrän i diskussionerna utifrån en diskursanalytisk ansats. Den andra delen utgör en innehållsanalytisk analys av det sätt på vilket erfarenhetsbaserad kunskap och medicinsk kunskap möts i diskussionerna, samt hur kunskapsmässiga spänningar och osäkerheter hanteras. I diskussionerna framstår migrän som en drabbande sjukdom som kan vara svår för utomstående att förstå och som för den sjuka kan kräva mycket i form av uppoffringar och tålamod. Mycket i sjukdomsbilden kan vara osäkert och individuellt. Detta gör att förhållandet mellan biomedicinsk kunskap och erfarenhetsbaserad kunskap framstår som komplicerat och mångfasetterat. Det sätt på vilket diskussionerna navigerar detta förhållande samt positioneringen av den egna expertisen framstår som nyanserat , men delvis också motsägelsefullt. I diskussionerna sker ett slags rangordning av olika typer av expertis, där personliga erfarenheter samt medicinvetenskap värderas högt, medan enskilda läkare och anekdotiska bevis kan värderas lägre. Diskussionerna handlar även om sökandet efter bekräftelse och stöd- att få känna att man inte är ensam med sjukdomen. Trots att diskussionerna i migränforumet på ytan ser ut att handla om pragmatiska saker som läkemedel, symtom och vårdmetoder, så är det mycket som sker utöver detta. I forumet möts olika typer av kunskap och expertis när lekpersoner navigerar osäkerheter och nyanser gällande sjukdom och hälsa. Avhandlingen bidrar till samhällsvetenskaplig forskning i migrän, nätdiskussioner samt lekpersoners attityder till biomedicin.
  • Hatunpää, Fanny (2017)
    Den svenskspråkiga minoriteten i Finland är en minoritet som enligt flera olika test, studier och barometrar i snitt lever längre och friskare liv än majoritetsbefolkningen. Finlandssvenskarna är enligt denna forskning i allmänhet också nöjdare med sin hälsa och sin livssituation än den finskspråkiga majoriteten (Aromaa et. al, 1999, 2002, 2006; Hyyppä 2002, 2005). Syftet med denna avhandling är att granska det sociala kapitalets betydelse för hälsan hos den svenskspråkiga befolkningsgruppen i Finland. Avhandlingen granskar finlandssvenskhet som fenomen, det sociala kapitalets definitionsmöjligheter, riktningar och tillämpningsområden samt hur det finlandssvenska sociala kapitalet tar sig uttryck och vilken betydelse det möjligen har. Diskussionsdelen tar upp kritik av såväl det granskade materialet, de olika teoretiska riktningarna samt hur fokus ofta styrs i den vetenskapliga debatt som uppstår. Till slut föreslås även riktningar för framtida forskning och diskussion. Som en övergripande slutsats kan sägas att finlandssvenskar enligt den forskning som finns till hands verkar ha mera socialt kapital än de finskspråkiga, och att detta sociala kapital är till fördel för finlandssvenskarnas hälsa och välmående.
  • Roos, Ariel (2019)
    Fysisk ohälsa är ett problem I samhället. Ett möjligt sätt att främja hälsa hos befolkningen är med nudgemetoderna. Nudgeteorin är en uppsättning av interventioner grundade på beteendevetenskaplig teori som ämnar förändra beteende på ett förutsägbart sätt utan att inkräkta i människans valfrihet. Mitt syfte med denna kandidatavhandling är att granska hälsorelaterade nudgemetoder. Jag har utfört en litteraturöversikt. Central litteratur som behandlas är relevanta metaanalyser och studier inom området. Centrala teoretiker som tas upp är Cass Sunstein och Richard Thaler, grundarna av nudgeteorin. Det finns fem former av hälsorelaterade nudgeinterventioner: att förse eller förtydliga information, förändra aspekter i den fysiska omgivningen, förändra eller skapa standardalternativ, bruka små incentiv eller val gjorda i förväg och göra sociala normer framträdande. Nudgeinterventionen godkänns av de flesta människor, är billigare att bruka än alternativa metoder och förblir effektiv även om man offentliggör interventionens syfte. Resultaten av den här kandidatavhandlingen är att även då majoriteten av studier tyder på att många nudgemetoder är effektiva behövs det mera forskning för att dra slutsatser. Nudgemetodernas effektivitet varierar beroende på uppsättningen av interventionen. Metodens effekt är oberäknelig utan kunskap om vad i interventionen som påverkar och hur. Forskningsresultaten tyder på att förändra standardalternativ och aspekter i den fysiska miljön är i överlag effektiva nudgemetoder.
  • Ehrsten-Martin, Sabina (2021)
    Mål. Syftet med denna forskning är att genom kvalitativa intervjuer utreda vilken kännedom lärare inom den grundläggande utbildningen har om psykisk ohälsa bland elever i den grund-läggande utbildningen. Syftet är även att utreda vilka redskap lärare använder då de bemöter elever med psykisk ohälsa samt hurdana resurser lärarna har tillgängliga i sitt arbete då det handlar om elever med psykisk ohälsa. Det finns en del forskning om psykisk ohälsa bland elever samt hur det påverkar klasslärares yrkesroll och medför framtida utmaningar. Det finns dock lite kunskap om lärare upplever att de får tillräckligt stöd för att bemöta elever med psykisk ohälsa särskilt då det gäller resurser och de rätta redskapen. Metoder. Forskningen genomfördes med halvstrukturerade intervjuer med fyra lärare som jobbar inom den grundläggande utbildningen. Intervjuprocessen började genom att utifrån forskningsfrågorna skriva den teoretiska bakgrunden till kandidatavhandlingen och genom detta utforma intervjufrågor som både besvarar forskningsfrågorna, kopplas ihop med den teoretiska bakgrunden och genomsyrar syftet med undersökningen. Intervjuerna transkribera-des inför analysskedet. Resultat och slutsatser. Resultaten visar att lärare som har ett intresse för ämnet psykisk ohälsa hos elever har kunskapen eftersom de och på egen tid har läst på samt deltagit i fort-bildningar som berör ämnet. Mångprofessionellt samarbete visar sig vara ett starkt och välanvänt redskap för lärare inom den grundläggande utbildningen då det handlar om att hitta de rätta redskapen i mötet med elever som har psykisk ohälsa. Lärarna anser att det gärna skulle ha redskap om hur man skall bemöta elever med psykisk ohälsa men att tidsbristen och alltför krävande undervisningsskyldighet inte ger utrymme för detta. Enligt lärarna kunde en minskning av undervisningsskyldighet ge mer resurser för lärare att hinna och orka implementera redskap och metoder att jobba hälsofrämjande och på rätt sätt möta elever med psykisk ohälsa. Det visade sig också att skolpsykologerna i skolorna inte hinner stöda elever på tillräcklig nivå och att det endast finns tid för akuta fall. Lärarna önskar mer resurser till elevvården eftersom det är deras främsta samarbetspartner i stödet av elever och en viktig faktor till elevernas välmående.
  • Sara, Huhtanen (2022)
    Aim of the study. Bullying in schools and society has become increasingly brutal, although previous studies show that bullying has actually decreased. Previous studies have also shown that bullied elementary school students experience health problems and poorer school performance as a result of bullying. Gender differences regarding bullying have also been considered in previous research. Girls have been shown to be more vulnerable to mental illness as a result of bullying. The aim of this study is to explore the impact of bullying on the bullied elementary school student’s health and to investigate what consequences bullying can cause on students’ school success. Any gender differences regarding the consequences onhealth and school success are also taken into account. Methods. This study was conducted as a literature review. To collect the data, I have analyzed 19 peer-reviewed articles. I have included both Finnish and international articles in my study to get a broader and more in-depth view of bullying. The articles are published between 2017–2022 and I analyzed them with thematic analysis. Results and conclusions. The results showed that bullying had a detrimental effect on the bullied elementary school student’s health and school success. Bullied elementary school students experienced internalazing symptoms, externalazing symptoms, psychosomatic symptoms and somatic symptoms. As a consequence of bullying, bullied elementary school students performed poorer in school and experienced poorer school engagement and school belonging. Because of this, teachers should be aware of the destructive effect of bullying on elementary school students’ health and school success. Furthermore, gender differences also emerged in my study. Girls were found to be more vulnerable to mental illness, that is, internalazing symptoms. Girls also performed better in the academic subjects at school except in mathematics. In addition to this, boys were at risk for poorer school engagement and school belonging compared to girls.
  • Sara, Huhtanen (2022)
    Aim of the study. Bullying in schools and society has become increasingly brutal, although previous studies show that bullying has actually decreased. Previous studies have also shown that bullied elementary school students experience health problems and poorer school performance as a result of bullying. Gender differences regarding bullying have also been considered in previous research. Girls have been shown to be more vulnerable to mental illness as a result of bullying. The aim of this study is to explore the impact of bullying on the bullied elementary school student’s health and to investigate what consequences bullying can cause on students’ school success. Any gender differences regarding the consequences onhealth and school success are also taken into account. Methods. This study was conducted as a literature review. To collect the data, I have analyzed 19 peer-reviewed articles. I have included both Finnish and international articles in my study to get a broader and more in-depth view of bullying. The articles are published between 2017–2022 and I analyzed them with thematic analysis. Results and conclusions. The results showed that bullying had a detrimental effect on the bullied elementary school student’s health and school success. Bullied elementary school students experienced internalazing symptoms, externalazing symptoms, psychosomatic symptoms and somatic symptoms. As a consequence of bullying, bullied elementary school students performed poorer in school and experienced poorer school engagement and school belonging. Because of this, teachers should be aware of the destructive effect of bullying on elementary school students’ health and school success. Furthermore, gender differences also emerged in my study. Girls were found to be more vulnerable to mental illness, that is, internalazing symptoms. Girls also performed better in the academic subjects at school except in mathematics. In addition to this, boys were at risk for poorer school engagement and school belonging compared to girls.
  • Östling, Johanna Linnéa (2017)
    I det västerländska samhället är fetma ett av vår tids största folkhälsoproblem samtidigt som ätstörningar är vanliga. Parallellt med detta ökar gymmens popularitet och den nutida människan ger hälsodiskurser ett allt större utrymme i sin vardag. Ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv samt utgående från sociologiska teorier diskuterar jag vilka konsekvenser samhället kan tänkas ha för individens syn på kropp, identitet och hälsa. I min avhandling granskar jag den socialt konstruerade kroppen och kvinnokroppen i relation till patriarkatet. Jag diskuterar kroppen som projekt, ideologin hälsoism, den moraliska vältränade individen samt det så kallade ”wellnessyndromet”. Jag diskuterar även följder av ett överdrivet hälsotänk i granskningen av ätstörningen ortorexi. Därefter undersöker jag fettförakt i relation till stigmatisering för att avslutningsvis granska kroppsbejakande rörelser som har vuxit fram som motpoler till hälsorelaterade principer som kan betraktas som begränsande för individen. Utgående från mitt resonemang drar jag slutsatsen att kroppen kan ses som en social konstruktion samt att kroppsideal bör förstås i relation till den tid man lever i. Kroppsideal kan kopplas till patriarkatet och även ses som ett projekt. I diskussionen kring hälsa kan ett klassperspektiv tillämpas. Granskandet av ideologin hälsoism, ätstörningen ortorexi, fettförakt samt kroppsbejakande är centralt i förståelsen av den sociala kroppen.
  • Härmälä, Kennet (2013)
    Visstidsanställningar har sedan 80-talet blivit allt vanligare på den finländska arbetsmarknaden. Denna avhandling har som syfte att undersöka sambandet mellan tidsbundna arbetsavtal och arbetstagares hälsa. Forskningen om visstidsanställningar har under 90- och 2000-talet ofta utgått från att tidsbundna arbetsavtal är skadliga för arbetstagares hälsa. Men resultaten av dessa studier har varit motstridiga och inget entydigt samband har påvisats. Wayne Lewchuks m.fl. (2008) koncept anställningspress är ett försök att belysa och klargöra de mekanismer genom vilka visstidsanställningar påverkar arbetstagares hälsa. Enligt anställningspressmodellen är det arbetstagare med hög anställningspress som utsätts för den största hälsorisken vid visstidsanställningar. Dessa arbetstagare upplever stor osäkerhet gällande sin framtida arbetssituation (anställningsförhållandets osäkerhet) och anstränger sig samtidigt hårt för sin fortsatta anställning (anspänning för anställningsförhållandet). I denna avhandling replikeras en enkätundersökning av Wayne Lewchuk m.fl. (2008), som ligger som grund för anställningspressmodellen. Den stöd arbetstagare får från sin omgivning (stöd för anställningsförhållandet) dämpar enligt modellen anställningspressens negativa hälsoeffekter. I Lewchuks m.fl. undersökning skapades anställningspressmodellen på basis av en explorativ faktoranalys. För denna avhandling gjordes en enkätundersökning bland lärare med ett sampel på 233 respondenter. Avhandlingens första hypotes (1) är att de faktorer som ligger till grund för anställningspressmodellen kan återfinnas i den finländska undersökningen. Denna hypotes fick endast delvis stöd. Den andra hypotesen (2) i avhandlingen är att anställningspress har ett negativt samband med arbetstagares hälsa och detta är beroende av både anställningsförhållandets osäkerhet och anspänning för anställningsförhållandet. Hypotesen prövades med lineär regressionsanalys och stöddes av resultaten. Avhandlingens tredje hypotes (3) är att stöd för anställningsförhållandet har ett positivt samband med arbetstagares hälsa, med undantag för arbetstagare med hög anställningspress. Denna hypotes testades genom regressionsanalys och stöddes delvis. Den fjärde (4) hypotesen i avhandlingen är att stöd för anställningsförhållandet modererar sambandet mellan anställningspress och arbetstagares hälsa. Denna hypotes prövades genom regressionsanalys med en interaktionsterm och förkastades. Resultaten visar att hälsan hos de arbetstagare som anstränger sig hårdast för forstatt anställning påverkas mest negativt av otrygga anställningsförhållanden.
  • Ehrsten-Martin, Sabina (2022)
    Aim. The purpose of this study is to investigate what preparedness secondary schools have to respond to stu-dents with mental illness due to COVID-19. The goal of the empirical study is to find out what kind of prevention strategies schools use when dealing with students with mental illness and what kind of resources they have available in student care, given a large increase in mental illness among students. There is some research on mental illness among students and how it affects students and how it gives rise to challenges. However, there is insufficient knowledge about what the situation after COVID-19 looks like when it comes to students' mental ill-ness and schools' resources to respond to students with mental illness. My research area is limited to second-ary school students in basic education, i.e., students aged 13–15. Methods. The data collection was conducted with semi-structured interviews with a student welfare team, which consisted of five people in a school in the Helsinki Metropolitan Area. The five interviews were conducted using semi-structured interview questions to ensure the purpose of the survey and that the research questions are answered. The interviews were transcribed before the analysis stage. The interviews were analyzed through qualitative content analysis. Results and conclusions. The results show that mental illness among high school students is clear. Secondary school students' mental illness has increased due to COVID-19 and societal restrictions in the form of distance learning. Mental illness in the form of, among other things: anxiety, problematic school absenteeism and social phobias is now relatively common among students in secondary school. The results of this survey show that the school's resources to respond to students with mental illness have not increased after COVID-19. In addition, the school compensates for inadequate care services (child welfare, child psychiatry, social services) outside the school that do not seem to reach students in need of support services. However, according to the results of this survey, schools do not have staff who have knowledge of these services (child welfare, child psychiatry, social services) and need to get students further in order for them to get the right help and for student welfare to have time for other than just emergency falls. The results also show that the care team that participated in the interviews does not continuously use prevention strategies to promote mental health due to lack of resources. Furthermore, the results show that the covid-19 pandemic and the doctors' strike have affected the health-promoting work with students in the academic year 2021-2022. The Covid-19 pandemic has also had a negative impact on student’s well-being elsewhere in the world (Gogoi et.al, 2022, (Shanbehzadeh et.al, 2021).
  • Söderström, Ida (2020)
    Smärta är något vi alla känner till och varit med om på ett eller annat sätt. Genom olyckor och mer komplexa sjukdomar kan smärtan bli kronisk, vilket påverkar hela människans liv – allt från vardagen till yrkesidentitet, sociala relationer och upplevelsen om jaget. Min avhandling fokuserar på kronisk och långvarig smärta och hur den kroniska smärtan upplevs. Det är viktigt att poängtera att min avhandling handlar om att insjukna i kronisk smärta och upplevelsen om en plötslig, nedsatt funktionsförmåga, inte personer som varit permanent handikappade sedan födseln. Genom sociologiska teorier och samhällsvetenskapligt tänk går jag in på hur vi ser på kronisk smärta, hur det behandlas samt hur den kroniska smärtan påverkar individen. Jag presenterar i korthet kronisk smärta som erfarenhet, hur sjukdomsnarrativ byggs upp och hur det nya narrativet påverkar ens egna sätt att se på sig själv. Ens drömmar, planer och livsstil ändras markant då man lever med kronisk smärta. I samband med detta går jag även in på det biografiska avbrottet och hur den nya berättelsen om den insjuknade bildas. Jag diskuterar även om vad sociologi kan bidra med till forskning kring smärta. I min avhandling går jag också in på sociologin om förkroppsligandet, hur kroppen och omvärlden växelverkar samt den biopsykosociala modellen i relation till kronisk smärta.
  • Siegfrids, Anna (2018)
    Denna pro gradu är en kvalitativ fallstudie som handlar om unga arbetslösa kvinnors upplevelser av pilotprojektet ”Kuntopaja”, en motionsinriktad arbetsverkstad. Syftet med avhandlingen var att ta reda på ifall motion kan tänkas fungera som en motvikt till arbetslöshetens negativa inverkan på hälsan. Detta är intressant att studera eftersom det i en finländsk kontext inte finns någon annan arbetsverkstad som fokuserar på motion och för att studien kan bidra till insikter om hur man kunde stöda arbetslösa mer helhetsmässigt, och på andra sätt än via åtgärder med fokus på sysselsättning och utbildning. Som informanter i studien fungerade fem unga kvinliga deltagare i åldern 18-29. Därtill intervjuades två ledare vid motionsverkstaden. De unga kvinnorna har alla varit arbetslösa mellan ett och tre år. Deras psykiska hälsa har varit så svag att de antingen har varit tvungna att avbryta sin utbildning, eller att de inte har varit kapabla att börja någon utbildning eller ta emot arbete. De unga kvinnornas fysiska hälsa har också orsakat problem där orörlighet och övervikt på olika sätt har försvårat vardagen. Individer som har problem med både sin psykiska och fysiska hälsa tenderar lätt ses som en riskfylld och sjuk grupp. Istället för att ta fasta på dessa ”risk- och sjukfaktorer” var jag intresserad av de arbetslösa unga kvinnornas upplevda hälsa i och med deras deltagande i motionsverkstaden ”Kuntopaja”. Aaron Antonovskys hälsoteori om salutogenes och känsla av sammanahang; ”KASAM”, gav goda verktyg för detta och fungerade som den teoretiska referensramen för min studie. I och med att mitt intresse riktade sig på upplevelser har jag tillämpat fenomenologisk hermeneutik som infallsvinkel. För att nå upplevelserna av motionsverkstaden har jag använt tre olika typer av datamaterial; två semistrukturerade gruppintervjuer med fem deltagare av motionsverkstaden, frågeformulär riktade till deltagarna och en semistrukturerad parintervju med motionsverkstadens två ledare. Som analysmetod har jag använt kvalitativ innehållsanalys. Mina forskningsfrågor var; 1: Varför deltog de unga arbetslösa kvinnorna i Kuntopaja- projektet? 2: Hurudana upplevelser har deltagarna av Kuntopaja-projektet? Hur såg ledarna på verksamheten? 3: Hurudan inverkan upplever deltagarna och ledarna att Kuntopaja-projektet haft på deltagarnas liv, speciellt gällande hälsomässiga aspekter? Den slutsats som har kunnat dras från analysen är att motion kan fungera som en motvikt till arbetslöshetens negativa inverkan på hälsan. Att Kuntopaja var ett halvfärdigt pilotprojekt hade stundvis bidragit till känslor av osäkerhet, frustation och motivationsbrist vilket understryker vikten av att verksamhet för individer och grupper som inte mår bra bör vara noga planerad och strukturerad. Frånsett detta var de arbetslösa unga kvinnornas upplevelser av Kuntopaja väldigt positiva; gruppen upplevdes trygg vilket hade sporrat dem att utmana sig själva såväl fysiskt, psykiskt som socialt. Att de vid sidan om den vanliga arbetsverkstadsverksamheten hade fått fokusera på sig själva och sin hälsa istället för arbetslöshet hade även skapat en balans i vardagen. Resultatet av detta var en ökad fysisk och psykisk hälsa; vikten hade gått ner, dygnsrytmen och humöret hade blivit bättre och självförtroendet hade ökat. För en del deltagare innebar Kuntopaja en mer bestående förändring också efter verksamhetsperioden; motionen hade blivit en central motståndsresurs som de hade fortsatt med efter att Kuntopaja tagit slut. Detta hade hjälpt dem att uppnå en starkare KASAM över sina liv och de hade börjat söka sig vidare i livet. För några andra var förändringen mer temporär; ensamheten, psykisk ohälsa och kostnader var hinder för motionsutövandet efter Kuntopaja och deras fysiska och psykiska hälsa hade återgått till samma nivå som den varit innan Kuntopaja. En mer kontinuerlig insats kunde ha fungerat bättre i detta fall. Alla de fem arbetslösa unga kvinnorna upplevde ändå att tiden som de spenderade i Kuntopaja var meningsfull och bidrog till en bättre hälsa. Denna studie framhäver således vikten av att arbetslösa ungdomar skulle erbjudas jämlika möjligheter till motion och användning av motionsutrymmen, varpå arbetslösa ungdomars möjligheter till en meningsfull fritid också skulle öka och de negativa effekterna av arbetslöshet skulle minska.