Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "identitetskonstruktion"

Sort by: Order: Results:

  • Quinterno, Kajsa (2020)
    Syftet med den här avhandlingen är att studera hur kvinnor genom narrativ ger sin klädkonsumtion mening. Forskning om kvinnor och kläder görs i flera discipliner och från olika metodologiska angreppsvinklar. Denna avhandling närmar sig ämnet genom en kombination av narrativ metod och garderobsstudie i en finländsk kontext. Fyra interjuver av kvinnor i åldern 25–30 bosatta i Helsingfors analyseras i en modesociologisk referensram. Narrativ metod är en kvalitativ metod som accentuerar individens berättelser. Genom berättelser strukturerar och ger vi mening åt våra erfarenheter. Berättelser både skapar och är vår verklighet. Garderobstudier handlar om individens förhållande till hennes garderob och dess innehåll, både kläder som används och sådana som inte används. Dessa två metodologiska tillvägagångssätt kompletterar varandra och belyser ämnen som kläder, stil, smak, kropp och identitet. Många av de teoretiska perspektiven på kläder och mode tar fasta på kläder som ett verktyg för identitetskonstruktion. Kläder är inte endast något vi klär oss i dagligen – de representerar och speglar vår identitet: vem vi är och vem vi vill vara. Vår klädsmak och våra stilistiska val är ett sätt att kommunicera vem vi är, som medlemmar av sociala grupper eller som unika individer. Genom vår klädkonsumtion kan vi också uttrycka politiska och sociala värderingar, som också de bidrar till vår identitetskonstruktion. En narrativ garderobstudie, i kombination med den modesociologiska referensramen, möjliggör en holistisk syn på kvinnor och kläder. Avhandlingen är indelad i en teoretisk del som redogör för den centrala tidigare forskning gjord på detta sociologiska område, ett avsnitt som redogör för metod och empiri, samt en analys av kvinnornas narrativ. Jag introducerar analysen med en genomgång av samtliga intervjuade kvinnors narrativ, varefter jag presenterar tre centrala teman som alla kvinnorna berörde i sina narrativ: identitet, sensoriska upplevelser och etik. Kvinnornas narrativ om deras garderober visar att de konstruerar sin identitet både genom garderobens aktivt och inaktivt använda kläder. Förutom att kläder har praktiska och sensoriska funktioner, är de för kvinnor även ett sätt att utöva intrycksstryrning: att kommunicera vem de är, vem de vill vara och vem de inte vill vara. Trots att den postmoderna kvinnan är mycket medveten om sin klädkonsumtions etiska och sociala effekter, så använder hon ändå kläder aktivt som ett sätt att konstruera identitet.
  • Quinterno, Kajsa (2020)
    Syftet med den här avhandlingen är att studera hur kvinnor genom narrativ ger sin klädkonsumtion mening. Forskning om kvinnor och kläder görs i flera discipliner och från olika metodologiska angreppsvinklar. Denna avhandling närmar sig ämnet genom en kombination av narrativ metod och garderobsstudie i en finländsk kontext. Fyra interjuver av kvinnor i åldern 25–30 bosatta i Helsingfors analyseras i en modesociologisk referensram. Narrativ metod är en kvalitativ metod som accentuerar individens berättelser. Genom berättelser strukturerar och ger vi mening åt våra erfarenheter. Berättelser både skapar och är vår verklighet. Garderobstudier handlar om individens förhållande till hennes garderob och dess innehåll, både kläder som används och sådana som inte används. Dessa två metodologiska tillvägagångssätt kompletterar varandra och belyser ämnen som kläder, stil, smak, kropp och identitet. Många av de teoretiska perspektiven på kläder och mode tar fasta på kläder som ett verktyg för identitetskonstruktion. Kläder är inte endast något vi klär oss i dagligen – de representerar och speglar vår identitet: vem vi är och vem vi vill vara. Vår klädsmak och våra stilistiska val är ett sätt att kommunicera vem vi är, som medlemmar av sociala grupper eller som unika individer. Genom vår klädkonsumtion kan vi också uttrycka politiska och sociala värderingar, som också de bidrar till vår identitetskonstruktion. En narrativ garderobstudie, i kombination med den modesociologiska referensramen, möjliggör en holistisk syn på kvinnor och kläder. Avhandlingen är indelad i en teoretisk del som redogör för den centrala tidigare forskning gjord på detta sociologiska område, ett avsnitt som redogör för metod och empiri, samt en analys av kvinnornas narrativ. Jag introducerar analysen med en genomgång av samtliga intervjuade kvinnors narrativ, varefter jag presenterar tre centrala teman som alla kvinnorna berörde i sina narrativ: identitet, sensoriska upplevelser och etik. Kvinnornas narrativ om deras garderober visar att de konstruerar sin identitet både genom garderobens aktivt och inaktivt använda kläder. Förutom att kläder har praktiska och sensoriska funktioner, är de för kvinnor även ett sätt att utöva intrycksstryrning: att kommunicera vem de är, vem de vill vara och vem de inte vill vara. Trots att den postmoderna kvinnan är mycket medveten om sin klädkonsumtions etiska och sociala effekter, så använder hon ändå kläder aktivt som ett sätt att konstruera identitet.
  • Syrjälä, Emmy (2021)
    Den psykiska hälsan hos plurisexuella är sämre jämfört med den hos monosexuella (Feinstein et al., 2020; Flanders et al.,2016; Garr-Schultz & Garnder, 2019; Maimon et al., 2019; Nelson, 2019). En av orsakerna är den diskriminering plurisexuella personer möter på grund av sin identitet t.ex. genom ogiltigförklaring (Garr-Schultz & Gardner, 2019; Maimon et al., 2019). De diskrimineras av både HBTQ-gemenskaper och heterosexuella gemenskaper (Borgogna och McDermott, 2019). Forskningen har försummat plurisexualitet fram till våra dagar (Angelides, 2001; MacDowall, 2009; Nelson, 2019). Dessutom har sexualitetsforskning undersökts ur ett västerländskt perspektiv (Chan, 1995) och har i hög grad fokuserat på enbart bisexuellas och ciskönades upplevelser kring sexuell identitet (Feinstein et al., 2019; Galupo et al., 2015; Galupo et al., 2014; Koelker et al., 2019). Mitt syfte med denna avhandling har varit att med hjälp av tidigare forskning 1) belysa den begreppsproblematik som existerar kring plurisexualitet, 2) diskutera de centrala begreppen, samt 3) ur ett kritiskt socialpsykologiskt perspektiv undersöka hur den sexuella identiteten konstrueras hos plurisexuella personer. Enligt kritisk socialpsykologi är identitet socialt konstruerad och formas av kultur, diskurser och social interaktion (Alldred & Fox, 2015; Burr, 2015; Gough et al., 2013; Muehlenhard, 2001; Taylor, 2015). En litteraturgenomgång har visat att plurisexuellas identitetskonstruktion är multipel till sin karaktär (Taylor, 2015). Flera sexualitetkategorier används strategiskt i olika sociala kontexter, där andra identiteter inkluderas i den sexuella identiteten (Dworkin, 2002; Galupo et al., 2017; Hayfield et al., 2014; Maliepaard, 2017; Rust, 2000). Både samhället och de plurisexuella själva osynliggör den plurisexuella identiteten (Nelson, 2020, 2019). Sammanfattningsvis kan man säga att sexualitet är ett mycket komplext och mångfacetterat fenomen (Chan, 1995; Dworkin, 2002; Gough et al., 2013; Nelson, 2019; Van Anders, 2015). Plurisexuella avviker inte nödvändigtvis beteendemässigt från andra sexualitetsidentiteter (Galupo, 2018), utan skillnaden framkommer i deras upplevelser, hur de blir bemötta och hur de strategiskt är tvungna att navigera i olika sociala kontexter (Dworkin, 2002; Galupo et al., 2017; Hayfield et al., 2014; Maliepaard, 2017; Rust, 2000). Framtida forskning borde beakta sexualitetens mångfald och inte enbart fokusera på den köns- och/eller genusbaserade sexualiteten, samt undersöka hur identitets-, specifikt sexualitetskonstruktioner ser ut i andra än västerländska kulturer.
  • Rapo, Elvira (2021)
    Identitetskonstruktion är ett fenomen som har stor betydelse för vår självbild och självuppfattning med mera. Ungdomen som övergångsfas mellan barndom och vuxen ålder innebär ett språng i identitetsutvecklingen. Syftet med denna avhandling var att utreda hur identiteten konstrueras under ungdomen. Avhandlingen strävade efter att erbjuda omfattande presentationer av de komplexa begreppen identitet och ungdom som fungerade som forskningsobjekt i litteraturstudien. Socialkonstruktionismen fungerade som ett genomgående perspektiv i avhandlingen. En litteraturöversikt påvisade komplexiteten i ämnet genom Eriksons utvecklingsteori, socialiseringsprocesser, personlig och social identitet och socialkonstruktionismen. Identitetskonstruktion under ungdomen består av flera aspekter som har en inverkan på varandra och formar identitetens uppkomst och karaktär. Resultaten visade på att identitetskonstruktionen under ungdomen är beroende av personliga, sociala och samhälleliga faktorer och konstruktionen sker på dessa tre nivåer: på det personliga planet, det sociala (relationella) planet och det samhälleliga planet. Till de förklarande faktorerna hörde bland annat integration, kognitiva processer och kommunikation med jämnåriga personer.
  • Styrström, Linn (2023)
    Individen lever i vissa delar i världen idag i en konsumentkultur som har blivit en kraftfull kontext där individen kan konstruera sin identitet. Med anledning av att konsumtionen i många delar av världen har ökat så till den grad att individer lever i masskonsumtionssamhällen, där många konsumerar utöver sina behov, är det av intresse att undersöka relationen mellan individen och varor. Mitt syfte med den här avhandlingen är att med hjälp av tidigare forskning undersöka konsumtionens betydelse för individens själv och identitetskonstruktion samt att se på implikationerna av konsumtion för välbefinnande. Med utgångspunkt i spänningen mellan att materiella ägodelar kan göra individen lycklig och på samma gång även olycklig undersöks konsumtion och identitetskonstruktion. Litteraturgenomgången visade att konsumtion i sig varken inverkar negativt eller positivt på individens välbefinnande och att det snarare handlar om individens motiv till att konsumera och förhållningssätt till det vad hen konsumerar som har implikationer för välbefinnande. Dock ses en stark negativ korrelation mellan materialism och välbefinnande vilket innebär att materialistiska individer mår sämre än mindre materialistiska individer. Därtill ses positiva fördelar med upplevelsemässig konsumtion kopplat till dess självkännedomsvärde. Resultaten diskuteras bland annat med anledning av den publikationsbias som kunnat påvisas i anknytning till den upplevelsemässiga konsumtionens fördelar.
  • Pihlaniemi, Misa (2023)
    Aim. Bullying at school is a perennial problem. Bullying is a phenomenon that always leaves traces and which have long-term negative consequences. Bullying affects the individual, relationships people between, the school and also society. During the fall of 2022, it has been reported in the media cases of bullying in Finland that have ended in serious acts of violence. When the students find themselves a significant part of their everyday life at school, it is important that they enjoy school and want to go there. In addition, the school has statutory obligation to intervene immediately in the event if bullying, violence, racism or other discrimination occurs. The purpose of my study was to investigate how bullying affects students' identity and identity construction. The research questions were the following: 1) How does bullying affect students' identity? 2) How does bullying affect students' identity construction? Methods. I have carried out my study as a qualitative literature review. The featured articles were included according to predetermined selection criteria. The final research material consisted of five scientific articles that I analyzed through thematic content analysis and two different steps. In the first step I have analyzed and summarized the research material according to an article summary and in the second step I then made a meaningful summary where I categorized the central content of the articles in relation to my research questions. Results and conclusions. In the final analysis process, five main theme areas emerged on how bullying affects students' identity and identity construction. Thematic areas were the following;appearance and body hatred, self-esteem and sense of worthlessness, closeness and social relationships, normal and deviant, socially interacting and personal characters. The results show that exposure to bullying affects students' identity and identity construction in a very negative way . The participants in the studies stated that exposure to bullying led to problems with the identity construction in the form of insecurity, feelings of inadequacy, body hatred, anxiety and depression. In summary, the results demonstrate that loss of belonging, self-loathing and identity struggle followed close to the feeling of being socially discredited by classmates. The results also show that the social identity was negatively affected in that the vulnerable were often excluded from friend groups and was labeled as deviant.Bullying continued to lead to impaired adaptation to the adult role,including forming lasting relationships,integrating into working life and being financially independent .
  • Pihlaniemi, Misa (2023)
    Aim. Bullying at school is a perennial problem. Bullying is a phenomenon that always leaves traces and which have long-term negative consequences. Bullying affects the individual, relationships people between, the school and also society. During the fall of 2022, it has been reported in the media cases of bullying in Finland that have ended in serious acts of violence. When the students find themselves a significant part of their everyday life at school, it is important that they enjoy school and want to go there. In addition, the school has statutory obligation to intervene immediately in the event if bullying, violence, racism or other discrimination occurs. The purpose of my study was to investigate how bullying affects students' identity and identity construction. The research questions were the following: 1) How does bullying affect students' identity? 2) How does bullying affect students' identity construction? Methods. I have carried out my study as a qualitative literature review. The featured articles were included according to predetermined selection criteria. The final research material consisted of five scientific articles that I analyzed through thematic content analysis and two different steps. In the first step I have analyzed and summarized the research material according to an article summary and in the second step I then made a meaningful summary where I categorized the central content of the articles in relation to my research questions. Results and conclusions. In the final analysis process, five main theme areas emerged on how bullying affects students' identity and identity construction. Thematic areas were the following;appearance and body hatred, self-esteem and sense of worthlessness, closeness and social relationships, normal and deviant, socially interacting and personal characters. The results show that exposure to bullying affects students' identity and identity construction in a very negative way . The participants in the studies stated that exposure to bullying led to problems with the identity construction in the form of insecurity, feelings of inadequacy, body hatred, anxiety and depression. In summary, the results demonstrate that loss of belonging, self-loathing and identity struggle followed close to the feeling of being socially discredited by classmates. The results also show that the social identity was negatively affected in that the vulnerable were often excluded from friend groups and was labeled as deviant.Bullying continued to lead to impaired adaptation to the adult role,including forming lasting relationships,integrating into working life and being financially independent .
  • Savander, Carolina (2023)
    Syftet med denna avhandling är att med hjälp av tidigare forskning undersöka vilka motiv det finns till frivilligarbete och vilka effekter frivilligarbete har på individen och i förlängningen på samhället. Att frivilligarbete hör ihop med positiva effekter på välmående har bevisats, men det förhållande som finns mellan de olika effekterna på individen har fått relativt lite uppmärksamhet i tidigare forskning. Vidare har det i tidigare forskning konstaterats att frivilligarbete är en social aktivitet där både motivation och effekter till en stor del beror på identitetskonstruktion och sociala aspekter. Därför är det relevant att se på förhållandet mellan de olika ovan nämnda aspekterna. Genom en litteraturöversikt samlas, sammanfattas och analyseras tidigare forskning. Resultatet är att de motiv en individ har till att börja frivilligarbeta ofta beror på hens sociala aspekter – vanliga motiv är till exempel viljan att höra till en grupp, individens religiösa övertygelse och relationell motivation. Frivilligarbete har positiva effekter såsom bättre mental och fysiskt hälsa, större social samhörighet och leder även till positiva följder för samhället. Relationen mellan frivilligarbetets olika effekter undersöks även i avhandlingen och visar på att frivilligarbete leder till välmående i högre grad än vad välmående leder till frivilligarbete. I framtiden kunde det vara intressant att se på hur samhället kunde stödja individer som inte har möjlighet att frivilligarbeta att skapa den möjligheten. Avslutningsvis visar alla avhandlingens fynd att det för det mesta lönar sig att frivilligarbeta.
  • Ekman, Ida (2021)
    Platsidentitet är en produkt av erfarenheter, olika begrepp, tolkningar, idéer och känslor bundna till fysiska ställen. Identiteter konstrueras och utvecklas i relation till andra människor, samt de rådande värden och konventioner i ens omgivning. Tidigare forskning har undersökt hur platser påverkar identiteter och hur platser kan påverka på beteenden och in- och utgruppshandlingar. Sociala platser kan förutspå frekvensen av intergrupps kontakter och hurdan platsen är, har även påverkan på främjande gruppkontakter. Den sociala identiteten definieras i ingruppskontext genom social jämförelse mellan ingruppen och relevanta utgrupper. Många sociala identiteter eller gruppidentiteter är förknippade med specifika platser och ofta tenderar man att värdera den egna platsen bättre än andras. Syftet med denna litteraturstudie är att ge en förståelse av fenomenet platsidentitet och hurdan betydelse omgivningen har för identitetskontruktion och beteende. De primära källorna utgörs av internationella journaler med fokus på omgivningen och identitet. Platsidentitet hjälper individen att utveckla en relation mot sin omgivning, utvecklandet av en relation mellan individen och samhället är beroende av vissa indikatorer från samhällets struktur och funktionella särdrag. Vissa karaktärsdrag och infrastruktur, som finns i omgivningen, kan kontrollera och frambringa socialt beteende. Resultaten visar också att individer är bundna till sin omgivning genom tre olika psykologiska processer: anknytning, familjaritet och identitet. Dessa psykologiska processer är hotade av förflyttning, där problem som nostalgi, vilsenhet och utanförkänsla kan uppstå. Den byggda infrastrukturen och organiseringen av en plats har en signifikant roll i att minska segregation och diskriminering. I städer borde infrastrukturen och den byggda designen främja gruppkontakter mellan olika grupper. Städer måste planeras så att olika grupper är mera jämnt fördelade, så att ingen blir isolerad till städers utkanter. En känsla av tillhörighet kan vara viktigt för psykologiskt välmående och grundar sig på starka, välutvecklade relationer till viktiga platser. Fastän mobilisering blivit allt vanligare i dagens samhälle, kan man inte förminska platsidentitets signifikans för individen.