Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kirjoitusmerkit"

Sort by: Order: Results:

  • Tupakka, Juho (2009)
    Tutkielma käsittelee kiinan kielen automaattista käsittelyä ja kieliteknologiaa. Kieliteknologian osa-alueista keskitytään kiinan kielelle tyypilliseen sanarajatunnistus- eli segmentointiongelmaan, joka kumpuaa kiinan kielen kirjoitusjärjestelmän erityispiirteistä. Tutkielma on aihepiiriä esittelevä pilottitutkimus, jonka tarkoitettu lukijaryhmä on kiinan kieliteknologisesta tutkimuksesta kiinnostuneet opiskelijat ja tutkijat. Lähdemateriaali koostuu englannin- ja kiinankielisestä kirjallisuudesta, lähinnä konferenssiartikkeleista. Tutkielma esittelee kiinan kirjoitusjärjestelmää automaattisen käsittelyn näkökulmasta, käsittelee perinteisten ja yksinkertaistettujen merkkien eroja, merkkikoodauksia sekä erilaisia lähestymistapoja käyttäviä syöttöjärjestelmiä. Kirjoitusjärjestelmän esittely tarjoaa esitietoja kielen rakenteen ymmärtämiseksi sekä rakentaa pohjaa sanarajatunnistusta käsitteleviä osuuksia varten. Sanarajatunnistus- eli segmentointiongelma johtuu kiinan kirjoitusjärjestelmästä, jossa sanojen välejä ei merkitä välilyönneillä. Kielen kieliteknologista käsittelyä varten sanojen rajat tulee kuitenkin selvittää. Sanarajatunnistusjärjestelmät ovat tietokoneohjelmia, jotka etsivät ja merkitsevät nämä rajat automaattisesti. Tehtävä ei kuitenkaan ole yksinkertainen kielen monitulkintaisuuksien ja ns. tuntemattomien sanojen vuoksi. Joissain tilanteissa ei ole olemassa yksiselitteisen oikeaa segmentointia. Tutkielmassa esitellään kaksi segmentointijärjestelmää, keskittyen erityisesti niiden toiminnan kuvaukseen lukijalle ymmärrettävässä muodossa. Tärkeää on menetelmien ymmärtäminen, ei tekniset yksityiskohdat. Lopuksi paneudutaan segmentointijärjestelmien evaluaation ongelmiin. Sanarajatunnistusta suorittavien ohjelmien vertailu on usein hankalaa, koska monissa tapauksissa järjestelmät eivät tuota yhteismitallisia tuloksia. Tutkielmassa esitellään yritys saada aikaan yhteismitallisia evaluaatiomenetelmiä segmentointiohjelmien Chinese Word Segmentation Bakeoff -kilpailujen muodossa. Tutkielmassa todetaan sanarajatunnistusongelman olevan tärkeä tutkimuskohde. Ratkaisemattomia ongelmia on kuitenkin edelleen, tärkeimpänä evaluaatio.
  • Hupli, Osmo (2016)
    Kiinan kirjoitusjärjestelmä on haastavin asia kiinan kielen oppimisessa. Muualla tehdyt tutkimukset osoittavat, että tutkijat ja opettajat eivät ole löytäneet yksimielisyyttä siitä milloin kirjoitusmerkkien opettaminen tulisi aloittaa ja millä menetelmällä niitä olisi tehokkainta ja oppilaiden kannalta motivoivinta opettaa. Tässä tutkimuksessa lähetettiin kyselylomakkeet 28 Suomessa toimivalle kiinan kielen opettajalle, joista 16 vastasi. Lisäksi haastattelin kahta ala-asteella toimivaa opettajaa ja seurasin heidän tuntejaan. Tutkimuksen tarkoitus on saada tietoa Suomessa toimivien kiinan kielen opettajien mielipiteistä ja käytänteistä kiinan kirjoitusmerkkien opettamisesta alkeiskursseilla. Samalla kerätään tietoa heidän käyttämistään opetusmenetelmistä. Kiinan kielen opetuksen voidaan olettaa lisääntyvän myös suomalaisissa peruskouluissa ja lukioissa. Tähän mennessä kiinan kielelle ei ole ollut omaa opetussuunnitelmaa Suomessa mutta uuteen opetussuunnitelmaan se on tulossa. Osa tutkijoista on sitä mieltä, että kirjoitusmerkkien opetuksen tulisi alkaa heti opiskelun alussa, toiset taas tukevat näkökantaa, että sen tulisi alkaa vasta, kun opiskelija osaa riittävästi puhuttua kieltä. Jälkimmäiset vetoavat siihen, että liian monen asian yhtäaikainen opiskelu voi olla liian paljon oppilaan lyhytkestoiselle muistille omaksua. Lisäksi erimielisyyttä on ollut siitä, tulisiko merkit opettaa kokonaisuuksina vai radikaaleista koostuvina osina. Tutkimuksen tulokset osoittivat yhtäläistä linjaa muiden maiden kanssa ja opettajilla oli samanlaisia ongelmia kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Australiassa. Suomessa opettajat pääasiassa tukevat merkkien opettamista heti opiskelun alkuvaiheesta lähtien mutta korostavat, että alussa merkkejä tulee opettaa vain vähän. Tutkimus osoittaa, että lisätutkimusta tarvitaan, jotta opettajien työtaakkaa voitaisiin tehdä helpommaksi ja oppilaiden motivaatio merkkien opiskeluun säilyisi. Lisäksi tulisi järjestää lisää opetusta siitä, miten kiinan kieltä opetetaan suomalaisille oppilaille sopivalla tavalla.