Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kiusaaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Tarvainen, Kai (2022)
    Huumeiden kokeilu ja käyttö ovat yleistyneet Suomessa viime vuosien aikana merkittävästi, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Kokeilun ja käytön yleistyminen koskee erityisesti kannabista ja sen kokeilua. Suurella osalla kannabiskokeilut jäävät muutamaan käyttökertaan. Mutta myös muiden huumeiden käyttö on lisääntynyt Suomessa. Käytön lisääntyminen on näkynyt käytöstä johtuvien haittojen kasvuna. Viime vuosina huumesairaudet ja nuorten huumekuolemat ovat lisääntyneet. Myös huumeiden ongelmakäyttö on lisääntynyt. Tässä tutkimuksessa keskitytään nuorten päihdeongelman tarkasteluun sosiaalisten suhteiden, erityisesti lähi- ja vertaissuhteiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä tavoin sosiaaliset suhteet voivat vaikuttaa päihdeongelman syntyyn, motivoida päihdemaailmasta irtautumista sekä edistää toipumista. Tutkimustehtävää lähestytään kysymällä, millä tavoin sosiaaliset suhteet vaikuttuvat päihteiden ongelmakäyttöön. Pääkysymyksen lisäksi kysytään, millaisia sosiaaliset suhteet ovat eri elämänvaiheissa olleet, ja mitä päihteiden ongelmakäyttöön kytkeytyviä ilmiöitä sosiaalisista vuorovaikutussuhteista löytyy. Tutkimusteemoja tarkastellaan kuulumisen ja yhteisöllisyyden viitekehyksissä. Tutkielman aineistona on haastatteluaineisto, joka koostuu kuuden päihdeongelmasta toipuvan nuoren haastattelusta. Narratiiviset menetelmät muodostavat tutkielman metodologisen perustan. Narratiivisille menetelmille tyypilliseen tapaan, tutkielmassa pyritään tarkastelemaan ilmiötä haastateltavien biografioihin sidottuina. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kiusatuksi tuleminen ja ulkopuolisuuden tunne ovat yhteydessä päihdeongelman kehittymiseen. Vertaisyhteisölliset kiinnikkeet olivat kiusatuksi tulemisen ja ulkopuolisuuden tunteen vuoksi ohuet. Syntyi kuulumisen vajeita, joihin vertaisyhteisöllisyyden ulkopuoliset päihdealakulttuurit tarjosivat vastakaikua. Uuden sosiaalisen maailman löytymisestä seurannut voimakas yhteisöllisyyden tunne oli merkittävä syvemmälle päihdemaailman sysännyt tekijä. Päihdeongelman kehittyessä ja ongelmien syvetessä päihdealakulttuurit alkoivat erkaantua toisistaan. Päihdemaailmaa ja sen vuorovaikutussuhteita leimasi kavaluus, petollisuus, väkivalta ja yhteisöllisen liiman vähyys. Perhesuhteiden lisäksi edellä mainitut tekijät olivat merkittäviä päihdemaailmasta irtautumista motivoivia syitä. Tulosten perusteella päihdemaailmasta irtautumisen jälkeen toipuva saa merkittävää apua ja tukea vertaistukiyhteisöllisyydestä ja lähisuhteista uuden elämänvaiheen vakiinnuttamisessa. Elämän uudelleen rakentumisen tukena tavanomaiset sosiaaliset suhteet ovat hyvin merkityksellisiä. Monesti puhutaan päihteiden käytön alkamisen yhteydessä vääränlaiseen kaveriporukkaan ajautumisesta. Tulosten perusteella väitän, että pohjimmiltaan epämääräisiin porukoihin ajautumisessa on kyse kuulumisen tarpeiden täyttämisestä ja positiivisen minäkuvan rakentumisesta. Kyse on myös siitä, että näihin porukoihin ajautuvien tavanomaiset menestymisen mahdollisuudet ovat eri syistä johtuen heikot.
  • Tarvainen, Kai (2022)
    Huumeiden kokeilu ja käyttö ovat yleistyneet Suomessa viime vuosien aikana merkittävästi, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä. Kokeilun ja käytön yleistyminen koskee erityisesti kannabista ja sen kokeilua. Suurella osalla kannabiskokeilut jäävät muutamaan käyttökertaan. Mutta myös muiden huumeiden käyttö on lisääntynyt Suomessa. Käytön lisääntyminen on näkynyt käytöstä johtuvien haittojen kasvuna. Viime vuosina huumesairaudet ja nuorten huumekuolemat ovat lisääntyneet. Myös huumeiden ongelmakäyttö on lisääntynyt. Tässä tutkimuksessa keskitytään nuorten päihdeongelman tarkasteluun sosiaalisten suhteiden, erityisesti lähi- ja vertaissuhteiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä tavoin sosiaaliset suhteet voivat vaikuttaa päihdeongelman syntyyn, motivoida päihdemaailmasta irtautumista sekä edistää toipumista. Tutkimustehtävää lähestytään kysymällä, millä tavoin sosiaaliset suhteet vaikuttuvat päihteiden ongelmakäyttöön. Pääkysymyksen lisäksi kysytään, millaisia sosiaaliset suhteet ovat eri elämänvaiheissa olleet, ja mitä päihteiden ongelmakäyttöön kytkeytyviä ilmiöitä sosiaalisista vuorovaikutussuhteista löytyy. Tutkimusteemoja tarkastellaan kuulumisen ja yhteisöllisyyden viitekehyksissä. Tutkielman aineistona on haastatteluaineisto, joka koostuu kuuden päihdeongelmasta toipuvan nuoren haastattelusta. Narratiiviset menetelmät muodostavat tutkielman metodologisen perustan. Narratiivisille menetelmille tyypilliseen tapaan, tutkielmassa pyritään tarkastelemaan ilmiötä haastateltavien biografioihin sidottuina. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kiusatuksi tuleminen ja ulkopuolisuuden tunne ovat yhteydessä päihdeongelman kehittymiseen. Vertaisyhteisölliset kiinnikkeet olivat kiusatuksi tulemisen ja ulkopuolisuuden tunteen vuoksi ohuet. Syntyi kuulumisen vajeita, joihin vertaisyhteisöllisyyden ulkopuoliset päihdealakulttuurit tarjosivat vastakaikua. Uuden sosiaalisen maailman löytymisestä seurannut voimakas yhteisöllisyyden tunne oli merkittävä syvemmälle päihdemaailman sysännyt tekijä. Päihdeongelman kehittyessä ja ongelmien syvetessä päihdealakulttuurit alkoivat erkaantua toisistaan. Päihdemaailmaa ja sen vuorovaikutussuhteita leimasi kavaluus, petollisuus, väkivalta ja yhteisöllisen liiman vähyys. Perhesuhteiden lisäksi edellä mainitut tekijät olivat merkittäviä päihdemaailmasta irtautumista motivoivia syitä. Tulosten perusteella päihdemaailmasta irtautumisen jälkeen toipuva saa merkittävää apua ja tukea vertaistukiyhteisöllisyydestä ja lähisuhteista uuden elämänvaiheen vakiinnuttamisessa. Elämän uudelleen rakentumisen tukena tavanomaiset sosiaaliset suhteet ovat hyvin merkityksellisiä. Monesti puhutaan päihteiden käytön alkamisen yhteydessä vääränlaiseen kaveriporukkaan ajautumisesta. Tulosten perusteella väitän, että pohjimmiltaan epämääräisiin porukoihin ajautumisessa on kyse kuulumisen tarpeiden täyttämisestä ja positiivisen minäkuvan rakentumisesta. Kyse on myös siitä, että näihin porukoihin ajautuvien tavanomaiset menestymisen mahdollisuudet ovat eri syistä johtuen heikot.
  • Salminen, Essi (2012)
    The object of this study was to examine how children described being disturbed and how much it included bullying. Second, how much participation and unclear orientations were differing from each other when it comes to disturbing situations in day care. Third, they wanted to find associations between children's age and disturbing orientations in this study. The aim of this study is that day care educators could become more aware, understanding and responsive to disturbing behaviour and exercise of power between children. The study was based on a large and international Early Childhood Education research and development project, called Source of Orientation. The data was collected in spring 2010 from different kinds of day care centres and 8 Councils of Eastern-Uusimaa and Hämeenlinna. There were 816 children who took part the project. The data was collected in multi-methodical methods: children's interview, observation and learning environment assessment. The data was mainly used as quantitative data in the project in this study. The qualitative data was based on children's agentive perception created by Jyrki Reunamo (2007b) from Helsinki University. According to the results, most of the children orientated participate when they became disturbed. Also, they understood that disturbing behaviour included bullying. That showed that bullying and disturbing were the same thing for the children. In addition, the study showed individual and developmental differences between children in daily situations in day care. It seemed that the youngest children (2-3 years old) orientated more unclearly than the oldest ones. The oldest children (4-7 years old) orientated participate more often. On the other hand, different kind of disturbing orientations were found in every age group. That indicated that disturbing orientations were not only based on age, but also for example individual settings. In conclusion, strong educators are needed with pedagogical views for young children in peer groups dealing with deterrents, interferences, and disturbing situations. Children orientating in disturbing situations highlighted the importance of child observation, especially when it comes to withdrawn and unclear orientated children.
  • Huda, Al-Araji (2023)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille alle kouluikäisten lasten vanhempien ko-kemuksia lapsiinsa kohdistuneesta kiusaamisesta päiväkotiryhmässä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että alle kouluikäisten välistä kiusaamista on olemassa, ja tutkielman teoriassa määrittelin kiusaamisen hyödyntäen aiempia tutkimuksia. Kuitenkaan vanhempien kokemuksis-ta ei tutkimuksia juurikaan ole, joten sitä suuremmalla syyllä tutkielmani aihe oli ajankohtainen ja tärkeä. Verkkokeskusteluiden luotettavuutta on arvioitava kriittisesti, mutta niillä on merki-tystä lähtökohtansa puolesta – vanhemmat ovat kirjoittaneet kokemuksistaan ilman ulkopuolista painostusta, avoimesti ja rehellisesti. Menetelmät. Olen toteuttanut tutkielmani analyysin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, jossa vanhempien anonyymisti julkaisemia verkkokeskusteluja lapsensa kohtaamasta kiusaamisesta käytettiin aineistona. Keskustelut päätyivät tutkielman aineistoksi valikoiden ja pyrin löytämään niistä yhteisiä elementtejä. Analysointivaiheessa verkkokirjoituksista poimin toistuvat piirteet ja ne on pelkistetty kolmeen pääluokkaan, jotka vastaavat tutkimuskysymykseen: ”Minkälaiset kokemukset alle kouluikäisten vanhemmilla on lastensa kiusaamisesta?” Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmani tulokset osoittavat, että vanhempien kokemukset kiu-saamisesta ovat poikkeuksetta negatiivisia. Kaikista kirjoituksista on havaittavissa kolme toistu-vaa aihealuetta: turhautuminen ratkaisun puuttumista kohtaan, avun ja vertaistuen pyytäminen sekä vastuun perääminen henkilöstöltä. Tutkimustulokset ovat tärkeitä, sillä ne kuvastavat mur-heellista tilannetta kiusaamisen kontekstissa varhaiskasvatuksessa.
  • Välivaara, Pihla (2016)
    Aims. The aim of this study is to research preschool childrens’ thoughts and experiences of bullying. The previous studies have shown that bullying appears in early childhood education in many forms. The studies have also verified that bullying in early childhood has long-term impact to the future. Preventing bullying is very important especially with young children. This study consentrated on how preschool children understand bullying. Aditionally it was studied what kind of feelings do children combine with bullying experiences. This study also examined are the children’s peer relationships and experiences of bullying in day-care group possibly interrelated. Methods. I conducted my study in Helsinki University’s practical training. Fourteen of fifteen children from the day-care group got permission to participate in my study. Half of them were girls and half of them were boys. The study group had three five-year-olds and eleven six-year-olds. I interviewed children in small groups utilizing storybooks, buttons, drama method and emotion cards. I videotaped the interviews so that I could observe the situation afterwards. I analysed the transcribed material using the content analysis principles. Sosiometric inquiry helped me to study the daycare group’s peer relations and I compared them to childrens’ answers in the interviews. The inquiry was conducted interviewing children individually. The children were asked to list their three most favorable playmates. I drew a sociogram of the sosiometric inquiry. Results and conclusions. Children recognized bullying and its different forms: physical, verbal, psychical and object related bullying. They had also experiences of bullying. Children combined the feeling of loneliness with bullying experiences and situations were they had been left out from the play. Children adduced that they would tell adult if they were bullied. Most of them would tell to teacher in kindergarden and to mum or dad at home. Children thought that bullying includes negative feelings, like sorrow. Bully was seen more aggressive and harried more sad and depressed. Gender differencies could be found in answers. The sosiogram showed that there were children in the study group who were more popular than the others and also children who were outsiders. The results of this study is supported by earlier studies.
  • Korolainen, Anni (2019)
    Tutkielmani tarkoitus on kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten perusopetuksessa toimiva opettaja voi työssään tunnistaa oppilaiden välisessä vuorovaikutuksessa ilmenevän koulukiusaamisen, sekä kiusaamisen kohteena olevan oppilaan. Aihe on tärkeä, sillä monet tutkimukset ovat osoittaneet, että koulukiusaamisen tunnistaminen on haasteellista opettajille. Toteutin tutkielmani integroivana kirjallisuuskatsauksena käyttäen lähteinä aihetta käsitteleviä aiempia tutkimuksia. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui 17 lähdettä, jotka sisältävät sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä käyttäneitä tutkimuksia. Kirjallisuuskatsaukseni perusteella voin todeta, että opettajilla on puutteellinen käsitys siitä, mitä kiusaaminen on sekä siitä, kuinka yleistä se on. Kirjallisuuden perusteella koulukiusaamisen voi tunnistaa parhaiten seuraamalla oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja kyselemällä oppilailta kiusaamisesta. Katsaukseni osoittaa, että koulukiusaamiseen ei suhtauduta tarpeeksi vakavasti ja että epäsuorasta sekä vaikeasti havaittavasti kiusaamisesta on liian vähän tietoa sekä opettajilla että oppilailla. Opettajien tiedetään tunnistavan suoran kiusaamisen paremmin ja usein opettajat puuttuvat vain siihen kiusaamiseen, joka on erityisen näkyvää. Kirjallisuuskatsaukseni osoitti, että koulukiusatuksi voi joutua kuka tahansa oppilaista. Usein kiusatut ovat vailla ystäviä ja muun ryhmän suosiota. Kiusatuilla oppilailla on yleensä muita alhaisempi itsetunto, ja he ovat usein luonteeltaan introvertteja. Kiusatuilla on hyvin erilaisia tapoja reagoida kiusaamiseen. Koulukiusatut saattavat esimerkiksi vältellä koulussa käyntiä. Usein kiusattu ei kykene puolustamaan itseään kiusaamistilanteessa. Koulukiusaamisen tiedetään lisäävän riskiä myös mielenterveyden heikkenemiseen. Esimerkiksi masentuneisuuden tiedetään olevan yleistä koulukiusaamisen uhreilla. Onkin erityisen tärkeää löytää keinoja kiusaamisen ja kiusattujen tunnistamiseen, jotta koulukiusaamiseen voitaisiin paremmin puuttua.
  • Laine, Salla (2023)
    Objectives. The aim of this study was to investigate the connection between parental alcohol use and school bullying among eighth and ninth graders in School health survey from 2019. The research problem was to find out if parental alcohol use could be linked to being a bully at school when other risk factors of being a bully have been observed as well. Previous studies have found that parental alcohol use and being a bully at school may be linked though there were not numerous amount of previous studies. Parental alcohol use affects the lives of many children and adolescents in Finland which makes this as an important topic to explore. This research raises the experiences of adolescents whose parents are consuming alcohol and develops ways to recognize children and adolescents who have a higher risk to become a bully as well as expand the understanding of bullying and it`s causes. Methods. The data used in this study consists of a Finnish school wellbeing survey that was conducted in 2019. The survey is a nation-wide study with target group being one cohort of eighth and ninth grade primary school pupils. The survey received a total of 87 215 responses of which 52 821 fulfilled the criteria of the employed analysis methods. The data was analysed through a linear regression using a forced entry method. There were 15 additional variables used in addition to parental alcohol use. Those variables were formed based on previous studies. Linear regression was used to examine the connection between parental alcohol use and being a bully when other risk factors were observed as well. Results and conclusions. In contrast to previous research, parental alcohol use and other risk factors of this study did predict being a bully at school. But even though the linear regression model itself was statistically significant, it was capable to explain only 16.5 percent of the total variation in being a bully variable. There could be a potential link between parental alcohol use and being a bully at school but the link seemed to be weak according to this study.
  • Laine, Salla (2023)
    Objectives. The aim of this study was to investigate the connection between parental alcohol use and school bullying among eighth and ninth graders in School health survey from 2019. The research problem was to find out if parental alcohol use could be linked to being a bully at school when other risk factors of being a bully have been observed as well. Previous studies have found that parental alcohol use and being a bully at school may be linked though there were not numerous amount of previous studies. Parental alcohol use affects the lives of many children and adolescents in Finland which makes this as an important topic to explore. This research raises the experiences of adolescents whose parents are consuming alcohol and develops ways to recognize children and adolescents who have a higher risk to become a bully as well as expand the understanding of bullying and it`s causes. Methods. The data used in this study consists of a Finnish school wellbeing survey that was conducted in 2019. The survey is a nation-wide study with target group being one cohort of eighth and ninth grade primary school pupils. The survey received a total of 87 215 responses of which 52 821 fulfilled the criteria of the employed analysis methods. The data was analysed through a linear regression using a forced entry method. There were 15 additional variables used in addition to parental alcohol use. Those variables were formed based on previous studies. Linear regression was used to examine the connection between parental alcohol use and being a bully when other risk factors were observed as well. Results and conclusions. In contrast to previous research, parental alcohol use and other risk factors of this study did predict being a bully at school. But even though the linear regression model itself was statistically significant, it was capable to explain only 16.5 percent of the total variation in being a bully variable. There could be a potential link between parental alcohol use and being a bully at school but the link seemed to be weak according to this study.
  • Sonninen, Sara (2022)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, mitä määritelmiä ja käsityksiä koulukiusaamisesta on tutkimuskirjallisuudessa, sekä miten oppilaiden käsityksiin koulukiusaamisesta vaikuttavat oppilaan ikä, sukupuoli tai aiemmat koulukiusaamiskokemukset. Koulukiusaaminen on ollut ajankohtainen ongelma jo pitkään ja on aiheena hyvin tärkeä. Koulukiusaamisen käsitteen ymmärtämisen kannalta on merkittävää tietää minkälaisia määritelmiä sekä käsityksiä siitä on ja mitkä tekijät näihin käsityksiin vaikuttavat, jotta pystyisimme tunnistamaan ja havaitsemaan koulukiusaamista paremmin. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui sekä suomalaisista että ulkomaalaisista tutkimusartikkeleista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Aineiston keruussa käytin erityisesti seuraavia hakusanoja sekä niiden yhdistelmiä: kiusaaminen, koulukiusaaminen, school bullying, oppilas. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella voin todeta, että koulukiusaamisen määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa tapaa ja määritelmiä sille on lukuisia, mutta tässä tutkimuksessa olevassa aineistossa koulukiusaamisen määrittelyssä painottui kaksi kriteeriä: tekojen tahallisuus ja vallan epätasapaino. Katsaukseni antaa myös viitteitä siitä, että oppilaat kokevat käsityksiensä koulukiusaamisesta olevan ristiriidassa opettajien käsityksiin. Kirjallisuuskatsaukseni myös osoitti, että oppilaiden käsitykset koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista saattavat hieman vaihdella riippuen oppilaan iästä ja sukupuolesta. Mitä enemmän oppilaalle karttuu ikää, sitä monipuolisempi käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta ja sen ilmenemismuodoista. Pojat kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan fyysistä, kun taas tytöt kuvailevat useammin koulukiusaamisen olevan sanallista ja henkistä kiusaamista. Aikaisemmalla koulukiusaamiskokemuksella ei tässä tutkimuksessa löytynyt olevan tilastollisesti merkitsevää eroa siihen, minkälainen käsitys oppilaalla on koulukiusaamisesta.
  • Fagerholm, Hanna (2017)
    The target in this thesis was to find research and results of empathy and how it is affected by reading literature. My aim was to find scientific proof for using literary against mobbing in schools. The subject is current and many researches have studied it on recent years. I found different aspects of the effects on empathy, but the contradictory results gave productive views on the subject. I also found results that support each other. To argument the possibility to use literary to prevent mobbing I used Finland’s national curriculum of 2014. This study was made by reviewing existing research. My aim was to find results that give support to each other. There was found contradictory results, and reflecting on them gave productive observations. Most of the studies were made between 2013 and 2016 and they were written in English. The results showed that literary has impact on empathy and attitudes. I found four main features (narrative, transportation, identification, reading habits), which have central effects on literary and empathy. The main perception by these studies was that literary has certain effects on empathy. Still, more research is needed to get trustful results. Based on this thesis it is possible to make a research which could be done for example in master’s thesis.
  • Hokkanen, Tuuli (2023)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sosioemotionaalisten taitojen opetusta sekä sosioemotionaalisten taitojen vaikutuksia kiusaamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä sosioemotionaalisen oppimisen osa-alueisiin kuuluvia taitoja neljässä tutkimusaineiston interventiossa käsiteltiin ja millä tavoin. Vaikutuksia analysoitiin kahdeksasta eri sosioemotionaaliset taidot ja kiusaamisen yhdistävästä tutkimuksesta. Sosioemotionaaliset taidot ja niistä koostuva sosioemotionaalinen kompetenssi mahdollistaa yksilön terveet ja palkitsevat ihmissuhteet. Kun taas kiusaaminen uhkaa yksilön tervettä kehitystä. Molemmat näistä ilmiöistä näkyvät koulun arjessa. Aiemmissa tutkimuksissa näiden kahden ilmiön yhteyttä on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena on kuvata, mitä sosioemotionaalisen oppimisen osa-alueita opetetaan ja millä tavoin sekä koota tietoa sosioemotionaalisten taitojen ja kiusaamisen yhteydestä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin teorialähtöisesti kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin Helka -tietokannasta. Hakua rajattiin hakusanoilla ja haut dokumentoitiin liitteenä olevaan taulukkoon. Lopullinen tutkimusaineisto muodostui kahdeksasta tutkimusartikkelista, jotka oli julkaistu vuosina 2014–2022. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti ja sisällönanalyysi menetelmiä apuvälineenä käyttäen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että interventioissa opetettiin suoraan sosioemotionaalisen oppimisen neljään osa-alueisiin kuuluvia taitoja. Taitoja opetettiin monilla eri tavoilla ja niitä kehitettiin pääosin ryhmissä. Tulokset osoittivat myös, että sosioemotionaaliset taidot ovat yhteydessä kiusaamisen esiintymiseen ja havaitsemiseen, kiusaamisen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen sekä selviytymisstrategioiden toimivuuteen. Vaikka sosioemotionaalisten taitojen opetusta täytyy edelleen tutkia enemmän, voidaan näiden taitojen ajatella auttavan lapsia ja nuoria monin tavoin kiusaamiseen liittyen.
  • Fagerholm, Hanna (2019)
    (Objective.) Earlier studies have indicated, that reading can improve and refine one’s ability to empathise. Whilst completing my bachelor’s thesis, I indicated critically with research and studies surrounding the exploration on the effect reading and literature can have on human empathy. Four important matters were found and concluded in researches: transportation, narrativity, identifying with a positive character and customs of reading. The research purpose in this thesis is to explore the concept of preventing bullying through literary tools, based on the evidence of these four important matters. The aim of this study was to design, put into practise and evaluate pedagogical application, which is designed to use literature and these four important matters to prevent bullying. In pedagogical application, designed in this thesis, literature, narrativity, identifying with a positive character and customs of reading was used to help children accomplish experiences of transportation and perezhivanie. In the following thesis I propose to introduce and analyse the pedagogical application as an example to use literature as a concise example on how teachers and pedagogical staff can utilise literature as a measure of preventing bullying in schools. (Method.) I accomplished this study using methods of qualitative and action research. The participants of this study were eleven second-graders from an elementary school in Helsinki. As a study material I used interviews and collected textual material created by children, who took part in the pedagogical application. In the application I used drama and literature as a means as of which to work with our subject – bullying. We read one story of Pekka Töpöhäntä -book series written by Gösta Knutsson. I analysed the collected material by discursive analysis and researched the verbal content created by children. (Results and conclusions.) The results of this study attribute with experiences of transportation and perezhivanie. However, the results are by no means fully conclusive, as the research did not consider all means and circumstances surrounding the collection of data. The results give small indications of what may have created a feeling of transportation and perezhivanie amongst children responding at the time, it is however not possible to make generalized conclusions based on this evidence. The pedagogical application I have created is a partly successful tool, which aims to develop and improve understanding of how literature can be used as a successful method and tool to prevent bullying. By following research, it is possible to examine those parts of the pedagogical application, which have or have not shown effect on progressing the perceptions bullying in amongst children.
  • Fagerholm, Hanna (2019)
    (Objective.) Earlier studies have indicated, that reading can improve and refine one’s ability to empathise. Whilst completing my bachelor’s thesis, I indicated critically with research and studies surrounding the exploration on the effect reading and literature can have on human empathy. Four important matters were found and concluded in researches: transportation, narrativity, identifying with a positive character and customs of reading. The research purpose in this thesis is to explore the concept of preventing bullying through literary tools, based on the evidence of these four important matters. The aim of this study was to design, put into practise and evaluate pedagogical application, which is designed to use literature and these four important matters to prevent bullying. In pedagogical application, designed in this thesis, literature, narrativity, identifying with a positive character and customs of reading was used to help children accomplish experiences of transportation and perezhivanie. In the following thesis I propose to introduce and analyse the pedagogical application as an example to use literature as a concise example on how teachers and pedagogical staff can utilise literature as a measure of preventing bullying in schools. (Method.) I accomplished this study using methods of qualitative and action research. The participants of this study were eleven second-graders from an elementary school in Helsinki. As a study material I used interviews and collected textual material created by children, who took part in the pedagogical application. In the application I used drama and literature as a means as of which to work with our subject – bullying. We read one story of Pekka Töpöhäntä -book series written by Gösta Knutsson. I analysed the collected material by discursive analysis and researched the verbal content created by children. (Results and conclusions.) The results of this study attribute with experiences of transportation and perezhivanie. However, the results are by no means fully conclusive, as the research did not consider all means and circumstances surrounding the collection of data. The results give small indications of what may have created a feeling of transportation and perezhivanie amongst children responding at the time, it is however not possible to make generalized conclusions based on this evidence. The pedagogical application I have created is a partly successful tool, which aims to develop and improve understanding of how literature can be used as a successful method and tool to prevent bullying. By following research, it is possible to examine those parts of the pedagogical application, which have or have not shown effect on progressing the perceptions bullying in amongst children.
  • Saari, Victoria (2017)
    The point of my research was to figure out the kindergarten teachers and the parents views about bullying in children's daycare groups ages 3 to 5. Bullying has an overall impact on the growth and development of a child. In Finland, teasing in daycare has yet very little been researched. The baseline for my research was to see what views the kindergarten teachers and parents have about bullying. Preventing bullying in daycare and to stop it requires that the adults have a mutual understanding of what bullying is. Without a shared conception of harassment preventing bullying and to stop it is not coherent. I conducted this research using a qualitative and quantitative methods. The literature was collected by a questionnaire in 3 kindergartens located in Southern Ostrobothnia in the au-tumn of 2016. The questionnaire was addressed to the kindergarten teacher who were working with children from ages 3 to 5, and to the parents who have children ages 3 to 5. The literature was then analyzed partly deductive and inductive. The answers of the kindergarten teachers and parents about the subject of the research were processed deductive. The replies concerning differences between sexes in bullying and also bullying situations in daycare were processed inductive. My studies show that the most of the kindergarten teachers acknowledge the bullying and have seen teasing in their work places. The views of the parents had more differences than in the views of the teachers – some parents thought that children from the ages of 3 to 5 can't bully on other people. Previous studies showed that there are multiple differences how girls bully versus how boys bully others. This research pointed out that the kindergarten teachers and the children's parents have noticed these kind of differences. The research shows that bullying was mostly present especially when adults were not watching and when there were too many children in the same space.
  • Maugliani, Julia (2021)
    Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien koke-muksia kiusaamisen ilmenemisestä, havaitsemisen haasteista ja ehkäisykeinoista esiope-tuksessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään kiusaamisen määritel-mään, muotoihin, havaitsemiseen, rooleihin ja kiusaamisen ehkäisyyn. Tutkielman tutkimus-kysymykset ovat 1) Millä tavoin kiusaamista ilmenee esiopetuksen arjessa? 2) Miten haas-tavaa kiusaamisen havaitseminen on? 3) Millä menetelmillä kiusaamista ehkäistään pienten lasten kanssa? Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella, mikä laitettiin suljettuun Facebook ryhmään. Tutkimukseen osallistui 12 varhaiskasvatuksen opettajaa, ja kyselylomakkeen kysymykset luotiin pohjautuen tutkielman teoreettiseen viitekehykseen. Aineiston analyysi toteutettiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksesta ei voida tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä. Tutkielma osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat havaitsivat pienten lasten parissa esiintyvän kiusaamisen ilmenevän usein hiljaisena ja sanallisena, muttei aina fyysisenä ilmiönä. Yleisin kiusaamisen tyyppi mitä varhaiskasvatuksen opettajat havaitsivat, oli leikistä ulkopuolelle jättäminen. Aineistosta ilmeni kiusaamista tapahtuvan useimmiten silloin kun aikuinen ei ollut paikalla, eli yleisimmin leikin ja vapaan leikin aikana. Opettajat kokivat kiusaamisen havaitsemisen osittain haastavana, ja vastauksissa korostui havaitsemisen olevan vaikeaa erityisesti siksi, ettei aikuinen pystynyt olemaan läsnä joka tilanteessa hektisessä päiväkodin arjessa. Aineiston varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät monenlaisia ehkäisykeinoja kiusaamisen ehkäisyyn ja keinot vaihtelivat lapsiryhmien välillä. Jokainen varhaiskasvatuksen opettaja kertoi tukevansa lasten vertaissuhdetaitoja osana kiusaamisen ehkäisyä.
  • Kataja, Leena (2020)
    The aim of this study is to collect together the theoretical and pedagogical aspects of bullying and its prevention among early childhood education. The target is to create and see the big picture of the hole phenomenon, based both on the crucial and on the latest research works on the field. In addition, one aim of the study is to collect together the information of existing pedagogical operating models, which can be used to prevent and intervene bullying. The study was carried out by reading and analysing through already existing and published researches, articles, books, e-publications and websites. The work was marked out by two Finnish dissertation researches of bullying among early childhood education (Laaksonen, 2014; Repo, 2015a). Interest was also directed to that material, which has been published after these dissertation researches. The research is a theoretical research. That means that the subject has been studied by using existing research literature. Because bullying is strongly a group phenomenon, the subject was studied by using the sociocultural framework. The complexity of bullying phenomenon appears clearly in this study. To be able to prevent bullying, it is essential to understand the diversity of phenomenon. In early childhood education the work against bullying is based on prevention. That means that it is present strongly in everyday life in the kindergartens. Significant factors in bullying prevention work can be found in the levels of operational culture and socioemotional skills. Significant factors on the operational cultural level are for example the sensitive presence of the adults in the group and utilization of diverse pedagogy. On socioemotional level the significant factors in prevention of bullying are in turn for example interaction- and emotional skills and self regulation skills. When the group is healthy, the risk for bullying in the group decreases.
  • Ritala, Laura (2019)
    Bullying is a long term process and its roots begin already in daycare. Bullying has serious impacts on both, the bully him/herself and his/her victim. Impacts can be reflected not only in schooling but also in adulthood, up to working life and later relationships. This is why preventive work against bullying in a child group is important. Social competence, and especially peer skills, have a significant connection with bullying processes. However, in the context of early childhood education, this relationship has been studied relatively little. The purpose of the study is to deepen the knowledge of this connection so that those working with children can better identify the processes of bullying in time and have the tools to prevent and intervene. This qualitative research material was collected by interviewing five early childhood educators. Purpose was to chart their views on bullying in a daycare groups and whether they feel they have enough tools to prevent it. The goal was also to find out who was teasing and who was being bullied and what kind of different ways there is to prevent bullying in child groups. The study also wanted to find out how children experience bullying and how it appears in the peer groups of chil-dren, and what is the significance of the child's social competence in working in relationships. The material from this part of research consists of three dissertations and four scientifically peer-reviewed articles. The material is limited to dealing with social competence, peer relationships or the phenomenon of bullying among children under school age. The mate-rial was published in Finnish and English and were available free of charge. The study concluded that bullying in day care groups is actually happening, however it is rare. A child who teases often has a self-esteem problems or social difficulties and victim of bullying is usually a child with some abnormal feature or a weak child. Prevention of bullying was perceived important and sought, for example, in various emotional education methods and supporting positive behavior. The study also concluded that the emergence of a child's social competence is influenced, among one´s peers, by adults like parents or by a teacher. In addition, it was found that bullying is most often seen in early childhood edu-cation as a peer group rejection. By practicing peer skills, bullying could be much more prevented.
  • Hämäläinen, Erin (2021)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kiusaamisesta sekä millaisia toimintatapoja he toteuttavat kiusaamisen ehkäisemisessä. Tutkimuksen tavoitteena on löytää toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn varhaiskasvatuksessa sekä tutkia varhaiskasvatuksen opettajien omia näkemyksiä ja ajatuksia kiusaamisesta sekä sen ehkäisemisestä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia ovat varhaiskasvatuksen opettajien näkemykset kiusaamisesta ja sen ehkäisystä? 2. Millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajilla on kiusaamisen ehkäisyyn? Menetelmät. Tutkimusmenetelmäni on laadullinen tutkimus ja tutkimusotteeni on fenomenografinen. Päädyin fenomenografiseen tutkimusotteeseen, koska sen avulla pystyin selvittämään haastateltavien varhaiskasvatuksen opettajien henkilökohtaisia näkemyksiä kiusaamisesta ilmiönä. Aineistonkeruumenetelmäni oli puolistrukturoitu yksilöhaastattelu, koska se mahdollisti vuorovaikutteisuuden ja joustavuuden haastateltavan sekä haastattelijan välille. Haastattelin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa ja jokainen neljästä haastateltavasta työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana lapsiryhmässä, jotka olivat ikäjakaumaltaan 3-6 -vuotiaiden lasten ryhmiä. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin ja aineiston analyysin toteutin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuuden kiusaamisen määritelmästä ja opettajat tuovat esille monipuolisia toimintatapoja kiusaamisen ehkäisyyn. Tutkimustulokseni olivat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa (Kirves & Stoor-Grenner, 2011; Repo, 2015). Opettajat korostivat kiusaamisen olevan toistuvaa, tahallista ja pitkäaikaista. He myös tiedostivat kiusaamisen muodot, joita ovat fyysinen, psyykkinen sekä verbaalinen. Kiusaamista tapahtui yleensä leikkitilanteissa sekä tilanteissa, joissa aikuinen ei ole läsnä. Systemaattista ja pitkäaikaista kiusaamista ei kuitenkaan osan haastateltavista mukaan ilmennyt ollenkaan lapsiryhmässä. Tutkimustuloksissa korostuivat tunnetaitojen tukemisen, aikuisen läsnäolon, keskusteluiden ja leikin merkitys. Kiusaamisen ehkäisyn toimintatapoja olivat muun muassa tunnetaitojen tukeminen kuvin, sanallistaen ja draaman keinoin sekä aikuisen läsnäolo ja tuki erityisesti leikkitilanteissa, jotka ehkäisivät konfliktitilanteita sekä kiusaamisen esiintymistä. Lämmin, luottavainen ja sensitiivinen vuorovaikutus sekä ilmapiiri osana laadukasta arjen pedagogiikkaa tukevat kiusaamisen ehkäisyä.
  • Kallankari, Iiris (2014)
    Aims. Purpose of this study was investigate how home economy teachers see bullying in their work and what kind of preparedness they have. Earlier studies have shown that bullying in school is quite common. Despite the fact that bullying has been widely noticed in media, there haven't find explicit ways to intervene. Bullying in home economics classroom haven't been studied before. Home economics as a school subject differs from other theoretical subjects and that is the reason why ways of bullying might be different. In this study we tried to find out what kinds of bullying exist in home economics classroom, how teachers intervene it and what kind of preparedness teachers experience they have. Bullying phenomenon is very diverse so study's framework consist of perceiving bullying phenomena, describing nature of home economics and exposing teacher's preparedness. Methods. The material of study was collected with nine open questions questionnaire. There were also few background questions. Questionnaires were send digitally to home economics teachers who were teaching in high schools and belong in mailing list of Home economics union, Facebook group called Home economics teachers or Home economics and those who's e-mail address were find from websites of large cities Finnish speaking schools. 44 answers were received and 6 of them by mail. Work experience of answerers varies from less than a year to 34 years. Material were analysed using content analysis. Results and conclusions. In this study noticed that there were specific features of bullying in home economics classroom. For example pupils free moving, plenty of equipment, opportunity to danger situations, rush and the fact that there happens so much at the same time in a classroom. Teachers feel that their preparedness were mainly good. Young teachers were most unhappy about their preparedness. Education doesn't give enough preparedness to intervene bullying, but working experience and own children does. Teachers intervene bullying by discussion with bully, victim and their parents. When needed also help of other agents and punishments.
  • Kastinen, Elisa (2020)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja selvittää, miten kiusaamista ehkäistään esiopetusryhmissä ja millaisia kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmia toimintayksiköissä on laadittu. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan esitellä vaihtoehtoisia tapoja kiusaamisen ehkäisyn toteuttamiseen esiopetuksessa. Vaikka kiusaamista on tutkittu enimmäkseen kouluikäisillä, kiusaamista on todettu esiintyvän myös jo ennen kouluikää. Kouluihin on laadittu kansainvälisestikin tunnettu KiVa Koulu-ohjelma, mutta myös varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen tarvitaan tietoa ja vaihtoehtoja toteuttaa kiusaamisen ehkäisyä. Menetelmät. Esiopetusryhmien kiusaamisen ehkäisyn toteuttamista selvitettiin haastattelemalla esiopetuksessa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimuksessa haastateltiin viittä Vantaan esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Lisäksi aineistona toimi niiden toimintayksiköiden kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmat, joissa haastateltavat opettajat työskentelivät. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla ja suunnitelmat saatiin joko sähköisesti tai haastattelun yhteydessä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, jonka avulla sekä haastatteluista että suunnitelmista saatu informaatio teemoiteltiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat käyttivät esiopetusryhmissään kiusaamisen ehkäisyn toteutukseen yksilö- ja ryhmätason keinoja sekä lisäksi lasten kohtaaminen ja aikuisten rooli huomioitiin. Myös kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmissa kiusaamisen ehkäisyä kuvattiin yksilö- ja ryhmätason keinojen sekä lasten kohtaamisen ja aikuisten roolin kautta. Kaikki tuloksista saadut teemat liittyvät toisiinsa, eikä niitä voida erottaa toisistaan. Kaikkia näitä tulee tarkastella yhdessä ja limittäin sekä hyödyntää monipuolisesti kiusaamisen ehkäisyn toteutuksessa.