Browsing by Subject "kotitalousneuvonta"
Now showing items 1-7 of 7
-
(2021)Tutkielmassa tarkastellaan helsinkiläistä marttatoimintaa jatkosodan aikana. Tavoitteena on selvittää, millaista Marttaliiton alaisen Helsingin Marttayhdistyksen toiminta oli sodan ja sen sanelemien poikkeusolojen aikana, sekä toisaalta tarkastella tätä toimintaa ohjanneita ideologisia ja ulkoisia voimia. Tutkielman pääasialliseksi aineistoksi valikoituivat Helsingin Marttayhdistyksen vuosikertomukset vuosilta 1941–1944. Näitä asiakirjoja tarkastellaan tutkimuksessa historiantutkimukselle luonteenomaisen aineistolähtöisen lähestymistavan keinoin sekä aineisto- ja teorialähtöisen sisällönanalyysin työkaluja soveltaen. Teorialähtöistä sisällönanalyysiä varten tähän tutkielmaan valikoituivat maternalismin ja korporatismin näkökulmat, joiden muodostamaa viitekehystä hyödynnettiin tutkimusaineistosta ilmenneen marttatoiminnan tarkasteluun. Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta voidaan tunnistaa tutkielmassa käytetyn aineiston perusteella kolme keskeistä kokonaisuutta, jotka määrittivät helsinkiläistä marttatyötä jatkosodan aikana. Ensimmäinen näistä muodostui yhdistyksen alaisista kerhoilloista sekä ruohonjuuritasolla tehtävästä, nimenomaan martoille kohdistetusta opetus- ja virkistystoiminnasta. Tällainen järjestetty ohjelma mahdollisti rivijäsenien marttaharrastuksesta kiinni pitämisen myös poikkeusoloissa. Lisäksi kerhoissa toteutettiin laajemmin yhteiskuntaan suunnattua huolto- ja avustustyötä. Toisen kokonaisuuden loi yhdistyksen tarjoama neuvontatyö, jonka välityksellä se pyrki tarjoamaan konkreettisin neuvoin apua niin jäsenilleen kuin muillekin helsinkiläisille. Stockmannin tavaratalon tiloissa järjestetyillä näyttelyillä oli erityisen näkyvä rooli helsinkiläisten marttojen suorittamassa neuvontatyössä. Niiden kautta Helsingin Marttayhdistys pystyi tarjoamaan suurelle yleisölle apua pula-ajan ja tuotantokamppailun aiheuttamien vaikeuksien selättämiseen kaupunkiolosuhteissa. Kolmas kokonaisuus muodostui Marttakoulun tekemästä työstä sekä koulun yhteyteen vuonna 1941 perustetusta kotitaloudellisesta neuvonta-asemasta. Alun perin kotiapulaiskouluna alkunsa saanut Marttakoulu koki kurssitoiminnan uudistumisen ja valtion laajentuneen tuen myötä merkittäviä muutoksia jatkosodan aikana. Koulun merkitystä helsinkiläisille korosti sinne avattu neuvonta-asema, josta käsin Martat pystyivät tarjoamaan keskitettyä neuvontatyötä ympäri vuoden. Suoritetun analyysin pohjalta voidaan todeta, että Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta oli tunnistettavissa sekä maternalismin että korporatismin merkkejä. Marttaliikkeen äitiyden merkitystä korostanut ideologia näkyi sekä naisten ja äitien kotien piirissä tekemän työn huomioimisessa että laajemmin yhteiskunnallisena äitiytenä tulkittavana huolenpitona. Korporatistiset piirteet puolestaan kuvastuivat niissä tavoissa, joilla martat itse tukivat valtiovallan intressejä sekä toisaalta niissä marttojen työmuodoissa, joihin valtio suuntasi taloudellista tukea ja ohjausta.
-
(2021)Tutkielmassa tarkastellaan helsinkiläistä marttatoimintaa jatkosodan aikana. Tavoitteena on selvittää, millaista Marttaliiton alaisen Helsingin Marttayhdistyksen toiminta oli sodan ja sen sanelemien poikkeusolojen aikana, sekä toisaalta tarkastella tätä toimintaa ohjanneita ideologisia ja ulkoisia voimia. Tutkielman pääasialliseksi aineistoksi valikoituivat Helsingin Marttayhdistyksen vuosikertomukset vuosilta 1941–1944. Näitä asiakirjoja tarkastellaan tutkimuksessa historiantutkimukselle luonteenomaisen aineistolähtöisen lähestymistavan keinoin sekä aineisto- ja teorialähtöisen sisällönanalyysin työkaluja soveltaen. Teorialähtöistä sisällönanalyysiä varten tähän tutkielmaan valikoituivat maternalismin ja korporatismin näkökulmat, joiden muodostamaa viitekehystä hyödynnettiin tutkimusaineistosta ilmenneen marttatoiminnan tarkasteluun. Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta voidaan tunnistaa tutkielmassa käytetyn aineiston perusteella kolme keskeistä kokonaisuutta, jotka määrittivät helsinkiläistä marttatyötä jatkosodan aikana. Ensimmäinen näistä muodostui yhdistyksen alaisista kerhoilloista sekä ruohonjuuritasolla tehtävästä, nimenomaan martoille kohdistetusta opetus- ja virkistystoiminnasta. Tällainen järjestetty ohjelma mahdollisti rivijäsenien marttaharrastuksesta kiinni pitämisen myös poikkeusoloissa. Lisäksi kerhoissa toteutettiin laajemmin yhteiskuntaan suunnattua huolto- ja avustustyötä. Toisen kokonaisuuden loi yhdistyksen tarjoama neuvontatyö, jonka välityksellä se pyrki tarjoamaan konkreettisin neuvoin apua niin jäsenilleen kuin muillekin helsinkiläisille. Stockmannin tavaratalon tiloissa järjestetyillä näyttelyillä oli erityisen näkyvä rooli helsinkiläisten marttojen suorittamassa neuvontatyössä. Niiden kautta Helsingin Marttayhdistys pystyi tarjoamaan suurelle yleisölle apua pula-ajan ja tuotantokamppailun aiheuttamien vaikeuksien selättämiseen kaupunkiolosuhteissa. Kolmas kokonaisuus muodostui Marttakoulun tekemästä työstä sekä koulun yhteyteen vuonna 1941 perustetusta kotitaloudellisesta neuvonta-asemasta. Alun perin kotiapulaiskouluna alkunsa saanut Marttakoulu koki kurssitoiminnan uudistumisen ja valtion laajentuneen tuen myötä merkittäviä muutoksia jatkosodan aikana. Koulun merkitystä helsinkiläisille korosti sinne avattu neuvonta-asema, josta käsin Martat pystyivät tarjoamaan keskitettyä neuvontatyötä ympäri vuoden. Suoritetun analyysin pohjalta voidaan todeta, että Helsingin Marttayhdistyksen toiminnasta oli tunnistettavissa sekä maternalismin että korporatismin merkkejä. Marttaliikkeen äitiyden merkitystä korostanut ideologia näkyi sekä naisten ja äitien kotien piirissä tekemän työn huomioimisessa että laajemmin yhteiskunnallisena äitiytenä tulkittavana huolenpitona. Korporatistiset piirteet puolestaan kuvastuivat niissä tavoissa, joilla martat itse tukivat valtiovallan intressejä sekä toisaalta niissä marttojen työmuodoissa, joihin valtio suuntasi taloudellista tukea ja ohjausta.
-
(2020)Goals This qualitative thesis researches the linguistically responsible home economics counseling. The purpose is to describe, define and interpret how the home economics counseling could be developed, so that it reaches the immigrants who have just started learning Finnish. moreover, the thesis focuses on in what kind of means can be used to improve the comprehensibility of communication. Home economics pedagogy outside the formal education has rarely been studied from the perspective of linguistic responsibility in Finland. The data were collected from two nature excursions by voice recordings and applying a method of linguistic responsive observation (Ahlholm, 2017). From both excursions, the communication of two home economics teachers, two participants and myself, were audiorecorded. The data consists of 10 recordings, varying from 1 hour 47 minutes to 2 hours 13 minutes in length. In addition, written field notes of observations were gathered from both excursions. The data were analysed and thematized with a qualitative content analysis. Results and conclusions. Various situations linked to linguistic awareness and communication arose from the material, including translanguaging, solving situations where figures of speech are misunderstood, decoding difficult concepts, interpreting experiences through culture and challenging situations for teachers. Clear and understandable home economics counseling is based on seven different aspects: simplified language, clarifying by demonstrating, clarifying by repetition, the use of metaphors, utilising tools, teacher’s interaction and counseling situations which are pedagogically responsibly designed. In the light of this research, the development of home economics counseling towards a more linguistically aware approach seems to require, in addition to professionalism and will, all actors’ interest in linguistic interaction.
-
(2020)Goals This qualitative thesis researches the linguistically responsible home economics counseling. The purpose is to describe, define and interpret how the home economics counseling could be developed, so that it reaches the immigrants who have just started learning Finnish. moreover, the thesis focuses on in what kind of means can be used to improve the comprehensibility of communication. Home economics pedagogy outside the formal education has rarely been studied from the perspective of linguistic responsibility in Finland. The data were collected from two nature excursions by voice recordings and applying a method of linguistic responsive observation (Ahlholm, 2017). From both excursions, the communication of two home economics teachers, two participants and myself, were audiorecorded. The data consists of 10 recordings, varying from 1 hour 47 minutes to 2 hours 13 minutes in length. In addition, written field notes of observations were gathered from both excursions. The data were analysed and thematized with a qualitative content analysis. Results and conclusions. Various situations linked to linguistic awareness and communication arose from the material, including translanguaging, solving situations where figures of speech are misunderstood, decoding difficult concepts, interpreting experiences through culture and challenging situations for teachers. Clear and understandable home economics counseling is based on seven different aspects: simplified language, clarifying by demonstrating, clarifying by repetition, the use of metaphors, utilising tools, teacher’s interaction and counseling situations which are pedagogically responsibly designed. In the light of this research, the development of home economics counseling towards a more linguistically aware approach seems to require, in addition to professionalism and will, all actors’ interest in linguistic interaction.
-
(2018)The subject of this study is to investigate organisational activity, using the editorials of the 'Martat' membership magazine during 2010-2015. The purpose is to find out what kind of home economics counselling is provided through editorials and how the Marthas define themselves. No research has been carried out previously on the editorials of the 'Martat' magazine. The 'Emäntälehti' magazine, preceding the 'Martta' magazine, was studied by Kemppainen (2013) and Tuominen (1994). This is a qualitative study, using content analysis as the method. The research material dates to 2010-2015 and includes 42 editorials. During this period, the 'Martat' magazine was published 8 times per year, with one double issue per year except in 2010. The 'Martat' magazine is a membership magazine, being the most extensive medium of the organisation, covering the online magazine as well. Results and conclusions. The editorials and articles, including headlines, have remained very much the same as those written a hundred years earlier. In the editorials, the human points of reference in everyday life, built around home economics counselling, were noticeably the domain of women. Marthas are presented as interesting women, interested in various things and boldly expressing their matters and opinions. In 'Martha thinking', choices have to be made in relation to people's everyday life, immediate surroundings and national decision-making. Being a Martha involves doing things together, connecting women of various ages. The Marthas have a strong foothold locally and socially. The atmosphere of the editorials created glimpses of the everyday life in 'Martha homes', where children and grandchildren inherit good manners, talents, sobriety and religiousness. The atmosphere includes self-respect, senses of duty and responsibility, self-sufficiency, and an economical and systematic approach, mixing the middle class virtues, affirmed by the editorials. The Martha Organisation has kept its topical position by understanding the ways of being an active actor who attracts new and, most of all, young members. Moreover, the organisation has succeeded in summing up its agenda and conveying it to the society and, in particular, to the political decision-makers. In the editorials, Martha membership includes obligations and requirements – addressing people. Marthas had strict roles in maintaining and developing their obligating and authorised activities. The Marthas are directed and guided and positions are taken. Home economy counselling is the Martha organisation's service product which is developed using marketing and competition models, similar to the values of the business world.
-
(2016)Tiedekunta - Fakultet - Faculty Behavioural Sciences Laitos - Institution - Department Teacher Education Tekijä - Författare – Author Mira Laaksonen Työn nimi - Arbetets titel Marttaliiton kotitalousviestintä sosiaalisessa mediassa Title Communication of the home economics of the Martha Organization in social media Oppiaine - Läroämne – Subject Home Economics Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Master’s Thesis / Supervisor’s Name Hille Janhonen-Abruquah Aika - Datum - Month and year December 2016 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 27pp. + 9 appendices Tiivistelmä - Referat – Abstract Abstract: In today´s world the communication has moved more and more to networks and social media. As the society has turned into medial world there is a need for companies and associations to communicate multichannel to reach their focus groups. Succeeded creation of the brand and its execution can have an influence to imagines and reputation of the organization. The goal in this research was to find out what type of image there is of the communication of the home economics of the Martha Organization in the social media. In addition the goal was to investigate how the brand of Martha Organization appears in the communication of the social media and what type of publications interest the most of the followers of the Facebook-pages of the Martha Organization. In the behavioural science the quantitative and qualitative research methods cannot be excluded in analytical models but they can be used as continuum in the research. That is how it was performed in this study, where the publications of the Martha Organization in the Face-book were first categorized and then investigated the reactions of these publications and the visibility of the Martha brand. The material consisted of 537 publications in the Martha Organization Facebook-pages during the October 2015 and September 2016. The food related publications were the most and the garden-theme publications were the least common publications. The food-related publications received the most reactions as well. The money and consumption themes got the least reactions. Those publications related to food or domestic care that included a good receipt or a handy tip, draw attention the best in the Facebook. In those publications the Martha brand were the most visible as well. Avainsanat – Nyckelord kotitalousneuvonta, viestintä, sosiaalinen media, brändi, Marttaliitto Keywords Home economics counselling, communication, social media, brand, The Martha Organization Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited Library of Helsinki University, Kaisa-house, Behavioural Sciences Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
-
Onnistunut ruokahävikkineuvonta : Marttapiirien kotitalousasiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä (2017)Faculty of Educational Sciences Laitos - Institution - Department Department of education Tekijä - Författare - Author Marsa Salminen Työn nimi - Arbetets titel Onnistunut ruokahävikkineuvonta; marttapiirien kotitalousasiantuntijoiden kokemuksiaja näkemyksiä Title Successful food loss advice; experiences and views of the Martha’s home economics specialists Oppiaine - Läroämne - Subject Home economics Työn laji/ Ohjaaja - Arbetets art/Handledare - Level/Instructor Batchelors Thesis / Kaija Rautavirta & Sari Kivilehto Aika - Datum - Month and year June 2017 Sivumäärä - Sidoantal - Number of pages 38 pp. + 2 appendices Abstract Objectives. In the developed countries, most households and restaurant services make the most significant food loss to climate change. In Finland, the Martha Organization, a Finnish home economics organization, have been one of the actors in food information counseling for consumers. Counseling has not reached so much consumers as it would have been desirable. The purpose of this study is to find out the experiences of the Martha’s home economics specialists on successful food information advice and ideas on how best to realize successful food information advice based on their experiences. The success of the research was based on success-oriented job development based on the concept of strength in positive psychology. In this study, research questions are structured according to the classical 4P model of marketing, attention was paid to the product's content (=product), price, availability (=place) and promotion. Methods. A qualitative research was chosen as a research strategy. The research material consisted of six theme interviewing sessions by the Martha's home economics specialists. The home economics specialists represented different district associations in Finland and had worked as home economics specialists for less than one year to 41 years. The interview material was transcribed and analyzed using the content analysis method utilizing the classic 4P model of marketing. Results and Conclusions. The survey showed that most of the experience of success in a counseling session that was a content. Functionality and concrete examples addressed consumers. Media coverage was also felt to be working. As a development idea of the material, it emerged that the Marthas would go to where people are already ready or come to the scene by some other thing. The Martha's communications also emphasized clarity and clear language. The social position of different target groups does not seem to matter to the ethical perspective of food loss. By raising food mentoring advice, ethicality alongside the issue of economics makes it possible to reach equally all consumers regardless of the of the consumer's income level. Avainsanat - Nyckelord ruokahävikki, kotitalousneuvonta, martat, onnistumiskeskeinen työnkehittäminen Keywords food loss, household advice, the marthas, success-oriented job development Säilytyspaikka - Förvaringsställe - Where deposited University of Helsinki, e-thesis Muita tietoja - Övriga uppgifter - Additional information
Now showing items 1-7 of 7