Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ympärileikkaus"

Sort by: Order: Results:

  • Kortesniemi, Jaana (2016)
    Maahanmuuttajien lisääntymisen myötä Suomessa asuu yhä enemmän ympärileikkausuhan alla eläviä tyttöjä. Sosiaalityöllä on merkittävä rooli ympärileikkauksien ehkäisemisessä. Tärkeä osa ympärileikkauksien ehkäisemistä on aiheen puheeksi ottaminen maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa lastensuojelun sosiaalityössä. Maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa tehtävään sosiaalityöhön vaikuttaa vahvasti sosiaalityöntekijöiden sekä sosiaalityön instituution tuottamat kategoriat. Kategorioita tutkimalla voidaan rakentaa ymmärrystä sosiaalityöntekijöiden tavasta kohdata maahanmuuttajataustaisia asiakkaita. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia puheessa tuotettuja kategorioita lastensuojelun sosiaalityöntekijät rakentavat haastattelutilanteissa maahanmuuttajataustaisista asiakkaista tyttöjen ympärileikkauksien puheeksi ottamisesta keskusteltaessa. Sosiaalityön toimintaympäristössä ei ole tutkittu tyttöjen ympärileikkauksien puheeksi ottamista. Tästä johtuen tutkimuksessa on päädytty aluksi selvittämään sitä, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät suhtautuvat tyttöjen ympärileikkausaiheen puheeksi ottamiseen maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa. Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana on etnometodologia ja kategorisointi. Tutkimus on aineistolähtöinen. Tutkimuksen aineiston muodostavat kahdeksalle lastensuojelun sosiaalityöntekijälle tehdyt puolistrukturoidut teemahaastattelut. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin ja kategoria-analyysin yhdistelmällä. Tutkimuksessa havaittiin sosiaalityöntekijöiden suhtautuvan positiivisesti tyttöjen ympärileikkausaiheen puheeksi ottamiseen. Tästä huolimatta he eivät olleet ottaneet aihetta puheeksi maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kanssa. Sosiaalityöntekijät toivat esille erilaisia toimintatapoja, joilla voitaisiin helpottaa tyttöjen ympärileikkausaiheen puheeksi ottamista. Lisäksi sosiaalityöntekijät nostivat esille runsaasti tyttöjen ympärileikkauksien puheeksi ottamiseen liittyviä käytännöllisiä kysymyksiä. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalityöntekijät rakentavat maahanmuuttajataustaisista asiakkaista haastattelutilanteissa paljon erilaisia kategorioita. Kyseiset kategoriat ryhmiteltiin kolmeen kategoriaryhmään. Eniten sosiaalityöntekijät tuottivat maahanmuuttajataustaisista asiakkaista erilaisuuden kategoriaa ja vähiten sulautumisen kategoriaa. Erilaisuuden kategoriaa sosiaalityöntekijät tuottivat suhteessa kantaväestöön ja kulttuuriin. Diasporan kategoriaa sosiaalityöntekijät rakensivat suhteessa kulttuurisiin elämäntapoihin ja kommunikoinnin haasteisiin. Sulautumisen kategoriaa sosiaalityöntekijät tuottivat suhteessa elämäntapoihin. Ympärileikkauksien puheeksi ottamisen osalta tutkimustulokset ovat käyttökelpoisia sosiaalityön eri toimintaympäristöissä sekä muissa palveluissa, joissa kohdataan maahanmuuttajataustaisia asiakkaita. Kategorioiden osalta tutkimukseni tulokset toimivat yhtenä mahdollisena ikkunana maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kategorisoimisen ilmiöiden tarkastelemiseen.
  • Laitakari, Juho (2018)
    Tutkimusaiheitani ovat supersessionismin ilmeneminen sekä kulttuurisen anastamisen merkistön täyttyminen Barnabaan kirjeessä. Barnabaan kirjeen lukujen 2–16 väliin sijoittuva juutalaisuuden uskonnollisten velvoitteiden kritiikki on osa Barnabaan kirjeen kirjoittajan pyrkimystä oikeuttaa pakanataustaisten kristittyjen asema Jumalan valittuna kansana. Barnabaan kirjeen kirjoittaja kohdistaa kritiikkinsä uhrikulttiin, paastoon, ympärileikkauksen käytäntöön, ruokasäädöksiin, sapatin viettoon ja temppelikulttiin. Barnabaan kirjeen kirjoittaja käsittelee myös liittokansan teemaa, joka on kirjoittajalle tärkeä aihe. Toisen vuosisadan kontekstista voidaan erottaa juutalaisten sekä juutalais- ja pakanakristittyjen lisäksi ne pakanakristityt, jotka halusivat noudattaa Mooseksen lakia, siis käytännössä juutalaisuuden uskonnollisia velvoitteita. Juuri näiden juutalaisuutta ilmentävien tekijöiden suuntaan Barnabaan kirjeen kirjoittaja kritiikkinsä kohdistaa. Barnabaan kirje kertoo konfliktista pakanakristillisyyden sisällä, vaikka käsittelyssä ovat juutalaisuuden uskonnolliset velvoitteet sekä liittokansan teema. Kulttuurisen anastamisen merkistö täyttyy Barnabaan tavassa käyttää juutalaisten omia pyhiä kirjoituksia todistelunsa välineenä. Barnabas pyrkii esittämään itsensä marginaalissa kristillisyytensä tähden, mutta todellisuudessa hän kuuluu etniseen valtaväestöön. Barnabas anastaa todellisessa vähemmistössä olevien juutalaisten pyhät kirjoitukset kristillistäen niiden merkityksen: Juutalaiset eivät ole ymmärtäneet omien pyhien kirjoitustensa allegorista merkitystä, vaan ovat väärin olettaneet Jumalan tarkoittavan niiden kirjaimellisen merkityksen pitävän paikkansa. Supersessionismin luokittelua hyödyntämällä osoitan, että Barnabaan kirjeessä on paitsi suoria kielellisiä viittauksia siihen, että pakanakristityt ovat uusi Jumalan valittu kansa, niin kirjoitus on myös käsittelemieni kappaleiden osalta eräänlainen supersessionismin perustelemisen väline. Barnabaan kirjettä voidaan pitää läpikotaisin supersessionistisena kirjoituksena, jota tulee arvioida kulttuurisen anastamisen kontekstissa.
  • Laitakari, Juho (2018)
    Tutkimusaiheitani ovat supersessionismin ilmeneminen sekä kulttuurisen anastamisen merkistön täyttyminen Barnabaan kirjeessä. Barnabaan kirjeen lukujen 2–16 väliin sijoittuva juutalaisuuden uskonnollisten velvoitteiden kritiikki on osa Barnabaan kirjeen kirjoittajan pyrkimystä oikeuttaa pakanataustaisten kristittyjen asema Jumalan valittuna kansana. Barnabaan kirjeen kirjoittaja kohdistaa kritiikkinsä uhrikulttiin, paastoon, ympärileikkauksen käytäntöön, ruokasäädöksiin, sapatin viettoon ja temppelikulttiin. Barnabaan kirjeen kirjoittaja käsittelee myös liittokansan teemaa, joka on kirjoittajalle tärkeä aihe. Toisen vuosisadan kontekstista voidaan erottaa juutalaisten sekä juutalais- ja pakanakristittyjen lisäksi ne pakanakristityt, jotka halusivat noudattaa Mooseksen lakia, siis käytännössä juutalaisuuden uskonnollisia velvoitteita. Juuri näiden juutalaisuutta ilmentävien tekijöiden suuntaan Barnabaan kirjeen kirjoittaja kritiikkinsä kohdistaa. Barnabaan kirje kertoo konfliktista pakanakristillisyyden sisällä, vaikka käsittelyssä ovat juutalaisuuden uskonnolliset velvoitteet sekä liittokansan teema. Kulttuurisen anastamisen merkistö täyttyy Barnabaan tavassa käyttää juutalaisten omia pyhiä kirjoituksia todistelunsa välineenä. Barnabas pyrkii esittämään itsensä marginaalissa kristillisyytensä tähden, mutta todellisuudessa hän kuuluu etniseen valtaväestöön. Barnabas anastaa todellisessa vähemmistössä olevien juutalaisten pyhät kirjoitukset kristillistäen niiden merkityksen: Juutalaiset eivät ole ymmärtäneet omien pyhien kirjoitustensa allegorista merkitystä, vaan ovat väärin olettaneet Jumalan tarkoittavan niiden kirjaimellisen merkityksen pitävän paikkansa. Supersessionismin luokittelua hyödyntämällä osoitan, että Barnabaan kirjeessä on paitsi suoria kielellisiä viittauksia siihen, että pakanakristityt ovat uusi Jumalan valittu kansa, niin kirjoitus on myös käsittelemieni kappaleiden osalta eräänlainen supersessionismin perustelemisen väline. Barnabaan kirjettä voidaan pitää läpikotaisin supersessionistisena kirjoituksena, jota tulee arvioida kulttuurisen anastamisen kontekstissa.
  • Shaul, Daniel (2017)
    Objects: For the past few years there has been a lot of discussion about circumcision performed on infant boys based on religious reasons. NGOs such as Sexpo and Central union of child health care, to mention only few, reject circumcision based on religious and cultural bases. However Jewish organizations consider that the freedom of faith would be violated if circumcision would be criminalized. This thesis tries to clarify the origin of circumcision in Judaism and the importance it has in Judaism and for Jews. It also aims to explain the link between circumcision and Jewish identity. One of the main topics is human rights concerning circumcision. Circumcision does violate the immunity of child’s body (TANE 2008; Sexpo 2012; Sexpo 2013; Central Union for Child Welfare 2013). Jewish agencies feel that criminalizing circumcision would be violation against freedom of faith and would endanger practicing of Judaism (Bolotowsky & Kantor 2012; White Paper 2012; Nadbornik 2015). In Judaism, circumcision can be seen as an initiation rite where baby boy is welcomed as a member of Jewish community (Eilberg-Schwartz 1994, 160; Hoffman 1996, 22; Kimmel 2001; Bolotowsky & Kantor 2012). Circumcision can be understood as socialization into the Jewish community (Goldberg 2003, 37). Methods: Qualitative methods were used to gather and analyse the data. Data consists of two discussion groups. To analyse the data I used content analysis and conversation analysis. I used an inductive method in the analysis and interpretation of data. Conclusions: Circumcision still has a strong status among the Finnish jews. It seems to have strong connection with jewish identity and upbringing. A lot of criticism arouse amongst the study participants. Circumsicion was seen as a “necessary evil” to attain certain goals, such as the aforementioned. Human rights were reflected against circumsion with contradictory feelings. The parents were aware about violation of immunity of child and irreversibility of surgery. Still human rights were seen more broadly, and there was enlargement of child’s rights. For a future study it would be interesting to investigate if the difference in attitude towards circumcision between mothers and fathers could be generalized.
  • Shaul, Daniel (2017)
    Objects: For the past few years there has been a lot of discussion about circumcision performed on infant boys based on religious reasons. NGOs such as Sexpo and Central union of child health care, to mention only few, reject circumcision based on religious and cultural bases. However Jewish organizations consider that the freedom of faith would be violated if circumcision would be criminalized. This thesis tries to clarify the origin of circumcision in Judaism and the importance it has in Judaism and for Jews. It also aims to explain the link between circumcision and Jewish identity. One of the main topics is human rights concerning circumcision. Circumcision does violate the immunity of child's body (TANE 2008; Sexpo 2012; Sexpo 2013; Central Union for Child Welfare 2013). Jewish agencies feel that criminalizing circumcision would be violation against freedom of faith and would endanger practicing of Judaism (Bolotowsky & Kantor 2012; White Paper 2012; Nadbornik 2015). In Judaism, circumcision can be seen as an initiation rite where baby boy is welcomed as a member of Jewish community (Eilberg-Schwartz 1994, 160; Hoffman 1996, 22; Kimmel 2001; Bolotowsky & Kantor 2012). Circumcision can be understood as socialization into the Jewish community (Goldberg 2003, 37). Methods: Qualitative methods were used to gather and analyse the data. Data consists of two discussion groups. To analyse the data I used content analysis and conversation analysis. I used an inductive method in the analysis and interpretation of data. Conclusions: Circumcision still has a strong status among the Finnish jews. It seems to have strong connection with jewish identity and upbringing. A lot of criticism arouse amongst the study participants. Circumsicion was seen as a "necessary evil" to attain certain goals, such as the aforementioned. Human rights were reflected against circumsion with contradictory feelings. The parents were aware about violation of immunity of child and irreversibility of surgery. Still human rights were seen more broadly, and there was enlargement of child's rights. For a future study it would be interesting to investigate if the difference in attitude towards circumcision between mothers and fathers could be generalized.