Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Alstola, Tero
    Työ tarkastelee Juudan pakkosiirtolaisyhteisöjen elämää Babyloniassa 500–400-luvuilla eKr. Yhtäältä se kokoaa aiheesta tehtyä tutkimusta ja esittelee ne nuolenpäätekstien kokoelmat, joihin Babylonian juudalaisia käsittelevä tutkimus ensisijaisesti perustuu. Aikajärjestyksessä nämä kokoelmat ovat Nebukadnessar II:n palatsiarkisto 500-luvun alkupuolelta, Āl-Jāhūdun ja Našarin tekstikokoelma 500-400-luvuilta sekä Murašûn kauppahuoneen arkisto 400-luvun jälkipuoliskolta eKr. Toisaalta tutkielma hahmottelee Babylonian juudalaisten yhteiskunnallista asemaa tekstikokoelmien kattamana ajanjaksona. Lähdeaineiston perusteella pakkosiirtolaisyhteisöt integroituivat osaksi alueen monikulttuurista yhteiskuntaa mutta säilyttivät samalla identiteettinsä ja omaleimaisuutensa.
  • Lindqvist, Heidi Alexandra Elisabeth (2023)
    Mål. Syftet med denna studie är att ta reda på de bakomliggande orsakerna till utbrändhet bland lärare och belysa dem för att lägga grunden för fortsatt forskning i hur man i ljuset av de främsta bakomliggande orsakerna kan förebygga utbrändhet bland lärare. Målet är också att ta reda på om finlandssvenska lärare upplever andra stressfaktorer (som i stor omfattning, under lång tid, kan leda till utbrändhet), än lärare gör internationellt. Tidigare forskning har visat att lärare är en yrkesgrupp som är speciellt känsliga för utbrändhet och att de bakomliggande orsakerna kan variera så väl mellan lärare inom samma skolor som mellan lärare i olika skolor. Det finns ändå en del stressfaktorer som kommer upp oftare än andra. Metoder Datainsamling har skett genom en enkät besvarad av 13 lärare i fyra olika grundskolor i en kommun i Finland. Enkätfrågorna har handlat om upplevelsen av stressfaktorer i skolvardagen och besvarades anonymt för att försäkra ärliga och etiskt försvarbara svar. Studien gjordes kvalitativ genom öppna frågor och för analysen valdes fenomenologi eftersom lärarnas upplevelser var det centrala. Studien delar in frågor, svar och resultat i fem huvudsakliga kategorier av stressfaktorer: elevrelaterade, utomstående, skolspecifika, systemskapade och individuella för att säkerställa en övergripande helhet. Resultat och slutsatser. Utbrändhet bland lärare beror på flertalet olika stressfaktorer. Olika stressfaktorer påverkar de tre olika dimensionerna av utbrändhet olika. Internationellt har disciplinära problem, föräldrakontakten, skolledningens stöd och en kollektiv kultur på arbetsplatsen varit de stressfaktorer som haft mest inflytande på lärarnas utbrändhetsnivåer. Även finlandssvenska lärare upplever samma stressfaktorer, samt några som är specifika för det finländska skolsystemet: det tredelade stödet, oklara eller förändrade arbetsuppgifter och den nya läroplanen från 2014.
  • Lindroos, Sanna (2016)
    The aim of the study was to investigate how reading interest and reading joy is encouraged in preschools. The studies central questions were: Is the literature available to the children; if yes then in what way? How does the preschool work with literature? What are the preschools’ goals with their literature-work? What are the teachers own attitudes towards reading and literature? The data in this study were collected by qualitative interview with an open interview structure. The sample consists of three interviews with preschool teachers in Finnish-Swedish preschools in Helsinki. The results showed a clear lack of knowledge when it comes to reading interest and the importance of it. The term reading interest was in the first hand associated with learning to read and the reading development instead of the experiences and feelings involved in the reading. The teachers were more prone to associate reading joy with the children’s experiences involved in reading and the teachers reading aloud for the kids. Another interesting result was that the teachers prioritized the reading and saw it as an important part of the curriculum. Reading was thus not only an activity during naptime. Even if encouraging activities did occur, the teachers were not able to connect the activities directly to the development of reading interest. This indicates that the encouraging of reading interest does not happen deliberately. It would be important to raise the teacher’s awareness of the advantages of reading interest and teach them how to implant it in their work.
  • Laurent, Maria (2019)
    In conjunction with the new regulations in early childhood education, there has been an increasing emphasis and demand on educators’ knowledge concerning gender issues and their ability to understand how preconceived notions of gender affect how they perceive and act towards children, the pedagogical environment as well as their ability to distinguish gender norms in theory and practice, both in themselves and in others. The purpose of this study is to present Fenno-Swedish early childhood educators’ experiences of gender pedagogy after going through a gender pedagogical training program. The study investigates how they perceive and internalize gender pedagogy in theory and in practice and what kind of attitudes they hold in relation to it. Previous studies have shown that early childhood educators who consider working gender pedagogically in theory do not, in fact, do so in practice due to lack of knowledge and the need of education concerning gender issues among educators. In this study, gender pedagogy is defined in accordance with its theoretical starting point, that is, the attempt to avoid encountering and treating children and how they act and behave after assumptions that stem from gender stereotypical dichotomies such as boy/girl. A qualitative research method was used in this study and data was collected through semi-structured interviews with four early childhood educators with experiences in gender pedagogical training and practice. The interviews were recorded, transcribed and the data was analyzed through qualitative content analysis. Results show that all four informants consider that they work with gender pedagogical issues, but in different ways. Two out of four informants show tendencies towards a cautious and negative attitude towards the gender pedagogical training program. One half of the informants regard gender pedagogy as a starting point in their pedagogy while the other half perceive it as a method. The study shows that the educators’ perception of gender pedagogy play a decisive role in how they implement it in practice. The educators’ own interest and attitude towards gender pedagogy has shown to be a prerequisite in order for them to be able to internalize gender pedagogical issues and thus be motivated to put them in to practice.
  • Salminen, Mikko Benjamin (2018)
    Bareback hänvisar till ett fenomen som har definierats som ”avsiktligt oskyddat analsex bland män som har sex med män”. Utöver dessa sexuella praktiker har begreppet dock förvärvat ytterligare en kulturell dimension som är präglad av snabbt globaliserande nätverk av diskursinnehåll och beteendemönster. Fenomenet kan således enligt litteraturen betraktas som en subkultur samt anses innebära identitära egenskaper, och utgör därmed ett mångsidigt, flerdimensionellt och tvärvetenskapligt forskningsobjekt, tillgängligt for socialpsykologisk utredning. Syftet för avhandlingen är att erbjuda en översikt av tidigare forskning om bareback samt en kritisk diskussion om resultatens generaliserbarhet, etiska frågor som kommit fram i tidigare forskningskontexter och ett ställningstagande om definitioner och tolkningar som har använts. Den centrala frågan gäller tillämpningen av diskussionen i en finländsk kontext och därmed frågorna hur bareback kan studeras i Finland och hur det bör göras för att undvika kritik som tidigare riktats mot forskare. Diskussionen syftar således till att föreslå några konceptuella, metodologiska samt etiska rekommendationer för bareback-forskning i en finländsk kontext. Först ger jag en kronologisk översikt av de huvudsakliga forskningsbidrag som publicerats över de senaste fyra årtiondena. Sedan behandlar jag de centrala begreppen (i kapitel 4) som har använts för att beskriva, tolka och kategorisera fenomenet, samt den brittiska hälsopsykologens Michele Crossleys sociohistoriska forskningsinriktning. Slutligen erbjuds ett mera kritiskt ramverk som integrerar olika kritiska socialpsykologiska och övriga socialteoretiska bidrag. I kapitel 5 diskuteras resultaten och bedöms deras tillämplighet i en finländsk kontext. Det visas hur konceptuella, metodologiska och etiska övervägningar hänger starkt ihop med varandra, och hur det etiska ramverket verkar utgöra en conditio sine qua non för denna typ av forskningsaktivitet på grund av forskarens position som har metodologiska och epistemologiska konsekvenser för forskningen i en social kontext. Bareback är ett betydelsefullt fenomen som är kopplat till särskilt aktuella forskningsämnen och samhällsfrågor men som i Finland saknar både vetenskaplig utredning och representation i en publik diskurs. Innan specifika kvantitativa frågor kan formuleras överhuvudtaget bör det genomföras en ingående kvalitativ utredning där det fokuseras först och främst på definitionsfrågor inom ett väletablerat etiskt ramverk som tar hänsyn till den sociala forskarens eller fältarbetarens särskilda position som deltagare i kunskapsproduktionsprocessen.
  • Ollus, Isabella (2023)
    Syftet med denna undersökning är att klargöra utifrån tidigare forskning vilka konsekvenser barnaga medför för barnets psykiska och sociala hälsa, samt vilka faktorer som medför till att föräldrar väljer att använda sig av barnaga. Metoden för denna studie är litteraturgenomgång. Kommitten för barnets rättigheter definierar barnaga som bestraffning var fysiskt våld används och var meningen är att orsaka smärta och obehag. Forskning har funnit att barnaga har många konsekvenser på barns psykiska och sociala välmående. Forskning har även visat att fysisk bestraffning leder till ökade risker för internaliserande och externaliserande beteendeproblem. Till de internaliserande beteenden som barnaga kan orsaka hör till exempel försämrat emotionellt välmående. Studieresultaten visar även att barn vars föräldrar hade använt sig av fysisk bestraffning mot dem var mindre sannolika att vara i kapp med sin socioemotionella utveckling än barn som inte upplevt barnaga. Forskning har även visat att det internaliserade beteendet som barnaga orsakar i barndomen, följer med till vuxen ålder. Till de externaliserande beteenden som barnaga orsakar hör uppmuntran till våld, negativa emotioner, antisocialt beteende och låg självkontroll, som i sig fungerar som en medlare till ungdomsaggression. Denna undersöknings resultat visar även att det finns en klar koppling mellan användningen av barnaga och högre nivåer av aggression hos barnen i fråga, vilket ökar desto grövre barnaga det är tal om. Individer som upplevt barnaga i sin barndom är även mer sannolika att ha positiva attityder mot fysisk bestraffning när det kommer till deras egna barn. Dessutom visar resultatet att barnaga höjer risken för att barnmisshandel sker i hemmet. Även om vissa undersökningar pekar mot att upp till en tredjedel av mödrar som använder sig av barnaga gör det i stunder av ilska, är det alltså snarare en tro på att fysisk bestraffning kommer att ha positiva effekter på deras barns beteende än negativa emotioner som driver föräldrar till att använda sig av barnaga. För att motverka den vidsträckta användningen av barnaga bör man undervisa föräldrar kring konsekvenserna uppfostringsmetoden. En viktig del av att motverka den vidsträckta användningen av barnaga som uppfostringsmetod är även att erbjuda stöd åt föräldrar. Det är även viktigt att ta i beaktande kulturella faktorer när det kommer till användningen av barnaga.
  • Karlsson, Annika (2022)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka hur trauma i barndomen påverkar vuxenlivets parförhållanden. Studien baserar sig på tidigare forskning gällande trauma i barndomen och hur barndomstrauman påverkar mellanmänskliga relationer. Trauma i barndomen leder ofta till flera problem kring mellanmänskliga relationer i vuxenlivet. Källorna härstammar från socialpsykologiska och psykologiska journaler. Metoden var att göra en systematisk litteratursökning och hitta olika källor som behandlar problemformuleringen. Viktiga teorier inom forskningsområdet är Bowlbys och Ainsworths teori om anknytning, som spelar en signifikant roll kring uppkomsten av barndomstrauma, samt traumans påverkan på mellanmänskliga relationer. Bowen Familjesystemteorin granskas, och i samband med teorin tas även Bowen Familjesystemterapi upp som en alternativ rehabiliteringsmetod av barndomstrauma. Enligt dessa två teorier är familjerelationerna en central bidragande faktor till barndomstraumans uppkomst. Resultaten i denna studie indikerar att barndomstrauma har en inverkan på kvalitén på individens parförhållanden i vuxenlivet. Trauma i barndomen är ofta ett resultat av en rubbad familjestruktur, och ett negativt beteendemönster mot barnet. Detta leder däremot till ett destruktivt anknytningssystem som sedan påverkar individens mellanmänskliga relationer livet ut. Rehabilitering av trauma är dock en möjlighet, och med hjälp av olika typer av terapi kan trauma bearbetas, och individen kan därmed åstadkomma en hälsosam parrelation i framtiden. Fortsatta studier kunde lägga mer fokus på könsskillnader gällande traumans påverkan på vuxenlivets parförhållanden, samt påverkan av barnets ålder vid tidpunkten av den traumatiska händelsen.
  • Rehnberg, Carolina (2021)
    Syftet med denna avhandling är att granska kopplingen mellan trauma i barndomen och anknytningsutveckling, samt att få en inblick i hurdana konsekvenser traumatiska upplevelser i barndomen kan ha för nära sociala relationer i vuxenlivet. Avhandlingen vill besvara frågan ”Hur påverkar barndomstrauma och anknytning varandra och framtida nära relationer?”. Anknytning börjar vid födseln och behovet av närhet och trygghet fortsätter genom hela livet och finns inte bara i barnets relation till sin vårdgivare utan även i relationer till vänner, andra familjemedlemmar och potentiella romantiska partners. Negativa upplevelser i barndomen kan orsaka trauma hos barnet och komma att påverka anknytningen och således även framtida relationer. Studien är en litteraturöversikt och baserar sig på tidigare forskning om anknytning och barndomstrauma. Källorna härstammar från journaler och böcker som är socialpsykologiskt relevanta. Inom anknytning är John Bowlby, Mary Ainsworth och Mary Main de viktigaste teoretikerna. Resultaten i denna studie indikerar att anknytningen kan beroende på dess mönster fungera som en skyddande faktor eller som en sårbarhet. Familjens tillgänglighet och socialt stöd är viktiga faktorer för att minimera konsekvenserna av ett psykiskt trauma. Traumatiska upplevelser i barndomen kan, om obearbetade, resultera i allvarliga hälsoproblem i vuxenlivet som missbruk, psykisk ohälsa och somatiska sjukdomar. Problemen kan även föras vidare till följande generation om ingen reparation sker. Med hjälp av främjande verksamhet är det möjligt att ändra riktningen och inte låta de tidiga erfarenheterna vara en grund för kommande erfarenheter.
  • Mansner, Lotta (2016)
    The aim of this study was to find out what role physical education plays for children aged 3 to 5 years in kindergarten environment. In this study I used quantitative research method and my research material consisted of questionnaire results gathered from several Swedish speaking kindergartens in Helsinki. From each kindergarten, responsible person of group for 3 to 5 year olds, either social worker, childminder or kindergarten teacher, was asked to answer the questionnaire. The most important result of the study is that physical education is arranged once a week in most kindergartens I studied. The distribution between different types of physical activities such as sporty play and obstacle course was quite even. Also distribution of toys and equipment used in physical education was fairly constant. As a result, I found out that most popular activity was sporty play and most regularly used toy was beanbag. In conclusion, I can state that children’s pedagogues consider physical education as a very important method in kindergarten education considering how much it affects the development of each child. Also they believe that physical education is a good tool for both children and nursery staff to have fun together. Children’s pedagogues also stated that regular physical education in kindergarten is important so that children learn exercise to be part of daily routines, also later in life.
  • Ekholm, Maarit (2020)
    Lägret al-Hol är ett slutet läger som befinner sig i de nordöstra delarna av Syrien, ca 80 kilometer från gränsen till Turkiet. Enligt prognoser är över 65 000 människor som misstänks ha koppling till terrororganisationen ISIS gripna på lägret. 94 % av dessa människor som bor på lägret är barn och kvinnor, och mer än hälften av de barn som befinner sig på lägret kommer från andra länder än Syrien. Enligt den information som de finländska myndigheterna har befinner sig ca 40 finländare på lägret, varav ca 30 är barn och ca 10 kvinnor. Omständigheterna på lägret utgör en humanitär nödsituation. Syftet med denna avhandling är att ge perspektiv på varför situationen i al-Hol har varit en så svår och komplex fråga att den finländska staten och barnskyddsmyndigheterna inte lyckats lösa den inom en tidsram på mer än 12 månader. Det offentliga rummet har dominerats av en stark tudelning gällande hur man borde agera gällande barnen och deras mammor. Organisationer som arbetar inom säkerhetsfrågor och terrorismforskare närmar sig frågan genom säkerhetsperspektiv medan rättslärda, barnskyddsmyndigheter och representanter för människorättsorganisationer lyfter fram barnets rättigheter och barnkonventionen. Denna avhandling fokuserar på hur barnkonventionen tolkas i internationella barnskyddssammanhang och hurdana tolkningsramar man har om dessa barn inom olika discipliner och sektorer. Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med materialnära innehållsanalys som analysmetod. Enligt denna studie upplever experter i barnskyddsfrågor att diskussionen kring dessa barns rätt till att repatrieras till Finland har säkerhetifierats och att en stigmatisering av personer på lägret påverkar den allmänna tolkningen av situationen. Därigenom pågår en maktkamp mellan de olika involverade fälten, där det interna säkerhetets fält och maktens fält har kommit åt att definiera frågan, vilket har lett till att barnskyddsfältet inte kunnat agera enligt barnskyddets normer och handlingssätt. Därutöver har denna avhandling ifrågasatt utmaningar i tillämpningen av FN:s barnkonvention i säkerhetifierade barnskyddsfall.
  • Grönvall, Julia (2016)
    The purpose of this thesis was to find out what kind of literature there is at the kindergarten with children between the ages of 0 and 3. The main focus is on accessibility of the books, their versatility and durability. The theoretical frame is about children’s literature from a historical and a practical view. In the practical part there are even some examples of how a bookshelf should look like at the kindergarten. The theoretical frame emphasizes also what the national regulatory documents consider about children’s literature. The study is a structured observations in which 10 Swedish kindergarten in Helsinki city attended. The focus was the groups with children between ages 0 and 3. The result shows that the kindergartens find it important that the books are available to the children. The books are versatile but there are big differences between the kindergartens. The books could be more durable and the bookshelves should be cleaned more often to keep the books clean.
  • Lindblad, Karin (2021)
    Många barn tvingas leva mellan sina föräldrars konflikt utan att kunna påverka situationen eller få sina behov beaktade. Skilsmässor och separationer behöver inte innebära negativa konsekvenser för barnet på längre sikt, men de kan vara påfrestande då familjens vardag får en omställning. Däremot är föräldrars långa och intensiva konflikter psykiskt belastande för barnet och kan ha långtgående konsekvenser. Barnets känslor och upplevelser synliggörs sällan tillräckligt, vilket gör att barnet riskerar att bli i kläm mellan föräldrarna. Som bakgrund för denna kandidatavhandling används därför begreppen barns perspektiv och barns rättigheter. I Finland har man gjort väldigt lite forskning om skilsmässor och vårdnadstvister från barnets perspektiv, därför är jag intresserad att granska problematiken från detta perspektiv. Mitt syfte med denna avhandling är att öka förståelsen för barn i skilsmässor där konflikter förekommer. Mitt syfte är att öka kunskapen hos vuxna och professionella som i sitt arbete möter barn i familjekris. Jag är främst intresserad av barns känslor, upplevelser och möjliga konsekvenser av föräldrarnas konflikt. En beskrivande litteraturöversikt baserad på kvalitativa studier har genomförts. Som forskningsmaterial har tio artiklar granskats som en materialbaserad kvalitativ innehållsanalys. Föräldrars högintensiva och långvariga konflikter kan leda till psykisk ohälsa hos barnet. Det som påverkar barnet mest är föräldrarnas försämrade föräldraförmåga, förlorad kontakt till föräldrarna, föräldrars skadliga beteende, föräldrars mående och handlingsstrategier. Faktorer som kan förbättra barnets situation är bland annat professionell hjälp, barnets delaktighet, en fortsatt nära kontakt till föräldrarna och skyddande av barnet från konflikter.
  • Lindström, Lotta (2017)
    The purpose of this study is to investigate what role children's books have in kindergartens and in what kind of situations they are being used. I wanted to know if the kindergarten teachers have pedagogical purposes behind the books that they choose to read with the children. The aim of this study is to get a whole picture of how children’s books are being used in kindergartens. The study is done by qualitative interviews with three kindergarten teachers from three different kindergartens. I have recorded, transcribed and analysed the interviews. The study shows, that the most dominating way of using children´s books in kindergartens is by reading aloud. All three kindergarten teachers find children’s books very important for the children, because of the development of language and ability to fantasize. The study also shows that these kindergarten teachers use book discussions in one way or another. They often discuss difficult words and the story itself with the children. One of the biggest challenges, according to the kindergarten teachers, is to be brave enough to choose literature out of your own comfort zone. The kindergarten teachers also highlight the fact that there is not enough time on the side of the routines to process and work with the children’s books in the way they want to. Lastly, only one of these three kindergarten teachers clearly mentions that the use of children’s books is based on the children’s initiative and interests.
  • Soini, Sonja (2020)
    Syftet med min studie är att undersöka på vilket sätt barns tvåspråkighet diskuteras på tidskriften Vauvas webbplats. Jag har därför analyserat både tidskriftens egna internetartiklar och relevanta diskussioner på webbplatsens diskussionsforum. Jag är intresserad av vilka teman som dyker upp gällande barns tvåspråkighet och ifall dessa teman är samma i artiklarna och på diskussionsforumet. Mina forskningsfrågor är: 1. Hur diskuteras tvåspråkighet hos barn i tidskriften Vauvas onlineartiklar? 2. Hur diskuteras barns tvåspråkighet på tidskriften Vauvas diskussionsforum? 3. Hurdana likheter och skillnader framträder mellan hur tidningen diskuterar barns tvåspråkighet och hur läsarna gör det? Detta är en kvalitativ studie där jag arbetat med materialet systematiskt genom att organisera och kategorisera det samt bildat mig en uppfattning av materialet genom att undersöka vilka skillnader och likheter det går att urskilja i det. Jag har använt mig av tematisk analys och har därmed granskat vilka återkommande teman angående barns tvåspråkighet som förekom i materialet. Resultatet visar att artiklarna målar upp en allmänt positiv bild av barns tvåspråkighet, vilket också gick att finna i diskussionstrådarna på forumet, där två ofta förekommande motiveringar var att språken är en viktig kulturell faktor samt att tvåspråkighet förknippas med sociala och kognitiva fördelar. På forumet fann jag två kategorier där tvåspråkighet problematiseras: vissa språk anses mer nyttiga än andra samt att språkutvecklingen kan hämmas av flerspråkighet. Att pedagoger är medvetna om hurdana attityder t.ex. föräldrar har gentemot tvåspråkighet ger dem ett perspektiv som kan hjälpa dem stöda tvåspråkiga barns utveckling, synliggörandet av språklig mångfald samt samarbetet mellan daghem och föräldrar.
  • Högström, Emma-Lotta (2018)
    Vuxna som blivit misshandlade som barn av sina föräldrar har en förhöjd risk för att utveckla ett antal olika problem som i sin tur försvårar möjligheten för dem att ingå och upprätthålla parrelationer. Tidigare studier har fokuserat mycket på sexuell misshandel och dess roll i de misshandlades relationer som vuxna. Få studier har dock undersökt om andra former av misshandel också kan ha en inverkan på vuxnas parrelationer. Mitt syfte med den här litteraturstudien är att öka förståelsen för vad barnmisshandel kan ha för konsekvenser för offrens förmåga att skapa och upprätthålla parrelationer som vuxna, utan att utesluta någon form av misshandel. Den här avhandlingen grundar sig bland annat på anknytningsteorin och den sociala inlärningsteorin för att förklara utmaningarna som de misshandlade ställs inför i parrelationer. Resultaten tyder på att vuxna som blivit misshandlade som barn av sina föräldrar kan ha svårigheter med att ingå och upprätthålla parrelationer, delvis på grund av otrygga anknytningsstilar. Parrelationerna upplevs inte heller som lika lyckliga och givande. Misshandeln kan lämna andra spår hos offren som vidare försvårar parrelationerna, till exempel alkoholmissbruk, depression eller aggressionsproblem. Den här studien bidrar med en djupare förståelse om barnmisshandelns konsekvenser och visar hur viktigt det är att offren får hjälp med att bearbeta traumat i tid.
  • Wegelius, Emma (2016)
    The purpose of this study is to look at bilingualism from a child orientated perspective. The study concentrates on children’s use of language and on their thoughts about Finnish and Swedish. The term language use meaning how children use languages when communicating with people and in different situations. The study is based on theories concerning children’s language development, use of language and learning of a second language. The study was carried out as a qualitative research and was based on observations and interviews. The observations were implemented in a preschool on three days in the mornings and the number of interviews was four. The choice of persons for the interviews was based on the child’s language skills in both Finnish and Swedish, with the parents’ consent in mind. The research material was analyzed in relation to the presented theory, according to the factors in an individual-oriented analysis model and by compilation of children’s comments. According to the results the children’s use of language is determined by the other person and the situation where the discussion is taking place. Even the topic of the discussion has an impact on the choice on language. Whereas code-switching has an impact both on the child and on the function of the interaction. The children’s thoughts about Finnish and Swedish show a positive attitude towards bilingualism even though Finnish seem to have a higher value among the children. The children’s thoughts seem to be influenced by the social environment and the children have a wish of going against the grown-ups rules about the spoken language.
  • Holm, Linnea (2021)
    Syftet med denna studie är att hur barns delaktighet lyfts fram i Finlands och Sveriges styrdokument och sedan jämföra resultaten som hittats mellan styrdokumenten. Syftet som utgångspunkt har jag formulerat följande forskningsfrågor: -Hur lyfts barns delaktighet fram i styrdokument? -Vilka likheter och skillnader finns mellan styrdokumenten? Denna avhandling är en kvalitativ studie och skriven med kvalitativ textanalys som lämpar sig bäst för att granska och analysera dokument och texter. Datat som analyseras är Finlands och Sveriges nationella styrdokument för småbarnspedagogik. Resultaten visar att det finländska styrdokumentet är mer utskrivet och utarbetat än det svenska styrdokumentet. Barns delaktighet, aktörskap och initiativ i verksamheten samt pedagoger som möjliggörare är mer nyanserat i finländska styrdokumentet än i svenska styrdokumentet. Det finns även skillnader i samhälls- och framtidsperspektivet mellan styrdokumenten. Det kräver dock yrkeskunskap och kunnande inom ämnet för att kunna tolka och uppfatta delaktighet i Finlands styrdokument på ett ändamålsenligt sätt. Däremot är Sveriges styrdokument ett mer tydligt och enkelt redskap för pedagoger.
  • Liljeqvist, Sabrina (2021)
    Delaktighet är barnets grundläggande rättighet och personalens ansvar är att se till att barnets rättigheter förverkligas i småbarnspedagogiken. Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare arbetar med barns delaktighet i verksamheten samt synliggöra eventuella utmaningar som framkommer i arbetet med barns delaktighet. Enligt tidigare undersökningar finns det förbättringar gällande barns delaktighet i den småbarnspedagogiska verksamheten (Repo et al, 2019, s. 72). Studiens forskningsfrågor är: Hur uppfattar lärare begreppet delaktighet? Hur möjliggör lärare barns delaktighet? Vilka utmaningar framkommer i arbetet med barns delaktighet? Den empiriska delen består av kvalitativa intervjuer med fyra lärare inom småbarnspedagogik. Informanterna i studien kommer från olika enheter och jobbar med barn i åldern 0–5. Intervjuerna genomfördes via videokommunikationstjänsten Zoom och bandades in och analyserades ur en kvalitativ innehållsanalys. Studiens resultat visar att lärare uppfattar delaktighet som att barnen har inflytande i saker som berör barnen själva. Lärare förhåller sig positivt till arbetet med barns delaktighet och skapar utrymme för delaktighet i den småbarnspedagogiska verksamheten. Barnens möjligheter till delaktighet varierar på de olika enheterna. Utmaningar som framkommer i arbetet med barns delaktighet gäller säkerhet och personalbrist. Lärare upplever också arbetet utmanande om barnen saknar erfarenheter eller viljan av att vara delaktiga.