Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kahiala, Saara-Maria"

Sort by: Order: Results:

  • Kahiala, Saara-Maria (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia menetelmiä on käytetty tukemaan oppilaita matematiikan sanallisissa tehtävissä. Tutkielmassa keskitytään erityisesti niihin oppilaisiin, joilla on todettu olevan matematiikan oppimisvaikeuksia tai jotka kuuluvat oppimisvaikeuksien riskiryhmään. Lisäksi tutkielman tavoitteena on selvittää, miten nämä menetelmät vaikuttivat oppilaiden kykyihin ratkaista matematiikan sanallisia tehtäviä ja heidän yleiseen matemaattiseen suoriutumiseensa. Matematiikan oppimisvaikeudet ovat hyvin yleisiä, sillä arviolta 15–20 prosentilla oppilaista on jonkin asteisia matemaattisia vaikeuksia. Matematiikan oppimisvaikeudet ilmenevät eri tavoin eri ikäkausina ja niiden tunnistaminen sekä tutkiminen on haastavaa oppiaineen laajuuden ja monimuotoisuuden takia. Erityisesti sanallisten tehtävien on todettu olevan vaikeita niille oppilaille, joilla on matematiikan oppimisvaikeuksia. Sanallisten tehtävien tarkoitus on auttaa oppilasta soveltamaan oppimiaan matemaattisia taitoja käytäntöön, osaksi arkipäivän tilanteita. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia. Lopullinen aineisto koostuu yhdeksästä vertaisarvioidusta tutkimuksesta, jotka keskittyivät matematiikan oppimisvaikeuksiin ja sanallisiin tehtäviin. Tutkimusten tulosten perusteella vastasin kahteen tutkimuskysymykseeni. Aineiston vanhin julkaisu on vuodelta 2002 ja uusin vuodelta 2020. Kaikissa tutkimuksissa on toteutettu jokin interventio, jolla on mitattu tukimenetelmien vaikuttavuutta oppilaiden osaamiseen. Eniten käytetty tukimenetelmä oli skeemastrategian opettaminen, jota käytettiin neljässä eri tutkimuksessa. Muita oppilaille opetettuja strategioita olivat verbaalinen ja visuaalinen strategia. Strategioita opetettiin myös tietokoneavusteisia ohjelmia hyödyntäen. Seitsemässä tutkimuksessa tutkijat arvioivat interventioiden tehoa vertaamalla ryhmiä, jotka olivat saaneet opetusta eri menetelmillä. Kahdessa tutkimuksessa tutkijat tarkastelivat tietyille oppilaille suunnattujen osaamistestien kautta heidän matemaattisten taitojensa kehitystä. Tulokset osoittivat, että erilaisilla opetusmenetelmillä, kuten skeemaperustaisilla, verbaalisilla ja visuaalisilla strategioilla sekä tietokoneavusteisilla ohjelmilla oli merkittävä vaikutus oppilaiden matemaattisten taitojen kehittymiseen. Tuloksista voidaan päätellä, että kohdennetuilla interventioilla on positiivinen vaikutus niiden oppilaiden osaamiseen, joilla on matematiikan oppimisvaikeuksia.