Browsing by Author "Turpeinen, Peppi"
Now showing items 1-1 of 1
-
Turpeinen, Peppi (2024)Tutkielman tarkoituksena on tutustua koululiikunnan ja minäkuvan väliseen yhteyteen. Haluan tutkielmassani selvittää sitä, millaisia vaikutuksia koululiikunnalla on minäkuvaan ja sen eri osa-alueisiin sekä tutkia sitä, millaiset koululiikunnassa hyödynnetyt käytännön toimet ovat yhteydessä myönteiseen ja mitkä taas kielteiseen minäkuvaan. Tarkoituksenani on perehtyä myös siihen, millaisia nämä erilaiset myönteiset ja kielteiset vaikutukset voivat olla ja miten ne ilmenevät. Tavoitteenani on myös tutkielman avulla tuoda ilmi liikunnanopetuksen ja minäkuvan välistä yhteyttä sekä erilaisia konkreettisia keinoja minäkuvaa parantavaan liikunnanopetukseen. Oma hypoteesini tutkielmani suhteen on, että koululiikunta on minäkuvaan vaikuttava tekijä. Oletan myös, että minäkuvaan myönteisesti vaikuttava koululiikunta on tyyliltään oppilaslähtöistä. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, eli tässä tutkielmassa perehdyn aiempaan tästä aiheesta tehtyyn tutkimukseen ja aiheesta saatuihin tutkimustuloksiin. Tutkielmassani hyödynnetyt tutkimusartikkelit on haettu Google scholarista käyttäen yhdessä hakusanoja ”physical education” ja ”self-esteem” sekä näiden erilaisia variaatioita ja niiden yhdistelmiä. Löysin tutkimusartikkeleita myös muiden samaa aihetta käsittelevien tutkielmien lähdeluetteloista, joihin kiinnitin huomiota lukiessani läpi muita samasta aiheesta kirjoitettuja tutkielmia. Valitsin tutkimukseeni vertaisarvioituja, luotettavassa lähteessä julkaistuja tutkimusartikkeleja, joiden sisältö oli oman tutkielmani kannalta aiheenmukaista ja oleellista. Tutkielmassani havaitsin, että koululiikunnalla on monenlaisia vaikutuksia minäkuvaan ja sen lukuisiin eri osa-alueisiin, joista esille nousivat yleinen minäkuva, fyysinen minäkuva, sosiaalinen minäkuva sekä minäkuvan todenmukaisuus. Tutkielmassani tulin siihen lopputulokseen, että koululiikunnalla on mahdollisuus vaikuttaa minäkuvaan sekä myönteisesti, että kielteisesti. Myönteisiä vaikutuksia minäkuvaan saatiin erityisesti erilaisten interventioiden myötä, joissa kaikissa esille nousi jossain määrin oppilaslähtöisyys. Sen sijaan kielteiset vaikutukset olivat yhteydessä oppilaille epämielekkääseen, usein perinteisempään koululiikuntaan. Positiivisesti minäkuvaan vaikuttaviksi tekijöiksi havaitsin positiivisen palautteen, liikunnan mielekkyyden sekä opetuksen yksilöllisyyden, kun taas negatiivisiksi tekijöiksi havaitsin vartalokeskeisyyden.
Now showing items 1-1 of 1