Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Turunen, Jani"

Sort by: Order: Results:

  • Turunen, Jani (2024)
    Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä heidän omasta tehtävänkuvastaan varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä sekä varhaiskasvatuslain (2018) muutoksen vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänkuvaan moniammatillisen tiimin jäsenenä. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaiskasvatuksen henkilöstön vastuut ja velvollisuudet näkyvät edelleen epäselvyytenä varhaiskasvatuksen henkilöstön rooleissa. Tutkimukset ovat osoittaneet myös varhaiskasvatuksen moniammatillisen työn ja tarvittavan asiantuntijuuden tarvitsevan uudelleentarkastelua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitu puolistrukturoitu haastattelu, joissa haastateltiin opettajia heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään moniammatillisesta tiimityöstä sekä vuoden 2018 varhaiskasvatuslain muutoksen vaikutuksista. Tutkimuksessa haastateltiin neljää eri varhaiskasvatuksen opettajaa, joista yksi oli koulutukseltaan sosionomi AMK esiopetuspätevyydellä, yksi kasvatustieteen kandidaatti ja kaksi kasvatustieteen maisteria. Haastateltavien työkokemus vaihteli kymmenestä vuodesta kahteenkymmeneenviiteen vuoteen. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä, joka mahdollisti teemojen ja keskeisten käsitteiden tunnistamisen ja luokittelun. Tutkimustuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat määrittelivät oman tehtävänkuvansa moniammatillisessa tiimissä erityisesti pedagogisen vastuun ja suunnittelun kautta. Opettajat korostivat, että heidän päätehtävänsä oli vastata opetuksesta ja kasvatuksesta sekä suunnitella, toteuttaa ja kehittää pedagogista toimintaa. Tulokset myös osoittivat, että vuoden 2018 varhaiskasvatuslain muutos oli selkeyttänyt opettajien ja muiden ammattiryhmien rooleja ja vastuita, mikä oli parantanut yhteistyötä ja tehnyt työnjaosta järjestelmällisempää. Opettajat kokivat, että pedagogiikka oli saanut enemmän painoarvoa ja se oli tuotu selkeämmin esiin arkipäivän toiminnassa.