Tutkielma käsittelee Helsingin yliopiston hammaslääketieteen koulutusohjelmassa opiskelevien opiskelijoiden kokemusta ensimmäisestä opiskeluvuodestaan. Aineistona tutkielmassa on käytetty Helsingin yliopistossa kehitetyn OPPI-kyselyn (nykyisin Learn-kysely) lääketieteellisessä tiedekunnassa tehdyn pilottikyselyn tuloksia kolmelta vuodelta (2011–2013).
Kyselyaineisto on analysoitu tilastollisesti. Tutkielman pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: (1) millaisia ovat opiskelijoiden lähestymistavat oppimiseen, (2) miten opiskelijat kokevat Biolääketieteen laitoksen keskeiset opetus- ja oppimismenetelmät ja (3) millaisia motivaation, mielekkyyden sekä stressin ja kuormittavuuden kokemuksia opintoihin liittyy. Kaikkien kysymysten osalta tuloksia on verrattu hammaslääketieteen ja lääketieteen opiskelijoiden välillä.
Tutkielma sisältää kirjallisuuskatsauksen.