Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Perhe- ja jäämistöoikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Tiensuu, Pekka (2016)
    Tutkielmassa selvitetään edunvalvontavaltuutuksen laatineen henkilön itsemääräämisoikeuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Edunvalvontavaltuutusta säätelee laki edunvalvontavaltuutuksesta (648/2007). Edunvalvontavaltuu-tuksen laatimalla henkilö voi ennakolta antaa määräyksiä asioidenhoitoansa koskien siltä varalta, että hän itse tulee toimintakyvyttömäksi. Valtuutuksessa hän voi määrätä muun muassa, kenen haluaa asioitaan hoitavan. Valtuutus on tehtävä ennakolta eikä sen laatimiseen voi ryhtyä jo toimintakykynsä menettänyt henkilö. Edunvalvontavaltuutuslain esitöissä lain tavoitteista erääksi tärkeimmistä on nostettu valtuutuksen laatineen henkilön itsemääräämisoikeuden toteu-tuminen tilanteessa, jossa hän itse on menettänyt toimintakykynsä. Tutkimuskysymykset koskevat valtuuttajan itsemääräämisoikeuden kannalta merkittävien edunvalvontavaltuutuksen osa-alueiden paikantamista laista sekä sitä, millä tavoin nämä asiat toteutuvat käytännössä. Tutkimusasetelmasta johtuen tutkielman näkökulma edunvalvontavaltuutuslakiin on tarkoituksellisen kapea-alainen. Tutkielmassa etsitään myös vas-tausta kysymykseen, millä tavoin edunvalvontavaltuutusta olisi mahdollista kehittää niin että valtuutuksen antaneiden henkilöiden itsemääräämisoikeus toteutuisi jatkossa paremmin. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä lainopillinen ja empiirinen tutkimusmetodi. Lainopillisen tutkimuksen avulla laista paikannettiin tutkimusaiheen kannalta relevantit osat ja säätely. Apuna tässä käytettiin myös oikeuskirjallisuutta. Empiiri-sen tutkimusmetodin käyttö liittyi tutkielmaa varten hankitun tutkimusaineiston hyödyntämiseen. Tutkielmaa varten kerättiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen empiirinen tutkimusaineisto. Kvantitatiivisen aineiston muo-dostaa 250 aiemmin laadittua edunvalvontavaltuutusta, jotka ovat peräisin Edunvalvontavaltuutus Ry:n tietokannasta. Kvalitatiivinen aineisto koostuu henkilöhaastatteluista, joissa haastateltavina olivat edunvalvontavaltuutukseen käytän-nön toiminnan kautta perehtyneet henkilöt. Aineiston analyysiä edelsi kvantitatiivisen aineiston taulukointi ja kvalitatiivi-sen aineiston litterointi. Aineiston analyysissä kävi ilmi, että edunvalvontavaltuutuksen laatineet henkilöt eivät pääasiassa ole käyttäneet hyö-dyksi kaikkia instituution tarjoamia mahdollisuuksia. Aineistoon kuuluneet valtakirjat noudattivat pääasiassa samaa mal-lia eivätkä ne poikenneet toisistaan sisältönsä puolesta. Valtuutuksen käyttöä ohjaavia toimiohjeita oli liitetty hyvin har-vaan valtakirjaan. Valtakirjan sisällön muotoutumiseen kannalta suurimmassa osassa vaikuttaisi olevan valtuutuksen laativan henkilön ammattitaito. Tutkimusaineiston analyysin perusteella selvisi, että valtuuttajan itsemääräämisoikeuden toteutumisen takeeksi ei riitä pelkän valtuutuksen laatiminen. Oikean henkilön valitsemisella on hyvin merkittävä osa valtuutuksen onnistuneessa käytössä. Myös valtakirjan saamalla sisällöllä on hyvin tärkeä merkitys valtuuttajan itsemääräämisoikeuden suhteen. Tutkimustulosten perusteella esitetyissä kehittämisehdotuksissa todetaan, että aihetta edunvalvontavaltuutuslain muu-tokselle on erityisesti valtuuttajan omaisuudesta annettavien lahjojen säätelyn ja oikeushenkilöiden valtuutettuna toimi-misen osalta. Erityisesti oikeushenkilöitä koskevan säätelyn keventämisellä olisi uudenlaisia mahdollisuuksia avaava vaikutus. Tutkielman lopussa tarjotaan ohjeita valtuutuksen antavan henkilön itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi.
  • Valmari, Tuija (2016)
    Tutkielmassa käsitellään elatusvelvollisen oikeutta vapautua elatustukivelan takautumissaatavasta. Tutkielman tarkoituksena on luoda kokonaiskuva siitä, miten elatuslainsäädännössä on huomioitu elatusvelvollisen heikentynyt maksukyky sen jälkeen, kun siviilioikeudellisesta elatusavusta on tehty täytäntöönpanokelpoinen päätös. Tutkielmassa on erityisesti etsitty vastausta siihen kysymykseen, millä edellytyksillä maksuvapautuksia on myönnetty elatusturvalain (671/1998) aikana, sekä siihen, millä edellytyksillä maksuvapautus voidaan myöntää nykyisen elatustukilain (580/2008) pohjalta. Tarkastelussa keskitytään erityisesti siihen, miten elatusvelvollisen tuloja, menoja ja varallisuutta on arvioitu. Tutkimusmateriaalina on käytetty Kuopion hallinto-oikeuden elatustuen takautumissaatavasta vapauttamista koskevia ratkaisuja vuosilta 2000–2009, jotka perustuvat jo aiempaan, kumottuun elatusturvalakiin. Ratkaisuja on analysoitu pääosin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Toisena materiaalina ovat sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan ratkaisut, jotka perustuvat uuteen elatustukilakiin, joka tuli voimaan 1.4.2010. Näiden materiaalien pohjalta tutkielmassa on analysoitu maksuvapautusta koskevaa viranomaisen päätösargumentointia. Tutkimuksesta käy ilmi, että elatusvelvollisen taloudellisen tilanteen arvioiminen on ollut hankalaa elatusturvalain aikana. Maksuvapautusta koskeva sääntely mahdollisti laajan tulkintavallan, mikä johti jokseenkin sekavaan oikeuskäytäntöön ja erikoisiin laintulkintatilanteisiin. Yhtenäistä linjaa siitä, milloin elatusvelvollista pidettiin maksukyvyttömänä, ei ollut. Elatusvelvollisten asema saattoi näin ollen vaihdella asuinkunnan mukaan. Tutkielman perusteella elatustukilaki on sinällään parempi versio edeltäjästään, mutta kuitenkin riittämätön. Elatustukilain tulkinta ja täsmentäminen jäi Kelan tehtäväksi. Elatustukilakia koskevan hallituksen esityksen mukaan maksuvapautuksen perusteet oli suurilta osin tarkoitus säilyttää ennallaan. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa kuitenkin siltä, että perusteet ovat jokseenkin muuttuneet. Maksuvapautusharkinnassa on siirrytty velallisen tosiasiallisen maksukyvyn tarkastelusta lähinnä velallisen bruttotulojen, sekä toisaalta maksukyvyttömyyden aiheuttaneen syyn tarkasteluun. Tämän tutkimuksen ympärille on mahdollista luoda jatkotutkimusta täydentämällä sitä Kansaneläkelaitokselta pyydettävällä aineistolla. Tutkimusta voisi jatkaa esimerkiksi pyytämällä Kansaneläkelaitokselta maksuvapautuspäätökset otantatutkimuksena edeltävältä vuodelta. Em. materiaalin avulla voitaisiin analysoida esimerkiksi sitä, kuinka Kansaneläkelaitos, jonka tehtäväksi elatustukilain tulkinta ja täsmentäminen jäi, on onnistunut soveltamaan elatustukilain 21 §:n maksuvapautuksen edellytyksiä.
  • Koivisto, Mari (2020)
    Tutkielmassa käsitellään sitä, millaisia tunnusmerkkejä vallitseva oikeustilamme ennakkoperinnölle asettaa. Ennakkoperintö ei näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta ole täysin selvä asia perintöä jaettaessa, ja sen tunnusmerkistöjen tarkastelulla saadaan kokonaiskuva koko jäämistöoikeuden systeemistä. Ennakkoperintöä määriteltäessä yleistä on lähteä siitä, että kyseessä on perillisen perittävältä aiemmin saama lahja, joka huomioidaan perinnönjaossa hänen perintöosaansa vähentävänä eränä. Rintaperillisen saama lahja oletetaan ennakkoperinnöksi, jos muuta ei näytetä, kun muun perillisen saama lahja on ennakkoperintöä vain, mikäli lahjanantaja on näin määrännyt. Tällainen määrittely luo kuitenkin liian yksiulotteisen kuvan ennakkoperintösäännösten soveltamisesta. Ennakkoperintö liittyy aina laajempaan jäämistöoikeudelliseen kokonaisuuteen. Se on jäämistöoikeudellinen instituutio. Toisin sanoen koko perintökaaren systeemi vaikuttaa siihen, millaista varallisuudensiirtoa voidaan pitää ennakkoperintönä. Suoraan PK 6:1:n sanamuodosta on havaittavissa seuraava tunnusmerkistö: 1) suorituksen on tehnyt perittävä elinaikanaan, 2) kyseessä on lahja eli vastikkeeton tai ainakin osittain vastikkeeton varallisuuden siirto, 3) suoritus on annettu perillisasemassa olevalle henkilölle ja 4) perittävän tarkoituksena on todella ollut antaa etukäteisesti perintöä. Kaikkien tunnusmerkkien on täytyttävä, jotta annettua voidaan pitää ennakkoperintönä. Toinen tunnusmerkki vastikkeettomasta edusta on kenties käsitteellisesti keskeisin, sillä mikäli kyseessä ei ole perittävän ”antama” varallisuusarvoinen etu, ei kyse voi olla ennakkoperinnöstä. Olennaista on, onko varallisuusarvoinen merkittävä etu siirtynyt perittävältä perilliselle ilman, että perillinen on suorittanut riittävää vastiketta saamastaan. Tietyin edellytyksin myös velka voisi täyttää ennakkoperinnön tunnusmerkistön, esimerkiksi velan vanhentuessa tai annettaessa se anteeksi. Tutkielmassa on lisäksi tarkasteltu jäämistöoikeudellisessa kirjallisuudessa tyypillisesti käytettyä ennakkoperintöolettaman termiä kriittisesti. Oikeustoimen muodollahan ei ole väliä ennakkoperintöä tunnistettaessa, vaan huomiota kiinnitetään sen tosiasiallisiin seurauksiin; onko varallisuusarvoinen etu siirtynyt ennen kuolemaa perittävältä, perittävän omasta tahdosta, perillisasemassa perittävän kuolinhetkellä olevalle henkilölle vastikkeetta tai osittain vastikkeetta. Perittävän tarkoituksella on siten ennakkoperintöluonteen luova vaikutus; mikäli hän ei ole tarkoittanut lahjoitusta otettavan ennakko-perintönä huomioon, ei näin myöskään tulisi menetellä. Lopuksi pohditaan perillisen mahdollisuuksia suojautua ennakkoperintöväitettä vastaan selvinneiden tunnusmerkistöjen pohjalta. Lopulta tunnusmerkistöistä keskeisimpänä tutkielman tarkastelun valossa pidetään perittävän tarkoitusta.
  • Kekäläinen, Emmi (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan ennakkoperinnön huomioon ottamista jäämistöosituksessa eli lähtökohtaisesti sitä, millä keinoin ennakkoperintö huomioidaan osituslaskelmassa erilaisissa tilanteissa ja miten sen vaikutukset muuttuvat olosuhteiden muuttuessa. Ennakkoperintösäännöstö on yksi perintökaaren vaikeimmista säännöstöistä. Haasteita ovat aiheuttaneet erityisesti AL 94a §:n soveltaminen sekä ennakkoperintölaskelmat. Tutkielmassa perehdytään siihen, mistä tämä haastavuus johtuu ja miten sitä on yritetty ratkaista. Tarkastelun kohteena ovat myös ylisuuren ennakkoperinnön aiheuttamat ongelmat sekä vapaaomaisuuden merkitys. Lopuksi perehdytään perittävän mahdollisuuteen antaa niin sanottuja sekatyyppisiä määräyksiä sekä perittävän tekemän testamentin vaikutuksiin. Jokaisen tarkasteltavan kysymyksen taustalla vaikuttaa AL 94a § ja sen soveltamiseen liittyvät haasteet, jotka johtuvat pitkälti sen sanamuodon ongelmallisuudesta. AL 94a § on muotoiltu hivenen hankalalla tavalla, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että annettu ennakkoperintö lisätään jäämistöosituksessa ennakon antajan AO-omaisuuden säästöön, minkä jälkeen puolisoiden AO-omaisuuden säästöt lasketaan yhteen ja saatu laskennallinen AO-omaisuuden säästö puolitetaan, jolloin saadaan avio-osien suuruus, josta voidaan laskea tasingon määrä. Perillisten avio-osasta vähennetään vielä ennakkoperinnön arvo. Jos ennakkoperintöä ei otettaisi osituslaskelmassa huomioon, puolisoiden avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästö olisi pienempi, mikä vaikuttaisi muun muassa leskelle mahdollisesti tulevan tasingon määrään. Osituslaskelman lopputuloksen kannalta ei ole merkitystä sillä, onko ennakkoperinnön antanut leski vai perittävä. Osituslaskelman tekeminen on kuitenkin aina hyvin tärkeää. Ennakkoperinnön huomioon ottamisen johdosta perilliset voivat joutua maksamaan leskelle tasinkoa, vaikka tämä olisi ollut perittävää varakkaampi ja näin ensi silmäyksellä velvollinen maksamaan tasinkoa perillisille. Huomioon tulee toki ottaa myös lesken mahdollisuus vedota AL 103.2 §:n tasinkoprivilegiin. Osituslaskelmaa tehtäessä tulee aika tarkastaa, onko annettu ennakkoperintö ylisuuri. Muutoin lopputuloksena on virheellinen osituslaskelma. AL 94a §:n mukaan, jollei ennakkoperinnön arvoa kokonaisuudessaan voida vähentää saajansa perintöosasta, siitä vähennetään niin suuri osa kuin siitä voidaan vähentää. Lisäysmenetelmän tarjoamien laskukaavojen avulla saadaan selville se määrä ylisuuresta ennakkoperinnöstä, joka voidaan huomioida jäämistöosituksessa. Muita oikeuskirjallisuudessa tarjottuja vaihtoehtoisia tapoja ovat suhteellisen jakamisen menetelmä sekä puutemallit -ryhmään lukeutuvat laskutavat. Suhteellisen jakamisen menetelmän avulla päästään samaan lopputlokseen, kuin lisäysmenetelmän avulla, mutta puutemalli -menetelmään liittyy monia ongelmia, eikä sitä suositella käytettäväksi. AL 94a § kuuluu asiallisesti vastikesäännöksiin, mutta sen jäämistöoikeudellisen erityisluonteen vuoksi sitä tulee joissakin tilanteissa tulkita vastikesäännösten vakiintuneesta tulkinnasta poiketen. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, minkälaisia vaikutuksia puolisoiden avio-oikeudesta vapaalla omaisuudella on ennakkoperintöjen huomioimisen kannalta jäämistöosituksessa. Tutkielmassa käsitellään sekä AO-omaisuudesta annettuja ennakkoperintöjä että VO-omaisuudesta annettuja ennakkoperintöjä sekä sitä, mikä merkitys vapaaomaisuuden huomioimisen kannalta on sillä, kuka ennakkoperinnön on antanut sekä sitä, voidaanko tasinkoa joutua maksamaan vapaaomaisuudesta. Niin sanottujen sekatyyppisten määräysten osalta tarkastellaan niiden hyväksymistä ja kieltämistä vastaan puhuvia perusteita. Lisäksi tarkastellaan avio-oikeusyhteyden katkeamisen merkitystä siinä tilanteessa, kun leski on antanut ennakkoperinnön perittävän kuoleman jälkeen, mutta ennen osituksen toimittamista sekä restituutioperiaatteen merkitystä tämän asian kannalta. Lopuksi tarkastellaan perittävän tekemien testamenttimääräysten vaikutusta ennakkoperinnön huomioimiseen jäämistöosituksessa.
  • Hyvönen, Katja (2018)
    Tutkimus käsittelee avioliiton aikana toimitettavaa ositusta oikeudellisena ilmiönä ja se on metodologiselta luonteeltaan lainopillinen. AL 85.1 §:n nojalla omaisuuden ositus on toimitettava kumman tahansa aviopuolison vaatimuksesta, kun avioeroa koskeva asia on tullut vireille. Ositus voidaan siten toimittaa jo ennen puolisoiden avioliiton lopullista purkautumista. Tavallisesti osituksen toimittamisen jälkeen puolisoiden aiemmin yhteiset omistussuhteet on purettu (AL 85.3 §) ja aiemmin yhteisten velkasuhteiden osalta on toteutettu velkojen uudelleenjärjestely (AL 88.1 § ja AL 101 §). Lisäksi kummallakaan puolisoista ei enää ole avio-oikeutta toistensa omaisuuteen miltään osin, elleivät he sitä nimenomaisesti avioehtosopimuksin sittemmin palauta (AL 107a §). Osituksen tultua toimitetuksi puolisot voivat kuitenkin luopua erohankkeestaan. Toisin sanoen he voivat antaa eroasiansa raueta (AL 26.2 §) ja jatkaa yhteiselämäänsä aviopuolisoina. Ensinnäkin tutkielmassa selvitetään ja jäsennellään niitä hyötyjä, joita osituksen aikaistettu toimittaminen voi puolisoille kuormittavassa välirikkotilanteessa tarjota. Lisäksi tarkastellaan suppeammin myös puolisoiden motiiveja toimittaa ositus avioliiton aikana ilman alkuperäistäkään eroaietta. Toiseksi määritellään ja systematisoidaan osituksen oikeusvaikutukset sekä tarkastellaan ja arvioidaan niitä ongelmia, joita oikeusvaikutusten pysyvyydestä voi aiheutua puolisoiden yhteisen avioelämän jatkumisen vuoksi. Tältä osin pääpaino tutkimuksessa on asetettu osituksen AL 107a §:n mukaisen puolisoiden avio-oikeuden poistavan vaikutuksen aiheuttamien epäkohtien erittelyyn ja arviointiin avioliiton lopulta purkautuessa. Kolmanneksi tutkielmassa annetaan ehdotuksia de lege ferenda AL 107a §:n VO-vaikutuksen ongelmallisuuden torjumiseksi. Lopuksi käsitellään vielä kysymystä siitä, miksi lainmuutostoimiin ei ole jo ryhdytty.
  • Wickström, Daniel (2020)
    Pro gradu-avhandlingen behandlar principen om barnets bästa i asylprocessen för ensamkommande barn, samt hur deras tilldelade företrädare kan bidra till att denna princip beaktas i praktiken. Avhandlingen är rättskomparativ, och Finlands system med företrädare för ensamkommande barn jämförs med Danmarks system med personlig representant för ensamkommande barn. Målet är att kunna ringa in de mest centrala faktorerna vid bedömningen av barnets bästa i asylprocessen, samt föra fram och analysera de likheter och olikheter i de nationella företrädarsystemen som påverkar barnets bästa för ensamkommande barn. Barnets bästa måste vara den primära beslutsgrunden vid alla åtgärder som rör barn. Särskilt viktigt blir detta vid åtgärder som rör ensamkommande barn, eftersom dessa befinner sig i en ytterst sårbar position, både som barn och som asylsökanden. För att tillvarata barnets intressen tilldelas vid ankomsten till landet en företrädare (i Finland) eller en personlig representant (i Danmark). I avhandlingen behandlas barns rättigheter och barnkonventionen. I analysen behandlas olika dimensioner av principen om barnets bästa samt de faktorer som måste tas i beaktande vid bedömningen av barnets bästa i asylprocessen. I avhandlingen analyseras också systemen med företrädare och representanter enligt vissa tematiska ämnen. Dessa är rekrytering och förordnande av företrädare och representanter, såväl som deras behörighetskrav. Jag behandlar även koordineringen av arbetet samt företrädarens och representantens roll under asylprocessen, samt deras oberoende i förhållande till migrationsmyndigheterna. Slutligen redogör jag även för de jämförda ländernas migrations- och människorättspolitik.
  • Kapanen, Ritva (2017)
    Työssä tarkastellaan ositusta Yhdysvaltain common law-osavaltioissa. Oikeudenmukainen ositus – equitable distribution – tarkoittaa spesifisti tuomioistuimen suorittamaa ositusta, jota haetaan avioeron yhteydessä. Suurin osa eronneista pääsee sopimukseen eikä tuomioistuimen interventiota tarvita. Tutkielmassa tarkastellaan, mitkä oikeussäännöt ja oikeusperiaatteet ohjaavat tuomioistuinta oikeudenmukaisessa osituksessa. Lähtökohtana työssä ovat osavaltioiden ositusstatuutit. Tuomioistuimet soveltavat kotimaisen oikeuden tapaan kolmivaiheista menettelyä osituksessa: omaisuuden luokittelua, arvostamista ja jakamista. Oikeudenmukainen ositus tarjoaa mielenkiintoisen vertailukohteen kotimaiselle ositukselle, koska suurimmassa osassa osavaltioita ositettavan omaisuuden ala on kapeampi kuin meillä. Kotimaisen puolittamisperiaatteen sijasta enemmistössä common law - osavaltioita ositetaan ainoastaan avioliiton aikana yhdessä hankittu omaisuus. Niiden osavaltioiden lukumäärä, joissa osituksen kohteeksi tulee kaikki puolisoiden varallisuus, on vähentynyt muutamaan osavaltioon. Ositustoimituksen ulkopuolelle jää ennen avioliiton solmimista omistettu omaisuus ja pääasiassa vastikkeetta saatu omaisuus. Toisaalta Yhdysvalloissa ositettavaksi omaisuudeksi katsotaan myös eläkkeet, jotka kertyvät avioliiton aikana hankituista ansioista. Omaisuuden luokitteluvaiheessa voidaan joutua tukeutumaan jäljitykseen, jolla pyritään löytämään lähdeomaisuus: tietty omaisuus linkitetään joko primääriin erilliseen omaisuuteen tai primääriin yhteiseen omaisuuteen. Varallisuuden luonteen muutos, transmutaatio, tulee kyseeseen, kun varojen lähdettä ei saada selville. Omaisuuslajit voivat myös sekoittua niin, etteivät ne ole enää erotettavissa toisistaan. Omaisuuden arvostamista koskevassa luvussa keskitytään yritysomaisuuden arvonmääritykseen Osituksen tulos voi muodostua osavaltioissa erilaiseksi sen mukaan, luetaanko esimerkiksi henkilökohtainen tai yrityksen goodwill ositusarvoon ja onko arvonmäärityksessä lähtökohtana omistajanarvo vai vaihtoarvo. Osituksen viimeisessä vaiheessa tuomioistuinta ohjaa statuuteissa säädetty useimmiten hyvin laaja harkintakriteeristö. Luettelomaisen harkintakriteeristön on sanottu ohjaavan omaisuuden jakamista puolittamisperiaatteeseen päin. Common law- osituksessa voi kuitenkin niin kutsutut tarveperusteet ja käyttäytymistekijät vaikuttaa enemmän tai vähemmän osituksen lopputulokseen. Kotimaisessa osituksessa voidaan pääasiassa vasta osituksen sovittelussa poiketa kaavamaisesta puolittamisperiaatteesta, mutta sovitteluun on laissa säädetty kynnys. Aviovarallisuusjärjestelmämme ei lähtökohtaisesti ota osapuolten työ- ja varallisuuspanosta, tarpeita ja käyttäytymistekijöitä huomioon osituksessa, vaan vasta sovittelussa. Sovittelu on mahdollista silloin, kun normaalisääntöjen mukainen osituksen tulos olisi kohtuuton tai toinen puoliso saisi siinä perusteettomasti taloudellista etua. Kotimainen osituksemme voittaa selkeydessään common law –osituksen. Jos kotimaista järjestelmää uudistettaisiin ansio- omaisuuden järjestelmään päin, edellyttäisi se jo aikaisemminkin oikeuskirjallisuudessa mainittuja uudistuksia, joista voidaan mainita esimerkiksi osituksen toimittajan tiedonsaannin tehostaminen sekä velkojen ositusta koskevien säännösten tarkistamisen.
  • Vaskiluoto, Teemu (2018)
    Tutkielmassa selvitetään perintökaaren 23:8.1:n mukaisen esineellisen tasajaon merkitystä perinnönjaossa. PK 23:8.1:n nojalla pesänjakajan toimittamassa toimitusjaossa pesänjakajan tulee jakaa jäämistö niin, että kukin osakas saa osan kaikenlaatuisesta omaisuudesta. Esineellinen tasajako on osa tasajaon periaatetta yhdessä arvomääräisen tasajaon kanssa. Vaikka erityisesti arvomääräinen tasajako tuntuu jokseenkin itsestään selvältä lähtökohdalta perintöoikeudelliselle sääntelylle, mutta historiallisesti myös muunlaisia lainsäädännöllisiä ratkaisuja on nähty. Voidaksemme ymmärtää nykyisen sääntelymme oikeassa viitekehyksessä, tutkielmassa tutustutaan myös lyhyesti nykyisin tasajaon periaatteelle perustuvan perintöoikeudellisen järjestelmämme kehitysvaiheisiin. Tutkielmassa selvitetään esineellisen tasajaon tosiallisia vaikutuksia perinnönjakoon: millä tavalla pääsäännön mukainen esineellinen tasajako toteutetaan, ja millä edellytyksin siitä voidaan poiketa. Useimmat perinnönjaot toteutetaan sopimusjakoina pesän osakkaiden keskenään sopimalla tavalla, eikä näissä tilanteissa osapuolilla ole velvollisuutta toteuttaa PK 23:8:1:n mukaista esineellistä tasajakoa. Osapuolet voivat toki vedota esineelliseen tasajakoon neuvotellessaan jaosta keskenään ja perustella tällaisen jaon oikeudenmukaisuutta sen oikeusjärjestykseltä saamalla tuella. Esineellinen tasajako ei myöskään rajoita perinnönjättäjän testamenttausvapautta, sillä perintökaaren 7 luvun lakiosasäännöstöllä turvataan lakiosaperillisille oikeus ainoastaan arvomääräiseen lakiosaan. Esineellistä tasajakoa ei voida tarkastella pelkästään perinnönjakoa ohjaavana normina, sillä myös ennen perinnönjakoa pesänselvityksessä tapahtuvat toimet voivat tosiasiallisesti vaikuttaa osakkaiden myöhemmin jaossa saamiin esineellisiin perintöosiin muokkaamalla jaettavaksi jäävän omaisuuden koostumusta. Tästä syystä pesänselvittäjän toimivaltaa onkin rajattu, ja PK 19:14:n nojalla pesänselvittäjältä edellytetään myyntilupaa pesän kiinteän omaisuuden myymiseksi. Jäämistön jakaminen PK 23:8.1:n mukaisesti edellyttää, että kukin pesän osakas saa ”osan kaikenlaatuisesta omaisuudesta”. Säännös ei edellytä kunkin yksittäisen omaisuusesineen jakamista kaikkien osakkaiden kesken tai yhteisomistussuhteen perustamista. PK 23:8:1:n mukaisen jaon toteuttamiseksi riittää, että kukin osakas saa omaisuutta kustakin omaisuuslajista, mikä edellyttää eri omaisuuslajien määrittelemistä. Pesään kuuluvan kiinteän omaisuuden osalta mahdollisia esineellisen tasajaon toteuttavia jakotapoja olisi useita. Kiinteistöjen jakaminen määräaloittain ei kuitenkaan ole mahdollista ilman osakkaiden suostumusta tai perinnönjättäjän tahdonilmaisua. Mikäli omaisuutta päädytään jakamaan perustamalla siihen yhteisomistussuhde, tulevat sovellettaviksi eräistä yhteisomistussuhteista annetun lain säännökset. PK 23:8 sisältää itsessään useita mahdollisuuksia poiketa pääsäännön mukaisesta esineellisestä tasajaosta. 23:8.1:n mukaisten poikkeusten nojalla omaisuus, joka ei ole jaettavissa, voidaan sijoittaa samaan osaan, pesän osakkaalta oleva saatava voidaan sijoittaa kyseisen osakkaan perintöosuuteen ja maatilaomaisuus voidaan jakaa tasajaon periaatteesta poiketen PK 25 luvun säännösten mukaisesti. Lisäksi PK 23:8.2 mahdollistaa omaisuuden myynnin käräjäoikeuden myöntämällä myyntiluvalla niissä tilanteissa, joissa jako ei muuten ole mahdollinen. Esineellisen tasajaon lähtökohdista poiketaan myös jaossa, joka toteutetaan puolisonsa perineen lesken perillisten ja ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten välillä Tutkielman de lege feranda –osuudessa pohditaan esineellisen tasajaon ajanmukaisuutta ja esitetään vaihtoehtoja sääntelyn kehityssuunnalle tulevaisuudessa. Vaihtoehtoina esitetään niin osittaista esineellisestä tasajaosta luopumista kuin myös realisoinnin asettamista ensisijaiseksi vaihtoehdoksikin.
  • Hagman, Mikael (2013)
    Avhandlingen analyserar förmögenhetsrättsliga konsekvenser vid äktenskapsskillnad och den ena makens död när inga förebyggande åtgärder, som till exempel ingånget aktieägaravtal eller äktenskapsförord, vidtagits, å ena sidan när makarnas gemensamma hem ägs av ett aktiebolag i vilket den ena maken är aktieägare, å andra sidan när makarna använt bolagets egendom ”som sin egen”. Räckvidden av den efterlevandes boendeskydd då makarnas gemensamma hem ägs av bolaget analyseras bland annat med beaktande av omfattningen av den avlidnes aktieinnehav. Uppmärksamhet ägnas även generella principer för värdering av företag, liksom betydelsen av verksamhetens art, eftersom värdering är en nödvändighet vid avvittring om åtminstone den ena makens egendom består av (bolagets) aktier. Även andra frågor med relevans för värderingen omnämns, exempelvis inlösenklausul och röstdifferentiering. En av knäckfrågorna gäller själva föremålet för utjämning och arvskifte. Kan den utjämningsskyldige aktieägaren prestera utjämning med bolagets egendom? Andra frågor är hur lottläggningen i varje slag av egendom mellan arvingarna tillgodoses när kvarlåtenskapen består av aktier. I vilken mån påverkas bedömningen av om maken är minoritetsägare, majoritetsägare eller enda ägare i bolaget? Är det möjligt att samtidigt och på ett tillfredsställande sätt tillgodose syften från så vitt skilda rättsområden som äktenskapsrätt och aktiebolagsrätt? Bland annat frågor som dessa behandlas.
  • Männistö, Hannes (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkivakuutuksen edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä kokonaisuutena. Näin ollen tarkastelen pätemättömyyden aineellisten edellytysten lisäksi myös edunsaajamääräyksen muotovaatimuksia ja pätemättömyyteen vetoamista. Pyrin tutkielmassa vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten lainsäädännössä on pyritty ehkäisemään pätemättömien oikeustoimien syntyminen? 2) Millä edellytyksillä oikeustoimi on pätemätön? 3) Miten pätemättömyys voidaan saattaa voimaan? Työn johtoajatuksena on, että edunsaajamääräys on eräänlainen vakuutusoikeudellinen testamentti, minkä johdosta tarkastelu on kohdistettu nimenomaisesti tilanteisiin, jossa vakuutuksenottaja ja vakuutettu ovat yksi ja sama henkilö. Edunsaajamääräystä käsitellään nimenomaan jäämistöoikeudellisena ongelmana. Tästä näkökulmasta katsottuna edunsaajamääräys rinnastuu testamenttiin ja tarkemmin sanottuna rahalegaattiin. Testamentin muotomääräykset ovat poikkeuksellisen tiukat. Testamentin pätemättömyysperusteet on säädetty nimenomaisesti suojaamaan testamentin tekijän tahtoa, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että testamentti on julistettavissa muita oikeustoimia helpommin pätemättömäksi. Testamentin selvitysprosessi on myös toimiva ja se suojaa sekä testamentin saajia että lakimääräisiä perillisiä tehokkaasti. Testamentin pätemättömyys on muodostanut oivallisen vertailukohdan edunsaajamääräyksen pätemättömyydelle. Edunsaajamääräyksen muodon pitäisi suojata sen tehneen henkilön tahtoa. Edunsaajamääräys on muodon puolesta pätevä, jos se on kirjallisesta ilmoitettu vakuutuksenantajalle. Edunsaajamääräys on mahdollista tehdä myös sähköisesti. Ongelmallisen kyseisestä muotomääräyksestä tekee sen väljä muotoilu "kirjallinen". Kirjallinen muoto ei nykypäivänä enää välttämättä tarkoita ainoastaan allekirjoitettua paperia, vaan se voi pitää sisällään jo esimerkiksi sähköpostiviestin. Muotoa tulisi lähestyä sen tehtävistä käsin, koska oikeustieteeseen perehtymättömän henkilön ei voida olettaa tietävän, että kirjallisen muotovaatimuksen täyttyminen edellyttää allekirjoitettua asiakirjaa. Oma kysymyksensä on se, että tosiasiassa pelkkä kirjallinen muoto on riittämätön suojaamaan sen taustalla olevia oikeushyviä, mutta tiukemmat muotovaatimukset tulisi toteuttaa lainsäädännön eikä tulkinnan keinoin. Testamentin pätemättömyysperusteet suojaavat nimenomaan testaattorin tahdonmuodostusta. Edunsaajamääräys on yksipuolinen, vastikkeeton ja kuolemanvarainen oikeustoimi kuten testamenttikin. Edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä arvioidaan kuitenkin lähtökohtaisesti oikeustoimilain valossa, joka suojaa oikeustoimen tekijän tahdon sijaan erityisesti itse oikeustoimea. Tämän johdosta edunsaajamääräyksen pätemättömyyttä pitäisi arvioida joko suoraan testamentin pätemättömyysperusteiden mukaan tai tulkita oikeustoimilakia niiden valossa. Vakuutuskorvauksen maksaminen ei normaalitilanteessa edellytä muuta kuin pintapuolisen selvityksen. Vakuutuksenantaja saa maksusuojan varsin helposti. Ainoastaan jossain määrin poikkeukselliset olosuhteet aiheuttavat sen, että vakuutusyhtiö joutuu tutkimaan asiaa tarkemmin. Näin ollen riski siitä, että vakuutuskorvaus suoritetaan pätemättömän edunsaajamääräyksen perusteella, on todellinen. Jos pätemättömyys havaitaan ennen kuin vakuutuksenantaja on ehtinyt suorittaa vakuutuskorvauksen, on edunsaajien ja vakuutetun perillisten asema turvattu. Tilanne on toinen, jos vakuutuskorvaus on ehditty jo suorittaa. Tässä tilanteessa on epäselvää, miten pätemättömyyteen tulisi vedota. Mitään takeita ei ole myöskään sille, että edunsaajamääräyksen myös tosiasiallisesti saisi takaisin siltä, kuka sen on pätemättömän edunsaajamääräyksen perusteella saanut haltuunsa.
  • Huttunen, Anu (2013)
    Tutkielman pääkysymyksenä on ensiksi kuolleen puolison toissijaisten perillisten nauttima suoja lesken ottamien henkivakuutuksien ja niihin liitettyjen edunsaajamääräyksiä varalta. Tutkielmassa pohjustetaan ongelman tarkastelua henkivakuutukseen liittyvien yleisten kysymysten käsittelyllä. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan tutkielman aiherajauksen mukaisesti vapaaehtoisia henkivakuutuksia sijoitus- ja säästämisinstrumenttina sekä niihin liittyvän edunsaajamääräyksen oikeustoimiluonnetta ja suhdetta testamenttiin. Lisäksi luvussa luodaan katsaus henkivakuutuksien verottamiseen ja niiden merkitykseen jäämistösuunnittelukeinona. Lopuksi ensimmäisessä luvussa käsitellään vielä henkivakuutusten aiheuttamia ongelmia perhe- ja jäämistöoikeuden alalla ja erityisesti tutkielman näkökulman mukaisesti PK 3 luvun järjestelmässä. Vastaavanlainen valmisteleva rooli on myös tutkielman toisella pääluvulla, jossa kuvataan PK 3 luvun mukaista jakoa koskevaa säännöstöä, erityisesti toissijaisia perillisiä suojaavia säännöksiä. Luvussa käsitellään lesken perintöoikeutta ja toisaalta toissijaisten perillisten oikeutta lesken disponointeja vastaan. PK 3 luvun pääsäännön mukaan eloonjääneen puolison kuoltua lesken pesä tulee jakaa puoliksi ensiksi kuolleen puolison perillisten ja lesken perillisten kesken. Leski saattaa kuitenkin lahjoittaa omaisuuttaan elinaikanaan, tai esimerkiksi sijoittaa sitä vapaaehtoiseen henkivakuutukseen ja siten olennaisesti vähentää omaisuuttaan. Omille perillisilleen kuuluvasta omaisuudestaan leski saa disponoida haluamallaan tavalla, mutta toissijaisille perillisille kuuluvaa osuutta koskee testamenttauskielto. PK 3 luvussa säädetään vastikkeesta ja lahjansaajan palautusvastuusta toissijaisien perillisten oikeussuojakeinoina. Vastike on oikeussuojakeinoista ensisijainen, ja lesken disponoinnin tulee täyttää vastikeperusteen tunnusmerkit, jotta toissijaiset perilliset voisivat onnistuneesti vedota vastikkeen antamiseen. Kyseessä tulee lain mukaan olla lahja tai siihen rinnastuva oikeustoimi, jolla leski on olennaisesti huonontanut omaisuuttaan ottamatta asianmukaisesti huomioon toissijaisten perillisten oikeutta. Mikäli vastikkeen nojalla laskennallisesti huomioon otetusta lahjasta seuraa, että lesken pesä on riittämätön toteuttamaan toissijaisten perillisten oikeutta, voi kyseeseen tulla lahjansaajan palautusvastuu. Kyseessä siis tulee olla vastikeperusteen edellytykset täyttävä oikeustoimi, jonka huomioon ottaminen johtaa pesän riittämättömyyteen. Palautusvastuuseen ei voida vedota ennen kuin vastikkeen antamista on vaadittu. Lain mukaan palautusvastuu edellyttää toteutuakseen, että kyseessä on vilpillisessä mielessä ollut lahjan saaja. Lahjan saaja on siten joko tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää, että lesken antama lahja loukkaa toissijaisten perillisten oikeutta. Tutkielman viimeisessä pääluvussa tarkastellaan päätutkimuskysymystä eli sitä, millä tavalla PK 3:3:een otettuja vastiketta ja lahjansaajan palautusvastuuta koskevia säännöksiä voidaan soveltaa lesken ottamiin henkivakuutuksiin. Ensinnäkin luvussa tarkastellaan vastikeperusteen edellytyksien täyttymistä henkivakuutuksien kohdalla. Lain sanamuodon perusteella henkivakuutus ei oikeustoimiluonteensa puolesta aiheuta soveltamisongelmia. Olennaisuus-kriteerin suhteen tarkastelu on tapauskohtaista arviointia, johon vaikuttavat sekä lesken pesän koko että annettu henkivakuutussumma. Mikäli henkivakuutus täyttää vastikkeen tunnusmerkistön ja pesä on riittämätön, ajankohtaistuu mahdollinen henkivakuutuksen edunsaajan palautusvastuu saamastaan vakuutussummasta. Palautusvastuu ei kuitenkaan ole yhtä yksiselitteinen verrattuna vastikkeen antamiseen, sillä kyseessä tulisi lain sanamuodon mukaisesti olla lahja. Henkivakuutuksien oikeustoimiluonnetta tulee siis tarkastella ja tutkia sen mahdollista rinnastumista lahjaan. Lisäkysymyksenä tulee myös pohtia, edellyttääkö PK 3:3.2 toteutuakseen välittömän lahjoituksen tapahtumista. Edunsaaja ei ole välitön lahjansaaja, sillä henkivakuutusjärjestelyissä on kyse kolmannen välityksellä annetusta lahjasta. Edunsaajalta edellytetään vielä tämän lisäksi vilpillistä mieltä. Vilpillisessä mielessä on sekä henkilöllinen että ajallinen ulottuvuus, joista erityisesti vilpillisen mielen määräytymisen ajankohta muodostaa mielenkiintoisen kysymyksen. Vilpillisen mielen määräytymisen tutkimisessa haetaan apua muiden oikeudenalojen vilpillistä mieltä koskevista opeista. Näiden oppien pohjalta ajallinen määräytyminen voi tapahtua joko takaisinsaantinormiston mukaisesti lahjoitustahdonimaisun antamisen hetkellä tai esineoikeudellisen saantosuojan mukaisesti vilpillisen mielen arviointiajankohdaksi voidaan määrätä tradition tapahtuminen. PK 3 luvun järjestelmässä perustellulta vaikuttaisi kallistua määrittämään lahjansaajan vilpillinen mieli tradition hetkellä. Henkivakuutusten kohdalla tradition määräytyminen on oma kysymyksensä. Henkivakuutus on kuolemanvarainen oikeustoimi siten, että edunsaajan oikeus alkaa vasta vakuutuksenottajan kuollessa. Tradition tapahtuminen ei kuitenkaan vielä tapahdu tällöin. Loppuluvussa tutkitaan mahdollisuutta soveltaa maksupalvelulain mukaan tapahtuvaa rahan siirtymistä edunsaajan haltuun keinona ajoittaa vilpittömän mielen suojan ulottuvuus ja voidaanko edunsaajan vilpittömälle mielelle antaa suojaa ennen tätä.
  • Malmi, Veera (2016)
    Henkivakuutus on vakuutusoikeudellinen instrumentti, jota voidaan ominaisuuksiensa puolesta käyttää myös jäämistösuunnittelun välineenä. Henkivakuutusta on oikeuskirjallisuudessa luonnehdittu jopa jäämistösuunnittelun keinoista tehokkaimmaksi perustuen sen tarjoamaan mahdollisuuteen siirtää perinnönjättäjän varallisuutta jäämistöoikeudellisen sääntelyn estämättä varsinaisen jäämistön ohi suoraan perinnönjättäjän haluamalle taholle. Myös verotuksen kannalta henkivakuutus on edullinen tapa järjestellä jäämistöä, sillä vakuutetun lähiomaiselle henkivakuutuskorvaus on perintöverosta vapaa aina 35.000 euroon asti. Henkivakuutuksen käyttämiseen jäämistösuunnittelussa liittyy merkittävien etujen lisäksi myös tiettyjä riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka oikeustieteellisessä tutkimuksessa ovat toistaiseksi jääneet suhteellisen vähäiselle huomiolle. Tyypillisinä henkivakuutuksen haittapuolina voidaan nostaa esille esimerkiksi likvidin varallisuuden väistämätön sitominen vakuutukseen, vakuutussäästämiseen liittyvä sijoitusriski, vakuutuksen korkeat kustannukset, hankala vertailtavuus sekä edunsaajamääräykseen liittyvät epävarmuustekijät. Käsillä oleva tutkielma pyrkii antamaan kokonaisvaltaisen kuvan siitä, millainen oikeudellinen instrumentti henkivakuutus on, miten ja miksi sitä voidaan jäämistön suunnittelussa hyödyntää, ja millaisia epävarmuustekijöitä sen käyttämiseen jäämistösuunnittelussa liittyy. Kysymys henkivakuutuksesta jäämistösuunnittelun välineenä asettuu haastavalla tavalla useiden eri oikeudenalojen rajapintaan, ja tutkielmassa käsitellään näin ollen paitsi henkivakuutusta koskevaa vakuutusoikeudellista sääntelyä myös henkivakuutuksen suhdetta perhe- ja jäämistöoikeuteen. Omina oikeudellisina kysymyksinään käsitellään henkivakuutuksen verokohtelua sekä vakuutuksenantajan tai tämän edustajan tiedonantoa koskevia velvollisuuksia sekä markkinointivastuuta suhteessa vakuutuksenottajaan.
  • Hannula, Taina (2012)
    Tarkastelen tutkielmassani yhteishuollon edellyttämää huoltajien yhteistoimintavelvollisuutta. Nykyään yhteishuollosta on muodostunut ihanne, jolla pyritään turvaamaan lapsen läheinen suhde molempiin vanhempiinsa. Silloin, kun lapsi on yhteishuollossa, niin huoltajilla on velvollisuus yhdessä vastata lapsen huoltoon kuuluvista tehtävistä ja tehdä yhdessä lasta koskevat päätökset. Tästä pääsäännöstä on kuitenkin mahdollista poiketa, jos erityislainsäädännössä on niin säädetty tai jos huoltaja on estynyt osallistumaan päätöksentekoon. Kuitenkin merkittävistä lasta koskevista asioista on aina päätettävä yhdessä, ellei lapsen etu toisin vaadi. Lisäksi lapsella itsellään on vähintään oikeus tulla kuulluksi ja joissakin tapauksissa joko myötä- tai itsemääräämisoikeus henkilöään koskevissa asioissa. Silloin, kun vanhemmat ovat eronneet, niin kaikista lasta koskevista päätöksistä ei mitenkään ole mahdollista päättää yhdessä. Tällöin vastuu lapsen käytännöllisestä huolenpidosta (ruoka, vaatetus jne.) kuuluu sille huoltajalle, jonka luona lapsi kulloinkin on. Yhteishuollon sisällöksi jää pitkälti lasta koskevista tärkeistä asioista päättäminen. Yhteistoimintaa edellyttäviä päätöksiä ovat lapsenhuoltolain esitöiden mukaan päätökset lapsen asuinpaikasta, koulutuksesta ja merkittävistä terveydenhoidollisista toimenpiteistä. Huoltajien yhteistoiminnasta säännellään yhä enemmän myös erityislainsäädännössä, jossa on säännöksiä lapsen uskonnosta, passista, nimestä, kansalaisuudesta ja terveydenhoidosta. Nämä erityissäännökset ovat yleensä myös täsmällisempiä ja antavat joissakin tapauksissa toissijaisen ratkaisuvallan lapsen äidille. Yhteistoimintavelvollisuuden haasteeksi muodostuu tilanne, jossa huoltajat ovat erimielisiä jostakin lasta koskevasta merkittävästä päätöksestä, eikä lainsäädännöstä löydy ratkaisua tilanteeseen. Huoltajien tulisi tällöin kyetä ratkaisemaan asia keskenään, eikä esimerkiksi mikään viranomainen voi toteuttaa toisen huoltajan yksipuolista päätöstä tai tehdä päätöstä huoltajien puolesta. Jos huoltaja on oikeudettomasti yksin tehnyt yhteistoiminnan alaisen päätöksen, niin päätöksenteosta syrjäytetyn huoltajan on lähtökohtaisesti itse reagoitava tilanteeseen ja vaadittava päätöksen kumoamista tai keskeyttämistä. Viimesijaisena ratkaisuna on asian vieminen tuomioistuimen ratkaistavaksi. Lapsen huoltoa koskevilla tuomioistuinprosesseilla on kuitenkin taipumusta venyä hyvinkin pitkiksi (keskimäärin 8 kuukautta), joten sitä on vaikea nähdä lapsen edun mukaisena ratkaisuna. Tuomioistuimella on kuitenkin käytettävissään varsin laaja valikoima ratkaisuvaihtoehtoja. Käyttökelpoisena ratkaisuna voi olla niin sanottu työnjakoyhteishuolto, jolla tuomioistuin erittelee huoltajien päätösvaltaa koskemaan tiettyjä lasta koskevia päätöksiä siten, että erimielisyyttä aiheuttavat kysymykset voidaan antaa toisen huoltajan yksin päätettäviksi niin, että lapsen huolto säilyy silti yhteisenä.
  • Rönnberg, Katarina (2018)
    Avhandlingen behandlar generationsskiften I finska familjeföretag I form av aktiebolag med fokus på kvarlåtenskaps- och skatterättsliga frågor. Syftet är att klargöra när och hur generationsskiftet är mest ändamålsenligt att genomföra. Målet är även att konkretisera olika problem som kan uppstå i samband med de olika alternativen, antingen under ägarens livstid eller i samband med generationsskiften som sker efter ägarens död. Även problem som hänför sig till rättshandlingar som görs under ägarens livstid, men vars problem uppkommer först efter ägarens död, behandlas. Metoderna som används är främst rättsdogmatik och proaktivt rättstänkande. Utgående från analysen kan man konstatera att beskattningen är den aspekt som i större utsträckning styr beslutsfattandet, medan kvarlåtenskapsrättsliga aspekter, så som laglottens starka ställning, är bieffekter som även måste beaktas vid planeringen av generationsskiften. De främsta intressena bakom generationsskiften är oftast att trygga förutsättningarna för den övertagande parten att fortsätta verksamheten och försörjning livet ut för den överlåtande parten, vilket kan ske i form av livslång nyttjanderätt. Ur beskattningssynvinkel är generationsskifte som gåvoliknande arrangemang det förmånligaste alternativet. Det bästa alternativet verkar vara en aktieaffär där vederlaget är 51 % av gängse värde, förutsatt att generationsväxlingsavdraget beviljas. Det näst förmånligaste alternativet är som aktieaffär där vederlaget är 76 % av gängse värde. Det tredje förmånligaste är en aktieaffär till gängse värde. Även arv och gåvor som beviljas generationsväxlingsavdrag är relativt förmånliga, men om det finns en liten risk att övertagaren inte beviljas avdraget, så blir det exceptionellt dyrt. Skillnaden mellan arv och gåvor är man lätt planera och begära ett förhandsavgörande av Skatteförvaltningen för gåvor eller gåvolikande affärer och sedan planera om arrangemanget, ifall kraven inte uppfylls. Gällande arv finns det inte samma möjligheter att förutse det, eftersom dödstidpunkten och värderingen är oklara. Med tanke på den totala finansieringskostnaden kan man dra nytta av t.ex. inlösen av aktier av de övriga ägarna, då man har möjlighet att utnyttja bolagets medel. Ett annat alternativ är att överlåtelsen blir som ett räntefritt lån eller att förmögenheten så småningom överförs genom riktade aktieemissioner eller som mindre gåvor. Beslutsfattandet kan även regleras genom att emittera aktier som berättigar till olika mängd röster. Gränsdragningen mellan när generationsväxlingsavdraget beviljas och när det inte beviljas är avgörande i beslutsprocessen, eftersom denna skattemässiga fördel leder till att skattebördan blir marginell. Man bör framför allt ta i beaktande att minderåriga inte beviljas generationsväxlingsavdraget. Rösträttsförbehåll och verksamhetens art kan även leda till att generationsväxlingsavdraget inte beviljas. Hur beskattaren värderar företagsförmögenheten är även en ovisshet som leder till att generationsskiftets skattekonsekvenser inte alltid går att förutse. De kvarlåtenskapsrättsliga aspekterna är främst hur generationsskiftet påverkas av om det sker som lagenligt arv eller testamente efter ägarens död och hur bröstarvingarnas rätt till laglott inverkar på möjligheten att genomföra det. Ett annat alternativ är att bröstarvingen avsäger sig arvet till förmån för följande generation, ifall det är barnbarnet som skall ta över verksamheten. På så sätt sparar man en generations arvsskatt. Även problem som uppstår då gåvor klassas som gynnande diskuterades. Det främsta sättet att tackla dessa problem är att det finns tillräckligt med annan typ av egendom som kan tillgodogöra bröstarvingarnas laglotter, för att inte vara tvungen att realisera företagsegendom. Slutsatsen är att planeringen bör påbörjas i god tid och allas intressen och förutsättningar bör kartläggas för att minimera riskerna för oväntade konsekvenser och extra kostnader. Det har riktats mycket kritik mot den nuvarande arvs- och gåvobeskattningen, med tillhörande skattelättnader för generationsskiften, i och med att den bl.a. kan anses strida emot jämlikhetsprincipen och en viss typ av egendom särbehandlas framom en annan. Lättnaderna anses även möjliggöra aggressiv skatteplanering. Därför innehåller avhandlingen även en de lege ferenda-analys av den finska arvs- och gåvobeskattningen.
  • Lauhia, Jenni (2016)
    Vanhusten hoitoa koskevat laatukysymykset ovat olleet yhteiskunnallisessa keskustelussa jo jonkin aikaa hyvin keskeinen aihe. Ikärakenteen muutos on Suomessa voimakas ja ikääntyneiden määrä tulee tulevaisuudessa kasvamaan ennennäkemättömästi. Tämä kehitys on aiheuttanut huomattavia paineita hyvinvointivaltio rakenteellemme ja sen myötä hallitus on asettanut suuria säästötavoitteita erityisesti koskien vanhusten hoidon järjestämistä tulevaisuudessa. Säästöpaineet ovat johtaneet ikääntyneiden palvelurakenteen uudistukseen. Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena on ympärivuorokautisen hoidon vähentäminen ja kotiin vietävien palveluiden ensisijaisuus. Tutkimus on tämän muutoksen vuoksi rajattu koskemaan vain ikääntyneiden kunnallista kotihoitoa. Tutkimuksessa on tavoitteena selvittää miten ikääntyneiden perusoikeudet toteutuvat palvelurakenteen muutoksen ja säästötavoitteiden keskellä. Tutkimuksen tiedonintressissä on se, miten ikääntyneen oikeus hyvään ja laadukkaaseen hoivaan ja hoitoon on tällä hetkellä oikeusjärjestyksessämme turvattu. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa yhtenäinen kuva vanhusten kotihoidon pirstaleisesta sääntelystä ja hoidon laadun perusteista. Ongelmana voidaan pitää sitä, että vanhusten hoidon laatutaso ja käytännön toteuttaminen, on sitovan normiaineksen puuttuessa jätetty suositusten varaan. Suositusten huolellinen toteuttaminen on taas käytännön toimijoiden vastuulla, jotka ovat säästötavoitteiden keskellä. Vanhuspalvelulaki eli ensimmäinen vain ikääntynyttä väestöä koskeva laki tuli voimaan 2013. Tutkimuksessa arvioidaan lain merkitystä ikääntyneiden laadukkaan hoidon ja perusoikeuksien toteutumisen kannalta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten lainsäädännössä on määritelty ikääntyneiden hyvä ja laadukas hoito. Tavoitteena tässä tutkielmassa on arvioida vanhusten hoitoa ja sen laatua koskevien säännösten ja suositusten vaikuttavuutta yhteiskunnassa, ja paikantaa niihin liittyviä mahdollisia ongelmia. Tämän vuoksi tutkimus on myös oikeudenalat ylittävä. Tutkimus on oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Tutkimusmetodina on ongelmakeskeinen lainoppi tutkimuksen voimakkaasta yhteiskunnallisesta kontekstista johtuen. Ikääntyviä koskevat kysymykset ovat oikeustieteessä hyvin moninaisia ja oikeudenalojen sekä muidenkin tieteenalojen rajat ylittäviä. Ominaista tutkimukselle on siksi ongelmakeskeisyys, joka johtaa tutkimuksen usean eri oikeudenalan kentälle. Tutkimuksen tavoite on myös perinteisen lainopin tavoin systematisoida ja tulkita vanhusten hyvän hoidon laatuun ja kotihoidon järjestämiseen liittyviä oikeuslähteitä ja lainsäännöksiä. Pyrkimykseni on arvioida mitä seurauksia tutkimustuloksista voisi olla johdettavissa myös lain tasolle. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää sitä, että nykyinen vanhusten kotihoito ei ole kestävää ajatellen ikääntyneiden määrän suurta kasvua ja heidän itsenäistä pärjäämistään kotona mahdollisimman pitkään. Vanhusten hoidon ongelmana voidaan pitää myös sitä, että vanhuksella ei ole subjektiivista oikeutta edes hänelle tarpeelliseksi todettuihin palveluihin, vaan näiden palveluiden toteutus on lopulta kunnan määrärahoista riippuvaista. Tätä ongelmaa korostavat rajut säästötavoitteet. Laitoshoidon vähentäminen johtaa siihen, että kotona hoidetaan määrällisesti enemmän paljon aikaisempaa iäkkäämpiä ja yhä heikommassa kunnossa olevia ikääntyneitä. Kotihoitoon ohjattuja resursseja ei ole tästä huolimatta korotettu samassa suhteessa. Tällaisessa tilanteessa hoidon laadun ja sisällön laintasoinen sääntely olisi tutkimuksen tulosten mukaan tarpeellista. Sääntelyllä turvattaisiin ikääntyneiden oikeus ihmisarvoiseen elämän edellyttämään turvaan ja huolenpitoon, sekä riittäviin sosiaalipalveluihin, säästötavoitteista ja ympärivuorokautisen hoidon vähentämisestä huolimatta. Tässä tilanteessa laadun toteutumisen jättäminen oikeudellisesti sitomattomien suositusten varaan, vaarantaa ikääntyneiden perusoikeuksien ja hyvän hoidon toteutumisen vanhushoivassa.
  • Latva-Rasku, Aino (2018)
    Tiivistelmä/Referat – Abstract Väestön ikääntyminen ja ikärakenteen muutos ulottavat vaikutuksensa koko suomalaiseen yhteiskuntaan. Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille, vaikka julkisen talouden paineet kasvavat. Erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluja tulee kehittää ja uudistaa väestön ikääntyessä. Palvelurakenteiden muutosten tavoitteina ja lähtökohtina pidetään ennaltaehkäisyn, yksilöiden oman aktiivisuuden, itsemääräämisen ja osallisuuden periaatteita. Muistisairaiden ihmisten lukumäärän kasvuun varautumiseen ja eettisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän hoito- ja palvelujärjestelmän kehittämiseen vaaditaan oikeanlaisia poliittisia päätöksiä ja valintoja. Ikääntyvät muistisairaat ovat ryhmä, jonka etujen vaatiminen lakisääteiseksi on viimeinen keino turvata heille kuuluva yhteiskunnallinen asema ja oikeudet, sillä he eivät itse pysty enää vaikuttamaan täysimääräisesti oikeuksiinsa. Heillä tulisi kuitenkin olla sama ihmisarvo ja yhtäläiset oikeudet kuin muilla yhteiskunnan jäsenillä. Ikääntyvän väestön kasvu tulee huomioida monella tapaa: miten ikääntyvä voi varautua vanhuutensa, millaisia palveluja ja vanhuusajan turvaa heille tarjotaan ja erityisesti, miten huolehditaan ikääntyvän väestön oikeuksista ja siitä, että myös ikääntyvien itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan kaikessa toiminnassa. Näihin erilaisiin pelkästään ikääntyvän väestöön liittyviin kysymyksiin on viimein myös lainsäädännön tasolla alettu puuttua, sillä tietoisuus ikääntyvien ihmisten oikeuksista ja oikeusturvan puutteista on lisääntynyt viime vuosina. Vanhusten lukumäärän kasvu yhteiskunnassamme on synnyttänyt lisääntyvää tarvetta tarkastella säännöksiä, jotka liittyvät läheisesti juuri vanhuksiin. Tällöin käsiteltäväksi otetaan erilaisia oikeudenaloja ja niistä sellaiset säännöt ja niiden periaatteet, joilla on erityistä merkitystä vanhusten ja heidän oikeusturvansa toteutumisen kannalta. Tarkasteltaviin säännöksiin liitetään vanhusoikeusnäkökulma eli säännöksiä voidaan tarkastella esimerkiksi ikääntyvän muistisairaan itsemääräämisoikeuden ja suojaamisen periaatteen näkökulmasta. Sääntelyn kohteena ovat vanhukset ja sääntelyn tavoitteena inhimillisen kohtelun turvaaminen ja onnistuneiden oikeudellisten järjestelyjen turvaaminen elinkaaren loppupäässä. Vanhuusoikeudellisesti relevantin säännöstön voidaan katsoa olevan kokonaisuus, jonka säännöt liittyvät vanhuksiin ja erityisesti vanhuuteen liittyviin oikeudellisiin kysymyksiin. Kyseessä on siis tiettyä elämänvaihetta koskeva oikeusalue. Lisäksi vanhuksia erityisesti koskettavilla oikeudellisilla normeilla on paljon yhtäläisyyksiä, lakien keskeiset tavoitteet ja periaatteet ovat samankaltaiset. Keskeisenä periaatteena on yksilön tahdon kunnioittaminen ja avun tarpeessa olevan suojaaminen. Tässä tutkielmassa käsittelen erityisesti ikääntyvien muistisairaiden itsemääräämisoikeutta ja siihen kohdistuvia rajoituksia vuoden 2014 itsemääräämisoikeuslain luonnoksen kannalta. Ikääntyvät muistisairaat voivat päättää omista asioistaan niin kauan kuin he siihen kykenevät. Tämä periaate on lähtöisin ihmis- ja perusoikeuksista. Muistisairaan vanhuksen itsemääräämisoikeuteen puututaan, jos hänen henkilökohtaista vapautta tai koskemattomuutta tai liikkumisvapautta taikka joitakin muita perusoikeuksia rajoitetaan. Tutkielmassa tarkastelen itsemääräämisoikeutta osittain niin perusoikeuskysymyksenä kuin vapauden rajoittamisen näkökulmasta ja lisäksi rajankäyntinä näiden välillä. Lisäksi tuon esiin ikääntyvän muistisairaan suojaamisen periaatteen itsemääräämisoikeuden rajoitusperusteena. Lähtökohtana on tällöin dementiapotilaan itsemäärääminen perusoikeutena, jonka rajoittamiseen suojelun tarve saattaa olla hyväksyttävä peruste. Kuitenkin kummallakin periaatteella on tärkeä asema dementoituvan henkilön oikeudellisen aseman turvaamisessa. Tutkielmassa nostan esiin kysymyksen siitä, miksi muistisairaiden vanhusten itsemääräämisoikeutta on ylipäänsä tärkeää vahvistaa sekä erityisesti siitä, miten ongelmallinen tilanne on ikääntyvien muistisairauksien perusoikeuksien rajoittamisen osalta. Tutkielmassa pyrin luomaan kokonaiskuvan ikääntyvien muistisairaiden itsemääräämisoikeudesta ja sen rajoituksista tulkitsemalla ja systematisoimalla niin voimassa olevaa oikeutta kuin mahdollisesti myöhemmin voimaan tulevaa itsemääräämisoikeuslakia. Tutkielman tarkoituksena on selvittää ikääntyvien muistisairaiden itsemääräämisoikeuden toteutumista kokonaisuutena. Tutkimuskysymyksiäni ovat seuraavat: miten vanhuksen itsemääräämisoikeus toteutuu, mikä sitä voi rajoittaa, miten ja millä tavoin ja miksi itsemääräämisoikeutta rajoitetaan, mitä haittoja tai hyötyjä itsemääräämisoikeuden rajoittamisesta on ikääntyvälle muistisairaalle. Tutkin asiaa sekä nykyisen lainsäädännön ja tilanteen sekä tulevan itsemääräämisoikeuslain kannalta. Metodisesti tutkimuksen voidaan katsoa edustavan ongelmakeskeistä lainoppia.
  • Henriksson, Angelica (2018)
    Denna pro gradu-avhandling behandlar makens laga arvsrätt enligt ÄB 3:1, de tillhörande bestämmelserna i ÄB 3 kap. samt till viss del förhållandet mellan det arvsrättsliga och det äktenskapsrättsliga systemet. Forskningsfrågan i avhandlingen är följande: är den efterlevande makens ställning som arvinge utformad på ett ändamålsenligt sätt eller finns det behov av utveckling av rättsläget? För att besvara denna fråga bedöms den efterlevande makens ställning i allmänhet samt utifrån den mer förmögne efterlevande makens ställning. Med mer förmögen menas en efterlevande make som ägt mer giftorättsgods än den avlidne maken. I avhandlingen framkommer att makens laga arvsrätt i allmänhet innebär en ekonomisk trygghet och nytta för den efterlevande maken, men samtidigt kan den medföljande begränsade äganderätten innebära praktiska bekymmer, bland annat i form av problem att förutse omfattningen av den efterlevande makens begränsade äganderätt. Sedan år 1983 har den efterlevande maken en möjlighet att yrka på förrättning av arvskifte mellan sig själv och de sekundära arvingarna enligt ÄB 3:5a, vilket undanröjer den begränsade äganderätten och de praktiska problem som kan uppstå för den efterlevande makens del. Vidare framkommer det i avhandlingen att den mer förmögne efterlevande makens ställning som arvinge är mer komplicerad än i övriga situationer. En förrättning av arvskiftet enligt ÄB 3:5a innebär en ekonomisk nackdel för den mer förmögne efterlevande maken i och med att denne enligt nuvarande rättsläge inte har rätt att åberopa sitt utjämningsprivilegium enligt ÄL 103.2 § vid arvskifte enligt ÄB 3:5a. Detta nuvarande rättsläge grundar sig i rättspraxis, genom avgörandena i HD 1997:107 och HD 1999:104. I avhandlingen analyseras därmed rättsfallen på basis av diskussionen och kritiken som framgått ur rättsdoktrinen. Vidare behandlas den mer förmögne efterlevande makens alternativ till förrättning av arvskifte enligt ÄB 3:5a. Avslutningsvis behandlas olika utvecklingsförslag till det nuvarande rättsläget. De förslag som behandlas är följande; införande av delningsförhållande enligt makarnas faktiska egendomsförhållande, införlivande av den efterlevande makens rätt att åberopa utjämninsgprivilegiet vid arvskifte enligt ÄB 3:5a och införande av valfrihet för den efterlevande maken mellan två olika skyddsalternativ. I de avslutande kommentarerna sammanfattas bedömningen av den efterlevande makens ställning som arvinge. Samtidigt framkommer egna åsikter angående den efterlevande makens ställning som arvinge och utvecklingsförslagen på basis av den föregående diskussionen och analysen.
  • Vaittinen, Sini (2016)
    Tutkielma käsittelee oikeudenmukaisuuden toteutumista lesken osalta jäämistöosituksen sovittelussa. Työn tarkoituksena on selvittää millaisia erityispiirteitä ja ongelmakohtia jäämistöosituksen sovitteluun liittyy lesken näkökulmasta. Tutkielmassa pyritään myös selvittämään, toteutuuko oikeudenmukaisuus jäämistöosituksen sovittelussa lesken osalta. Lisäksi pohditaan, millainen olisi jäämistöosituksen sovittelun oikeudenmukainen lopputulos lesken näkökulmasta ja kuinka siihen voidaan päästä. Tutkielmassa on käytetty lainopin metodia. Lähteinä on käytetty lainsäädännön ja oikeuskäytännön lisäksi lainvalmistelumateriaalia, oikeuskirjallisuutta sekä oikeustapauskommentteja. Tutkimuksen voidaan katsoa osoittavan, että vaikka AL 103b §:n sovittelusäännöksen tarkoituksena on kohtuullistaa sellaisia osituksen lopputuloksia, joissa toinen puoliso joutuisi kohtuuttomaan taloudelliseen asemaan tai saisi osakseen perusteetonta taloudellista etua, ei kohtuulliseen lopputulokseen jäämistöosituksen sovittelussa lesken osalta kuitenkaan aina päästä. Tämän voidaan katsoa johtuvan siitä, että jäämistöosituksen sovitteluun kuuluu tiettyjä lesken asemaan liittyviä erityispiirteitä, joita sovittelussa ei aina pystytä ottamaan riittävästi huomioon. Tämä johtuu erityisesti sitä, että tilanteet, joissa sovittelua käytetään, ovat usein hyvin erilaisia. Jäämistöosituksen sovittelussa huomiota tulisi kiinnittää avioliittolaissa ja perintökaaressa lesken suojaksi laadittujen säännösten vaikutukseen sekä siihen, millaiseen taloudelliseen asemaan leski jää kuolleen puolisonsa jälkeen. Vaikka joissakin tapauksissa leskeä suojaavat säännökset saattavat parantaa lesken jäämistöoikeudellista asemaa, aina näin ei kuitenkaan käy ja lesken asema saattaa muodostua leskensuojasäännösten huomioimisen myötä jopa tavallista huonommaksi. Myöskään lesken taloudelliseen asemaan ei välttämättä kiinnitetä riittävästi huomiota, ja leski saattaa siten jäädä kokonaan vaille toimeentuloturvaa, mikä on tullut ilmi erityisesti korkeimman oikeuden ratkaisukäytännössä. Johtopäätöksenä on todettu, että lesken taloudellista asemaa tulisi sovitteluharkinnassa tarkastella kokonaisuutena, ottaen huomioon kaikki siihen vaikuttavat seikat. Näin pystytään arvioimaan, onko osituksen sovittelu tarpeen. Osituksen sovittelun voisi katsoa olevan tarpeen silloin, kun lesken toimeentulo muuten jäisi turvaamatta. Tutkielmassa on pohdittu myös leskelle ensiksi kuolleen puolison jäämistöstä maksettavan korvauksen mahdollisuutta Ruotsin mallin mukaan.
  • Rekola, Jasmi (2020)
    Tutkielma käsittelee valitulle toimijalle (perheyksikkö, johon kuuluu aviopuolisot ja rintaperillisiä) merkityksellisimpiä lainsäädännön asettamia rajoja toteuttaa jäämistösuunnittelua. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan sivullisen sekä jäämistösuunnittelussa avustavan asiantuntijan roolien rajoja. Jäämistösuunnittelumarkkinat kukoistavat Suomessa. Jäämistösuunnittelu koetaan yleisesti tarpeelliseksi ja sille verolainsäädännön kautta asetetut rajat vaikuttavat löyhiltä, koska monenlaiset järjestelyt tuntuvat olevan verotuksen näkökulmasta sallittua suunnittelua lainvastaisen veronkierron sijasta. Perintö- ja lahjaverolain veronkiertoa sääntelevä 33a § on tunnusmerkistöltään avoin, ja sen käytännön merkitys on jäänyt vähäiseksi. Näin verolainsäädäntö ei aseta tehokkaasti jäämistösuunnittelutoiminnalle rajoja. Yksityisoikeudellinen lainsäädäntö tarjoaa monia mahdollisuuksia tehdä lakimääräisestä perimyksestä ja lakimääräisestä aviovarallisuussuhteiden järjestämisestä poikkeavia jäämistösuunnittelullisia järjestelyitä, joita myös laajasti hyödynnetään. Riittävän tietotason saavuttaminen jäämistösuunnittelutoimintaan vaikuttavan yksityisoikeudellisen lainsäädännön kokonaisuudesta on työlästä. Jäämistösuunnittelulle pääasiallisia rajoja asettava yksityisoikeudellinen lainsäädäntö on vanhaa, ja se on jakaantunut useisiin lakeihin. Yhteiskunta on muuttunut näiden lakien säätämisestä. Jäämistösuunnittelun lopputulos on monen osatekijän vuoksi epävarmaa. Muuttamalla lainsäädäntöä eli poistamalla jäämistösuunnittelulle asetettuja tiettyjä vanhentuneita yksityisoikeudellisia rajoja voitaisiin vähentää koko jäämistösuunnittelun tarvetta ja parantaa sen lopputuloksen varmuutta. Historia kuitenkin osoittaa, että perusteelliset lainsäädäntömuutokset ovat hitaasti eneneviä, kun taas jäämistösuunnittelutoiminnan määrä kasvaa nopeasti. Ensiapuna tilanteeseen voisivat toimia ohjeet hyvästä ja laadukkaasta jäämistösuunnittelutavasta, joiden noudattamiseen toimija voisi sitoutua. Kuluttajan olisi helpompaa valita luotettava ja osaava jäämistösuunnittelukumppani ohjeisiin sitoutuneiden toimijoiden joukosta. Myös ohjeistuksesta jäämistösuunnittelija ymmärryskyvyn arvioimiseksi olisi hyötyä. Toisaalta testamentin tallettamisjärjestelmän elvyttäminen siten, että tuomioistuin voisi ennakkoon kuulla testamentin tekijää vastaisen varalta tallettamisen yhteydessä, olisi apuna testamenttiriitojen ehkäisyssä ja jäämistösuunnitelman tarkoituksen toteutumisen varmistamisessa.
  • Kaihlanen, Mikko (2019)
    Tutkielman tarkoituksena on tarkastella jakamattoman kuolinpesän omaisuuden myyntejä kuolinpesän velkojen maksamiseksi tilanteessa, jossa edunvalvottava on kuolinpesän osakkaana. Holhoustoimilain rakentuessa osin kumotun holhouslain pohjalle tutkielmassa käydään läpi holhouksen lainsäädännöllinen historia sen varhaisvaiheesta holhoustoimilain säätämiseen ja sen jälkeisiin tähän mennessä tehtyihin uudistuksiin asti. Holhoustoimilain taustalla olevat periaatteet ja niiden pohjalta oikeuskirjallisuudessa tehdyt jaottelut ja edunvalvonnan asteet käydään lävitse. Erikseen tarkastellaan holhoustoimilain 14 §:n ja 29.1 §:n muodostaman rinnakkaisen edunvalvojan ja päämiehen kelpoisuuden aiheuttamaa ristiriitaa oikeuskäytännön ja oikeuskirjallisuuden valossa. Tutkielmassa tarkastellaan myös perusoikeuksia ja niiden mahdollisia horisontaalivaikutuksia edunvalvojan ja päämiehen välisessä suhteessa. Sen jälkeen käsitellään lyhyesti kuolinpesän väliaikainen hallinto ja varsinaisen yhteishallinnon käynnistävä perunkirjoitus edunvalvonnan kannalta, minkä jälkeen selvitetään kuolinpesän yhteishallinnon aikana tehtävät omaisuuden vastikkeelliset luovutukset erikseen holhoustoimilain mukaan lupaa edellyttävien ja lupaa edellyttämättömien oikeustoimien osalta.