Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Lääkintä- ja bio-oikeus"

Sort by: Order: Results:

  • Rintamo, Sara (2016)
    Surrogacy is a debated way of having children. It divides people, and jurisdictions in those who endorse it and those who do not accept it. Just within Europe there are multiple approaches adopted on its regulation, alternating between permissive take on it to total bans and criminal sanctions. Globalisation, advancement of medicine and digitalisation have contributed to enabling the providers of surrogacy services in countries where it is legal with the people in the countries where it is not permitted at all or where they are not eligible to take part in such an agreement, who want to have a child through a surrogacy arrangement. This has created a completely unregulated global market of service providers and cross-border reproductive patients circumventing domestic legislation. The diversity of regulatory approaches in national legislation in Europe combined with the total absence of international regulation create a robust foundation to exploitation and human rights infringements in surrogacy cases. Most European states have ratified the European Convention on Human Rights, and have to accommodate its requirements in their legislation and practices concerning surrogacy. Consequently, this thesis aspires to map out the different legislative ways that European countries have adopted in regulating surrogacy, and evaluate their compatibility with the European Convention on Human Rights as well as their felicity in ensuring the realisation of the human rights of the surrogate mothers. In addition to that, the thesis discusses the historical development of medically assisted reproduction and surrogacy. Cross-border surrogacy has led to litigation on both domestic courts and in the European Court of Human Rights. The case law from both of this are shaping the developing understanding of the scope of national legislation regarding surrogacy. Cross-border reproductive tourism has put the scope of national law in test, invoking questions about whether national regulation on the subject will prove to be redundant when the circumvention of national is increasingly affordable and accessible. Judging these cases, the courts have to take into account not only domestic legislation, but also international conventions the states have contracted and the principles, such as the priority of the best interest of the child, stemming from them. This thesis has a detailed review of the cross-border surrogacy cases of the European Court of Human Rights, and analyses case law’s impact on the current and the future development of national and international regulation, their effect on the predictability and legal stability of domestic law. Lastly, the thesis maps out the current endeavours on international level to draft international regulation on surrogacy. There are some similarities between the development of the international adoption regulation to ongoing developments of surrogacy in practice and in regulation. The thesis provides a brief review of present situation of international regulation, and aspires on its part to contribute data to analysing the best regulatory options for both national and international regulation on surrogacy.
  • Järvenpää, Jesse Juhani (2014)
    EU:ssa on ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevat säännöt harmonisoitu nk. ihmislääkedirektiivillä. Jotta lääkettä olisi mahdollista myydä unionissa, on sen saatava ensin myyntilupa lääketurvaviranomaiselta. Myyntiluvan myöntämisen yhteydessä vahvistettu lääkkeen valmisteyhteenveto sisältää tyhjentävästi ne käyttöaiheet, joihin lääkettä on normaaliturvallista käyttää, sillä myyntiluvan hakija on osoittanut nämä lääketurvaviranomaiselle laajojen potilassarjallisten kliinisten testien kautta. Ihmislääkedirektiivin lääkesäännösten oikeusperusta onkin kansanterveyden turvaamisessa, jota koskevaa eurooppaoikeudellista sääntelyä tutkitaan tämän kirjoituksen ensimmäisessä osassa. Potilaan suostumusta hoitoon tulee edeltää laajamittainen selvitys eri hoitovaihtoehdoista, komplikaatiomahdollisuuksista, hoidon hinnasta potilaalle, sekä vastaavista seikoista. Potilaan on mahdollista antaa pätevä suostumus hoitotoimenpiteeseen vasta täysin tietoisena aiotun hoidon merkityksestä hänelle. Tutkielman toinen osa pyrkii edellä sanotun lisäksi valottamaan tällaista lääkintäoikeudellista sääntely-ympäristöä. Tutkielman metodi on lainopillinen sekä tutkimustehtävä on siis yhdistetysti eurooppa- ja lääkintäoikeudellinen. Näitä tarkasteluosioita yhdistävänä punaisena lankana, ja eräänlaisena case-esimerkkinä toimii alla esitetty viranomaismenettely AMD:n hoidossa, joskin tutkielman tarkoitus on silti tarkastella ilmiötä yleisemmällä tasolla. Myyntilupajärjestelmän viimekätinen vaikutus ja tarkoitus heijastuu korostetusti yksittäiseen potilassuhteeseen. Suomessa keskustelua on herättänyt sairaanhoitopiireissä laajalti noudatetut silmäpohjan nesteisen ikä-rappeuman (”AMD”) hoitokäytännöt. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisusta vuoden 2012 lopulla käy ilmi, että sairaanhoitopiireissä on käytetty AMD:n hoidoon sarjamittaisesti Avastin-valmistetta, jonka hyväksyttyihin käyttöaiheisiin AMD:n hoito ei kuulu (nk. lääkkeen ”off-label-käyttö”). Sairaanhoitopiirit ovat perustelleet Avastinin laajaa off-label-käyttöä sillä, että Avastinin on osoitettu antavan hoitovasteen AMD:n hoidossa lähes myyntiluvallisen Lucentis-valmisteen veroisesti, joskaan sen turvallisuutta ei voida pitää aivan myyntiluvallisen valmisteen tasolla. Halukkuus Avastinin off-label-käyttöön selittyykin Avastinin kymmeniä kertoja Lucentista halvemmalla hinnalla maksuvastuulliselle kunnalliselle terveydenhuoltoyksikölle. Tämän tutkimuksen lopputuloksen perusteella sanottua viranomaismenettelyä ei voida puoltaa.
  • Laitiainen, Riina (2014)
    Bioteknologinen kehitys on mahdollistanut ihmisten kudosnäytteiden entistä laajemman käytön terveyttä edistävässä tutkimuksessa. Suomessa näytteiden tutkimuskäytöstä ei ollut aiemmin erityislainsäädäntöä, vaan siitä säänneltiin sellaisten lakien kautta, joita ei ollut varsinaisesti säädetty näytetutkimusta silmällä pitäen. Nyttemmin asia on korjaantunut, kun näytekokoelmien systemaattista käyttöä varten on säädetty biopankkilaki (688/2012). Tutkielmassa tarkastellaan näytteiden tutkimuskäyttöä näytteenantajan itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, kuinka näytteenantajan itsemääräämisoikeus on parantunut entisestä biopankkilain säätämisen myötä. Koska näytteenantajan suostumus on ensisijainen näytteitä ja niihin liittyviä tietoja koskeva käsittelyperuste, tarkastelu keskittyy persoonallisuusoikeudellisen informed consent- doktriinin ympärille. Tutkielmassa hyödynnetään lähinnä oikeusdogmaattista ja oikeusvertailevaa metodia, joita täydentää myös oikeudellis-eettinen tutkimusmenetelmä. Kudostutkimusten kontekstissa suostumusmalli on kehittynyt lääketieteellisten interventiotutkimusten käyttöönottamasta nimenomaisesta suostumuksesta kohti laajempaa suostumusta, jonka nojalla näytteenantaja voi suostua näytteidensä ja tietojensa käyttöön myös tulevia tutkimuksia varten. Laaja suostumus ei kuitenkaan tarkoita, että suostumus olisi päättymätön, vaan näytteenantajalla säilyy edelleen mahdollisuus muuttaa tai rajata suostumustaan tai peruuttaa suostumuksensa niin halutessaan. Biopankkilain mukaan peruuttamisoikeudella ei kuitenkaan ole taannehtivia oikeusvaikutuksia, vaan tutkijat voivat edelleen hyödyntää ennen peruuttamista aikaansaatuja tutkimustuloksia. Näytteenantajan itsemääräämisoikeuteen kuuluu myös tiedonsaantioikeus, jonka perusteella henkilöllä on oikeus tietää onko biopankissa häntä koskevia näytteitä, mistä häntä koskevia tietoja on saatu ja mihin tutkimuksiin näytteitä ja tietoja on luovutettu. Näytteenantajalle on pyynnöstä annettava näytteestä määritetty analyysitieto ja geneettisen tiedon osalta myös selvitys tiedon merkityksestä. Näytteenantaja voi myös päättää haluaako hän tietää omaan terveyteensä vaikuttavista merkityksellisistä biopankkitutkimuksen löydöksistä. Kudostutkimuksen erityisesimerkkinä tutkielmassa käsitellään näytteenantajan itsemääräämisoikeutta myös pluripotenteilla kantasoluilla tehtävässä tutkimuksessa, jossa suostumuskysymykset ovat haastavampia. Tutkielmassa kuitenkin päädytään siihen, ettei myöskään tässä kontekstissa perustavanlaatuisia tutkimuseettisiä periaatteita tule unohtaa, vaan näytteenantajalla on oikeus peruuttaa suostumuksensa myös hänen raakamateriaalistaan muodostettujen kantasolulinjojen tutkimuskäyttöön, jos linjat voidaan vielä yhdistää luovuttajaan. Tutkimuksen perusteella käy kuitenkin ilmi, että kansainväliset käytännöt peruuttamisoikeuden osalta ovat vaihtelevia, joka voi rajoittaa kantasolulinjojen jakamista eri oikeusjärjestelmien välillä. Kudostutkimuksiin kuuluu merkittävänä osana myös tietosuojakysymykset, sillä näytteen analysoinnin jälkeen siitä saatu ja siihen liitetty tieto on tutkimuksen tärkein voimavara, mutta myös olennaista suojelua vaativa intressi. Tältä osin tutkielmassa käydään läpi henkilötietolain biopankkilakia täydentävää sääntelyä ja nostetaan esille tietosuojasääntelyn ja tutkimuslainsäädännön välisiä jännitteitä. Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että erityisesti rekisterien tutkimuskäyttöä koskeva lainsäädäntö on nykyisellään liian rajoittava biopankkitoiminnan tavoitteiden täysimääräisen toteutumisen kannalta ja edellyttäisi lainsäädännön muutoksia. Translationaalisen lääketieteen tavoitteena on tuottaa kudosnäytteistä perustutkimustiedon lisäksi myös kliinisiä hoitomuotoja potilaille. Tässä mielessä kudostutkimuksiin liittyy myös kaupallinen näkökulma, sillä lääkekehityksessä näytteet voivat muuttua taloudellisesti arvokkaiksi. Tutkielman lopuksi näytteenantajan itsemääräämisoikeutta pohditaan eettis-oikeudellisesti myös omaisuusajattelun kautta, sillä erityisesti common law-maissa on alettu esittää vahvoja argumentteja sen puolesta, että näytteen luovuttajilla voisi olla omistusoikeudellinen intressi heistä irrotettuihin kudoksiin. Tutkielmassa kuitenkin päädytään siihen, että biopankkilain laaja suostumusmalli, tiedonsaantioikeus ja tutkimustoiminnan julkinen valvonta turvaavat entistä paremmin näytteenantajan oikeudet. Suostumus on siis riittävä keino näytteenantajien itsemääräämisoikeuden toteuttajana, eikä näytteistä tarvitse tehdä luovuttajien omaisuutta, sillä myös itsemääräämisoikeudella on oltava rajansa ja se on asetettava linjaan muiden kudostutkimusta koskevien perusoikeuksien kanssa.
  • Hopponen, Nadja (2014)
    Euroopan alueella homoseksuaalien ja heidän perheessään elävien lasten oikeusasema vaihtelee merkittävästi. Aiheeni liittyy kiinteästi Suomessa juuri voimaan saatettuun uuteen adoptiolakiin (20.01.2012/22), jonka laatimisen taustalla on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Euroopan ihmisoikeussopimuksen tulkintaa ja adoptiota koskeva oikeuskäytäntö, sekä Suomen lainsäädännön mukauttaminen lasten adoptiota koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen mukaiseksi (SopS 38-39/2012). Tutkielmassani on osia, jotka voitaisiin sijoittaa parhaiten oikeuden- ja sukupuolen tutkimukseen (law and gender), johon kuuluu positiivisen oikeuden ja oikeudellisten käytäntöjen vaikutusten tarkastelua vähemmistöjen näkökulmasta. Työni voidaan sijoittaa myös perheoikeuteen, joka on perinteisesti ollut hitaasti muuttuva oikeudenala arvosidonnaisuutensa vuoksi. Tutkielmallani on lisäksi osia, jotka liittyvät perus- ja ihmisoikeustutkimuksen perinteeseen, tästä syystä sijoitan tutkielmani näiden kolmen eri oikeuden alojen väliin. Menetelmänä työssäni käytän pääosin ongelmakeskeistä lainoppia, jonka avulla pyrin vastamaan siihen kysymykseen minkälainen on homoseksuaalien adoptio-oikeus Suomessa, Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännön valossa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin sallii tällä hetkellä edelleen valtioille harkintamarginaalia, mutta tapauksen X ja muut v. Itävalta (19.02.2013) perusteluiden jälkeen vaikuttaa siltä, että tätä valtioiden harkintamarginaalia saatetaan kiristää ja tarkkailla jatkossa. EIT ei kuitenkaan selvästi halua lähteä muuttamaan kansallisia lainsäädäntöjä tällä alueella, siten että samaa sukupuolta oleville pareille annettaisiin yhtäläiset oikeudet kuin avioliitossa oleville eri sukupuolta oleville pareille. Saattaa olla, että jokin muu yhteisön oikeuteen liittyvä toimija onnistuisi tässä tehtävässä tulevaisuudessa paremmin. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan asiasta, joka toteutuakseen vaatisi aidon konsensuksen EU:n jäsenvaltioissa. Suomen nykyinen adoptiolaki mahdollistaa sen, että homoseksuaalinen henkilö adoptoi lapsen yksin. Tämä juontaa juurensa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuun edellä käsitellyssä tapauksessa E.B. v. Ranska (22.01.2008), jossa todettiin, että olisi vastoin EIS:n 8 ja 14 artiklaa estää naimattomia yksinäisiä ihmisiä adoptoimasta lapsia heidän seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Suomessa samaa sukupuolta olevat parit, jotka ovat rekisteröineet parisuhteensa saivat tätä ennen 1.9.2009 voimaantulleella lain muutoksella ( 391/2009) oikeuden perheensisäiseen adoptioon. Perheensisäinen adoptio mahdollistaa parisuhteessa olevalle kumppanille sen, että hän voi adoptoida toisen osapuolen lapsen. Suomessa tällä hetkellä samaa sukupuolta olevilla pareilla ei ole oikeutta adoptoida yhdessä lasta. Adoptiolakia koskevassa lausunnossaan perustuslakivaliokunta sivuutti asiantuntijalausuntojen esittämän kritiikin ja päätyy kannattamaan hallituksen esitystä ilman sen suurempia viittauksia asiantuntijalausunnoissa esiin tulleisiin ongelmiin.. Keskeisin ongelma perustuslakivaliokunnan lausunnossa on, ettei se asiantuntijalausuntojen esiin nostamasta argumentaatiosta huolimatta esitä kattavia, konkreettisia, tarkkarajaisia ja hyväksyttäviä perusteluita sille, miksei rekisteröidyssä parisuhteessa oleville voida antaa yhteisadoptio-oikeutta. Tulevaisuudessa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin voi odottaa joutuvansa enenevissä määrin käsittelemään homoseksuaalien oikeuksiin liittyviä tapauksia, lisäksi tuomioistuimen avattua valitusmahdollisuutta liittyen adoptioon voidaan olettaa, että valitukset koskien adoptio-oikeutta lisääntyvät.
  • Silvennoinen, Mirjami (2016)
    Ihmiskauppa on maailmanlaajuisesti yksi nopeimmin kasvavista ja tuottoisimmista rikollisuuden muodoista. Ihmiskauppa on ilmiönä vielä jonkin verran tuntematon, vaikka sen vaikutukset ovat valtavat. Ihmiskaupan syitä ovat köyhyys, syrjäytyneisyys, valtioiden rakenteiden heikkous ja näistä johtuva toivottomuus sekä järjestäytyneen rikollisuuden kasvu. Ihmiskaupan harjoittajat etsivät jatkuvasti uusia muotoja ihmisten hyväksikäytölle. Maailman tilanne on arvaamaton, ja hädänalaisia ihmisiä on helppo rekrytoida erinäisiin toimintoihin joiden avulla ihmiskauppiaat saavat tuottoa. Ihmiskauppaa esiintyy monessa eri muodossa. Prostituutio tai muu seksuaalinen hyväksikäyttö on yleisesti tunnistetuin ihmiskaupan muoto, mutta ihmiskauppaa voidaan tavata monessa muussakin muodossa. On tärkeää osata tunnistaa ihmisen hyväksikäyttö ihmiskaupaksi, jotta uhri saa asianmukaisen avun ja ilmiöön kyetään pääsemään kiinni sen esiintymisen vähentämiseksi. Sijaissynnytys puolestaan on erittäin vaativa lapsettomuuden hoitomuoto, jossa joku kantaa ja synnyttää toiselle lapsen sopimuksesta. Joissakin valtioissa on noussut sijaissynnytykseen erikoistuneita keskittymiä, joissa vähäosaiset naiset tarjoutuvat sijaissynnyttäjiksi taloudellisen pakon sanelemana. Esille on myös tullut tapauksia, joissa naiset eivät ole päätyneet sijaissynnyttäjiksi vapaaehtoisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on selkeyttää missä kohdin sijaissynnytysjärjestely on sen luonteinen, että se täyttää ihmiskaupan tunnusmerkistöt. Tutkimuksessa etsitään rajapintoja toteutuneista sijaissynnytysjärjestelyistä, ja peilataan niissä läsnäolleita elementtejä ihmiskauppaan liittyviin keskeisiin kansainvälisiin sopimuksiin sekä suomalaiseen lainsäädäntöön aihepiirin sisällä. Rajanpintojen selkeyttäminen on tarpeen, sillä aihepiirin sisällä tapahtuvat muutokset teknologian kehittyessä, valtionsisäisissä lainsäädännöissä sekä globalisaation aikaansaamien kuluttajasuuntausten virtauksissa tekevät aiheesta erittäin ajankohtaisen. Hedelmöitysteknologia levittyessä uusille markkinoille keinohedelmöityshoitoja on saatavilla alati uusilla alueilla, ja hedelmöityshoitoja kaipaavat pariskunnat sukkuloivat eri valtioiden lainsäädäntöjen puitteissa etsien itselleen parhainta mahdollista lisääntymisturismin kohdemaata. Kun valtiot heräävät tiettyyn ilmiöön ja ryhtyvät toimenpiteisiin sen estämiseksi, toiminta siirtyy toisaalle tai maan alle, ja samalla entistä kauemmas kontrollin piiristä. Tämän vuoksi esitän tutkimuksessa ratkaisuja, jotka poikkeavat valtioiden sisäisestä protektionismiin viittaavasta sijaissynnytysten täyskiellosta.
  • Linkoneva, Suvi (2019)
    Tahaton lapsettomuus koskettaa yhä useampaa suomalaista. Halu lapsesta on usein niin voimakas, että turvaudutaan hedelmöityshoitoihin, adoptioon tai tarvittaessa sijaissynnytysjärjestelyihin. Sijaissynnytyksellä tarkoitetaan järjestelyä, jossa sijaissynnyttäjänä toimiva nainen saatetaan raskaaksi ja synnytyksen jälkeen hän luovuttaa lapsen aiotuille vanhemmille tai aiotulle vanhemmalle. Sijaissynnytysjärjesjärjestelyt ovat yleistyneet viime vuosien aikana ja ilmiöstä on tullut kansainvälinen. Maissa olevat sijaissynnytysjärjestelyiden kiellot ohjaavat tällaisiin järjestelyihin ulkomaille. Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen sijaissynnytystä ja vanhemmuutta koskevan lainsäädännön sisältöä ja kehitystä. Sijaissynnytysjärjestelyt olivat Suomessa sallittuja vuoteen 2007 asti, jolloin ne kiellettiin hedelmöityshoitolailla. Hedelmöityshoitolain kiellolla haluttiin ehkäistä sijaissynnytysjärjestelyihin liittyviä ongelmia. Suomessa oleva sijaissynnytysten kielto onkin ohjannut järjestelyihin ulkomaille, jolloin Suomessa tulee ratkaistavaksi vanhemmuutta koskevia kysymyksiä. Uudella äitiyslailla on pyritty puuttumaan näihin kansainvälisiin järjestelyihin liittyviin ongelmiin kieltämällä äitiyttä koskevan päätöksen vahvistaminen tilanteessa, jossa lapsi on syntynyt sijaissynnytysjärjestelyllä ulkomailla. Kotimaisen lainsäädännön tarkastelun lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään ihmisoikeussääntelyn vaikutuksia sijaissynnytysjärjestelyihin. Tässä keskeiseen asemaan nousee Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattu yksityis- ja perhe-elämän suoja. Yksityis- ja perhe-elämän suojan toteutumista arvioidaan konkreettisten tapausten avulla ja tutkielmassa tarkastellaan muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tapauksia liittyen sijaissynnytysjärjestelyihin. Sijaissynnytystapauksissa perhe-elämän suojalle ei anneta merkittävää painoarvoa, jolloin yksityiselämän suoja korostuu. Oikeudellisen vanhemmuuden vahvistaminen onkin useimmiten lapsen identiteetin kehityksen kannalta keskeistä. Tutkielmassa pyritään lisäksi selvittämään, miten lapsen etu toteutuu sijaissynnytystapauksissa. Lapsen etua pohdittaessa tarkastellaan Euroopan ihmisoikeussopimuksen lisäksi muun muassa YK:n lapsen oikeuksien sopimusta. Lähtökohdaksi otetaan se, että lapsi syntyy sijaissynnytysjärjestelyllä kotimaisesta kiellosta huolimatta. Tällainen lisääntymisturismin lisääntyminen on myös huomioitu monessa muussa valtiossa, joissa on pyritty helpottamaan vanhemmuuden vahvistamista. Tutkielmassa tuodaankin esiin, että tällainen Euroopassa yleistyvä ilmiö voi vaatia lainsäädännön muutoksia myös Suomessa.
  • Koivukangas, Maija (2014)
    Koeputkihedelmöityksen kehitys on tehnyt mahdolliseksi käyttää sijaissynnyttäjää. Sijaissynnyttäjän käytöllä tarkoitetaan sitä, että alkio viedään naiseen (sijaissynnyttäjä) siinä tarkoituksessa, että synnyttävä nainen synnytyksen jälkeen luovuttaa lapsen toiselle henkilölle tai parille (aiottu vanhempi / aiotut vanhemmat). Sijaissynnytysjärjestelyä voidaan käyttää lapsettomuuden avuksi esimerkiksi silloin, kun lapsettomuuden syy on kohdun puuttuminen tai kun raskauden läpivieminen ei ole mahdollista kohdun vaikean rakenteellisen vian tai toiminnallisen häiriön takia tai kun raskaus muodostaisi uhan naisen tai syntyvän lapsen terveydelle Hedelmöityshoitolain valmistelun yhteydessä monet merkittävää asiantuntemusta edustaneet lausunnonantajat vastustivat sijaissynnytysjärjestelyjen käytön mahdollisuutta, niin myös sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta ETENE. Hedelmöityshoitolain (1237/2006) voimaantulon myötä syyskuussa 2007 keinohedelmöitykseen perustuvat sijaissynnytysjärjestelyt kiellettiin Suomessa. Vuodesta 1991 hedelmöityshoitolain voimaantuloon asti sijaissynnytysjärjestelyt olivat mahdollisia yhtenä lapsettomuushoidon muotona. Suomessa on ennen vuotta 2007 tehty koeputkihedelmöitykseen perustuneita sijaissynnytysjärjestelyjä kolmisenkymmentä kappaletta ja niiden avulla arvioidaan syntyneen yli kymmenen lasta. ETENE:n muutettua kantaansa sijaissynnytyskysymyksessä syksyllä 2011, oikeusministeriö laati arviomuistion, jossa esitettiin kolme sääntelyvaihtoehtoa mahdollisen lainsäädäntötyön jatkovalmistelun perustaksi. Vaihtoehdoiksi esitettiin: nykytilan jatkaminen eli keinohedelmöitykseen perustuvien sijaissynnytysten täyskiellon jatkaminen, ei-kaupallisten sijaissynnytysten salliminen rajoituksitta tai ei-kaupallisten sijaissynnytysten salliminen yksittäisissä tapauksissa. Vaikka oikeusministeriön selvitystyö ei johtanut lainsäädännön muutostoimiin, totesi oikeusministeri tiedotteessaan kesäkuussa 2013, että oikeusministeriöllä on nyt suuri määrä pohjatyötä tehtynä ja paljon aineistoa, joka auttaa sijaissynnytyskysymyksen mahdollisessa jatkovalmistelussa.
  • Alenius, Kirsimarja (2020)
    Lääkintäoikeudellinen tutkimus tarkastelee tärkeimpiä potilasoikeusnormeja, -käsitteitä ja -periaatteita. Tutkimuksen lähtökohtana on potilaslain 2 luvun potilaan oikeudet. Erityisesti 3 §:n hyvän hoidon ja kohtelun säännös on joustava normi, jonka merkitys täsmentyy jatkuvasti lainsoveltajien käytännön ratkaisutoiminnassa. Potilasoikeuksia koskevia säännöksiä on myös mm. perustuslaissa, potilasvahinkolaissa, ammattihenkilölaissa, terveydenhuoltolaissa sekä kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa. Potilaan oikeuksia määrittävät lisäksi terveydenhuollon ammattilaisten eettiset ohjeet ja lääkintäoikeuden oikeusperiaatteet. Tutkimuksen erityiskysymyksenä on synnyttäjäpotilaan oikeudet. Tarkoituksena on selvittää, millaisen sisällön hyvän hoidon ja kohtelun säännös saa tuomioistuinkäytännön, yleisen laillisuusvalvonnan, terveydenhuollon ammatinharjoittamisvalvonnan sekä potilasvahinkolautakunnan ratkaisuissa. Potilasoikeuksia koskeva ratkaisukäytäntö osoittaa laadultaan hyvän hoidon toteutuvan lääketieteellisesti perustellulla, ammattitaitoisella ja huolellisella hoidolla. Potilaan oikeuteen hyvään hoitoon kuuluu yhtä oleellisena osana hyvän kohtelun vaatimus, johon sisältyy sellaisia elementtejä kuin yhteisymmärryksessä toteutettu hoito, potilaan itsemääräämisoikeus, kuin oikeus riittävään informointiin, oikeus kieltäytyä toimenpiteistä, yksityisyyden turvaaminen, huolelliset potilasasiakirjamerkinnät sekä hoiva ja ihmisarvoinen kohtelu. Ratkaisujen perusteluissa synnyttäjän hyvä kohtelu tarkoitti myös inhimillistä ja arvostavaa kohtaamista, vakaumuksen kunnioittamista, ystävällistä tukemista ja opastamista, pelon ja kivun tehokasta hoitamista sekä yksilöllisyyden huomioimista. Ihmisarvon, itsemääräämisoikeuden ja integriteetin käsitteet lain tasoisina säännöksinä ovat parantaneet potilaan asemaa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö on syventänyt näiden arvojen merkitystä ja korostanut erityisesti potilaan subjektiivisen kokemuksen merkitystä kohtelustaan. Raskaana olevien ja synnyttävien naisten sekä vastasyntyneiden kohtelun arvioinnissa tuli huomioitavaksi heidän kuulumisensa haavoittuvaan ryhmään. Eettiset periaatteet ovat osa lääkintäoikeuden laintulkintaa, ja ihmisoikeuksien vahvistuminen on nähtävissä potilaan oikeuksia koskevan lainsäädännön kehityksessä sekä lain soveltamiskäytännöissä.
  • Loukkaanhuhta, Anne (2020)
    Raskaudenaikainen päihteidenkäyttö on globaali ongelma ja voi vahingoittaa sikiön tervettä kehittymistä erittäin vakavasti. Suomessa raskaudenaikainen päihteiden, erityisesti alkoholin, käyttö on todettu sikiön kehityshäiriöiden merkittävimmäksi yksittäiseksi syyksi ja ainoaksi, joka olisi täysin ennalta ehkäistävissä. Alkoholi vaurioittaa sikiön elinten kehittymistä läpi raskauden ja kaikkein vakavimmin vaurioituneet lapset diagnosoidaan ns. FAS-lapsiksi. Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohta on tarkastella syntymättömän lapsen oikeutta terveyden suojaan. Lähestyn tätä aihetta sikiön perustavanlaatuisten oikeuksien näkökulmasta suhteessa odottavan äidin itsemääräämisoikeuteen. Tarkastelen tilannetta ennen kaikkea raskaana olevan naisen tahdonvastaista hoitoa koskevien edellytysten täyttymisen näkökulmasta erityisesti Suomen perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen perus- ja ihmisoikeuksien näkökulmasta syntymättömältä lapselta puuttuvan oikeussubjektistatuksen huomioiden. Tämän vuoksi tutkielmani lähdeaineisto on säädöspainotteinen. Tutkimukseni rakentuu pääasiallisesti ongelmakeskeiselle lainopille, jonka lähtökohta on raskaudenaikainen alkoholinkäyttö ja sen aiheuttamat vauriot. Lainopin lisäksi tutkimuksessani on myös oikeuspoliittisen de lege ferenda -tutkimuksen piirteitä. Pyrin kartoittamaan mahdollista ratkaisumallia, jolle oikeudellinen sääntely voisi tulevaisuudessa perustua. On epäilemättä sikiön ja pitkällä tähtäimellä äidinkin etu, että sikiön tervettä kehittymistä pystytään suojelemaan siinäkin tilanteessa, jossa äidin oma tahdonvoima ei siihen riitä. Tämän lisäksi sikiön terveen kehittymisen suojelu on myös yhteiskunnan etu. Elämä on oikeushyvistä se kaikkein tärkein ja luovuttamattomin. Terveyden suojelu on samalla myös elämän suojelua. Sikiön elämän suojan rinnalle tulisi tulevaisuudessa nostaa sikiön terveyden suoja. Ihmisarvo on ihmisoikeuksista tärkein ja kaikkien ihmisoikeuksien perusta. Myös syntymättömällä lapsella on ihmisarvo, jota on kyettävä suojelemaan lainsäädännöllisin instrumentein sivistysvaltiossa, joka on sitoutunut kunnioittamaan kaikkia ihmisoikeuksia.
  • Rämö, Eero (2017)
    Veri on moniarvoinen ihmisperäinen biologinen materiaali, johon liittyy niin sosiaalisia, uskonnollisia kuin lääketieteellisiä merkityksiä. Verensiirtolääketieteen kehittyessä ja verivalmisteiden tultua laajaan kliiniseen käyttöön, vereen on 1900-luvulta lähtien liittynyt myös taloudellisia intressejä. Näiden intressien yhteensovittaminen on monin tavoin haastavaa. Verituotteiden sisämarkkina on merkittävä, mutta erityisesti tuoreverivalmisteet, eli labiilit verivalmisteet, eivät liiku jäsenvaltioiden rajojen yli. Tutkielman tavoitteena on ensinnäkin selvittää mitä verituotteet tai -valmisteet ovat. Toiseksi tavoitteena on luoda kuva verivalmisteiden markkinasta Euroopan unionissa ja näiden valmisteiden liikkuvuudesta tavaroiden vapaan liikkuvuuden näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on tuoda esiin erilaisia näkökulmia, tulevaisuuden tutkimuskohteita ja haasteita tarkastelemalla verimarkkinaa eurooppalaisen terveysoikeuden lähtökohdista. Tutkielmassa käsitellään ensin Euroopan unionin terveysoikeutta ja sen perusteita. Eurooppalaisessa terveysoikeudessa leimaavaksi piirteeksi nousee oikeudenalan hahmottuminen kuluttajaoikeuden termein ja oikeusturvarakentein. Terveysoikeuden tarkastelua itsenäisenä osana irti Euroopan unionin oikeuden perusrakenteita ei nähdä järkevänä tutkimussuuntana. Tutkielmassa esitetään myös huomioita Euroopan unionin tuomioistuimen oikeutta luovasta roolista ja erityisesti sen haasteista suhteessa terveysoikeuden vaatimuksiin. Tutkielmassa pureudutaan erityisesti verivalmisteiden sääntelyyn Euroopan unionissa. Tutkielma tarkastelee veridirektiiviä (2002/98/EY) ja sen suhdetta lääkedirektiiviin (2001/83/EY). Tutkielmassa verivalmisteet määritellään oikeudellisesti tavaroiksi, joiden liikkuvuuteen kohdistuvien rajoitusten tulee olla sopusoinnussa Euroopan unionin perussopimusten kanssa. Tutkielmassa arvioidaan nykyisen veridirektiivin ja perussopimusten valossa tavaroiden vapaata liikkuvuutta ja verimarkkinaa. Johtopäätöksenä todetaan nykyisten kansallisten rajoitusten olevan monin tavoin jännitteisiä perussopimusten takaaman tavaroiden vapaan liikkuvuuden suhteen. Erityisesti kategoriset verivalmisteiden vienti- ja tuontikiellot nähdään perussopimusten vastaisina, mikäli näille kielloille ei voida esittää terveydensuojeluun liittyvää oikeusperustaa. Myös muut rajoitukset nähdään Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa haastavina, jos niiden tueksi ei voida esittää perussopimusten mukaisia riittäviä perusteita. Veriomavaraisuuden tavoittelu sen suppeassa määritelmässä torjutaan. Sen sijaan valtioiden kansallisen riittävyyden tavoite nähdään mahdollisena ja tosiasiallisesti sekä verimarkkinoiden toimintaa tervehdyttävänä että terveyden suojelun tavoitteen kannalta suotuisana vaihtoehtona.
  • Mäkinen, Marika (2019)
    OTM-tutkielmassani tutkin, miten parhaiten tuettaisiin terveyssektorin innovaatiotoimintaa ja samalla turvattaisiin henkilötietojen suoja niin perusoikeuksien kuin EU:n yleisen tietosuoja-asetuksenkin edellyttämällä tavalla. Tarkastelen esimerkkitapauksena juuri voimaan astunutta toisiolakia (laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä 552/2019). Aihe on ajankohtainen, sillä terveysalan teknologioilla ja innovaatiotoiminnalla pyritään vastaamaan globaaleihin haasteisiin kuten väestön vanhenemiseen, kansalaisten valinnanvapauden lisäämiseen ja digitalisaation kehittymiseen, ja siten hankkimaan Suomelle taloudellista kasvua. Innovaatioiden kehittämiseksi tarvitaan kuitenkin tietovarantoja, joita toisiolailla pyritään hyödyntämään. Hallituksen esitystä toisiolaiksi (159/2017 vp) kritisoitiin vahvasti siltä osin, kun oltaisiin sallittu henkilötietojen käyttö suostumuksen perusteella kehittämis- ja innovaatiotoimintaa varten. Lisäksi lain esitöissä ilmeni paljon eriäviä näkemyksiä koskien esimerkiksi suostumuksen käyttöä käsittelyperusteena, tieteellisen tutkimuksen määritelmää ja tietosuoja-asetuksen sallimaa kansallista liikkumavaraa. Erityisesti suostumus terveystietojen käsittelyperusteena tässä yhteydessä on kiistelty teema, minkä johdosta on myös mielekästä tutkia missä määrin henkilö voi suostumuksen edellytykset on mahdollista täyttää innovaatiotoiminnan yhteydessä, missä määrin henkilö voi suostumuksella rajoittaa omien perusoikeuksien toteutumista ja mikä olisi eettisesti kestävin keino käsitellä arkaluontoisia henkilötietoja lain tarkoituksia varten. Tulen tutkielmassani perehtymään yllä mainittuihin kiistanalaisiin kohteisiin ja esittämään niiden perusteella oman de lege fe-renda –suositukseni. Tutkielmani on oikeuspoliittinen lainsäädäntötutkimus, jossa pyrin tarjoamaan lainsäätäjälle erilaisia ratkai-suja innovaatiotoiminnan edistämiseksi ja henkilötietojen suojan turvaamiseksi. Tutkielmassani tulen vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Mikä on terveystietojen sääntelykehys? 2. Mitä suostumuksen käyttö terveystietojen käsittelyperusteena edellyttää ensinnäkin tietosuoja-asetuksen ja toiseksi perustuslain näkökulmasta? 3. Minkälainen ratkaisu tukisi parhaiten terveysalan kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ja turvaisi samalla tutkimuksen kohteina olevien henkilöiden perusoikeudet? Lisäksi tarkastelen kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sisältöä: mitä se tarkalleen ottaen on, miksi sitä tarvitaan terveysalalla ja mikä sen erottaa tieteellisestä tutkimuksesta? Tarkastelen ensin kehittämis- ja innovaatiotoiminnan sisältöä ja merkitystä, jonka jälkeen perehdyn terveystietojen suojaan. Tarkastelen eri instrumentteja, ja niissä asetettuja periaatteita, joilla henkilötietoja suojataan ja tutustun terveystietojen erityisasemaan henkilötietojen suojan kannalta. Tämän jälkeen tutustun suostumukseen niin perusoikeusnäkökulmasta kuin tietojenkäsittelyperusteena. Lopuksi esittelen lain esitöissä ilmennyttä keskustelua ja teen oman de lege ferenda –ehdotukseni.
  • Huhtamäki, Krista (2019)
    Mahdollisuus terveystietojen toissijaiseen tutkimuskäyttöön on merkittävä tieteen vapauden sekä kansallisen hyvinvoinnin edistämisen kannalta. Lisäksi kaupallisten toimijoiden toiveena on, että rekistereissä olevaa terveystietoa voitaisiin hyödyntää terveydenhuollon palvelujen tarjoamisen sekä tutkimuksen lisäksi tuotekehityksen tai innovaatiotoimintaan. Terveystietojen hyödyntämismahdollisuuksia rajoittaa kuitenkin niiden saama perus- ja ihmisoikeustasoinen suoja, sillä terveystiedot kuuluvat sekä yksityiselämän että henkilötietojen suojan piiriin. Perus- ja ihmisoikeustasoisen sääntelyn lisäksi terveystietojen suoja perustuu sekä EU-tasoiseen että kansalliseen sääntelyyn. EU-tasolla terveystietojen käsittelyä sääntelee yleinen tietosuoja-asetus, joka kattaa kaiken Euroopan unionin alueella tapahtuvan henkilötietojen käsittelyn. Kansallisella tasolla terveystietojen käsittelyä koskee muun muassa tietosuojalaki, julkisuuslaki sekä potilaslaki. Terveystieto on määritelty yleisessä tietosuoja-asetuksessa ja sillä tarkoitetaan kaikkea yksilön terveyttä koskevaa tietoa. Terveystieto kuuluu asetuksen nojalla erityisiin henkilötietoryhmiin, eli kyseessä on arkaluonteinen tieto. Näin ollen terveystietojen käsittely on lähtökohtaisesti kiellettyä. Jotta terveystietoja voidaan käsitellä, tulee käsittelylle olla tietosuoja- asetuksen 6 artiklan yleisten käsittelyperusteiden lisäksi 9 artiklan mukainen erityinen käsittelyperuste. Tällainen on esimerkiksi tieteellinen tutkimus, joka itsessään on riittävä käsittelyperuste. Sen sijaan ei-tieteellisen tutkimuksen osalta käsittelylle tulee löytää erilliset käsittelyperusteet. Toissijaisella käyttötarkoituksella tarkoitetaan muuta käyttötarkoitusta kuin sitä, jota varten henkilötiedot on alun perin kerätty. Henkilötietojen käsittely toissijaiseen käyttötarkoitukseen on sallittua vain, jos käsittely sopii yhteen niiden tarkoitusten kanssa, joita varten henkilötiedot on alun perin kerätty. Tässä tapauksessa alkuperäisen henkilötietojen keruun oikeusperustan lisäksi ei vaadita muuta käsittelyn oikeusperustetta. Tieteellisen tutkimuksen katsotaan täyttävän yhteensopivuuden vaatimuksen, ja näin ollen terveystietoja voidaan käyttää tieteelliseen tutkimukseen toissijaisena käyttötarkoituksena. Sen sijaan ei-tieteellisen tutkimuksen osalta tulee yhteensopivuutta tarkastella tapauskohtaisesti. On kuitenkin huomattava, että terveystietojen arkaluonteisuuden vuoksi tulisi niiden jatkokäsittelyyn suhtautua rajoittuneesti. Näin ollen ei-tieteellinen tutkimus ei tosiasiassa voine täyttää yhteensopivuuden vaatimusta terveystietojen osalta. Hallituksen esityksen mukaisen toisiolain tarkoituksena oli helpottaa terveystietojen hyödyntämistä tieteellisen tutkimuksen ulkopuolelle jäävään kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Lakiesitys muuttui kuitenkin merkittävästi valiokuntakäsittelyn johdosta. Lopputuloksena on, että tieteellisen tutkimuksen osalta toisiolaki ei merkittävästi vaikuta terveystietojen luovuttamiseen. Sen sijaan kehittämis- ja innovaatiotoimintaan terveystietoja voidaan luovuttaa aggregoituna tilastotietona, mikäli toiminta esimerkiksi edistää kansanterveyttä tai parantaa sosiaali- ja terveyspalveluja. Näin ollen toisiolain voimaantulon jälkeenkin mahdollisuudet saada terveystietoja ei-tieteelliseen tutkimukseen ovat rajatut.
  • Tötterman, Magnus (2020)
    Tutkielmassa tarkastellaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden välisiä potilastietojen (potilasasiakirjaan sisältyvien potilasta koskevien tietojen) siirtoja. Tyypillisesti näitä tehdään kahden tai useamman terveydenhuollon ammattihenkilön välillä tapahtuvassa konsultointitoiminnassa. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679, annettu 27 päivänä huhtikuuta 2016, luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuojaasetus) on osa EU:n tietosuojalainsäädännön uudistusta. Asetuksena se on Suomessa suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. Yleisen tietosuoja-asetuksen soveltaminen alkoi 25.5.2018. Suomessa tietosuoja-asetuksen tarjoama kansallinen liikkumavara on toteutettu 1.1.2019 voimaan tulleella tietosuojalailla (1050/2018). Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö on Suomessa jaettu useaan erityislakiin. Osa näistä erityislaeista on vanhoja. Esimerkiksi tutkielman kannalta olennainen laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992, jäljempänä potilaslaki) on jo melkein 30 vuotta vanha. Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä on yritetty uudistaa useamman edellisen hallituksen toimesta kokonaisuudistuksena – siinä kuitenkaan onnistumatta. Lakien uudistyö on taas käynnissä pääministeri Sanna Marinin hallituksen toimesta. Tutkielman aiheeseen syventyminen on ajankohtaista, koska maailma on muuttunut potilaslain säätämisestä ja meillä on uutta lainsäädäntöä, jonka käsitteistö mahdollistaa aiheen tarkastelun uusin työkaluin. Esimerkkinä maailman muuttumisesta on se, että konsultointia on nykyään helppo tehdä yleisessä tietoverkossa. Uudesta tietosuojalainsäädännöstä tutkielman kannalta keskeisin on tietosuoja-asetus. Tietosuoja-asetuksella on nimenomaan pyritty vastaamaan henkilötietojen käsittelyyn käytettävän teknologian kehitykseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään konsultaatiotilanteen kannalta tärkeitä kysymyksiä uuden tietosuojalainsäädännön näkökulmasta. Tutkielmassa paneudutaan olennaisiin käsitteisiin kuten potilastieto, terveystieto, pseudonymisointi, anonymisointi, laillinen käsittelyperuste ja rekisterinpitäjä. Esimerkkinä tarkastellaan konsultaatiotilannetta, missä konsultaatio tehdään sähköisessä palvelussa kahden tai useamman terveydenhuollon ammattihenkilöiden välillä siten, että palvelu on muu kuin työnantajan siihen osoittama/tarjoama työkalu. Kyse voi olla esimerkiksi sosiaalisen median käytöstä konsultointiin. Anonyymit tiedot eivät määritelmällisesti ole henkilötietoja, joten ne eivät kuulu tietosuojalainsäädännön soveltamisalaan. Itse anonymisointi on kuitenkin käsittelytoimi, jolloin henkilötietojen anonymisoinnissa on kyse henkilötietojen käsittelystä. Kysymys siitä, mistä avoimessa palvelussa voi keskustella, kiteytyy ennen kaikkea anonyymin ja pseudonyymin tiedon rajanvedon tarkasteluun. Pseudonyymit tiedot ovat edelleen henkilötietoja, joten pseudonyymit potilastiedot ovat edelleen potilastietoja. Potilastiedot ovat salassapidettäviä usean kansallisen lain nojalla. Potilastiedot kuuluvat myös pääsääntöisesti yleisen tietosuoja-asetuksen erityisten henkilötietoryhmien lähtökohtaisen käsittelykiellon piiriin. Käsittelykieltoon on poikkeuksia tietosuoja-asetuksessa ja tietosuojalaissa. Terveydenhuollon kannalta yksi olennaisimmista poikkeuksista tietosuoja-asetuksen erityisten henkilötietoryhmien käsittelykieltoon on tietosuojalain poikkeus terveydenhuollon palveluntarjoajan järjestämään tai tuottamaan palveluun liittyvästä terveystietojen käsittelystä.
  • Kaski, Kristiina (2019)
    Suomi on ansiokas lääketieteellisten tutkimusten maa. On Suomea tituleerattu ”geenitutkimuksen kärkimaaksikin”. Tutkimustoimintaa mahdollistavaa lainsäädäntöä on ollut täällä jo vuosikymmeniä, minkä lisäksi terveydenhuollossa on kerätty laaja-alaisesti erilaisia rekisteritietoja. Terveystietojen aineisto on jo sellaisenaan kattava ja arvokas, mutta liitettynä siihen vielä Suomen väestön pienuus geeniperimästämme löydettävine ominaispiirteineen, ovat lähtökohdat lääketieteellisten tutkimusten tekemiselle ja tulosten saamiselle erinomaiset. Tutkimusten tekoa tukemaan ja mahdollistamaan on perustettu biopankkeja, joihin kootaan ihmisperäisiä näytteitä, joihin voidaan liittää myös muita esim. elintapatietoja. Biologiset näytteet sisältävät kaikista arkaluonteisimpina pidettyjä tietoja – niistä voi olla mahdollista lukea koko ihmisen perimä, genomi eli tämän geneettiset ominaisuudet mukaan lukien sairastumisalttiudet ja sukujuuret. Näin ollen tutkimustulokset eivät välttämättä rajaudu vain näytteenantajaan, vaan voivat paljastaa asioita myös tämän perheestä ja muistakin sukulaisista. Toisaalta niin kuin voi tulla ilmi esim. itsellä tai vanhemmilla oleva, vaikka häpeälliseksikin koettava alttius johonkin tiettyyn sairausominaisuuteen, voi tutkimuksista vastapainona olla hyötyä tuleville sukupolville esim. juuri samaisia löydöksiä ajatellen. Biopankkitoimintaan ja geneettisiin tutkimuksiin kohdistuu puoltamisen ja positiivisten odotusten lisäksi keskustelua niiden riskeistä, ongelmista ja eettisyydestä. Keskustelun kohteiksi ovat nousseet mm. yksilön todelliset mahdollisuudet osallistua tutkimuksiin ja toisaalta hänen mahdollisuutensa olla varma, ettei hänen tietojaan niissä käytetä, kuinka taata mahdollisten löydösten edellyttämä asianmukainen jatkoneuvonta tai -hoito, entä kuinka taata uusia hoitomuotoja kehitettäessä niiden saatavuus kaikille, ja toisaalta, onko tiedon lisääntyminen yksilölle aina edes hyväksi sekä miten ratkaista esim. erilaiset tietojen ja tulosten väärinkäytön mahdollisuudet ja riski yksilön edun muuttumisesta lopulta hänen epäedukseen. Biopankkien tavoitteena on tukea lääketieteellistä tutkimustyötä, selvittää tautimekanismeja, luoda uusia hoitokeinoja sekä edistää lääkkeiden kehittämistä. Jo tähän mennessä on saatu rohkaisevia tuloksia esimerkiksi syöpä-, sydän- ja muistisairauksiin kohdistuneissa tutkimuksissa. Ns. perinteinen kaava on ollut: tietyt oireet -> tietty diagnostiikka -> tietty hoitotapa diagnoosin mukaan. Tänä päivänä meneillään on kuitenkin pyrkimys kohti yksilöllistetympää lääketiedettä, joka huomioisi enemmän mm. kunkin henkilön yksilölliset piirteet ja esim. lääkkeiden valinnassa tämän perinnölliset tekijät. Toisin sanoen siis yksilökeskeisemmillä diagnooseilla yksilöllisesti vaikuttavampiin hoitoihin. Taustalla on mm. P4-lääketieteen (predictive, preventive, personalised, participator) esiinmarssi. Suomessa valmistellaan tällä hetkellä biopankkilain kokonaisuudistusta ja säädettävänä on myös nimenomainen genomilaki. Molempien tavoitteena on sekä nykyisestään edistää tutkimusten tekemistä että myös luoda selkeä ja vahva lainsäädännöllinen konteksti niin tutkijoiden kuin yksilöiden oikeusturvaksi. Tarkoituksena on myös perustaa erillinen Genomikeskus väestön mahdollisimman kattavaa genomitietokantaa ylläpitämään. Oman lisänsä ovat tuoneet myös tietosuojalainsäädännön viime aikaiset tapahtumat. Meneillään on siis paljon. Suomen tulee hyödyntää ainutlaatuista potentiaaliaan niin kansalaisten kuin tutkimuskentän osalta – meidän kaikkien eduksi. Sääntelyn tulee olla selkeää ja vaikuttavaa, biopankkitoimintaa, tutkimuksia sekä tieteen edistämistä mahdollistavaa. Ensiarvoisen tärkeää on pitää samanaikaisesti huolta kaikkien intressitahojen oikeuksista, kuten erityisesti mahdollisuudesta yksityisyyden suojaan.
  • Timonen, Ville (2017)
    Ruumiin ja sen osien lääketieteellisen hyödyntämisen kasvaessa on yhä ajankohtaisemmaksi tullut kysymys siitä onko ruumiilla oikeuksia tai muita suojattavia intressejä. Ruumiin tai sen osan hyödyntäminen tutkimuksessa, opetuksessa tai jopa elävien hoidossa herättää etenkin lääkintäoikeuden näkökulmasta kysymyksen koskien sitä voiko ruumiilla olla (perus- ja ihmis-) oikeuksia, jotka vaikuttaisivat tutkijoiden, lääkäreiden tai muiden toimintaan näiden käyttäessä ruumiita tutkimus- ja opetustarkoituksiin. Ajatus siitä, että kuolleetkin kykenisivät omaamaan oikeuksia on pääosin suhteellisen tuore. Kuolleen käsittelyä ja oikeuksia koskevia kysymyksiä onkin Suomen lainsäädännössä ja oikeuskirjallisuudessa käsitelty niukasti. Vainajia koskevien säännösten suojelukohteena on usein ollut kuolleen sijasta elävien ihmisten intressien suojaaminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää ensinnäkin sitä onko kuolleilla ihmisarvoa ja koskeeko ihmisarvon loukkaamattomuuden suoja vainajia. Toiseksi pohditaan sitä voidaanko kuolleilla ajatella olevan oikeuskelpoisuutta ja oikeuksia yleisesti. Tutkielmassa ei oteta kantaa siihen mitä oikeuksia kuolleilla voisi mahdollisesti olla, eikä perehdytä siihen miten kuolleita pitäisi käsitellä, mikäli ihmisarvon ja ihmisarvon loukkaamattomuuden katsotaan koskevan vainajiakin. Tavoitteena on siis selvittää hyvin yleisellä tasolla koskeeko ihmisarvo ja sen loukkaamattomuus kuolleita ja voidaanko kuolleilla ajatella olevan oikeuksia. Ensimmäistä kysymystä selvitetään lainopillisesti Suomen näkökulmasta käyttäen tähän perustuslakia (11.6.1999/731), lakia lääketieteellisestä tutkimuksesta (9.4.1999/488, tutkimuslaki) ja lakia ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä (2.2.2001/101, kudoslaki). Lainopilla eli oikeusdogmatiikalla tarkoitetaan oikeustieteen perinteistä ydinaluetta, jonka tutkimuskohteena on voimassaoleva oikeus. Lainopissa selvitetään siis voimassaolevan oikeuden sisältöä. Toista kysymystä selvitetään oikeusteoreettisella otteella käyttäen apuna parhaiten kuolleen oikeuksien olemassaoloa tukevana teoriana ns. intressiteoriaa. Lyhyesti sanottuna intressiteoria liittyy ajatukseen siitä, että oikeudet ovat yhteydessä oikeudenhaltijan intresseihin. Intressiteoriaan pohjaudutaan lähtien siitä oletuksesta, että vainajalla voisi olla voimassaolevia intressejä kuoleman jälkeenkin. Oikeusteoria tutkii oikeustieteen ja oikeuden yleisiä piirteitä ja kysymyksiä. Oikeusteoria käsittelee mm. eri oikeudenaloille yhteisiä oikeusperiaatteita ja käsitteitä. Tutkielman alussa käsitellään lyhyesti kuolemaa yleisesti ja pohditaan sitä millainen merkitys kuolleella ruumiilla on. Tämän jälkeen selvitetään ensin kuolleen henkilön juridista asemaa ja sen kuolleelle suomaa suojaa Suomessa perustuslain tasolla ja toiseksi opetus- ja tutkimuslakien näkökulmasta, jonka jälkeen pohditaan perus- ja ihmisoikeussuojan ulottuvuutta kuolleisiin. Tästä siirrytään selvittämään sitä voidaanko kuolleilla ajatella olevan oikeuksia yleisellä tasolla. Tässä osiossa käsitellään mm. kysymyksiä siitä tulisiko kuolleilla olla oikeuksia, mihin mahdolliset oikeudet ovat kytköksissä, kauanko ne ovat voimassa, miten tulisi suhtautua ristiriitoihin elävien ja kuolleiden oikeuksien välillä sekä kuka kuolleen oikeuksia ajaisi. Tutkielman loppuosassa käsitellään sitä miten kuolleita voidaan juridisesta näkökulmasta käyttää Suomessa tutkimus- ja opetustoiminnassa ja kuinka ajatus kuolleiden ihmisarvon olemassaolosta vaikuttaa näitä toimintoja koskevassa lainsäädännössä. Tämän tutkielman päätelmänä on, että Ihmisarvoa on pidettävä myös vainajille kuuluvana ehdottomana ja luovuttamattomana oikeutena, joka kuvastaa sitä arvoa, joka kuuluu jokaiselle ihmiselle tämän tilasta ja statuksesta huolimatta. Ihmisarvon luonne on sellainen, että sen on katsottava säilyvän myös henkilön kuoleman jälkeenkin. Tämä ajatus voidaan perustaa kuolleeseen itseensä liittyvien seikkojen lisäksi ihmisarvon merkitykseen yhteiskunnassa. Ihmisarvon olemassaolo ja sen loukkaamattomuus on tärkein kuollutta suojaava oikeudellinen arvo. Suojan kannalta on kuitenkin tärkeää tiedostaa se, että ihmisarvon loukkaamattomuuden sovellettavuus on kuolleiden osalta suppeampi, kuin elävistä ihmisistä puhuttaessa. Vainajien kohdalla onkin siksi puhuttava ns. residuaalisesta ihmisarvosta. Tässä rajoitetussa muodossaankin ihmisarvon voidaan katsoa kuuluvan kaikille kuolleille ja riippumatta siitä onko vainajalla joku valvomassa vainajan etuja tämän puolesta. Suomen lainsäädännössä perus- ja ihmisoikeudet on perinteisesti katsottu kuuluvan henkilölle vain tämän elinaikana. Suomen lainsäädäntöä on kuitenkin mahdollista tulkita siten, että ihmisarvon loukkaamattomuus ulottuu myös vainajiin. Perustuslain 1 § on tulkittavissa siten, että ihmisarvon loukkaamattomuuden suoja koskee myös kuolleita ihmisiä. Etenkin silloin, jos pykälän voidaan katsoa saavan itsenäisen merkityksen, eikä sitä tulkita vain muiden perusoikeuspykälien taustalla vaikuttavana arvona. Ajatus kuolleiden ihmisarvosta saa lisätukea mm. kudoslain ja tutkimuslain tulkinnasta. Kudoslakia sovellettaessa ihmisarvon loukkaamattomuuden on mielestäni katsottava suojaavan myös kuollutta ihmistä, vaikka tämä ei itse lakitekstistä suoraan ilmenekään. Samoin myös tutkimuslain tulkinnassa voidaan ihmisarvon loukkaamattomuuden katsoa soveltuvan vainajiin.
  • Veijalainen, Hanna (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan biopankkitoiminnassa tapahtuvaan geneettisen tiedon hyödyntämiseen liittyviä yksityisyydensuojakysymyksiä. Biopankkitoiminta on biopankkilaissa (688/2012) säänneltyä toimintaa, jonka tarkoituksena on lain 5 §:n mukaan palvella biopankkitutkimusta. Biopankit pyrkivät keräämään mahdollisimman laajoja kokoelmia ihmisperäisiä biologisia näytteitä ja niihin liittyviä tietoja, joita tutkijat voivat saada biopankeista käyttöönsä tulevaisuudessa toteutettavissa tutkimushankkeissa. Vaikka biopankit keräävät ja käsittelevät näytteitä ja niihin liittyviä tietoja tutkimustarkoituksia varten, biopankkitoiminnan ei itsessään ole tulkittu olevan tieteellistä tutkimusta vaan osa tutkimuksen tuki-infrastruktuuria. Biopankeissa ihmisperäisistä näytteistä tuotetaan näytteen luovuttaneen henkilön perimää koskevaa geneettistä tietoa. Geneettisiä tietoja on totuttu pitämään yksityisyyden suojan ydinalueelle kuuluvina arkaluonteisina henkilötietoina, mistä syystä yksityisyyden suojan tarve on erityisen korostunut tällaisia tietoja käsiteltäessä. Geneettisen tiedon käsittelyn erityiset riskit liittyvät etenkin geneettisen tiedon tunnistettavuuteen. Nykyinen suuntaus oikeustieteessä on ollut katsoa, että geneettisiä tietoja ei olisi koskaan mahdollista tehdä täysin anonyymeiksi. Biopankkitoiminnassa tapahtuvaan geneettisten tietojen käsittelyyn on 25.5.2018 lähtien tullut ensisijaisesti soveltaa EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Suomen nykyistä biopankkilakia ei ole vielä saatettu vastaamaan tietosuoja-asetuksen vaatimuksia, mistä syystä laki sisältää paljon asetuksen kanssa päällekkäistä sääntelyä ja aiheuttaa hankaluuksia lain tämänhetkisen soveltamisen kannalta. Biopankkilaki on aiemmin sallinut geneettisten tietojen käsittelyn laajan suostumuksen perusteella, joka ei kuitenkaan vastaa tietosuoja-asetuksen pätevälle suostumukselle asettamia kriteerejä. Laaja suostumus on ongelmallinen myös näytteen antajien tiedollisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Biopankeissa tapahtuva geneettisten tietojen käsittely on väistämättä niin monimutkaista, että tavallisten ihmisten ei ole mahdollista ymmärtää siihen liittyviä yksityisyydensuojariskejä ja siten tehdä perusteltua päätöstä heitä koskevien tietojen käytön sallittavuudesta. Laaja suostumus on epäyhteensopiva myös henkilötietojen käyttötarkoitussidonnaisuuden periaatteen kannalta, joka edellyttää, että henkilötiedoille määritellään tietty nimenomainen käyttötarkoitus, joihin tietoja kerätään ja käytetään. Yksilöiden tiedollisen itsemääräämisoikeuden ja tietosuoja-asetuksen näkökulmasta haastava on myös nykyisen biopankkilain 13 §, joka mahdollistaa olemassa olevien vanhojen diagnostisten ja tutkimusnäytteiden siirtämisen biopankkeihin, ja siten niiden käyttötarkoituksen muutoksen, ilman näytteen antajien nimenomaista suostumusta. Uudistuvan biopankkilainsäädännön keskeinen tavoite onkin ratkaista biopankkiaineistojen lain mukaista käsittelyperustetta koskeva ongelma. Yksityisyyden suojan ja tiedollisen itsemääräämisoikeuden olennainen osa on henkilöiden tiedonsaantioikeus omiin tietoihinsa, mutta myös oikeus olla tietämättä hänen perimäänsä liittyvistä seikoista. Yksityiskohtaisten tietojen paljastaminen henkilön perimästä saattaisi kuitenkin aiheuttaa harmia hänelle itselleen mutta myös laajemmin hänen sukulaisilleen. Vastaavasti harmia voi aiheutua, mikäli tietoja ei paljastettaisi. Kaikkia geneettisten tietojen käsittelyyn liittyviä erityiskysymyksiä ei ole nykyisessä lainsäädännössä pystytty ratkaisemaan erityisesti geneettisen tiedon ennustavuuden ja sosiaalisen luonteen vuoksi. Biopankkitoiminnassa on nähtävissä tietossuojalainsäädännön ja bio-oikeudellisen tutkimuslainsäädännön välinen jännite, kun henkilötietojen käsittelyä koskevilla säännöksillä ei pystytä vastaamaan kaikkiin geneettisten tietojen käsittelystä yksilöille aiheutuviin riskeihin. Tutkimuslainsäädäntö tähtää osallistumisen vapaaehtoisuuden ja henkilökohtaisen koskemattomuuden turvaamiseen, kun taas tietosuojalainsäädännön tavoitteena on ehkäistä henkilötietojen oikeudetonta käyttöä. Molempien yhteisenä taustaperiaatteena vaikuttaa kuitenkin näytteen antajien laajempi oikeus yksityisyyteen ja tiedollisen itsemääräämisoikeuden turvaamiseen.
  • Öhman, Anna (2015)
    Tutkielmassa tarkastellaan miten vankien hoitotilanteessa otetaan huomioon yksityisyyden suoja sekä järjestyksen ja turvallisuus. Vankien terveydenhuolto järjestetään pääasiassa vankilassa, mutta aika ajoin vanki lähetetään tilapäisesti vankilan ulkopuolelle hoitoon tai tutkimuksiin. Tutkielmassani pohdin, miten yksityisyyden suoja sekä järjestys ja turvallisuus toteutuvat sekä toteutetaan silloin, kun vangin hoito tai tutkimus tapahtuu vankilan ulkopuolella. Kun vanki siirretään vankilan ulkopuolelle tilapäisesti hoitoon tai tutkimuksiin, tulee hänet saattaa hoitoon riittävän valvonnan alaisena. Vanki tulee olla vartioinnissa kuljetuksen aikana ja jatkuvasti sairaalassaoloaikana. Jotta hoitotilanteessa voidaan ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta, tulee hoitotilanteessa mahdollisesti olla läsnä ulkopuolisia henkilöitä (välitön valvonta). Ulkopuolisten henkilöiden läsnäolo saattaa kuitenkin vaarantaa vangin oikeuden yksityisyyden suojaan. Jos ulkopuolisten läsnäolo on välttämätöntä, tulisi järjestystä ja turvallisuutta ylläpitää niin, ettei vartijalla ole näkö- ja kuuloyhteyttä vankiin ja terveydenhuollon ammattihenkilöstöön. Jos läsnäolo ei ole välttämätöntä, tulee vartijoiden olla toimenpidehuoneen ulkopuolella (välillinen valvonta). Kun tehdään ratkaisua valvonnan keinoista hoitotilanteessa, tulee ottaa huomioon, miten turvataan terveydenhuollon ammattihenkilöstön oikeus henkilökohtaiseen turvallisuuteen, mutta samaan aikaan tulee turvata vangin oikeus yksityisyyden suojaan. Valvonnan keinoja valitessa, tulee valita keinot, jotka vähiten rajoittavat perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Vankien hoitotilanne ei täysin vastaa hoitotilannetta, jossa potilaana on henkilö, joka ei ole menettänyt vapauttaan. Vangin ollessa potilaana on hän samaan aikaan vanki, joten vankien hoitotilanteessa tulee tasapainoilla eri säännösten välillä. Lisäksi hoitotilanteessa tulee tehdä punnintaa eri perus- ja ihmisoikeuksien välillä. Tutkielmassa on tarkasteltu miten vankien hoitotilanteessa onnistutaan tasapainoilemaan eri säännösten ja oikeuksien välillä. Tutkielmassa esille tulleiden asioiden perusteella vankien hoitotilanteessa epäonnistutaan usein tasapainoilemaan eri säännösten ja oikeuksien välillä. Vangin yksityisyyden suoja joutuu hoitotilanteessa väistymään, kun ylläpidetään järjestystä ja turvallisuutta. Vaikka järjestys ja turvallisuus on hyväksyttävä rajoitusperuste, on sitä aika ajoin tulkittu liian laveasti.