Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Obligation law"

Sort by: Order: Results:

  • Kivistö, Joonas (2015)
    Tutkielman aihe on ennakoitavuusedellytys CISG:n mukaisen vahingonkorvausvastuun rajoittajana. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, missä määrin ennakoitavuusedellytys asettaa rajoituksia CISG:n mukaiselle korvausvastuulle, ja miten tämä ilmenee käytännön soveltamistilanteissa. Tarkastelu kohdistuu siis YK:n piirissä laadittuun yleissopimukseen kansainvälisestä tavaran kaupasta eli CISG:hen. Erityisesti tutkimuksen kohteena on sen 74 artikla. CISG 74 artiklassa säädetään korvausvastuun kattavuudesta. Lähtökohtana tässä on niin sanottu täyden korvauksen periaate. Periaate perustuu siihen, että vahinko on määritelty avoimesti ja lähtökohtaisesti tyypiltään sekä laajuudeltaan kaikenlainen sopimusrikkomuksesta seurannut taloudellinen haitta on vahinkoa. Täyden korvauksen periaate johtaisi kuitenkin yksinään liian laajoihin korvausvastuisiin. CISG:n vahingonkorvausjärjestelmän ankara vastuuperuste ja sopimuspuolten välinen tarkoituksenmukainen riskinjako puoltavat sitä, että korvausvastuun laajuutta on jollain tavoin rajoitettava. Yleissopimuksessa on säädetty ennakoitavuusedellytyksestä, joka toteuttaa tätä rajoittamistarkoitusta. Se asettaa rajat täyden korvauksen periaatteelle. Ennakoitavuusedellytyksen mukaan korvattavaa on vain vahinko, jonka sopimusta rikkonut osapuoli on ennakoinut tai joka hänen olisi pitänyt ennakoida niiden tietojen valossa, mitkä hänellä on ollut sopimuksen solmimisen hetkellä. Oikeuskirjallisuuden ja -käytännön perusteella voidaan esittää joitain yleisiä sääntöjä sen suhteen, mitä ennakoitavuusedellytys tarkalleen ottaen koskee ja miten sitä tulee arvioida. Ennakoitavuuden kohteena on yksittäisen vahingon tyyppi, yksittäisen vahingon laajuus sekä kaikkien aiheutuneiden vahinkojen kokonaislaajuus. Tyypiltään täysin ennakoimattomat vahingot jäävät kokonaan korvausvastuun ulkopuolelle. Tyypiltään sinänsä ennakoitavissa ollut vahinko voi jäädä osittain korvausvastuun ulkopuolelle, jos se on ollut laajuudeltaan epätavallisen suuri. Samoin kokonaislaajuudeltaan epätavallisen suuri vahinko ei tule kokonaisuudessaan korvattavaksi. Toisaalta, tyypiltään ja laajuudeltaankin epätavalliset vahingot voivat täyttää ennakoitavuusedellytyksen, jos sopimusta rikkoneella on ollut tosiasiallinen tieto tällaisen epätavallisen vahingon riskistä. Tällöin nekin tulevat korvausvastuun piiriin. Ennakoitavuusedellytystä arvioitaessa tulee kiinnittää huomiota syy—seuraus -suhteiden ennakoitavuuden lisäksi siihen, kuinka korvausvastuuta tulee sopimuksen riskinjaon näkökulmasta arvioida. Edellytys kuitenkin perustuu siihen, että sopimuspuolilla on siihen sitoutuessaan mahdollisuus ottaa huomioon sopimukseen liittyvät riskit ja siten arvioida sopimuksen kannattavuutta. Tästä syystä riskinjako on otettava huomioon myös ennakoitavuusedellytystä tulkittaessa. Ongelmia korvausvastuuta koskevassa oikeuskäytännössä on aiheutunut siitä, että kansalliset tuomioistuimet turvautuvat kansallisiin säännöksiin tapauksissa, joissa tulkintaratkaisut pitäisi johtaa CISG:stä. Tämä aiheuttaa epävarmuutta siitä, onko yleissopimuksen perusteella tehtävät ratkaisut ennustettavissa.
  • Kortman, Mio (2018)
    Syftet med denna avhandling är att på basen av den rättsdogmatiska metoden undersöka bankens rätt att ensidigt höja räntan under kredittiden. Före domen i fallet HD 2016:10 hade inte högsta domstolen sedan 1990-talet tagit ställning till kreditavtalens ensidiga ränteändringsvillkor. Genom att beakta högsta domstolens rättspraxis, ämnar denna avhandling att belysa vilka likheter och olikheter kan särskiljas i högsta domstolens tolkning av ensidiga ränteändringsvillkor i kommersiella kreditavtal och hur dessa tolkningar påverkar ensidiga ränteändringsvillkorens formulering och tillämpning i framtiden. Bankerna är en essentiell del av finansmarknaden och nationalekonomin. Bankverksamheten är starkt reglerad, och särskilt efter finanskrisen har den ökande bankregleringen ställt alltmera krav på bankverksamheten. Det ensidiga ränteändringsvillkoret har en stark koppling till bankverksamhetens funktion, då dess syfte är att ge banken en möjlighet att höja kreditens räntemängd i sådana fall där bankens medelsanskaffningskostnader har ökat på grund av oförutsägbara omständighetsförändringar. I denna avhandling presenteras i ljuset av rättspraxis både de förfarandemässiga och de materiella förutsättningarna av bankens rätt till räntehöjning. I kommersiella kreditavtalsförhållanden är regleringen inte lika omfattande som i konsumentförhållanden, vilket framhäver kreditavtalsparternas avtalsfrihet och de avtalsrättsliga normernas och principernas betydelse vid tillämpningen och tolkningen av det ensidiga ränteändringsvillkoret. Kreditavtalspartens faktiska ställning påverkar den avtalsrättsliga bedömningen och förespråkar en starkare avtalsbundenhet och den avtalade riskfördelningens beständighet. I fallet HD 2016:10 ansågs banken inte ha haft rätt till räntehöjning under finanskrisen. Med att jämföra fallet med de lägre domstolsinstansernas domslut, ett liknande fall i Helsingfors hovrätt samt övrig högsta domstolens rättspraxis framförs alternativa tolkningssätt av det ensidiga ränteändringsvillkoret, som betonar kredittagarens faktiska ställning, det ensidiga ränteändringsvillkorets ekonomiska syfte som en del av kreditavtalet, och de bakomliggande omständigheterna på finansmarknaden samt deras effekter på kreditavtalsparternas verksamhet. Efter fallet HD 2016:10 har flera banker ändrat sina ensidiga ränteändringsvillkor för att säkerställa sin rätt till räntehöjning i framtiden. Med att exemplifiera dessa villkor framförs i denna avhandling på basen av rättspraxis de element, som kan anses karaktärisera ett ypperligt ensidigt ränteändringsvillkor, och de åtgärder bankerna kan vidta vid utfärdandet av kreditavtal för att minimera eventuella oklarheter eller gentemot banken motstridiga tolkningssätt av villkorets avtalsrättsliga och ekonomiska syfte som en del av kreditavtalet.
  • Simosas, Emma (2019)
    Syftet med avhandlingen är att närmare granska innebörden och utsträckningen av den försäkringsplikt som åläggs entreprenören enligt de allmänna avtalsvillkoren för byggnadsentreprenader (YSE-villkoren). Inledningsvis redogörs för hur ansvaret och risken fördelas mellan beställare och entreprenör i ett entreprenadavta, där parterna avtalat om att tillämpa de allmänna villkoren på branschen. Vidare utreds innebörden av den försäkringsplikt som åläggs entreprenören i YSE 38 §. Avhandlingen ämnar att kort presentera de olika försäringstyper som YSE-villkoren stadgar om och analyserar kort behovet av en specifk byggnadsarbetsföräskring som YSE 38 § ålägger entrepenören att teckna för byggnadsobjektet. Avhandlingen ämnar utreda frågan om hur de allmänna ansvarseglerna som framställs i YSE-villkoren påverkas av den avtalade försäkringsplikten. Analysen visar att byggnadsarbetsförsäkringen ger ett försäkringsskydd för både entreprenörens och beställarens risker enligt entrepenadavtalet. Försäkringen kan enligt analysen tas i anspråk av bägge part i avtalsförhållandet och kräver inte att ansvarsfrågan utreds innan försäkringsersättning kan utbetalas. Det faktum att försäkringen kan tas i anspråk utan att utreda ansvarsfrågan i vidare utsträckning, bidrar till att entreprenaden framskrider smidigt och underlättar för parterna att hålla bland annat tidskrav. Den avtalade försäkringsplikten kan alltså anses utgöra en avtalad fördelning av risk mellan parterna och anses således enligt analysen i denna avhandling stå över de allmänna reglerna om ansvarsfördelning, som YSE-villkoren stadgar om. Även i en situation där entreprenören av någon orsak försummat att teckna avtalsenlig försäkring, och således begått ett avtalsbrott, kan tolkningen anses vara att den avtalade försäkringsplikten står över de allmänna ansvarsreglerna. Denna tolkning innebär att i en situation då verklig fysisk skada inträffar på entreprenaden så ansvarar entreprenören för skadan som om en avtalsenlig byggnadsarbetsplatsförsäkring funnits. Detta betyder i praktiken att entreprenören som genom försummelse begått ett avtalsbrott står som så kallad självförsäkrare och ansvarar personligen för skadan i den utsträckning som det avtalade försäkringsskyddet skulle ha täckt skadan. Det kunde eventuellt argumenteras för att vissa omständigheter på beställarens sida, som t.ex. beställarens passivitet och lojalitetsplikten, kunde påverka det relativt strikta ansvar som åläggs entreprenören. En analys av försäkringsplikten och de eventuella invändingarna ger dock inga direkta svar och analysen visar att den kan vara svårt att med dessa invändningar i verkligheten begränsa entreprenörens ansvar.
  • Jusslin, Santeri (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisia erikoissijoitusrahastoja koskevien ammattimaisten sijoittajien tekemien merkintätoimeksiantoja sopimusoikeudellisesta näkökulmasta. Tutkimusmetodi on lähes yksinomaan oikeusdogmaattinen, mutta se sisältää myös otteita de sententia ferenda -tyyppisestä tutkimuksesta. Näin on siksi, etteivät oikeuslähteet tai -kirjallisuus kykene tarjoamaan yksiselitteistä vastausta siihen, mikä voimassa olevan oikeuden kanta allekirjoitetun merkintälomakkeen sitovuuteen on. Tämä johtaa yleisten oikeusperiaatteiden ja reaalisten argumenttien käyttämiseen osana tutkimusta. Tutkielman tutkimustehtävänä on selventää vallitsevaa kansallista oikeustilaa rahaston ja rahastoon sijoittavan henkilön välisen oikeussuhteen syntymisen osalta. Tarkoitus on selvittää erityisesti allekirjoitetun merkintälomakkeen sopimusoikeudellista sitovuutta voimassa olevan oikeuden mukaan. Tutkimuksen tavoitteena on vastata siihen, ketkä ovat rahastosijoittamista koskevan sopimuksen osapuolet. Ensin ratkaistaan kysymys siitä, onko erikoissijoitusrahasto oikeussubjekti vai edustaako sitä ulkopuolisiin nähden rahastoyhtiö. Toiseksi tutkitaan, muodostaako allekirjoitettu merkintälomake sopimuksen sijoittajan ja rahastoyhtiön välille ja mikä on tämän sopimuksen keskeinen sisältö. Tutkimuksessa esitetään hypoteesi, että osapuolten välille on syntynyt inter partes sitova sopimus rahastosijoittamisesta, mikäli rahastosijoitusta koskeva merkintälomake on allekirjoitettu, vaikkei merkintäsummaa olisikaan maksettu. Suomessa oli tutkimusaineiston keräämisen aikaan (31.12.2017) rekisteröity 129 erikoissijoitusrahastoa, joista 113 rahaston dokumentaatio oli julkisesti saatavilla. Tätä aineistoa tarkastelemalla voidaan saada käsitys siitä, miten velvoittavaksi rahastoyhtiöt ovat määritelleet rahastomerkintää koskevan tahdonilmaisun. Tarkastelun kohteena ovat olleet ensisijaisesti ne rahastot, joita markkinoidaan pääasiassa ammattimaisille sijoittajille. Aineisto on kerätty rahastoyhtiöiden verkkosivuilta. Pääsääntöisesti erikoissijoitusrahastot ovat luonteeltaan avoimia, mutta markkinoilla on myös ns. single investor fund -tyyppisiä ammattimaisille sijoittajille suunnattuja rahastoja. Tyypillisesti tällaisten rahastojen dokumentaatio ei ole julkisesti saatavilla. Pyydettäessä tämänkin aineiston pitäisi olla rahastoyhtiöiltä saatavilla. Tämän tutkimuksen kannalta puuttumaan jääneiden 16 erikoissijoitusrahaston dokumentaatiota ei ole pyydetty erikseen, sillä niiden ei katsottu tuovan olennaista lisäarvoa muutoinkin kattavaan aineistoon. Tutkimuksen johtopäätös on, että sijoittajan allekirjoittama merkintälomakkeen voidaan tapauskohtaisesti ja tiettyjen edellytysten vallitessa tulkita konstituoivan häntä sitovan rahastosopimuksen, jonka sisältönä on sijoituksen tekeminen tiettyyn erikoissijoitusrahastoon. Näin syntyvän sopimuksen ehdot määräytyvät pääsääntöisesti yleisien sopimusehtojen asemassa sovellettavien kyseisen erikoissijoitusrahaston sääntöjen ja rahastoesitteen sekä erikseen osapuolten kesken sovittujen ehtojen mukaan. Sopimusvapautta rajoittaa rahastoyhtiön velvollisuus kohdella rahasto-osuudenomistajia ja sellaiseksi aikovia henkilöitä tasapuolisesti. Oikeuskäytännössä on linjattu, että yhdenvertaisuusperiaate edellyttää rahastoyhtiön noudattavan kaikessa toiminnassaan johdonmukaisia ja asiakkaiden yhdenvertaisuutta kunnioittavia lähtökohtia. Tapauskohtaisesti sopimuksen ehdoista jää riippumaan, mikä merkitys allekirjoitetulla merkintälomakkeella sopimusoikeudellisesti on. Tätä kirjoitettaessa vireillä on sijoitusrahastolainsäädännön kokonaisuudistus. Uudistuksen myötä muun muassa erikoissijoitusrahastoa koskeva sääntely ehdotetaan siirrettäväksi sijoitusrahastolaista vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain yhteyteen. Uudistuksella ei kuitenkaan nähdä olevan vaikutusta rahastomerkintöjä koskevaan kansalliseen oikeustilaan, jota tässä tutkimuksessa tutkitaan. Tutkimuksessa on seurattu Suomen lainsäädäntöä 11. toukokuuta 2018 säädöskokoelmaan 361/2018 asti.
  • Parkkinen, Joonas (2017)
    Tutkielmassa tarkastellaan prekontraktuaalisia instrumentteja, pääasiassa esi- ja aiesopimuksia. Tavoitteena on selvittää näiden instrumenttien asemaa sopimusoikeuden järjestelmässä sekä niiden sisältöä, käyttötarkoitusta ja oikeusvaikutuksia. Aiesopimusten käsittelylle on tietoisesti annettu suurin painoarvo tutkielmassa, ja aiesopimusten sitovuuden ja oikeusvaikutusten käsittely on keskeisessä roolissa niihin liittyvien epäselvyyksien vuoksi. Esisopimusten osalta käsittelyssä keskitytään erityisesti sitovan esisopimuksen vähimmäisedellytysten sekä esisopimuksen sivullissitovuuden käsittelyyn. Työssä tutkitaan myös esi- ja aiesopimusten erottelua sekä niiden suhdetta toisiinsa ja joihinkin muihin samankaltaisiin instrumentteihin. Tutkielmassa pyritään lisäksi selvittämään sitä, onko prekontraktuaalisten instrumenttien suhteen vallitsevaa oikeustilaa pidettävä toivottavana ja onko olemassa keinoja tilanteen parantamiseksi. Tutkielma on pääasiassa oikeusdogmaattinen de lege lata -tyyppinen tutkimus. Tutkielmassa pyritään ensisijaisesti määrittämään ja analysoimaan vallitsevaa oikeustilaa, mutta tietyissä kohdin on erityisesti aiesopimuksia koskevan lainsäädännön puuttumiseen liittyen esitetty myös de lege ferenda -tyyppisiä pohdintoja. Tutkielmassa käsitellään jossain määrin myös muita yleisesti sopimusten neuvotteluvaiheeseen ja sopimusten syntyyn liittyviä kysymyksiä, kuten lojaliteettivelvollisuutta, sopimusvapautta ja sopimusneuvotteluihin liittyvää vahingonkorvausvastuuta. Näiden seikkojen käsittely tukee prekontraktuaalisia instrumentteja koskevaa käsittelyä, ja niiden olemassaolon tiedostaminen on tärkeää, sillä ne vaikuttavat taustalla käsiteltäessä esimerkiksi aiesopimuksen oikeusvaikutuksia ja sitovuutta. Sopimuksen syntymisen ja sopimusneuvottelujen yleisempi ymmärtäminen auttaa hahmottamaan asiayhteyttä ja laajempaa kokonaisuutta, joihin prekontraktuaaliset instrumentit liittyvät. Yksi syy siihen, että prekontraktuaaliset instrumentit on valittu tutkielman aiheeksi, on se, että niiden asemaan ja oikeusvaikutuksiin liittyy tietyssä määrin epäselvyyttä. Suomessa ei ole lainsäädäntöä koskien aiesopimuksia tai muita sitovuudeltaan lähtökohtaisesti esisopimusta heikompia prekontraktuaalisia instrumentteja, minkä takia tuomioistuimille voi olla houkuttelevaa pyrkiä soveltamaan esisopimuksia tai varsinaisia sopimuksia koskevia sääntöjä ja periaatteita myös sitomattomana pidettyihin instrumentteihin. Tämä ei välttämättä ole toivottavaa ottaen huomioon aiesopimuksilla yleensä tavoitellut oikeusvaikutukset sekä aiesopimukselle kansainvälisessä käytännössä muotoutuneen merkityksen. Esi- ja aiesopimusten vertailun yhteydessä tutkielmassa havaitaan, että tuomioistuinten käytännössä esi- ja aiesopimusten välinen ero ei näyttäydy mitenkään selkeänä. Oikeuskirjallisuudessa ja ainakin suurimmaksi osaksi myös liike-elämän toimijoiden keskuudessa esisopimusta pidetään sitovana ja aiesopimusta puolestaan sitomattomana instrumenttina. Tutkielmassa käy kuitenkin ilmi, että melko usein aiesopimuskin saa aikaan joitain sitovia oikeusvaikutuksia ja että tuomioistuimet tulkitsevat aiesopimuksia jossain määrin epäjohdonmukaisesti. Se, että aiesopimuksessa tai muussa neuvotteluvaiheen instrumentissa on sovittu kattavasti ja täsmällisesti lopullisen sopimuksen olennaisista seikoista, vaikuttaa tuomioistuimen arvioinnissa kaikista eniten sitovan esisopimuksen suuntaan. Osapuolten prekontraktuaaliselle instrumentille antama nimi ei näytä tuomioistuimessa vaikuttavan kovinkaan suuresti asiakirjan oikeudellisen luonteen ja oikeusvaikutusten arvioinnissa, vaan asiakirjan sisältö sekä osapuolten tarkoitus ja toimet ovat merkittävämpiä tekijöitä. Tutkielmassa päädytään esittämään, että voisi olla oikeustilaa selkiyttävää sekä ennakoitavuutta parantavaa säätää aiesopimuksia koskevaa lainsäädäntöä, jonka avulla sitomattomat aiesopimukset erotettaisiin selvemmin sitovista esisopimuksista. Toisaalta tutkielmassa myös tunnistetaan ongelmat, joita tällaisen lainsäädännön luomiseen liittyy. Aiesopimusten heterogeenisuudesta sekä niiden käyttötarkoitusten ja -tilanteiden moninaisuudesta johtuen yleisesti aiesopimuksia sääntelevän lainsäädännön soveltaminen käytännön tilanteisiin voisi osoittautua haastavaksi.
  • Ahola, Tatjana (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan esisopimusta Venäjän oikeusjärjestelmässä vertaillen sitä soveltuvin osin Suomen oikeusjärjestelmän mukaiseen esisopimukseen. Vertailun tarkoituksena on tuoda esiin Venäjän esisopimuksen erityispiirteet sekä hahmottaa esisopimuksen sääntelyyn ja käsitteeseen liittyvät keskeiset maiden väliset erot, mikä käsittää muun muassa esisopimuksen syntymisen edellytykset, esisopimuksesta seuraavat oikeusvaikutukset ja niiden toteutuminen Suomessa ja Venäjällä. Tämän lisäksi tarkoitus on esitellä esisopimuksen rikkomisesta aiheutuvat seuraamukset molempien vertailtavien maiden osalta. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että tietyistä eroavaisuuksista huolimatta esisopimuksen rakenne esiintyy hyvin saman sisältöisenä vertailtavien maiden oikeusjärjestelmissä ja ne vastaavat myös käsitteellisesti toisiaan. Esisopimuksen tarve tulee erityisesti esiin tilanteissa, joissa osapuolet ovat saavuttaneet asioista pitkälle menneen yksimielisyyden, jonka pohjalle he haluavat muodostaa välilleen sopimussidonnaisuuden. Huolimatta esisopimuksen hyvin samankaltaisesta rakenteesta Suomen ja Venäjän oikeudessa, esiintyy siinä myös eroavaisuuksia erityisesti esisopimuksen ehtojen ja muotovaatimusten osalta, jotka ovat Venäjällä verrattain tiukat verrattuna Suomen vastaaviin vaatimuksiin, ja muistuttavat enemmän Suomessa esiintyvän kiinteistönkaupan esisopimuksen muotovaatimuksia. Esisopimuksen erikoisuus tulee esiin siinä, että sen tarkoitus rajoittuu pääsopimuksen tekemiseen. Venäjän oikeudesta seuraa myös se, ettei kyseiseen tarkoitukseen ole liitettävissä edes pääsopimuksen toteutuksen kannalta vaadittavia toimenpiteitä (esimerkiksi asiakirjojen esivalmistelu jne.) tai niistä pidättäytymistä. Sopimusrikkomukseksi katsotaan molemmissa maissa se, että toinen osapuoli kieltäytyy pääsopimuksen solmimisesta. Tällöin Venäjällä osapuoli voidaan pakottaa pääsopimuksen tekemiseen tuomioistuinmenettelyssä, minkä lisäksi sopimusrikkomukseen syyllistyvältä osapuolelta voidaan vaatia vahingonkorvauksia, jotka tosin rajoittuvat negatiivisen sopimusedun korvaamiseen. Venäjällä eräs esisopimukseen liittyvä ongelma on kuitenkin toimeenpanon varmistamisessa niissä tapauksissa, joissa pääsopimus tulee solmittavaksi tuomioistuimen päätöksellä. Suomessa yleisin esisopimuksen rikkomiseen liitetty seuraamus on sopimussakko. Venäjällä esisopimusta koskevan tiukan sääntelyn historiallinen tausta on neuvosto-oikeudessa, jossa kyseistä sopimusta voitiin käyttää vastapuolen pakottamiseksi solmimaan sopimus ja esisopimusta käytettiin jopa sopimuksen ja siinä ilmenevien määräysten korvikkeena. Teema on erityisen ajankohtainen ja mielenkiintoinen, sillä siviilioikeudellisen sopimuksen merkitys on niin Venäjän kuin Suomenkin markkinataloudellisessa oikeusjärjestelmässä varallisuudensiirron ja erityisesti tavaranvaihdon tärkeimpiä oikeudellisia muotoja. Tämän lisäksi Venäjän sopimusoikeudelle perustana toimiva Venäjän siviilikoodeksi on hiljattain uudistettu ja sen viimeisimmät uudistukset tulivat voimaan kesällä 2015.
  • Hallamaa, Hannu (2018)
    Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2016/679, annettu 27 päivänä huhtikuuta 2016, luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta) muuttaa monia henkilötietojen käsittelyyn liittyviä kysymyksiä jäsenvaltiossa ja muualla maailmassa, sillä asetuksen vaikutus ulottuu myös EU-alueella toimiviin ulkomaisiin yrityksiin. Eräs näistä muutoksista on rekisterinpitäjän ja käsittelijän suhteen aiempaa huomattavasti tarkempi sääntely. Tietosuoja-asetus asettaa vaatimuksen erityisen kirjallisen henkilötietojen käsittelysopimuksen laatimiselle tilanteissa, joissa rekisterinpitäjä ulkoistaa henkilötietojen käsittelyä käsittelijälle. Tutkielman aiheena on EU:n tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset sopimiselle käsittelijän suorittamasta alihankinnasta. Asetus muun muassa kieltää käsittelijää käyttämästä alihankkijaa ilman rekisterinpitäjän kirjallista ennakkolupaa. Vaatimus ovat osa henkilötietojen käsittelysopimusta, joka on asetuksen soveltamisen alettua pakollinen rekisterinpitäjän ja käsittelijän välillä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla henkilötietojen käsittelyn ulkoistamisympäristö muuttuu tietosuoja-asetuksen soveltamisen alkaessa. Tutkielmassa tarkastellaan tietosuoja-asetuksen lisäksi tietosuojalainsäädännön aiempaa, vielä kirjoitushetkellä voimassa ollutta tilannetta, jossa henkilötietojen käsittelyn ulkoistamiselle asetettiin lainsäädännöllä hyvin niukasti vaatimuksia. Lisäksi käsitellään myös erilaisten ulkoistusjärjestelyjen yleistä oikeudellista olemusta, sekä pohditaan ulkoistusjärjestelyjen vakiintuneen käytännön ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen asettamien vaatimusten välistä suhdetta. Tutkielmassa käydään läpi myös muuttuvan tietosuojalainsäädännön yleistä viitekehystä ja teknologian nopean muutoksen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käyttökelpoisuudelle muodostamia haasteita. Eräs esiin nostettu asia on henkilötiedon käsite, jonka muovautuminen tulevaisuudessa aiheuttaa epävarmuustekijöitä. Kysymys henkilötiedon luonteesta on tutkimuksen pääkysymyksen kannalta olennainen, sillä sopimus henkilötietojen käsittelystä tarvitaan nimenomaisesti vain tilanteessa, jossa käsitellään henkilötietoja. Henkilötiedon käsitteen laajuuden ja avoimuuden takia voi olla epäselvää, milloin tiedonkäsittelyä ulkoistettaessa on kysymys henkilötietojen käsittelystä. Kokonaisuutena tietosuoja-asetus tuo runsaasti uusia velvoitteita niin rekisterinpitäjälle kuin käsittelijällekin. Asetuksen vaatimus kirjallisista henkilötietojen käsittelysopimuksista lisää hallinnollista kuormaa. Myös asetuksen yksityiskohtainen, mutta kuitenkin monilla tavoin tulkinnanvarainen henkilötietojen käsittelysopimuksille asettama vaatimuslista herättää kysymyksiä siitä, millainen lopulta on asetuksen mukainen käsittelysopimus. Tutkielmassa paneudutaan syvällisimmin käsittelijän suorittaman alihankinnan kysymykseen, jota avattaessa tarkastellaan useita ICT-alan ostajan ja myyjän näkemyksiä tietosuoja-asetuksen mukaisesta henkilötietojen käsittelysopimuksesta. Voidaan todeta, että EU:n yleinen tietosuoja-asetus sisältää jonkin verran liikkumavaraa käsittelijän suorittaman alihankinnan suhteen, mutta lopulta rekisterinpitäjällä on lähes ehdoton oikeus päättää henkilötietojen käsittelijöistä.
  • Helistö, Janne (2018)
    Tarkoituksena on selvittää, millaisista vaiheista kuluttajasopimuksen yksipuolinen muuttaminen koostuu ja mitä asioita elinkeinonharjoittajan on missäkin vaiheessa otettava huomioon. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon harkintavaltaa Suomella on ollut muutosoikeuden varaamista ja käyttöä koskevassa sääntelyssä ja toisaalta kuinka suuri osa lainsäädännöstä perustuu jäsenvaltioita velvoittavaan unionilainsäädäntöön. Tutkimuskysymystä lähestytään lainopin eli oikeusdogmatiikan näkökulmasta. Tutkielma edustaa pääosin käytännön lainoppia eli oikeussääntöjen tulkintaa. Tarkoituksena ei ole esimerkiksi luoda uusia käsitteitä. Toisaalta metodi on siinä mielessä systematisoiva, että tutkielmassa kootaan yhteen eri alojen lainsäädäntöä siten, että yksipuolisen muutosoikeuden pidättäminen ja käyttö jaetaan yksityiskohtaisesti eriteltyihin vaiheisiin, joista kutakin tarkastellaan eri aloja koskevan lainsäädännön kautta. Tutkielma ei ole varsinaisesti oikeussosiologinen, mutta kuluttajaoikeudellisen aiheen vuoksi psykologisilla argumenteilla on suurempi painoarvo kuin klassisessa sopimusoikeudessa. Muutosoikeuden pidättämistä koskevaan sääntelyyn vaikuttaa EU-tasolla ensinnäkin sopimusehtodirektiivi 93/13/ETY, joka velvoittaa jäsenvaltiot suojelemaan kuluttajia kohtuuttomilta ehdoilta sellaisissa tapauksissa, joissa kuluttaja ei ole voinut vaikuttaa elinkeinonharjoittajan käyttämän ehdon sisältöön. Direktiivin mukaan ehdot on laadittava selkeästi ja ymmärrettävästi eivätkä ne saa johtaa huomattavaan epätasapainoon osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien välillä. Direktiivin liitteessä oleva ohjeellinen luettelo ehdoista, joita voidaan pitää kohtuuttomina, sisältää myös ehtoja, joissa elinkeinonharjoittajalle varataan yksipuolinen muutosoikeus. Suomessa luetteloa ei ole sisällytetty lakiin, vaan sille on annettu asema oikeuslähteenä selostamalla sen sisältöä kuluttajansuojalain muutossäädöksen perusteluissa. Kun tuomioistuimen ratkaistavana on elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välinen riita, joka perustuu sopimusehtodirektiivin soveltamisalaan kuuluvaan ehtoon, sen on noudatettava direktiivin tulkintaa koskevia unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisuja, joiden mukaan ehdon kieliopillinen ymmärrettävyys ei riitä täyttämään ehtoihin kohdistuvaa avoimuuden vaatimusta, ehdon kohtuuttomuus on arvioitava viran puolesta myös ilman kuluttajan esittämää väitettä ja kohtuuttomat ehdot on todettava kokonaan mitättömiksi. Sähkösopimuksia, maakaasusopimuksia, viestintäpalvelusopimuksia, luottosopimuksia, maksupalvelusopimuksia ja matkapakettisopimuksia koskevissa direktiiveissä säädetään erikseen, että jäsenvaltioiden on suojeltava kuluttajaa yksipuolisilta muutoksilta direktiiveissä tarkemmin määritellyin tavoin. Suomessa kuluttajaa suojellaan usein tiukemmin kuin direktiivit edellyttävät. Toisaalta myös direktiivien tulkintaa koskevissa unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisuissa voidaan antaa kuluttajille oikeuksia, joiden olemassaoloa ei direktiivien sanamuodon perusteella voisi välttämättä arvata. Lisäksi Suomessa säädellään yksipuolisen muutosoikeuden pidättämistä ja käyttöä myös vakuutussopimuksiin, vuokrasopimuksiin, vesihuoltoa ja huleveden viemäröintiä koskeviin sopimuksiin, taloelementtien kauppaa ja rakennusurakkaa koskeviin sopimuksiin sekä uuden asunnon kauppaa koskeviin sopimuksiin sovellettavassa lainsäädännössä.
  • Vuorinen, Amanda (2017)
    Företagsförvärv, särskilt sådana som berör teknologibolag inom den privata sektorn, är ofta behäftade med stora utmaningar, relaterade till immateriella rättigheter och därmed även i många fall open source licenser. Frågor angående hur open source licenser kan överlåtas från en licenstagare till en annan samt vilka krav som kan ställas på säljaren har även ökat i samband med att IT-bolag och startupföretag blivit allt aktivare på den internationella marknaden för företagsförvärv. I samband med företagsförvärv aktualiseras även traditionella juridiska frågor om fel i vara och huruvida dessa rättsregler kan tillämpas även i sådana fall där felet finns i säljarens sätt att använda sig av open source och skyldighet att uppfylla kraven som open source licensen ställer på användaren. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera överlåtelsen av open source licenser från säljare till köpare i samband med företagsförvärv. Intentionen med avhandlingen är även att ur ett praktiskt perspektiv identifiera särskilda risker i samband med överlåtelse av open source licenser i företagsförvärv samt när fel i vara enligt köplagen kan anses föreligga. I avhandlingen tas även i beaktande situationer där parterna i köpebrevet inte har avtalat om när fel i vara ska anses föreligga och hur riskerna i sådana fall ska fördelas. För att kunna identifiera riskerna i samband med överlåtelse av open source licenser har jag i denna avhandling valt att separat behandla grunderna för open source licenser, företagsförvärv, överlåtelse av licensavtal samt fel i vara. Ambitionen är att analysera hur den finska lagstiftningen och grundläggande principer kring företagsförvärv går att tillämpa på open source licenser. Avhandlingen börjar med att presentera open source licenser som begrepp och juridiskt instrument på en grundläggande nivå. Även de för avhandlingen mest relvenata open source licenserna samt lagvalsfrågor och andra grundläggande avtalsrättsliga fenomen och dess tillämpning på open source licenser presenteras. Eftersom upphovsrätten onekligen har en mycket stark koppling till open source licenser och således även denna studie, behandlas förhållandet mellan dessa även kort. Efter att open source licenserna behandlats är syftet att beskriva kontexten för överlåtelsen av open source licenser i avhandlingen dvs. företagsförvärv. Företagsförvärvsprocessen beskrivs steg för steg börjande från förhandlingsfasen till signing och closing. Sedan presenteras köpebrevets utformning samt open source licensernas inverkan på säljarens garantier och innehållet i själva köpebrevet. Ett central ämne i avhandlingen är själva överlåtelsen av open source licenser. Syftet är att generellt behandla överlåtelse av open source licensavtal utgående ifrån allmänna avtalsrättsliga principer om överlåtelse av avtal. I avhandkingen presenteras även de särdrag som open source licenserna för med sig i en företagsförvärvsprocess i t.ex. due diligence processen samt vilka särskilda risker som säljaren och köparen måste ta i beaktande då köpeobjektet omfattar någon typ av öppen källkod. Avslutningsvis behandlas säljarens felansvar som kan uppstå till följd av fel i vara utgående från köplagens bestämmelser. Utöver de teoretiska feltyperna presenteras även konkreta exempel på fel i vara i samband med företagsförvärv där open source licenser överlåts till köparen.
  • Rönnbacka, Johanna (2014)
    Avhandlingen behandlar fel vid hästköp. I och med att antalet hästar under det senaste årtiondet i Finland har ökat, har även antalet hästköp ökat i jämn takt. Ett större intresse för ridning och hästport leder även till ett större antal hästar. Numera har ungefär 160 000 finländare ridning som hobby och år 2012 fanns 74 100 registrerade hästar i landet. Då mängden genomförda hästköp blir fler, ökar även mängden problem och hästköp får allt större juridisk betydelse. Problemet med hästköp är att föremålet är ett djur och bedömningen av fel i vara kan i många fall bli mycket komplicerad. I praktiken uppstår de flesta tvister på grund av hästens hälsa. Målet med avhandlingen är att analysera vad som anses vara ett fel vid hästköp, hur bedömningen av fel i häst görs till skillnad från andra föremål och vilka påföljder felet leder till. De flesta fel som förekommer är kvalitetsfel varav en stor del kan anses vara dolda fel. Rättsliga fel och rådighetsfel är däremot inte lika vanliga vid hästköp. Fel i hästar har ofta samband med hästens kritiska punkter som huvud, ben och rygg. På hästköp tillämpas de regler som över lag tillämpas vid köp av lösa saker, det vill säga samma regler som tillämpas vid exempelvis köp av en bil eller en båt. Det rör sig alltså av en tillämpning av köplagen i de flesta fall och konsumentskyddslagen i de fall där säljaren handlar i egenskap av näringsidkare och köparen är konsument. Hästen köps nästan alltid för ett visst användningsändamål. Det är användningsändamålet som ger vid handen vilka egenskaper som kan krävas av hästen. Det kan ställas högre fysiologiska krav på häst för tävlingsbruk än på en häst som köps för lättare hobbybruk eller enbart promenadridning. Det väsentliga är vad parterna, det vill säga köparen och säljaren, har avtalat om. Som utgångspunkter vid felbedömningen ses även hästens lämplighet för köparen och resultatet av en eventuell veterinärbesiktning. Eftersom föremålet för köpet är ett djur, blir tillämpningen av påföljdssystemet begränsad. Förstahandsåtgärderna avhjälpande och omleverans tillämpas sällan på hästköp. Därför blir de aktuella påföljderna prisavdrag eller hävning. Väljer köparen att behålla hästen trots felet kan ett prisavdrag bli aktuellt. Ofta är dock felet så pass allvarligt att hästen inte kan användas för det aktuella användningsändamålet och hävning är den enda tänkbara påföljden.
  • Hyppönen, Annaleena (2014)
    Tutkielmassa tarkastellaan elokuvatuotannossa erityisesti tuottajan, käsikirjoittajan ja ohjaajan välisissä suhteissa esiintyvää ongelmaa siitä, miten oikeus elokuvateoksen valmiudesta päättämiseen määräytyy. Elokuva-alalla viimekätinen päätösvalta tunnetaan ja siitä usein sovitaan nimellä final cut -oikeus. Alalla ei kuitenkaan vallitse yksimielisyyttä siitä, mitä tällä oikeudella täsmällisesti tarkoitetaan ja kenelle se lähtökohtaisesti kuuluu. Kysymys on elokuva-alan omasta käsitteestä, jota oikeusjärjestyksemme ei tunne, eikä tätä ongelmakokonaisuutta ole sellaisenaan säännelty. Elokuvateoksen valmiuden määritteleminen aiheuttaa monesti erimielisyyttä tuottajan ja tekijöiden, keskeisesti ohjaajan ja käsikirjoittajan, välisissä suhteissa. Tuottajan tavoitteena on myydä elokuvaa, ja tuottaja myös vastaa elokuvan taloudellisesta puolesta ja sisällöstä suhteessa ulkopuolisiin. Elokuvan oikeudet myydään ja rahoitus kerätään pääsääntöisesti ennakkoon. Rahoittaja- ja ostajatahot saattavat asettaa elokuvan sisällölle vaatimuksia jo etukäteen, ja tuottajan on varmistettava, että elokuva valmistuu sovitunlaisena. Elokuvan tekijät puolestaan usein vetoavat päätösvaltansa tueksi tekijänoikeuksiin. Vallitsevien näkemyserojen voidaankin nähdä pohjautuvan copyright- ja droit d’auteur -tekijänoikeusjärjestelmien omaksumiin erilaisiin malleihin elokuvateoksen oikeudenhaltijuudesta. Tutkielman tavoitteena on selvittää final cut -kysymystä ja sen ratkaistavuutta sopimuksin. Tutkielmassa final cut -oikeudella tarkoitetaan oikeutta päättää elokuvan lopullisesta, julkaistavaksi tulevasta muodosta ja sisällöstä. Tutkimuskysymyksenä on kartoittaa sitä, onko kysymys final cut -oikeudesta sopimusoikeudellinen vai tekijänoikeudellinen kysymys, ja millaisia siihen liittyviä oikeuksia eri intressitahoille kuuluu. Toinen laajempi tavoite on tutkia oikeudesta sopimista, eli tuoda esiin ne tekijänoikeudelliset ja muut merkitykselliset seikat, joita tuotannon sopimuksissa tulee ottaa huomioon. Tavoitteena on hahmottaa sopimusvapauden laajuutta ja raamit sille, missä määrin käsikirjoittaja, ohjaaja ja tuottaja voivat sopia elokuvateoksen valmistumiseen liittyvästä päätösvallasta ja mitkä tekijät tai näkökohdat tähän vaikuttavat. Tutkimuskysymykseen pyritään vastaamaan selvittämällä elokuvateokseen liittyviä tekijänoikeuksia, kysymykseen tulevia sopimustyyppejä sekä sopimusoikeuden yleisiä oppeja. Tarkastelun keskiössä ovat tekijänoikeussuojan edellytykset, sisältö ja oikeuksien luovutettavuus sekä toisaalta sopimusten tulkintaa koskevat periaatteet. Tekijänoikeudella on sekä varallisuusoikeudellinen että persoonallisuusoikeudellinen puolensa. Suomen tekijänoikeuslaki edustaa mannermaista droit d’auteur -perinnettä, ja juridiset henkilöt voivat saada tekijänoikeuksia vain luovutusten kautta. Olennaisia tarkastelun kohteita ovat tekijänoikeuden suhteet oikeuteen saattaa teos ensi kerran julkisuuteen ja teoksen muuttamiseen, eli millainen oikeus tekijällä on muutosten vastustamiseen tekijänoikeuden nojalla ja mitä pidetään loukkaavana. Tekijänoikeuden erityisen luonteen vuoksi tekijänoikeuden luovutukseen ei kaikilta osin sovelleta samoja periaatteita kuin varallisuusoikeuksien luovutukseen yleensä. Moraaliset oikeudet eivät pääsääntöisesti ole luovutettavissa, ja muutoinkin luovutussopimuksia koskee lähtökohtaisesti suppean tulkinnan periaate. Tutkimusongelman käsittelyssä nousee esille myös työsopimustyypin ja työnantajan direktio-oikeuden merkitys. Tekijänoikeuden osalta työsuhteissa luotuja teoksia koskee niin sanottu normaalikäyttösääntö, ja toisaalta työnantajan direktio-oikeus tarkoittaa oikeudellisesti merkityksellistä valtaa antaa työntekoa ja sen järjestelyjä koskevia määräyksiä. Lopuksi tutkielmassa kiinnitetään huomiota päätösvaltakysymyksiä ympäröiviin sopimusteknisiin ja -taktisiin käytännön näkökohtiin sekä riskienhallintaan sopimuksen teossa. Tutkielman näkökulma on lähtökohtaisesti osapuolten suhteen neutraali, mutta sopimista tarkastellaan kuitenkin tuotannon häiriöttömän sujumisen tavoitteesta käsin. Tutkielmassa päädytään siihen, ettei moraalisten oikeuksien suoma tekijän oikeus kieltää teokseensa kajoaminen ja sen muuttaminen moraalisia oikeuksia loukkaavalla tavalla ole välttämättä yhtä kuin oikeus päättää teoksen lopullisesta muodosta. Päätösvallan jakautuminen jää pitkälti sopimuksenvaraiseksi. Tutkimuksen myötä on kuitenkin havaittu ongelmalliseksi, ettei yhteistekijöiden keskinäisiä suhteita ole oikeudessamme erityisesti säännelty, nimenomainen teoksen ensimmäistä julkistamista koskeva oikeus puuttuu, eikä elokuvan tekijöiden moraalisten oikeuksien käyttöä ole rajoitettu kuten monissa muissa maissa.
  • Storsjö, Isabell (2020)
    Denna avhandling tog avstamp i 2020 års koronakris, och de utmaningar som den globala handeln möter på grund av pandemin och de åtgärder som myndigheter vidtagit för att skydda befolkningar. Under våren och sommaren 2020 har både finländska och i andra länder verkande jurister och advokatbyråer kommenterat pandemin och dess olika effekter, och en fråga som lyfts fram är huruvida force majeure blir tillämpligt. Force majeure-klausuler är vanliga, särskilt i internationella avtal, för att precisera ansvarsbefriande omständigheter. Force majeure (eller en force majeure-klausul) innebär, att när en viss typ av oförutsebar, exceptionell, på förhand fastställd händelse, som ligger bortom parternas kontroll, inträffar och hindrar en eller båda från att fullgöra sina avtalsenliga förpliktelser (åtminstone tillfälligt), så inträder en eller flera följder i form av ansvarsbefrielse vid icke fullgjord skyldighet, ändring i delar av förpliktelserna, eller bortfall eller suspension av förpliktelser. I avhandlingen används en pragmatisk, interdisciplinär forskningsansats, var juridik kombineras med disciplinen Supply Chain Management. Syftet är att granska huruvida force majeure är något som företag kan åberopa för att bli befriade från ansvar vid brist i fullgörelse av avtalsenliga förpliktelser, med utgångspunkt i ett försörjningskedjetankesätt och i ljuset av de utmaningar som företag – i egenskap av aktörer i globala försörjningskedjor och avtalsparter i internationella avtal – står inför på grund av COVID-19-pandemin. För granskningen används källmaterial som inkluderar traditionellt material enligt rättsvetenskaplig forskning (lagar, förarbeten, domstolsavgörande och juridisk litteratur). Avhandlingen redogör för force majeure-begreppets element i ett allmänt obligationsrättsligt sammanhang, inom ramen för finsk rätt, och i ett reellt kontext, det vill säga globala försörjningskedjor och koronakrisen. För det första kartlägger avhandlingen, både på en generell nivå och ur ett finskt perspektiv, vilka förutsättningar som måste uppfyllas eller vilka omständigheter som ska föreligga för att force majeure ska vara tillämpligt, och vilka rättsverkningar fastställandet av att dessa föreligger har. För det andra diskuterar avhandlingen huruvida sjukdomsutbrott och pandemi, samt myndighetsåtgärder med anledning av dessa, kan utgöra force majeure-händelser. För det tredje redogör avhandlingen för hur inkluderingen av en force majeure-klausul i ett avtal ska tolkas enligt finsk rätt. För det fjärde diskuterar avhandlingen olika aspekter som framträder när det juridiska begreppet force majeure och den aktuella COVID-19-pandemin granskas utgående från en interdisciplinär ansats, var juridik och ett försörjningskedjeperspektiv kombineras. Som resultat av den granskning som gjorts, kan det konstaterades att sjukdomsutbrott, epidemi och pandemi inte hittills haft särskilt stor roll vid uppgörande eller tillämpning av force majeure-reglering, framför allt inte i den finska lagstiftningen och rättspraxisen, men antagligen inte heller (på basen av litteraturen och yrkesutövande juristers skrivelser) i företags avtalspraxis. Åtminstone kan man dra slutsatsen att det inte ska antas att termen ”pandemi” kategoriskt kan befria säljare från ansvar vid icke fullgjorda förpliktelser. På basen av den granskning som gjorts, kan man dra slutsatsen att det inte finns entydiga lösningar gällande tillämpningen av force majeure på internationella avtal i ljuset av COVID-19-pandemin, varken internationellt eller ur ett finskt perspektiv – vilket delvis kan bero på att eventuella tvister inte ännu nått de högre domstolarna. När det kommer till kritan är det i det enskilda fallet, med beaktande av särdragen i det enskilda avtalsförhållandet och på basen av omständigheterna i fallet, som det måste bedömas om det föreligger force majeure som kan befria den ena parten från ansvar vid brister i fullgörelse av avtalsförpliktelser. Det kan vara ändamålsenligt för företag att inkludera en force majeure-klausul i kontrakt, särskilt med avtalsparter i andra länder, men klausulerna bör anpassas till det enskilda avtalsförhållandet, och både sedvänja, bransch och parternas vilja bör tas i beaktande. Avtalsparter borde vara uppmärksamma på vilken lag de avser vara tillämplig på avtalet för att utröna hur de med en force majeure-klausul vill begränsa eller utöka befrielsemöjligheterna enligt den lagen, och om man avser att klausulen ersätter tillämplig lag. Detta utesluter nödvändigtvis inte att tillämplig lag ändå kan komplettera force majeure-villkoret, men klargör möjligen parternas avsikt med villkoret. Det verkar också kunna finnas utrymme för mer kommunikation mellan SCM-praktiker och jurister, för att bättre ta försörjningskedjerisker i beaktande när avtal, som formaliserar länkarna mellan noderna i försörjningskedjan, ska slutas.
  • Enlund, Josefin (2020)
    Under en avtalsförhandling bär vardera parten enligt huvudregel själv ansvar för de kostnader som hänför sig till förhandlingen samt risken för att något slutgiltigt avtal inte träffas. Detta innebär att vardera parten har rätt att inleda och avbryta en avtalsförhandling utan att det medför skadeståndsansvar. Parternas beteende under en avtalsförhandling kan dock få betydelse ur ett skadeståndsrättsligt perspektiv då en avtalsförhandling avbryts. Läran om culpa in contrahendo härstammar ursprungligen från Tyskland och avser oaktsamhet vid avtalsingående. Enligt läran om culpa in contrahendo kan ett vårdslöst eller klandervärt beteende under en avtalsförhandling utgöra en grund för skadeståndsrättsligt ansvar vid en avbruten avtalsförhandling. Eftersom läran om culpa in contrahendo inte regleras i finsk lagstiftning och enbart i begränsad utsträckning varit föremål för högsta domstolens avgörande, råder det oklarhet beträffande läran och dess tillämpning i Finland. Syftet med avhandlingen är att utreda gällande rätt beträffande förhandlingsansvar vid avbrutna avtalsförhandlingar. Forskningsmetoden är rättsdogmatisk och avhandlingen strävar efter att utreda förhandlingsansvarets ansvarsform, utreda under vilka förutsättningar ett förhandlingsansvar kan uppkomma samt undersöka hur rena ekonomiska skador kan ersätts vid avbrutna avtalsförhandlingar. För att besvara avhandlingens forskningsfrågor tillämpas skriven lag, förarbeten, prejudikat, doktrin, allmänna rättsprinciper samt främmande rätt. Beträffande förhandlingsansvarets systematisering står det klart att förhandlingsansvaret inte riktigt passar in i någondera av de traditionella ansvarsformerna. Utgående från praxis och doktrin torde förhandlingsansvaret utgöra en form av utomkontraktuellt ansvar som inrymmer drag av det kontraktuella ansvaret, men som inte baserar sig på bestämmelserna i skadeståndslagen. Således utgör förhandlingsansvaret en självständig gren av utomkontraktuellt ansvar. Vad gäller ansvarsgrunderna, kan förhandlingsansvar uppkomma enligt principerna om vållande vid avtalsingående då en part drar sig ur en avtalsförhandling utan orsak – i synnerhet då en part uppsåtligen eller av oaktsamhet ger den andra parten skäl att förlita sig på att ett avtal kommer ingås eller då en part på ett klandervärt sätt låter upprätthålla en sådan tilltro. Uppsåtligt eller oaktsamt vilseledande av en förhandlingspart kan således utgöra en ansvarsgrund för förhandlingsansvar. Inom doktrinen finns det ytterligare förslag på omständigheter och/eller beteenden hos en part som skulle kunna föranleda förhandlingsansvar vid en avbruten avtalsförhandling. Då förhandlingsansvar väl aktualiseras utgår ersättningen enligt huvudregel från det negativa kontraktsintresset. Rättsutvecklingen har dock påvisat att den traditionella användningen av det negativa- och positiva kontraktsintresset delvis har flutit samman när det gäller ersättning för vållande vid avtalsingående.
  • Saavola, Viktor (2018)
    Avhandlingens syfte är att på basen av den rättsdogmatiska metoden undersöka möjligheten att ålägga ansvar för avtalsförpliktelser på tredje man genom att tillämpa ansvarsgenombrott i avtalsförhållanden. Ett av de mest centrala elementen som kännetecknar aktiebolag som bolagsform är aktieägarens begränsade ansvar. Utgångspunkten är att aktieägare endast ansvarar för aktiebolagets förpliktelser med det kapital de insatt i bolaget. Genom ansvarsgenombrott, som är en undantagsregel till ansvarsfriheten, åsidosätts aktiebolagets skilda rättssubjektivitet och aktieägaren åläggs ansvar för aktiebolagets förpliktelser. I denna avhandling granskas fe-nomenet ansvarsgenombrott utgående från doktrin och rättspraxis. Ansvarsgenombrott är ett oenhetligt rättsfenomen. Rättslärda har varit oeniga om dess tillämpbarhet och förut-sättningar. I relativt nya avgöranden har dock de högsta rättsinstanserna i både Finland och Sverige uttryckligen hänvisat till olagstadgat ansvarsgenombrott i sina domskäl och grundat sina domar på fenomenet. Domstolarna har dock i dessa fall även konstaterat att ansvarsgenombrott huvudsakligen är tillämpbart endast i fall som berör utomobligatoriska förhållanden, t.ex. när aktiebolagsformen har använts för att kringgå lagstadgade ersättningar, eller fall av utomobligatoriskt skadestånd där dotterbolag, som formellt ansvarar för skadan, har utrustats med otillräckligt kapital för den verksamhet som utövas. Möjligheten till att tillämpa ansvarsgenombrott i avtalsförhållanden har dock inte uteslutits helt och hållet. Flera nordiska rättslärda anser att det i vissa äldre prejudikatfall, speciellt i svensk rättspraxis, har tillämpats ansvarsge-nombrott för avtalsförpliktelsers del. Andra däremot är av avvikande åsikt och anser att tredje man i ifrågava-rande fallen har ålagts ansvar genom att tillämpa andra, mer etablerade civilrättsliga rättssatser. Dessa rättsfall analyseras utgående från de rekvisit för ansvarsgenombrott som Finlands Högsta domstol formade i fallet KKO 2015:17 för att konstatera om och utgående från analysen görs vissa alternativa tolkningsförslag.
  • Tuomala, Annika (2012)
    Tutkielmassa tarkastellaan grynderiurakoinnin vastuujärjestelmän kehitystä instituution synnystä aina nykyaikaan asti. Grynderiurakointi on kehittynyt Suomessa itsekseen, eikä ulkoisen vallan tai ulkomailta kopioidun sääntelymallin kautta. Lisäksi rakennusalalla vallitseva käytäntö on muokannut järjestelmää omaan suuntaansa. Grynderiurakoitsijoista on kehityksen myötä käytetty eri nimikkeitä, kuten Gründer, perustajaurakoitsija, perustajaosakas ja asunnontuottaja. Tutkielman näkökulma on erityisesti oppihistoriallinen. Lisäksi huomiota kiinnitetään osakkeenostajan aseman kehitykseen. Työn alussa tarkastellaan grynderiurakoinnin alkua ja niitä syitä, jonka takia järjestelmä kehittyi sellaiseksi kuin se on. Sittemmin RS-järjestelmällä pyrittiin paikkaamaan toiminnassa ilmenneitä väärinkäytöksiä ja parantamaan asunto-osakkeenostajan asemaa. 1980-luvulla oikeuskäytännössä ja oikeustieteessä kehitettiin oppi grynderivastuusta, jonka perusteella grynderiurakoitsijaa arvosteltiin ankarammin edellytyksin kuin normaaliurakoitsijaa. 1990-luvulla sopimusperusteinen itsesäätely korvattiin asuntokauppalain mukaisella lakiperusteisella suojajärjestelmällä. Lainsäädännön valmistelussa hyödynnettiin kokemuksia RS-järjestelmästä ja oikeuskäytännössä vakiintuneesta linjasta. Tutkielman lopuksi esitetään lyhyt yhteenveto kehityksen yleispiirteistä ja esitetään muutamia huomioita grynderiurakoinnin nykytilasta mielenkiintoisimpine oikeuskysymyksineen. Työssä ei käsitellä perustajarakennuttamista eikä valtion lainoittamaa arava-tuotantoa.
  • Heiskanen, Ilona (2020)
    Vaikka hankintaoikeuteen liittyvät oikeuskeinot ovat pääasiassa julkisoikeudellisia, voi hankintasopimus tulla arvioitavaksi myös yksityisoikeudellisesta näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään, mitä yksityisoikeudellisia oikeuskeinoja voitaisiin soveltaa sellaisiin lain vastaisiin hankintasopimuksiin tai sopimusmuutoksiin, jotka on jätetty kilpailuttamatta. Yksityisoikeudellisten oikeuskeinojen käyttämistä tarkastellaan sellaisten potentiaalisten tarjoajien kannalta, jotka eivät ole voineet osallistua tarjouskilpailuun, koska hankinta on tehty laittomana suorahankintana. Ongelmat nousevat esiin erityisesti yhtiömuotoisten hankintayksiköiden toiminnan yhteydessä. Lain vastaisten hankintasopimusten arvioiminen edellyttää sekä velvoiteoikeudellista että hankintaoikeudellista pohdintaa. Tutkimuksessa käytetään hankintaoikeuden yksityisoikeudellisista oikeuskeinoista termiä hankintaoikeuden yksityisoikeudellinen täytäntöönpano, joka voi soveltua hankintalain julkisoikeudellisia oikeussuojakeinoja täydentäen. Nämä oikeuskeinot sisältävät hankintaoikeudellisen vahingonkorvauksen, lain vastaisen hankintasopimuksen pätemättömyyden sekä irtisanomisen. Hankintalaissa ei ole säännöksiä pätemättömyydestä, vaan hankintasopimusta voidaan pitää yksityisoikeudellisesti pätevänä, vaikka hankintalain keskeisimpiä velvoitteita oltaisiin rikottu. Hankintasopimusten pätevyyttä voidaan kuitenkin tarkastella myös muun lainsäädännön, kuten oikeustoimilain, valossa. Sopimusoikeudessa pätemättömyys on liitetty vahvasti lain vastaisiin sopimuksiin. Sopimus saattaa olla lain tai hyvän tavan vastainen, mikä voi johtua esimerkiksi siitä, että sopimuksen sisältö tai sen tekemisen olosuhteet ovat lain vaatimusten tai kieltojen vastaiset. Teon kiellettyisyys voi perustua myös lainsäädännön analogiseen vaikutukseen. Hankintalain 136 §:n voidaan katsoa sisältävän lain kiertämisen kiellon. Sopimuksen lain tai hyvän tavan vastaisuuden yhteydessä tarkastellaan myös oikeustoimilain 33 §:n yleislauseketta kunnianvastaisesta ja arvottomasta menettelystä. Tutkimuksessa selvitetään oikeudellista perustaa sille, miten lain vastaisten hankintasopimusten sitovuus ja pätevyys voidaan asettaa kyseenalaiseksi sekä otetaan kantaa oikeustoimilain joustavien säännösten soveltamisen puolesta lain vastaisten hankintasopimusten tilanteissa. Tukea haetaan sekä oikeuskäytännöstä että oikeuskirjallisuudesta. EUT on ratkaisussa C-503/04 komissio vs. Saksa katsonut, ettei luottamuksensuojaan tai sopimuksen sitovuuteen voida vedota, jos yhteisön oikeuden säännöksiä ollaan vakavasti rikottu. Tutkimuksen puolletaan näkemystä, jonka mukaan potentiaalinen tarjoaja voisi vedota lain vastaisen hankintasopimuksen pätemättömyyteen oikeustoimilain 33 §:n perusteella. Oikeuskäytännöstä löytyy relevantti linjaus erityisesti pitkäaikaisten hankintasopimusten tulkintaa koskien. Ratkaisussa KHO 2009:88 korkein hallinto-oikeus on todennut yksittäisten hankintasopimusten vaarantavan markkinoiden toimivuutta ja rajoittavan kilpailua. KHO on katsonut, että erityisesti pitkäkestoiset hankintasopimukset voivat muodostaa kilpailunrajoituksen. Oikeustoimen pätemättömyys voidaankin kohdistaa sen sisältöön, mikä puoltaisi oikeustoimilain mukaisen pätemättömyyden soveltumista kestoltaan liian pitkiin hankintasopimuksiin tai olennaisiin sopimusmuutoksiin. Ratkaisu tukee myös hankinta- ja kilpailuoikeuden välistä analogiaa, jota on tutkimuksessa hyödynnetty. Vaikka pätemättömyyden tarkasteleminen on tutkimuksessa keskeistä, lienee kyse kuitenkin käytännössä usein vahingonkorvauskanteista. Vahingonkorvaus onkin tyypillinen oikeuskeino lain vastaisten hankintasopimusten tapauksissa ja voi vaikuttaa myös pätemättömyyden arvioimiseen. Hankintalain 137 §:n mukaista irtisanomista käsitellään myös erityisesti sopimuksen sitovuuden näkökulmasta. Kaiken kaikkiaan hankintaoikeuden oikeuskeinoja sekä hankintaoikeudellista järjestelmää täytyisi tulkita kokonaisuutena ja tapauskohtaisesti.
  • Pietilä, Pinja (2014)
    Hankintasopimuksen syntymisestä julkisissa hankinnoissa on jo pitkään vallinnut erimielisyyksiä, ja keskustelu aiheesta nousi jälleen ajankohtaiseksi KKO:n ratkaisun 6.9.2007 nro 1857 ja vuoden 2010 hankintalain oikeussuojauudistuksen jälkeen. Hankintasopimuksen syntymisestä on katsottu vallitsevan tulkintaristiriita, sillä yleisissä tuomioistuimissa hankintasopimuksen syntymiseen on sovellettu oikeustoimilain mukaista tarjous-vastaus-mekanismia, jolloin sopimus on katsottu syntyneeksi hankintapäätöksen tiedoksiannolla. Hankintalain mukaista hankintasopimuksen tekemistä taas on hankintalakia soveltavien erityistuomioistuinten vakiintuneessa oikeuskäytännössä tulkittu niin, että hankintalain tekemisellä hankintalaissa tarkoitetaan sitä ajankohtaa, jolloin hankintasopimus allekirjoitetaan. Hankintasopimuksen syntymistä koskevaa kysymystä on nähdäkseni käsitelty huomattavan vähän tulkinnan vaikutukset huomioon ottaen. Hankintasopimuksen syntymisellä on nimittäin merkitystä sekä vahingonkorvaus- että sopimusoikeudellisestikin. Lisäksi kysymys koskee vielä kolmannen oikeussuojaa, ja sillä on nähdäkseni myös EU-oikeudellista relevanssia. Tutkimuskysymykseni kuuluukin, että miten ja milloin hankintasopimuksen julkisissa hankinnoissa tulisi syntyä. EU:n hankintadirektiivit ovat juuri 17.4.2014 uudistuneet, ja uuden kotimaisen hankintalain on määrä tulla voimaan keväällä 2016. Kysymyksen lopullinen ratkaiseminen on siis juuri nyt ajankohtaista. Akateemisessa diskurssissa tulkintaristiriita on näyttäytynyt kahden eri lain säännöksen välisenä ristiriitana. Yleisten tuomioistuinten oikeuskäytäntöä ja varsinkin KKO:n ratkaisua 6.9.2007 nro 1857 on pidetty ongelmallisena, sillä sen on katsottu olevan vastoin hankintalakia soveltavien erityistuomioistuinten vakiintunutta oikeuskäytäntöä. Oikeustoimilain soveltamista hankintasopimuksen syntymiseen on lisäksi pidetty myös EU-oikeuden vastaisena. Entisen Yhteisön tuomioistuimen Itävaltaa koskevien ratkaisujen mukaisesti reaalikeinojen, kuten hankintapäätöksen kumoamisen, on aina oltava ensisijaisia muutoksenhakukeinoja hankintamenettelyssä. Oikeusturvadirektiivin mukaisesti jäsenvaltiolla on kuitenkin mahdollisuus rajoittaa reaalikeinojen soveltamista siten, että reaalikeinot ovat käytettävissä ainoastaan ennen hankintasopimuksen tekemistä. Suomi ja useat muut jäsenvaltiot ovat direktiivin nojalla päätyneet soveltamaan muutoksenhakujärjestelmää, jossa hankintapäätöksen kumoaminen tai muut reaalikeinot eivät enää siis tule kyseeseen hankintasopimuksen tekemisen jälkeen. Kotimaisten yleisten tuomioistuin-ten oikeuskäytännön on siksi katsottu olevan EU-oikeuden vastaista, sillä tällainen tulkinta estää hävinneiden tarjoajien mahdollisuuden reaalikeinojen soveltamiseen. Oikeustoimilain sopimuksen syntymistä koskevan tulkinnan mukaan hankintasopimus on nimittäin aina syntynyt ennen kuin muutoshakemus on edes tullut vireille. Nähdäkseni varsinainen tulkintaristiriita on kuitenkin huomattavasti edellä kuvattua monimutkaisempi, sillä kotimaisessa hankintalakia soveltavien erityistuomioistuinten oikeuskäytännössä sekä osittain oikeuskirjallisuudessakin hankintasopimuksen tekeminen on vastoin yleisen sopimusoikeuden systematiikkaa ja EU-oikeuden tarkoitusta erotettu hankintasopimuksen siviilioikeudellisesta syntymisestä. Hankintasopimuksen on siviilioikeudellisesti edelleen EU-oikeudellisesta sääntelystä huolimatta voitu katsoa syntyvän hankintapäätöksen tiedoksiannolla. Hankintasopimuksen tekeminen sen sijaan on erotettu omaksi muodolliseksi toimekseen, jossa sopimuksen allekirjoittamisen ainoana vaikutuksena on se, ettei sen jälkeen reaalikeinoja voi enää soveltaa. Nähdäkseni kuitenkin EU-oikeuden ja kansainvälisen hankintasopimuksen tekemistä koskevan sääntelyn tarkoituk-sena on nimenomaan ollut sopia hankintasopimuksen syntymisestä toisin. Koska hankintapäätöksen kumoamisella on osapuolten oikeuksiin ja velvollisuuksiin nähden pitkälle meneviä vaikutuksia, on hankintapäätöksen kumoaminen siviilioikeudellisen sopimuksen syntymisen jälkeen nähty pacta sunt servanda -periaatteen ja sopimusten loukkaamattomuuden kannalta ongelmallisena. Odotusajasta, jonka aikana hankintasopimusta ei saa tehdä, on säädetty nimenomaan siksi, etteivät tuomioistuimet joutuisi jälkikäteen puuttumaan jo syntyneisiin sopimuksiin. Nähdäkseni ei myöskään ole sopimusoikeutemme keskeisten periaatteiden kannalta ongelmatonta, mikäli hankintasopimus syntyy hankintapäätöksen tiedoksiannolla, sillä hankintapäätös ei ole lainvoimainen, ja se saattaa vielä kumoutua. Katsoakseni hankintapäätös on hallintopäätöksen kaltainen instrumentti, eikä sitä pitäisi edes tulkita oikeustoimilain mukaiseksi sopimuksen synnyttäväksi vastaukseksi. Näillä perusteilla hankintaso-pimuksen tulisi mielestäni siviilioikeudellisesti syntyä hankintalain 76 §:n mukaisesti, eli vasta erillisen hankintasopimusasiakirjan allekirjoituksella.
  • Salparanta, Annika (2014)
    I juris magisteravhandlingen undersöks huruvida situationer av hardship regleras i CISG. Med hardship avses en situation då kostnaden för ena partens fullgörelse har ökat eller värdet på andra partens fullgörelse har minskat. Hardship medför dock ingen omöjlighet att prestera. Syftet med avhandlingen är att klargöra ifall CISG reglerar situationer hardship, och vad som är rekvisiten för CISG art. 79(1). Det kan argumenteras för att det föreligger en lucka i CISG och frågan således inte har lösts i CISG, och därför undersöks huruvida problemet enligt CISG art. 7(2) skall lösas i enlighet med de allmänna principer som konventionen är grundad på eller, om sådana principer saknas, enligt den lag som är tillämplig enligt internationellt privaträttsliga regler. Jag undersöker även ifall konventionen möjligtvis kan utfyllas med internationella principsamlingar, såsom Unidroit Principles eller Principles of European Contract Law. Undersökningen visade att hardship idag är en situation som regleras i CISG art. 79. På grund av det här finns inget behov av att lösa frågan i enlighet med de allmänna principerna som CISG är grundad på eller den lag som blir tillämplig enligt internationellt privaträttsliga regler. Oklart är dock ännu hur mycket dyrare det måste bli för att en part skall befrias från skadeståndsskyldigheten
  • Krokfors, Kristian (2019)
    I kommersiella finansieringsavtal används ofta olika avtalsvillkor för att kontrollera att låntagaren fortsättningsvis har en sådan ekonomisk ställning och agerar på ett sådant sätt att den kan återbetala lånet, MAC-klausulen är ett sådant villkor. För att kunna tillämpa MAC-klausulen krävs att väsentliga negativa ändringar skett i låntagarens omständigheter eller förhållanden och en lyckad tillämpning av villkoret ger långivaren rätt att kräva återbetalning av ett utbetalat lån i förtid. Villkoret härstammar det från den anglo-amerikanska rättsmiljön och därmed kan det hända att insolvensrättsliga rättsinstitut gör tillämpning av klausulen onödigt, omöjligt eller olönsamt i ett finskt låneavtal. Dessutom kan det uppstå överlappningar och mot-stridigheter med finländska avtalsrättsliga rättsinstituten på grund av att villkoret ursprungligen formulerats i enighet med en annan rättsmiljö. Studiens ändamål är att utreda om tillämpning av en MAC-klausul har någon självständig juridisk betydelse för indrivningen av ett utbetalat lån i ett finskt kommersiellt låneavtalsförhållande eller om den inte har det. Studien granskar långivarens faktiska möjligheter att få lånet indrivet med hänsyn på låntagarens betalningsförmåga, insolvens-rättsliga indrivningsförbud och återvinning till konkursbo. Studien jämför också läran om befarat avtalsbrott med möjligheten att driva in lånet med stöd av MAC-klausulen för att konstatera om den finska rätten ger en allmän möjlighet till indrivning som är lika vidsträckt som den möjlighet till indrivning MAC-klausulen ger. Utöver detta undersöks också ifall MAC-klausulen oundvikligen kommer jämkas med stöd av 36 § i rättshandlingslagen.
  • Seitz, Nina (2016)
    Tutkielmassa tarkastellaan henkilötietojen suojan asettamia rajoituksia sille, millaisia tietoja luotonantajan on mahdollista hyödyntää täyttäessään kuluttajansuojalain 7 luvun 14 §:ssä asetettua velvollisuutta arvioida kuluttajan luottokelpoisuus ennen luottosopimuksen tekemistä. Kuluttajan luottokelpoisuuden arvioinnin velvollisuus pohjautuu kulutusluottodirektiiviin 2008/48/EY, ja sen taustalla on vaikuttanut toisaalta tarve ehkäistä kuluttajien ylivelkaantumista, mutta toisaalta myös vaikuttaa luotonantajien luottoriskeihin. Tutkielmassa tarkastellaan näiden sääntelyn taustalla vaikuttavien tavoitteiden merkitystä säännöksen tulkinnalle. Kyseessä on lainopillinen tutkimus, jossa vastataan kysymykseen siitä, millaisia edellytyksiä henkilötietojen suoja asettaa kuluttajan luottokelpoisuuden arvioinnille. Tutkielmassa käsitellään erityisesti sitä, millaisia tietoja luotonantajan on mahdollista käyttää kuluttajan luottokelpoisuuden selvittämisessä. Kysymystä tarkastellessa otetaan kantaa myös siihen, mikä asema henkilötietojen suojalla on Suomen oikeusjärjestyksessä. Aihetta lähestytään kuluttajansuojan näkökulmasta ja tutkielmassa pyritäänkin huomioimaan luottotietojen sääntelykokonaisuus, joka muodostuu henkilötietojen suojaa, kuluttajansuojaa sekä luottolaitoksia koskevasta sääntelystä. Tutkielmassa otetaan kantaa vastuullisiin menettelytapoihin kuluttajaluotonannossa ja tuodaan esiin niitä ongelmia, joita luottomarkkinoilla esiintyy kuluttajaluotonannon osalta. Tutkielmassa tuodaan myös esiin erilaisia näkökulmia kuluttajansuojaan luottomarkkinoilla ja otetaan kantaa myös siihen, olisiko luottosopimus katsottava sellaiseksi sopimukseksi johon kuluttajalla voitaisiin katsoa olevan oikeus nykyisessä luottoyhteiskunnassa. Tätä tarkastellaan erityisesti ottaen huomioon kuluttajansuojalakiin asuntoluottodirektiivin pohjalta esitetyt muutokset. Lopuksi tutkielmassa tarkastellaan myös kuluttajaluottoja ja henkilötietojen suojaa koskevaa valvontaa sekä seuraamuksia luottokelpoisuuden arvioinnin laiminlyönnistä.