Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Saari, Marianna (2023)
    Eri maiden oikeusjärjestyksissä vakiintuneen jaottelun mukaan ansiotyötä tehdään lähtökohtaisesti joko työsuhteessa työntekijänä tai itsenäisenä yrittäjänä. Kansainvälisesti tarkasteltuna on kuitenkin tullut yhä yleisemmäksi teettää työtä olosuhteissa, joissa työntekosuhteen oikeudellinen luonne on epäselvä tai henkilön työsuhde on tietoisesti pyritty naamioimaan muuksi oikeussuhteeksi työlainsäädännön ja työehtosopimusten kiertämiseksi. Keskustelun kohteena on ollut etenkin sellaisten työn suorittajien oikeudellinen asema, jotka ovat muodollisesti itsensätyöllistäjiä, mutta työskentelevät työsuhteelle tyypillisissä olosuhteissa. Tällaisia työn suorittajia on kuvattu näennäisyrittäjiksi tai näennäisesti itsenäisiksi ammatinharjoittajiksi. Tässä tutkielmassa tarkastellaan näennäisyrittäjyyden käsitteen oikeudellista sisältöä ja merkitystä Suomessa ja Ruotsissa sekä maiden näennäisyrittäjyyttä koskevan oikeudellisen sääntelyn eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkielman metodeina käytetään lainoppia ja oikeusvertailua. Suomen ja Ruotsin kansallisten oikeuslähteiden tarkastelun perusteella huomataan, että näennäisyrittäjyyden käsite ei esiinny maiden laintasoissa säännöksissä tai oikeuskäytännössä, eikä sitä voida pitää erityisen vakiintuneena käsitteenä Suomen ja Ruotsin oikeusjärjestyksissä. Vaikka näennäisyrittäjyyden käsite ei ole kansallisten oikeuslähteiden näkökulmasta vakiintunut, on Suomen ja Ruotsin oikeudessa otettava huomioon Euroopan unionin oikeudessa esiintyvä näennäisesti itsenäisen ammatinharjoittajan käsite. Näennäisesti itsenäisen ammatinharjoittajan käsitettä on käytetty unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä, direktiivien johdanto-osassa, alustatyötä koskevassa direktiiviehdotuksessa ja muissa EU-asiakirjoissa, ja niiden perusteella käsitteelle voidaan määrittää varsin selkeä oikeudellinen ydinsisältö. Näennäisyrittäjyyttä koskevan oikeudellisen sääntelyn osalta todetaan, ettei Suomen eikä Ruotsin kirjoitetussa lainsäädännössä ole näennäisyrittäjyyttä koskevaa erityistä sääntelyä, vaan kaikkia työntekosuhteita arvioidaan samanlaisin oikeudellisin kriteerein. Suomessa työsuhteen olemassaolon arviointi perustuu työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:n 1 momentin mukaisen tunnusmerkistön täyttymiseen ja tarvittaessa kokonaisarviointiin ja Ruotsissa työntekijäasemaa koskevaan kokonaisarviointiin. Kokonaisarvioinnissa yhtenä arviointiperusteena on käytetty työlainsäädännön ja työehtosopimusten kiertämistarkoitusta, jonka kielto perustuu työlainsäädännön soveltamisalan pakottavuuteen. Etenkin Ruotsissa työtuomioistuin on saattanut työntekijäaseman arviointitilanteissa tarkastella sitä, onko tilanteessa mahdollisesti ollut pyrkimyksenä kiertää työlainsäädäntöä ja työehtosopimusta.
  • Raikas, Terhi (2018)
    Kestävän kehityksen periaatteen eräänlaisena alaperiaatteena on kestävän käytön periaate, joka määriteltiin ensi kerran vuonna 1980 Maailman luonnonsuojelun strategiassa. Periaatteen takana oleva ajatus, luonnonvarojen käytön turvaaminen myös tulevaisuudessa, on kuitenkin ollut esillä lainsäädännössä jo paljon ennen tätä. Tutkielmassani keskityn tarkastelemaan Suomen autonomian aikakauden (1809–1917) metsä- ja metsästyslainsäädäntöä kestävän käytön ja kehityksen periaatteita mukailevien lainsäädännöllisten tavoitteiden osalta. Tutkimusmetodeina toimivat oikeushistoria ja oikeussosiologia. Niin metsää kuin metsästystä koskevasta suuriruhtinaskunnan lainsäädännöstä on havaittavissa kestävän kehityksen periaatteen idea, sillä lainsäädännön tasolla tähdättiin molemmilla aihealueilla siihen, ettei luonnonvaroja käytettäisi loppuun, vaan metsän tuli saada elpyä kaskeamisesta ja riistakantojen elpyä ennen kuin metsästämiseen voitiin antaa uusia lupia. Kestävän kehityksen periaatteen ideologinen pohja ei kuitenkaan autonomian aikana ollut sama kuin nykyisin. Vaikka kestävän kehityksen periaatteen pohja on vahvasti painottunut ihmisen tarpeiden turvaamiselle, on alettu sen rinnalla hahmottaa myös luonnon monimuotoisuuden merkitys. Autonomian ajan lainsäätäjän intressit keskittyivätkin kestävän kehityksen kolmesta intressistä (ympäristö, talous ja ihminen) ympäristön sijaan ensisijaisesti periaatteen taloudelliseen aspektiin, minkä seurauksena myös ihmiset saattoivat parantaa elinolojaan. Ymmärryksen kehityttyä ei luonnonsuojeluun pyritä enää ainoastaan taloudellisin perustein. Kestävän kehityksen periaatteen ympäristölliset näkökulmat huomioitiin Suomen suuriruhtinaskunnassa lähinnä kestävän kehityksen periaatteen taloudellisten ja sosiaalisten aspektien ja kestävän käytön periaatteen ”sivutuotteina”; seikkoina, joihin ei varsinaisesti pyritty, mutta joiden voitiin katsoa toteutuvan tärkeämpinä pidettyjen seikkojen ohessa. Autonomian ajan lainsäädäntökeskustelusta on löydettävissä myös viitteitä inhimillisen pääoman säilymisen huolesta, kun epäiltiin metsästyselinkeinon kuihtuvan, mikäli Pohjois-Suomessa ei kruunun mailla vapautettaisi metsästystä kaiken kansan mahdollisuudeksi sen sijaan, että metsästys olisi pysynyt ainoastaan yläluokan harrastuksena. Näkökannat, jotka nykypäivän lainsäädännössä pohjattaisiin ympäristö- ja luonnonsuojelunäkökulmiin, pohjautuivat täten voimakkaasti aikakautensa luokkayhteiskunnan säilyttämispyrkimyksiin. Autonomisen ajan kestävän kehityksen periaatteen pohjana ei siis niinkään ollut luonnon monimuotoisuuden merkitys luonnonsuojelullisesta näkökulmasta, vaan ihmisen itsensä säilyminen ja taloudelliset intressit olivat tällöin etusijalla. Sekä metsiä että metsästystä koskeneesta lainsäädännöstä voidaan tiivistetysti todeta Suomen suuriruhtinaskunnan muodostaneen lainsäädännöllisesti eräänlaisen oikeudellisen välitilan, jota ei voida kuitenkaan pitää vuosissa mitattuna suhteellisen pitkän aikajänteen vuoksikaan yhtenäisenä. Erityisesti suuriruhtinaskunnan alkuaikoina lainsäädännössä noudatettiin Ruotsi-Suomen aikakauden perinnettä: metsien kestävään ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön pyrittiin kymmenien kieltojen ja käskyjen keinoin.
  • Idänpään-Heikkilä, Aurora (2022)
    Naisiin kohdistuva sukupuolistunut digitaalinen väkivalta on maailmanlaajuinen ongelma ja sen uhka kohdistuu erityisesti julkiseen keskusteluun osallistuviin naisiin, kuten toimittajiin ja poliitikkoihin. Keväällä 2020 alkanut Covid-19-pandemia liikkumisrajoituksineen on kasvattanut kaikkea naisiin kohdistuvaa väkivaltaa eksponentiaalisesti ja myös sen digitaalinen ulottuvuus on lisääntynyt, kun pandemian aikaiset rajoitukset ovat siirtäneet rikollista toimintaa verkkoon. Naisiin kohdistuva väkivalta kaikissa muodoissaan on yhä 2020-luvulla merkittävä ihmisoikeus- ja tasa-arvo-ongelma myös Suomessa. Globaalisti erityisesti naispoliitikkoihin kohdistuu huomattavan paljon väkivallan eri muotoja, ja Naton keväällä 2021 julkaiseman raportin mukaan myös suomalaisiin naisministereihin kohdistui suhteeton määrä sukupuolistunutta verkkovihaa. Tämän kaltainen poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe pyrkii painostamaan ja vaientamaan eri mieltä olevat. Viimeisimmissä kuntavaaleissa oli jo viitteitä verkon vihamielisen keskustelukulttuurin kielteisistä vaikutuksista puolueiden ehdokashankintaan, ja yhteiskunnallisen monimuotoisen dialogin tukahtuminen onkin yksi digitaalisen väkivallan haitallisimpia vaikutuksia. Näin sukupuolistuneen digitaalisen väkivallan ilmenemismuodot ovat vakava uhka tasa-arvolle ja demokratialle. Tutkielmassa tarkastellaan naisiin kohdistuvaa sukupuolistunutta digitaalista väkivaltaa osana naisiin kohdistuvan väkivallan jatkumoa. Aluksi luodaan katsaus naisten oikeuksien kehitykseen ja naisiin kohdistuvaan väkivaltaan yhteiskunnallisista valtasuhteista kumpuavana historiallisena ilmiönä. Uudehko digitaalisen väkivallan käsite puolestaan esiintyy Istanbulin sopimusta valvovan Grevio-asiantuntijaryhmän lokakuussa 2021 antamassa suosituksessa, ja se on myös otettu osaksi oikeusministeriön naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelmaa vuosille 2020–2023. Tälle kotimaisessa oikeustieteellisessä keskustelussa verrattain tuntemattomalle käsitteelle pyritään tutkielmassa löytämään kattava määritelmä. Sukupuolistuneella digitaalisella väkivallalla on useita ilmenemismuotoja, joista tutkielma keskittyy etenkin vihapuheen ja maalittamisen erittelyyn. Koska vihapuheelle tai maalittamiselle ei ole määritelmää kirjoitetussa laissa, niiden käsittelemiseksi selostetaan sananvapaussääntelyä, EIT:n oikeuskäytäntöä ja vihapuhetapauksiin soveltuvia rikosnimikkeitä. Tutkielman naisoikeudellisen otteen avulla viimeaikaiseen lainsäädäntökehitykselliseen keskusteluun tuodaan sukupuolinäkökulmaa esimerkiksi käsittelemällä sukupuolen lisäämistä rikoksesta määrättävän rangaistuksen koventamisperusteeksi vihapuhetapauksissa. Lopuksi tarkastellaan oikeutta sukupuolinäkökulmasta ja arvioidaan sukupuolineutraalin rikosoikeuden ongelmakohtia naisiin kohdistuvan väkivallan torjumisessa. Suomen vaikeudet Istanbulin sopimuksen täytäntöönpanossa kuvastuvat Grevion vuoden 2019 maaraportissa, jossa todetaan, että Suomen sukupuolineutraali lainsäädäntö soveltuu huonosti naisiin kohdistuvan väkivallan tehokkaaseen torjumiseen. Näin tutkielmassa punnitaan myös sukupuolen huomioivia keinoja, joilla sukupuolistunutta digitaalista väkivaltaa voitaisiin nykyistä paremmin torjua. Johtopäätöksissä huomioidaan tuleva lainsäädännöllinen muutospaine Euroopan komission maaliskuussa 2022 esittelemän, naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja lähisuhdeväkivaltaa koskevan direktiiviluonnoksen pohjalta.
  • Lindfors, Annika (2022)
    EU:n lainsäädäntö naisiin kohdistuvan väkivallan osalta on hyvin hajanaista. EU:ssa ei ole tällä hetkellä kattavaa säädöstä naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisestä, joten suurin osa naisiin kohdistuvan väkivallan eri muodoista eivät kuulu unionin oikeuteen. Naisiin kohdistuva väkivalta mainitaan tosin laajasti unionin ei-sitovissa instrumenteissa. Uusia lainsäädäntötoimenpiteitä tarvitaan EU-tasolla muun muassa, koska naisiin kohdistuva väkivalta lisääntyy edelleen. Näin ollen tutkielman tarkoituksena on ensisijaisesti lainopin avulla tarkastella kriittisesti EU:n lainsäädäntöä naisiin kohdistuvan väkivallan alalla, ja aihetta lähestytään pääasiallisesti kahdesta eri näkökulmasta. Tutkimuskysymykset ilmentävät myös tätä kahtijakoa. Ensimmäinen lähestymistapa aiheeseen on, miten EU:n oma lainsäädäntö voi kehittyä naisiin kohdistuvan väkivallan torjunnan alalla (rikosoikeudelliset keinot, liittyminen Istanbulin yleissopimukseen). EU:ssa on viime aikoina laitettu vireille lainsäädäntöehdotuksia naisiin kohdistuvan väkivallan alalla, joten tutkielmassa tarkastellaan lähemmin näitä sekä unionin mahdollisuuksia rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin alalla. EU:n toimivalta nousee myös esille läpi tutkielman ja sitä tarkastellaan lähemmin tutkielmassa, koska toimivalta on avainpositiossa (rajoittavana tekijänä) lainsäädäntötoimenpiteiden ottamiselle naisiin kohdistuvan väkivallan osalta. Toimivaltakysymykset ovat myös keskiössä, kun tutkielma käsittelee EU:n liittymistä Istanbulin yleissopimukseen. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöllä on ollut merkittävä vaikutus Euroopassa naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisessä. On tärkeää sisällyttää myös tämä näkökulma tutkielmaan, joka tarkastelee unionin oikeutta naisiin kohdistuvan väkivallan alalla. Näin ollen tutkielman toinen tulokulma aiheeseen on, miten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kehittämät positiiviset toimintavelvoitteet naisiin kohdistuvan väkivallan alalla vaikuttavat unionin oikeuteen. Aihe vaatii teoreettisemman tarkastelun, joten Euroopan ihmisoikeussopimuksen sekä EU:n monimutkaista suhdetta käsitellään liitännäisesti aiheen parissa. Tutkielman näkökulma on EU-oikeudellinen, mutta tutkielmassa hyödynnetään myös kansallisia lähteitä argumentaation tueksi. Tutkielman tarkoitus on tuottaa oikeudellista argumentaatiota sen puolesta, että unionin pitäisi lähestyä lainsäädännöllisesti naisiin kohdistuvaa väkivaltaa laajemmin kuin tällä hetkellä. Tutkielma tehdään tietoisesti perus- ja ihmisoikeusmyönteisen laintulkinnan keinoin, eli normeja tulkitaan siten, että valittavista tulkintavaihtoehdoista valitaan se, joka edistää parhaiten perus-ja ihmisoikeuksien toteutumista.
  • Virkkala, Talvikki (2014)
    Naisten ympärileikkauksella tai sukuelinten silpomisella tarkoitetaan perinteistä haitallista käytäntöä, johon sisäl-tyy jonkinlainen naisen sukuelimien vahingoittaminen kulttuurisista tai muista ei-hoidollisista syistä. Tutkielmassa käsitellään naisten ympärileikkausperinnettä perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta ja tavoitteena on liittää ilmiö oikeudelliseen kontekstiin. Tutkimuskysymyksiä ovat miksi perinne on kielletty eli toisin sanoen, mitä oikeuksia se loukkaa ja miten käytäntöä käsiteltäisiin Suomessa rikoslain ja lastensuojelulain säännösten perusteella. Naisten ympärileikkauksen mahdollisten uskonnollisten ja joka tapauksessa kulttuuristen perusteiden vuoksi tutkielmassa käsitellään perinnettä myös uskonnon harjoittamisen ja vähemmistön kulttuuristen oikeuksien näkökulmasta tavoitteena hahmottaa monikulttuurisen yhteiskunnan hyväksyttävien ja hylättävien perinteiden rajoja. Tässä tarkastelussa hyödynnetään laajemminkin vähemmistön oikeuksia käsittelevää teoriaa ja pohditaan ihmisoikeuksien universaalisuutta kyseenalaistavan kulttuurirelativistisen lähestymistavan mahdollisuutta puolustella perinnettä ja sen ylläpitoa. Lisäksi tarkastellaan Ruotsin ja Ranskan rikoslainsäädännöllisiä ratkaisuja ilmiöön. Naisten ympärileikkaus näyttäytyy hyvin monitahoisena ja monimutkaisena perinteenä. Se on määritelty erityiseksi sukupuolisen väkivallan muodoksi ja valtioille on myös asetettu nimenomainen velvoite kriminalisoida perinne ja rangaista siihen osallistuneita. Kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia valvovat tahot ovat katsoneet sen olevan verrattavissa kidutukseen tai vähintäänkin epäinhimilliseen kohteluun. Myös Suomessa sitä on pidetty ihmisarvon vastaisena ja siten koko oikeusjärjestelmän perusteiden vastaisena kohteluna. Vähemmistön kulttuurin ylläpitämisen ja uskonnon harjoittamisen rajoiksi hahmottuu ruumiillisen koskematto-muuden ja erityisesti lapsen ruumiillisen koskemattomuuden suoja. Toisaalta poikien ympärileikkaus ja erityisesti sitä koskevan korkeimman oikeuden päätöksen perustelut kyseenalaistavat tämän suoja ehdottomuutta. Sen paremmin yksilön oikeus kulttuuriinsa ja uskontoonsa kuin huoltajien oikeus kasvattaa lastaan uskontonsa ja kulttuurinsa edellyttämällä tavalla eivät kuitenkaan voi oikeuttaa tyttölapsen ympärileikkausta. Suomessa sitä pidettäisiin rikoslain henkeen ja terveyteen kohdistuvana rikoksena ja todennäköisesti törkeänä pahoinpitelynä. Alaikäisen ympärileikkaus tai sen uhka voivat myös käynnistää lastensuojelulliset toimenpiteet ja viime kädessä huostaanoton. Lapsen koskemattomuuteen vakavasti puuttuvien leikkausten lisäksi naisten ympärileikkausperinteeseen sisältyy myös lievempiä leikkausmuotoja sekä aikuiselle naiselle tehtäviä leikkauksia. Ihmisarvon ja yksilön luonnollisen arvon loukkaamattomuudesta voidaan hakea tukea myös näiden kiellolle. Toisaalta aikuisen naisen lievän leikkauksen kiellon oikeutusta hämärtää Suomessakin sallitut kosmeettiset intiimikirurgiset leikkaukset. Vaikka kulttuuri perinteen puolustuksena on tyrmätty, vaikuttavat kulttuuriset seikat perinteen oikeudellisenkin tarkastelun taustalla.
  • Ala-Seppälä, Eveliina (2020)
    Keskustelu eutanasiasta ja sen laillistamisesta on ollut kasvussa jo kauan. Keskustelua on vauhdittanut mm. Hollannin sekä Belgian eutanasialakien voimaantulo vuonna 2002. Vuonna 2017 suomalaiset tekivät kansalaisaloitteen eutanasian laillistamisen puolesta. Aloite eteni eduskuntaan, joka hylkäsi aloitteen, mutta asetti kuitenkin asiantuntijatyöryhmän selvittämään elämän loppuvaiheen hyvää hoitoa ja mahdollisia sääntelytarpeita siihen liittyen. Kysymys eutanasian laillistamisesta on siten kovin ajankohtainen meillä Suomessa, ja eettisesti herkkään kysymykseen liittyy paljon erilaisia näkökantoja. Eutanasian laillistamisen puolesta sekä sitä vastaan voidaan esittää paljonkin erilaisia argumentteja vedoten ihmisoikeuksiin. Eutanasian laillistamisen puolestapuhujat painottavat itsemääräämisoikeuden toteutumista ja ihmisarvoista kuolemaa. Vastapuolella taas vahvana argumenttina voidaan vedota elämän suojeluun valtion velvollisuutena. EIT on ottanut ratkaisuissaan kantaa eutanasiakysymykseen liittyvien ihmisoikeuksien sisältöön. Tuomioistuin ei ole ratkaisuissaan katsonut eutanasian laillistamisen loukkaavan Euroopan ihmisoikeussopimuksessa turvattuja oikeuksia, mutta toisaalta se ei katso valtion velvollisuudeksi myöskään taata ihmisille oikeutta päättää omasta kuolemastaan. Kyseessä on EIT:n mukaan valtion harkintamarginaalin piiriin kuuluva asia. Jos eutanasia kuitenkin laillistetaan, tulee eutanasian suorittamisen reunaehdoista määrätä selkeästi. Mitä kaikkea eutanasian käsitteenä pitää sisällään, ei ole oikeustilassamme selvää. Käsitteiden määrittely onkin ensimmäinen haaste Suomalaisessa eutanasiakeskustelussa. Suomessa eutanasia, tai ainakin sen aktiivinen tekomuoto on oikeusjärjestyksemme vastainen teko. Avustettu itsemurha taas on ainakin lain tasolla hyväksyttävä teko. Kuitenkaan sen hyväksyttävyyttä ei ole lain tasolla perusteltu, eikä voimassaolevia tuomioistuinratkaisuita ole. Todellisuudessa itsemurhassa avustaminen voisi tulla tuomioistuimessa rangaistavaksi, varsinkin jos avustava taho olisi lääkäri, sillä vastuuasemansa perusteella lääkärit ovat laajemmassa vastuussa potilaan terveydentilasta, kuin sivulliset. Epäselvä tilanne ei ole ihanteellinen oikeusvarmuuden periaatetta ajatellen. Tilanne on kuitenkin hankala, sillä eutanasian hyväksyttävyyttä harkitessa ihmisoikeudet tunkeutuvat niille vieraalle oikeudenalalle, rikosoikeuteen, jonka yleiset opit eivät ole aiemmin joutuneet ottamaan tällaista näkökulmaa huomioon. Sen lisäksi, että oikeustilamme ei ole täysin selvä, on elämän loppuvaiheen hoitoa koskeva lainsäädäntö muutenkin puutteellista. Esimerkiksi saattohoitoa koskevaa lainsäädäntöä meillä Suomessa ei edes ole, vaan hoidon järjestäminen perustuu suosituksille. Suositukset eivät kuitenkaan ole käytännössä riittäneet siihen, että hoito olisi laadukasta ja sitä olisi yhdenvertaisesti saatavilla kaikkialla Suomessa. Kun eutanasian laillistamisesta nyt aktiivisesti keskustellaan, olisi tärkeää ottaa huomioon myös sen vaihtoehto, muu elämän loppuvaiheen hoito. Eutanasian sallimisella ei saada päätyä tilanteeseen, jossa eutanasia korvaa laadukkaan saattohoidon.
  • Lahtinen, Tuomas (2017)
    Rakennustuotteista ja -materiaaleista niiden valmistusvaiheessa sekä rakennusten rakentamisesta aiheutuu merkittäviä kasvihuonekaasupäästöjä. Kyseisten päästöjen vähentämistä tavoittelevaa sitovaa EU-tasoista sääntelyä ei ainakaan toistaiseksi ole. Suomessa on suunnitteilla kansallisia ohjauskeinoja rakennustuotteiden- ja materiaalien aiheuttamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Tutkimuksen pääpaino keskittyy oikeusekologisesta näkökulmasta tarkastellen EU:n rakennustuoteasetuksesta johtuviin mahdollisen tulevan kansallisen sääntelyn reunaehtoihin ja pyrkii luotaamaan niitä seikkoja, joita kansallisen sääntelyn valmistelussa tulisi ottaa huomioon. Voimassa olevaa kansallista sääntelyä tarkastellaan yhtäältä maankäytön suunnittelun ja toisaalta rakentamisen ohjauksen kehittämistarpeiden näkökulmista. Tutkimus on metodiikaltaan ympäristöoikeudellinen politiikan ja sääntelyn tutkimuksen harmaalle alueelle sijoittuva tutkimus, jossa esiintyy myös sääntelyteoreettisia kysymyksenasetteluita. Tutkimuksessa arvioidaan yhtäältä sitä, miten relevantti sisämarkkinaoikeudellinen sääntely tulisi ottaa huomioon kansallisia ohjauskeinoja suunniteltaessa. Toisaalta tutkimuksessa tarkastellaan myös kansallista maankäytön ja rakentamisen nykysääntelyä ja kehitysmahdollisuuksia vaikuttavuuden kannalta.
  • Laaja, Laura (2018)
    Tutkielman tarkoituksena on voimassaolevan lainsäädännön ja oikeuskäytännön avulla selvittää näkövammaisten kokemaa syrjintää Suomessa, sekä tätä kautta saada tietoa näkövammaisten perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta Suomessa. Tutkielman tavoitteena on tuoda esiin useimmin aktualisoituvia näkövammaisten perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen liittyviä ongelmia, jotta niiden olemassaoloon saataisiin kiinnitettyä enemmän huomiota. Keskeistä työssä on näkövammaisten henkilöiden asema yhdenvertaisuutta ja syrjintäkieltoa koskevien perus- ja ihmisoikeuksien kannalta, sekä tuoreen oikeuskäytännön valossa. Työ jakautuu johdannon jälkeen yleiseen osaan, jossa tarkastellaan yleisesti vammaisten henkilöiden oikeuksia ja syrjintäkieltoja, ja erityiseen osaan, jossa tarkastelussa on eri oikeuselinten oikeuskäytäntö. Syrjinnän sekä ihmis- ja perusoikeusloukkausten esiin tuominen on tärkeää, jotta niistä saataisiin monipuolisesti tietoa ja siten näihin ongelmiin olisi mahdollista myös löytää tyydyttäviä ratkaisuja. Tutkielmassa on tuotu esiin käytännön syrjintätilanteita etenkin kotimaisen yhdenvertaisuuslain noudattamista valvovan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätösten avulla. Tämän lisäksi pääpaino on vammaisten oikeuksien komitealle tehdyissä yksilövalituksissa, sillä komitealla on erityisluonne vammaisten oikeuksien asiantuntijana. Tutkielmassa on tuotu esiin tärkein kotimainen ja kansainvälinen syrjintää sekä vammaisten oikeuksia koskeva lainsäädäntö. Merkittävimpiä ja maininnan arvoisia näistä ovat uusi yhdenvertaisuuslaki sekä kansainvälisesti 3.5.2008 voimaan tullut YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista, joka on ensimmäinen 2000-luvulla tehty kattava ihmisoikeussopimus. Yleissopimus ja sen valinnainen pöytäkirja tulivat voimaan Suomessa 10.6.2016. Tutkielman pyrkimyksenä on näkövammaisten oikeuksia koskevan tietoisuuden lisäämisen avulla poistaa ja muuttaa yhteiskunnassamme yhä esiintyviä kielteisiä asenteita vammaisia henkilöitä kohtaan. Tietoisuuden lisäämisen tavoitteena on poistaa negatiivisia ennakkoluuloja ja asenteita, sekä ennaltaehkäistä niiden syntymistä. Samalla pyrkimyksenä on tukea näkövammaisia henkilöitä heidän omien oikeuksiensa tiedostamisessa. Näkövammaisen voi olla vaikea tunnistaa käytännön syrjintätilanteita niiden tapahtuessa. Tämän vuoksi aiheesta tarvitaan lisää koulutusta sekä syrjinnän jatkuvaa esiin tuomista.
  • Uuskallio, Assi (2019)
    Transvanhemmuus on huomioitu puutteellisesti nykyisessä vanhemmuuslainsäädännössä. Vaikka transihmisten mahdollisuus tulla vanhemmiksi on huomioitu joissakin tilanteissa, transvanhemmat on pitkälti unohdettu vanhemmuuden määrittelyä koskevassa lainsäädännössä. Tilanne voi aiheuttaa transvanhemmille ja heidän lapsilleen käytännön ongelmia, ja se on ongelmallinen perhe- ja yksityiselämän suojan sekä yhdenvertaisuuden kannalta. Tästä syystä vanhemmuuden määrittelyä olisi tarkoituksenmukaista muuttaa transvanhemmat paremmin huomioivaksi samalla, kun transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annetusta laista (28.6.2002/563) poistetaan sterilisaatiovaatimus. Vaatimuksen on katsottu olevan perus- ja ihmisoikeuksien vastainen. Nykyisessä vanhemmuuslainsäädännössä vanhemmuus määritellään sukupuolittuneesti siten, että lapsen synnyttäjä on äiti ja (oletettu) siittäjä isä. Tämän määrittelytavan mukaan lapsen siittäneestä transnaisesta tulee lapsen isä ja synnyttäneestä transmiehestä äiti, mikä vaarantaa yksityiselämän suojan, kun oikeudellinen vanhemmuus on ristiriidassa sukupuoli-identiteetin kanssa. Kaikissa tilanteissa oikeudellisen vanhemmuuden vahvistamisen prosessi ei ole selvä, vaan etenkin transnaiset voivat kohdata vaikeuksia avioliitosta ja biologisesta siteestä huolimatta. Myös perhe-elämän suojan toteutuminen on siten ongelmallista. Koska nykyinen tapa määritellä vanhemmuus johtaa epäjohdonmukaisiin, transvanhempien kannalta epäedullisiin lopputuloksiin, herää epäily myös lainsäädännön syrjivyydestä. Euroopan ihmisoikeussopimus suojaa lähtökohtaisesti transihmisten oikeutta perhe- ja yksityiselämän suojaan sekä syrjimättömyyteen. EIT:n oikeuskäytännössä nämä oikeudet eivät kuitenkaan ole olleet ehdottomia, vaan valtio on voinut joustaa niistä heppoisillakin perusteilla. EIT on ylipäätään arvioinut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perheoikeudellisia asioita löyhemmin kuin mitä sen omat periaatteet mahdollistaisivat, ja sen metodologia on toisinaan ollut kyseenalainen. Euroopan neuvosto on kuitenkin lähivuosina kehottanut jäsenvaltioitaan huomioimaan näiden vähemmistöjen oikeudet entistä paremmin. EIT:n oikeuskäytännöstä ei ole löydettävissä yksiselitteistä oikeusohjetta transvanhemmuuden määrittelystä. Kotimaista perusoikeussuojaa ei ole tarkoituksenmukaista jättää EIT:n ratkaisuista luettavissa olevalle tasolle, vaan transoikeuksia on suojattava tätä paremmin. Mallia transvanhemmuuden oikeudelliselle tunnustamiselle voi hakea esimerkiksi Ruotsista, jossa sterilisaatiovaatimus on poistettu vuonna 2013. Sukupuoli-identiteetin kunnioituksen on oltava vanhemmuuden määrittelyn lähtökohtana, ja vanhemmuuden vahvistamisen esteet on poistettava perhe-elämän turvaamiseksi.
  • Antas, Pi (2021)
    Det ingår flera sådana utmaningar i partnervåldsbrottens förundersökning, åtalsprövning samt domstolsförfarande, som inte framgår i samband med andra våldsbrott där förövaren och offret inte är till varandra närstående personer. Detta beror på att då den åtalade är en närstående till målsäganden, är målsäganden inte närapå alltid villig eller kapabel att bidra till utredningen av brottet. Trots det är det ofta ändå målsäganden som har en stor roll i framställningen och utnyttjandet av bevisningen och därmed även i rättegångens gång och slutligen i det, ifall förövaren för partnervåldet döms för sina handlingar. Målsägandens utsaga är ofta ett centralt bevismedel i partnervåldsbrott, men eftersom målsäganden i flera fall är ovillig att uttala sig i rättegången, kan det uppstå problem gällande bevisningen. Att en närstående till en part beviljas tystnadsrätt i domstolen har det sedan gammalt funnits bestämmelser om. År 2016 reviderades bevisningsbestämmelserna i rättegångsbalkens 17:e kapitel. I och med de nya bestämmelserna ändrades målsägandes ställning i rättegången. En målsägande som blivit offer för ett brott där förövaren är en närstående, fick genom de nya bestämmelserna rätt att vägra vittna med stöd av den nära relationen. Till följd av denna ändring uppstod en oro om att förövaren i fortsättningen skulle utöva påtryckning mot offret för att få offret att avstå från anspråk och åberopa sin tystnadsrätt, så att de för förövarens del ofördelaktiga omständigheterna inte skulle komma fram i ärendets behandling. Till partnervåld och övriga brott som riktar sig mot en närstående hänför det sig ofta underkuvande, påtryckning och påverkande av offrets vilja, varmed denna oro särskilt i dessa fall kan anses vara grundad. För att försöka hindra att sådan påtryckning ska påverka offret och ärendets utgång, infördes det en undantagsbestämmelse. Ifall offret är en målsägande som inte har några anspråk och det finns skäl att misstänka att personen inte själv har beslutat att utöva rätten, kan dennes tystnadsrätt med domstolens beslut brytas. Syftet med denna avhandling är främst att utreda hurdan tystnadsrätt offret har i partnervåldsbrott. För att kunna besvara den frågan utreds även hur omfattande partnervåldsoffrets tystnadsrätt är, i vilka fall det enligt rättegångsbalken kan anses finnas skäl att bryta tystnadsrätten samt hur den eventuella förundersökningsutsagan eller annan bevisning kan utnyttjas då målsäganden åberopar sin tystnadsrätt. Förutom det utreds det i avhandlingen även hur ett nära förhållande fastställs och därmed vem som har rätt till tystnad. Avhandlingen är rättsdogmatisk och de centrala rättskällorna består i huvudsak av lagstiftning, lagberedningsmaterial, rättspraxis samt rättsvetenskaplig litteratur.
  • Saramo, Sabina (2014)
    Syftet med denna av avhandling är att göra en djupgående utredning och analys av den nuvarandelagstiftningen som berör närståendevittnen. Syftet är även att kritiskt granska denna lagstiftning och föra en diskussion kring behovet av förnyelse av denna. Avhandlingen inleds med en heltäckande granskning av de ?nländska reglerna som tillämpas då vittnesförhör hålls med en person som är närstående till endera parten i en rättsprocess. Förutom en rent bokstavstrogen genomgång av de tillämpningsbara paragraferna, innehåller denna genomgång även mycket diskussion kring de olika tolkningarna av paragraferna som ?nns representerade i dagens rättspraxis. Avhandlingen fortsätter med en liknande genomgång av de svenska och de norska motsvarigheterna till de regler som tillämpas på närståendevittnen i Finland. Denna granskning har samma uppbyggnad som den tidigare genomgången av de ?nländska reglerna; de gällande paragraferna granskas ur ett bokstavstroget perspektiv och belyses med hjälp av den tolkning av paragraferna som framkommer ur rättspraxis. Efter att de tre nordiska ländernas lagstiftning kring närståendevittnen granskats, inleds en rättsjämförande del där de tre olika ländernas lagstiftning ställs mot varandra och det förs en kritisk diskussion kring ändamålsenligheten med respektive lands regler. Med detta som grund påbörjas därefter en diskussion kring de ?nländska närståendevittnesreglerna. Den nuvarande lagstiftningen kritiseras och brister som bör beaktas i en förnyelse av regleringarna uppmärksammas. Avhandlingen avslutas med en genomgång av det förslag på förnyelse av rättegångsbalkens 17 kapitel som givits av bevisningskommissionen 9.11.2012. Detta förslag granskas med fokusering på den omfattande förnyelsen av reglerna kring närståendevittnen. Förslaget analyseras och bemöts med viss kritik när det gäller ändamålsenligheten med de förnyelser som föreslagits. Avhandlingen använder sig till största delen av den rättsdogmatiska metoden. Närståendevittnens ställning granskas de lege lata men övergår mot slutet av avhandlingen till en diskussion de lege ferenda. Analysen och diskussionen kring de regler som gäller närståendevittnen har krävt en omfattande källhantering där lagstiftningen i sig, rättspraxis, förarbeten och rättslitteratur från både Finland, Sverige och Norge använts. Speciellt rättspraxis har haft en avgörande roll för möjligheten att föra en diskussion kring hur de ifrågavarande lagregleringarna borde vara utformade för att spegla dagens samhälle.
  • Linkoneva, Ilkka (2012)
    The purpose of the study is to compare Finnish and Swedish securities markets regulation and supervision on the duty to notify on major acquisition or disposal of shareholdings i.e. the flagging duty. The objective is to study how national regulation and supervision has affected the reaching of the objectives of the regulation. The objectives of the regulation are studied both in the light of research and in the light of relevant EU-directive, the Transparency Directive (Directive 2004/109/EC of the European Parliament and of the Council of 15 December 2004 on the harmonisation of transparency requirements in relation to information about issuers whose securities are admitted to trading on a regulated market and amending Directive 2001/34/EC). The source material of the study comprises of official sources from the EU, Finland and Sweden as well as legal literature from the countries in comparison and from international publications. The analysis of the objectives of regulation has showed that the central objectives of the regulation are improvement of market efficiency, corporate governance and investor protection. In addition to the aforementioned, the legal basis and objective of the EU-measures has been to promote freedom of establishment and accomplishment of internal market under Articles 50 and 114 TFEU. The regulation of flagging duty is under significant changes. During the writing of this study a process of overhauling the Finnish securities markets legislation is on its way. In addition, the EU Commission is planning to amend the Transparency Directive. The planned Finnish overhaul shall clarify the regulation of flagging duty, although no significant amendments to the contents of the regulation are planned. The amending of the Transparency Directive would be a more significant change, as the proposed amendments on the flagging duty would be maximum harmonization instead of the current minimum harmonization. The comparison of current national regulation has showed that there are more excessive requirements on the shareholders in both of the countries than required by the Transparency Directive. In both of the countries the regulation applies inter alia both to number of shares and number of votes and the time limits on the flagging duty may be considered to be stricter than required by the Directive. The most significant difference between the countries is the regulation of sell-instruments: in Finland the holding of such instruments decreases the position calculated under law, whereas in Sweden they do not. In addition, there are some differences on the sanctions provided by law. The organization of the supervision has showed to be similar: both of the countries have adopted the model of so-called integrated supervision. However, a closer analysis on the supervisory practices has showed that there significant differences between the countries, demonstrated by the strict sanctions by Swedish Financial Supervisory Authority. The overall analysis on the differences of regulation and supervision has showed that the Swedish system results more often in sanctions on the breaching of flagging duty. In addition, the sanctions are stricter than in Finland. Explanations for such differences are especially the regulation of sell-instruments, different time limits for flagging and the stricter practice of Swedish authorities. The stricter practice in Sweden does not appear to result in better achieving the objectives of the regulation – despite the strict practice there are continuously small and unintentional cases where the duty has been breached. On the other hand there are no signs of problems arising from the less strict practice in Finland.
  • Karlsson, Max (2013)
    Euroopan unionissa (EU) kansalliseen turvallisuuteen liittyvät asiat kuuluvat jäsenvaltioiden yksinomaiseen toimivaltaan. EU:n toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 346 artiklan poikkeussäännöksen nojalla jäsenvaltiot voivat tietyin edellytyksin olla kokonaan soveltamatta EU-oikeutta suojatakseen kansallisia turvallisuusetujaan. Jäsenvaltiot eivät ensinnäkään ole velvollisia antamaan tietoja, joiden ilmaisemisen ne katsovat keskeisten turvallisuusetujensa vastaiseksi. Toisekseen jäsenvaltiot voivat toteuttaa keskeisten turvallisuusetujensa kannalta tarpeellisiksi katsomansa toimenpiteet liittyen aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden kauppaan tai tuotantoon. Perinteisesti jäsenvaltiot ovat tulkinneet SEUT 346 artiklaa hyvin laajasti erityisesti puolustusalan julkisten hankintojen (puolustushankintojen) saralla. Jäsenvaltiot ovat näin pyrkineet puolustushankinnoissaan suosimaan kansallista teollisuutta, mikä on ollut kenties merkittävin syy siihen, ettei puolustustuotteille ole kehittynyt varsinaisia sisämarkkinoita. EU-tuomioistuin on oikeuskäytännössään rajannut SEUT 346 artiklan soveltamisalaa, ja tulkinnut sen suomia poikkeuksia yhä enemmän yleisten sisämarkkinaoikeudellisten rajoitusperusteiden tulkintaa muistuttavalla tavalla. Euroopan komissio on vuorostaan lainsäädäntötoimenpitein pyrkinyt edistämään puolustustuotteiden sisämarkkinoiden avautumista, korostaen niiden merkitystä muun muassa Euroopan puolustuskyvylle sekä sen puolustusteollisuuden kilpailukyvylle. Puolustushankintojen osalta tärkein tässä suhteessa hyväksytty sekundaarinormi on puolustushankintadirektiivi 2009/81/EY. Direktiivi tuo puolustushankinnat enenevässä määrin yleisen sisämarkkinoita ja julkisia hankintoja koskevan sääntelyn piiriin, ottaen samalla huomioon puolustushankintojen arkaluonteisuudesta johtuvat erityispiirteet. Tutkielman ensisijainen tutkimustavoite on selvittää, missä määrin jäsenvaltiot voivat muuttuneessa lainsäädäntöympäristössä vedota SEUT 346 artiklaan puolustushankintoja tehdessään. Puolustushankinnat asetetaan tutkielmassa aluksi yleiseen sisämarkkinaoikeudelliseen kontekstiin, minkä jälkeen tarkastellaan SEUT 346 artiklan nykytulkintaa erityisesti EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa. Tämän jälkeen arvioidaan puolustushankintadirektiivin ja muun sekundaarioikeuden sekä soft law-tyyppisten säännöstöjen vaikutuksia oikeustilaan puolustushankintojen alalla. Lisäksi erillisenä kysymyksenä käsitellään niin kutsuttuja vastakauppoja, jotka ovat puolustushankinnoissa yleisiä, mutta joista ei ole EU-tason lainsäädäntöä. Tutkimustavoitteet saavutetaan pääasiallisesti lainopin metodein. Tutkimusote on kauttaaltaan EU-oikeudellinen: tässä laajemmassa viitekehyksessä esiin nousevat erityisesti sisämarkkinaoikeudelliset, kilpailuoikeudelliset ja kilpailupoliittiset näkökulmat. Pitkälle menevien johtopäätösten tekeminen uuden lainsäädännön vaikutuksista on vielä liian aikaista muun muassa siksi, että puolustushankintadirektiivin soveltamiseen liittyvät käytännöt ovat vasta muotoutumassa. Avoimuus ja kilpailu lisääntynevät kuitenkin ainakin strategiselta merkitykseltään vähäisemmissä puolustushankinnoissa. Vetoaminen kansallisiin turvallisuusetuihin EU-oikeuden soveltamatta jättämiseksi vaatii jatkossa jäsenvaltioilta asianmukaiset perustelut, ja SEUT 346 artiklan perusteettomaan käyttöön tultaneen puuttumaan entistä tarkemmin. Strategisesti tärkeiden puolustushankintojen osalta oikeustila pysynee entisellään. Joka tapauksessa puolustushankinnat tulevat pysymään moniulotteisena ja poliittisesti herkkänä alana.
  • Lumme, Heidi (2019)
    The aim of this thesis is to develop fact-based arguments on whether the European Court of Justice would regard non-recognition and non-enforcement of a foreign retention of title clause by a Finnish court as a restriction to the free movement of goods or the free movement of capital. The issue is elaborated through a fictional case method between Finland and Germany that reflects an earlier case of the ECJ, Krantz. In that case, the Court did not find a restriction to internal market as the issue was considered “too remote and indirect” – an expression that might hint for an implied de minimis threshold. Consequently, the focus is directed to whether the new developments of the Court’s assessment of the free movement provisions might change the way a situation that resembles Krantz is seen at the current state of the EU. Is it a hindrance or even an obstacle? Or perhaps, could there be a hidden de minimis threshold that the “restriction” at hand merely does not meet? The thesis begins with an introductory chapter, after which it is divided into three parts: two premises and their conclusion. The first part focuses on examining why there is a problem, whilst exploring the literature written on possible alternatives to the reason of the problem, the lex rei sitae rule. Hence, the approach in the second chapter is mostly of private international law. Chapters three and four form a whole and continue from what was concluded in chapter two. Here, the focus is on internal market law. After this, part two begins and the focus shifts to de minimis in the form of the market access test which I see as the most feasible way to include proprietary security rights, such as retention of title clauses. The findings here are that there can indeed be seen to be different de minimis thresholds even with regard to the internal market freedoms, regardless of the ECJ’s express denial. The third part consists of chapters six and seven which aim to provide answers to the research questions and thus construe a theory on how the fictional case could we resolved by the ECJ at this stage of the EU integration.
  • Smeds, Joel (2023)
    Private equity contracting has always been an area of corporate contracting well hidden from the snooping eyes of the outside world, and largely overlooked by legal scholars compared to other areas of corporate law. The participants of private equity are some of the most sophisticated and resourceful when it comes to financial innovation and executing transactions. This would lead one to believe that the contracting taking place within private equity is characterized by unrivaled efficiency. This is, however, not the case, and the process is seemingly riddled with inefficiencies and risks for both investors and investment managers. A prime example, and the main focus of this thesis, are side letters – ancillary agreements whereby investors negotiate with investment managers for individual benefits deviating from the general terms granted to all investors in the constitutional agreements of a private equity fund. This thesis sets out to examine the phenomena of side letters in private equity funds in more detail. In doing so, this thesis aims to demonstrate what exactly side letters are, the current nature and extent of their risks and inefficiencies, the contributing factors behind their inception and evolution into what they are today, as well as provide some alternatives for correcting the current market practices. In addition to examining the legal framework and general contract law principles applicable to side letters in the U.S. and the EU, with some specific viewpoints from the Nordic and Finnish jurisdictions, the thesis analyses side letters from the perspective of some modern theories on contracting, rather than contract law. The main ones utilized here are Proactive Law, Contract Modularity and Transaction Cost Economics. Apart from a strict legal dogmatic study, this thesis takes a more practical approach by not only assessing whether side letters can, but also whether and to what extent they should, be used to achieve the goal they set out to do. Side letters are surprisingly unique contracts, with their structure and position within a private equity deal exhibiting a form of complexity that at times creates ambiguities as to their validity, both in terms of individual terms and the side letter as a whole. Their status as modular and ancillary agreements risks resulting in uncertainties as to their interpretation or binding force. The bigger problem, perhaps, lies with the inefficiencies they create in terms of additional costs, time and resources spent to negotiate and uphold them. Together, these aspects make one question the reason behind such a seemingly problematic practice taking root in the first place. The reason behind the current practice seems to be a set of misaligned incentives for investors and investment managers alike, upholding the current market practice despite going against the best interest of both parties and the market overall. As it turns out, the specific governance structure within private equity funds creates the perfect breeding ground for the parties to contract inefficiently. The current market environment has long been tilted towards investment managers, which has given rise to several incentives for them to uphold the status quo. Additionally, as shown in the thesis, investors are likewise subject to problematic incentives upholding the current practice. Investors collectively also currently have a hard time taking any meaningful action in correcting the unfavorable environment, due to the existence of the prisoner’s dilemma deterring them from utilizing their collective power to enact change. The thesis encourages investment managers and investors to review their own practices, look past the misaligned incentives and take action in correcting the market environment in favor of the whole industry. This can be achieved by, for example, shortening and simplifying side letters, and transferring much of their current content to the rest of a private equity fund’s constitutional documents, as well as developing sound reporting and disclosure practices. The thesis also makes the case as to why a successful implementation of efficient contracting processes can create competitive advantages for the first movers adopting the various suggestions and strategies presented herein.
  • Hardy, Samuel (2023)
    For years, policymakers debated on whether SMEs face a financing gap. Deliberations became less polarised after banks engaged in deleveraging en masse in the aftermath of the 2007-09 financial crisis. The subsequent economic policy discourse placed greater emphasis on SMEs’ financing needs and their reliance – or overreliance – on bank financing in the EU. Arguably, the reliance at the time illustrated the heavily concentrated banking industry of the EU; a phenomenon partially resultant to the EU’s underdeveloped capital markets. In 2015, the European Commission set forth the Capital Markets Union initiatives, which included a variety of initial policy measures aimed at, inter alia, facilitating SMEs’ access to capital markets. Having yielded limited results, however, these measures are yet to bear fruit – as of 2023, the number of IPOs in the EU is in a declining trend ever since 2007, the financial system of the EU remains largely bank-based and SMEs face similar financing constraints to that of the pre-crisis era, albeit – some may argue – to a lesser extent. The objectives of the paper are threefold. First, to identify regulatory barriers hindering SMEs’ access to traditional financing sources; second, to identify the potential risks that may ensue from relaxing securities regulation; and third, to advance market-based policies that facilitate SMEs’ access to public equity financing. The arguments are as follows. For bank financing, issues predominantly pertain to the supply side and manifest as reduced lending output to SMEs. Whilst multifaceted, one reason for the reduction in lending output is the presence of inherent information asymmetry in SME-creditor relationships. The paper posits that the micro-prudential capital adequacy ratio associates this information asymmetry with heightened credit risk, thereby increasing the risk-weighting of corporate exposures to SMEs, i.e., the denominator in the capital adequacy ratio formula. As a result, banks with SME exposures in their balance sheets face deteriorating capital ratios. On the demand side, hindrance mainly stems from high costs of debt, which appears to be a prima facie causation of the heightened credit risk, as banks seek to shift the cost burden onto SMEs. For equity financing, issues mainly relate to the demand side by virtue of both direct and indirect costs rendering market-based financing unviable for SMEs. These costs derive from transparency requirements enforced in the form of disclosure requirements via the Prospectus Regulation, MAR and, for issuers on SME growth markets, MiFID II. The consensus amongst scholars is that indirect costs are higher than that of direct costs and, based on evidence, indirect costs operate as the greatest deterrent for SMEs to go public. On the supply side, SMEs lack visibility as a result of decreased investment research coverage, ultimately impairing liquidity of SME growth markets. Consequently, the paper argues that the unbundling regime introduced under MiFID II is the root cause for diminishing volumes of investment research, and thus ought to be abolished.
  • Tirkkonen, Julia (2024)
    Viranomaisille ilmoitetuista raiskauksista vain hieman yli 20 prosenttia etenee käräjäoikeuden käsiteltäväksi, ja vielä tätäkin pienempi määrä johtaa syyksi lukevaan tuomioon. Suurin syy prosessin näennäiseen tehottomuuteen lienee se, että raiskausrikosten todisteluun liittyy usein erityisen vaikeita näyttöongelmia. Oikeuskäytännössä varsin yleisiä ovat niin sanotut sana vastaan sana -tilanteet, joissa rikoksen osapuolet esittävät keskenään ristiriitaisen kertomuksen tapahtuneesta. Näyttömahdollisuuksien ollessa heikot, joutuu tuomioistuin turvautumaan vaihtoehtoisiin keinoihin, kuten välittömän näytön ulkopuolisen todistelun vastaanottamiseen sekä asianosaisten kertomusten luotettavuuden arviointiin. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä keinoja tuomarilla on ratkaista sellaisia raiskaustapauksia, joissa näyttöä on vain vähän tai ei ollenkaan ja mitä haasteita tällaiseen välittömän näytön ulkopuolisen todistelun arvioimiseen voi liittyä. Korkeimman oikeuden raiskausrikosten näytönarviointia koskevista ratkaisuista ilmenee, että painoarvoa on vastaavissa tapauksissa annettu välilliselle näytölle sekä arvioille siitä, onko asianomistajan kertomusta tapahtuneesta pidettävä luotettavana. Korkein oikeus ei ole tarkentanut välillisen näytön käsitettä, eikä sitä ole juurikaan käsitelty oikeuskirjallisuudessa. Sillä kuitenkin tarkoitettaneen samaa kuin välillisellä todistelulla oikeudenkäynnissä. Välilliseksi näytöksi voivat lukeutua monet erilaiset todisteet, mutta yleisimpiä välillisen näytön tyyppejä raiskausrikosten todistelussa ovat lääkärinlausunnot ja potilaskertomukset sekä tapahtumalle ulkopuolisten henkilöiden kertomukset tapahtuneesta. Välillinen näyttö vaatii kuitenkin tuekseen myös luotettavaksi arvioidun asianomistajan kertomuksen, jotta tuomioistuin voi jäädä vaille varteenotettavaa epäilyä rikoksen tapahtumisesta. Tuomioistuimissa tehty asianomistajan kertomuksen luotettavuusarviointi näyttäytyy paikoittain kestämättömänä konstruktiona. Oikeus- ja todistajanpsykologisen tutkimustiedon valossa tuomioistuimet eivät vaikuta ottavan kertomukseen vaikuttavia tekijöitä, kuten kertojan muistia ja tämän henkilökohtaisia ominaisuuksia riittävästi huomioon, joka voi olla omiaan vaarantamaan asianosaisten oikeusturvaa. Oikeustilaa tulisi parantaa kannustamalla tai jopa velvoittamalla todistajanpsykologisen tutkimustiedon huomioon ottamiseen tilanteissa, joissa luotettavuusarvioinnilla on merkittävä vaikutus asian lopputulokseen.
  • Ahava, Arttu (2014)
    Tutkielma käsittelee patenttiturvaamistoimien, eli oikeudenkäymiskaaren 7 luvun 3 §:n nojalla patenttiasiassa haettavien yleisten turvaamistoimien näyttökynnystä. Tutkimuskysymyksenä on selvittää ensinnäkin, kuinka korkeaa näyttökynnystä tuomioistuimet ovat soveltaneet patenttiturvaamistoimiasioissa, ja toiseksi minkälaisesta näyttökynnyksestä on ollut kyse. Tutkielman kantava hypoteesi on, että patenttiturvaamistoimiin on tosiasiassa sovellettu suhteellisen korkeita näyttövaatimuksia, jotka ovat johtaneet siihen, että etenkin kiperissä ja tulkinnanvaraisissa tilanteissa turvaamistoimia ei ole myönnetty. Tutkielman teoreettinen kehys linkittyy tähän hypoteesiin. Työssä sovelletaan access to justice -ajattelua, eli pohditaan turvaamistoimien näyttökynnyksen vaikutusta patenttioikeuksien tosiasialliseen saatavuuteen. Jos patenttiturvaamistoimiin sovelletaan korkeaa tai muuten vaativaa näyttökynnystä, saattaa patentinhaltijoiden tosiasiallinen oikeuksiinsa pääsy estyä. Tutkielman aineisto koostuu yli kolmestakymmenestä hovioikeus- ja markkinaoikeusratkaisusta sekä niihin liittyvistä käräjäoikeusratkaisuista. Alioikeuskäytäntöä tarkastellaan yhtäältä turvaamistoimiin liittyvän oikeuskirjallisuuden ja toisaalta korkeimman oikeuden oikeuskäytännön valossa. Tutkielman näkökulma on kriittinen. Sen lisäksi, että tarkastellaan sitä, kuinka korkea ja minkälainen näyttökynnys on alioikeuskäytännössä ollut, esitetään myös suosituksia siitä, minkälainen näyttökynnyksen tulisi olla ja mitä näkökulmia tulisi ottaa huomioon. Oikeuskäytännössä turvaamistoimia on käsitelty samalla tavalla kuin pääasiaratkaisua, vaikka turvaamistoimiprosessin lähtökohdat ovat erilaiset kuin pääasiaprosessin. Sen sijaan, että pyrittäisiin selvittämään aineellinen totuus, turvaamistoimiprosessi tulisi nähdä pikemminkin keinona löytää kompromissi hakijan ja vastaajan oikeuksien ja etujen välillä. Myös aineellisen patenttioikeuden tosiasiallinen saatavuus tulisi ottaa paremmin huomioon turvaamistoimien käsittelyssä. Tutkielmassa käsitellyn aineiston perusteella patenttiturvaamistoimien näyttökynnys on ollut hieman yli 50 %, minkä lisäksi hakijan on tullut etenkin kiperissä tapauksissa myös esittää minimitodistusaineisto, jotta hakemus hyväksyttäisiin. Tekijän mielestä etenkin minimitodistusaineiston vaatiminen on kuitenkin turvaamisvaiheessa ongelmallinen vaatimus, ja näyttökynnykseen tulisi pikemminkin soveltaa näyttöenemmyysperiaatetta, jolloin näytön laajuudelle ei esitetä mitään minimivaatimuksia. Tällainen menettely johtaisi oikeudenmukaisempaan tilanteeseen hakijan ja vastaajan kannalta, kun turvaamistoimiprosessiin sisältyvä epävarmuuden riski ei jäisi kokonaan yhden osapuolen kannettavaksi.
  • Ilves, Sini (2020)
    Tutkielman aiheena on rikoskytkennäisissä välimiesmenettelyissä sovellettavan näyttökynnyksen korkeusaste. Tavanomaisesti sekä kansallisissa että kansainvälisissä menettelyissä sovelletaan riita-asioiden todistelu- ja näyttöratkaisuja, myös näyttökynnyksen korkeusasteen osalta. Rikoskytkennäisissä välimiesmenettelyissä, joissa asianosainen tai ulkopuolinen taho nostaa esille väitteen jonkun osapuolen syyllistymisestä jonkin rikostunnusmerkistön täyttävään tekoon, ei yksimielisyyttä sovellettavan näyttökynnyksen asteesta ole. Väitteissä on tavallisesti kyse joko korruptiota, lahjontaa, petosta tai rahanpesua koskevista epäilyistä. Tutkimusteemaa lähestytään riita- ja rikosasioiden eriävien ja yhtenäisten funktioiden tai tehtävien kautta. Riitaprosessiin liitetään tavanomaisesti oikeussuoja-, konfliktinratkaisu- ja ohjausfunktio kun taas rikosprosessissa tasapainoillaan rikosvastuun toteuttamistehtävän ja oikeusturvafunktion välillä. Oikeutta luova ja kontrollifunktio katsotaan molemmille prosessilajeille yhteisiksi. Tutkielman erityisenä painopisteenä on ulkomaisten sijoittajien ja kohdevaltioiden välisiä investointiriitoja ratkaisevan ICSID:n (International Centre for Settlement of Investment Disputes) alainen välimieslainkäyttö. Tutkielman keskeisenä havaintona on, ettei välitystuomioiden perusteella rikoskytkennäisissä menettelyissä ole toistaiseksi syntynyt konsistenssia sovellettavan näyttökynnyksen suhteen. Menettelyissä on sovellettu niin tavanomaista siviilioikeudellista näyttökynnystä, keski-asteelle asettuvaa common law -valtioissa eräissä asioissa sovellettavaa clear and convincing evidence -näyttökynnystä kuin rikosoikeudellista beyond reasonable doubt -näyttökynnystä. Vaikka näyttöratkaisuja perustellessa välitystuomioissa viitataan lähes poikkeuksetta aiempiin välitystuomioihin jopa varsinaisen sopimusalan ulkopuolelle, kuten ICC:n ja UNCITRAL:n välitystuomioihin, käytetään näitä viittauksia enemmänkin strategisesti käsillä olevaa näyttöratkaisua tukien. Samalla rikostunnusmerkistöt ovat osittain irtaantuneet kansallisesta lainsäädännöstä ja muuttuneet yleisluonteisiksi kannanotoiksi ”kansainvälisen oikeuden” rikkomisesta. Huomioitavaa on myös näyttöratkaisujen suppeus. Riita- ja rikosprosessien funktioiden tai tehtävien näkökulmasta tarkasteltuna ei välitystuomioista tehtyjen empiiristen havaintojen perusteella ole löydettävissä tukea näyttökynnysratkaisuihin. Välitystuomioissa, joissa on esimerkiksi korostunut riitaprosessin ohjausfunktio, on sovellettu niin tavanomaista siviilioikeudellista näyttökynnystä kuin korotettua näyttövaatimusta. Tyypillisesti ohjausfunktion painotus heijastuu korotettuna näyttövaatimuksena. Niissä harvoissa välitystuomioissa, joissa on eksplisiittisesti todettu, ettei rikoskytkennäisten välimiesmenettelyiden tarkoitus ole rikosvastuun toteuttaminen, on sovellettu vaihtelevasti kaikkia kolmea eriasteisia näyttökynnyksiä. Näin on siitä huolimatta, ettei oikeuskirjallisuudessa rikosoikeudellisen näyttökynnyksen soveltaminen ole saanut käytännössä lainkaan tukea. Oikeuskirjallisuudessa näkemyserot koskevat sitä, tulisiko näyttökynnyksen asettua matalimmalle tasolle vai keskiasteelle. Johtopäätöksenä tutkielmassa todetaan, että rikoskytkennäisissä välimiesmenettelyissä ei kuitenkaan tulisi poiketa tavanomaisista siviilioikeudellisista ja välimiesoikeudellisista näyttöratkaisuista, vaan soveltaa tavanomaista matalalle asettuvaa siviilioikeudellista näyttökynnystä. Vaikka eräissä välitystuomioissa on määrätty erityisesti Engel-kriteerien valossa tarkasteltuna rikosoikeudelliseksi rangaistukseksi katsottavia sanktioita, ei tällaisten harvalukuisten välitystuomioiden perusteella voi tehdä johtopäätöstä, että prosessi olisi kokonaisvaltaisesti muuttumassa ja korkeampaa näyttökynnystä puoltaa. Rikoskytkennäisissä menettelyissä ei voida lähtökohtaisesti määrätä julkisoikeudellisia sanktioita vaan mahdolliset seuraamukset rajoittuvat siviilioikeudellisiin.
  • Koskinen, Niina (2019)
    Oikeustieteen alan keskusteluissa on aika-ajoin esitetty näkemyksiä siitä, että tuomitsemiskynnyksen taso olisi alempana huumausainerikoksissa kuin muissa rikoslajeissa. Lisäksi on esitetty, että tuomitsemiskynnyksen pitäisi olla alempana tai näyttötaakkaa pitäisi muutoin helpottaa muun muassa huumausainerikosten näyttöhaasteiden sekä huumausainerikollisuuden erityisen haitallisuuden vuoksi. Tässä tutkielmassa selvitetään, mikä huumausainerikosten tuomitsemiskynnys on ja poikkeaako se muista rikoslajeista. Lisäksi tutkielmassa otetaan kantaa esitettyihin näkemyksiin siitä, voisiko tai tulisiko tuomitsemiskynnyksen olla huumausainerikoksissa alempana ja miten näytön helpottamista koskeviin näkemyksiin tulisi suhtautua. Koska voimassa olevassa laissamme on määritelty vain yksi rikosasioiden tuomitsemiskynnys, tutkielmassa selvitetään myös rikosasioiden tuomitsemiskynnyksen korkeutta yleisellä tasolla. Oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 3 §:n 2 momentin (732/2015) mukaan tuomion, jossa vastaaja tuomitaan syylliseksi, edellytyksenä on, ettei vastaajan syyllisyydestä jää varteenotettavaa epäilyä. Tuomitsemiskynnyksen tasoa ei ole juurikaan määritelty etenkään lakimuutoksen jälkeen, joten on paikallaan kiinnittää huomiota siihen, mitä oikeastaan ilmaisulla ”ei jää varteenotettavaa epäilyä” tarkoitetaan. Koska näyttökysymyksen ratkaiseminen jaetaan todistusharkintaan sekä näytön riittävyyden arviointiin, tutkielmassa tarkastellaan myös todistusharkintaa ja todistustaakkaa. Tutkielmassa käydään läpi todistusharkintametodeja ja otetaan kantaa siihen, mikä näistä on käyttökelpoisin ja omaksutuin. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, miten huumausainerikoksissa keskeisesti sijaa saava aihetodistelu vaikuttaa todisteluun ja siten ehkä myös saavutettavan näytön korkeuteen. Lisäksi tutkielmassa pohditaan huumausainerikollisuuden uuden suuntauksen, Tor-verkon ja sen tarjoaman anonymiteetin, vaikutuksia näyttökysymyksen ratkaisemiselle. Tutkielmassa tuodaan esille tämän suuntauksen aiheuttamia haasteita ja pohditaan sitä, milloin näyttöä voidaan pitää riittävänä eli milloin tuomitsemiskynnyksen voidaan katsoa ylittyvän.