Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Firtser, Henry (2019)
    Tutkielmassa tarkastellaan määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä ja sen ilmenemismuotona erityisesti saalistushinnoittelua Euroopan unionissa. Saalistushinnoittelu on SEUT 102 artiklan vastaista määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä, jossa määräävässä asemassa oleva yritys laskee hintansa alle tuotantokustannusten. Alihinnoittelun tavoitteena on yleensä kilpailijan syrjäyttäminen markkinoilta ja tämän toteuduttua ns. monopolivoittojen kerääminen hintoja nostamalla. Tutkielmassa tarkastellaan, milloin yrityksen voidaan katsoa olevan määräävässä markkina-asemassa ja milloin sen toiminta voidaan katsoa SEUT 102 artiklassa kielletyksi saalistushinnoitteluksi. Tutkielman tarkoitus on vastata kysymyksiin 1. Milloin ja kuinka yrityksen voidaan katsoa olevan määräävässä markkina-asemassa Euroopan unionissa, 2. Mitä on saalistushinnoittelu Euroopan unionissa, ja 3. Mitkä ovat saalistushinnoitteluun syyllistymisen edellytykset Euroopan unionissa. Tutkielman tarkoituksena on antaa katsaus saalistushinnoittelun syyllistymisen edellytyksiin sekä yleisiin piirteisiin. Saalistushinnoittelua ei ole määritelty suoraan Euroopan unionin perussopimuksissa, vaan on sen käsite kehittynyt lähinnä unionin oikeuskäytännön kautta. Tutkielmassa käsitellään saalistushinnoittelun kannalta relevanttia Euroopan unionin tuomioistuimen luomaa oikeuskäytäntöä sekä luodaan katsaus Suomen oikeuskäytännön ainoaan saalistushinnoittelutapaukseen, ns. Valio –tapaukseen. Tutkielman keskeisenä aineistona on käytetty Euroopan unionin lainsäädäntöä, Euroopan unionin tuomioistuinten sekä Euroopan komission luomaa oikeuskäytäntöä sekä aiheesta kirjoitettua oikeuskirjallisuutta. Tutkielma on luonteeltaan lainopillinen. Tutkielman toisessa luvussa käsitellään kilpailua prosessina käyttäen apuna taloustieteellisiä malleja sekä käsitteitä. Tutkielman kolmannessa luvussa käsitellään määräävän markkina-aseman käsitettä sekä sen ulottuvuuksia. Tutkielman neljäs luku käsittelee määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Tutkielman viidennessä luvussa siirrytään saalistushinnoittelun käsitteen ja saalistamisen syiden pariin. Tutkielman kuudennessa luvussa käsitellään saalistushinnoittelun kannalta relevanttia oikeuskäytäntöä. Seitsemännessä luvussa käsitellään lyhyesti saalistushinnoittelun rationaalisuutta. Tutkielman kahdeksannessa luvussa tehdään lyhyt katsaus saalistushinnoittelun läheisiin väärinkäyttömuotoihin. Tutkielman viimeisessä luvussa kootaan havainnot ja johtopäätökset.
  • Mustonen, Riikka (2014)
    Tutkielmassa vertaillaan saalistushinnoittelun sääntelyyn liittyviä eroja ja yhtäläisyyksiä Suomen ja Australian oikeusjärjestelmissä sekä analysoidaan niitä syitä, jotka voivat olla löydettyjen erojen ja yhtäläisyyksien taustalla. Tutkielma pyrkii sekä lähestymään saalistushinnoittelun sääntelyyn liittyvää keskustelua uudenlaisesta näkökulmasta että paljastamaan sääntelyn taustalta löytyviä syitä. Tarkastelu tapahtuu suomalaisesta näkökulmasta käsin. Tutkielman tutkimusmetodina on käytetty funktionalismia ja tutkielman etenemisessä myötäillään Husan esittämää viidestä vaiheesta koostuvaa funktionalistista tutkimusprosessia. Funktionalismia hyödynnetään puhtaasti metodologisena välineenä tutkielman analyyttisen raamin rakentamisessa. Vertailtavien oikeusjärjestelmien nykytilan kuvauksessa on lisäksi hyödynnetty oikeusdogmatiikkaa. Tutkielma jakautuu pääpiirteissään neljään osioon. Ensimmäinen osio käsittelee tutkielman lähtökohtia ja metodologisia kysymyksiä. Toisessa osassa esitellään saalistushinnoittelun sääntelyn kehitystä vertailtavissa oikeusjärjestelmissä ja käsitellään lyhyesti saalistushinnoittelua taloudellisena ilmiönä. Kolmannessa osassa käsitellään limittäin vertailtavien oikeusjärjestelmien saalistushinnoittelusääntelyn nykytilaa ja identifioidaan niiden erot ja yhtäläisyydet. Viimeisessä osiossa pohditaan erojen ja yhtäläisyyksien syitä, analysoidaan kolmannessa osassa löytyneitä tuloksia ja esitellään tutkielman loppupäätelmät. Tutkielmassa esiinnousseita oikeusjärjestelmien välisiä yhteneväisyyksiä ovat saalistushinnoittelun luokitteleminen yhdeksi määräävän markkina-aseman muodoksi, sääntelyn linkittyminen saalistustarkoituksen osoittamiseen, oikeuttamisperiaatteiden olemassaolo, kilpailuvaikutusten vähäinen rooli ja se, että tappioiden takaisinperiminen ei ole saalistushinnoittelun välttämätön edellytys. Merkittäviä tutkielmassa löytyneitä eroavaisuuksia ovat hinnan ja kustannusten suhdetta osoittavien testien merkitys, määräävän aseman ja sen väärinkäytön välisen syy-yhteyden olemassaolo ja Australian laajennettu myös muiden kuin määräävässä asemassa olevien yritysten saalistushinnoittelukielto. Vertailukohteiden eroille ja yhtäläisyyksille tutkielmassa löydettyjä selittäviä tekijöitä ovat Suomen osalta yhtenäisen lainsoveltamisen pyrkimys ja EU:n integraatiotavoitteet sekä Australian osalta keskittynyt markkinarakenne ja deskriptiivinen lainkirjoittamistyyli. Lisäksi molempien oikeusjärjestelmien sääntelyratkaisut heijastavat huomattavassa määrin tunnettuja taloustieteellisiä teorioita, tosin myös poikkeuksia taloustieteellisiin lähtökohtiin on havaittavissa. Myös molempien oikeusjärjestelmien formalistinen lähtökohta kilpailuoikeuteen näkyy saalistushinnoittelusääntelyssä.
  • Huttunen, Iida (2024)
    Tutkielma käsittelee saamelaisten kulttuuriperusoikeuden (PL 17.3 §) ja ympäristöperusoikeuden (PL 20 §) sisältöä, yhtymäkohtia, jännitteitä ja kollisiotilannetta. Tutkielmassa tarkastellaan muun ohella sitä, minkälainen yhteys oikeuksilla on sekä sitä, miten näitä oikeuksia on tulkittu suhteessa toisiinsa tilanteessa, jossa on kyse biologisen monimuotoisuuden suojelusta saamelaisalueella. Kalastus on yksi saamelaisten perinteisistä elinkeinoista, joita PL 17.3 § suojaa. Esimerkkinä kulttuuriperusoikeuden ja ympäristöperusoikeuden välisestä oikeudellisesta punninnasta käytetään lohenkalastuksen rajoituksia ja täyskieltoja Tenojoella. Korkein oikeus on antanut kaksi ennakkopäätöstä KKO 2022:25 ja KKO 2022:26, joissa korkein oikeus katsoi, että saamelaisilla oli oikeus kalastukseen Tenojoessa kulttuuriperusoikeutensa nojalla silloin voimassa olleista kalastusrajoituksista huolimatta. Ennakkotapauksista huolimatta lohenkalastus Tenojoessa on ollut kiellettyä vuosina 2021-2023. Kalastuskielto perustuu perustuslain 20 §:n ympäristöperusoikeuden mukaiseen tarpeeseen suojella lohikantoja. Kalastusoikeuksiin liittyviä kysymyksiä sekä perusoikeuksien rajoitusedellytysten mukaista punnintaa tarkastellaan sekä lainsäätäjän ja tuomioistuimen että saamelaiskäräjien näkökulmasta. Erilaisten näkökulmien välityksellä on tarkoitus tuoda esiin käsityksiä ja valta-asetelmia, joita tulkintoihin liittyy. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, voisiko ymmärrys ympäristöperusoikeuden ja kulttuuriperusoikeuden välisestä suhteesta johtaa myös molempien oikeuksien kattavampaan toteutumiseen. Tutkielmassa tuodaan esille biokulttuurinen lähestymistapa alkuperäiskansojen oikeuksiin, joka mahdollistaa alkuperäiskansojen luontoon ja kulttuuriin liittyvien oikeuksien yhdistämisen yhteen oikeudelliseen kehikkoon kokonaisvaltaisemman oikeussuojan aikaansaamiseksi. Kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus (KP-sopimus) ja sitä tulkitseva ihmisoikeuskomitea, biodiversiteettisopimus ja sen osapuolten sopimat vapaaehtoiset Akwé: Kon- ohjeet sekä eri puolilla maailmaa käyttöön otetut yhteishallintamallit luovat pohjaa uudenlaiselle kokonaisvaltaisalle tavalle hahmottaa alkuperäiskansojen ympäristöllisiä oikeuksia.
  • Elo, Elina (2012)
    Saamelaiset ovat Euroopan unionin ja Pohjoismaiden ainoa alkuperäiskansa. He asuvat neljän valtion alueella: saamelaisten perinteisesti asuttama alue ulottuu Keski-Norjasta Ruotsin ja Pohjois-Suomen kautta Venäjälle Kuolan niemimaalle. Saamelaisilla on yhteinen kieli, kulttuuri ja historia mutta ei omaa valtiota. Yhteensä saamelaisia arvellaan olevan 65 000–100 000. Saamen kieliä on laskutavasta riippuen 6–10, ja ne ovat kaikki uhanalaisia vähemmistökieliä. Suomessa ja Norjassa saamelaisten oikeudesta käyttää kieltään on säädetty sekä perustuslaissa että tavallisen lain tasolla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millainen oikeus saamelaisilla on kummassakin maassa käyttää saamen kieltä asioidessaan tuomioistuimissa ja viranomaisissa. Tarkastelun kohteena ovat lain tasolla taatut oikeudet sekä niiden toteutuminen käytännössä. Kyseessä on oikeusvertaileva tutkielma, johon olennaisena osana kuuluu saamelaisten kielellisten oikeuksien vertaaminen maiden välillä. Koska Norjassa saamelaisia asuu moninkertaisesti Suomeen verrattuna ja koska Norja lisäksi on ottanut itselleen roolin saamelaisoikeuksien mallimaana, on tutkielman eräänlaisena taustaoletuksena, että saamelaisil-la on laajemmat ja tehokkaammin toteutuvat kielelliset oikeudet Norjassa. Ennen kansallisen oikeuden tarkastelua tutkielmassa esitellään yleisesti vähemmistöjen ja alkuperäiskansojen oikeuksien kehitystä. Lisäksi perehdytään saamelaisiin kansana ja heidän historiaansa. Nämä luvut antavat varsinaiselle tutkimukselle tarpeellisen taustan, jota vasten saamelaisten kielellisten oikeuksien nykytilaa ja kehitystä on helpompi ymmärtää. Tutkielman kolmannessa luvussa esitellään myös Suomen ja Norjan saamelaislakeihin sisältyvät määritelmät siitä, ketä on lakeja sovellettaessa pidettävä saamelaisena. Tutkielman neljännessä luvussa esitellään Suomen kansallista saamelaisten kielellisiä oikeuksia koskevaa lainsäädäntöä. Viidennessä luvussa tarkastellaan Norjan lainsäädäntöä vastaavalla tavalla. Ensinnäkin tutustutaan kummankin maan perustuslaeissa oleviin saamelaisia koske-viin pykäliin. Tämän jälkeen perehdytään alemmantasoiseen sääntelyyn, jossa tarkastelun keskiössä ovat nimenomaisesti saamen kielen käyttämistä koskevat lait, Suomessa saamen kielilaki ja Norjassa sameloveniin sisältyvät kielisäännökset. Tarkastelussa huomataan, että saamelaisille on kummassakin maassa turvattu melko laajat oikeudet käyttää saamen kieltä tuomioistuimissa ja viranomaisissa mutta että nämä oikeudet rajoittuvat lähinnä saamelaisten perinteisesti asuttamille alueille maiden pohjoisosissa. Tarkasteltaessa oikeuksien toteutumis-ta käytännössä havaitaan lisäksi, että todellisuudessa lakien soveltamisalaan kuuluvat viranomaiset eivät täytä niille säädettyjä velvollisuuk-sia. Suurimpana ongelmana oikeuksien toteutumisessa on saamenkielentaitoisen henkilöstön puute. Käytännön ongelmista huolimatta kum-massakin maassa on varsin vähän kielellisiä oikeuksia koskevaa oikeuskäytäntöä. Tutkielman varsinainen vertaileva osio sisältyy kuudenteen lukuun. Vertailun yllättävin tulos on se, että saamelaisten kielellisissä oikeuksissa ei Suomen ja Norjan välillä näytä olevan suurta eroa. Molempien maiden perustuslaeissa on saamelaisia koskeva pykälä, jonka tausta-ajatuksena on turvata saamelaisille mahdollisuus ylläpitää ja kehittää kieltään ja kulttuuriaan. Myös saamelaislakeihin sisältyvät kielisään-nökset ovat toistensa kaltaisia ja eroavat vain joiltakin yksityiskohdiltaan: Norjassa saame ja norja on säädetty tasa-arvoisiksi kieliksi, Suo-messa kielisäännökset koskevat hieman laajempaa joukkoa viranomaisia ja velvoittavat lisäksi tarjoamaan enemmän suullista saamenkielis-tä palvelua kuin Norjassa. Oikeudet myös toteutuvat molemmissa maissa lähes yhtä kehnosti. Erilaisten selvitysten perusteella panostus saamen kieleen näyttäisi kuitenkin olevan suurempaa Norjassa, ja siellä on myös perustettu saamelaisalueelle kaksikielinen tuomioistuin. Tutkielman lopuksi esitetään keskeisiä johtopäätöksiä. Norjan ja Suomen välisessä vertailussa voidaan todeta, että Norjassa saamelaisten oikeudet toteutuvat kenties hiukan paremmin kuin Suomessa. Molemmissa maissa oikeuksien toteutumiseen käytännössä tulisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi, kun suuri osa saamelaisista nykyään asuu perinteisen saamelaisalueen ulkopuolella, kielellisten oike-uksien maantieteellistä rajausta olisi kummassakin maassa syytä pohtia. Lisäksi ehdotetaan harkittavaksi sitä, voisiko Suomessakin saamen kielen nostaa saamelaisten kotiseutualueella tasa-arvoiseksi kieleksi suomen ja ruotsin kanssa. Kaiken kaikkiaan saamelaisten kielellisten oikeuksien parantumisen todetaan heijastelevan yleismaailmallista alkuperäiskansojen oikeuksien kehitystä, jonka jatkumisen eteen on tärkeää tehdä töitä vastaisuudessakin.
  • Muuronen, Liina (2018)
    Tutkielmassa keskitytään käsittelemään oikeudenkäymiskaaren 7 luvun 1 §:n saamistakavarikkoa. Takavarikon avulla riidan osapuolelle annetaan ennakkoturvaavaa oikeussuojaa, kun on olemassa vaara, että vastapuoli pyrkii tekemään hakijan oikeuden reaalisesti arvottomaksi esimerkiksi vahingoittamalla riidan kohdetta. Takavarikko mahdollistaa sen, että tilanne voidaan “jäädyttää”, kunnes riita on ratkaistu myöhemmässä jatkoprosessissa. Hukkaamisvaaran olemassaolon vuoksi takavarikon on oltava nopeasti ja helposti hakijan saatavissa. Tämä on johtanut siihen, että takavarikolle on oikeudenkäymiskaaressa asetettu matalat myöntämisen edellytykset. Takavarikon matalat myöntämisen edellytykset tarjoavat hakijalle kuitenkin houkutuksen hankkia takavarikko myös tilanteessa, jossa sille ei ole tosiasiallista tarvetta. Riidan osapuoli voi pyrkiä käyttämään takavarikkoa sen tarkoituksen vastaisesti esimerkiksi painostus- tai perintäkeinona. Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että matalien edellytysten aiheuttama epätasapaino hakijan ja vastapuolen välillä on korjattu tarjoamalla vastapuolelle tehokkaita oikeussuojamekanismeja tarpeetonta takavarikkoa vastaan. Tutkielmassa kuitenkin havaitaan, että vastapuolen suojakeinoista huolimatta aiheettoman takavarikon hankinta voi olla hakijalle kannattavaa. Lisäksi takavarikon hankkiminen väärin perustein ei ole vaikeaa, koska korkein oikeus on oikeuskäytännössään todennut hakijan saatavan suuruuden riittäväksi perusteluksi hukkaamisvaaran olemassaololle. Tutkielmassa tarkasteltujen takavarikkopäätösten perusteella takavarikon hakijat käyttävät saatavan suuruutta perusteluna hukkaamisvaaralle tilanteissa, joissa ei ole todellista vaaraa. Takavarikkoa pystytään tällöin käyttämään sen tarkoituksen vastaisesti esimerkiksi suojana luottotappioilta. Tutkielmassa on argumentoitu sen puolesta, että lainsäädännön tarjoamat oikeussuojamekanismit eivät suojaa vastapuolta riittävällä tavalla väärinkäytöksiltä. Päädyn tutkielmassani siihen johtopäätökseen, että takavarikkoinstituutiota toisinaan väärinkäytetään Suomessa. Takavarikko on kuitenkin tarpeellinen oikeuskeino oikeusjärjestelmässämme, joten en ehdota sen poistamista. Sen sijaan tutkielman loppuosiossa esitän de lege ferenda -kehitysehdotuksia takavarikon ongelmakohdista. Kehitysehdotuksiin on otettu mallia muun muassa Ruotsin korkeimman oikeuden oikeuskäytännöstä sekä ulosottokaaren keskeytysmääräyksistä.
  • Yliselä, Samu (2014)
    Verolain tarkoittamat menetykset liittyvät usein tilanteeseen, jossa yrityksen asiakas tai velallinen jättää suorittamatta velvollisuutensa, kuten kauppahinnan tai velanmaksun, yritykselle. Menetysten verokohtelusta on vuosien kuluessa puhuttu ja kirjoitettu paljon, ja aihetta kohtaan esitetty kiinnostus seuraa tavallisesti talouden suhdanteita. Talouden ollessa taantumassa kiinnostus yleensä lisääntyy. Kansainvälisestä kehityksestä johtuen vuoden 2005 verouudistuksessa elinkeinoverolakiin otettiin uudet säännökset koskien käyttöomaisuusosakkeiden verovapaita luovutuksia. Symmetriasyistä ja veronkierron ehkäisemiseksi verovapaisiin osakeluovutuksiin liittyen elinkeinoverolakiin otettiin myös uusi säännös, joka rajoittaa konserniyhtiöiden välisten muiden saamisten kuin myyntisaamisten vähennyskelpoisuutta. Rajoituksista säädetään EVL:n 16 §:n 7 kohdassa. Säännös rajoittaa muiden saamisten kuin myyntisaamisten vähennyskelpoisuutta tilanteessa, jossa velkojayhtiö omistaa velallisyhtiöstä yksin tai yhdessä konserniyhtiöidensä kanssa vähintään 10 prosenttia. Säännökseen liittyen voi syntyä monia erilaisia tilanteita, joihin ei säännöksen sanamuodosta saada suoraa vastausta siihen, kuinka näihin tilanteisiin tulisi tuloverotuksessa suhtautua. Tutkielman tavoitteena on ensinnäkin selvittää, millä tavoin saamisten menetyksiin on suhtauduttu elinkeinoverolaissa lain säätämisestä lähtien aina tähän päivään saakka. Varsinaisena tutkimusongelmana on kuitenkin vuoden 2005 verouudistuksessa säädetty EVL 16 §:n 7 kohta. Tarkoituksena on selvittää mainitun lainkohdan soveltamisalaan kuuluvat tilanteet sekä se, minkälaiset saamiset kuuluvat vähennyskelvottomuuden piiriin sekä määritellä saamiset, jotka ovat vähennyskelpoisia etuyhteydestä huolimatta.
  • Wallén, Ira (2024)
    Euroopan unionin ja Suomen tavoitellessa ilmastoneutraaliutta pyritään ottamaan käyttöön uusia kunnianhimoisia päästövähennyskeinoja, joista yksi on hiilidioksidin talteenotto, uudelleenkäyttö ja varastointi (CCUS). Suomessa erityisen kiinnostava vaihtoehto on kestävän biomassan poltosta vapautuvan biogeenisen hiilidioksidin talteenottoteknologioiden käyttöönotto erityisesti metsäteollisuuden pistelähteistä. Biogeenisen hiilidioksidin talteenotolla ja pysyvällä varastoinnilla (bio-CCS) voidaan mahdollistaa niin kutsuttuja negatiivisia päästöjä, joilla voidaan mahdollisesti korvata päästövähennystoimia muilla sektoreilla. Biogeenisen hiilidioksidin talteenotolla ja uudelleenkäytöllä (bio-CCU) voidaan valmistaa synteettisiä tuotteita ilman fossiilisia raaka-aineita biogeenisen hiilidioksidin korvatessa fossiilisen hiilen tuotteen valmistuksessa. Tutkielmassa keskitytään systematisoimaan ja tunnistamaan sääntelyn luomia kannustinmekanismeja juuri biogeenisen hiilidioksidin talteenottoteknologioiden käyttöönotolle. CCUS-arvoketjuihin kuuluu usein eri toimijoita, mutta tässä tutkielmassa tutkimuskysymyksiä lähestytään talteenottoa harkitsevan toimijan roolista. Lisäksi sääntelyä tarkastellaan sen perusteella, että huomioiko sääntely fossiilisen, biogeenisen ja ilmakehästä peräisin olevan hiilidioksidin alkuperän ja niiden erilaisen kohtelun kansainvälisissä kasvihuonekaasupäästöjen laskentasäännöissä. Lisäksi tutkitaan bio-CCUS-hankkeita koskevan sääntelyn kehitysmahdollisuuksia Suomessa ja EU:ssa niin, että sääntely kannustaisi laajamittaisesti talteenottoteknologioiden käyttöönottoon. Tutkimusaineistoon kuuluu voimassa oleva ja valmisteilla oleva EU-sääntely, kotimainen lainsäädäntö ja itsesääntelymekanismit, jotka ohjaavat yritysten käyttäytymistä ilmastoneutraaliuteen pyrkivässä Suomessa. Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan erityisesti lainopin ja sääntelyteorian metodien avulla. Lisäksi tutkittaessa sääntelyn luomia liiketoimintaedellytyksiä CCUS-hankkeille, tulee aihetta tarkasteltua myös oikeustaloustieteen näkökulmasta. Tutkielmassa on havaittu, että EU:n alati kehittyvä ilmasto-oikeus ei vielä riittävästi kannusta biogeenisen hiilidioksidin talteenottoon. Merkittävimmät kannustinmekanismit löytyvät tällä hetkellä vapaaehtoisilta hiilimarkkinoilta. Biogeenisen hiilidioksidin uudelleenkäytön merkittävin kannustin on uusiutuvan energian direktiivissä, jossa on asetettu velvoitteita uusiutuvien synteettisten polttoaineiden käytölle.
  • Gao, Julia (2018)
    Lastensuojelulaki uudistettiin kokonaisuudessaan vuonna 2007 ja kokonaisuudistuksen yhteydessä muutettiin muun muassa ilmoitusvelvollisuutta koskevaa säännöstä. Aiemmin voimassa olleen lastensuojelulain (683/1983) 40 §:n sanamuodon mukaan lastensuojeluilmoitus oli tehtävä lapsesta, joka oli ilmeisessä lastensuojelun tarpeessa. Vuonna 2008 voimaantulleen lastensuojelulain (417/2007) 25 §:ssä ilmeisyysvaatimus on korvattu edellytyksellä mahdollisesta lastensuojelun tarpeen selvittämisestä. Helsingissä tehtiin vuonna 2017 yhteensä 16311 lastensuojeluilmoitusta. Niistä peräti 91 prosenttia koski tapauksia, joissa lastensuojelun tarvetta ei ollut. Ilmoituksista alle viidennes oli yksityisten tahojen tekemiä, joten pääosin kyse oli viranomaistoiminnasta. Aiheettomia ilmoituksia tehdään siis hätkähdyttävän paljon, mikä on ongelmallista yksityiselämän suojan näkökulmasta. Tutkielmassani pyrin selvittämään, miksi ilmoitusvelvollisuutta koskevaa säännöstä muutettiin vuonna 2007 ja miksi lastensuojelulakiin lisättiin 25 a § vuonna 2010. Pohdin myös, miksi valtaosa lastensuojeluilmoituksista on aiheettomia. Sekä eduskunnan oikeusasiamies että perustuslakivaliokunta perustelivat ilmoitusvelvollisuutta koskevaa säännösmuutosta sääntelyn selkeyttämisellä. Lain esitöissä viitataan eduskunnan oikeusasiamiehen erilliskertomukseen todettaessa, että vaatimus ilmeisestä lastensuojelun tarpeesta oli aiheuttanut epäselvyyttä sen suhteen, milloin työntekijä oli velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen. Uudessa säännöksessä tämä velvollisuus olisi siis pitänyt määritellä korostuneen täsmällisesti ja selkeästi. Sen sijaan toimittiin aivan päinvastoin, sillä mahdollinen lastensuojelun tarpeen selvittäminen on kielelliseltä ilmaisultaan hyvin avoin. Sääntelyn tavoitteiden ja käytännön toteutuksen välillä on siis havaittavissa olennainen ristiriita, mikä herättää kysymyksen siitä, oliko sääntelyn selkeyttämisessä kyse aidosta ja todellisesta tavoitteesta vai käytettiinkö sitä ainoastaan justifioivana perusteena, jotta muutoshanke saatiin toteutettua ilman poliittista vastustusta. Vaikutelmaa virallisten perusteiden oikeuttavasta luonteesta vahvistaa perusoikeuksien välisen punninnan sivuuttaminen lastensuojelulain valmistelussa. Lain esitöissä ei myöskään oteta kantaa siihen, millä perusteilla sääntely täyttää täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksen tai suhteellisuusvaatimuksen, vaikka kyse on merkittävästä perusoikeuden rajoituksesta, joka on säädöstekstissä ilmaistu erittäin epätäsmällisesti. Koska perusoikeusuudistuksen merkitystä korostetaan kokonaisuudistuksen yleisenä tavoitteena, perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten suuren painoarvon tulisi näkyä selvästi sekä säännösten sisällöissä että niiden perusteluissa. Myös perusoikeuksien välinen punninta olisi pitänyt toteuttaa erityisen huolellisesti ja perusteellisesti. Näin ei kuitenkaan toimittu. Vuonna 2010 lastensuojelulakiin lisätyn 25 a §:n nojalla ilmoitusvelvollinen taho voi täyttää lakisääteisen velvollisuutensa lastensuojeluilmoituksen tekemisestä myös vaihtoehtoisella menettelytavalla. Säännöksen mukainen yhteydenotto edellyttää lapsen tai vanhemman suostumusta, joten pykälän oikeudellinen merkitys jää hämäräksi. Yhteistyö viranomaistahon kanssa on tarpeetonta, koska 12 vuotta täyttänyt lapsi tai hänen vanhempansa voi itse tehdä hakemuksen halutessaan hakeutua lastensuojelun asiakkaaksi. Aiemmin tehtyjen opinnäytetöiden perusteella aiheettomien ilmoitusten suurta määrää selittänee joiltain osin se seikka, että vaikka lastensuojelulaki mahdollistaa tapauskohtaisen harkinnan, viranomaisten ilmoituskäytäntö voi olla hyvinkin rutiininomainen. Toisaalta subjektiivisen harkinnan merkitys saattaa korostua liikaakin, sillä tosiasiallisessa hallintotoiminnassa huolen käsite näyttää korvanneen lakisääteisen ilmauksen mahdollisesta lastensuojelun tarpeen selvittämisestä. Myös viranomaisten ohjeistuksessa on havaittavissa yllättäviä linjauksia.
  • Haukka, Miia (2023)
    Tutkielma tarkastelee säästöhenkivakuutuksen edunsaajamääräyksen ja testamentin välistä suhdetta. Edunsaajamääräyksiä koskevat säännökset ovat vakuutussopimuslain (VakSopL, 28.6.1994/543) 6 luvussa, ja testamentin laatimista ja tulkintaa koskevat perintökaaren (PK, 5.2.1965/40) 10-14 luvuissa. Kummallakin määrätään, miten jokin tietty omaisuuserä jakautuu perittävän kuoleman jälkeen, ja niiden perinteinen tarkoitus on ollut perittävän tahdon toteuttamisen lisäksi turvata läheisten toimeentulo. Säästöhenkivakuutuksen edunsaajamääräys ja testamentti ovat molemmat määräyksiä kuoleman varalta (mortis causa). Lisäksi niitä yhdistää yksipuolisuus. Koska ne ovat määrääjän yksipuolisia tahdonilmaisuja, niitä on ensisijaisesti tulkittava niin, että lopputuloksen voidaan olettaa vastaavan määräyksen antajan tahtoa. Vakuutussopimuslain esitöiden (HE 114/1993 vp) mukaan edunsaajamääräyksen tulkinnassa noudatetaan samoja periaatteita kuin testamentin tulkinnassa perintökaaren 11:1 mukaan. Tämän tutkielman pääkysymys on, millä tavoin testamentin ja edunsaajamääräyksen suhde käy ilmi. Päästäkseni pääkysymyksen äärelle, tutkin näiden määräysten omaleimaisia piirteitä. Tutkin myös sitä, mitkä muut oikeudelliset intressit on otettava huomioon edunsaajamääräystä tai testamenttia tehtäessä, ja miten ne vaikuttavat näihin määräyksiin. Tutkin testamenttiin ja henkivakuutukseen vaikuttuvia sivullissuhteita, ja tarkoitukseni on tätä kautta tuoda esiin testamentin ja edunsaajamääräyksen määräämisen rajat. Henkivakuutuksen edunsaajamääräyksen ongelmatilanteita voivat olla erityisesti PK 7:4 mukaiset ylisuuret henkivakuutusmaksut sekä PK 3:1 mukaisesti puolisonsa perinyt leski ja ensin kuolleen puolison toissijaiset perilliset. Ongelmatilanteita koskevaa oikeuskäytäntöä on niukasti, joten oikeuskäytännön lisäksi tuon tutkielmassani esiin lautakuntien (FINEn Vakuutuslautakunta ja Sijoituslautakunta) ratkaisusuosituksia tuomioistuimen ulkopuolisena riidanratkaisijana. Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella myös syitä sääntelyn taustalla. Käyn läpi edunsaajamääräyksen ja testamentin tulkinnan ongelmatilanteita. Tutkin myös, millä tavoin testamentti voi vaikuttaa edunsaajamääräyksen tulkintaan. Lisäksi pyrin selvittämään, miten oikeustilaa tulisi selkeyttää nykyisestä. Aloitan tutkielmani perehtymällä taustoihin ja aiheen valintaan johdantoluvussa. Perehdyn testamenttiin tarkemmin luvussa kaksi, ja käyn läpi testamentin funktiota, muotovaatimuksia ja tulkintasääntöjä. Luvussa kolme keskityn säästöhenkivakuutukseen ja erilaisiin edunsaajamääräyksiin, eli VakSopL 50 §:n mukaisiin yleisiin edunsaajamääräyksiin sekä erityiseen, nimeltä mainittuun edunsaajamääräykseen. Luvussa neljä tarkastelen testamenttia ja säästöhenkivakuutuksen edunsaajamääräystä rinnakkain nostaen esiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Käyn läpi määräyksiin vaikuttavia sivullissuhteita ja toisaalta sitä, mitä kyseisillä määräyksillä on mahdollista määrätä. Luvussa viisi perehdyn tulkintaa koskeviin ongelmiin sekä oikeuskäytäntöön ja lautakuntien ratkaisusuosituksiin. Luvussa kuusi keskityn henkivakuutuskorvauksen verokohteluun. Tutkielmani päättyy luvun seitsemän johtopäätöksiin ja luvun kahdeksan loppusanoihin.
  • Tuure, Laura (2019)
    Tutkielman tarkoituksena on pohtia oikeudenkäymiskaaren (4/1734, OK) 14 luvun 2 §:n (1052/1991) salliman kanteen muuttamisen ja velan vanhentumisesta annetun lain (728/2003, VanhL tai vanhentumislaki) mukaisen saatavan vanhentumisen välistä suhdetta siviiliprosessuaalisessa kontekstissa. VanhL 11.1 §:n mukaisesti saatavan vanhentuminen katkeaa, kun velkoja saattaa vireille saatavaa koskevan kanteen velallista vastaan. Tutkielman tyyppitilanteessa kantaja-velkoja on nostanut vastaaja-velallista vastaan vanhentumisen katkaisevan suorituskanteen vain hiukan ennen kuin kanteessa ilmaistun vaatimuksen vanhentumislain mukainen vanhentumisaika on kulunut umpeen. Kantajan esittäessä oikeudenkäynnin aikana OK 14:2.1:n nojalla uuden vaatimuksen, saattaa tuomioistuin joutua vastaajan väitteestä arvioimaan, onko alun perin ajoissa nostettu suorituskanne katkaissut myös sallitulla kanteenmuutoksella esitetyn uuden vaatimuksen vanhentumisen vai onko tällainen uusi vaatimus katsottava vanhentuneeksi. Tutkielmassa pyritään ensinnäkin systemaattisesti erottamaan toisistaan OK 14:2.3:n mukainen uusien oikeustosiseikkojen esittäminen, jota ei ole pidettävä kanteen muuttamisena lainkaan sekä OK 14:2.1:n nojalla sallittu kanteen muuttaminen. Varsinaisen kanteen muuttamisen osalta tarkastelu keskitetään OK 14:2.1:n 3 kohdan mukaiseen ns. perusteyhteyspoikkeustilanteeseen. Kanteenmuutosproblematiikkaa koskeva ennakkoratkaisukäytäntö on toistaiseksi jäänyt verrattain vähäiseksi, minkä seurauksena myös alempien tuomioistuinten ratkaisukäytäntö näyttäytyy osittain epäyhdenmukaisena. Lainkohtien systemaattinen soveltaminen on kuitenkin tärkeää paitsi oikeusvarmuuden, myös mahdollista kanteenmuutostilannetta seuraavan vaatimuksen vanhentumisarvioinnin kannalta. Toisekseen tutkielmassa pyritään arvioimaan yksittäisen vanhentumisen katkaisevan toimenpiteen ulottuvuutta rinnakkaisiin tai keskenään vaihtoehtoisiin vaatimuksiin nähden. Tutkielman teeman vuoksi katkaisutoimen ulottuvuutta tarkastellaan ennen kaikkea VanhL 11.1 §:n mukaisen kannekatkaisun näkökulmasta, mutta tutkielmassa muotoiltava ajatus on sovellettavissa vanhentumisen katkaisutoimenpiteisiin laajemminkin. Katkaisutoimenpiteen ulottuvuuden määrittämisessä keskeinen merkitys on yksittäisen katkaisutoimenpiteen sisällöllisten vaatimusten tarkastelulla. Lopulta tutkielmassa päädytään pohtimaan ensisijaiseksi määriteltyä tutkimuskysymystä siitä, pitääkö alkuperäisen kanteen vireilläolo vanhentumattomuuden tilassa myös kaikki sellaiset saatavat, jotka OK 14:2:1:n sallimin kanteenmuutoksin on mahdollista saada osaksi vireillä olevaa oikeudenkäyntiä. Vähäisen aihepiiriä koskevan oikeuskirjallisuuden ja ratkaisukäytännön valossa vastaus kysymykseen ei näyttäydy lainkaan yksiselitteisenä. Vastausta kysymykseen on ensisijaisesti haettava katkaisutoimenpiteen ulottuvuudesta sekä kanteen muotoilusta. Tutkielmassa tehtyjen systematisointien avulla pyritään osoittamaan, että oikeudenkäynnin aikana esitettyjä OK 14:2:1:n sallimia vaatimuksia on kohdeltava vanhentumisen näkökulmasta eri tavoin riippuen siitä, onko kyse alkuperäiselle vaatimukselle vaihtoehtoisesta vai rinnakkaisesta vaatimuksesta.
  • Ylä-Rautio, Valtteri (2021)
    Factoringrahoituksen kolmikantamalli; asiakasyritys (myyjä M), asiakasyrityksen oma asiakas (ostaja O) ja rahoitusyhtiö (R) muistuttaa arvopaperistamisen mallia, kun tarkastellaan erityisesti arvopaperistamisessa tapahtuvaa saatavakannan siirtoa – aloittaja (myyjä M), alkuperäisen velkojan eli aloittajan asiakas, esimerkiksi asuntovelallinen (ostaja O) ja erillisyhtiö (R). Factoringin yhteydessä asiakasyritykselle syntyy esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden myynnistä saatavia omilta asiakkailtaan, ja vaihtoehtoisesti panttaamalla tai myymällä nämä saatavat rahoitusyhtiölle asiakasyritys voi saada osan tällaisesta saatavasta välittömästi käyttöönsä, usein noin 80 prosenttia sen arvosta. Arvopaperistamisessa kootaan yhteen jokin samanlaatuisista saatavista muodostuva saatavakanta, jonka aloittaja myy erillisyhtiölle. Erillisyhtiö laskee liikkeelle joukkovelkakirjan, joka myydään sijoittajille. Erillisyhtiö rahoittaa saatavakannan oston aloittajalta joukkovelkakirjan liikkeeseenlaskusta saaduilla tuloilla. Näihin erityisrahoitusmuotoihin liittyy saatavan siirron osalta useita oikeudellisia kysymyksiä, esimerkiksi koskien saatavan siirron yksityisoikeudellista tehokkuutta ja siirron oikeudellista luonnetta. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa factoringissa tapahtuvan saatavan siirron oikeudelliselle luonteelle ovat vaihtoehtoina saatavan panttaus tai kauppa, ja mahdollisesti vakuusluovutus. Arvopaperistamisessa vastaava siirron oikeudellista luonnetta koskeva keskustelu on keskittynyt saatavakannan aidon kaupan ja vakuusluovutuksen väliseen rajanvetoon. Aito kauppa hahmotetaan yleisesti arvopaperistamisen yksityisoikeudellisen tehokkuuden edellytykseksi, kun taas kaupan muodossa toteutetun factoringin yhteydessä ei ole näin ainakaan kotimaassamme edellytetty. Molempia erityisrahoitusmuotoja koskeviin yksityisoikeudellisen tehokkuuden vaatimuksiin kuuluu esimerkiksi asianmukaiset siirtoilmoitukset. Kaupan muodossa toteutetulla factoringilla ja arvopaperistamisella on samansuuntaisia tavoitteita, sillä saatavat muunnetaan välittömästi rahaksi ja luottoriski siirretään saatavien ostajalle (rahoitusyhtiö tai vastaavasti erillisyhtiö). Factoringpanttauksessa luottoriski säilyy asiakasyrityksellä. Tästä näkökulmasta arvopaperistamisen ja kaupan muodossa toteutetun factoringin uudelleenarviointi vakuusluovutukseksi aiheuttaisi dramaattiset seuraamukset – saatavien taseen ulkopuolinen kohtelu peruuntuu ja luottoriski säilyy aloittajalla tai asiakasyrityksellä. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa on esitetty, että kaupan muodossa toteutetulle factoringille ei olisi välttämätöntä edellyttää sitä, että kyseessä on aito kauppa ("true sale"). Yhdysvalloissa tilanne vaikuttaa olevan sellainen, että factoring toteutetaan lähtökohtaisesti aina kaupan muodossa, mutta aidon kaupan toteutumiseen järjestelyssä vaikuttaa erilaisten kriteerien täyttyminen, joita on lukuisia. Järjestelyn luonteen kannalta erityisesti seuraavat seikat viittaavat siihen, että kyseessä on aito kauppa: lähes kaikki saataviin kohdistuvat riskit tai intressit on siirretty luovutuksensaajalle; luovutuksensaaja voi käyttää kaikkia saatavan omistajalle tyypillisesti kuuluvia oikeuksia; luovuttajalle ei ole asetettu velvollisuutta ostaa saatavaa myöhemmin takaisin; luovutetut saatavat ovat konkurssioikeudellisesti erillisiä luovuttajan varoista; ja osapuolet ovat tarkoituksellisesti pyrkineet velkojan vaihdokseen. Aitoa kauppaa arvopaperistamisen yhteydessä on käsitelty Suomessa jo 1990-luvulta lähtien, ja sitä pidetäänkin mainitulla tavalla järjestelyn yksityisoikeudellisen tehokkuuden kannalta aivan keskeisenä. Arvopaperistamisasetus (EU) 2017/2042 ja muun muassa sitä sivuava hallituksen esitys HE 141/2018 vp sisältää joitain selvennyksiä erityisesti aidon kaupan ja vakuusluovutuksen välisestä erottelusta ja avaa tarkemmin aidon kaupan vaatimuksia uuden YLS-arvopaperistamisen yhteydessä. Suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa käsitellyn vakuusluovutus – saatavan kauppa ja vastaavasti yhdysvaltalaisen "true sale" – "secured interest that secures an obligation ("SISO") -erottelujen saama huomio herättää kysymyksen siitä, pitäisikö suomalaisestakin näkökulmasta alkaa strukturoimaan kaupan muodossa toteutettavia factoringjärjestelyjä arvopaperistamisen yhteydestä tuttujen aidon kaupan vaatimusten mukaisiksi, jotta varmistettaisiin järjestelyn yksityisoikeudellinen tehokkuus ja pienennettäisiin samalla riskiä järjestelyn tulkitsemiseksi vakuusluovutukseksi. Factoring ja aito kauppa on erityisesti suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa hyvin rajallisesti käsitelty asia, ja aihe kaipaa sen vuoksi jatkokeskustelua. Tämä tutkielma antaa kuitenkin keskusteluun kontribuution jäsentämällä arvopaperistamisen yhteydessä määritellyt aidon kaupan piirteet ja soveltamalla niitä kaupan muodossa toteutettuun factoringiin. Tutkielma hahmottuu myös yleisemmällä tasolla osaksi näitä erityisrahoitusmuotoja käsittelevään esineoikeudelliseen tutkimukseen.
  • Sillgren, Timo Herman (2014)
    Tutkielmassa arvioidaan säätiövalvonnan sääntelyä ja tehokkuutta Suomessa. Tarkastelu keskittyy 2000-luvulle, jolta ajalta löytyy olennainen säätiövalvontaa koskeva oikeuskäytäntö. Säätiöitä koskeva oikeuskirjallisuus on keskittynyt teoreettisiin kysymyksiin, kuten säätiövalvonnan yleiseen oikeutukseen ja säätiölain teoreettisesti merkittäviin pykäliin, joilla ei ole kuitenkaan ollut käytännössä merkitystä, kuten 15§ oikaisuvaatimuksesta. Säätiölain soveltamista käytännössä ei ole tutkittu juuri lainkaan. Säätiöiden valvontaan liittyvien oikeustapausten lisäksi tarkastellaan säätiöiden valvontaan liittyvän lainsäädännön, etenkin säätiölain, valvonnalle antamia mahdollisuuksia ja niiden toteutumista käytännön soveltamistilanteissa. Soveltamiskäytännön osalta tarkastelun keskiössä on erityisesti säätiöitä valvova viranomainen, Patentti- ja rekisterihallitus, jonka osalta todetaan sille laissa suotujen valvontamahdollisuuksien tulleen usein suppeasti tulkituiksi ja sovelletuiksi. Lisäksi arvioidaan valmisteilla olevien lakimuutosten, eli säätiölain kokonaisuudistuksen, säätiövalvontamaksun ja tilintarkastukseen liittyvien uudistuksien mahdollisia vaikutuksia säätiöiden valvontaan. Vaikutusten arvioidaan jäävän yleisesti odotettua vähäisemmiksi. Uudet säännökset parantavat valvonnan rahoitusta sekä lisäävät avoimuutta ja tiedonkulkua, mutta valvonnan taso ei silti todennäköisesti merkittävästi muutu aiemmasta.
  • Salovaara, Hannes (2013)
    Tutkielmassa tarkastellaan säätiöissä tapahtuvia väärinkäytöksiä erityisesti rikoslain 36 luvun 5 § mukaisen luottamusaseman väärinkäytön kannalta. Tutkielman lähtökohtana on selvittää luottamusaseman väärinkäytön sisältöä ja kartoittaa lain soveltamiseen liittyviä ongelmia säätiöiden toiminnassa tapahtuvien väärinkäytösten suhteen. Tutkielmassa käsitellään tunnusmerkistön täyttymisen edellytyksiä sekä yleisesti että erityisesti säätiöissä tapahtuvien väärinkäytösten yhteydessä. Siinä luodaan myös katsaus säätiöiden valvontaan ja siihen, miten säätiöissä tapahtuvat väärinkäytökset voivat tulla ilmi valvonnan yhteydessä ja minkälaisin keinoin niihin voidaan puuttua. Tutkimusote on lähtökohtaisesti lainopillinen eli oikeusjärjestystä ja -järjestelmää pyritään systematisoimaan ja tulkitsemaan rikosoikeuden näkökulmasta. Tutkielman ensisijaisena lähdeaineistona on voimassa oleva lainsäädäntö ja siihen liittyvä valmisteluaineisto. Toissijaisena lähteenä on oikeuskirjallisuus sekä otanta tuomioistuinkäytäntöä. Myös uuden säätiölain valmisteluun liittyvää aineistoa on hyödynnetty siinä määrin kuin sitä on ollut saatavilla. Viimeaikaista luottamusaseman väärinkäyttöä koskevaa oikeuskäytäntöä tarkastelemalla pyritään tunnistamaan ja konkretisoimaan säätiöympäristössä tapahtuvaan luottamusaseman väärinkäyttöön liittyvät oleelliset soveltamiskysymykset ja ongelmat. Luottamusaseman väärinkäyttö voi toteutua joko aktiivisella tekemisellä tai laiminlyönnillä. Luottamusaseman väärinkäytön tunnusmerkistö on määritelty rikoslaissa, mutta luottamusasemaan liittyvien velvollisuuksien sisältö tulee pääsääntöisesti hakea rikoslain ulkopuolisesta normistosta tai luottamusasemassa olevan ja päämiehen välisen sopimuksen sisällöstä. Säätiöiden toiminnassa ensisijainen oikeuslähde tässä suhteessa on säätiölaki. Säätiöiden toimielinten vastuiden ja velvollisuuksien perustuessa säätiön sääntöihin sekä säätiölakiin, tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten rikosvastuun edellytykset voivat täyttyä tätä normipohjaa rikkomalla. Erityisinä säätiöihin liittyvinä kysymyksinä käsitellään säätiön sääntöjen noudattamista, sääntöihin liittyvää tulkintaa, säätiön sijoitustoimintaa sekä esteellisyyssääntelyä. Tutkielmassa käsitellään myös rikosvastuun perustavan vahingon ja sen vaaran syntymisen edellytyksiä, sekä mahdollisen rikosoikeudellisesti merkittävän loukatun suostumuksen merkitystä rikoksen täyttymiseen. Säätiöiden valvonnan katsotaan toteutuvan kahdella tasolla: säätiön toimielimet suorittavat sisäistä valvontaa ja säätiöitä valvova viranomainen ulkoista valvontaa. Säätiöissä suoritettavalla tilintarkastuksella on olennainen merkitys säätiöiden viranomaisvalvonnan toteutumisen kannalta. Tutkielmassa todetaan, että säätiössä tapahtuvat väärinkäytökset eivät kuitenkaan välttämättä käy ilmi tilintarkastuksen yhteydessä, jolloin ne voivat asianmukaisesta tilintarkastuksesta huolimatta jäädä tulematta valvontaviranomaisen tietoon. Lopuksi käsitellään sitä, onko säätiölakiin tarvetta lisätä erillistä säätiörikosta koskevaa kriminalisointia. Tutkimuksessa omaksutun kannan mukaan tälle erilliskriminalisoinnille ei ole tarvetta luottamusaseman väärinkäytön kattaessa myös säätiörikoksen mukaisen menettelyn.
  • Siljamäki, Elina (2020)
    Säätiölain 14:1 § velvoittaa viranomaisen valvomaan säätiöiden toimintaa. Lain nojalla viranomaisen eli Patentti- ja rekisterihallituksen tehtävänä on valvoa, että säätiön toiminnassa noudatetaan säätiölakia ja säätiön sääntöjen määräyksiä. Vuosikymmenet, oikeastaan koko vanhan säätiölain voimassaoloajan, säätiövalvonta perustui lähinnä ainoastaan mekaaniseen tarkastukseen. Suurimpana syynä syvällisten valvontatoimenpiteiden puuttumiselle oli viranomaisen resurssipula. Tilanne on kohentunut, kun vuonna 2014 tuli voimaan laki säätiöiden valvontamaksusta, jonka avulla on saatu lisäresursseja valvontatyöhön. Vuoden 2015 loppupuolella voimaan tullut uusi säätiölaki on myös merkittävästi mahdollistanut tehokkaamman valvonnan. Samalla on myös haettu uutta rajanvetoa viranomaisen valvontatyöhön. Tutkielmassa tarkastelen, kuinka säätiövalvonta on kehittynyt ja toiminut vanhan sekä voimassa olevan säätiölain aikana. Näkökulmana on hyvän hallinnon toteutuminen viranomaisen säätiövalvontatehtävässä. Säätiöiden valvonta toteutuu sisäisenä valvontana säätiön toimielinten toimesta. Tässä tutkielmassa keskitytään säätiöiden ulkoiseen valvontaan, viranomaisvalvontaan. Säätiöiden tilintarkastuksella on olennainen merkitys säätiöiden viranomaisvalvonnan toteuttamiseen. Asianmukainen tilintarkastuskaan ei kuitenkaan välttämättä tuo julki mahdollisia väärinkäytöksiä säätiössä, jolloin ne jäävät tulematta ilmi huolellisesta tilintarkastuksesta ja viranomaisvalvonnasta huolimatta. Tutkielmassa tuodaan esiin, että myös muilla tavoin voidaan tuoda julki väärinkäytösepäilyjä, jolloin viranomainen voi niiden johdosta ryhtyä tarvittaviin valvontatoimiin. Tutkimusote on lähtökohtaisesti lainopillinen eli asiaa pyritään systematisoimaan ja tulkitsemaan säätiö- ja hallintolain näkökulmasta. Lähdeaineistona on voimassa oleva sekä sitä edeltänyt lainsäädäntö ja niihin liittyvä valmisteluaineisto. Lähteenä on myös käytetty oikeuskirjallisuutta sekä otantaa valvontakäytännöistä. Valvontatapauksia koskevaa käytäntöä tarkastelemalla pyritään tunnistamaan ja konkretisoimaan säätiöiden toiminnassa tapahtuneita väärinkäytöksiä sekä niihin liittyviä valvonnallisia ongelmia ja valvontaa koskevia soveltamiskysymyksiä. Säätiöiden viranomaisvalvontaa on käsitelty julkisuudessa lähinnä väärinkäytösten ilmettyä. Selvitän muutamien valvontatapausten avulla, miten viranomainen on valvontatehtäväänsä toteuttanut. Nähdäkseni säätiövalvonta toteutuu voimassa olevien lakien avulla varsin hyvin hyvän hallinnon valossa, mutta hallinnon tulevaisuuden kannalta haluan kiinnittää huomion siihen, kuinka valvontatehtävässä tarvittava osaaminen ja asiantuntemus ei saisi siirtyä valtionhallinnon ulkopuolelle. Mielestäni valtionhallinnon omaa asiantuntemusta pitäisi tulevaisuudessa kehittää ja parantaa. Pitäisi pystyä säilyttämään monipuolinen osaaminen siellä, missä valvontavelvoite on.
  • Santeri, Huuskonen (2023)
    Velkakirjat, etenkin juokseva velkakirjat, on nähty luotonannon keskeisimpänä välineenä muun muassa pankkitoiminnassa. Perinteiseen paperimuotoiseen velkakirjaan on kuitenkin tunnistettu jo 1980-luvulla liittyvän suurehkoja kustannuksia ja epätehokkuuksia. Samalla, kun velkakirjalakimme on ollut voimassa jo lähes 80 vuotta, uutta sähköiseen maailmaan suuntaavaa lainsäädäntöä on annettu muun muassa EU-tasolta. Niinpä on tarpeen tarkastella, onko velkakirja tehtävissä sähköisessä muodossa nykylainsäädännön valossa siten, että se täyttää ensinnäkin velkakirjoille ominaiset tunnusmerkit ja toisekseen sopii osaksi laajempaa systemaattista kokonaisuutta. Tarkastelussa lähdetään velkakirjastatuksen merkityksestä ja velkakirjan funktiosta vahvan perintälegitimiteetin ilmentäjänä. Tätä taustaa vasten tarkastellaan pääasiassa allekirjoitus-, kirjallisuus- ja yksilöitävyysvaatimusta. Sähköiset allekirjoitukset ovat meillä yleisesti hyväksyttyjä ja eIDAS-asetuksen mukainen hyväksytty allekirjoitus itsessään samaistetaan perinteiseen omakätiseen allekirjoitukseen. Puolestaan kirjallisen muodon täyttyminen on hieman tulkinnanvaraisempaa. Kotimaisen, direktiivipohjaisen lainsäädännön katsotaan lähinnä soveltuvan sopimuksiin, kuitenkin yleisen eIDAS-asetuspohjaisen sähköisten ja kirjallisten asiakirjojen yhtäläisyys ja sähköisen muodon syrjimättömyyden periaate puoltaa yleistä yhtäläisyyttä. Velkakirjan yksilöitävyys ilmenee useista säännöksistä velkakirjalaista. Sähköisen muodon osalta muodostuukin tulkinnanvaraiseksi, miten sähköinen velkakirja, lähtökohtaisesti tiedosto on yksilöitävissä. Tältä osin esitetään hajautetun tilikirjan teknologiasta pelastajaa. Tarkastellaan myös sähköiseen ympäristöön liittyvää hallinnan ja perinnän problematiikkaa.
  • Pitkänen, Pauliina (2014)
    Sähköiset palvelut ovat uusi palvelutyyppi, johon yhteisön arvonlisäverojärjestelmän palvelukauppaa koskevat säännöt ovat soveltuneet huonosti. Tällaisten palvelujen tuominen yhteisön arvonlisäverotuksen piiriin on vaatinut lukuisia muutoksia arvonlisäverodirektiiviin. Erityisesti muille kuin verovelvollisille asiakkaille suoritettujen sähköisten palvelujen arvonlisäverotus poikkeaa merkittävästi muunlaisten palvelujen arvonlisäverotuksesta. Vuoden 2015 alusta lähtien tulee voimaan uudistus, jonka jälkeen kuluttaja-asiakkaille suoritettujen sähköisten palvelujen arvonlisäverotus tapahtuu aina asiakkaan sijaintivaltiossa. Koska sähköisesti suoritettujen palvelujen suorituspaikka määräytyy omien erityissääntöjen mukaan, on olennaista pystyä määrittämään, onko kyse sähköisesti suoritetusta palvelusta vai jostakin muusta palvelutyypistä. Pelkkä sähköinen toimitustapa ei välttämättä merkitse sitä, että kyse olisi sähköisesti suoritetusta palvelusta arvonlisäverodirektiivin näkökulmasta. Jotta palvelu voitaisiin katsoa sähköisesti suoritetuksi palveluksi, tulisi sen olla luonteeltaan automatisoitu ja vaatia vain vähän ihmisen osallistumista palvelun suoritukseen. Ongelmia voivat aiheuttaa myös erilaiset suoritekokonaisuudet, joissa sähköisesti suoritettuun palveluun liittyy jokin muu suorite, jonka arvonlisäverokohtelu määräytyisi eri sääntöjen mukaan. Sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotus määräytyy eri tavoin riippuen siitä, onko palvelun ostaja verovelvollinen yritys vai kuluttaja-asiakas. Sähköisiä palveluja myyvän toimijan on siten pystyttävä määrittämään, myykö hän palvelun verovelvolliselle asiakkaalle vai kuluttaja-asiakkaalle. Tämä voi olla haasteellista ottaen huomioon, että palvelu suoritetaan sähköistä tietoverkkoa pitkin ja myyjän tiedot ostajasta ovat rajalliset ja niiden luotettavuutta voi olla vaikea varmistaa. Toisaalta sähköisiä palveluja myyvän toimijan on usein pystyttävä määrittämään myös se, mihin valtioon palvelu suoritetaan. Verovelvollisten välisessä kaupassa myyjän on tiedettävä ostajan sijaintivaltio voidakseen selvittää, voidaanko palvelun suoritukseen soveltaa käännettyä verovelvollisuutta. Kuluttajakaupassa ostajan sijainnin määrittäminen on välttämätöntä erityisesti vuoden 2015 alussa voimaan tulevan uudistuksen myötä, sillä tämän jälkeen myyjän tulee aina suorittaa arvonlisävero sähköisesti suoritetusta palvelusta ostajan sijaintivaltioon ja sijaintivaltion verokantaa soveltaen. EU:ta voidaan pitää edelläkävijänä sähköisten palvelujen arvonlisäverotuksessa. Yhteisön arvonlisäverojärjestelmän sääntöjen soveltaminen voi kuitenkin osoittautua hyvin haastavaksi sähköisiä palveluja myyvälle yritykselle. Suurimmaksi ongelmaksi sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotuksessa muodostuu asiakkaan sijaintipaikan määrittäminen luotettavalla tavalla. Sähköisen palvelun arvonlisäverokohtelun määrittämiseksi tarvittavien tietojen hankkiminen, arvioiminen, tarkistaminen ja säilyttäminen voivat muodostaa kohtuuttoman rasitteen palvelujen myyjälle. Arvonlisäverotukseen liittyvät haasteet voivat jopa vähentää yritysten halukkuutta toimia EU:n sisämarkkinoilla. Sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotus tulisi pyrkiä toteuttamaan yhteisössä tavalla, joka ei aiheuta myyjille kohtuuttomia velvoitteita.
  • Lintulaakso, Eeva (2018)
    Keskityn tutkielmassani verotuksen neutraalisuuden periaatteeseen sähköisesti suoritettujen palvelujen arvonlisäverotuksessa. Lähestyn aihetta Euroopan unionin oikeuden näkökulmasta. Olen valinnut näkökulmakseni neutraliteettiperiaatteen, koska sähköisen kaupan luokitteluongelmat liittyvät järjestelmän neutraalisuuteen. Neutraliteettiperiaatteella toteutetaan yleisen yhdenvertaisen kohtelun periaatetta arvonlisäverotuksen alalla. Sen mukaan samanlaisia tilanteita tulee kohdella samalla tavoin. Vero-oikeudelle ominainen piirre on korostunut legaliteettivaatimus eli vero-oikeus on perinteisesti ollut vahvasti sidoksissa kirjoitettuun lakiin ja lain sanamuotoon. Eurooppaoikeudessa yleisillä oikeusperiaatteilla on kuitenkin vahvempi asema oikeuslähteinä kuin kansallisessa oikeudessa. Tästä jännitteestä johtuen käyn työssäni läpi oikeusperiaatteiden merkitystä oikeuslähteinä verotuksessa. Sähköisesti suoritetut palvelut on erotettu eurooppalaisessa arvonlisäverojärjestelmässä omaksi kategoriakseen perinteisten tavaroiden myynnistä ja perinteisten palvelujen suorituksista. Koska sähköisesti suoritettuihin palveluihin kohdistuu tästä syystä joissain tapauksissa erilainen verotuskohtelu, voidaan pohtia, kohdellaanko samanlaisia tilanteita eri tavoin ja onko erilainen kohtelu perusteltua sähköisten palvelujen erilaisuuden vuoksi. Käsittelen työssäni neutraalisuusongelmaa sähköisten palvelujen luokitteluongelmien kautta. Luokittelulla on vaikutusta esimerkiksi verotuspaikan määrittelyyn, sovellettavaan verokantaan ja verotukseen liittyviin hallinnollisiin velvoitteisiin. Käsittelen työssäni sähköisten palvelujen erottamista tuotteen automatisoinnin tason perusteella, suoritekokonaisuuksissa sekä jakelutavan perusteella. Lisäksi käyn läpi sääntelyn monitulkintaisuuden ja ennakoimattomuuden vaikutusta neutraalisuuteen. Sähköisten palvelujen erottamisen ja neutraliteettiperiaatteen välinen ristiriita on noussut esiin Euroopan unionin tuomioistuimen niin kutsutuissa E-kirja–tapauksissa. Tapaukset ovat neutraalisuuden kannalta ongelmallisia, koska painettujen ja sähköisten kirjojen verokohtelu on erilaista. Erilainen verokohtelu johtuu siitä, että painettuihin kirjoihin voidaan soveltaa alennettua verokantaa. Arvonlisäverodirektiivin mukaan sähköisiin kirjoihin alennettua verokantaa ei kuitenkaan voida soveltaa. Päädyn tutkielmassani siihen, että sähköisten palvelujen erottaminen perinteisistä tavaroista ja palveluista johtuu sähköisiin palveluihin liittyvistä erityisistä piirteistä, kuten niiden alituisesta kehittymisestä, kansainvälisestä luonteesta, valtioiden rajoihin sitoutumattomuudesta ja siitä, että palveluntarjoaja tavallisesti tarjoaa sähköisiä palveluja useaan unionin jäsenvaltioon, kun taas perinteiset tavarat ja palvelut ovat enemmän sidottuja tiettyyn alueeseen tai jäsenvaltioon. Sähköisiin palveluihin soveltuvat omat säännökset ovat myös mahdollisuus ajaa arvonlisäverojärjestelmän harmonisaatiota eteenpäin. Arvonlisäverojärjestelmän neutraalisuuden kannalta on oleellista hahmottaa neutraalisuus yhtäältä lainsäätäjän ennakkovalvontana ja toisaalta lainsoveltajan tulkintaperiaatteena. Tästä syystä neutraalisuudella voidaan perustella yksittäistapauksessa jopa vastakkaisia kantoja. Vero-oikeudellisen legaliteettivaatimuksen ja neutraliteettiperiaatteen välisen jännitteen osalta päädyn tutkielmassani siihen lopputulokseen, että neutraliteettiperiaate tulee sovellettavaksi punnintanormina etenkin sellaisissa tilanteissa, joissa kirjoitettu laki on aukollista. Lainsoveltaja ei voi perustaa tällaisessa tilanteessa ratkaisuaan mihin tahansa sääntöön, vaan tulkinta tulee perustaa esimerkiksi yleisiin oikeusperiaatteisiin. Näin ollen neutraliteettiperiaate sitoo lainsoveltajaa ja kaventaa hänen harkintavaltaansa. Näkemykseni mukaan lainsäätäjä on nostanut E-kirja–tapauksissa verotuksen hallinnollisen toteutettavuuden tavoitteen neutraalisuustavoitteen edelle. Arvonlisäverodirektiivi on kuitenkin parhaillaan muutoksessa. Muutoksen toteuduttua jäsenvaltiot voivat halutessaan soveltaa sähköisiin kirjoihin alennettua verokantaa, mikä merkitsee järjestelmän siirtymistä hallinnollisen toteutettavuuden tavoitteesta vahvemmin kohti neutraalisuustavoitetta.
  • Kolehmainen, Tommi (2019)
    Internetvälitteinen pikaviestintä (viestintä esimerkiksi WhatsApp ja Facebook Messenger -sovellusten kautta) on yleistynyt räjähdysmäisesti viime vuosina, mutta esitutkintaviranomaisen tiedonsaantioikeuksia ei samaan tahtiin ole uudistettu koskemaan tasapuolisesti sekä tekstiviesteistä että internetvälitteistä pikaviestinnästä syntyviä tietoja. Sen lisäksi, että tekstiviestitse tapahtuvaa viestintää säännellään yksityiskohtaisemmin, esitut-kintaviranomaisen mahdollisuuksiin saada viestintää koskevia tietoja vaikuttavat muun muassa internetvälitteistä pikaviestintää koskevien tietojen ja palveluntarjoajien sijainti ulkomailla ja yleistynyt end-to-end-salaus. Tässä lainopillisessa tutkielmassa tarkastellaan esitutkintaviranomaisen näkökulmasta sähköisen pikaviestinnän muotoihin liittyvää sääntelyä. Teknologianeutraliteetti toimii tutkielmassa apuvälineenä, jonka kautta tekstiviestitse ja internetvälitteisesti tapahtuvaa pikaviestintää arvioidaan. Tämän tutkielman kontekstissa teknologianeutraalilla lainsäädännöllä tarkoitetaan sitä, että toiminnallisesti samanlaisia teknologioita koskevan sääntelyn tulisi olla vaikutuksiltaan samanlaista. Jotta sääntelyn teknologianeutraliteettia on mahdollista arvioida, on sähköistä pikaviestintää koskevien tietojen saantiin liittyvä hajanainen sääntelykehikko ensin paikallistettava. Tutkielman ensimmäinen tutkimuskysymys onkin se, millä edellytyksillä esitutkintaviranomainen voi yhtäältä saada tallennettua sähköistä pikaviestintää koskevia tietoja tekstiviestitse ja toisaalta internet-välitteisesti tapahtuvasta pikaviestinnästä. Esitutkintaviranomaisen tiedonsaantiin ja sen tehokkuuteen vaikuttavat useat sellaiset tekijät, joihin esitutkintaviranomaisella ei ole mahdolli-suuksia vaikuttaa. Tietojen säilytyksen ollessa edellytys luovutukselle, huomataan tutkielmassa, että säilytyksellä on yhtä suuri merkitys tietojen saannin kannalta kuin itse tietojen luovuttamisella. Ulkomaille suuntautuvien internetvälitteistä pikaviestintää koskevien tietopyyntöjen osalta voidaan puolestaan todeta, että tietojen saanti edellyttää aina ensin sen tutkimista, olisiko tietojen saanti mahdollista kansallisessa tilanteessa. Vasta seuraava vaihe on arvioida sitä, onko tietojen saanti ulkomailta edes mahdollista. Toisessa tutkimuskysymyksessä arvioidaan sitä, millä tavoin sääntely ei esitutkintaviranomaisen tietojen saannin kannalta ole teknologianeutraa-lia. Sääntelykehyksestä ja sääntelyn kohteesta tehtyjen havaintojen perusteella voidaan ongelmat teknologianeutraliteetin kannalta tiivistää kol-meen tekijään. Ensinnäkin teleoperaattorin tulee säilyttää kaikesta tekstiviestitse lähetetystä pikaviestinnästä välitys- ja muita tietoja viranomais-tarpeita varten. Vastaavaa tietojen säilytystä koskevaa yleisluontoista velvollisuutta ei ole asetettu internetvälitteiselle pikaviestinnälle, vaan tie-tojen säilytys perustuu puhtaasti yksittäisen pikaviestintäpalvelun omiin käytäntöihin. Toinen teknologianeutraliteetin kannalta ongelmallinen seikka on se, että internetvälitteisen pikaviestinnän palvelut hyödyntävät tavallisesti salausta, kun taas tekstiviesteissä ei salausta ole lainkaan. Esitutkintaviranomaisen tiedonsaannin kannalta erityisen ongelmallinen on end-to-end -salaus, jossa käyttäjät ovat ainoat, joilla on hallussaan salauksen avaamiseen tarvittava avain. Kolmas teknologianeutraliteetin toteutumisen este on internetvälitteisen pikaviestinnän palveluntarjoajien tietojen ja palveluntarjoajien itsensä sijainti ulkomailla. Toisen tutkimuskysymyksen vastausten ja aiemmin tutkielmassa esitetyn pohjalta lainsäätäjälle suunnattuja de lege ferenda -ehdotuksia, joilla vastataan kolmanteen tutkimuskysymykseen siitä, miten teknologianeutraliteettia voitaisiin lainsäädännöllisin keinoin edistää. Nämä ehdotukset ovat 1) säilytysvelvollisuuden lopettaminen, 2) alueperiaatteeseen perustuvan toimivallan murtaminen ja 3) kansainvälisen yhteistyön lisääminen.
  • Rahikainen, Sofia (2020)
    Maapallomme ekologinen kantokyky ei kestä nykyistä lineaarisen talousmallin ja kertakäyttökulttuurin ylläpitämää tapaamme tuottaa ja kuluttaa materiaa, vaan hyvinvoinnin turvaamiseksi edessä on välttämätön siirtymä kohti kiertotaloutta. Samaan aikaan sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) määrä on kasvanut häkellyttävää tahtia 44,7 miljoonaan tonniin vuodessa, eikä kasvun ennusteta hiipuvan lähitulevaisuudessa. Yksi sähkö- ja elektroniikkaromun kiertotaloutta edistävistä hyödyntämismahdollisuuksista on romusta jalostettujen metallijakeiden käyttö teollisuuden raaka-aineena. Tuotantolaitokset voivat hyödyntää näitä metallijakeita raaka-aineenaan joko juridisella jäte- tai tuoteluokituksella. Tässä tutkielmassa tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Miten sähkö- ja elektroniikkaromun teollista raaka-ainekäyttöä säännellään Suomessa ja millä edellytyksin raaka-ainekäyttö on mahdollista? 2. Miten hyvin nämä sääntelymekanismit edistävät kiertotaloutta? Mikäli kiertotalouden sääntelyesteitä tunnistetaan, miten niitä on mahdollista ratkaista ympäristönsuojelulainsäädännön muut tavoitteet turvaavalla tavalla? Jätteeksi luokitellun SER-peräisen raaka-aineen käyttö tekee tuotantolaitoksesta jätteen laitosmaisen käsittelijän, johon kohdistetaan erilaisia jätteenkäsittelyyn liittyviä vaatimuksia erityisesti sen ympäristöluvan ehdoissa. Käytännössä kaikki jäteraaka-aineen käytöstä seuraavat oikeudelliset velvoitteet määritetään ympäristöluvassa. Jäteraaka-aineen käytöstä seuraa tyypillisesti tiukempia, jätteenkäsittelyyn liittyviä ympäristöluvan ehtoja, jotka eivät aina perustu raaka-aineen koostumukseen ja sitä kautta tosiasiallisiin ympäristövaikutuksiin. Tällaisten lupaehtojen määräytymistä voidaan kritisoida sekä hallinto-oikeudellisten tarkoitussidonnaisuuden että suhteellisuusperiaatteen näkökulmasta, ja ehdot ovat omiaan heikentämään jäteraaka-aineen houkuttelevuutta neitseellisiin raaka-aineisiin verrattuna. Jäteraaka-aineen käytön vaihtoehtona on materiaalin jäteluokituksen päättäminen End of Waste -menettelyllä ennen sen raaka-ainekäyttöä. SER-peräinen raaka-aine, jonka jäteluokitus on päätetty, katsotaan tuotteeksi, johon sovelletaan tuotelainsäädäntöä, eikä sitä hyödyntävään tuotantolaitokseen tällöin sovelleta jätteenkäsittelystä seuraavia velvoitteita. End of Waste -menettely soveltuu kuitenkin vain osaan SER-peräisiä raaka-aineita niin, että merkittävissä määrin tällaisten materiaalien jäteluokitus ei voi nykysääntelyn sallimin ehdoin tulla päätetyksi. Tämä johtuu paitsi sähkö- ja elektroniikkaromun erityisistä ominaisuuksista muihin metallijakeisiin verrattuna myös siitä, että End of Waste -menettelyn vaatimukset on ensisijaisesti laadittu varmistamaan lopputuotteenomaisesti käytettävien, eikä raaka-ainekäyttöön suunnattujen, materiaalien turvallisuus jäteluokituksen päättymisen jälkeen. SER-peräisen raaka-aineen käytöstä jätteenä seuraa siis neitseellisiin raaka-aineisiin verrattuna sääntelytaakkaa, ja sääntelytaakkaa keventävä End of Waste -menettely ei sovellu merkittävissä määrin tällaisen raaka-aineen jäteluokituksen päättämiseen. Kumpikin havainto ilmentää kiertotalouden sääntelyesteitä, joita olisi mahdollista purkaa ympäristön suojelun korkean tason turvaavalla tavalla a) kiinnittämällä huomiota tuotettavien sähkö- ja elektroniikkalaitteiden koostumuksen tunnistamiseen ja seuraamiseen läpi niiden elinkaarien ja b) tunnistamalla kierrätetyn raaka-aineen erityisominaisuudet jätteisiin ja tuotteisiin verrattuna. Nämä sääntelyesteet ilmentävät jätelainsäädännön perusolettamaa jätteestä haitallisena aineena hyödynnettävän materiaalin sijaan, mikä hidastaa kiertotalouden toteutumista ilman, että sääntelyllä tosiasiallisesti turvattaisiin korkeampi ympäristön suojelun taso. Tunnistamalla sekä kiinnittämällä erityistä huomiota raaka-aineen koostumuksen ja siitä seuraavien ympäristövaikutusten arviointiin mahdollistetaan sekä ympäristöä suojeleva että kiertotaloutta edistävä sääntelykokonaisuus.
  • Knuutila, Reija (2019)
    Sähköverkkoihin kuuluvien sähköjohtojen sijoittamista koskeva kansallinen sääntely on hajanaista. Sähkön jakeluverkkoyhtiöiden toiminta perustuu alueellisiin monopoleihin ja Energiamarkkinaviraston antamiin toimilupiin. Pääpainopiste tutkielmassa on jakeluverkon sähköjohtojen sijoittamiseen liittyvän sääntelyn arvioimisessa kokonaisuutena. Tutkielmassa tarkastellaan voimassa olevan oikeuden sisältöä sähköverkkojen sijoittamisen osalta. Lisäksi tutkielmassa kysytään, olisiko nykyisessä lainsäädännössä kehitettävää, jotta sähköverkkojen sijoittaminen olisi sääntelyltään riittävän selkeää, sujuvaa, ja täyttäisi sille kansallisessa lainsäädännössä ja unionin oikeudessa asetetut erilaiset tavoitteet. Tutkimus on menetelmällisesti oikeusdogmaattinen ja sijoittuu ympäristöoikeuden alaan. Ympäristöoikeudelle tyypillisesti tutkielmassa tarkastelleen myös EU-oikeudellista sääntelyä, jolla ohjataan verkon sijoittamista tai asetetaan muita verkon sijoittamiseen vaikuttavia tavoitteita. Tutkimuksen ajankohtaisuutta korostaa verkon sijoittamiseen liittyvät lainsäädännön uudistushankkeet. Uusi yksityistielaki (560/218) tuli voimaan 1.1.2019, jolla tavoiteltiin mm. sähköverkon sijoittamisen sujuvoittamista. Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) ja lunastuslain (603/1977) uudistaminen on aloitettu ja näillä uudistuksilla on vaikutuksia sähköverkon sijoittamiseen. Erikseen valmisteluun on tulossa myös laki liikennejärjestelmistä ja maanteistä (503/2005) laitteiden ja rakenteiden sijoittamista koskevan sääntelyn osalta. Tämä tutkielma voi osaltaan tarjota hyödyllistä tietoa verkkojen sijoittamissääntelyn haasteista ja tähän liittyvistä uudistustarpeista. Tutkielma on siitä poikkeuksellinen, että siinä tarkastellaan laajaa ympäristöoikeudellista sääntelyä erityiskysymyksen valossa eräänlaisen poikkileikkauksen avulla, joka tuo esiin ympäristöoikeuden erityispiirteiden haasteet sähköverkon sijoittamisessa.