dc.date.accessioned |
2018-06-13T10:37:46Z |
|
dc.date.available |
2018-06-13T10:37:46Z |
|
dc.date.issued |
2018-06-13 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/18781 |
|
dc.title |
Alakoulun suomi toisena kielenä -harjoituskirjojen sanastotehtävien funktionaalisuus |
fi |
ethesis.discipline |
suomen kieli |
fi |
ethesis.discipline |
Finnish Language |
en |
ethesis.discipline |
Finska språket |
sv |
ethesis.discipline.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/A7f4e318-4d07-4e69-960a-3a30335e022e |
|
ethesis.department.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/bab87a0a-3d3c-4113-8549-f99def7fc750 |
|
ethesis.department |
Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos |
fi |
ethesis.department |
Department of Finnish, Finno-Ugrian and Scandinavian Studies |
en |
ethesis.department |
Finska, finskugriska och nordiska institutionen |
sv |
ethesis.faculty |
Humanistinen tiedekunta |
fi |
ethesis.faculty |
Faculty of Arts |
en |
ethesis.faculty |
Humanistiska fakulteten |
sv |
ethesis.faculty.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/4c936847-0cd8-46d4-b842-e9ebb8670ab7 |
|
ethesis.university.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97 |
|
ethesis.university |
Helsingin yliopisto |
fi |
ethesis.university |
University of Helsinki |
en |
ethesis.university |
Helsingfors universitet |
sv |
dct.creator |
Lenkola, Hanna Kaisa |
|
dct.issued |
2018 |
|
dct.language.ISO639-2 |
fin |
|
dct.abstract |
Tässä tutkielmassa tarkastellaan alakoulun suomi toisena kielenä -harjoituskirjojen sanastotehtävien funktionaalisuutta. Tutkimuksessa selvitetään millaisia keinoja on opettaa sanastoa ja miten ne kytkeytyvät funktionaalisuuteen.
Aineisto koostuu neljästä alakoulun suomi toisena kielenä -harjoituskirjasta. Harjoituskirjat on suunnattu eri-ikäisille oppilaille niin, että ne kattavat koko alakoulun vuosiluokat, vaikka suomi toisena kielenä – opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppilaan kielitaitotaso eikä vuosiluokka, jolla hän opiskelee.
Aineiston analyysi osoittaa, että sanaston opettamiseen ja oppilaan sanavaraston kartuttamiseen on runsaasti erilaisia keinoja ja menetelmiä, ja samoja keinoja voidaan käyttää eri-ikäisillä ja eri kielitaidon omaavilla oppilailla. Sanaston opettamisen keinoja ovat sanalistat, sanaperheet, synonyymit, vastakohtakohdat, johtamisen, yhdistämisen ja lainaamisen keinot sekä erilaiset keskustelu- ja pelitehtävät. Oppikirjoissa voidaan myös eksplisiittisesti selventää, miten oppilas voi tehostaa oman kielitaidon karttumista erilaisilla opiskelustrategioilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 suomi toisena kielenä -oppimäärän opetukselle on annettu lähtökohdaksi funktionaalisuus. Oppilasta rohkaistaan aktiiviseksi kielenkäyttäjäksi ja hän toimii vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Kielen rakenteiden ja kielioppisääntöjen sijaan korostuu viestintä ja oppilaan tarve liittää opeteltava sanasto omiin kielenkäyttötilanteisiin. Tutkimuksessani tarkastelin, miten funktionaalisuus näkyy harjoituskirjojen sanastotehtävissä.
Tutkimus osoittaa, että harjoituskirjojen sanastotehtävien välillä on runsaasti vaihtelua. Toiset tehtävistä ovat vahvasti funktionaalisia ja toiset irrallisia sanastotehtäviä ilman tiukempaa kytköstä funktionaalisuuteen ja sanavaraston tavoitteelliseen kartoittamiseen. Suomi toisena kielenä -opettajan rooli oppimateriaalin valitsemisessa korostuu, jotta oppimateriaali vastaa opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita ja funktionaalista lähestymistapaa kielen oppimiseen. |
fi |
dct.subject |
suomi toisena kielenä |
fi |
dct.subject |
suomi toisena kielenä -oppimateriaali |
fi |
dct.subject |
sanasto |
fi |
dct.subject |
funktionaalisuus |
fi |
dct.subject |
opetussuunnitelman perusteet 2014 |
fi |
dct.language |
fi |
|
ethesis.language.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin |
|
ethesis.language |
suomi |
fi |
ethesis.language |
Finnish |
en |
ethesis.language |
finska |
sv |
ethesis.supervisor |
Leino, Jaakko |
|
ethesis.thesistype |
pro gradu -tutkielmat |
fi |
ethesis.thesistype |
master's thesis |
en |
ethesis.thesistype |
pro gradu-avhandlingar |
sv |
ethesis.thesistype.URI |
http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis |
|
dct.identifier.ethesis |
E-thesisID:e8917c3e-dd89-4cd7-be87-09a8a61b3d3d |
|
ethesis-internal.timestamp.reviewStep |
2018-05-08 11:04:21:184 |
|
dct.identifier.urn |
URN:NBN:fi:hulib-201806132561 |
|
dc.type.dcmitype |
Text |
|