Browsing by study line "Skatterätt"
Now showing items 81-98 of 98
-
(2024)Voimassa oleva tuloverolain 20 a § asettaa sijoitusrahaston ja erikoissijoitusrahaston verovapauden edellytykseksi lähtökohtaisesti 1) sopimusperusteisuuden, 2) avoimuuden ja 3) osuudenomistajien vähimmäismäärän. EU:n sijoitusrahastodirektiivin 1 artiklan 3 kohdan mukaan yhteissijoitusyrityksiä voidaan perustaa sopimusoikeudellisten säännösten ohella myös trusteja koskevien säännösten tai yhtiöjärjestyksen nojalla. Toisin kuin monessa muussa valtiossa, Suomessa sijoitusrahastoja on mahdollista perustaa ainoastaan sopimusperusteisesti. Keväällä 2022 Euroopan unionin tuomioistuin linjasi Suomen kansallisen lainsäädännön olevan EU-oikeuden vastaista siltä osin kuin se edellyttää ulkomaisilta rahastoilta sopimusperusteista muotoa verovapauden myöntämiseksi. Linjaus on merkinnyt sitä, että ulkomaiset yhtiömuotoiset ja trustimuotoiset rahastot hyväksytään nykyisin TVL 20 a §:ssä tarkoitetun verovapauden piiriin. Unionin tuomioistuimen ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytännön perusteella verovapauden edellytyksenä ei voida vaatia tiettyä oikeudellista muotoa, vaan verotuksen kannalta ratkaisevana pidetään sitä seikkaa, harjoittaako ulkomainen sijoitusrahasto vastaavaa toimintaa kuin suomalainen sijoitusrahasto. Arviointiin vaikuttaa myös se, miten verotus tapahtuu ulkomaisen sijoitusrahaston asuinvaltiossa. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää, miten TVL 20 a §:ää tulisi muuttaa, jotta se vastaisi unionin tuomioistuimen ja korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisukäytäntöä. Lisäksi tarkastellaan sitä, miltä osin TVL 20 a §:n tulkitseminen on viimeaikaisista tuomioistuinratkaisuista huolimatta edelleen tulkinnanvarainen.
-
(2024)Tutkielman kohteena on uusi sääntely vero-oikeuden alalla. Vuonna 2024 on astunut voimaan monikansallisien yritysten ja sivuliikkeiden tuloverotietojen ilmoittamisvelvollisuus, kun hallituksen esityksellä HE 99/2023 vp pantiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2021/2101, eli veroraportointidirektiivi. Euroopan Unionissa on jo vuosia tehty toimenpiteitä vastuullisempien verotuskäytäntöjen eteen ja nyt tietyt yritykset velvoitetaan julkaisemaan kaikkien saataville maakohtaiset tuloverotiedot. Näin saatetaan ensimmäistä kertaa julkiseksi se, miten paljon monikansalliset konsernit maksavat tuloveroja maakohtaisesti eriteltynä. Euroopan Unionin jäsenvaltioissa tuloveroraportointivelvollisuuden tarkoituksena on lisätä näiden kyseisten suuryritysten yhteiskuntavastuuta, tukea paremmin hyvinvointia, sekä edistää oikeudenmukaisempaa verokilpailua. Uuden sääntelyn päämääränä on myös puuttua erittäin vahingolliseen aggressiiviseen verosuunnitteluun ja siten kohdistaa verot oikeudenmukaisesti sinne, missä myös yritysten tulot ovat syntyneet. Uusi sääntely on edistysaskel verotietojen läpinäkyvyyden ja avoimuuden kannalta ja sillä tulee olemaan laaja-alaisia vaikutuksia koko Euroopan Unionin alueella.
-
(2021)Tutkielmassa käsitellään kannustintarkoituksissa luotavan uuden oikeuksiltaan rajoitetun osakesarjan verokohtelua ja sen erityispiirteiden huomioon ottamista osakkeen käypää arvoa määritettäessä. Kannustinosakkeen oikeutta yhtiön varallisuuteen on rajoitettu siten, että osakkeita merkitsevä osakas sitoutuu käänteiseen likvidaatiopreferenssiin. Kannustinosaketta voidaan rajoittaa myös poistamalla sen äänioikeus tai rajaamalla sen oikeutta yhtiöstä jaettaviin osinkoihin. Kannustinosakkeen tarkoituksena on sitouttaa työntekijöitä yhtiöön ilman, että yhtiön kantasarjan osakkeita omistavien osakkaiden omistusoikeus yhtiöstä laimenee. Järjestelyssä kannustinosakkeita merkitsevä työntekijä sitoutuu osakassopimuksella tai sen liityntäsopimuksella käänteiseen likvidaatiopreferenssiin. Käänteinen likvidaatiopreferenssi rajoittaa kannustinosakkeen oikeutta ennalta määriteltyyn osaan yhtiöstä, jolloin kannustinosakkeelle muodostuu arvoa vasta kun yhtiön arvo ylittää käänteisen likvidaatiopreferenssin rajan. Tämä tarkoittaa, että yrityksen muiden osakkaiden omistusosuus yhtiöstä ei laimene käänteisen likvidaatiopreferenssin alittavalta osalta. Kantasarjan osakkeita omistavien osakkaiden omistusosuus ja tulevaisuuden tuotto-odotukset osakkeelle käänteisen likvidaatiopreferenssin ylittävältä osalta laskevat merkittävien kannustinosakkeiden suhteessa. Kun kannustinosakkeita tarjotaan yhtiön työntekijöille kannustintarkoituksessa, tulee selvittää, syntyykö kannustinosakkeen merkinnästä merkitsijälle EPL 13§:n 1 momentin 1 kohdan ja 3 momentin, TVL 61§:n 2 momentin sekä TVL 66§:n 1 momentin perusteella etuus, josta yhtiön olisi EPL 9§:n mukaan toimitettava ennakonpidätys. Tämän vuoksi on selvitettävä, ylittääkö B-osakkeen merkintähetken käypä arvo eli todennäköinen luovutushinta merkitsijän suunnatussa annissa maksaman merkintähinnan. Jos työntekijä merkitsee osakkeet niiden käyvästä arvosta hänelle ei muodostu muuta verotettavaa tuloa, kuin osakkeiden realisoinnin yhteydessä maksettava pääomatulovero. Tutkielmassa perehdytään edellä mainitun lisäksi ansiotulon ja pääomatulon väliseen rajanvetoon. Tulolähdejaottelun tarkastelun keskiössä on Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisulinja tulolähdejaottelun rajanvetoa koskevissa kysymyksissä. Ratkaisulinjaa arvioidessa huomiota kiinnitetään erityisesti VML 28 §:n veron kiertämistä koskevaan säännökseen. Kannustinosakkeen verokohtelua tarkastellaan myös VML 28 §:n valossa ja arvioidaan, voiko osakejärjestely olla katsottavaksi työsuhdeoptioksi sen laajassa merkityksessä tai tulospalkkioon. Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että B-osakejärjestely on mahdollista toteuttaa tiettyjen edellytysten täyttyessä ilman ansiotuloveroseuraamuksia. B-osakkeille kertyvä arvonnousu verotetaan pääomatulona. Mikäli B-osake suunnataan työntekijöille käypää arvoa alemmasta arvosta, on työsuhteen perusteella saatava etu ansiotuloveron alaista tuloa TVL 61 §:n ja TVL 66.1 §:n mukaisesti.
-
(2021)Tutkielmassa tarkastellaan osakeperusteisten kannustinjärjestelmien sääntelykehikkoa, etenkin startup-yhti-öiden näkökulmasta. Osakeperusteiset kannustinjärjestelmät ovat pidemmän aikavälin kannusteita, joiden ta¬voitteena on luoda henkilöstölle intressi yrityksen arvon kasvattamiseen. Tällaisia työntekijöille tarkoitettuja osakeperusteisia kannustinjärjestelmiä on lähtökohtaisesti kahdenlaisia: työsuhdeoptioita sekä suoria osake-anteja. Suomessa tuli vuoden 2021 alussa voimaan uusi tuloverolain 1992/1535 (TVL) 66 a §, jolla säädettiin työsuh¬teeseen perustuvasta osakeannista muussa kuin julkisesti noteeratussa osakeyhtiössä. Antia onkin kutsuttu epävirallisesti myös startup-anniksi. Sääntelyn taustalla vaikutti ajatus siitä, ettei voimassa ollut henkilöstöan¬tisäännös TVL 66 § 1 momentti ollut tarpeeksi tehokas henkilöstön sitouttamiseen. Uudella säännöksellä py¬rittiin selkiyttämään henkilöstölle suunnatun annin verokohtelua sekä osakkeen arvostusta. Tutkielmassa vastataankin kysymykseen, miten TVL 66 a § toimii startup-yhtiöiden näkökulmasta. Lisäksi ote¬taan kantaa mahdollisiin TVL 66 a §:n kehitystarpeisiin sekä annetaan ratkaisuehdotus kilpailukykyisemmäksi sääntelyksi. Tutkielmassa TVL 66 a §:ää käsitellään osana osakeperusteisia kannustinjärjestelmiä. Tutkiel¬massa tuodaankin esiin erilaisia TVL 66 §:n 3 momentin mukaisia kannustinjärjestelmiä ja samalla osaksi keskustelua nostetaan TVL 66 a §:n kehitystarpeet sekä pohditaan säännöksen mahdollisista heik¬kouksista. Koska työsuhteeseen perustuvat osakeannit ovat luonteeltaan osakeyhtiölaissa 624/2006 (OYL) säänneltyjä suunnattuja osakeanteja, tarkastellaan tutkielmassa suunnattuja anteja ja niiden oikeudellista perustetta myös OYL:n näkökulmasta sekä OYL:n yleisten periaatteiden valossa. Tutkielmassa päädytäänkin johtopäätökseen, että OYL:n yleisistä periaatteista saattaa tietyissä tilanteissa aiheutua ristiriitaisuutta TVL 66 a §:n soveltamis¬edellytys¬ten kanssa. Tutkielmassa esitettyjen näkökulmien pohjalta keskeisenä johtopäätöksenä voidaan esittää, että Suomen osa¬keperusteiset kannustinjärjestelmät eivät vieläkään sellaisena sovi startup-yhtiöille parhaalla mahdollisella ta¬valla ja, että sääntelyä tulisi kehittää innovatiivisten nuorten yritysten tarpeiden mukaan. Kehitysehdotuksiin haetaan tukea käsittelemällä myös Ruotsissa vuonna 2018 voimaan tullutta henkilöstöoptiosääntelyä, jonka tavoitteet ja toteutustapa eroavat Suomessa voimaan tulleesta TVL 66 a §:stä merkittävästi. Tämän tutkielman julkaisuhetkellä Ruotsissa on käynnissä voimassa olevan henkilöstöoptiosääntelyn uudistamisprosessi, johon liittyvä hallituksen esitys on jätetty eduskunnalle lokakuussa 2021.
-
(2022)Ulkomaisilla toimijoilla voi olla monenlaisia muodollisia tai tosiasiallisia kytkentöjä Suomeen. Vuoden 2021 alusta ulkomaisia yhteisöjä on voitu pitää yleisesti verovelvollisina Suomessa tosiasiallisen johtopaikan perusteella. Samankaltaista sääntelyä on voimassa useissa Euroopan valtioissa, mutta tosiasiallisen johtopaikan määrittely vaihtelee eri valtioissa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää tuloverolaissa tarkoitetun tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiä, sekä ulkomaisen yhteisön yleisen verovelvollisuuden myötä aiheutuvien kaksoisasumiskonfliktien ratkaisumahdollisuuksia. Ulkomailla perustettu tai rekisteröity yhteisö, jonka tosiasiallinen johtopaikka on Suomessa, on tuloverolain mukaan yleisesti verovelvollinen Suomessa. Tosiasiallinen johtopaikka sijaitsee paikassa, jossa yhteisön hallitus tai muu päätöksentekoelin tekee yhteisön tärkeimmät ylintä päivittäistä johtamista koskevat päätökset. Tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa otetaan kuitenkin huomioon myös muut yhteisön organisointiin liittyvät olosuhteet. Tosiasiallisen johtopaikan muodostumisen edellytyksiin liittyy tulkinnanvaraisuutta muun muassa sen suhteen, minkälaisia ulkomaisia yhteisöjä voidaan pitää Suomessa yleisesti verovelvollisina. Edelleen tulkinnanvaraisuutta voi liittyä sen määrittelemiseen, mitkä ovat tosiasiallisen johtopaikan muodostavien päätösten tekijää ja sisältöä koskevat edellytykset, miten tosiasiallisen johtopaikan sijainti määritetään, ja mikä on tosiasiallisen johtopaikan sijaintia arvioitaessa huomioitavien olosuhteiden sisältö ja merkitys. Ulkomainen yhteisö on lähtökohtaisesti yleisesti verovelvollinen myös toisessa valtiossa, kuten perustamisvaltiossaan sen tullessa yleisesti verovelvolliseksi Suomessa. Kaksinkertaisen verotuksen poistamiseksi on turvauduttava valtioiden välillä solmitun verosopimuksen määräyksiin, valtioiden sisäisiin säännöksiin kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta ja mahdollisesti EU-riitojenratkaisudirektiiviin. Ulkomaisten yhteisöjen yleinen verovelvollisuus laajentaa Suomen verotusoikeutta, mutta sen vaikutus voi olla tosiasiassa vähäinen esimerkiksi tilanteissa, joissa kyseisellä yhteisöllä on ollut kiinteä toimipaikka Suomessa entuudestaan. Ulkomaisen yhteisön yleinen verovelvollisuus on tuonut mukanaan myös riskejä Suomessa toimiville ulkomaisille yhteisöille. Lopulliseen verosopimuksen vastaiseen kaksinkertaiseen verotukseen voidaan yhä päätyä.
-
(2022)Maastapoistumisverotuksen osalta on viime vuosien aikana siirrytty aiemmasta EU:n perusvapauksien tulkinnasta EU:n sekundäärilainsäädännön eli direktiivin noudattamiseen. Suomen ja muiden EU:n jäsenvaltioiden osalta tämä on tarkoittanut käytännössä veronkiertodirektiivin (EU 2016/1164) implementoimista kansalliseen lainsäädäntöön. Tämän johdosta veronkiertodirektiivin maastapoistumisverotusta koskeva 5 artikla on implementoitu Suomen kansalliseen lainsäädäntöön ja direktiivin mukaisia kansallisia säännöksiä on aloitettu soveltamaan Suomessa vuodesta 2020 lähtien. Vaikka EUT:n sekä Suomen kansalliset tuomioistuimet ovat jo vuosien ajan pitäneet ratkaisuissaan Suomen vanhoja maastapoistumisverosäännöksiä SEUT:n turvaaman sijoittautumisvapauden vastaisina, vasta veronkiertodirektiivin asettaman pakon edessä Suomi uudisti kansallista maastapoistumisverotusta koskevaa lainsäädäntöään veronkiertodirektiivin pohjalta. Tutkielman tarkoituksena onkin selvittää, onko maastapoistumisverotusta sääntelevä EVL 51 e § nykyään veronkiertodirektiivin pohjalta tehdyn lakiuudistuksen jälkeen EU-oikeuden (veronkiertodirektiivi, EU:n perusvapaudet, EUT:n oikeuskäytäntö) mukainen. Tämän lisäksi tutkielmassa on tarkoitus selvittää myös, mitkä ovat EVL 51 e §:n uudistuksen mahdolliset vaikutukset maastapoistumisverotukseen Suomessa sekä sovelletaanko EVL 51 e §:ää Suomessa tehokkaammin lakiuudistuksen jälkeen.
-
(2022)Väliyhteisöjä hyödynnetään perinteisesti siirtämällä ja varastoimalla tuloja matalan verotuksen valtioihin tarkoituksena välttää verovelvollisen asuinvaltion verotus. Väliyhteisölain perusidea onkin, että myös verokeidasvaltioon varastoituihin, mutta suomalaisessa määräysvallassa oleviin, tuloihin kohdistuu Suomen verotustason mukainen kokonaisverorasitus. Väliyhteisön tulos voi muodostua myös tappiolliseksi, jolloin esille nousee kysymys väliyhteisön tappion vähennyskelpoisuudesta seuraavien vuosien tulosta sekä omistajanvaihdoksen vaikutuksesta vähennyskelpoisuuden kannalta. Väliyhteisön osakkaan verotus toimitetaan Suomen verolakien mukaan, mutta väliyhteisölaissa ei säännellä kattavasti väliyhteisö tappion vähennysoikeudesta, vaan tappion vähentämistä koskevat kysymykset on jätetty pitkälti oikeuskäytännön varaan. Väliyhteisölaissa ei oteta kantaa omistajanvaihdoksen vaikutukseen väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuuden kannalta. Korkein hallinto-oikeus on kuitenkin viime vuosina antanut kaksi ratkaisua koskien väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuutta omistajanvaihdostilanteissa, mikä on selkeyttänyt oikeustilaa. Tutkielmassani tarkastelen tarkemmin ratkaisuissa esitettyjä kannanottoja sekä tulkitsen väliyhteisölain ja Suomen tappiontasausjärjestelmän säännösten soveltamista väliyhteisön tappioihin omistajanvaihdostilanteessa selvittääkseni, minkälainen vaikutus väliyhteisön omistuksessa tapahtuneella muutoksella on uuden osakkaan verotuksen lopputuloksen kannalta. Kysymys väliyhteisön tappioiden vähennyskelpoisuudesta on keskeinen EU-oikeuden sijoittautumisvapauden näkökulmasta, koska lähtökohtaisesti tappioita ei tulisi kohdella eri tavalla vain sen vuoksi, että verovelvollinen on sijoittautunut toiseen jäsenvaltioon. Tutkielmani tarkoitus onkin myös arvioida, miten väliyhteisön tappion vähennyskelpoisuutta tulisi tulkita, jotta lopputulos olisi EU-oikeuden mukainen. Lisäksi tuon tutkielmassani esille nykyistä verotuskäytäntöä sekä nykyisen oikeustilan selkeyttä ja mahdollisesti vielä avoimeksi jääneitä kysymyksiä.
-
(2024)Arvonlisäverotuksella (ALV) on Britanniassa pitkä historia, joka ulottuu aina maan alkuperäiseen liittymiseen Euroopan talousyhteisöön saakka. Britannian EU-eron (Brexit) jälkeen maan suhdetta Euroopan unioniin sääntelevä kansallinen oikeudellinen kehikko on muuttunut huomattavasti. ALV:n kontekstissa nämä muutokset ovat johtaneet tilanteeseen, jossa Britannian ja Euroopan unionin ALV- säännökset saattavat kasvaa toisistaan erille pääasiassa tuomioistuinten oikeudenkäytön seurauksena. Tämä tutkielma analysoi Britannian kansallista sääntelykehikkoa Brexitin jälkeen ja pyrkii tunnistamaan mahdollisia tapahtumainkulkuja, jotka voisivat johtaa eriytymiseen Britannian ja Euroopan unionin ALV-järjestelmien välillä. Tutkielma pyrkii arvioimaan tällaisten eriytymien mahdollista luonnetta ja käytännön vaikutuksia sekä niiden todennäköisyyttä laadullisen oikeustapausanalyysin keinoin. Materiaalina hyödynnetään oikeuskäytäntöä erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimesta ja Britannian korkeimmasta oikeudesta. Analyysin johtopäätöksenä esitetään, että tapaukset, joissa käsitellään ALV-järjestelmän poikkeuksia ja tiettyjen ilmaisujen tulkintaa ovat historiallisesti olleet alttiita erilaisille tulkinnoille Euroopan unionin tuomioistuinten ja Britannian kansallisten tuomioistuinten toimesta. Mahdolliset eriytymät näillä alueilla voisivat käytännössä johtaa erilaisiin ALV-vapautettujen toimintojen soveltamisaloihin, mikä voisi johtaa tiettyjen toimialojen erilaiseen kehittymiseen ALV-vapautusten ympärillä Euroopan unionin ja Britannian ALV-järjestelmien piireissä. Analyysin johtopäätöksenä esitetään myös, että Britannian oikeusjärjestys ja -käytäntö ovat pääasiassa omaksuneet eurooppalaisen ALV-järjestelmän perusperiaatteet ja -käsitteet. Seurauksena on, että tarkoituksellista Britannian ALV-järjestelmän erilleen kehittämistä eurooppalaisesta järjestelmästä oikeuskäytännön avulla ei voida pitää todennäköisenä.
-
(2020)Lisääntyvä ilmastotietoisuus on viime vuosina kasvattanut vapaaehtoisten päästökompensaatiopalveluiden suosiota Suomessa. Päästökompensaatiotoiminnan tarkoituksena on tarjota oikeushenkilöille mahdollisuus hyvittää toimintansa päästöt sekä yksityishenkilöille mahdollisuus hyvittää ostamiensa tuotteiden ja palveluiden päästöt maksua vastaan. Toiminnan lisääntyminen ja sen toimintamuotojen monipuolistuminen ovat nostaneet esiin kysymyksen toiminnan sääntelemättömyydestä. Tutkielmassa tarkastellaan vapaaehtoisten päästökompensaatiopalveluiden kansallista verokohtelua yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen näkökulmasta. Päästökompensaatiopalveluiden hahmottaminen oikeudellisissa viitekehyksissä ei ole yksiselitteistä, mikä aiheuttaa tulkintaongelmia myös verolainsäädännön soveltamisessa. Perinteisiä varallisuus- ja vero-oikeudellisia käsitteitä on haastavaa soveltaa sellaisenaan vapaaehtoiseen päästökompensaatiotoimintaan, joka on ilmiönä nuori, kansainvälinen ja suhteellisen vaikeaselkoinen. Tutkielman arvioinnin perusteella vapaaehtoisten päästökompensaatiopalveluiden verokohteluun liittyykin monia avoimia tulkintakysymyksiä käsiteltyjen tulo- ja arvonlisäverotuksen peruskysymysten osalta. Vaikka vapaaehtoisten päästökompensaatiopalveluiden vastikkeellisuutta on kyseenalaistettu, omaksutaan tutkielmassa näkökulma, jonka mukaan vapaaehtoisten päästökompensaatiopalveluiden tarjoaminen voidaan ainakin lähtökohtaisesti tulkita vastikkeelliseksi myynniksi, johon sovelletaan elinkeinotoimintaa koskevia säännöksiä tulo- ja arvonlisäverotuksessa. Tällöin myyjän mahdollinen yleishyödyllisyysasema vaarantuu niissä yhteisöissä, joissa päästökompensaatiopalvelun myynti on keskeistä.
-
(2024)Käsitys veroparatiiseista ja aggressiivisesta verosuunnittelusta on muuttunut kuluvan vuosituhannen aikana. Yritykset ja yksityishenkilöt ovat hakeutuneet verohyötyjen perässä ulkomaille, kuten esimerkiksi Panaman ja Pandoran papereiden tietovuodot paljastivat. Tämä on johtanut verojen väärinkäytöksiä torjuvan lainsäädännön eksponentiaaliseen kehitykseen, mutta veroetuusjärjestelmien hyväksikäyttö on edelleen laaja ilmiö, jolla on monia negatiivisia vaikutuksia, mukaan lukien ihmisoikeuksiin ja kehitysmaiden talouteen. Etenkin aggressiivinen verosuunnittelu on nostanut verotuksen mukaan vastuullisuuskeskusteluun. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella veroetuusjärjestelmien hyväksikäytön vaikutuksia yritysten vastuullisuuteen. Tutkielma pyrkii alkuun valottamaan veroparatiisien määritelmää ja niihin liittyvän yritystoiminnan oikeudellista arviointia, samalla selvittäen, miten yritykset hyödyntävät veroetuusjärjestelmiä. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen, millä tavoin vastuullinen verotus voidaan integroida laajemmin yritysvastuun käsitteeseen yritysten näkökulmasta. Tutkielma korostaa vastuullisen veronmaksun merkitystä yritysvastuun näkökulmasta ja käsittelee tulevaisuuden suuntaviivoja avaamalla verovastuuseen liittyvää laajaa sääntelykehikkoa. Tutkielma pohtii myös, miten yritysvastuu soveltuu veroasioihin, ja miten yritysvastuu ja aggressiivinen verosuunnittelu voivat olla ristiriidassa keskenään ja millaisia ratkaisuja tähän ongelmaan voitaisiin löytää. Tutkielman tavoitteena on tarjota analyysi yritysvastuun ja vero-oikeudellisten käytäntöjen välisestä suhteesta. Tutkielmassa havaitaan, että viimeaikaiset ponnistelut, kuten OECD:n BEPS-hanke, ovat vähentäneet aggressiiviseen verosuunnitteluun liittyviä huolenaiheita, mutta niihin ei silti pystytä aina tehokkaasti puuttumaan verolainsäädännön puitteissa. Etenkin monet veroraportointivaatimukset koskevat vain marginaalista yritysryhmää. Sen sijaan yritysvastuuta arvioivat tahot eivät ole sidottuja näihin tarkkoihin kehyksiin. Verovastuullisuus edellyttää läpinäkyvyyttä yritysten verotuskäytännöissä ja proaktiivista lähestymistapaa vero-oikeuden noudattamisessa, ylittäen pelkän lakisääteisten vaatimusten täyttämisen. Tämä voi käytännössä sisältää veroraportoinnin parantamisen, aggressiivisen verosuunnittelun välttämisen ja aktiivisen osallistumisen oikeudenmukaisempien verokäytäntöjen edistämiseen.
-
(2021)Tutkielma on pääsääntöisesti oikeusdogmaattista tutkimusta. Tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Suomesta Espanjaan muuttavan eläkkeensaajan eläketulojen verotus muuttuu uuden valtioiden kesken sopiman verosopimuksen myötä. Tutkielman toisessa luvussa tarkastellaan verovelvollisuusasemaa koskevia kysymyksiä. Kolmannessa luvussa selvitetään, mikä vaikutus henkilön verovelvollisuusasemalla on siihen, kuinka verovelvollisen eläketuloja verotetaan Suomessa. Tutkielman neljännessä luvussa tarkastelu siirtyy verosopimusten merkitykseen yleisesti. Viidennessä luvussa arvioidaan nimenomaisesti Suomen ja Espanjan välisen verosopimuksen muutosta eläketulojen näkökulmasta. Verovelvolliset jaetaan Suomen verolainsäädännössä yleisesti ja rajoitetusti verovelvollisiin. Yleisesti verovelvollisten verotus määräytyy ensisijaisesti tuloverolain nojalla ja verotus tapahtuu verotusmenettelylain mukaisessa järjestyksessä. Rajoitetusti verovelvollisten osalta verotus määräytyy tuloverolain lisäksi lähdeverolain mukaisesti ja verotus on pitkälti lähdeverotusta. Verosopimusten ensisijainen tarkoitus on estää juridista kaksinkertaista verotusta. Verosopimusten määräysten tehtävänä on jakaa sopimusvaltioiden välinen verotusoikeus keskenään. Verosopimuksilla ei ratkaista sitä, miten verotus sopimusvaltioissa konkreettisesti tapahtuu, vaan se jää kansallisten lainsäädäntöjen ratkaistavaksi. Suomen ja Espanjan välinen uusi verosopimus merkitsee Suomelle verotusoikeuden laajennusta Espanjassa asuvan Suomesta saamien eläketulojen osalta. Muutos koskee pitkälti muita kuin suomalaisen julkisyhteisön palveluksessa ansaittuja eläkkeitä. Julkisyhteisön palveluksessa ansaitun eläkkeen verotus vastaa vanhan verosopimuksen määräyksiä, ellei kysymyksessä ole julkisyhteisen liiketoiminnan yhteydessä ansaitusta eläketulosta. Poikkeuksellisen uudesta Suomen ja Espanjan välisestä verosopimuksesta tekee se, että 17 artiklan 2 kappaleen mukaisen eläkkeen mahdollinen kaksinkertainen verotus poistetaan käänteisellä hyvityksellä. Tällöin kaksinkertainen verotus poistetaan eläkkeen lähdevaltiossa.
-
(2024)TIIVISTELMÄ Tiedekunta: Oikeustieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Oikeustieteen maisterin koulutusohjelma Opintosuunta: Vero-oikeus Tekijä: George Lahti Työn nimi: Verovelvollisen käsitteen tulkinnasta arvonlisäverotuksessa Työn laji: Maisterintutkielma Kuukausi ja vuosi: Toukokuu 2024 Sivumäärä: XX + 80 Avainsanat: Vero-oikeus, arvonlisäverotus, arvonlisäverolaki, EU-oikeus, tulkinta, verovelvollinen, liiketoiminta Ohjaaja: Kristiina Äimä Säilytyspaikka: Helsingin yliopiston kirjasto Tiivistelmä: Oikeudellisessa tutkimuksessa esitetään usein juridiset kysymykset: mitä, miten ja miksi. Tämän lainopillisen tutkielman tutkimuskysymykset ovat: Mikä tai mitä on arvolisäverotuksen verovelvollinen ja miten arvolisäverotuksen verovelvollisen käsite on tulkittavissa. Arvonlisäverovelvollisia ovat luonnollisen ja juridisen henkilön ohella yhteenliittymät. Lisäksi tiettyjen organisaatioiden ja henkilöiden verovelvollisuudesta on säädetty erikseen. Verotuksen tehokkuuden ja toisaalta sen oikeudenmukaisuuden kannalta arvonlisäverovelvollisen käsite ja sen merkityssisällön tulkinta on tärkeää. Vero-oikeudessa on useita tulkintaa ohjaavia periaatteita kuten kansallisesti keskeiset legaliteetti- ja neutraliteettiperiaatteet. Tulkinta perustuu aina oikeuslähteisiin. Suomessa pitkään vaikuttanut pohjoismainen oikeuslähdeoppi on korvautunut eurooppalaisella oikeuslähdeopilla, jossa erityinen paino on EU-oikeuden etusijalla ja säädösten tulkintavaikutuksella. Myös tulkintaopit ovat laajentuneet erityisesti harmonisoituun arvonlisäverotukseen merkittävästi vaikuttavan EU-tuomioistuimen ratkaisujen kautta. Sen tulkinnassa korostuvia ominaispiirteitä säädösten ja luotujen oikeusperiaatteiden ohjauksessa ovat autonomisuus, monikielisyys ja systemaattinen, teleologinen sekä kontekstuaalinen niin sanottu evolutiivis-dynaaminen tulkintatapa. Oikeustilan tarkentamiseksi tutkielmassa on runsaasti KHO:n ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä. EU:n arvonlisäverodirektiivin (2006/112/EY) 9 artiklan verovelvollisen käsitteen suoraa vastinetta ei ole kansallisessa arvonlisäverolaissa (1501/1993). Sen sijaan verovelvollinen arvonlisäverolaissa on veronmaksuvelvollinen liiketoiminnan muodossa tehdyistä myynneistä. Kuitenkin direktiivissä (2006/112/EY) verovelvollisen käsite on laajempi liittyen liiketoimintaan mutta kytkeytymättä vain veronmaksuvelvollisuuteen. Kansallisessa arvonlisäverolaissa (1501/1993) on edelleen vanhoja piirteitä liikevaihtoverotuksesta kuten ”liiketoiminnan muoto” -käsite aina vuodelta 1941 lähtien. Arvonlisäverovelvollisen käsite direktiivin (2006/112/EY) määrittelemänä jättää tilaa kansallisille ominaispiirteille arvonlisäverotuksessa. Lisäksi EU-tuomioistuin kytkee sen tulkinnan kiinteästi liiketoiminnan yhteyteen. Näin muodostuu systeemisesti rakentuva, dynaaminen ja joustava käsite, joka poikkeaa täytäntöönpanoasetuksen (N:o 282/2011) itsenäisistä, staattisista käsitteistä kuten kiinteistön ja kiinteän toimipaikan käsitteet. Laajemmalle arvonlisäverolain (1501/1993) rakenteen systemaattiselle kehittämiselle olisi silti tarvetta lakiin tehtyjen EU:n liittyvien pakollisten muutosten lisäksi.
-
(2022)Tutkielmassa tarkastellaan Euroopan unionin ja Suomen lainsäädännön määritelmää virtuaalivaluutasta ja erityisesti, miten määritelmä vaikuttaa virtuaalivaluutan verotukseen henkilöverotuksessa. Tutkimusmenetelmänä on lainopillinen de lege lata käsiteanalyysi. Virtuaalivaluutoista on tullut kansainvälinen ja yhteiskunnallinen ilmiö, johon liittyy toisaalta paljon ennakkoluuloja ja toisaalta paljon odotuksia. Nykyiset sääntelyn kohteena olevat virtuaalivaluutat perustuvat lähtökohtaisesti lohkoketjuteknologiaan. Ymmärrys tästä teknologiasta on olennaista, että voidaan tarkastella virtuaalivaluuttojen taloudellista merkitystä sekä oikeudellista määrittelyä. Tästä syystä tutkielmassa esitellään virtuaalivaluutan mahdollistanut lohkoketjuteknologia. Virtuaalivaluuttoja käytetään sekä sijoituskohteina että maksuvälineinä, mistä johtuen virtuaalivaluuttoihin kohdistuu veroseuraamuksia. KHO 2019:42 ratkaisun mukaan virtuaalivaluuttaa pidetään tuloverolain mukaisissa soveltamistilanteissa tuloverolain 45 §:n 1 momentissa tarkoitettuna omaisuutena, jolloin sen luovuttamiseen sovelletaan tuloverolain luovutusvoittoa koskevia säädöksiä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää vastaako virtuaalivaluutan oikeudellinen määritelmä sen tosiasiallista käyttötarkoitusta. Oikeudellisen määritelmän hahmottamiseksi virtuaalivaluuttaa koskeva lainsäädäntö paikannetaan oikeudenalajaottelun mukaan. Punnintaa määritelmän ja käyttötarkoituksen suhteesta tarkastellaan keskeisten veroperiaatteiden valossa. Näistä tärkeimmiksi nousevat ennakoitavuuden periaate ja legaliteettiperiaate. Tutkielmassa olennaiseksi käsitteeksi nousee luottamus lohkoketjun tuotteena ja toisaalta välttämättömänä taloudellisen toiminnan takeena. Tutkielmassa havaitaan, että virtuaalivaluutan tarjoajista annetun lain (572/2019) 2 §:n määritelmä virtuaalivaluutoista samaistaa virtuaalivaluutan, kryptovaluutan, lohkoketjuteknologian ja Bitcoinin. Tämä luo virtuaalivaluutan määritelmästä tarpeettoman laajan ja tosiasiallinen sääntely kohdistuu pikemminkin lohkoketjuteknologisiin sovellutuksiin kuin digitaalista arvoa sisältäviin kryptovaluuttoihin. Määritelmällä voi olla veroseuraamuksia sellaisille lohkoketjuteknologisille sovellutuksille, jotka eivät vastaa KHO 2019:42 ratkaisussa annettua tulkintaa virtuaalivaluutasta verotettavana omaisuutena. Määritelmän laajuus voi asettaa esteitä lohkoketjuteknologisten sovellutusten kehitykselle ja käyttöönotolle. Virtuaalivaluutan määritelmään suunnitellaan tarpeellisia ja oikeasuhtaisia muutoksia Euroopan komissiossa.
-
(2021)Sijoitusrahastodirektiivillä on sovitettu yhteen yhteissijoitusyrityksiä koskevat Euroopan unionin jäsenvaltioiden lainsäädännöt. Yhteensovittaminen on perustunut tarpeelle sekä lähentää yhteissijoitusyritysten välisen kilpailun edellytyksiä EU:n tasolla että taata tehokas ja yhdenmukainen suoja erityisesti ei-ammattimaisille sijoittajille. Direktiivi mahdollistaa yhteissijoitusyritysten perustamisen kolmen eri oikeudellisen muodon perusteella. Yhteissijoitusyritys voidaan perustaa sopimusoikeudellisten säännösten, trusteja koskevien säännösten tai yhtiöjärjestyksen nojalla. UCITS-direktiivi ei kuitenkaan edellytä, että jäsenvaltiot mahdollistavat kansallisissa lainsäädännöissä jokaisen UCITS-direktiivin mukaisen oikeudellisen muodon yhteissijoitusyritykselle. Suomessa yhteissijoitusyritys voidaan perustaa ainoastaan sopimusperusteiseen muotoon. Näin ollen Suomen lainsäädäntö ei tunnista trust-muotoisia rahastoja tai yhtiöjärjestyksen perusteella perustettuja vaihtuvapääomaisia rahastoja, eikä niille löydy vastaavia yritysmuotoja kansallisesta lainsäädännöstä. Pääomien vapaan liikkuvuuden periaate edellyttää sellaisten ulkomaisten oikeusmuotojen luonnehdintaa kansallisessa verotuksessa, joita kyseisen jäsenvaltion lainsäädäntö ei tunnista. Selvitettäessä ulkomaisen sijoitusrahaston verokohtelua on siis määritettävä, mihin kotimaiseen toimijaan ulkomainen sijoitusrahasto rinnastuu, sillä EU-oikeus edellyttää, että kotimaista ja ulkomaista sijoitusrahastoa kohdellaan samalla tavoin verotuksessa. Euroopan unionin tuomioistuin on ratkaisukäytännössään vahvistanut periaatteen, jonka mukaan rinnastettavuusarvioinnissa voidaan ottaa huomioon ainoastaan kansallisessa verolainsäädännössä säädetyt erotteluperusteet. Tämä osaltaan vaikutti tuloverolakiin vuonna 2019 tehtyihin muutoksiin, joilla täsmennettiin sijoitusrahaston verovapauden edellytyksiä. Vaikka rinnastamisen edellytykset sisältyvät nykyään kansalliseen verolainsäädäntöön, on edelleen tulkinnanvaraista, ovatko lainsäädännössämme vahvistetut edellytykset EU-oikeuden mukaisia. On mahdollista, että kansallinen verolainsäädäntömme johtaa tilanteisiin, joissa ulkomaisia sijoitusrahastoja syrjitään EU-oikeuden vastaisesti. Tässä tutkielmassa tarkastellaan sijoitusrahastodirektiivin mukaisten rahastojen rinnastettavuusarvioinnin EU-oikeudenmukaisuutta. Tutkielmassa arvioidaan rinnastettavuuden edellytyksiä Euroopan unionin tuomioistuimen ratkaisukäytännön perusteella ja pohditaan erityisesti asian C-480/19 vaikutusta rinnastettavuusarviointiin.
-
(2022)Tutkielmassa selvitetään yhtiömuotoisten sijoitusrahastojen lähdeverotusta Suomessa ottaen huomioon kansallisen lainsäädännön sekä Euroopan unionin perustamissopimuksissa vahvistetut sisämarkkinoiden vapaat liikkuvuudet, erityisesti vapaa sijoittautumisoikeus ja pääomien vapaa liikkuvuus. Ulkomaisten sijoitusrahastojen lähdeverotus Suomessa perustuu siihen, mihin suomalaiseen toimijaan ne rinnastetaan kansallisen verolainsäädännön nojalla. Rajat ylittävien tilanteiden jatkuvasti lisääntyessä eivät rinnastamisen edellytyksetkään ole olleet yksiselitteiset. Tilanteita joudutaankin usein ratkaisemaan tapauskohtaisesti verotus- ja oikeuskäytännössä. Tutkielmassa esitellään UCITS-direktiivin mukaiset yhteissijoitusyritykset, joita ovat sopimusperusteiset, sijoitusyhtiömuotoiset ja trustimuotoiset rahastot ja tarkastellaan ulkomaisten toiminta-muotojen rinnastamisen edellytyksiä Suomessa kansallisesti käytössä oleviin toimintamuotoihin. Keskeisenä kysymyksenä onkin se, että tiettyjen UCITS-direktiivin mukaisten rahastojen on kat-sottu rinnastuvan suomalaiseen sijoitusrahastoon ja saanut saman verokohtelun, kuin suomalainen sijoitusrahasto, kun taas toisten UCITS-direktiivin mukaisten rahastojen ei ole katsottu rinnastuvan suomalaiseen sijoitusrahastoon. EUT on tulkinnut kansallisen verolainsäädännön hyväksyttävyyttä 49 artiklan mukaista sijoittautumisvapautta tai SEUT 63 artiklan mukaista pääomien vapaata liikkuvuutta vasten. Tuomioistuin on oikeuskäytännössään vahvistanut SEUT 49 ja 63 artiklojen olevan esteenä sellaiselle kansalliselle verolainsäädännölle, joka asettaa ulkomaiset sijoitusrahastot epäedullisempaan asemaan kotimaisiin sijoitusrahastoihin nähden ilman, että toimijoiden välillä olisi objektiivista eroa. Erottelu voidaan pitää mielivaltaisena, mikäli objektiivisesti rinnastettavissa olevia sijoitusrahastoja kohdellaan eri tavoin. Tutkielman aikana pyritäänkin selventämään niitä edellytyksiä, joiden perusteella ulkomainen sijoitusrahasto voidaan rinnastaa suomalaiseen sijoitusrahastoon Tutkielmassa käydään läpi laajasti keskeisintä kotimaista sekä kansainvälistä oikeuskäytäntöä. Analysoidaan ja vertaillaan oikeuskäytännössä todettuja rinnastettavuuden edellytyksiä ja sitä, millainen painoarvo toimijan oikeudelliselle muodolle olisi annettava.
-
(2023)Tutkielmassa tarkastellaan osakeyhtiön tuloverotukseen liittyvän verosuunnittelun yhtiöoikeudellisia rajoja. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia vaatimuksia johdon fidusiaariset velvollisuudet asettavat osakeyhtiön verosuunnittelua koskevalle päätöksenteolle. Tutkielmassa otetaan kantaa myös johdon fidusiaaristen velvollisuuksien kohteeseen ja pohditaan verosuunnittelun hyväksyttävyyttä sekä yhtiön että sen osakkeenomistajien näkökulmasta. Tutkielman pääasiallisena tutkimusmetodina on oikeusdogmatiikka, mutta tutkielmassa hyödynnetään myös liiketaloudellista sekä oikeushistoriallista metodia, ja tämän vuoksi tutkielman tarkastelunäkökulma on poikkitieteellinen. Keskeisenä lähdeaineistona hyödynnetään lainsäädäntöä ja sen esitöitä, virallislähteitä sekä kansallista ja ulkomaista oikeuskirjallisuutta ja muuta akateemista kirjallisuutta. Tutkielmassa havaittiin, ettei osakeyhtiön verosuunnittelulle voida määrittää selkeitä yhtiöoikeudellisia rajoja osakeyhtiölain nojalla. Verosuunnittelun yhtiöoikeudellinen hyväksyttävyys muodostuu tilannekohtaisesti yhtiön voiton tuottamisen tarkoituksen kautta, ja tällöin keskeisessä roolissa on erityisesti yhtiön sidosryhmien odotukset suhteessa verojen minimoimiseen ja näiden vaikutus yhtiön julkiseen kuvaan. Johdon fidusiaariset velvollisuudet puolestaan asettavat vaatimuksia erityisesti verosuunnittelua koskevalle riskiarviolle. Keskeisenä johtopäätöksenä tutkielmassa on se, ettei johto vastaa verosuunnittelua koskevan päätöksen epäonnistumisesta, kunhan verosuunnittelun tavoitteena on ollut yhtiön edun edistäminen, sitä koskevassa päätöksenteossa on menetelty huolellisesti ja toimenpiteiden mahdollisista seurauksista on tehty riittävä riskiarviointi. Korostunut huolellisuus voidaan kuitenkin nähdä perusteltuna vaatimuksena päätöksenteossa, erityisesti verosuunnittelun hyväksyttävyyteen liittyvien kysymysten ajankohtaisuuden vuoksi.
-
(2024)Tutkielmassa tarkastellaan yleisen ja rajoitetun verovelvollisuuden välistä rajanvetoa etätyötilanteissa. Käytännössä tutkimuksen kohteena on tuloverolain 11 §. Tutkimus on tehty lainopillista metodia käyttäen. Tarkoituksena on selventää lain tulkintaa yleisen verovelvollisuuden synnystä niissä tilanteissa, kun verovelvollinen tekee töitä etänä. Verovelvollisuusaseman tarkastelun takia mielenkiintoisia ovat luonnollisesti rajat ylittävät tilanteet. Tutkimuksen rakenne muodostuu niin, että johdantoa seuraavassa tutkimuksen toisessa luvussa selvitetään yleisen ja rajoitetun verovelvollisuuden perusteita sekä tarkemmin yleisen verovelvollisuuden syntymistä varsinaisen asunnon ja kodin tai yli kuuden kuukauden jatkuvat oleskelun perusteella. Kolmannessa luvussa keskitytään Suomen kansalaisia koskevaan ns. kolmen vuoden sääntöön, johon liittyvien ns. olennaisten siteiden käsite sisältää aiheen kannalta erityisen mielenkiintoisia kysymyksiä. Neljännessä luvussa tarkastellaan lyhyesti joitain yleisen verovelvollisuuden lakkaamiseen liittyviä erityiskysymyksiä ja viides luku pitää sisällään johtopäätöksiä.
-
(2023)Yritysjärjestelydirektiiviin perustuvia elinkeinoverolain säännöksiä on sovellettu Suomessa vuoden 1995 lopusta lähtien. Lainsäätäjän tarkoituksena oli implementoida yritysjärjestelydirektiivin sääntely sellaisenaan kansalliseen lakiin ja sääntelyä oli tarkoitus noudattaa myös kansallisissa järjestelyissä. Yritysjärjestelydirektiivi on minimiharmonisointidirektiivi ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti kansallisten lisäedellytysten asettaminen veroneutraalisuudelle on kiellettyä. Oikeuskirjallisuudessa veroasiantuntijat ovat ajoittain esittäneet näkemyksiä siitä, että kaikkia yritysjärjestelydirektiivin mahdollistamia veroneutraaleja yritysjärjestelyjä ei ole Suomen oikeus- ja verotuskäytännössä riidatta hyväksytty. Tutkimuksessa tutkitaan sitä, kuinka elinkeinoverolain yritysjärjestelyjä koskevia säännöksi tulisi tulkita ottaen huomioon EU-oikeus ja direktiivipohjainen sääntely sekä sitä, tulkitaanko oikeus- ja verotuskäytännössä elinkeinoverolain yritysjärjestelyjä koskevia säännöksiä virheellisesti EU-oikeuden näkökulmasta. Tutkimuksessa esitetään neljä tapausesimerkkiä, jotka koskevat yritysjärjestelydirektiivin implementointia ja oikeus- ja verotuskäytäntöä. Tutkimuksen kohteena on vastikeosakkeiden suhteellisuusperiaate sulautumisessa, liiketoimintakokonaisuuden määritelmä, negatiivisen nettoapportin kielto ja rahavastikkeen tulkinta. Tapausesimerkkien perusteella on selvää, että implementoinnissa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota EU-oikeuteen ja sen vaatimuksiin. Lisäksi oikeus- ja verotuskäytännössä ainoastaan korkein hallinto-oikeus näyttää nykyisin noudattavan EU-oikeuden mukaista tulkintalinjaa. Käytännön ongelmaksi muodostuu se, että korkein hallinto-oikeus ei anna sellaisia vuosikirjapäätöksiä, joissa perusteltaisiin päätöksiä EU-oikeuden näkökulmasta tai avattaisiin EU-oikeuden näkökulmia esimerkiksi johtopäätöksissä. Tästä johtuen oikeus- ja verotuskäytäntö on erittäin epäjohdonmukaista ja perustelut ovat ajoittain ristiriidassa EU-oikeuden kanssa. Rahavastikkeen osalta on esitettävissä joustavampaa tulkintaa, jota voitaisiin soveltaa myös muiden tulkintakysymysten ja järjestelyjen osalta, jolloin yritysjärjestelydirektiivin tavoitteet tulisi paremmin otettua huomioon.
Now showing items 81-98 of 98