Browsing by Title
Now showing items 29577-29596 of 33005
-
(2018)Sananvapaus kuuluu perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen takaamiin perusoikeuksiin, jotka ovat universaaleja kaikille yksilölle kuuluvia oikeuksia. Sananvapaus ei ole kuitenkaan rajoittamaton oikeus. Tyypilliset ongelmat nousevat esiin kahden perus- ja ihmisoikeuden yhteentörmäyksessä, joissa toista oikeutta joudutaan rajoittamaan toisen oikeuden turvaamiseksi. Rajoitusten tulee kuitenkin tapahtua puuttumatta itse oikeuden ydinalueeseen, sekä täyttää tietyt hyväksyttävyyden kriteerit. Työssä käydään läpi sananvapauden rajoitusedellytyksiä, jotka ovat keskeisiä myös työntekijän sananvapauden kannalta. Työsuhde on erityinen sopimussuhde, sillä työntekijä on palkattu edistämään työnantajan etuja. Tämä erottaa sen muista sopimussuhteista. Molempien osapuolten keskinäinen luottamus on edellytys työsuhteen toimivuudelle. Lojaliteettivelvollisuus on yleinen sopimusoikeudellinen periaate, josta ei tarvitse sopia erikseen. Kyse on korostuneesta velvollisuudesta ottaa vastapuolen intressejä, minkä vuoksi on pidättäydyttävä toimiasta tavalla, josta voi seurata toiselle osapuolelle vahinkoa. Työntekijän lojaliteettivelollisuus perustuu työsopimuslain 3 luvun 1§:ään, jonka mukaan työntekijän on toiminnassaan vältettävä kaikkea, mikä on ristiriidassa hänen asemassaan olevalta henkilöltä kohtuuden mukaan vaadittavan menettelyn kanssa. Tästä seuraa eroja työntekijän ja yksilöiden sananvapauden välillä. Nämä erot ja rajanveto sallitun ja oikeudettoman sanankäytön välillä eivät ole aina yksinkertaisia ja selkeitä. Tämä työ käsittelee lojaliteettivelvollisuuden vaikutusta työntekijän sananvapauden käyttöön EIT:n oikeuskäytännössä. Euroopan ihmisoikeussopimuksen 10 artikla sisältää vapauden pitää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta. Sananvapaus ei koske ainoastaan tietoja ja ajatuksia, jotka ovat mieluisia, loukkaamattomia ja samantekeviä, vaan myös niitä, jotka loukkaavat, järkyttävät tai huolestuttavat valtiota tai osaa sen väestöstä. Tätä vaativat moniarvoisuus, suvaitsevuus ja avoimuus, jota ilman demokraattista yhteiskuntaa ei ole olemassa. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö on ollut sananvapausyönteinen. Työntekijän lojaliteettivelvollisuudella työsuhteen erityispiirteenä on kuitenkin sananvapautta rajoittava vaikutus myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuissa. Työssä sivutaan virkasuhdetta, mutta pääpaino on työsopimussuhteessa. Myös lojaliteettivelvollisuuden rikkomisen seurauksia otetaan esille, kuitenkaan niihin sen enempää syventymättä.
-
(2020)Suomessa tehdään vuosittain yli miljoona työterveyshuollon terveystarkastusta. Suurin osa työterveyshuollossa tehtävistä terveystarkastuksista on työntekijöille vapaaehtoisia, mutta tietyissä tapauksissa lainsäätäjä on katsonut tarpeelliseksi säätää tarkastukset pakollisiksi. Velvollisuus osallistua terveystarkastukseen merkitsee puuttumista työntekijän ja virkamiehen henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ja yksityiselämän suojaan. Terveystarkastuksella voi olla merkittävä vaikutus työntekijän työsuhteeseen, mikäli hänet todetaan tarkastuksessa työhön soveltumattomaksi. Käsittelen oikeusdogmaattisessa tutkielmassani työhön liittyviä terveystarkastuksia työntekijän, valtion virkamiehen ja kunnallisen viranhaltijan näkökulmasta. Selvitän tutkielmassa ensinnäkin, mitä ovat työhön liittyvät terveystarkastukset ja mitkä niistä ovat työntekijöille vapaaehtoisia ja mitkä pakollisia. Keskeisin tutkimuskysymykseni on, milloin työntekijä, valtion virkamies tai kunnallinen viranhaltija on velvollinen osallistumaan terveystarkastukseen Työntekijöille tehtävien terveystarkastusten sääntely on pirstaloitunutta ja hajanaista. Terveystarkastuksia säännellään paitsi työterveyshuoltolaissa, valtion virkamieslaissa ja kunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa myös lukuisissa ammatti- ja alakohtaisissa erityissäännöksissä. Terveystarkastusten yleislakina voidaan pitää työterveyshuoltolakia, jota sovelletaan niin työsuhteessa kuin virkasuhteessa tehtävään työhön. Työterveyshuoltolain 13 §:n 1 momentin mukaan työntekijä ei saa ilman perusteltua syytä kieltäytyä osallistumasta työterveyshuoltolaissa tarkoitettuun terveystarkastukseen, joka työhön sijoitettaessa tai työn kestäessä on välttämätön 1) hänen terveydentilansa selvittämiseksi erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavassa työssä tai työympäristössä tai 2) hänen työ- tai toimintakykynsä selvittämiseksi työstä aiheutuvien, terveydentilaan kohdistuvien vaatimusten vuoksi. Lainkohta on sisällöltään tulkinnanvarainen ja lainkohdan soveltamisalasta onkin esitetty selvästi toisistaan poikkeavia näkemyksiä. Lainkohta jättää paljon tulkinnanvaraa käyttämällä ensinnäkin joustavaa termiä ”välttämätön”. Toisekseen kaikista töistä aiheutuu jonkinasteisia terveydentilaan kohdistuvia vaatimuksia. Työnantajan tulkintaetuoikeus yhdistettynä tulkinnallisesti väljään lainkohtaan voi johtaa siihen, että työnantajat määräävät työntekijät terveystarkastukseen aina halutessaan, mikä tuskin vastaa lainsäätäjän tarkoitusta. Valtion virkamieslain 19 §:ssä ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 19 §:ssä säädetään virkamiehen ja viranhaltijan velvollisuudesta antaa tehtävän hoidon terveydellisiä edellytyksiä koskevia tietoja sekä osallistua tarvittaessa terveystarkastukseen. Näiden terveystarkastusten tavoitteena on varmistua virkamiesten ja viranhaltijoiden työkyvystä. Virkamiehen ja viranhaltijan määrääminen terveystarkastukseen hänen työkykynsä arvioimiseksi on mahdollista myös työterveyshuoltolain 13 §:n nojalla, minkä vuoksi virkamiehiä koskevan erityissääntelyn tarve voidaan kyseenalaistaa. Tutkimustulosten perusteella työterveyshuoltolain 13 §:ää tulisi jatkossa täsmentää, jotta se täyttäisi paremmin perusoikeuksien rajoitusperiaatteet. Samalla tulisi selvittää, onko valtion virkamiesten ja kunnallisten viranhaltijoiden terveydellisen selvityksen antamisesta ja terveystarkastukseen määräämisestä tarpeellista säätää erikseen.
-
(2020)Tutkielmassani tarkastelen, miten työsopimuslain 2:2.1:n tasapuolisen kohtelun vaatimus vaikuttaa työntekijäryhmäkohtaisissa työehtosopimukseen perustuvissa paikallisissa sopimuksissa. Tarkastelen kysymystä erityisesti työaikapankkien näkökulmasta. Tasapuolisen kohtelun merkitys korostuu, jos työpaikalla on useita samaa asiaa koskevia ryhmäkohtaisia paikallisia sopimuksia. Tästä syystä on paikallaan tutkia, millä perusteella työnantaja voi tehdä erisisältöisiä, erityisesti työaikapankkeja koskevia paikallisia sopimuksia eri työntekijäryhmien kanssa. Tutkielman metodi on lainopillinen, ja aineistona on käytetty kirjallisuutta ja työpoliittisia tutkimuksia, työehtosopimuksia ja niihin liittyvää materiaalia, lain esitöitä ja joitakin oikeustapauksia. Tasapuolisen kohtelun vaatimuksen mukaan työnantajan tulee kohdella työntekijöitään tasapuolisesti, ellei poikkeamiselle ole työntekijän asema ja tehtävät huomioon ottaen perusteltuja syitä. Tasapuolisen kohtelun vaatimus on luonteeltaan yleinen periaate, joka on riippumaton syrjintäperusteista ja koskee kaikkea työnantajan toimintaa ja päätöksentekoa suhteessa työntekijöihin. Jos työpaikalla halutaan ottaa käyttöön työaikapankki, siitä on tehtävä paikallinen sopimus. Työaikapankin käyttöönotto on mahdollista vain, jos työsuhteessa sovellettava työehtosopimus mahdollistaa sen. Työaikapankilla tarkoitetaan järjestelmää, johon voidaan siirtää esimerkiksi ylityötunteja ylityökorvausten maksamisen sijasta, ja pitää kertyneet tunnit myöhemmin vapaina. Järjestelmä voidaan ottaa käyttöön koko henkilöstön tai jonkin henkilöstöryhmän työsuhteissa, mutta myös työntekijäryhmän, esimerkiksi yksittäisen tiimin työsuhteissa. Tällöin ryhmien välinen vertailukelpoisuus on olennaisessa asemassa, kun ratkaistaan, onko kyseessä epätasapuolinen kohtelu, jos ryhmien työaikapankkijärjestelyt poikkeavat toisistaan. Vertailukelpoisuuden arvioinnin lähtökohta on, että samassa tilanteessa olevia työntekijöitä on kohdeltava samalla tavalla. Vertailukelpoisen viiteryhmän laajuus riippuu kyseessä olevasta asiasta, ja vertailu onkin hyvin tapauskohtaista. Työaikapankin ollessa kyseessä vertailukelpoisuuden olennaisimmaksi määrittäjäksi voitaneen määrittää työn tekemisen olosuhteet. Esimerkiksi se, millaiset säännölliset työajat ryhmän työntekijöillä on, voidaan katsoa keskeiseksi tekijäksi vertailukelpoisuutta arvioitaessa. Yleensä tarvittaneen kuitenkin useampia tekijöitä, joiden perusteella työntekijäryhmät voidaan katsoa vertailukelpoisiksi. Tasapuolisen kohtelun vaatimus velvoittaa vain työnantajaa. Lisäksi tulee huomata, että tasapuolisen kohtelun vaatimus on oikeus, josta ei voi pätevästi sopimuksella luopua. Työntekijä tai työntekijäryhmä ei siis voi pätevästi antaa suostumustaan erilaiselle kohtelulle, eikä tällöin esimerkiksi sillä, että työntekijä on ollut tietoinen siitä, että häntä kohdellaan epäedullisemmin kuin toista työntekijää, voida perustella erilaista kohtelua. Sen sijaan tilanteissa, joissa työnantaja on täyttänyt velvollisuutensa tasapuoliseen kohteluun tarjoamalla vertailukelpoisessa tilanteessa oleville työntekijöille mahdollisuutta solmia paikallinen sopimus, voidaan lähtökohtaisesti vedota työntekijöiden suostumukseen erilaiselle kohtelulle, mikäli osa heistä ei ole suostunut sopimusta solmimaan. Lähtökohtaisesti myös liikkeen luovutuksella ja eroilla työntekijöiden työehtosopimuksissa voidaan perustella erot työntekijöiden kohtelussa. Oikeuskäytännön mukaan työnantajan tulee kuitenkin mahdollisuuksiensa mukaan tasata eroja työntekijöiden kohtelussa. Kun työaikapankista tehdään työehtosopimuksen oikeusvaikutukset saava paikallinen sopimus, erojen tasaamisen voitaneen katsoa olevan suhteellisen helppoa, koska työnantaja voi irtisanoa sopimuksen ilman irtisanomisperustetta. Tällöin työnantaja voi sopimuksen irtisanomalla myös heikentää niiden työntekijöiden työsuhteiden ehtoja, joita on kohdeltu paremmin. Toisaalta työnantajalla on mahdollisuus tasata eroja myös ottamalla käyttöön työaikalakiin perustuva työaikapankki.
-
(2019)Organisaatioiden kohtaama työelämän murros on luonut painetta kehittää johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tämä muutos on tuonut työn ja sen vaatimukset lähelle yksilöä, jonka toivotaan hyödyntävän työssään omia henkilökohtaisia resurssejaan ja omaa subjektiuttaan. Uudenlaista työtä kuvaavan subjektivoituneen työn ja sen tekijän johtamiseen on kehitetty erilaisia malleja, joista myös julkisen puolen organisaatiot ammentavat toiminnassaan. Malleissa pyritään johtamaan sisäisesti motivoitunutta, itseohjautuvaa työntekijää, jolloin myös työn ongelmat kohdataan yksilötasolla. Tässä tutkielmassa tutkitaan kyseistä muutosta heijastavaa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan uudistettujen palvelujen johtamismallin kolmea ydintekijää, yhteistä työtä, itseohjautuvuutta, sekä sisäistä motivaatiota, mallia toteuttavien kotihoidon hoitajien näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena on, miten kotihoidon hoitajat määrittävät ja arvottavat ydintekijöitä, sekä millaiseksi heidän toimijuutensa rakentuu suhteessa mallin ydintekijöiden esittämään toimijaan. Näihin kysymyksiin vastaaminen edellyttää laadullista lähestymistapaa. Työssä teoreettisena lähtökohtana on relationistinen sosiaalipsykologia, jossa todellisuus ymmärretään sosiaalisesti rakentuvana. Tutkielman avulla voidaan ymmärtää johtamismallin ydintekijöiden hahmottumista kotihoidon hoitajien puheessa, sekä mahdollisia ristiriitoja, jotka tulee käytännössä huomioida mallin implementaatiossa. Tutkimuksen metodologiana on laadullisen asennetutkimuksen lähestymistapa, jossa tarkastellaan sosiaalisena suhdekäsitteenä ymmärrettyä asennetta. Asenteiden ilmaisun funktioiden tulkintaa täydennetään positiointiteorian toimijuuden analyyttisella käsitteellä. Keskeiset analyyttiset käsitteet ovat asenne, sekä toimijuus, jotka ymmärretään tutkielman relationistis-konstruktionistisen metateorian mukaisesti sosiaalisissa prosesseissa rakentuvina, eikä yksilön sisäisinä ominaisuuksina. Tutkimuksen aineisto koostuu 9 kotihoidon työntekijän haastattelusta. Puolistrukturoiduissa haastatteluissa kaikille haastateltaville esitettiin samat 9 väittämää, joihin pyydettiin haastateltavien kommentteja argumentaatiota sisältävän aineiston tuottamiseksi. Väittämät perustuivat johtamismallin käsikirjaan ja johtamismallin mittaamiseen tarkoitettuun johtamismittariin, joilla kuvataan ja mitataan kolmea ydintekijää. Haastateltavat esittivät väittämiin kannanottoja ja perusteluja, joiden ryhmittelyn perusteella oli tulkittavissa laadullisesti 23 erilaista asennetta. Analyysissä edettiin laadullisen asennetutkimuksen metodologiaa noudattaen luokittelevasta analyysista tulkinnalliseen, jossa asenteiden tulkitsemisen jälkeen niiden funktioita tarkasteltiin toimijuuden käsitteen avulla. Tulokset osoittavat, että kotihoidon hoitajat asennoituvat ydintekijöihin eri tavoin riippuen niiden määritelmästä. Kokoavasti tulkiten ydintekijöitä arvotettiin myönteisesti silloin, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan esimerkiksi työhön kuuluvia, pakollisena näyttäytyviä asioita, työstään pitämistä sekä muiden osoittamaa arvostusta kotihoidon työtä kohtaan. Sitä vastoin ydintekijät arvottuivat kielteisesti, kun hoitajat ymmärsivät niiden tarkoittavan ylimääräistä aikaa ja jaksamista vaativia asioita, sekä esimerkiksi tarpeetonta muutosta ja ainoastaan asiakkaiden mieltymysten toteuttamista. Verrattuna tutkielman määritelmään kyseisistä tekijöistä, ydintekijät näyttäytyvät varsin erilaisina. Toimijuuden analyysin perusteella hoitajat positioivat itsensä sekä aktiivisiin että rakenteiden vuoksi non-agenttisiin positioihin suhteessa mallin ydintekijöiden tavoittelemaan toimijuuteen. Rakenteiden vuoksi hoitajat positioivat itsensä pakotettuina toimimaan ydintekijöiden mukaisella tavalla. Rakenteet saattoivat myös estää toimimasta sisäisesti motivoituneen, aktiivisen toimijan tavoin, jolloin hoitajat positioivat itsensä estyneeksi mallin ydintekijöiden mukaiseksi toimijaksi. Omia intressejä palvelevaksi toimijaksi positioituessaan hoitajien oli mahdollista rakentaa itselleen ydintekijöiden mukaisen toimijan positio, jolloin toiminnan päämiehenä on yksilö itse. Toisaalta, mallin mukaista toimijuutta myös vastustettiin. Hoitajat positioivat itsensä asiakkaan etua päämiehenään palvelevina toimijoina, minkä kanssa ydintekijöiden mukainen toimija näyttäytyi ristiriitaisena. Lisäksi hoitajat saattoivat positioida itsensä toimijoiksi jollain muulla kuin ydintekijöiden tavoittelemalla tavalla, palvellen päämiehenä itseään ja omia intressejään. Kotihoidon hoitajat ymmärtävät johtamismallin ydintekijät hyvin eri tavoin. Yhteistä työtä tekevän, itseohjautuvan ja sisäisesti motivoituneen työntekijän positio ei näyttäydy täysin ongelmattomana kotihoidon hoitajille, joiden toimijuutta ohjaa erilaiset päämiehet sekä rakenteet. Tutkimus antaakin johtamismallin implementaatioon tärkeän työntekijöiden näkökulman, joka kytkeytyy myös laajempaan kontekstiin muuttuvasta työelämästä.
-
(2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan työllisyyden muotoutumista ja vakiinnuttamista suomalaisen yhteiskunnan sekä työmarkkinoiden yhdeksi keskeiseksi hyvinvoinnin ongelmaksi 1900-luvun lopulla. Tutkimusta on motivoinut erityisesti ajatus työllisyydestä taloudellisen kestävyyden ja hyvinvoinnin yleismittarina, joka on ohjannut julkista keskustelua yhä enemmän tehokkuuden, kilpailukyvyn ja tuottavuuden suuntaan. Tutkimuksen kohteena ovat työmarkkinoiden ja suomalaisen korporatismin kaksi historiallisesti merkittävintä toimijaa, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö (SAK) ja Suomen Työnantajain Keskusliitto (STK). Tutkimus kohdentuu näiden kahden työmarkkinakeskusjärjestön työllisuuspuheeseen, näkemyksiin talous- ja työpolitiikasta, sekä talouden rakenteiden ja työmarkkinoiden muutoksen käsittelemiseen 1970-luvun puolivälin ja 1990-luvun laman työllisyyden kriiseissä. Tutkimusaineisto on muodostettu työmarkkinakeskusjärjestöjen edellä mainittujen ajanjaksojen keskeisimmistä järjestölehdistä, Palkkatyöläisestä (SAK), Työnantajasta (STK) sekä Teollisuusviikosta (STK). Tutkimus on rajattu ajallisesti tarkemmin korkean työttömyyden kausiin, 1970-luvun osalta vuosiin 1975–1976 ja 1990-luvun laman osalta vuosiin 1991–1992. Tutkimus on toteutettu laadullisen sisällönanalyysin ja kriittisen diskurssianalyysin menetelmiä soveltaen. Tutkimuksessa hyödynnetään aiempaa työmarkkinoiden ja talouspolitiikan tutkimusta, sekä uusinstitutionalismin, sosiaalisen konstruktionismin ja korporatismin tutkimuksen näkökulmia. Työllisyysongelma ja työpolitiikka ovat perinteisesti ilmenneet Suomessa muille talouspoliittisille näkökannoille, kuten viennin kilpailukyvylle ja kasvupolitiikalle, alisteisina tulokulmina hyvinvointikysymyksiin. Työllisyyden laajempaan yhteiskunnallisen merkityksen kasvuun havahduttiin järjestölehdissä merkittävässä määrin vasta 1990-luvulla suurtyöttömyyden myötä. Esimerkiksi työttömyyden kustannusten ja kilpailukyvyn haasteiden ilmaiseminen työllisyyspuheessa yleistyi tutkimusajanjaksolla. Tästä huolimatta työllisyyden perinteinen toissijainen rooli muihin talous- ja hyvinvointitavoitteisiin nähden ei vielä murtunut työllisyyspuheessa, vaikka työllisyysongelman käsitteellistäminen alkoi yleistyä ja kehittyä. SAK:n ja STK:n yhteiskunnallinen vahva toimijuus työvoiman ja työllisyyden tehtävien määrittelyssä vahvisti jatkuvuutta myös työllisyyspuheessa. 1970-luvulta 1990-luvulle korporatistinen työmarkkinajärjestelmä sitoi osapuolten toimijuuden työmarkkinainstituutioihin, kuten tulopolitiikkaan. Tutkimus vahvistaa, ja työmarkkinajärjestöjen osalta täydentää, aiemman työmarkkinahistorian tutkimuksen käsityksiä työllisyydestä erillisenä yhteiskunnallisena ongelmana erityisesti ennen 1990-lukua, sekä tuo esiin suomalaisten työmarkkinajärjestelmän polkuriippuvuuden. 1990-luvun alussa työmarkkinasuhteet joutuivat koetukselle ja sidos löyheni, muttei rauennut. Elinkeinoelämän ja työnantajien intressien sekä vaikutusvallan jatkumo ja toisaalta uusi vahvistuminen työllisyyskysymyksissä on kuitenkin merkille pantavaa.
-
(2013)There is an assumption of self-evident difference between people with a Roma background and others. The difference is seen as natural and apolitical. Once the difference is seen as natural it makes the phenomena related to the schooling of pupils with Roma background, such as dropping out, absences or the low number of applications for secondary education, seem natural. In the Finnish discourse of multiculturalism these phenomena tend to be explained with cultures and cultural differences. The inequalities produced in the social structures are left aside. In this master's thesis I study the ways in which teaching assistants with a Roma background organize and outline differences in their speech. I conducted five ethnographic interviews and two thematic interviews. The ethnographic interviews took place over the workdays of the interviewees in the period of 16 days. I analyzed the interviews by drawing from discursive studies and theories. I explored the interview talk as constituted in the available discourses. I studied the ways in which the interviewees talked, and asked how the narration is constituted in discourses. I explored contradictions in their talk and their ways to resist discourses and the ways to negotiate with and within them. In my analysis I asked how the subjectification becomes possible in the existing discourses and what kind of talk and understanding becomes possible in them. With this analysis I was able to understand how the discourse of difference works in everyday life of schools. The difference constituted in schools seemed fixed. Meanings given for the difference were drawn from racializing discourses and they formed conditions of possibilities for my interviewees to become subjects. In school, the interviewees had a position of the tolerated ones. Therein, they were obliged to deal with prejudices and to deconstruct them. Discourses of culturalism, cultural difference and categorization were strongly present in schools and my interviewees both challenged and used them in their work. They negotiated about the difference and for the conditions of becoming subjects by using racializing humour and by emphasizing similarities. Being visibly Roma was seen self-evidently problematic in school settings: the more visibly Roma one was, more likely one was to meet prejudices and racism. The understanding that schools are self-evidently places of prejudices and racism legitimates them as such. By analyzing the discourses of difference in schools, it becomes possible to study the positions constituted there for people with a Roma background.
-
(2019)This thesis focuses on workplace wellbeing. The thesis researches what employees see as important in workplace wellbeing and how the interviewees define an employee who enjoys a high level of workplace wellbeing. In my literature review I discuss wellbeing at work and how work life has changed. A major change in work life occurred after the 1990 recession which increased work requirements due to intensified competition and shorter deadlines among others. The broader concept of workplace wellbeing consists of several subsections which are leadership, work community and values, work engagement, recovery and stress-adding factors. In addition to these, I review the concept of resources through Hobfoll and Shirom’s (2001) COR theory and Bakker, Demerout and Verbeken’s (2004) JD-R model. Furthermore, work community skills are reviewed. I have interviewed five employees working at two multinational corporations which operate in Finland. I conducted the interviews one on one in a semi structured format. I have analysed the interviews using discourse analysis. Through discourse analysis, I found four factors the interviewees saw as important in workplace wellbeing. These factors are health, work community, the work itself and caring. Health means that the company has good occupational health care and employees take care of their own health. The work community was seen as important and even more important than the manager. The importance of the manager was considered less important than theory had suggested. The work itself encompassed the meaningfulness of the work and that the work was interesting, challenging and flexible. Caring meant that the employees felt the company cared about them and showed it by for example sponsoring sporting events or offering free coffee. When these four factors were present in an employee’s workplace, the worker was seen to enjoy a high level of workplace wellbeing. A prerequisite for workplace wellbeing was that the employees were in charge of themselves and utilized the wellbeing opportunities at work.
-
(2012)Pitkittäistutkimuksessa tarkasteltiin Teknillisen korkeakoulun, Helsingin Kauppakorkeakoulun sekä Taideteollisen korkeakoulun henkilökunnan kokemuksia korkeakoulujen yhdistyessä Aalto-yliopistoksi vuonna 2010. Pitkittäisaineisto on kerätty sähköpostikyselynä kahtena ajankohtana, helmikuussa 2009, kun päätös yliopistojen yhdistämisestä oli julkaistu sekä toukokuussa 2010, kun Aalto-yliopisto oli aloittanut toimintansa. Aineisto on osa kolmevuotista 'Kolmen yliopiston yhdistymisen lähteet, voimat ja haasteet' -tutkimusprojektia ja tässä tutkielmassa käytetty aineisto koostuu ensimmäisen ja toisen kyselykierroksen yhdistetyistä vastauksista. Kyselyihin vastasi yhteensä 765 henkilöä. Tutkimuksen teoreettisina viitekehyksinä olivat stressi ja coping – näkökulma sekä proseduraalisen, eli menettelytapojen oikeudenmukaisuuden lähestymistapa. Tarkempana viitekehyksenä toimi Epävarmuuden hallinnan teoria, jonka pohjalta tehdyissä tutkimuksissa yhdistyvät työntekijöiden stressiarviot sekä menettelytapojen koettu oikeudenmukaisuus. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden stressiarviointeihin fuusion aikana. Tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan neljän tutkimushypoteesin avulla. Ensimmäinen hypoteesi tarkasteli työsuhteen määräaikaisuuden yhteyttä työntekijöiden uhan kokemuksiin fuusion aikana. Määräaikaisten työntekijöiden oletettiin kokevan fuusio uhkana voimakkaammin kuin vakinaisessa työsuhteessa olevien työntekijöiden. Toinen ja kolmas hypoteesi testasivat epävarmuuden hallinnan teorian mukaisia oletuksia työntekijöiden epävarmuuden kokemusten ja menettelytapojen koetun oikeudenmukaisuuden välisistä yhteyksistä. Neljännen hypoteesin mukaan työntekijöiden osallistumisen muutosta valmisteleviin työryhmiin oletettiin ennustavan fuusion kokemista mahdollisuutena. Työsuhteen määräaikaisuuden, menettelytapojen koetun oikeudenmukaisuuden sekä muutosta valmisteleviin työryhmiin osallistumisen vaikutuksia työntekijöiden uhan tai mahdollisuuden kokemuksiin fuusion edetessä tarkasteltiin tausta-analyysien jälkeen kahden hierarkkisen regressioanalyysin avulla. Analyyseissa kontrolloitiin uhan ja mahdollisuuden kokemukset ensimmäisessä ajankohdassa, jotta selittävien muuttujien mahdolliset vaikutukset selitettävään voitaisiin todeta yli ajan menevänä ilmiönä. Kaksi hypoteesia neljästä sai analyyseista vahvistusta. Työntekijöiden positiiviset kokemukset menettelytapojen oikeudenmukaisuudesta ennustivat matalampia uhka-arvioita, eli työntekijät kokivat fuusion vähemmän uhkana. Toisena tutkimustuloksena osoitettiin, että työntekijöiden osallistuminen muutosta valmisteleviin työryhmiin ennusti työntekijöiden positiivista suhtautumista muutoksiin, eli fuusion kokemista mahdollisuutena. Taustamuuttujista työssäoloaika nousi tilastollisesti merkitseväksi selittäjäksi, ja sen mukaan korkeakouluissa pidempään työskennelleet työntekijät kokivat fuusion vähemmän mahdollisuutena. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutosprosesseihin liittyvillä käytännöillä ja työntekijöiden kohtelulla on merkittävä vaikutus työntekijöiden suhtautumiseen fuusiotilanteessa.
-
(2009)Nowadays it is impossible to deny the importance of organizational communication and business strategy. During recent years it has been understood, that these two areas are strongly linked together it is impossible to fulfill a strategy without communication. Also research in these fields has developed into the same direction. It has been widely acknowledged, that strategy implementation and organizational communication are an important part of all employees work particularly in expert organizations. However, there is only little research of strategy communication from employee perspective. This master's thesis explores employee views on strategy and strategy communication in an expert organization. The research area is approached through two research questions. The first explores employee views on strategy communication meetings, special events that were held in spring 2009. The second research question surveys the strategy knowledge and understanding of the employees as well as their attitude to the strategy. Also willingness to work according the company values is studied. The study is done using a survey method: a questionnaire is tailored to the needs of the organization. Both structured statements and open questions are included in the survey. The gathered data is analyzed using statistical and qualitative methods. The target organization is an expert company operating in five countries. The survey was sent to company's Swedish employees in June 2009. As a result a data with 313 responses(44.4 % of employees in the country) was gathered. As the result of this study the strategy communication meetings can be regarded as successful events. Thanks to this, also strategy knowledge and understanding of personnel showed quite good levels. A positive attitude towards the strategy and the values was also noticed. In the analysis besides the overall views, also views of different respondent groups were compared. In statistical tests it was noticed that managers and persons involved in the strategy process knew and understood the strategy better than average. Ages and working units also had some influences to the views. The results of the study reinforce the strong link between strategy and communication in the target organization special communication meetings have been a way to create strategy knowledge, understanding and positive attitudes towards the strategy. Also the strong role of top and middle management is emphasized in the study. Common strategy communication problems were found as well. Employees were proved to be interested in the strategy and willing to work according the company values in their work. Communication will be essential also in the implementation phase a central requisite for success is to understand communication as a way to implement strategy.
-
(2018)Työntekijöiden itseohjautuvuus, sisäinen motivaatio, työssä viihtyminen sekä työhön sitoutuminen ovat saaneet paljon huomiota työelämän keskusteluissa – niin tutkimuksen parissa kuin arkisemmissa keskusteluissakin. Työelämän murros aiheuttaa muutospaineita organisaatioille työntekijöiden sitouttamisen ja hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan, joka on teoria ihmisen motivaatiosta ja kolmesta psykologisesta perustarpeesta yksilön hyvinvoinnin ja kasvun taustalla. Itseohjautuvuusteorian kolmea psykologista perustarvetta autonomiaa, yhteisöllisyyttä ja kyvykkyyttä on pidetty pohjana työntekijöiden hyvinvoinnille, sisäisen motivaation kehittymiselle ja sitoutumiselle. Tutkimuksessa tarkastellaan kokemuksia näiden kolmen psykologisen perustarpeen toteutumisesta teknologia-asiantuntijaorganisaatiossa. Tavoitteena on selvittää työntekijöiden puhetta tarkastelemalla perustarpeiden ilmentymisen muotoja sekä kokemuksia niiden täyttymiseen ja estymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tätä kautta tutkimus pyrkii selvittämään työntekijöiden viihtymiseen ja sitoutumiseen vaikuttavia asioita. Tutkimusaineisto koostuu viidestä työntekijän teemahaastattelusta, joissa selvitettiin psykologisiin perustarpeisiin liittyviä kokemuksia. Haastattelut toteutettiin jakamalla ne kolmeen eri teemaan perustarpeiden mukaisesti. Työntekijöiden kokemuksia tarkasteltiin litteroinnin jälkeen teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Työntekijät ilmentävät psykologisia perustarpeita puheessaan eri tavoin. Työntekijöiden autonomiaan liittämästä puheesta oli tulkittavissa autonomian edellytyksenä pidettäviä tekijöitä, autonomian elementtejä yleisemmin, eväitä sen toteutumiselle, autonomian seurauksia sekä autonomisen tekemisen kielteisiksi koettuja puolia. Yhteisöllisyydestä ja yhteyksistä eri tekijöiden välillä työntekijät puhuvat eri abstraktiotasoin. Sitä ilmennettiin käytännöllisenä ja konkreettisena yhteytenä viitaten esimerkiksi arkiseen yhteydenpitoon ja toisaalta henkisenä yhteytenä, viitaten esimerkiksi jakamisen sekä sitoutumisen kokemuksiin. Kyvykkyyttä työntekijät kuvasivat puhumalla henkilökohtaisesta kyvykkyydestään ja sitä kautta työssä pärjäämisestään. Lisäksi he kuvasivat, miten ympäristö vaikuttaa tai voi vaikuttaa kyvykkyyden kokemiseen. Perustarpeiden eri ilmenemismuotojen luokittelun jälkeen, eritellään työntekijöiden kokemuksia perustarpeita edistävistä ja estävistä tekijöistä. Autonomian koetaan toteutuvan työympäristössä monin eri tavoin. Autonomiaa kuvattiin esimerkiksi monin eri vapauden tasoin. Työntekijät viittasivat liialliseen vapauteen, yksinäisyyteen ja fokuksen puutteeseen autonomian kääntöpuolina. Yhteisöllisyys mahdollistui työntekijöiden kokemusten mukaan vaihtelevasti arkisessa tekemisessä, kommunikaatiossa ja henkisesti koettuna yhteytenä. Kyvykkyyden kokemukset vaihtelevat työntekijästä riippuen. Kyvykkyys ilmeni työntekijöille henkilökohtaisena varmuutena, epävarmuutena ja haastavasta tekemisestä selviämisenä. Kyvykkyydestä ympäristövälitteisesti puhuttaessa, ympäristöltä toivottiin enemmän tukea ja sitä, että se loisi koulutus- ja kehitysmahdollisuuksia. Tiimin kyvykkyyden koettiin edistävän omaa kyvykkyyttä. Kyvykkyys koettiin myös työtehtävistä sekä resursseista riippuvaiseksi. Itseohjautuvuusteoria ja psykologiset perustarpeet on todettu hyödyllisiksi organisaatioiden kehittämisen kannalta, sillä ne tarjoavat konseptin, joka ohjaa sellaisten käytäntöjen ja ympäristön luomista, jotka edesauttavat työntekijöiden hyvinvointia, laadukasta toimintaa, itseohjautuvuuden ymmärtämistä ja sitä kautta mahdollisuutta tukea sitä.
-
(2013)Hyvän johtamisen kaava on kautta aikojen ollut ihmisten kiinnostuksen kohteena. Viimeisen sadan vuoden aikana johtamistutkimus on tuottanut tietoa hyvään johtamiseen liitetyistä sopivista luonteenpiirteistä, käyttäytymisestä tai vuorovaikutuksesta. Yleisesti puhutaan johtamistrendeistä kuten innovatiivisesta johtamisesta, jonka tiedottamiseen mm. Suomessa osallistuvat sekä yhteiskunta että media. Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, millaisia mielikuvia ja odotuksia työntekijät liittävät tutkitussa kontektissa hyvään esimiestyöhön. Tutkielman viitekehysteoria on sosiaalisten representaatioiden teoria, joka tutkii ihmisten arkijärkeä itsestään selvänä pitämistämme asioista. Sosiaalisten representaatioiden teorian yhtenä perusajatuksena on, että sosiaalista tietoa tuotetaan vuorovaikutuksessa ihmisten välisessä keskustelussa. Keskustelussa ihmiset jakavat erilaisin henkilökohtaisten valmiuksin omaksutun tiedon ja pyrkivät saavuttamaan yhteisymmärryksen keskusteltuun asiaan tai kohteeseen. Sosiaaliset representaatiot ovat siten sekä aikaan että historiaan sidottuja ilmiöitä. Tutkielma toteutettiin helmikuussa 2012 logistiikan alan yrityksessä, jossa haastateltiin viittä erillistä työryhmää. Osallistujia oli yhteensä seitsemäntoista, joista kolme oli miehiä. Menetelmä oli puolistrukturoitu fokusryhmähaastattelu, jossa ryhmää kannustetaan vapaaseen keskusteluun. Haastateltaville esitettiin kymmenen esimiestyöhön liittyvää väittämää, joihin haastateltavat ottivat kantaa puolesta ja vastaan. Väittämät perustuvat laadullisen asennetutkimuksen haastattelumenetelmään, jossa tarkastelun kohteena ei ole kannanoton arvotus, vaan kannanottoihin liittyvät perustelut, esimerkit ja kertomukset. Analyysin perustuen tämän aineiston päätulos on, että esimieheydestä on tässä yrityskontekstissa muotoutunut johtamisen representation vastinpari. Kun esimiestyöstä keskusteltiin, verrattiin sitä toistuvasti aineistossa johtamiseen. Etenkin identiteettiin liittyvässä keskustelussa esimiestyö nähtiin osana ryhmän toimintaa, kun taas johtaminen koettiin osaksi jotakin muuta. Samanaikaisesti aineistossa esiintyivät sosiaalisten representaatioiden perusprosessit ankkurointi ja objektivointi. Esimiestyö ankkuroitiin yleisellä tasolla johtamisen kategoriaan. Tämän lisäksi tässä kontekstissa kahdella työryhmällä liittyi hyvään esimiestyöhön henkilöobjektivointi, joka kohdistui yrityksessä aikaisemmin työskennelleeseen johtajaan. Johtopäätökset analyysin tuloksista ovat, että verrattuna johtamiseen työntekijät näkevät esimiestyön osana työryhmää ja sitoutumisena työntekijöihin. Tuloksista taas sekä ankkurointi että objektivointi määrittävät ja arvottavat tässä aineistossa mielikuvia ja odotuksia hyvästä esimiestyöstä. Yrityksessä, jossa tutkimus toteutettiin etenkin esimiestyöhön liittyvissä muissa arvioinneissa nämä arvottamisen perusteet tulisi ottaa huomioon. Yhteiskunnallisella tasolla tutkielma antaa pohdittavaa niistä yrityksiin liitetyistä mielikuvista kuten sitoutumisesta, joiden voidaan olettaa vaikuttavan esimerkiksi työhyvinvointiin.
-
(2019)Suomen perustuslain 10 §:ssä turvataan jokaisen oikeus yksityis- ja perhe-elämän sekä henkilötietojen suojaan. Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. Yksityiselämän, henkilötietojen ja luottamuksellisen viestin suojan katsotaan ulottu-van myös työpaikalle. Työnantaja voi direktio-oikeutensa nojalla määrätä muun muassa työn suoritustavasta, laadusta ja laajuudesta sekä työnteon ajasta ja paikasta. Direktio-oikeudesta voidaan siten johtaa myös työnantajan oikeus työntekijän tekniseen valvontaan. Työnantajalle kertyy tämän suorittamasta teknisestä valvonnasta henkilötietoja, joita on käsiteltävä tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla. EU:n yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan toukokuussa 2018. Sitä tarkentaa ja täydentää vuoden 2019 voimaan astunut uusi kansallinen yleislaki, tietosuojalaki (1050/2018). Työelämän tietosuojasta on säädetty erikseen yksityisyyden suojasta työelämässä annetulla lailla (759/2004). Tällä työelämän tietosuojalailla säädetään muun muassa työntekijää koskevien henkilötietojen käsittelystä, teknisestä valvonnasta työpaikalla sekä työntekijän sähköpostiviestien hakemisesta ja avaamisesta. Viestinnän luottamuksellisuudesta ja yksityisyyden suojasta säädetään sähköisen viestinnän palveluista annetussa laissa (917/2014). Lakia yksityisyyden suojasta työelämässä muutettiin tietosuojalain säätämisen yhteydessä. Muutoksissa oli pääosin kyse työelämän tietosuojan liittyvän erityissääntelyn yhteensovittamisesta uuteen säädösympäristöön. Lakimuutos astui voimaan huhtikuussa 2019. Tämän tutkielman yhtenä tarkoituksena on selventää, mitä uusi säädösympäristö tarkoittaa tekniseen valvontaan liittyvän henkilötietojen käsittelyn osalta. Teknisen valvonnan käsitettä ei ole määritelty lainsäädännössä tyhjentävästi. Yksinkertaistettuna sillä tarkoitetaan työnantajan teknisin menetelmin suorittamaa, työntekijään kohdistuvaa, valvontaa. Teknistä valvontaa ovat muun muassa kameravalvonta, kulunvalvonta, paikantaminen sekä työntekijän sähköpostin ja tietoverkkojen käytön valvonta. Työntekijöitä voidaan valvoa myös muunlaisin teknisin menetelmin. Tässä tutkielmassa käsitellään kameravalvontaa, kulunvalvontaa, paikantamista sekä työntekijän sähköpostin käytön valvontaa. Tutkielman keskeiset tutkimuskysymykset voidaan muotoilla seuraavalla tavalla: Millä edellytyksillä työnantaja voi ottaa käyttöönsä eri teknisen valvonnan muotoja? Miten työnantaja voi hyödyntää teknisen valvonnan kautta kertyneitä henkilötietoja? Tavoitteena on tuottaa lukijalle selkeä kuva siitä, mitä voimassa oleva lainsäädäntö sanoo teknisestä valvonnasta. Tämän vuoksi tutkielman lopussa on erillisenä liitteenä taulukko, johon on koottu valvonnan käyttöönottoa koskevat menettelysäännökset valvontamuodottain.
-
(2016)Tekninen valvonta kehittyy koko ajan. Työkalut meidän jatkuvaan seurantaamme ovat jo olemassa. Ihmiselämän eri osa-alueista työelämä on yksi niistä, joilla tämä kehitys on osittain otettu avosylin vastaan. Työnantajalle annettu täydellisen ja aukottoman seurannan työkalupakki tarvitsee vastinparikseen sääntelyä. Toinen työelämän käynnissä oleva muutos on työpaikkojen ja työn muutos. Työnantajien into ulkoistaa toimintoja, joita ei nähdä oman toiminnan kannalta keskeisinä johtaa siihen, että samalla työpaikalla toimii useampaan työnantajaan työsuhteessa olevia työntekijöitä. Näiden kahden työelämän muutoksen kohdatessa kohtaa sääntelykin ihan uudenlaisia haasteita. Miten säännellään erilaisia teknisen valvonnan muotoja työpaikalla? Miten säännellään erilaisia velvollisuuksia ja oikeuksia yhteisellä työpaikalla? Kenelle kuuluvat mitkäkin oikeudet ja vastuut? Miten säännellään tätä koko kokonaisuutta? Työntekijän suojasta teknistä valvontaa vastaan säännellään eri laeilla. Suoja koostuu sekä nimenomaisesti työntekijää suojaavista että yleistä suojaa kaikille henkilöille antavista säännöksistä. Suoja koostuu pitkälti kotimaisesta sääntelystä, mutta myös tietyillä eurooppalaisilla instrumenteilla on merkitystä suojan kokonaisuuden kannalta. Henkilötietolaki, laki yksityisyyden suojasta työelämässä ja uusi tietoyhteiskuntakaari ovat niitä säännöksiä, joilla suojataan työntekijän oikeutta yksityisyyteen. Yhteinen työpaikka määritellään työturvallisuuslaissa. Kyse on tilanteesta, jossa työpaikalla toimii useamman kuin yhden työnantajan palveluksessa olevia työntekijöitä. Työturvallisuuslain mukainen yhteisen työpaikan määritelmä on työturvallisuuslain järjestelmään konstruoitu. Tämän valmiin määritelmän käyttö on kuitenkin perusteltua ilmiön laajemmassakin tarkastelussa. Valmis, yleinen ja lakiin pohjautuva määritelmä tekee tilanteesta helpommin vertailukelpoisen ja yksiselitteisen. Yhteisellä työpaikalla on määritelmän mukaisesti aina yksi pääasiallista määräysvaltaa käyttävä työnantaja, jolle on asetettu eräitä velvollisuuksia. Pääasiallista määräysvaltaa käyttävä työnantaja myös hallinnoi työympäristöä ja usein myös ainakin tiettyjä työvälineitä. Kaikkiin teknisen valvonnan keinoihin ei liity mitään erityispiirteitä yhteisen työpaikan tilanteessa. Sähköpostipalvelinta hallinnoi todennäköisesti aina työntekijän oma työnantaja, mutta ulkopuolisenkin työnantajan työntekijä tallentuu pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan asennuttamien valvontakameroiden kuviin. Kameravalvonta, kulunvalvonta ja tietoverkon käytön valvonta ovat kaikki teknisen valvonnan muotoja, joiden kohdalla ulkopuolisen työnantajan työntekijästä voi tallentua tietoja pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan järjestelmiin. Mikäli nämä tiedot ovat yhdistettävissä yksittäiseen henkilöön, ovat ne henkilötietoja ja sellaisina saavat henkilötietolain suojaa. Jokaista näistä teknisen valvonnan muodoista säännellään lainsäädännössämme. Toisista on enemmän ja yksityiskohtaisempaa sääntelyä kuin toisista. Jokainen näistä teknisen valvonnan muodoista on omanlaisensa ja edellyttää työnantajalta erilaisten asioiden huomioimista. Tekniseen valvontaan liittyy yhteistoimintavelvoite, josta määrätään sekä laissa yksityisyyden suojasta työelämässä että työturvallisuuslaissa. Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta sisältää yksityiskohtaisemman sääntelyn työsuojeluyhteistoimintavelvoitteesta sekä sääntelyn yhteistoiminnasta yhteisellä työpaikalla. Tämä sääntelykokonaisuus muodostaa monikerroksisen erilaisten yhteistoimintamenettelyjen joukon, jossa erilaiset perusteet puoltavat erilaisia menettelyjä erilaisilla työpaikoilla. Tämän tutkielman tarkoituksena on avata näitä kaikkia sääntelykerroksia, jotka kokonaisuutena muodostavat työntekijän teknisen valvonnan sääntelyn yhteisellä työpaikalla. Tämä tutkielma ei kuitenkaan rajoitu pelkkään säännösten läpikäyntiin, vaan tarkoitus on tarjota lukijalle laajempi kuva teknisestä valvonnasta, valvonnasta yleensä ja siihen liittyvistä lainsäädännöllisistä ja eettisistä ongelmista, jotka korostuvat tilanteissa, joissa sääntely ei ole tarpeeksi selkeää tai jättää liikaa tulkinnanvaraa. Tutkielman yhtenä tavoitteena on selvittää löytyykö tämän kaltaista epäselvyyttä ja tulkinnanvaraa teknistä valvontaa yhteisillä työpaikoilla koskevasta lainsäädännöstä?
-
(2020)Työtapaturmat vaikuttavat työntekijöiden elämään ja talouteen merkittävästi. Suomessa tapahtuu vuosittain noin 130 000 työtapaturmaa, ja lähes jokainen työntekijä on jossain vaiheessa työuransa aikana joutunut tapaturman uhriksi. Suomessa vakuutuslaitokset hoitavat korvaustoimintaa työtapaturma-asioissa, ja maksetut korvaukset perustuvat tapaturmavakuutuslakiin. Vakuutusyhtiöissä tehdään jatkuvaa seurantaa ja analysointia erilaisista riskitekijöistä työssä, jonka osana tämäkin tutkimus on saanut alkunsa. Tässä tutkimuksessa analysoin työntekijään vaikuttavia riskitekijöitä. Jaottelin riskitekijät kolmeen eri kategoriaan: Ammatista johtuviin, yrityksestä ja toimintaympäristöstä johtuviin ja työntekijästä johtuviin. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattiryhmien sisäisiä riskitasoja ja niitä verrattiin myös keskimääräiseen tapaturmariskiin. Yritykseen liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat yrityksen koko ja taloudellinen tilanne. Taloudellisen tilanteen mittarina on käytetty luottoluokitusta. Työntekijään liittyviä tarkasteltavia tekijöitä olivat ikä ja sukupuoli. Pienessä roolissa mukana tarkastelussa olivat myös työmatkavälineen valinnan vaikutus työmatkan riskiin ja liukastumistapaturmien mahdollinen keskittyminen tietyille kuukausille. Ammattien riskeistä tutkimus osoitti, että tapaturmat ja erityisesti vakavat tapaturmat keskittyvät voimakkaasti fyysisiin ja kulkuvälineitä tai raskaita työkoneita päivittäin työssään käyttäviin ammatteihin. Fyysisesti kevyissä ja erityisesti toimistotöissä työtapaturman riski on huomattavasti pienempi. Samankaltaisten ammattien sisällä oli kuitenkin huomattavaa tapaturmariskien hajontaa ja jatkotutkimuksena olisi hyvin mielenkiintoista tarkastella, mistä nämä erot johtuvat. Yritysten riskitekijöiden osalta tutkimus osoitti selkeästi, että pienissä yrityksissä sattuu vähemmän mutta vakavampia vahinkoja kuin suurissa yrityksissä. Selittävinä tekijöinä tälle tulokselle ovat suuryritysten aktiivisempi pienten vahinkojen ilmoittaminen ja parempi työsuojelutyö. Tulokseen vaikuttaa varmasti myös se, että suuryritykset ottavat vakuutussopimusta tehdessään usein osan tapaturmariskistä itselleen pieniä vakuutusmaksuja vastaan, mikä varmasti motivoi niitä huolehtimaan työsuojelusta paremmin. Yrityksen luottoluokituksella oli myös huomattava vaikutus tapaturmariskiin. Tutkimus osoitti selkeästi, että huonossa taloustilanteessa olevassa yrityksessä työskentelevillä on huomattavasti muita paljon suurempi riski joutua tapaturman uhriksi. Työntekijöiden henkilökohtaisista tekijöistä tutkimus osoitti, että nuoret joutuvat vanhoja työntekijöitä helpommin tapaturman uhriksi, kun taas vahoilla työntekijöillä vahingoittumiset ovat keskimäärin nuoria vakavampia. Sukupuolten vertailussa tuli ilmi, että miehille sattuu enemmän niin lieviä kuin vakavia vahinkoja. Keskimääräistä sairausaikaa tarkasteltaessa tuli kuitenkin ilmi, että miesten ja naisten tapaturmien aiheuttaman sairausajan kesto oli lähes samanlainen. Tämä avaakin lisätutkimuksen mahdollisuuden siihen liittyen, onko sukupuolien välillä todella eroa vai onko miesten yliedustus tapaturmissa enemmän ammatinvalinnasta kuin sukupuolesta johtuvaa. Työmatkatapaturmissa tulokset kertoivat siitä, että vaikka jalan ja autolla sattuvat tapaturmat ovat kaikista yleisimpiä, ovat moottoripyörällä sattuneet onnettomuudet keskimäärin selkeästi muita vakavampia. Liukastumisesta johtuvien vammautumisten osalta kävi ilmi, että liukastumiset keskittyvät pitkälti talvikuukausille.
-
(2022)Feedback is seen as an important part of working life. Feedback is often accompanied by support and suggestions for improvement, and good feedback is accompanied by certain elements. In addition, research focuses on feedback primarily as a management tool. However, experts work often in teams and the challenge is that the supervisor does not know well enough how the employees has performed in their job. Therefore, the field of feedback research should be expanded to look at peer feedback between employees. The aim of this master’s thesis is to find out what kind of elements supporting peer feedback can be observed in the expert team and what kind of peer feedback can be found in the team. My master’s thesis has been produced according to an ethnographic research approach since the end of 2021. In a manner typical of ethnographic research, I produced the research material by observing and interviewing a team of experts. The team was part of a family-owned healthcare business and worked on dental training and consulting services for dentists. The research material consisted of four observations and three short interviews. The biggest insight of my master’s thesis was to understand how diverse, and unobtrusive process of communication peer feedback is in everyday working life. The results showed that peer feedback was provided by a team with smooth and fast paced communication, autonomy, and a confidential atmosphere. Based on the results, peer feedback in the team of experts appeared to be a widespread phenomenon. I identified seven different forms and structures of peer feedback from the research material: supportive, developing, neutral and corroborative peer feedback, receiving and asking peer feedback and strengthening peer feedback. The identified feedbacks were combined with recognizability, timing, and nonverbal and verbal form. In addition, I identified situations where employees with different amounts of work experience behave differently. In the future, it would be interesting to look more closely at how feedback behaviour differs in levels of different amount of expertise and what kind of peer feedback employees benefit most from the development of skills.
-
(2020)Tutkielmassa tarkastellaan työntekijöihin kohdistuvaa niin sanottua maalittamista rikosoikeudessa. Maalittamista lähestytään kriminaalipoliittisesti orientoituneesta näkökulmasta, ja tutkielman keskeisimpänä tutkimuskysymyksenä on, onko sitä koskevalle rikosoikeudelliselle sääntelylle muutostarpeita. Maalittaminen on 2010-luvun lopussa lisääntynyt ilmiö, jossa työntekijöitä asetetaan vahingoittamistarkoituksessa maalitauluiksi erityisesti verkkoympäristössä. Maalittamisen tekotavat jaetaan tutkielmassa työntekijöiden kokemusten perusteella neljään yläkategoriaan: 1) vihaisan puheen levittäminen, 2) tietojen levittäminen, 3) seuraaminen ja fyysinen häirintä sekä 4) oikeussuojakeinoilla tai muilla vastaavilla keinoilla painostaminen. Tutkielmassa keskitytään erityisesti kahteen ensimmäiseen tekotapaan, sillä ne liittyvät keskeisimmin maalittamisen erityispiirteisiin, erityisesti sen joukkoistettuun luonteeseen ja verkkoympäristöön. Maalittamisella on vaikutuksia sen kohteena olevan työntekijän perusoikeuksiin, ja ainakin tiettyihin työntekijöihin kohdistuneena myös työnantajan toimintaan. Maalittamisella vaikutetaan mahdollisesti välillisesti myös muiden kuin maalittamisen kohteen perus- ja ihmisoikeuksiin sekä myös laajemmalla tasolla oikeusvaltion ja demokratian toimintaan. Toisaalta sekä kriminaalipoliittisesta että valtiosäännöllisestä näkökulmasta on tärkeää, ettei maalittajan perus- ja ihmisoikeutena turvattuun ja demokratian kulmakivenä pidettyyn sananvapauteen perusteettomasti puututa. Erityisen tärkeää on huomioida, että virkamiehien ja muiden julkisessa tai yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa toimivien työntekijöiden arvosteleminen voi kuulua sananvapauden ydinsisältöön, minkä osalta sananvapauden rajoittamisen suhteen tulee olla erityisen tarkkana. Maalittamisen kohde saa jo nykyään rikosoikeudellista suojaa esimerkiksi rikoslain 24 luvun 8-10 §:n yksityiselämää loukkaavaa tiedon levittämistä ja kunnianloukkausta sekä niiden törkeitä tekomuotoja koskevien säännösten, 25 luvun laitonta uhkausta ja vainoamista koskevien 7 ja 7 a §:n ja 17 luvun 1 §:n mukaisen julkista kehottamista rikokseen koskevan säännöksen osalta. Viranomaisiset saavat suojaa tietyiltä osin lisäksi rikoslain 16 luvun 1-3 §:n mukaisilla kriminalisoinneilla. Nykyisten kriminalisointien suhdetta maalittamiseen tulkitaan lainopollisen tutkimuksen avulla, missä erityisasemassa on vuosien 2017-2020 säännöksiä koskeva hovioikeuskäytäntö. Tutkielmassa osoitetaan, että nykyisissä kriminalisoinneissa on ongelmallista, ettei niillä voida kaikilta osin puuttua maalittamisilmiön eri oikeushyviä loukkaavaan, joikkoistettuun luonteeseen. Aukkoja on myös vakavan niin sanotun absoluuttisen vihaisan puheen osalta kriminalisoinneissa siltä osin, kun maalittamisessa epäsuorasti uhkaillaan sen kohdetta vakavilla rikoksilla tai uhataan niin, ettei uhkaus tule sen kohteen tietoon. Kyseinen puhe on maalittamisessa erityisen vahingollista, koska sillä voidaan kannustaa verkkoympäristössä muita toteuttamaan uhkailussa tarkoitettu rikos. Lisäksi rikosoikeudelliseen suojan toteutumiseen liittyvät syyteoikeuden sekä syyte- ja esitutkintakynnyksen haasteet heikentävät nykyisten kriminalisointien tosiasiallista tehokkuutta. Vaikka uudelle kriminalisoinnille on löydettävissä oikeushyvien suojelun periaatteen vaatimuksen täyttämiseksi monia, myös täsmällisesti määriteltävissä olevia oikeushyviä, kriminalisointiperiaatteista ultima ratio -periaate edellyttää rikosoikeuden käyttämistä viimesijaisena keinona. Maalittamista koskevaan joukkoistettuun ilmiöön sekä rikosoikeuden tehokkuuteen liittyviin näkökulmiin voidaan puuttua useilla yhteiskunnallisilla keinoilla, kuten kiinnittämällä huomiota työnantajan, verkkosivustojen ja -alustojen vastuuseen sekä itsesääntelymekanismeihin. Ultima ratio -periaatteen lisäksi myös rikosoikeudellinen laillisuusperiaate ja ihmisarvon loukkaamattomuuden periaate puoltavatkin, että maalittamisen kokonaisvaltaiseen kriminalisointiin ei vielä toistaiseksi ryhdyttäisi. Yhteiskunnallisilla keinoilla ei voida kuitenkaan puuttua oikeustilan kaikkiin ongelmakohtiin, ja näiltä osin tutkielmassa tullaan siihen johtopäätökseen, että myös rikoslakia koskevia muutoksia on syytä toteuttaa.
-
(2019)Taloustieteessä on laajaa näyttöä siitä, että osalla työttömistä työllistyminen ei lisää tuloja merkittävästi. Keskeistä työn tarjontapäätöksessä on, että työllistyminen tuottaa henkilölle taloudellista hyötyä. On tärkeää tunnistaa henkilöt, joiden taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat heikoimmat ja ymmärtää taustalla olevat tekijät, jotka heikentävät työllisty-misen kannustimia. Tällöin työttömyydestä työelämään siirtymisen taloudellisia kannustimia voidaan parantaa politiikka-toimilla keskittyen ryhmiin, joilla taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat heikommat. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, kuinka vuonna 2016 työttömyyskorvaukset ja muut saadut tulonsiirrot sekä verotus vaikuttavat täyspäiväisesti työllistyvän henkilön taloudellisiin kannustimiin työllistyä. Tämän lisäksi tarkastellaan, kuinka suuri osuus aineistoon kuuluvista henkilöistä on työttömyysloukussa. Kirjallisuuden mukaan henkilö on työttömyys-loukussa, jos työllistymisveroaste on vähintään 80 %, eli 10 euron bruttopalkan lisäyksestä käteen jää nettona enintään 2 euroa. Kysymystä tutkitaan empiirisesti laskemalla otokseen kuuluville henkilöille odotettu bruttopalkka heidän työllis-tyessään täyspäiväisesti. Odotetusta bruttopalkasta lasketaan henkilöiden nettopalkat työllisenä. Tarvittavat laskut netto-tuloista tehdään Sisu-mikrosimulointimallilla. Käytetyn aineiston otos muodostuu Tilastokeskuksen Sisu-mikrosimulointimallin pohja-aineistosta, joka sisältää rekisteritietoja henkilön perheestä, asumisesta ja tuloista, sekä henkilön maksamista veroista ja saamista tulonsiirroista. Tähän aineistoon yhdistetään tiedot työsuhteiden pituuksista, työttömyysjaksoista ja työpaikan toimialoista vuosilta 2014-2015 työntekijä-työnantaja-paneeliaineistosta. Tämän lisäksi aineistoon yhdistetään tuntipalkkatiedot Palkkarakennetilastosta. Tilastokeskuksen toteuttaman aineistojen yhdistelyn jälkeen aineistoon kuuluu noin 159 000 20-65-vuotiasta henkilöä. Aineistossa palkat havaitaan ainoastaan työllistyneille, jolloin kuukausipalkkojen laskentaan käytetty aineisto kuvaa ainoastaan työssäkäyviä henkilöitä, mutta ei työttömiä. Osa pienten lasten vanhemmista jää kotiin hoitamaan lapsia työskentelyn sijaan. Tällöin aineisto on valikoitunut, sillä pienten lasten vanhempien palkoista saadaan havaintoja vain joukosta vanhempia, jotka eivät jää hoitamaan lapsia kotiin. Pienten lasten vanhempien palkkaestimaatit vääristyvät aineiston valikoitumisen vuoksi, sillä heistä havaitut palkat eivät edusta vanhempia, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsia. Tätä aineiston valikoitumista työssäkäyviin kontrolloidaan huomioimalla perheen alaikäisten lasten lukumäärä ja asun-tokunnan koon vaikutus vanhempien töihin osallistumiseen, sillä osa vanhemmista jää kotiin hoitamaan lapsia. Palkka-estimaatit laaditaan kaksivaiheisella valikoitumisen huomioivalla Heckman-mallilla. Tutkielma edistää tutkimuskysymyk-seen liittyvää suomalaista kirjallisuutta keskittymällä valikoitumisen aiheuttamaan ongelmaan. Yksittäisistä tekijöistä koulutus vaikuttaa eniten sekä naisten että miesten työllistymispalkkaan. Alle 3-vuotiaiden lasten lukumäärä laskee merkittävästi naisten osallistumista töihin, kun aineiston valikoitumista kontrolloidaan lapsiluvulla ja kotitalouden henkilöiden lukumäärällä. Työllistymisveroasteeksi saadaan tässä tutkielmassa 67,8 %, mikä on linjassa aiemman suomalaisen tutkimuskirjallisuuden kanssa, jossa 2010-luvulla työllistymisveroaste on ollut 60-70 % tasolla. 2,34 % aineiston henkilöistä on työttömyysloukussa, ja yksinhuoltajista jopa 12,3 % on työttömyysloukussa. Naispuoli-sista yksinhuoltajista 13,9 % on työttömyysloukussa, ja miehillä vastaava osuus on 5,41 %. Työllistymispalkat jäävät naisilla miehiä matalammaksi, minkä takia taloudelliset kannustimet työllistymiseen ovat keskimäärin naisilla heikommat kuin miehillä. Työllistymisveroasteet ovat korkeimmat yksinhuoltajilla, joiden kannustimia täyspäiväseen työskentelyyn heikentää päivähoitomaksujen nousu tulojen kasvaessa samalla kun yleinen asumistuki ja työttömyyskorvaukset laskevat. Päivä-hoitomaksujen tulorajojen korottaminen tai päivähoitomaksujen laskeminen olisivat tehokkaita keinoja laskea yksin-huoltajien työllistymisveroastetta ja vahvistaa yksinhuoltajien taloudellisia kannustimia työllistyä. Erityisesti ansiosidon-nainen työttömyyskorvaus nostaa työllistymisveroastetta, ja sen pituutta onkin lyhennetty viime vuosina. Ansiosidon-naisen työttömyyskorvauksen tasoa laskemalla tai sen pituutta lyhentämällä taloudelliset kannustimet työskentelyyn parantuisivat.
-
Työn tuunaaminen osana Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon lähiesimiesten ja johdon työtapoja (2019)Työn tuunaaminen on työntekijästä itsestään lähtöisin oleva prosessi, jossa työntekijä muokkaa työtä itselleen mielekkäämmäksi. Työn tuunauksella työntekijä pyrkii lisäämään työnsä voimavaroja, jotka työn voimavarojen ja vaatimusten mallin mukaisesti vähentävät työn kuormitustekijöiden negatiivisia vaikutuksia. Työn tuunaamisella pyritään myös lisäämään työn imua, joka on työhyvinvoinnin positiivinen tila. Osa Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon esimiehistä on tutkimusten, työhyvinvointikyselyiden, palautteiden ja arkiviestinnän mukaan kuormittuneita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko esimiehillä mahdollisuuksia tuunata työtään ja millä keinoin he tuunaavat työtään, jos tuunaavat ja pystyvätkö he vaikuttamaan omaan työhyvinvointiinsa työtä tuunaamalla. Tutkielmassa käsitellään työn tuunaamista, työn imua ja niihin olennaisesti liittyvää työn vaatimusten ja voimavarojen mallia. Lisäksi käsitellään esimiestyötä yleisellä tasolla ja tehtyjä hammaslääkäreiden työhyvinvointiin liittyviä tutkimuksia sekä Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon esimiehille toteutettua voimavaroja ja kuormitustekijöitä kartoittavaa tutkimusta, jota käytettiin tukena tämän tutkimuksen aineistonkeruussa käytetyn haastattelurungon muodostamisessa. Aineisto kerättiin haastattelemalla vapaaehtoisia Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon esimiehiä. Yksilöhaastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysimenetelmää mukaillen. Tulosten mukaan Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon esimiehet kokevat työn tuunaamiselle hyvät mahdollisuudet. Toisaalta tuunaamista rajoittavat kuormittuneisuus ja kiire. Esimiehet tuunaavat työtehtäviään, näkökulmaa työhönsä ja työssään tapahtuvaa vuorovaikutusta erilaisin keinoin. Työn tuunaamisella esimiehet voivat muokata työtään itselleen mielekkäämmäksi ja vaikuttaa positiivisesti työyhteisön ilmapiiriin. Esimiehen hyvinvointi heijastuu työyhteisöön ja sen toiminnan tuloksellisuuteen, joten työn tuunaamisella ja sen vaikutuksilla esimiehen hyvinvointiin voi olla positiivisia vaikutuksia koko työyhteisön toimintaan.
-
(2020)Whistle blowing eli väärinkäytösten ilmoittaminen on viimeaikaisen kehityksen johdosta noussut relevantiksi kysymykseksi myös kansallisen työoikeuden näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan työnsä yhteydessä havaitsemistaan väärinkäytöksistä ilmoittavan työntekijän asemaa. Ilmoitustapauksissa työnantajan edut sekä työntekijän suojelun periaate ja toisinaan myös julkisen edun toteutuminen ovat keskenään jännitteisessä asemassa. Väärinkäytöksistä ilmoittavan työntekijän asemaa normittavat niin kansainväliset, EU-oikeudelliset, kansalliset kuin työpaikkakohtaisestikin luodut normistot. Tutkielman tavoitteena on jäsentää eritasoisen normiston keskinäistä suhdetta ja merkitystä työsuhteen osapuolten kannalta. Tutkielmassa tarkastellaan myös työntekijän ilmoitusmenettelyn sallittavuutta työsuhteesta johtuvien velvoitteiden näkökulmasta. Lisäksi tutkielmassa pyritään hahmottamaan työoikeudellisesta näkökulmasta käsin työntekijän sananvapauden rajoihin liittyviä kysymyksiä ja niiden merkitystä arvioitaessa työntekijän ilmoitusmenettelyä. Syksyllä 2019 annetun niin sanotun EU:n whistle blowing -direktiivin tarkoituksena on tehostaa unionin oikeuden täytäntöönpanon valvontaa tietyillä aloilla vahvistamalla yhteiset vähimmäisvaatimukset korkean suojelun tarjoamiseksi henkilöille, jotka ilmoittavat unionin oikeuden rikkomisesta. Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia muutostarpeita whistle blowing - direktiivi aiheuttaa kansalliseen työoikeuteen, ja kuinka se vaikuttaa kansallisen työoikeuden tulkintaan.
-
(2024)Yhä useammat tekevät työtä tavanomaisesta palkkatyöstä poikkeavalla tavalla, kuten itsensätyöllistäjänä alustan välityksellä. Alustatyön määrä on kasvanut viime vuosina hurjaa vauhtia. Koska työlainsäädäntö perustuu perinteisen työsuhteen malliin, alustatyötä koskevat monet työoikeudelliset soveltamis- ja tulkintaongelmat. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten alustatyönsuorittajien työoikeudellinen status määritellään ja millaiset mahdollisuudet heillä on osallistua työehtosopimustoimintaan. Tavoitteen saavuttamiseksi tutkimuksessa määritellään alustatyö ja itsensätyöllistäminen. Tutkimus on rajattu sovelluksella tarvittaessa tilattaviin paikallisen työn alustoihin. Tutkimuksen metodina käytetään lainoppia ja de lege ferenda -tutkimusta sekä hieman oikeusvertailua. Alustatyö tarkoittaa alustataloudessa tapahtuvaa työtä, jota välitetään digitaalisella alustalla. Alustatyötä tehdään usein itsensätyöllistäjänä, mikä tarkoittaa yrittäjämäistä yksin työskentelyä työoikeudellisesta statuksesta riippumatta. Alustatyönsuorittajien työoikeudellisen status on ensisijaisesti ratkaistava arvioimalla TSL:n 1:1.1:n työsuhteen tunnusmerkkejä. Tulkinnanvaraisissa tilanteissa on käytettävä kokonaisharkintaa. Tukena rajanvedossa voidaan hyödyntää myös yrittäjyyden ”vastatunnusmerkistöä”, joka on muodostunut oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa. EU-tasolla oikeusvarmuutta pyritään lisäämään alustatyödirektiivillä, joka hyväksyttäneen kevään 2024 aikana. Direktiivin 5 artikla sisältää säännöksen työsuhdeolettamasta. Tiettyjen olosuhteiden vallitessa on oletettava, että alustatyönsuorittaja on työsuhteessa. Direktiivi helpottaa alustatyönsuorittajien työoikeudellisen statuksen selvittämistä, mutta tulkinnanvaraisissa tilanteissa joudutaan todennäköisesti jatkossakin turvautumaan kokonaisharkintaan. Työehtosopimustoiminta koskee vain työsuhteessa toimivia (TEhtoL 1.1 §). Siksi se on lähtökohtaisesti mahdollista vain sellaisille alustatyönsuorittajille, jotka ovat työsuhteessa tai näennäisyrittäjiä (EUT:n tapaus FNV Kiem). Yrittäjien välisissä TES:ksissa riskinä olisi KilpL:n 5 §:ssä ja SEUT:n 101 artiklassa säädettyjen kilpailunrajoitusten rikkominen. Järjestäytyminen monesti heikossa asemassa toimiville alustatyönsuorittajille olisi kuitenkin tarpeen. Euroopan komissio on antanut yksinyrittäjien työehtosopimuksia koskevat suuntaviivat, joilla se rajaa yksinyrittäjänä toimivat työntekijöihin rinnasteiset alustatyönsuorittajat SEUT:n 101 artiklan soveltamisalan ulkopuolelle. Tämä mahdollistaa heille TES:ksien solmimisen ilman, että komissio puuttuu niihin. Suuntaviivat eivät kuitenkaan sido kansallisia viranomaisia, ja siksi ne eivät tuo täysimääräistä oikeusvarmuutta. Suomessa viranomaiset vaikuttavat suhtautuvan suuntaviivoihin suopeasti. Ongelmia suuntaviivojen toteutuksessa aiheuttaa kuitenkin haasteet alustatyönsuorittajien järjestäytymisessä, suuntaviivojen rajautuminen ainoastaan yksinyrittäjiin ja se, että suuntaviivat lokeroivat kaikki alustatyönsuorittajat heikkoon asemaan.
Now showing items 29577-29596 of 33005