Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Pekka Simojoki"

Sort by: Order: Results:

  • Toivonen, Marita (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa Jakaranda-musiikkiryhmän esitystä afrikkalaisuudesta musiikissaan ja esiintymistoiminnassaan. Jakarandan on vuonna 1985 perustanut suomalainen gospel-artisti ja lauluntekijä Pekka Simojoki. Simojoki on eräs suomenkielisen gospel-musiikin tunnetuimmista ja tuotteliaimmista lauluntekijöistä ja esiintyjistä. Jakaranda-musiikkiryhmän syntyminen sijoittuu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piirissä 1970- ja 1980-luvuilla tapahtuneeseen uudistumisaaltoon, jonka seurauksena hengellinen rytmimusiikki ja Suomi-gospelia esittävät kokoonpanot saivat yhä enemmän esiintymismahdollisuuksia seurakuntien toiminnassa ja musiikkielämässä. Samaan aikaa Euroopassa ja myös Suomessa oli käynnissä maailmanmusiikkiaalto, jolla myös oli vaikutusta Jakarandan syntymiseen ja toiminnan kehittymiseen. Tutkielmani on monimenetelmäinen ja -aineistoinen. Tutkielma sisältää kartoitusta eteläisen Afrikan laulumusiikista ja kirkkokuorojen ja seurakuntaelämän musiikista. Tutkielmaani varten olen haastatellut yhdeksää henkilöä: Simojokea, vuodesta 1990 lähtien Jakarandaa johtanutta Pekka Nymania, kuutta Jakarandassa eri aikoina mukana ollutta tai yhä olevaa laulajaa ja muusikkoa sekä tanssinopettaja Minna Määttää. Haastattelut olen toteuttanut kevään 2015 aikana. Haastatteluaineisto on verraten laaja, sillä asiatarkkuudella litteroitua haastattelutekstiä on yhteensä 73 sivua. Aineistona käytän myös muistiinpanojani ja reflektointia, yhtä partituuria sekä lyhyen kysymyslomakkeen tuottamaa tietoa yleisön kokemuksista esityksen niin sanotuista afrikkalaisista piirteistä. Teoriataustana käytän esitystutkimuksen, postkolonialistisen musiikintutkimuksen ja musiikkianalyysin menetelmiä. Tutkielmassani esittelen pääpiirteittäin Jakaranda-musiikkiryhmän vaiheet 35 vuoden ajalta sekä musiikkiryhmän ohjelmiston, joka sisältää sekä nykylauluntekijöiden suomenkielisiä hengellisiä kappaleita sekä traditionaalisia tai Afrikassa asuvien lauluntekijöiden kappaleita eri afrikkalaisista musiikkikulttuureista ja -tyyleistä. Afrikasta peräisin olevat laulut ovat Namibiasta, Botswanasta, Etelä-Afrikasta, Angolasta, Zimbabwesta, Sambiasta ja Tansaniasta. Traditionaalisten laulujen esityskielinä ovat muun muassa oshindonga, kwanyama, setswana, sesotho, shona, zulu, xhosa ja swahili. Musiikkiryhmä esittää kappaleita sekä soitinyhtyeen kanssa, a cappella että laulajat ja lyömäsoittajat yhdessä. Tutkielmassani kuvailen ja analysoin Jakarandan esityksissään käyttämää liikekieltä, tansseja ja esiintymisasuja. Lisäksi analysoin laulajien keinoja ilmentää lauluäänellään ja muulla äänenkäytöllään mielikuviaan ”afrikkalaisesta musiikista”. Analysoin myös soitinten käyttöä ja sovituksellisia ratkaisuja musiikkiryhmän esiintymisissä. Tutkielma sisältää kokoamani listan Jakarandan ohjelmiston noin 200 laulusta. Tutkimustuloksena arvioin, että Jakaranda ilmentää esiintymisissään afrikkalaisuutta yhdistelemällä eri kulttuureista ja musiikeista lainattuja piirteitä ja muodostamalla niistä esityksellisen ja musiikillisen hybridin. Pääpiirteissään hybridi koostuu eteläisen Afrikan traditionaalisista lauluista ja suomalaisista gospel-kappaleista, länsiafrikkalaisesta tanssiperinteestä, djembe-, conga- ja ngoma-rumpujen soitosta, populaarimusiikin soittimista ja eri soittotyyleistä, eri Afrikan maista hankituista kankaista valmistetuista esiintymisasuista ja äänenkäytöllisesti ligoloinnista sekä kappaleesta riippuen sopraanojen ja alttojen suorasta, eteen sijoitetusta ja nasaalia tai twangia hyödyntävästä lauluäänestä ja tenorien ja bassojen pehmeämmästä rintarekisterin lauluäänestä. Jakarandan tavoitteena ei kuitenkaan ole esiintymisessään leikkiä ”afrikkalaisuutta”, vaan tavoitteena on musiikillisesti kiinnostava ja relevantti kokonaisuus ja konserttielämys.
  • Lohiniva, Veijo (2021)
    Tutkin suomalaista gospelia kokonaisvaltaisesti sekä sen sisältöä ja vastaanottamista sekä vaikutusta ja merkitystä. Tutkimuksen rajasin vuodesta 1970 seuraavalle vuosikymmenelle. Tänä aikana tutkimani musiikkityyli vakiinnutti asemansa. Selvitettävänä olivat uuden hengellisen musiikin sisältö ja sen toteuttajat. Ratkaistavana olivat myös gospeliin liittyvät kirkkomusiikin toteuttajien ja päättäjien reaktiot. Selvitettävänä oli hengellisen musiikin merkitys maamme uskonnollisissa liikkeissä. Se merkitsi kansankirkon musiikin lisäksi suhtautumista herätysliikkeissä ja ns. vapaissa yhteisöissä. Aiheen lähteille olen päässyt kirkkohistorian seminaarin opastuksella sekä keskusteluilla alan erityistuntijoiden kanssa pitkän valmisteluajan aikana. Muutamista aiheeseen liittyvistä graduista, levyistä ja julkaisuista olen saanut sisältöä sekä virikkeitä, mikä on johtanut uuden tutkimiseen. Tutkimukseni perusteella voin ilmaista hengellisen musiikin kehityksen liittyvän luterilaiseen perinteeseen, joka on näkynyt Martti Lutherin musiikkiharrastuksesta lähtien. Lauluilla on ollut valtava merkitys yksilöiden ja yhteisöjen sisäiseen kasvuun. Gospelin suorittajille, yksityisille ja ryhmille, on ollut kannustavaa päättäjien tuki ja osallistujien arvostus. Vieraslähtöinen hengellinen musiikki on juurtunut suomalaiseen yhteiskuntaan. Sen tuojat, valistajat ja vaikuttajat ovat sen välittäneet valtamerten takaa. Gospelmusiikin merkitys on valtava niin artistien kuin uudenlaisten messuyhteisöjen palveluksessa.