Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "lukutottumus"

Sort by: Order: Results:

  • Kruus, Niina (2020)
    The aim for this study is to investigate primary school teachers’ and lower secondary school teachers’ reading habits and describe teachers’ recreational reading habits. Earlier research indicates that even thought the majority of teachers enjoy reading and they are unanimous about the importance of reading, it doesn’t necessarily mean that teachers use their leisure time to read. Teachers are important reading models to their students. By modeling they can demonstrate to students that reading is an important skill to know and a fun recreational activity. With the help of this study, information about finnish teachers as readers can be obtained. It is also possible to portray what kind of reading model teachers give to students at school. This study was conducted as a part of the Lukuklaani-project. The data was part of a survey that was sent to primary school teachers and lower secondary school teachers. Over 1800 primary school teachers, mother tongue and literature teachers from lower secondary school and other subjects’ teachers from lower secondary school answered the questions that are part of this study. The data was analyzed with quantitative methods. The majority of teachers read more than one book in a year. When compairing different teacher groups, mother tongue and literature teachers from lower secondary school read on average a little bit more than other teachers. Teachers read variety of different kinds of books, but a novel was by far the most read genre. The other subjects’ teachers from lower secondary school read more non-fiction than other teachers. Recreational reading habits were investigated also by asking about the respondents’ participation in literary circles, because increasing the use of communal reading emphasizing literary circle method in primary schools was one of the aims of the Lukuklaani-project. Most of the teachers didn’t participate in literary circles. The most popular type of literary circle, within those who took part in one, was friend group’s literary circle. The survey also investigated, what teachers had last read. Those who read a lot and those who read a little weren’t different from each other when looking at the book they last read. There were no great differences between different teacher groups’ recreational reading habits. However there were more teachers that were a part of a literary circle within the teachers that read more than within the teachers that didn’t read that much. The study indicates that teachers read quite a lot, especially fiction. Therefore they have a chance to give a good model of recreational reading to students.
  • Vappula, Inka (2019)
    Lastenkirjallisuuden käyttö englannin kielen opetuksessa on yleistynyt kansainvälisesti viimeisten vuosikymmenten aikana. Autenttisen kirjallisuuden hyödyiksi luetaan mm. kieli- ja kulttuuritietoisuuden kehitys sekä kielitaidon rikastuttaminen. Suomessa lastenkirjallisuutta hyödynnetään hyvin vähän vieraiden kielten opetuksessa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten ala-asteikäisten oppilaiden valmiuksia lukea ja ymmärtää englanninkielistä lastenkirjallisuutta sekä kartoitetaan lastenkirjallisuuden käyttömahdollisuuksia vieraan kielen opetuksessa. Tutkielmassa vertaillaan oppilaiden luetun ymmärtämistä, lukustrategioita ja lukukäyttäytymistä kahden englannin oppikirjatekstin ja kahden kirjallisen tekstin osalta. Lisäksi tutkielmassa kartoitetaan oppilaiden käsityksiä omista lukutaidoistaan sekä englanninkielisestä lukumateriaalista. Tutkielman keskeiset käsitteet pohjautuvat angloamerikkalaisen lukututkimuksen viitekehykseen. Teoreettinen tausta rakentuu lukututkimuksissa havaittuihin lukutaito, -tapa, ja -strategiaeroihin äidinkielellä ja toisella kielellä luettaessa. Tutkielman aineisto kerättiin protokolla-analyysillä sekä puolistrukturoiduilla henkilöhaastatteluilla. Luetun ymmärtämistä, lukustrategioita ja -käyttäytymistä kartoitettiin osallistujien lukemisen yhteydessä tuottamalla ääneen ajattelulla. Oppilaiden käsityksiä lukutaidoista ja lukumateriaaleista kartoitettiin henkilöhaastatteluilla. Osallistujina oli neljä suomalaista kuudesluokkalaista yhdeltä pääkaupunkiseudun ala-asteelta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat, että kielitaitotaso määrittelee vahvasti lukukäyttäytymistä ja luetun ymmärtämistä. Vahvan kielitaidon omaavat osallistujat ymmärsivät sekä oppimateriaalitekstit sekä kirjalliset tekstin paremmin. Lukustrategioiden osalta tutkimus viittaa oppikirjatekstin lukukäytäntöjen ohjaavaan vaikutukseen. Kaikki osallistujat keskittyivät päättelyn ja ennakoinnin sijasta sanasta sanaan kääntämiseen ja muihin tekstisidonnaisiin strategioihin. Tutkielmassa väitän tämän viittaavan siihen, että nykyiset lukukäytännöt vieraan kielen opetuksessa tukevat kielitaidon kehitystä, mutta eivät lukutaidon kehitystä. Tutkimuksessa totean, että englanninkielinen lastenkirjallisuus voisi toimia suomalaisessa kieltenopetuksessa tukena laaja-alaisen lukutaidon kehittämisessä.