Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "professionellas upplevelser"

Sort by: Order: Results:

  • Sarlin, Melinda (2020)
    Våld i nära relationer är ett omfattande problem i Finland och på senare tid har man fäst allt mer uppmärksamhet på barns upplevelser av våld. Enligt forskning kan barn traumatiseras på samma sätt när de upplever andra utsättas för våld som när våldet är riktat mot dem själva. En stödåtgärd för barn som upplevt våld i nära relationer är Trappan-modellen, som genom ett psykosocialt arbetssätt ger barnen möjligheten att bearbeta en traumatisk våldshändelse. Målet med Trappan är att göra våldshändelsen sammanhängande för barnet, så att barnets rädsla och ångest minskar samtidigt som de får kunskap om våld. I Finland har Folkhälsan gett Trappan-utbildning till professionella inom bland annat socialvården, skyddshem, skolvärlden och organisationer sedan år 2010. Syftet med min avhandling är att forska i dessa professionellas upplevelser av Trappan- modellen som en psykosocialt verktyg i arbetet med barn som upplevt våld i nära relationer. Materialet består av reflektionsdagböcker från deltagare som gått Trappan-utbildningen under åren 2017-2019. Sammanlagt godkände 15 tidigare deltagare att deras dagböcker användes som forskningsmaterial, varav 6 deltagit i en finskspråkig utbildning och 9 i en svenskspråkig utbildning. De transkriberade reflektionsdagböckerna är sammanlagt 87 sidor långt. Materialet är analyserat med hjälp av materialbaserad kvalitativ innehållsanalys. Trappan-modellen bygger på ett psykosocialt arbetssätt och deltagarna reflekterar över sina upplevelser och tankar i dagböckerna som lämnas in vid slutet av utbildningen. Avhandlingens teoretiska perspektiv är således det psykosociala arbetssättet och reflektion. I resultatet framkommer att deltagarna ställer sig positivt till Trappan som en psykosocial arbetsmetod för barn som upplevt våld i nära relationer, men de finner vissa utmaningar i att kunna använda sig av den regelbundet efter utbildningen. De flesta upplever att Trappan-interventionen gjort en positiv inverkan på barnets situation, även om processen inte genomförts som i handboken. De uppmärksammar att det viktigaste för en meningsfull process är en tillitsfull relation mellan den professionella och barnet. Betydelsen av att barnet får känna sig bemött och hörd står ut som särskilt viktigt. Som försvårande faktor lyfter deltagarna framför allt fram tidsbrist, eftersom Trappan kräver mycket planering och strukturering. De deltagare som ser strukturella utmaningar i att använda sig av Trappan i fortsättningen, hämtar ändå med sig element av utbildningen som de kan utnyttja i sitt övriga arbete. Efter Trappan-utbildningen ser deltagarna att barnens upplevelser av våld i nära relationer behöver tas på större allvar både bland familjer och i samhället.