Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "suojeluobjekti"

Sort by: Order: Results:

  • Peräaho, Saara (2022)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract Rahanpesulla tarkoitetaan tekoa tai tekokokonaisuutta, jonka päämääränä on peittää tai häivyttää rikoksen tuottaman hyödyn tai omaisuuden alkuperä. Rahanpesemiseen liittyy taloudellista hyötyä tuottaneen esirikoksen tekijän pyrkimys rikoksesta saadun taloudellisen hyödyn alkuperän salaamiseen. Rahanpesemisen jälkeen hyöty lopulta kuitenkin palautuu esirikoksen tekijälle, joko omistus– tai hallintaoikeuksin. Rahanpesurikosten tausta on vahvasti kansainvälinen: rahanpesun kriminalisointi perustuu kansain¬välisiin instrumentteihin ja EU–lainsäädäntöön. Rahanpesun kriminalisoinnin tavoitteet kansainvälisissä instrumenteissa ovat laajentuneet alkuperäisestä kansainvälisen laittoman huumausainekaupan torjunnasta turvaamaan kansainvälisen rahoitusjärjestelmän puhtautta ja luotettavuutta sekä demokraattisen yhteiskuntajärjestelmän suojelua yleisesti vakavan rikollisuuden haitoilta. Viimeaikaisessa kehityksessä erityisesti terrorismin torjunta sen rahoitukseen puuttumalla on ollut keskiössä rahanpesurikosten tavoitteiden määrittämisessä. Suomen rikosoikeudessa yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan kriminalisoinneilla pyritään saavuttamaan yhteiskunnallisesti ajatellen jotain arvokasta: oikeushyvien suojelua. Oikeushyvien suojelun periaate on kiinteässä yhteydessä asianomistaja–aseman määrittämiseen, sillä Suomen rikosoikeudessa asianomistajana lähtökohtaisesti pidetään sitä, joka on rikoksella välittömästi loukatun, kriminalisoinnin suojeluobjektina olevan oikeushyvän haltija. Tämän vuoksi kunkin rangaistussäännön suojeluobjektin tunteminen on keskeistä vastattaessa kysymykseen asianomistajan asemasta. Rahanpesun suojeluobjekti on kuitenkin jäänyt sekä kansainvälisisissä instrumenteissa että kansallisella tasolla epämääräiseksi ja yhä laajenevaksi argumentoinniksi, eikä kysymykseen rahanpesun asianomistajuudesta ei kuitenkaan ole helppo antaa yksiselitteistä vastausta. Oikeuskirjallisuudessa useimmiten on todettu, että rahanpesulla ei ole asianomistajaa. Tämä näkemys perustuu ajatukselle siitä, että rahanpesun kriminalisoinnilla suojattavat oikeushyvät ovat ensisijaisesti yhteisöllisiä ja abstrakteja. Rahanpesu kriminalisoimalla pyritäänkin ensisijaisesti suojelemaan yhteisöllisiä oikeushyviä, kuten rahoitusjärjestelmän puhtautta ja demokraattista yhteiskuntajärjestystä, mutta kriminalisoinnin viimekätisenä tavoitteena on kuitenkin suojella esirikoksen kriminalisoinnilla turvattua oikeushy¬vää. Rahanpesun kohteena ollut omaisuus voidaan tietyissä tapauksissa kuitenkin tuomita esirikoksella loukatulle vahingonkorvauksena tai edunpalautuksena. Kysymys rahanpesun asianomistajasta on kohtuullisen helposti ratkaistavissa tilanteessa, jossa esirikoksella ei ole asianomistajaa. Tällainen tilanne on esimerkiksi huumausainerikoksessa. Käytännön ratkaisutilanteet voivat kuitenkin liittyä kaikkiin taloudellista hyötyä tuottaviin rikoksiin, jolloin kysymys rahanpesun asianomistajasta muuttuu monimutkaisemmaksi. Vaikka rangaistussäännöllä ensisijaisesti suojeltu oikeus¬hyvä olisikin yhteisöllinen, voidaan sillä tavoitella myös henkilöllisten oikeushyvien suojelua. Siten rahanpesun tunnusmerkistön täyttävällä teolla voidaan loukata ensisijaisten, yhteisöllisten suojeluobjektien lisäksi myös henkilöllisiä oikeushyviä, esimerkiksi omaisuudensuojaa. Mikäli rahanpesun tunnusmerkistön täyttävällä teolla aiheutetaan välitöntä vahinkoa suojelun kohteena olevan oikeushyvän haltijalle siten, että on mahdollista esittää tällä perusteella yksityinen oikeudellinen korvausvaade, asianomistajan aseman saavuttamisen edellytykset täyttyvät myös rahanpesussa. Harkinnassa on otettava huomioon myös oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja acces to justice – vaatimusten täyttyminen: joissa asianomistajan asema rahanpesuoikeudenkäynnissä voi olla esirikoksen uhrille ainoa keino esittää vahingonkorvausvaatimuksia niistä menetyksistä, joita esirikos on hänelle aiheuttanut.
  • Laitiainen, Tommi (2020)
    Tämä tutkielma pyrkii esittelemään joitain potentiaalisia vastauksia oikeustieteilijöitä ja taloustieteilijöitä 1960-luvulta asti arveluttaneeseen kysymykseen siitä, mitä sisäpiirintiedon väärinkäyttökiellolla pyritään suojelemaan. Kriminalisoinnin suojeluobjekti eli sillä suojeltava oikeushyvä on sellainen yhteiskunnallinen arvo, joka oikeuttaa kansalaisten vapausoikeuksien rajoittamisen. Oikeushyvien suojelun periaate on yksi kriminalisointiperiaatteista, joita on pidetty rikosoikeuden käytettävyyttä rajoittavina ehtoina. Yhdysvaltalaisessa common law-oikeuden käytännössä kehittynyt sisäpiirintiedon väärinkäyttökielto ei ole erityisemmin altistunut kriminalisointiperiaatteiden testille. Alun perin kielto perustui ajatukseen yhtiöjohdosta yhtiön osakkeenomistajien etua edistävinä fidusiaareina. Näiden osakkeenomistajia paremman tietoisuuden hyödyntämistä osakkeenomistajilta arvopapereita hankittaessa pidettiin erityisesti johdon fidusiaarisen velvoitteen, eli osakkeenomistajien etujen edistämisen velvoitteen, vastaisena, mutta pian tämän luottamuksellisen suhteen pettämisen konstruktiota jouduttiin venyttämään kattamaan liikkeellelaskijan muitakin yhteistyökumppaneita. Tässä yhteydessä esitettiin erilaisia teorioita perustelemaan sisäpiirintiedon väärinkäytön vahingollisuutta, joka oikeuttaisi rikosvastuun ulottumaan selvästi sen kieltävän säännöksen sanamuotoa laajemmaksi. Kieltoa on eri aikoina pyritty perustelemaan erilaisilla näkemyksillä teon haitallisuudesta joko liikkeellelaskijalle, sisäpiiriläisten vastapuoliksi valikoituville sijoittajille tai sijoittajakollektiivin luottamukselle markkinoiden häiriöttömään toimintaan. Väärinkäyttökiellon valvonta on koettu erityisen tärkeäksi markkinoiden luottamuksen horjuessa silloinkin, kun luottamuksen horjuminen ei ole johtunut sisäpiiriläisten kaupankäynnistä. Erityisesti Euroopassa säännöksen perusteluihin on kiinnitetty kovin vähän huomiota, eikä kriminalisoinnin hyötyjä ja haittoja ole erityisen uskottavasti punnittu vastakkain. Voidaan väittää muiden maiden lähinnä matkineen yhdysvaltalaistyylistä sääntelyä pyrkimättä arvioimaan sen perusteluja. Sijoittajien luottamus on epämääräinen abstrakti oikeushyvä, joka johti suomalaista lainsoveltajaa harhaan 20 vuoden ajan kriminalisoinnin jälkeen, kunnes korkein oikeus linjasi ratkaisussa 2009:1 toisen kerran, ettei rikoksella ole yksityistä asianomistajaa. Euroopan unioni on harmonisoinut sisäpiirintiedon väärinkäytön rikosoikeudellista sääntelyä ankaroittaen kriminalisointia, mutta näidenkään kiristysten yhteydessä kukaan ei ole pysähtynyt perustelemaan, miksi sisäpiirintiedon väärinkäyttäminen olisi vahingollista sijoittajien luottamukselle, markkinoiden häiriöttömälle toiminnalle tai sijoittajien luottamukselle markkinoiden häiriöttömään toimintaan. Tässä tutkielmassa havaitaan, ettei sisäpiirintiedon väärinkäytön kriminalisointi perustu kriminalisointiperiaatteita kunnioittavalle huolelliselle pohdinnalle rangaistavaksi säätämisellä suojattavista yhteiskunnallisista intresseistä. Toisaalta tutkielmassa havaitaan arvopaperimarkkinarikosoikeuden välineellinen käyttötarkoitus määrittelemättömän sijoittajien luottamuksen vahvistamiseen.