Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Venho, Tuike (2023)
    Nykypäivänä kuvakirjoja on tuotettu lähes jokaista kuviteltavissa olevaa aihetta varten ja laadukasta kirjallisuutta löytyy paljon. Tässä tutkielmassa analysoidaan seitsemää eri kuvakirjaa ja niiden tapoja käsitellä lapsen ja tämän läheisten surua läheisen menetyksen kokemisen jälkeen. Lapsilukijalle suunnattu kuvakirja käyttää visuaalista viestintää tarinan eteenpäin viemiseen, jota sanallinen teksti selkeyttää. Kuvitus ottaakin suuremman roolin, jolloin sen selkeys ja lukijan kuvanlukutaidon taso ovat tärkeämmässä asemassa kuin aikuislukijan kanssa. Kuolemaa käsittelevät kirjat ovat useimmiten tunnekasvatukseen pohjautuvia ja keskittyvät läheisen poismenon aiheuttaman tunnekirjon eri osa-alueiden tunnistamiseen ja käsittelyyn. Tunteiden patoamiseen ei kannusteta vaan narratiivin tavoitteena on normalisoida negatiivisina pidettyjen tunteiden kirjoa ja siihen liittyvää käytöstä sekä antaa lukijalle terve malli tunteiden käsittelylle tarinan loppuratkaisuun mennessä. Erilaisia elämänkriisejä käsittelevät kuvakirjat eivät ole kaikkein suosituimpia teoksia, mutta niiden olemassa olo on arvokas resurssi kyseisiä teoksia tarvitseville. Traumaattisen kokemuksen pelkistäminen ja etäännyttäminen toimii eräänlaisena eskapismin muotona, tehden teoksesta silti lukijalleen samaistuttavan. Kirjasta tulee vertaistuen väline, joka voi toimia terapeuttisena työkaluna trauman käsittelyssä. Vaikka analysoimani teokset olivat tyylillisesti hyvin erilaisia, noudatti niiden kuvallinen kerronta samankaltaista kaavaa kriisitilanteen käsittelyssä: alun surua työstetään hitaasti yhdessä oman yhteisön kanssa kunnes lopulta tuskaisen tien päässä näkyy toivon pilkahdus.
  • Kettunen, Vera (2024)
    Tämän kvalitatiivisen kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavalla kuolemansurua ja sen kokemista kuvataan lasten kuvakirjojen tekstissä ja kuvituksissa 2020-luvulla. Haluan selvittää, millaisia surun elementtejä, kuten tunteita, ilmeitä, värejä ja muistelemisen kuvaamista käytetään lapsille suunnatuissa kuvakirjojen kuvituksissa. Toisaalta minua kiinnostaa myös se, miten lapsille sanoitetaan kuolemaa ja sen kohtaamista lapsen lähipiirissä ja millaisia merkityksiä näille kokemuksille annetaan kuvakirjojen teksteissä. Kandidaatintutkielman aineistona oli yhdeksän lapsille suunnattua kuolemaa käsittelevää kuvakirjaa, jotka on julkaistu vuosina 2020–2024. Aineisto oli rajattu käsittämään vain sellaiset kuvakirjat, joiden pääasiallisena teemana on kuoleman kohtaaminen tai kuolemansuru. Aineiston analysointi tehtiin temaattisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää temaattisen analyysin keinoin vastaukset kahteen tutkimuskysymykseen: 1) millä tavoin kuolemansurua ja läheisen menetystä kuvataan lasten kuvakirjojen kuvituksissa 2020-luvulla ja 2) millaisia sanallisia merkityksiä kuolemalle annetaan lasten kuvakirjojen teksteissä 2020-luvulla. Peilasin tutkimuksessa analyysin tuloksia tutkimuskirjallisuuteen lasten surureaktioista ja kuvakirjojen merkityksestä traumaattisen tapahtuman käsittelemisessä. Tutkimusaineiston kuvakirjoissa surua ja kuolemaa käsiteltiin yleensä lapsen näkökulmasta ja aineistossa kuvattiin moninaisia tapoja surra ja muistella menetettyä läheistä. Kuolemalle annettiin useita sanallisia merkityksiä ja kirjoissa esiteltiin erilaisia tapoja käsitellä menetystä ja toipua siitä. Myös lohdun ja toivon kuvauksia löytyi lähes jokaisesta kirjasta. Aineiston kuvakirjoissa kuolemalle oli annettu monenlaisia merkityksiä uskonnollisista näkökulmista yleismaailmallisempiin tulkintoihin. Kirjoissa oli kuvattu hautajaisia, uurnanlaskua ja erilaisia tapoja muistaa ja kunnioittaa vainajaa. Monessa aineiston kirjassa oli esillä lapselle ominainen tapa käsitellä kuolemaa leikkien, tarinoiden ja mielikuvituksen avulla. Aineistosta löytämäni asiat peilautuivat monelta osin tutkimuksesta nousseisiin kuvauksiin ja esimerkkeihin. Vaihtelua ja erilaisia tapoja kuvata kuolemansurua löytyi aineistosta paljon sen rajaukseen nähden.
  • Ajosenpää, Kirsi-Marja (2016)
    The purpose of the study was to examine the opinions of the students of home economics in Helsinki University about future homes and housing. The theoretical framework of the study is based on future research. The base for the research and the analysis of the results were Sitra`s, the Finnish Innovation Fund, 2016 megatrends and the exhibition of Britain “home economics” in Venice Architecture Biennale 2016. The study searches answers to following questions: What kind of technology can be found in future homes? How will be different rooms and their transformability taken into account? What kind of co-ownership can be found in future homes? The students of home economics in Helsinki University had written an essay about “Future home 2030” in their course of home economics research. There were altogether thirty essays that were analysed of by the method of content analysis. The results were classified based on technology, transformability of room and co-ownership. The results proof that technology has huge significance in the future homes. Technology was utilised for example by robots in cooking, grocery shopping, cleaning, laundry and opening doors. Houses will be smaller in the future and that is why movable walls and sliding doors are used in the future homes. In this research co-ownership means owning, borrowing or renting household appliances or other things among inhabitants. As a conclusion, future homes will be small but based on needs of inhabitants and homes are easily transformable. Technology as well utilised in all functions in future homes. There is no need for big storage room because people own and share things together.
  • Rantanen, Satu (2020)
    Elämäntyylitelevisio on tullut televisioviihteen maailmaan jäädäkseen. Yleisradion suosittu Strömsö -sarja on esimerkki tällaisesta elämäntyylitelevisio-ohjelmasta. Strömsössä harrastetaan paljon kaikkea mikä liittyy kotoiluun, käsin tekemiseen sekä yhdessäoloon. Käsitöillä ja itse tekemisellä on ihmisille nykyään laajempi merkitys kuin ennen, sillä maailman meno on entistä epävarmempaa. Olen itse kiinnostunut kudonnasta ja halusin selvittää millä tavoin kudontaa käsitellään ohjelmassa. Tavallisesta maton kutomisesta poiketen valitsin jaksot missä käsitellään kudontaa toisenlaisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on lisäksi selvittää millä tavalla ohjelman katsojia inspiroidaan kokeilemaan kudontaa ja mitkä ovat ne verbaaliset ja nonverbaaliset keinot, jotka saavat katsojat innostumaan tekniikasta. Tutkielmani on laadultaan kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin mediatutkimusta ja representaatioanalyysiä. Aineistona käytin neljää (N=4) eri Yleisradion Strömsö -ohjelman jaksoa, jotka koskivat kudontaa. Jaksot löysin Yle Areenasta. Aineiston analysointiin käytin apunani laadullisten tutkimusmenetelmien opintojakson tekstintutkimusta ja diskurssianalyysiä käsitelleen työpajan (Kärnä-Behm, 2020) analyysikysymyksiä, Sanna Ojajärven käyttämää Fisken koodiluokitteluun perustuvaa analyysikehystä (1999), sekä Virpi Blomin (1999) muokkaamia Barthesin koodeja sovellettuna. Analysoin aineistoa ensin kokonaisuutena yhteisiä tekijöitä jaksoista etsien ja pohtien. Tämän jälkeen avasin ja analysoin jokaisen jakson erikseen. Näin sain kuvan siitä, miten kudonta jaksoissa ilmenee. Inspiraationäkökulmaa taas pohdin viiden eri koodin (Barthes 1974) avulla. Seemien koodi ilmeni jaksoissa niin, että aloitus oli mietitty tarkoin yksityiskohdin, jotta katsoja haluaa jatkaa katselua. Hermeneuttinen koodi piti katsojaa pienessä jännityksessä tulevasta. Toiminnan koodi näkyi kokonaisina kudontatarinoina, joiden ympärille jaksot rakentuivat. Symbolien koodi veti jaksojen seemit yhteen ja osoitti sen, mitä kaikkea hyvää ja mielenkiintoista ohjelma edustaa ja mihin moni katsoja haluaa ja voi samaistua. Referenssikoodi eli tulkinnallinen kokonaissyvyys tapahtui jakson lopussa tai jakson jälkeen mielessä itse reflektoiden. Kudonnasta muodostui ohjelmassa perinteikkään nykyaikainen ja monipuolinen tekniikka ja ohjelman tapa inspiroida katsojaa oli hyvin monivivahteinen ja pitkälle suunniteltu.
  • Savolainen, Saara (2021)
    Opettajan ammatin ympärille on muodostunut tiettyjä stereotypioita siitä, millaiset ihmiset suuntautuvat opettajiksi, ja mikä kyseisessä alassa heitä kiinnostaa ja motivoi, luoden tietynlaisen opettajamuotin. Suuntautumisen taustalla on kuitenkin monta muuttujaa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajaksi hakeutumiseen vaikuttavat erityisesti yksilön sisäiset, ulkoiset ja altruistiset motivaatiot. Tämän tutkielman tarkoitus oli koota opettajien motiiveja suomalaisesta näkökulmasta. Tutkimuksessa esitetään, millaisia motiiveja opettajaksi suuntautuvilla on ja sitä, miten motiivien yleisyys jakautuu. Moni aiemmista tutkimuksista, kuten myös tämä, pohjautui Watt ja Richardsonin (2007) luomaan FIT-Choice -malliin, jonka avulla pystyttiin kokoamaan ja jäsente-lemään motivaatiot eri kategorioihin. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tyypillisenä piirteenä on tässäkin katsauksessa esiin tullut laaja-alaisuus ja metodisten säännösten vähäisyys aineistoa valitessa. Aineiston koontiin hyödynnettiin elektronisia tietokantoja, joiden avulla aineisto saatiin rajattua haluttuun suomalaiseen kontekstiin. Lopulliseen aineistoon kuului 11 opettajien motiiveihin sidonnaista tutkimusta. Analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jonka mukaisesti tutkimusaineistoa verrattiin aiempaan teoriaan. Merkittävimmät motiivit suomalaisilla opettajaksi suuntautuvilla olivat sisäisiä motiiveja, kuten kutsumus ja soveltuvuuden kokeminen. Yllättävää tuloksissa oli, että lapsien kanssa työskenteleminen ei saanut niin paljon kannatusta, kuin ehkä yhteiskunnan luomat stereotypiat antavat olettaa. Myöskään altruistisilla motiiveilla, kuten tulevaisuuden yhteiskunnan muokkaamisella, ei ollut merkittävää arvoa. Ulkoisten tekijöiden merkityksen vähäisyyden uskotaan johtuvan suomalaisten keskuudessa esiintyvästä positiivisesta suuntautumisesta ammattia kohtaan. Voidaan siis uskoa, että ammatti on arvostettu, mutta myös haasteinen, joten alalle ei suunnata vain statuksen perässä.
  • Pinta, Aino Kaisa (2023)
    Opettajan työtä usein kuvaillaan kutsumusammattina. Kutsumuksen käsitteellä ei kuitenkaan ole selkeää määritelmää, minkä takia se voidaan tulkita hyvin eri tavoin. Kutsumusta on voitu käyttää syynä opettajien riittämättömille työolosuhteille tai palkoille, ja kutsumuksen on usein kuvailtu heräävän jo lapsuudessa. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin sekä opettajien kokemaa kutsumusta että kutsumusta ylipäätään on kuvailtu. Selkeämpi yhteisymmärrys auttaa keskustelussa aiheesta, kun kaikki osapuolet ymmärtävät aiheen kutsumuksen käsityksen samankaltaisella tavalla. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa hakiessa käytin Googlea, Google Scholaria, Eric-tietokantaa, sekä kirjasto Helkan hakupalvelua. Aineisto on pääosin suomalaista kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita, sisältäen myös muutamia ulkomaalaisia lähteitä. Tämän katsauksen tulokset osoittivat, että kutsumus on sitä kokeville ihmisille tärkeä ja merkityksellinen asia heidän elämissään. Kutsumuksen on myös mahdollista muuttua ajan myötä, joko kasvaen tai pienentyen, ja se on vahvasti liitännäinen ihmisen identiteettiin. Kutsumus luo intoa työtä kohti, ja se on lähtöisin sisäisistä motivaatioista. Sisäisien motivaatioiden lisäksi myös ulkoiset motivaatiot, kuten palkka, ovat kuitenkin kutsumusopettajallekin tärkeitä, eikä niiden merkitystä tule sivuuttaa.
  • Holopainen, Annmari (2020)
    Tutkimuksessa selvitetään niitä tekijöitä, mitkä Kuudesluokkalaisten oppilaiden näkökulmasta vaikuttavat käsityökokemusten muodostumiseen käsityön oppiaineessa. Tavoitteena oli saada kuvailevaa tietoa käsityökokemuksia muodostavista tekijöistä. Aiemmissa tutkimuksissa on esitetty käsityön merkityssisältöjen vaikuttavan käsityön kokemuksellisuuteen. Käsityökokemuksien muodostumista lähestytään tarkastelemalla käsityön oppiaineen luonnetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kokemusta käsitteenä, sekä käsityön kokemuksellista luonnetta. Vaikuttavien tekijöiden havainnollistamisella pyrin muodostamaan tietoa, jonka avulla luoda mielekkäämpää käsityönopetusta. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea peruskoulun kuudesluokkalaista oppilasta. Oppilaat olivat samasta keskisuuresta koulusta ja kävivät samaa kuudetta luokkaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla, lähes avoimella, teemahaastattelumenetelmällä. Aineiston keruu jakautui ryhmähaastatteluun ja yksilöhaastatteluihin. Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Oppilaiden käsityökokemusten muodostumiseen vaikuttivat oppituntien sisällöllinen merkittävyys, käsityötuntien toteutuminen ja käsityötaitojen oivaltaminen. Opettajan positiivisuus ja valmiiden tuotteiden persoonallinen merkittävyys olivat keskiössä. Käsityökokemuksia muodostavat tekijät ovat yhteydessä käsityön merkityssisältöjen toteutumiseen. Tutkimuksessa ylös nousseita käsityökokemuksia muodostavia tekijöitä pystytään hyödyntämään ala-asteen käsityönopetuksessa suuntaa antavina.
  • Rantanen, Elina (2020)
    The aim of the study was to find out what kind of school choices parents of children with hearing impairment make and what kind of factors influence the decision-making, and what special arrangements and forms of support hearing impaired students have in elementary school. The subject has not been studied much beforehand, so the study aimed to provide information on the subject to both professionals and parents of hearing impaired children. The study has been carried out as a systematic literature review of 11 scientific articles. The articles are Finnish peer-reviewed articles published during 2000-2017. According to the articles, the majority of students with hearing impairment are currently in mainstream education at their closest elementary school. The decision to choose the closest school is affected, in particular, by the small number of special education schools for hearing impaired children and, consequently, by their long distance to home. In addition, general education is considered to be higher quality than the education of special education schools. On the other hand special education schools are favored because of the signing environment and peer support. Children receive support in accordance with the intervention plan. Even though they might be in their closest school, they still can receive special education. A hearing impaired child can also undergo extended compulsory education. Teachers make pedagogical solutions to support the hearing impaired pupil. Physical arrangements are also made in the classroom related to, for example, lighting, pupil’s chair and position in the class room as well as acoustics and noise levels. In addition, schools use various kinds of hearing aids, technological equipment, assistants and interpreters.
  • Kölli, Mira (2017)
    Compared with other research methods story crafting is a fairly new reasearch approach. It has not yet established position and there is a constant contradiction in scientific community. The purpose of this study is to research the strengths and weaknesses of this method and explore its possibilities in Home Economics Science Research. The literature review consists of child perspective research and story crafting literature. Also the previous child studies made with Home Economics science at Helsinki University and University of Eastern Finland have been eximined. The review shows that the method could open new percpectives for research and it also has an positive effect on child´s self-esteem and social skills. Nevertheless of all the benefits, there is also lot of preconceptions based on ethical reasons. Even though the social research is never only about facts and concepts, it is also about feelings. If the researchers want to understand the thoughts and experiences of children they cannot build these according to the opinions of parents or other adults. Story crafting offers an essential form to describe children´s own experiences and to share understanding about the world. There is a lot to im-prove in the welfare of the finnish children. At the moment children feel like their voices are not listened and they do not have possibilities to affect even for the matters concerning themselves. Story crafting offers a way to overtake all the traditional power relations be-tween adults and children and see the world thorough children´s eyes. The way to see the world differs a lot depending on viewers age. One of the leading trends in Home Economics science research is a family and its daily life. Children has a deep impact on the routines and interaction but also an unique way to react to the functions. By listening to children voices it would be possible to deepen the research field even though far-reaching interpretations for example of the families relationships can not be made based on story crafting results.
  • Määttä, Lilli (2019)
    The purpose of this systematized review is to examine reading comprehension of deaf children. It is a well-known fact that the main aim of literacy is to comprehend text. In Finland, the term reading comprehension contains text reading as well as multiliteracy. There is evidence that language and speech development are related to hearing (e.g. Lederberg, A. R., Schick, B. & Spencer, P. E. 2013). Similar results have been found with literacy skills (e.g. Mayer, C. 2007, 411). With this initial information I hypothesize that deaf children will perform with poor success when compared to their hearing peers. I also expect that Cochlear implanted children will do better than children without implants. The data of reading comprehension and related factors was collected between 2000 and 2019. Selection criteria included following terms: profound or severe hearing loss with or without hearing aids, diagnosed congenitally or early childhood, deafness is primary disability, IQ was at least at normal level and learning difficulties have not been found. For instance, keywords included deaf and reading comprehension. In total, 16 studies were included. The present review showed that deaf children seems to be poorer in comprehending text. Despite that, there was still variation between different studies of level of reading comprehension of deaf children. Cochlear implanted children were better than children without implants, as hypothesized. It was also shown that morphological, semantical and syntactical awareness are related to reading comprehension of deaf children. Vocabulary and word identification were separately related to reading comprehension. Due to complexity and limited data of the subject, it should be considered that the subject should be examined further. In addition, it is essential to find out how to support the development of reading comprehension. Therefore, it would also be important to examine how different communication methods and teaching programs are related to deaf children’s reading comprehension.
  • Saarela, Janne (2019)
    The earlier studies have shown the Kiva Koulu –anti-bullying programme being efficient to reduce bullying at schools. Kiva Koulu –programme has studied quite a lot and it is quantitative research almost without exception. Kiva Koulu –the programme has effect widely in Finland and one has also been able to get a global interestingness. The core message of the Kiva koulu -programme is the fact that every one is responsible for the common welfare and every one can also affect it. In this the candidate's work I examine, Kiva Koulu –with help of the literature look which describes the effectiveness of the programme. I chose ten articles as a research material to answer a study question: What is Kiva Koulu like –effectiveness of the programme? I draw up the summaries of chosen articles and report the central results. Based on analysis Kiva Koulu –the programme proved to be efficient to reduce bullying. Kiva Koulu –the programme also increased the sosiokognitive skills of the pupils and the anti-bullying attitudes. Teachers have the important role as administrators of the Kiva Koulu -programme. The bullying is a multiform phenomenon and many points affect it. In the light of this study the Kiva Koulu –programme could be developed by increasing the follow-up system of bullying, the reporting and the social relations of community.
  • Länsisalo, Wilma (2024)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatusikäisten- ja peruskouluikäisten unen merkitystä lasten elämässä ja hyvinvoinnissa. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsitteli unen vaikutusta lapsen elämään. Toinen tutkimuskysymys käsitteli myös unen vaikutusta lapsen elämässä, mutta keskittyi autisminkirjon diagnoosin saaneen lapsen uneen. Tutkimuskysymyksien avulla haluttiin tuoda esille merkityksellistä tietoa aikaisempien tutkimuksien pohjalta, lisäten ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin, jossa analyysi toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Tutkimusaineistona oli yhteensä seitsemän vertaisarvioitua tutkimusartikkelia eri puolilta maailmaa. Tutkimukseen valikoituneet tutkimusartikkelit olivat Suomessa (2 kpl), Italiassa (1 kpl), Etelä-Koreassa (1 kpl), Saudi-Arabiassa (1 kpl), Yhdysvalloissa (1 kpl) ja Englannissa (1 kpl) toteutettuja. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat unella olevan keskeisiä vaikutuksia lapsen ja autisminkirjon lapsen elämään ja hyvinvointiin. Tulokset osoittivat lapsen unella olevan merkityksiä muun muassa vanhemman ja perheen hyvinvointiin, perheen sosioekonomiseen asemaan sekä lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, keskittymiskykyyn sekä päivittäiseen toimintakykyyn.
  • Koivusalo, Nelli (2020)
    Tavoitteet. Vieraskielisten henkilöiden määrä on ollut selkeässä kasvussa joka vuosi. Vuoden 2018 lopussa Suomessa asui lähes 392 000 vieraskielistä. Tämä näkyy luonnollisesti myös koulujen luokkahuoneiden rakenteessa. Vuonna 2017 vieraskielisiä oppilaita Suomessa oli yli 40 000 ja ennusteen mukaan vieraskielisten oppilaiden määrä rikkoo 50 000 rajan neljässä vuodessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) painottaa vahvasti kielitietoisuutta ja monikielisyyden tukemista. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen on monikielisten oppilaiden opetuksen tilanne 2020-luvun taitteessa. Tarkastelun kohteena ovat monikielisten oppilaiden omien äidinkielten tukemisen keinot suomalaisessa peruskoulussa sekä haasteet, joita äidinkielten tukemiseen liittyy. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto rajattiin 2010-luvulla julkaistuihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin, pro graduihin, opinnäytetöihin, selvityksiin ja hankkeisiin. Aineistoa etsin seuraavista tietokannoista: Google Scholar, Helka, Helda ja Eric. Suomenkielisiä hakutermejä olivat yksikieli-, monikieli-, vieraskieli-, äidinkiel-, oma äidinkiel-, oman äidinkielen opetu-, oman äidinkielen tukemi-, monikielisyyden tukemi- ja oman äidinkielen opetuksen haaste-. Englanninkieliset hakutermit olivat multilingualism, bilingualism, benefits of bilingualism, mother tongue, multilingualism and identity sekä mother tongue and identity. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusaineistosta ilmenee, että konkreettiset toimet monikielisten oppilaiden omien äidinkielten tukemiseen ovat melko vähäisiä. Omien äidinkielten tukeminen näyttäytyi lähinnä opettajien myönteisenä asenteena monikielisyyttä kohtaan. Muita tutkimusaineistosta esiin nousseita tukitoimia olivat muutamat monikielisyyttä tukevat pedagogiset keinot kuten oppikirjojen tehtävät sekä monikielisyyden näkyvyyden lisääminen koulun arjessa. Tutkimuksista ilmenee, että suuri osa opettajista ajattelee oman äidinkielen tukemisen päävastuun olevan oppilaan huoltajilla, ja tietämystä ja taitoa tukea kieliä koulussa ei ole riittävästi. Oman äidinkielen tukemisen haasteita ilmeni tutkimusaineistosta sen sijaan enemmän. Suurimpina haasteina näyttävät olevan monessa koulussa edelleen vallitseva yksikielisyyden normi sekä oman äidinkielen opetuksen järjestämiseen liittyvät haasteet. Näyttää siltä, että aikavälillä 2010-2020 suomalaisessa peruskoulussa ei ole onnistuttu vastaamaan opetussuunnitelman tavoitteisiin monikielisyyden tukemisesta ja kielitietoisuuden edistämisestä.
  • Rasi, Joni (2020)
    This study aim was examine students social tension. Tension is normal and common emotion so I decided to clarify that when university students experiences social tension. Also this study aim was examine that how students survives situtations where they feels anxiety and social tension. Reseaches has said that for someone’s social tension improves their perform. In the other hand for someones it is harmful and it is reason that some students does not graduate in time. This study execution was literary survey. In this study has seven sources which includes one doctoral thesis, three master’s thesis and three research article. Data has collected by using Google scholar, Helka and speech communication yearbook Prologi. The results says that student’s feels social tension in many situations. In general every single interaction situation can be reason where student feels social tension. Typical situations where student’s feels social tension were performance situations. Also situations where invidual is under the evaluation were reason that students feels social tension. Typical coping mechanisms how students survives situations where they feels themself tensioned were getting ready for situations, discussion with others peoples and breathing practises before the situation.
  • Hallikainen, Jenni (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksessa tarkoituksena on selvittää, miten käsityönopetuksella voidaan lisätä ja tukea oppilaan hyvinvointia. Hyvinvointia tarkastellaan Seligmanin (2011) PERMA-hyvinvointiteoriasta käsin. PERMA-teoriassa ihmisen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät on jaoteltu viiteen osa-alueeseen: positiiviset tunteet, sitoutuneisuus, myönteiset ihmissuhteet, merkityksellisyys ja saavutettavuus. Tämä auttaa tarkastelemaan hyvinvointia monipuolisesti. Olettamuksena on, että käsityön opetuksella on myönteinen vaikutus oppilaan hyvinvoinnin kokemukseen. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, joissa on selvitetty käsityöharrastuksen vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin, että käsillä tekemiselle on merkittävä rooli myönteiseen hyvinvoinnin kokemukseen. Toisena olettamuksena on, että positiivisen pedagogiikan avulla hyvinvointia lisääviä tekijöitä voidaan lisätä myös koulun käsityönoppitunnilla. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa kokonaiskuvaa siitä, miten käsityönopetuksella voidaan tukea hyvinvointiin vaikuttavia eri osa-alueita aikaisempien tutkimusten perusteella. Tietoa etsittiin suomen- ja englanninkielisillä hakusanoilla hyödyntäen eri tiedonhankinnan kanavia, kuten Heldaa, Helkaa, Finnaa ja Google Scholaria. Valitut tutkimusaineistot ovat sidoksissa PERMA-teoriaan sekä koulun käsityönopetukseen. Aineistossa korostui oppilaan kokemusmaailma. Tulokset ja johtopäätökset. Tulosten perusteella käsityönopetuksella voidaan lisätä ja tukea oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Oppilaan sitoutuneisuuden kokemuksia lisää mindfulness-harjoitteet, taitotason ja tehtävän haasteellisuuden suhteuttaminen toisiin sekä oppilaan ajatus- ja kokemusmaailman huomioiminen opetuksessa. Myönteisiä ihmissuhteita voidaan harjoittaa yhteisöllisen työskentely kautta, jossa materia toimii vuorovaikutustaitojen kehittämisen apuna. Saavuttamisen tunnetta voidaan lisätä yhdessä asetettujen tavoitteiden ja niiden toteutumista arvioinnin avulla. Prosessin dokumentointi auttaa oppilasta hahmottamaan omia vahvuuksiaan ja taitojen kehittymistä. Oppilaan kokemusta elämän merkityksellisyydestä voidaan lisätä materian, itseilmaisun, käsityöprosessin ja valmistetun konkreettisen tuotteen kautta. Onnistumisen kokemukset saavat aikaan myönteisiä tunteita.
  • Salmela, Riikka (2022)
    The aim of this study was to examine what kind of harmful perceptions young people have on sexual consent. The other aim was to find recent scientific research on how sexual consent could best be discussed in school-based sex education and why. Sexual consent is an integral part of healthy and enjoyable sexual encounters which the lack thereof is a violation of one’s self-determination and physical integrity. Previous studies have shown that the legal and binary notions of sexual consent are unsuccessful in describing any and all experiences of unwanted and non-consensual sexual encounters. Subtle and deeply ingrained social norms affect how we behave in sexually charged situations. This study was conducted as a descriptive literature review. The data consisted of ten peer-reviewed articles that discuss sexual consent, school-based learning and young people. The studies were published in 2020 and 2021 and they took place in the United Kingdom, the United States, Canada, Sweden, Denmark and New Zealand. According to this study young people have a varying understanding of sexual consent. Where some young people indicated a nuanced and multifaceted understanding of sexual consent, others expressed problematic and even dangerous views regarding the topic. Heteronormative gender roles were heavily related to young people’s notions of sexual consent. Men were seen as active and having initiative whereas women were seen as the passive party. However, the responsibility to set boundaries and express refusal was almost entirely on women. Insufficient understanding of sexual consent, gender roles and relying on body language to assume sexual consent may lead to situations where young people unintentionally wind up having unwanted sex. By discussing sexual consent in school-based education it is possible to influence young people’s understanding of sexual consent, to contest social norms related to sexual consent and to prevent such sexual violence that is caused by the lack of understanding of the phenomenon. Addressing sexual consent in education should focus on identifying one’s personal boundaries, communicating consent and non-consent, fostering deep understanding of sexual consent and pursuing enjoyable sexual experiences. Advisable methods in this study were inclusive exercises where young people could share their thoughts and in return learn information directly related to their personal experiences.
  • Möntti, Maj; Möntti, Maj (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda kuva suomalaisesta uskonnonopetuksen järjestämisen mallista, uskonnonopetuksen asemasta, sisällöistä ja tavoitteista suomalaisessa opetussuunnitelmassa sekä tulevaisuuden kehityslinjoista. Ajallisesti tutkimus rajoittuu tarkastelemaan suomalaista uskonnonopetusta kansakoulun perustamisesta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Tarkastelu rajautuu koskemaan kansa- ja peruskoulua, eikä tarkastele esimerkiksi lukion uskonnonopetusta koskevaan tutkimusta. Tavoitteena oli kartoittaa ja koota yhteen aiheeseen liittyvää tutkimusta, ja luoda kuva uskonnonopetuksen historiasta, nykyhetkestä ja mahdollisista tulevaisuuden kehityssuunnista. Tavoitteena oli myös kuvailla suomalaista uskonnonopetuksen järjestämisen mallia suhteessa muiden Euroopan Maiden malleihin. Tämän tutkimus on Kuvaileva kirjallisuuskatsaus, joka aineistona toimivat eri tietokannoista haetut tutkimusartikkelit sekä Perusopetuksen opetussuunnitelmat. Lisäksi tutkimuksessa on tarkasteltu Perusopetuslakia. Tutkimuksessa käytettävät käsitteet ovat jossain määrin hyvin monitulkintaisia. Tässä tutkimuksessa käsitteet määriteltiin koulukonteksti huomioiden. Kiinnostuksen kohteena oli erityisesti se, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat uskonnon oppiaineen asemaan ja järjestämiseen osanan yhteiskunnan järjestämää kouluopetusta. Tarkoituksena oli selvittää millaisia pedagogisia, juridisia tai teologisia perusteluita uskonnonopetuksen aseman säilyttämisen, vahvistamisen tai poistamisen taustalla vaikuttaa. Kiinnostavaksi tutkimuskohteeksi muodostui myös uskonnonopetuksen tulevaisuuden näkymät. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että uskonnonopetus ja sen asema ovat olleet ja ovat yhä ajankohtaisia, ja tutkimukset sekä hahmotelmat tulevaisuuden skenaarioista muodostuivat kirjallisuuskatsauksessa kiinnostaviksi.
  • Elo, Tiina (2020)
    Tutkielmassa analysoidaan kolmea kuvakirjaa selvittäen miten kuolema niissä ja niiden kautta selittyy lapselle biologisessa viitekehyksessä kehityspsykologisiin reunaehtoihin nojaten. Tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen kyky ymmärtää kuolemaa biologisena ilmiönä representoituu teoksissa ja toi-saalta miten teokset tukevat varhaiskasvatusikäisten lasten kuolemakäsityksen kehittymistä. Aineisto koostui alkuperäiskieleltään suomalaisista 2000-luvulla julkaistuista kuolemaa käsittelevistä kuvakirjoista, joiden lähtökohta teeman käsittelylle on kuoleman ilmiön tarkastelu eläin- tai mielikuvi-tusmaailmaan etäännytettynä. Aineiston ulkopuolelle rajautuivat teokset, jotka kohdentuvat ilmeisellä tavalla tarkastelemaan tutkittavaa teemaa erityisesti lapsen surukokemuksen kautta. Suru on keski-össä aiemmassa kuolemaa käsitelevien kuvakirjojen tutkimuksessa. Teoreettinen viitekehys rakentui laajasti tunnustettuihin kehityspsykologisiin käsityksiin lapsen ajatte-lun kehityksen vaiheista kuoleman ymmärtämisessä sekä tietoon kuoleman käsittelyn tavoista lasten kanssa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja se toteutui teoriaohjaavana sisällönanalyysinä, jossa tar-kasteltiin kuvakirjaa multimodaalisena teoksena myös lähilukua metodisesti hyödyntäen. Teoreettisen viitekehyksen mukaisten kehityspsykologisten määrittelyjen ja aineiston pohjalta analyysiin muodostui teemat, jotka kytkeytyivät kuoleman universaalisuuteen, kuoleman jälkeiseen, kuoleman pysyvyy-teen, ruumiin toimimattomuuteen ja kausaalisuuteen. Tulokset osoittivat, että teokset representoivat lapsen kykyä ymmärtää kuolemaa kehityspsykolo-gisiareunaehtoja mukaillen. Teokset kuvaavat toisaalta luonnontieteellisten tosiasioiden äärellä lap-sen tapaa kokea ja prosessoida kuoleman käsitettä, ja samanaikaisesti jättävät erityisesti rikkaan kuvituksen kautta tilaa lapsen omalle ajattelulle ja tulkinnalle. Tuloksissa korostui teoksille tyypillisenä tapana selittää kuolemaa biologisena ilmiönä erityisesti kuoleman universaaliuden kautta, usein luon-non kiertokulkuun viittaavien kuvausten kautta. Siten teokset voivat tukea erityisesti tämän osa-alueen kehittymistä varhaiskasvatusikäisten lasten kuolemakäsityksen muotoutumisessa. Tutkielmani tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että suomenkielinen nykykirjallisuus pitää sisällään monivivahtei-sia kuvakirjoja, joiden kautta elämää, kuolemaa ja olemassaoloa koskevia teemoja kuvataan rohke-asti ja lapsen näkökulmasta lapsen rikasta mielenmaisemaa sekä mielikuvitusta kunnioittaen.
  • Lehtinen, Niina (2024)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa kuvataan, analysoidaan ja tulkitaan tyttöyden näyttäytymistä lasten kuvakirjoissa sekä tyttökuvausten merkitystä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan tyttökäsitykseen sekä siihen liittyvään tyttötutkimukseen. Lisäksi käsitellään sukupuolisensitiivisyyttä ja sen merkitystä tyttöydelle varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Viimeiseksi teoriassa käsitellään, mitä ovat lasten kuvakirjat ja miten ne liittyvät lapsen arvokäsityksen muodostumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kaksi asiaa. Ensimmäiseksi millaisena tyttöys ilmenee tutkimusaineistossa. Ja toiseksi, mikä on kuvakirjojen tyttökäsityksen merkitys tyttöydelle sukupuolisensitiivisessä varhaiskasvatuksessa. Menetelmät. Tutkimuksen aineisto koostuu neljästä lasten kuvakirjasta. Aineisto valikoitui tutkimusaineistoksi tekijöiden, julkaisuajankohdan, saatavuutensa ja päähenkilöidensä avulla. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla pyrittiin löytämään luotettavia vastauksia tutkimuskysymyksiin. Aineistosta analysoitiin sekä kuvia että tekstiä. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta voitiin päätellä, että tyttöys ilmeni monipuolisena tuoreissa lasten kuvakirjoissa. Aineistosta selviää, miten lukijalle annetaan tyttökuva, johon on helppo samaistua, mutta se ei laita tyttöyttä tiettyyn muottiin. Tyttöys ei vaikuta siihen, mitä voi tehdä tai mitä pitää olla tekemättä. Myöskään mikään aineistossa ei väitä, että tyttö olisi altavastaaja tai pelastettavissa oleva hahmo, kuten vanhanaikaisissa saduissa olevat tyttöhahmot antavat usein ymmärtää. Lisäksi missään aineistossa ei erityisesti korostettu sukupuolirooleja. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että kuvakirjan tyttö on monitahoinen. Lisäksi voidaan päätellä, että aineiston tyttökäsitys tukee tyttöyttä sukupuolisensitiivisessä varhaiskasvatuksessa, jos sitä hyödynnetään arjessa.
  • Ronkainen, Inka (2019)
    Goal. Literacy is an essential skill in modern society. In Finland, the children’s ability to read has been top class in worldwide comparative studies. However, recently there has been a tight competition of the top places. The amount and effect of the visual culture is increasing in our everyday life, therefore its’ effects are stronger as well. As pictures are looked at and interpreted continuously, multi-literacy should be taught also to small children. In picture books, the visuality is combined through the illustration to the text which makes them a good teaching method in the area of language and literature. The main goal of my research is to clarify how picture books can develop 4–6 years old children’s ability to read. I explore how to use picture books to motivate and to support children’s reading skills. I also research what is the best method when using picture books in teaching children how to read. Method. The method of the research is narrative literature review. The data was put together from different types of research material. The final analyze consisted mainly of international articles. In narrative literature review the researcher does not select the material by strict criteria. The main point of this literature review was to collect different aspects from different studies and to end up with new conclusions by comparing and combining study results. Results and conclusions. The study showed that the picture books can support 4–6-year-old children’s literacy skills in many ways. Illustration of picture books motivates children to read and picture books are an easy way to practice book conventions. Pictures offer children an easy way to approach information. The use of picture books in the teaching situation is the most efficient by working with the method called shared reading. In the method of shared reading the adult leads the discussion: the adult asks questions of different kinds about the pictures and the text, gives feedback and asks child to repeat new vocabulary. By doing so the reading comprehension, the narrative comprehension and the vocabulary are improved. This study provides teachers new way to help children learn to read with the picture books.