Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Forsell, Karin"

Sort by: Order: Results:

  • Forsell, Karin (2024)
    Det finns allt fler synliga transelever i världens skolor. Skolorna är cisnormativt strukturerade, vilket gör dem oförberedda för den ökande könsmångfalden och vilket leder till att transelever är utsatta i skolorna och inte får det stöd de behöver. Tidigare forskning har ofta fokuserat på transelevers (negativa) upplevelser i skolan, men den här avhandlingens mål är att granska hur läraren kan stöda dem. Avhandlingens syfte är att ta reda på vad grundskoleläraren ska veta och göra för att arbeta genusmedvetet och stöda transelever. Forskningen genomfördes som en beskrivande litteraturstudie, med målet att samla forskningsbaserade råd åt läraren. Avhandlingens forskningsmaterial bestod av tidigare forskning som samlats genom en systematisk litteratursökning. Urvalskriterierna för forskningsmaterialet begränsade materialet till forskningar som uttryckligen handlar om transelever och som kan instruera lärare. Materialet, som bestod av 13 referentgranskade forskningar, analyserades tematiskt. Resultaten visar att lärare behöver förbereda skolan innan den har en synlig transelev och att skolans överhängande cisnormativitet behöver motarbetas vid sidan om att ge transelever individuellt stöd. Lärare behöver kunskap om könsmångfald för att kunna stöda transelever och därför behöver alla lärare delta i ändamålsenlig fortbildning. Därtill är det nödvändigt för hela skolans personal att samarbeta, stöda och sporra varandra för att uppnå de förändringar som behövs i skolan, för att göra den till en plats som automatiskt passar för och välkomnar transelever. Cisnormativiteten i skolan ska ifrågasättas med eleverna och förutom att läraren uttryckligen undervisar om könsmångfald i alla årskurser ska all undervisning dessutom utföras genusmedvetet. I praktiken ska läraren undvika att dela in eleverna på basis av kön, använda könsneutralt och inkluderande språk, inte anta elevers eller andra personers kön och konstant reflektera över det egna tänkandet och agerandet gällande kön.