Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Järvinen, Julia"

Sort by: Order: Results:

  • Järvinen, Julia (2024)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää positiivisen johtamisen vaikutuksia työntekijöiden työhyvinvointiin varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimus pyrkii myös kartoittamaan erilaisia positiivisen johtamisen käytäntöjä, joita voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin parantamisessa. Positiivinen johtaminen pohjautuu positiivisen psykologian teorioihin, joissa korostetaan myönteisiä toimintatapoja, työntekijöiden vahvuuksien tunnistamista sekä luottamuksellisten vuorovaikutussuhteiden merkitystä työyhteisössä. Varhaiskasvatuksen johtajan on erityisen tärkeää tukea henkilöstön hyvinvointia työyhteisössä, joissa työ on usein kuormittavaa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on hyödynnetty kolmea akateemista väitöskirjaa, jotka käsittelevät positiivista johtamista ja sen vaikutuksia työhyvinvointiin. Aineiston analyysissa on sovellettu sisällönanalyysia, jonka avulla on tunnistettu ja eritelty tutkimuksen kannalta keskeisiä teemoja. Tulokset osoittavat, että positiivisella johtamisella on merkittävä vaikutus työntekijöiden kokemaan työhyvinvointiin, erityisesti työntekijöiden sitoutumiseen, resilienssiin sekä työyhteisön ilmapiiriin. Positiivisen johtamisen käytännöissä korostuvat erityisesti myönteinen ja kannustava palautteenanto, työntekijöiden vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen sekä avoimen ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen edistäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että positiivisella johtamisella on tärkeä rooli työhyvinvoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksen työyhteisöissä. Positiivinen johtaminen tarjoaa käytännön työkaluja, joilla voidaan vahvistaa työilmapiiriä, lisätä työn merkityksellisyyden kokemusta ja tätä kautta parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista.