Browsing by Author "Mäkelä, Anna-Julia"
Now showing items 1-1 of 1
-
Mäkelä, Anna-Julia (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää alakoulun moniammatillisen oppilashuoltoryhmän toiminnan periaatteet ja se, minkälaista toimintaa moniammatillinen oppilashuoltoryhmä toteuttaa alakoulussa tukeakseen oppilaita sekä opettajia. Kiinnostus aiheeseen kohosi oman työkokemukseni kautta työskennellessäni laaja-alaisena erityisopettajana sekä erityisluokanopettajana. Työkokemukseni ovat herättäneet pohtimaan perheiden eriarvoistunutta asemaa ja lasten kasvavaa tuen tarvetta. Tutkimuskysymykseni muodostuivat tutkimusaineiston perusteella seuraavanlaisiksi: 1. ”Millä tavoin oppilashuoltoryhmä tukee oppilaan koulunkäyntiä?” ja 2. ”Minkälaista tukea luokanopettaja saa oppilashuoltoryhmältä?”. Tutkimuksen tarkoitus on tutkia nimenomaan sitä, miten toimintaa toteutetaan – ei toiminnan onnistumista. Aiempaa tutkimusaineistoa aiheesta löytyi laajasti. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistonhaku tapahtui yliopiston Helka – kirjaston internetkantaa ja Helsingin yliopiston kirjastoa hyödyntämällä. Lähdeaineiston hakusanoina toimivat seuraavat käsitteet: ”oppilashuolto”, ”moniammatillinen yhteistyö” ja ”oppilaiden hyvinvointi”. Tutkielman tulokset muodostuivat yhdistelemällä tutkimuskirjallisuuden pohjalta löytämääni aineistoa. Tutkimustuloksia oppilainen koulunkäynnin tukemiseen löytyi paljon. Tulosten mukaan moniammatillisen oppilashuoltoryhmän työ on oppilaslähtöistä ja oppilaiden tarpeista kumpuavaa. Suuri osa lähdekirjallisuudesta sekä oppilashuoltolaki painottivat ongelmien ennaltaehkäisemisen merkityksellisyyttä. Kuitenkin oppilashuoltoryhmän työajasta suurin osa menee yksittäisten oppilasasioiden hoitamiseen ja ongelmakeskeiseen työskentelyyn. Oppilashuoltoryhmä pyrkii jatkuvasti lisäämään kouluviihtyvyyttä ja huolehtimaan koko kouluyhteisön hyvinvoinnista. Opettajien tukemisen kohdalla tulokset sen sijaan olivat hieman yllättäviä, sillä teoriassa puhuttiin paljon opettajien auttamisesta arjessa sekä työssä tukemisesta – käytännön esimerkkejä oli silti valitettavan vähän. Käytännössä suurin osa tukitoimista oli siis suoraan oppilaisiin kohdistuvaa ja täten vain välillisesti opettajan työssä tukemista. Tämä lisäsi kiinnostustani toteuttaa pro gradu -tutkielma siitä, miten luokanopettajat kokevat oppilashuoltoryhmän toiminnan. Onko se heidän mielestään onnistunutta, ja saavatko he siitä tarpeeksi tukea omaan työssäjaksamiseensa?
Now showing items 1-1 of 1