Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tunne- ja vuorovaikutustaidot"

Sort by: Order: Results:

  • Korvenkallas, Katariina (2023)
    Tavoitteet. Draamatoiminta nähdään perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) sekä edistämässä että mahdollistamassa oppilaan terveen itsetuntemuksen kehittymistä ja toimivan vuorovaikutuksen rakentumista suhteessa toisiin ihmisiin ja ryhmiin. Tunne- ja vuoro-vaikutustaidot korostuvat perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) niin laaja-alaisissa kuin ainekohtaisissa tavoitteissa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tuloksia aiemmassa tutkimuksessa on saatu draamakasvatuksen interventioiden vaikutuksesta ala-koululaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin. Menetelmät. Tämä tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusai-neiston hankinnassa käytettiin sähköisen tiedonhaun palveluita Ericiä, Helkaa ja Google Scholaria. Tutkielman lopullinen aineisto koostuu viidestä tutkimusartikkelista, joista neljä on vertaisarvioitu. Analysoin aineiston lukemalla sen huolellisesti läpi useita kertoja, kooten siitä kattavat muistiinpanot tutkimuskysymyksen kannalta olennaisista asioista. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän tutkielman tulokset osoittivat, että draamakasvatuksella oli myönteisiä vaikutuksia alakoululaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin valituissa tutkimuksissa. Analyysin perusteella voidaan siis todeta, että aiemmissa tutkimuksissa draamakasvatuksen avulla on voitu edistää alakoululaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Aineiston draamainterventiot edistivät tunne- ja vuorovaikutustaitoja, jotka havaittiin kohonneena empatiana, mielen teorian edistymisenä ja prososiaalisen käyttäytymisen lisääntymisenä.
  • Närhi, Leena (2018)
    Aims. Social and emotional learning (SEL) is a process in which you learn and practice the regulation of your own activities and the development and regulation of joint activities. Earlier research shows that social and emotional skills are as important in learning as aca-demic or cognitive skills. Previous studies indicate that social and emotional learning bene-fits students. From the teacher's point of view the impact of SEL has been studied scarcely. The aim of this thesis was to describe, analyse and interpret how social and emotional learning affects the work of a teacher. Research questions are how social and emotional learning affects to the work of a teacher and what factors contribute to SEL implementation in the school environment. Methodology. The systematized literature review of six different databases was performed to find the resent peer-reviewed studies dealing with social and emotional learning from a teacher's point of view in elementary, upper secondary and secondary schools during 2015–2018. As a result of the search was found eleven articles that were analysed by qualitative content analysis method. Results and conclusions. Research on the impact of SEL on the teacher's work is still lim-ited, but it has increased during the 21st century. School level support and SEL training were linked to the proven SEL competency and SEL implementation at school. SEL was in touch with the teacher's experience of stress, job satisfaction, and the atmosphere. School-level support and experienced SEL competence seem to reduce experienced stress and in-crease job satisfaction and improve the atmosphere in classroom work.
  • Kanerva, Suvi (2020)
    Tavoitteet. Tulevaisuudessa tarvitaan hyviä tunne- ja vuorovaikutustaitoja, joten koulujen tulee opettaa sosiaalisemotionaalisen oppimisen taitoja. Sosiaalisemotionaalinen oppiminen tarkoittaa niitä prosesseja, joiden avulla sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja kehitetään. Tässä tutkielmassa kartoitetaan alakouluikäisille oppilaille suunnattujen sosiaalisemotionaalisten interventioiden menetelmiä ja tuloksia. Kokoamalla tietoa viimeisen 15 vuoden aikana alakouluikäisille toteutetuista sosiaalisemotionaalisen oppimisen interventioista selvitetään, miten tunne- ja vuorovaikutustaitoja on opetettu ja millaisia tuloksia interventioilla on saatu. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että SEL-interventioilla voi olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden hyvinvoinnin ja käytöksen lisäksi akateemiseen menestykseen. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistona oli kahdeksan artikkelia, joissa arvioidaan erilaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoihin kohdistuvien interventioiden tuloksia. Aineisto kerättiin EBSCO-tietokannasta tarkoilla hakutermeillä. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastaavat maininnat interventioiden tuloksista jaettiin deduktiivisella sisällönanalyysillä viiteen plus yhteen kategoriaan ja toiseen kysymykseen vastaavat maininnat interventioiden menetelmistä jaettiin induktiivisesti kolmeen yläkategoriaan, jotka jaettiin vielä tarkempiin alakategorioihin. Tulokset ja johtopäätökset. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja opettavien sosiaalisemotionaalisen oppimisen interventioiden tulosten havaittiin jakautuvat CASEL:n viiteen sosiaalisemotionaalisen oppimisen ydinosaamisalueeseen. Toisaalta huomattiin, että akateemiseen menestykseen liittyvät tulokset tulisi sijoittaa omaan kategoriaansa. SEL-interventioissa käytettiin monipuolisia menetelmiä, jotka voidaan jakaa oppilaiden aktiviteetteihin, oppituntien piirteisiin ja intervention rakenteeseen. Aktiviteetteja löytyi interaktiivisia, rauhoittavia ja turvallisuutta lisääviä. Oppituntien piirteet voidaan jakaa sisällön, ryhmäkoon, vetäjän ja luokanopettajan roolin mukaan. Intervention rakenteesta löytyi tietoa intervention kestosta ja säännöllisyydestä sekä tarjottavista materiaaleista. Tämän tutkielman tulosten valossa CASEL:n teoria on melko pätevä kuvaamaan SEL-interventioiden tuloksia. Lisäksi syntyi malli SEL-interventioiden menetelmistä, jota voi hyödyntää tutkimuksessa ja interventioiden suunnittelussa.