Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Elintarvikepakkauksen herättämät mielikuvat ja rooli valintatilanteessa 55-75-vuotiaiden parissa

Show full item record

Title: Elintarvikepakkauksen herättämät mielikuvat ja rooli valintatilanteessa 55-75-vuotiaiden parissa
Author(s): Hämäläinen, Emmi
Contributor: University of Helsinki, Faculty of Agriculture and Forestry, Department of Economics and Management
Discipline: Food Economics
Language: Finnish
Acceptance year: 2020
Abstract:
Monet akateemiset tutkimukset osoittavat, että elintarvikkeen pakkauksella on merkitystä kuluttajan ostokäyttäytymiseen ja mielikuvaan tuotteesta. Tämä tutkielma tarkastelee millaisia mielikuvia, ja minkälainen rooli elintarvikepakkauksella, ja pakkauksen elementeillä on aidossa valintatilanteessa 55-75-vuotiaille suomalaisille kuluttajille. Tutkimus toteutettiin havainnoiden ja haastatellen tutkittavia heidän päivittäisten kauppaostostensa lomassa. Pakkauksella on merkitystä kuluttajalle aidossa valintatilanteessa. Pakkauksen elementtien vaikutus on tilannekohtaista, ja suodattuu kuluttajan yksilöllisten hetkellisten tarpeiden kautta. Pakkausta tarkastellaan pakkauksen ominaisuuksien ja pakkauksen tuotteesta tarjoaman tiedon kautta. Pakkauksen ominaisuuksista merkityksellisimmät ovat koko, käytettävyys, materiaali ja tunnistettavuus. Erityisesti tuoretuotteiden kohdalla tuotteiden pakkaamattomuudella oli iso rooli pakkauselementtinä. Kun pakkausta tarkastellaan etsien tietoa tuotteesta, ovat merkityksellisimmät elementit kuluttajille pakkausmerkinnät ja tuotteen alkuperä. Kuluttajat tarkastelevat pakkausta ajatellen valintahetkellä myös tuotteen elinkaarta. Näissä tilanteissa korostuivat vastuullisuus ja pakkauksen käytettävyys.
Keyword(s): kuluttaja pakkaus elintarvikepakkaus pakkauselementti arvo rooli mielikuva


Files in this item

Files Size Format View
Hamalainen_Emmi_Pro_gradu_2020.pdf 1.266Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record