Kandidaatiksi valmistuneiden kokemuksia geneeristen taitojen oppimisesta yliopisto-opintojen aikana
Title: | Kandidaatiksi valmistuneiden kokemuksia geneeristen taitojen oppimisesta yliopisto-opintojen aikana |
Author(s): | Sällström, Ada |
Contributor: | University of Helsinki, Faculty of Educational Sciences, Behavioural Sciences |
Discipline: | Education |
Language: | Finnish |
Acceptance year: | 2020 |
Abstract: |
Kandidaatin tutkinnon tulee valmistaa opiskelijoita työelämään. Aiemmat tutkimukset ovat
osoittaneet, että erityisesti generalistialojen opiskelijoilla on haasteita työelämään
sijoittumisessa. Pärjätäkseen alati muuttuvassa työelämässä, opiskelijoiden tulee oppia
opintojen aikana työelämässä tarvittavia geneerisiä taitoja. Tämän tutkielman tavoitteena oli
tarkastella, mitä geneerisiä taitoja kandidaatiksi valmistuneet kokivat oppineensa yliopistoopintojensa
aikana, ja mitkä geneeriset taidot kandidaatiksi valmistuneet kokivat
tärkeimmiksi taidoiksi, joita yliopisto-opinnoissa tulisi oppia. Geneerisiä taitoja on tutkittu
aiemmin paljon kvantitatiivisin menetelmin, joten laadulliselle lähestymistavalle on tarvetta.
Tutkimuksen aineisto muodostuu 10 Helsingin yliopiston humanistisesta tiedekunnasta
kandidaatiksi valmistuneen generalistin haastattelusta. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysilla.
Geneerisistä taidoista kandidaatiksi valmistuneet kuvasivat oppineensa yliopisto-opinnoissa
akateemisen tiedonmuodostuksen ja tieteellisen ajattelun taitoja, tiedon integraation taitoja,
sosiaalisia ja viestintätaitoja, johtamis- ja verkostoitumistaitoja, tietoteknisiä taitoja, sekä
elinikäisen oppimisen taitoa. Kandidaatiksi valmistuneet kokivat oppineensa eniten
akateemiseen tiedonmuodostukseen ja tieteelliseen ajatteluun liittyviä taitoja, ja pitivät
kyseisiä taitoja myös tärkeimpinä geneerisinä taitoina, joita yliopisto-opinnoissa tulisi oppia.
Muita tärkeimpinä koettuja geneerisiä taitoja olivat tiedon integraation taidot, sosiaaliset ja
viestintätaidot ja elinikäinen oppiminen. Geneeristen taitojen tunnistaminen näyttäytyi
haastatteluaineistoissa haastavana joidenkin valmistuneiden kohdalla. Tuloksista voidaan
päätellä, että valmistuneet olivat kokeneet oppineensa geneerisiä taitoja kohtalaisen hyvin
opinnoissa. Sosiaalisia ja viestintätaitoja tulisi kuitenkin kehittää opinnoissa, sillä niiden
kehittymisessä on havaittu haasteita, kuten myös tässä tutkimuksessa.
The Bachelor’s degree should prepare students for the working life. Previous research has
shown that especially students from generalist study fields have challenges to transfer to
working life. In order to succeed in an ever-changing working life, students must learn during
their studies the needed generic skills. The aim of this Master’s Thesis was to explore what
generic skills the Bachelor’s graduates experienced that they had learned during their
university studies, and which generic skills were the most important that should be learnt
during university studies. Many previous studies have explored generic skills using
quantitative methods, so there is a clear need for a qualitative approach.
The research material of present study consists of 10 interviews of graduated generalist
Bachelor students from The Faculty of Arts at the University of Helsinki. The research was
conducted using theory-bound content analysis.
The graduates described that they had learnt the following generic skills during their university
studies: academic knowledge and thinking skills, knowledge integration skills, social and
communication skills, leadership and network skills, IT skills and lifelong learning skills. The
graduates experienced that academic knowledge and thinking skills were the most learnt
skills, and they considered the skills to be the most important generic skills that should be
learned during university studies. Other skills perceived important were knowledge integration
skills, social and communication skills and lifelong learning skills. Identifying generic
skills appeared to be challenging for some of the graduates. Based on the results, it can be
concluded that the graduates emphasised that they have learnt generic skills moderately
well during their studies. However, social and communications skills should be further developed
during studies because challenges in learning them have been observed as this
study shows.
|
Keyword(s): | geneeriset taidot valmistuneet generalistit yliopisto-opinnot |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
Sallstrom_Ada_Pro gradu_2020.pdf | 2.640Mb |