Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

"Jos selkokirjoja olisi enemmän saatavilla, luettaisiin enemmän". : heikkoja lukijoita tukevat menetelmät ja niiden käyttö yläkoulun suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksessa

Show simple item record

dc.date.accessioned 2021-01-27T11:57:31Z
dc.date.available 2021-01-27T11:57:31Z
dc.date.issued 2021-01-27
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/34274
dc.title "Jos selkokirjoja olisi enemmän saatavilla, luettaisiin enemmän". : heikkoja lukijoita tukevat menetelmät ja niiden käyttö yläkoulun suomen kielen ja kirjallisuuden opetuksessa fi
ethesis.discipline.URI none
ethesis.faculty Humanistinen tiedekunta fi
ethesis.faculty Faculty of Arts en
ethesis.faculty Humanistiska fakulteten sv
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/4c936847-0cd8-46d4-b842-e9ebb8670ab7
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingfors universitet sv
dct.creator Männikkö, Maria
dct.issued 2020
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract Kansainvälisten lukutaitotutkimusten tuloksissa on jo vuosia näkynyt suomalaislasten ja -nuorten heikentynyt lukutaito. Erityinen huoli on noussut siitä kasvavasta joukosta, jonka lukutaitotaso on heikko eikä riitä yhteiskunnassa toimimiseen. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitä heikkoja lukijoita tukevia menetelmiä tutkijat suosittelevat käytettäväksi opetuksessa ja miten näitä menetelmiä käytetään kirjallisuuden opetuksessa. Tarkoituksenani on myös selvittää, onko joitain tutkimuskirjallisuudessa esiintyviä pedagogisia menetelmiä, joiden käyttö opetuksessa on vielä vähäistä oletettuun hyötyyn nähden. Tutkielmani tarkastelee yläkoulussa annettavaa kirjallisuuden opetusta Lukuklaani-tutkimushankkeen yläkoulun kyselyaineiston pohjalta. Aineisto koostuu 1018 yläkoulun opettajan täyttämästä kyselystä. Rajasin tästä aineistosta tutkimukseni kohteeksi ensin suomen kielen ja kirjallisuuden opettajien vastaukset ja niistä kysymykset, jotka konkreettisimmin vastaavat tutkimuskysymykseeni. Tutkimusprosessini etenee aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuskirjallisuudesta nousi selvästi esiin yhteistoiminnalliset menetelmät, jotka hyödyttävät erityisesti heikkoja lukijoita. Ne lisäävät lukumotivaatiota ja tietoa sekä tukevat erilaisten taitojen kuten lukustrategioiden oppimista ja sisäistämistä. Lukustrategioiden ja tekstirakenteiden opettaminen lisää luetun ymmärtämistä erityisesti niiden oppilaiden kohdalla, joiden lukutaito on heikko. Lukuklaani-kyselyaineiston perusteella voi päätellä, että opettajat käyttävät opetuksessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä. Yhteistoiminnallisten menetelmien osuus on kuitenkin pienempi yksilötyöskentelyyn verrattuna. Myös sopivan luettavan, kuten selko- ja äänikirjojen, saatavuus on oppilaiden tarpeisiin nähden huono. Niiden käytössä tulisi myös ottaa huomioon esitysmuodon vaatimat oheistaidot. Analysoimani aineiston perusteella voi siis todeta, että erilaisten opetusmenetelmien käyttämisen suunta on oikea, mutta opettajat saattaisivat hyötyä erilaisia menetelmiä ja niiden etuja koskevasta lisätiedosta. Myös oppilaiden yksilölliset tarpeet on tärkeä huomioida. fi
dct.subject Lukuklaani
dct.subject kirjallisuuden opetus
dct.subject lukutaito
dct.subject heikot lukijat
dct.subject pedagogiset menetelmät
dct.subject yläkoulu
dct.subject lukivaikeus
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language suomi fi
ethesis.language Finnish en
ethesis.language finska sv
ethesis.supervisor Haapala, Vesa
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.ethesis E-thesisID:843d1b85-9e88-44eb-a5aa-4ba7a6d296a7
ethesis-internal.timestamp.reviewStep 2020-12-29 10:19:55:679
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-202101271367
dc.type.dcmitype Text
ethesis.facultystudyline Yleinen kirjallisuustiede fi
ethesis.facultystudyline Comparative Literature en
ethesis.facultystudyline Allmän litteraturvetenskap sv
ethesis.facultystudyline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/SH40_094
ethesis.mastersdegreeprogram Kirjallisuudentutkimuksen maisteriohjelma fi
ethesis.mastersdegreeprogram Master's Programme in Literary Studies en
ethesis.mastersdegreeprogram Magisterprogrammet i litteraturvetenskap sv
ethesis.mastersdegreeprogram.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/MH40_009

Files in this item

Files Size Format View
Mannikko_Maria_ProGradu_2020.pdf 2.101Mb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record