Ohjelmistotuotannon ammattilaiset tarvitsevat monenlaisia kompetensseja. Yksi näistä kompetensseista on kyky elinikäiseen oppimiseen, joka on tarpeellinen laajalla ja jatkuvasti muutoksessa olevalla alalla. ICT-aloille muodostuneen osaajatarpeen myötä elinikäisen oppimisen rooli
onkin alkanut korostumaan entisestään. Tutkielman tarkoituksena on ollut lisätä ymmärrystä
elinikäisen oppimisen roolista ohjelmistotuotannon ammattilaisen näkökulmasta. Tutkielmassa
on pyritty tunnistamaan, mitä oppimisen muotoja hyödynnetään sekä millaisiin tarkoituksiin
niitä käytetään, mitkä elinikäisen oppimisen kompetenssin osatekijät ovat tärkeitä sekä mitä
haasteita elinikäiseen oppimiseen liittyy. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla
haastatteluilla ohjelmistotuotannon ammattilaisten kanssa. Näiden haastattelujen tuloksia on
verrattu tutkielmaa varten suoritetun kirjallisuuskatsauksen tuloksiin. Oppimisen muodoista
informaalia oppimista hyödynnetään eniten ja erityisesti pienempiin oppimistarpeisiin. Nonformaalia ja formaalia oppimista taas hyödynnetään isompiin tarpeisiin, mutta harvemmin.
Motivaatio, tiedonhaku ja metaoppiminen korostuvat keskeisinä elinikäisen oppimisen kompetenssin osatekijöinä. Ajanpuute ja itsensä motivoiminen mielletään yleisimmiksi haasteiksi elinikäistä oppimista koskien. Myös tiedonlähteisiin liittyvät puutteet sekä puutteellinen ymmärrys
metaoppimisesta mielletään vaikeuttavan elinikäistä oppimista. Tutkielman havainnot tukevat
elinikäisen oppimisen kompetenssin keskeistä roolia ohjelmistotuotannon ammattilaisilla. Kehitettävää löytyy kuitenkin vielä ohjelmistotuotannon ammattilaisten valmiuksista elinikäiseen
oppimiseen, esimerkiksi metaoppimista koskien. Havainnot perustuvat kuitenkin lyhyemmän aikaa ohjelmistotuotannon ammattilaisina työskennelleiden kokemuksiin, joten lisää tutkimusta
tarvitaan etenkin pitempään työskennelleiltä ohjelmistotuotannon ammattilaisilta.