Tiedekunta: Valtiotieteellinen tiedekunta
Koulutusohjelma: Sosiaalitieteiden laitos
Opintosuunta: Sosiaalityö
Tekijä: Riikka Kylliäinen
Työn nimi: Kirjallisuuskatsaus vanhemmasta vieraannuttamisesta. Aikuisen lapsen
näkökulma
Työn laji: Maisterintutkielma
Kuukausi ja vuosi: 12/2022
Sivumäärä: 54 + 2
Avainsanat: Vieraannuttaminen (parental alienation), vieraannutettu aikuinen lapsi
(alienated / targeted adult child), kirjallisuuskatsaus
Ohjaaja tai ohjaajat: Elina Virokannas
Säilytyspaikka: Helsingin yliopiston kirjasto
Muita tietoja:
Tiivistelmä: Vieraannuttaminen määritellään tässä tutkielmassa toiminnaksi, jossa
toinen vanhempi käyttäytymisellään vaikeuttaa monin tavoin lapsen suhdetta toiseen
vanhempaan, päämääränä katkaista heidän välinsä kokonaan. Tutkielman tavoitteena on
selvittää, millaisia ilmiöitä vieraannuttamiseen liittyy lapsuudessa vieraannutetun,
tutkimushetkellä aikuisen lapsen näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu
kirjallisuuskatsauksena.
Aineisto on kerätty systemaattisesti monitieteisestä Scopus-tietokannasta ja se käsittää
12 vertaisarvioitua kokonaista artikkelia tieteellisistä julkaisuista. Artikkelit ovat
englanninkielisiä ja julkaistu vuoden 2005 ja toukokuun 2022 välillä. Aineisto koostuu
retrospektiivisistä empiirisistä tutkimuksista, joissa on käytetty puolistrukturoituja
haastattelututkimuksia ja kyselytutkimuksia. Tutkimuksista viisi on laadullista ja
seitsemän määrällistä.
Katsauksen perusteella vieraannuttajavanhemman epäterveelle toiminnalle altistuminen
aiheuttaa vieraannutettavalle lapselle monenlaista ristiriitaisuutta sekä pitkän ajan
seurauksia, kuten itsetunnon haasteita, mielenterveyshäiriöitä, luottamuspulaa,
vaikeuksia luoda suhteita, emotionaalista kipua sekä päihteiden käyttöä.
Vieraannuttamisen tiedostaminen on analyysin perusteella tärkeä alku
selviytymisprosessille, jossa pyritään löytämään tasapaino itsensä ja menneisyytensä
kanssa sekä uudelleenrakentamaan suhde vieraannutetun vanhemman kanssa.
Katsauksessa tulee esiin vieraannuttamisen ilmiöiden tunnettavuuden tärkeys.
Asiantuntijoiden tarvitseman tiedon lisäksi lapsille tulee opettaa taitoja vastustaa
vieraannuttamisstrategioita. Lisäksi vieraannuttamista kokeneet aikuiset lapset
tarvitsevat vieraannuttamisdynamiikan ymmärtämistä.