Lapset tutustavat ja ihmettelevät ruokaa jo pienestä pitäen. Myös sillä, miten aikuisina puhumme lasten
kuullen ruoasta ja syömisestä sekä miten ne esitetään lasten kuluttamissa kulttuurin muodoissa on
vaikutusta heidän ruokasuhteensa muodostumiseen. Näistä muodoista lastenkirjallisuus on iso osa
lasten arkea. Lasten kuvakirjat ovat pienten lasten peruskirjoja, joita heille luetaan, ja joita he voivat
tutkia myös itsenäisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa, millaisena ruoka ja syöminen
esitetään lasten, ruokaa koskevissa, kuvakirjoissa sekä miten havaintoja voidaan tulkita lasten
ruokasuhdetta koskevan teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta.
Tämä tutkimus on laadullinen. Tutkimusaineisto koostui neljästä vuonna 2021 julkaistusta lasten
kuvakirjasta. Aineistossa oli mukana kolme alun perin suomeksi kirjoitettua kirjaa sekä yksi ruotsista
suomeksi käännetty kirja. Tutkielmassa käytettiin aineistonanalyysimenetelmänä teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että aineiston kirjoissa käsitellään ruokaa sekä syömiseen liittyviä teemoja
laajasti ja monipuolisesti eri näkökulmista. Kirjojen kuvat sekä teksti tukivat toisiaan, mutta välittivät
viestejä myös itsenäisesti. Tutkimustulokset osoittivat myös, että ruokasuhde-viitekehyksen
elementteihin liittyviä teemoja käsiteltiin kaikissa aineiston kirjoissa. Kaikista kirjoista nousi esiin
pelkistettyjä ilmauksia, jotka on mahdollista liittää ruokasuhde-viitekehyksen elementteihin.
Tutkimustulokset auttavat ymmärtämään sitä, miten laajasta ilmiöstä ruokasuhteessa on kyse, sekä
kuinka suuri vaikutus lasten ruokakasvatuksella sekä lastenkulttuurilla on ruokasuhteen
muodostumiseen.