Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Aloittelijan oppiminen : käytäntöyhteisönä naisten salibandyjoukkue

Show simple item record

dc.date.accessioned 2015-01-09T07:46:05Z
dc.date.available 2015-01-09T07:46:05Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/491
dc.title Aloittelijan oppiminen : käytäntöyhteisönä naisten salibandyjoukkue fi
ethesis.discipline Education en
ethesis.discipline Kasvatustiede fi
ethesis.discipline Pedagogik sv
ethesis.discipline.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/106e87cc-fe49-4e6f-b8db-2ea3ecccb219
ethesis.department.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/33e8c414-5c5f-4da6-bc67-8d792829b1d4
ethesis.department Institutionen för beteendevetenskaper sv
ethesis.department Institute of Behavioural Sciences en
ethesis.department Käyttäytymistieteiden laitos fi
ethesis.faculty Faculty of Behavioural Sciences en
ethesis.faculty Beteendevetenskapliga fakulteten sv
ethesis.faculty Käyttäytymistieteellinen tiedekunta fi
ethesis.faculty.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/a990df47-03bd-4108-9d39-9b2f66a53631
ethesis.university.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/50ae46d8-7ba9-4821-877c-c994c78b0d97
ethesis.university Helsingfors universitet sv
ethesis.university University of Helsinki en
ethesis.university Helsingin yliopisto fi
dct.creator Kouri, Elina
dct.issued 2014
dct.language.ISO639-2 fin
dct.abstract The goal of the research was to examine how a beginner learns when he/she joins a new community. As theoretical context I used Jean Lave's and Etienne Wenger's theory about Communities of Practice, according which learning will occur when a beginner gradually turns into a full member of the community. The research problems were: how and what team members talk about, how they build and maintain culture in the community and what kind of a significance it has for a beginner's ability to learn. I collected the research material through observing and recording speech during practice and games of a women's floorball team in autumn of 2013. In addition I interviewed three players. Two of whom were beginners and one that had played floorball for several years. The material was analyzed by using methods of discourse analysis. The research material shows that the players' views about learning process of a beginner and what influences it is similar to Lave's and Wenger's ideas. It was seen as very important for learning for the beginner to be able to observe and gradually attend activities in the community of practice. For this to be possible the beginner has to be committed to the community and on the other hand the community has to give the beginner justification to attend all common activities. According to results the community which was in the focus of my research should give a beginner more space and opportunities to attend conversations between team members to be able to create the best possible circumstances for the beginner to learn. The results of the research are adaptable to any kind of community of practice. en
dct.abstract Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia aloittelijan oppimista tämän liittyessä uuteen yhteisöön. Teoreettisena viitekehyksenä käytin Jean Laven ja Etienne Wengerin Communities of practice -teoriaa, jonka mukaan oppimista tapahtuu, kun aloittelijasta vähitellen tulee käytäntöyhteisön täysivaltainen jäsen. Tutkimuskysymykset olivat: kuinka ja millaisista asioista joukkueessa puhutaan, kuinka tämän puheen keinoin rakennetaan ja pidetään yllä yhteisön omaa kulttuuria, ja millainen merkitys tällä on aloittelijan oppimiselle. Tutkimusaineistoni keräsin tarkkailemalla ja tallentamalla puhetta naisten salibandyjoukkueen harjoituksista ja peleistä syksyllä 2013. Lisäksi haastattelin kolmea pelaajaa, joista kaksi oli aloittelijoita ja yksi oli harrastanut salibandya jo vuosia. Aineiston analysoin diskurssianalyyttisellä otteella. Tutkimusaineiston perusteella salibandyn pelaajien ajatukset aloittelijan oppimisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä vastasivat Laven ja Wengerin näkemyksiä. Oppimisen kannalta erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että aloittelijalla on mahdollisuus tarkkailla yhteisön toimintaa ja vähitellen osallistua siihen yhä enemmän. Jotta tämä on mahdollista, aloittelijan tulee olla sitoutunut yhteisöön ja vastaavasti yhteisön tulee antaa tälle oikeutus osallistua yhteiseen toimintaan. Tulosten perusteella tutkimuksen kohteena olleessa yhteisössä aloittelijalle tulee antaa enemmän tilaa ja mahdollisuuksia osallistua joukkueen jäsenten välisiin keskusteluihin, jotta tällä olisi mahdollisimman hyvät edellytykset oppia. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa mihin tahansa käytäntöyhteisöön. fi
dct.subject Communities of practise en
dct.subject käytäntöyhteisö fi
dct.subject joukkueurheilu fi
dct.subject salibandy fi
dct.language fi
ethesis.language.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/languages/fin
ethesis.language Finnish en
ethesis.language suomi fi
ethesis.language finska sv
ethesis.supervisor Sahlström, Fritjof
ethesis.thesistype pro gradu-avhandlingar sv
ethesis.thesistype pro gradu -tutkielmat fi
ethesis.thesistype master's thesis en
ethesis.thesistype.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/thesistypes/mastersthesis
dct.identifier.ethesis E-thesisID:39e42ddd-91e9-4bc7-a992-f531d97c00f9
ethesis.degreeprogram Kasvatustieteiden (yleinen ja aikuiskasvatustiede) koulutus fi
ethesis.degreeprogram Master's Degree in Education (Finnish) en
ethesis.degreeprogram Utbildning i pedagogik (allmän och vuxenpedagogik) (finskspråkig) sv
ethesis.degreeprogram.URI http://data.hulib.helsinki.fi/id/29d8275c-60a4-4fea-af6e-ef88b8be69a9
ethesis-internal.timestamp.reviewStep 2014-09-01 10:22:02:802
ethesis-internal.title.primary Aloittelijan oppiminen en
ethesis-internal.title.secondary Käytäntöyhteisönä naisten salibandyjoukkue en
ethesis-internal.abstract.secondary The goal of the research was to examine how a beginner learns when he/she joins a new community. As theoretical context I used Jean Lave’s and Etienne Wenger’s theory about Communities of Practice, according which learning will occur when a beginner gradually turns into a full member of the community. The research problems were: how and what team members talk about, how they build and maintain culture in the community and what kind of a significance it has for a beginner’s ability to learn. I collected the research material through observing and recording speech during practice and games of a women’s floorball team in autumn of 2013. In addition I interviewed three players. Two of whom were beginners and one that had played floorball for several years. The material was analyzed by using methods of discourse analysis. The research material shows that the players’ views about learning process of a beginner and what influences it is similar to Lave’s and Wenger’s ideas. It was seen as very important for learning for the beginner to be able to observe and gradually attend activities in the community of practice. For this to be possible the beginner has to be committed to the community and on the other hand the community has to give the beginner justification to attend all common activities. According to results the community which was in the focus of my research should give a beginner more space and opportunities to attend conversations between team members to be able to create the best possible circumstances for the beginner to learn. The results of the research are adaptable to any kind of community of practice. en
ethesis-internal.abstract.primary Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia aloittelijan oppimista tämän liittyessä uuteen yhteisöön. Teoreettisena viitekehyksenä käytin Jean Laven ja Etienne Wengerin Communities of practice -teoriaa, jonka mukaan oppimista tapahtuu, kun aloittelijasta vähitellen tulee käytäntöyhteisön täysivaltainen jäsen. Tutkimuskysymykset olivat: kuinka ja millaisista asioista joukkueessa puhutaan, kuinka tämän puheen keinoin rakennetaan ja pidetään yllä yhteisön omaa kulttuuria, ja millainen merkitys tällä on aloittelijan oppimiselle. Tutkimusaineistoni keräsin tarkkailemalla ja tallentamalla puhetta naisten salibandyjoukkueen harjoituksista ja peleistä syksyllä 2013. Lisäksi haastattelin kolmea pelaajaa, joista kaksi oli aloittelijoita ja yksi oli harrastanut salibandya jo vuosia. Aineiston analysoin diskurssianalyyttisellä otteella. Tutkimusaineiston perusteella salibandyn pelaajien ajatukset aloittelijan oppimisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä vastasivat Laven ja Wengerin näkemyksiä. Oppimisen kannalta erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että aloittelijalla on mahdollisuus tarkkailla yhteisön toimintaa ja vähitellen osallistua siihen yhä enemmän. Jotta tämä on mahdollista, aloittelijan tulee olla sitoutunut yhteisöön ja vastaavasti yhteisön tulee antaa tälle oikeutus osallistua yhteiseen toimintaan. Tulosten perusteella tutkimuksen kohteena olleessa yhteisössä aloittelijalle tulee antaa enemmän tilaa ja mahdollisuuksia osallistua joukkueen jäsenten välisiin keskusteluihin, jotta tällä olisi mahdollisimman hyvät edellytykset oppia. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa mihin tahansa käytäntöyhteisöön. en
dct.identifier.urn URN:NBN:fi:hulib-201505191033
dc.type.dcmitype Text
dct.alternative A learning beginner : womens floorball team as a community of practice en

Files in this item

Files Size Format View
elina_kouri_pg_2014.pdf 228.7Kb PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record