Päiväkodin yhteinen kehittäminen työn ohessa
Title: | Päiväkodin yhteinen kehittäminen työn ohessa |
Author(s): | Tuunanen, Pirjo |
Contributor: | University of Helsinki, Faculty of Behavioural Sciences, Department of Teacher Education |
Discipline: | Education |
Language: | Finnish |
Acceptance year: | 2016 |
Abstract: |
This study examines how Day Care personnel can develop together they work and skills with this research project.
This study was part of VKK-Metros research project 2009. The research included inquiries in all research day cares and in addition there was a discussion the in the beginning and in the end of process.
The development process was successful. Personnel.s professional.s skills increased and they got new methods and ways to do they work. The day care personnel discussed and thought more professional subjects than before. The collaboration increased also among day care personnel.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten koko kasvatushenkilökunta yhdessä voi kehittää työtään ja osaamistaan kehittämishankkeen avulla.
Tämä työ on osa Varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön, VKK-Metron tutkimushankkeessa 2009. Tutkimus suoritettiin sähköisinä kyselyinä tutkimuspäiväkodeissa, lisäksi siinä pidettiin alku-ja loppukeskustelu ja täytettiin PDCA-lomakkeita työn kehittämiseksi. Minä tein kahdelle päiväkodin työntekijälle teemahaastattelun puoli vuotta kehittämishankkeen päättymisen jälkeen.
Kehittämishanke onnistui hyvin. Työntekijöiden ammattitaidot laajenivat niin, että he saivat uusia työmenetelmiä ja -tapoja työhönsä. Päiväkodissa keskusteltiin ja pohdittiin enemmän ammatillisia asioita kuin aikaisemmin. Kasvattajien yhteistyö lisääntyi.
|
Keyword(s): | day care early childhood education personnel personnels skills develop |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
pirjo tuunanen pg 201x.pdf | 539.2Kb |