Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Matematiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Laiho, Vilma (2019)
    The aim of this study was to determine whether there is a connection between gen- der in the hidden curriculum and girls' weaker self-concept in mathematics. I dis- cuss how gender occurs in education of mathematics, how girls' lower self-concept in mathematics takes shape and what kind of connections can be found in between gender occuring in education of mathematics and girls' self-concept in mathemat- ics. My hypothesis was that gender occurs in elementary school during mathemat- ics lessons and it affects the formation of a weaker self-concept in mathematics for girls. This research is a bachelor's thesis that has been carried out as a literature review. The study is a narrative review of gender in the mathematics in elementary school and girls' self-concept in mathematics. Source material has been explicitly selected in spring 2019. The study showed that gender occurs both in the teaching of mathematics and in the self-concept in mathematics of girls. The self-concept in mathematics is formed by comparing and experimenting. The attitudes and beliefs in mathematics, at home, at school, in social networks and in society affect the development of a self- concept in math. Characters' roles and activities in textbooks are still stereotypical in terms of gender. In addition, teachers perceive themselves more gender-neutral than they are. Girls consider mathematics as important as boys and perform in it just as well. However, girls' perception of themselves as mathematic experts and learners is weaker than boys. Although the basis of this study cannot unambiguously find connection between gender occurrence of teaching of mathematics and girls weaker self-concept in math, these phenomena can be seen linked.
  • Jumppanen, Iiris (2022)
    Tavoitteet. Tämän narratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kuvailla miten matematiikan tarinallisen pedagogiikan hyötyjä kuvaillaan eri lähteissä. Matematiikan tarinallisella opetusmenetelmällä viitataan tässä tutkielmassa fiktioon perustuviin satuihin, joissa juoneen on upotettu opetettava matematiikan aihealue. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tutkimustuloksia sekä esittää miksi tarinallinen pedagogiikka olisi myös perusteltua osana matematiikan opetusta. Katsauksessa lähdetään etsimään vastauksia siihen miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimiseen ja kielelliseen kehitykseen. Lisäksi katsauksessa tarkastellaan sitä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä oppimisasenteisiin ja emotionaaliseen kehitykseen, sekä miten tarinallinen pedagogiikka on yhteydessä sosiaaliseen ja vuorovaikutukselliseen kehitykseen. Menetelmät. Tutkimuksessa etsitään vastauksia tutkimuskysymyksiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkimusaineisto koostui tutkimusartikkeleista sekä kirjoista. Aineiston pohjalta kategorisoin tuloksia ja raportoin tulokset esiintyneiden teemojen mukaisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tarinallinen opetusmenetelmä tekee matematiikan opiskelusta merkityksellisen ja elämyksellisen oppimistapahtuman, jonka seurauksena opittava aihe saattaa jäädä jopa vuosikymmeniksi pitkäkestoiseenmuistiin (Schiro 2004; Kinossalo 2020; Zazkis & Liljedahl, 2009). Matematiikan tarinallisen opetusmenetelmällä voitaisiin mahdollisesti vaikuttaa matematiikka-asenteisiin, opiskelumotivaation sekä menetelmän myötä saatettaisiin saada myös konkreettista osaamisen kasvua (Furner, 2018; Hong, 1996; Hassinger-Das, 2015). Tarinallisella matematiikalla voitaisiin lisätä matemaattisen ajattelun kielentämistä ja kasvatusalan ammattilaiset ja huoltajat voisivat saada parempaa ymmärrystä lapsen osaamisesta (Schiro, 2004). Tarinoille tyypilliset toistot, kuvitus ja kielelliset keinot voisivat mahdollisesti auttaa kaikkia oppilaita innostumaan matematiikasta sekä oppimaan matematiikan lisäksi kieltä, ryhmätyöskentelytaitoja, tunnetaitoja sekä luovuutta.
  • Kivi, Johanna (2023)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata vanhempien sellaista toimintaa, jolla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon ja lisäksi tarkastella, miten lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta eroaa tyttö- ja poikalasten kohdalla. Matematiikkamotivaatiota tarkasteltiin odotusarvoteorian kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että sukupuoleen kohdistuvat stereotypiat voivat vaikuttaa negatiivisesti etenkin tyttöjen matematiikkamotivaatioon, ja että vanhemmilla on merkittävä rooli lastensa matematiikkamotivaation muodostumisessa. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui kymmenestä vuosien 2016–2022 välillä julkaistusta englanninkielisestä tutkimusartikkelista, jotka haettiin kolmesta eri tietokannasta ja yhden kirjallisuuskatsauksen lähdeluettelosta. Aineistoa analysoitiin kuvailevan synteesin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien toiminnalla on yhteys lapsen matematiikkamotivaatioon. Tutkimuksissa havaittiin sekä matematiikkamotivaatioon positiivisesti että negatiivisesti yhteydessä olevaa vanhempien toimintaa. Lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toiminta oli enimmäkseen psyykkistä toimintaa, mutta myös konkreettisten toimien yhteyksiä matematiikkamotivaatioon löydettiin. Tutkimustulokset osoittivat lisäksi, että lapsen matematiikkamotivaatioon yhteydessä oleva vanhempien toimina erosi osin tyttöjen ja poikien kohdalla. Erot johtuivat pääasiassa sukupuoleen kohdistuvista asenne-eroista ja stereotypioista. Tuloksista voidaan päätellä, että vanhemmat voivat omalla toiminnallaan joko tukea tai heikentää lapsen matematiikkamotivaation muodostumista.
  • Haapala, Annika (2020)
    Tiivistelmä - Referat – Abstract The goal of this master’s thesis is to research and compare the perceptions of and beliefs about mathematics of Finnish third grade comprehensive school pupils studying with the Varga–Neményi method and the control group, which in this study consists of pupils not studying with the Varga–Neményi method. The inspirer of this thesis is the dissertation of Pirjo Tikkanen (2008) which, in addition to other previous studies (e.g. Kivovicsné Horváth, 2010), has shown that pupils studying with the Varga–Neményi method perceive mathematics as more co-operative than pupils in control groups do. This study provides additional information on the possible differences between perceptions and beliefs of mathematics of pupils studying with different methods. The research material of the Varga–Neményi pupils was gathered during the spring of 2020. The material of the control group was in turn gathered in 2009 and was received from the University of Helsinki. The study studied 13 different third grade classes in the Helsinki metropolitan area and included a total of 170 pupils, 40 of which were studying with the Varga–Neményi method. Each participant drew a drawing of their mathematics lesson and some wrote a brief description of it. The drawings were analyzed using a similar drawing analysis method as Tikkanen (2008). The perceptions and beliefs were first analyzed group-wide and later compared between the groups. The drawing analysis was aided by the pupils’ writings. The differences between the two groups in the study turned out to be small, and the most predominant methods represented in the drawings were teacher-directed and individual work. According to the holistic evaluation the pupils’ perceptions were mainly neutral in the Varga–Neményi group and positive in the control group.
  • Hänninen, Sini (2020)
    Tässä työssä tutkitaan yhtäsuuruusmerkin esiintymistä matematiikan oppikirjoissa. Tavoitteena on selvittää, vahvistavatko oppimateriaalit yhtäsuuruuden syvällistä ymmärrystä. Lisäksi selvitetään, millaiset määritelmät oppikirjat antavat yhtäsuuruudelle ja yhtälöille sekä millaisia vinkkejä opettajan materiaalit tarjoavat yhtäsuuruuden opetukseen. Työssä esitellään yhtäsuuruudelle ja yhtälöille matemaattiset määritelmät ja tutustutaan erilaisiin yhtälöihin sekä yhtäsuuruusmerkin kaksiin kasvoihin: sen operationaaliseen ja relationaaliseen puoleen. Lisäksi esitellään matemaattisen tiedon oppimiselle olennaiset käsitteet konseptuaalinen ja proseduraalinen tieto sekä tutustutaan David Tallin (2004) matematiikan kolmeen maailmaan. Työn teoriapohjan luovat aiemmat tutkimukset yhtäsuuruuden ja yhtälöiden ymmärtämisestä sekä oppimisvaikeuksista ja virhekäsityksistä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että yhtäsuuruudesta voi muodostua lapsille virhekäsityksiä jo ennen kouluikää (Carpenter et al., 2003), ja yhtäsuuruusmerkkiin liittyvät virhekäsitykset ovat monesti itsepintaisimpia (Booth et al., 2014). Yhtäsuuruusmerkki esimerkiksi nähdään operaationa ’’anna vastaus’’. Opettajat eivät tunnu kiinnittävän riittävästi huomiota yhtäsuuruusmerkin opettamiseen sen jälkeen, kun se on alakoulussa esitelty (Knuth et al., 2005), eivätkä oppimateriaalit välttämättä tue opettajia sen opettamisessa (Li et al., 2008). Tutkimuksen aineistona toimi yhteensä 2 esiopetuksen, 24 alakoulun, ja 3 yläkoulun oppikirjaa, joita tutkittiin tutkimuksen kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin alakoulun oppikirjojen yhtälötyyppejä ja niiden sijoittumista kategorioihin ja toisessa osassa selvitettiin yhtäsuuruuden ja yhtälöiden määritelmiä sekä opettajan oppaiden vinkkejä opetukseen. Tämän tutkimuksen päähavainto oli, että yhtäsuuruuden opettamiseen ei kiinnitetä oppikirjoissa riittävästi huomiota eikä sen tärkeyttä mainita yhdessäkään oppikirjassa. Yhtäsuuruudelle ei esitetä määritelmää, mutta yhtälöiden määritelmät ovat pieniä eroja lukuun ottamatta lähes samanlaiset. Lisäksi tutkimuksessa vahvistettiin aiempien tutkimusten havainto, että yhtälöt esitellään pääasiassa muodossa 1 + 2 = 3, jossa yhtäsuuruusmerkki esiintyy operationaalisena. Tutkimuksen pohjalta luotiin myös täydentävä oppimateriaali yhtäsuuruuden käsitteen sekä yhtäsuuruusmerkin opetukseen esiopetuksesta yläkouluun. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla tämän oppimateriaalin testaaminen käytännössä sekä suomalaisten peruskoululaisten yhtäsuuruuden käsitteen ymmärryksen tutkiminen.