Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "arviointi"

Sort by: Order: Results:

  • Kurki, Hanna (2020)
    Objectives. The purpose of the study is to examine the effect of the individual and systematic support for the pupil who has wide learning difficulties and slight mental disability. The purpose of the study is to develop my own work as a special class teacher and to gather information about the effectiveness of the support. The theoretical background of the study is based on six principal themes. The themes are pre-reading skills, learning to read, reading disability, how does the mildly mentally handicapped pupil learn to read, evaluation of the pre-reading skills in the school and a model of response support. Methods. The thesis is a qualitative case study. Three pupils who have wide learning difficulties and slight mental disability participated in the study. First the study examines pupils’ pre-reading skills with evaluation tools. Based on the evaluation, an individual training program is designed for the pupil which purpose is to promote the pre-reading skills of the pupil. Results and conclusions. The use of evaluation tools was found suitable to evaluate the pre-reading skills. The slight mental handicapped pupil benefitted from a long-term and planned teaching experiment. All pupils pre-reading skills were progressed during the teaching experiment. The teaching experiment in the thesis is clear and feasible to use in a teachers work. The teaching experiment gives new information about the need of pupil’s support and helps the teacher focus the support on practicing the right skill.
  • Kurki, Hanna (2020)
    Objectives. The purpose of the study is to examine the effect of the individual and systematic support for the pupil who has wide learning difficulties and slight mental disability. The purpose of the study is to develop my own work as a special class teacher and to gather information about the effectiveness of the support. The theoretical background of the study is based on six principal themes. The themes are pre-reading skills, learning to read, reading disability, how does the mildly mentally handicapped pupil learn to read, evaluation of the pre-reading skills in the school and a model of response support. Methods. The thesis is a qualitative case study. Three pupils who have wide learning difficulties and slight mental disability participated in the study. First the study examines pupils’ pre-reading skills with evaluation tools. Based on the evaluation, an individual training program is designed for the pupil which purpose is to promote the pre-reading skills of the pupil. Results and conclusions. The use of evaluation tools was found suitable to evaluate the pre-reading skills. The slight mental handicapped pupil benefitted from a long-term and planned teaching experiment. All pupils pre-reading skills were progressed during the teaching experiment. The teaching experiment in the thesis is clear and feasible to use in a teachers work. The teaching experiment gives new information about the need of pupil’s support and helps the teacher focus the support on practicing the right skill.
  • Kalliomaa, Rosa (2020)
    Voimassa olevan lastensuojelulain (417/2007) tarkoituksena on ollut muun muassa tehostaa varhaisen tuen palveluita. Varhaisen tuen palveluiden kehittäminen on ajankohtaista, sillä lastensuojeluasiakkuudet ovat olleet kasvussa viime vuosien ajan. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että varhaislapsuuteen sijoittaminen kannattaa ja siitä on erityistä hyötyä heikommassa asemissa olevien lasten tulevaisuuteen (esim. Heckman, 2008; Vandenbroeck & Lazzari, 2013). Tutkielmani selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lastensuojelullisen huolen tunnistamisesta ja arvioinnista varhaiskasvatuksessa. Tutkielman teoreettiset lähtökohdat painottuvat erityisesti varhaisen puuttumisen näkökulmaan. Teoriaosiossa avaan lisäksi moniammatillisuuden käsitettä varhaiskasvatuksessa, sekä selvitän varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteiskunnalliset tehtävät. Tutkimusaineistoni koostuu neljän varhaiskasvatuksen opettajan sekä yhden lastensuojelun sosiaalityöntekijän teemahaastatteluista. Haastatteluissa selvitin niitä käytänteitä, joita varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät huolen arvioinnissa sekä konkreettisissa toimissa huolen herättyä. Aineiston analyysissä olen hyödyntänyt fenomenografista lähestymistapaa. Tutkimukseni mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, ettei lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä ole toimivia yhteistyökäytänteitä. Tulokset viittaavat myös siihen, että varhaiskasvatuksen henkilöstöllä ei ole tarkkaa tietoa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden toimenkuvasta. Tämä tuli ilmi väkivaltatilanteisiin liittyvissä käytänteissä. Varhaiskasvatuksen henkilöstön mukaan yhteistyö lastensuojelun kanssa katkeaa usein lastensuojeluilmoitukseen. Sosiaalityöntekijän mukaan yhteistyön ei pitäisi loppua lastensuojeluilmoitukseen, mutta esimerkiksi erilaiset salassapitosäädökset vaikuttavat tiedon jakamiseen. Lisäksi tuloksissa on havaittavissa toisistaan poikkeavia käytänteitä esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksistä huolen arvioinnista, sekä siitä kenen vastuulla lastensuojeluilmoituksen tekeminen on.
  • Kuoppala, Aura (2019)
    Tavoitteet. Aiempi tutkimus osoittaa, että puheen visuaalinen signaali on merkittävässä roo-lissa puheen havaitsemisessa ja että se tukee jatkuvasti puheen ymmärtämistä. On myös ehdotettu, että tietyt aivoalueet ovat erikoistuneet puheenkaltaisten signaalien käsittelyyn. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia erilaisia menetelmiä on huuliolukukyvyn arviointiin ja millä tavoin nämä keinot eroavat toisistaan. Menetelmät. Menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin kah-desta tietokannasta, jotka olivat Scopus ja Ovid Medline. Hakulausekkeessa käytettiin terme-jä lipreading/lip reading, speechreading/speech reading, visual speech perception, assess-ment ja evaluation. Haku suoritettiin 24.2.2019. Valintakriteereiden mukaisen karsimisen jäl-keen aineistoon valikoitui 3 tutkimusartikkelia, sekä lisäksi ”käsinpoiminnalla” 5 tutkimusartik-kelia. Kaikki artikkelit olivat englanninkielisiä, vertaisavioituja ja saatavilla ilmaiseksi Helsin-gin yliopiston tietojärjestelmän kautta. Tulokset ja johtopäätökset. Huuliolukutaitoja arvioitiin äänne-, sana- ja lausetasolla, sekä ly-hyillä kertomuksilla. Arviointimenetelmät käyttivät testien puhujina miehiä ja naisia ja vastaus annettiin joko suljetusta valikosta valitsemalla tai avoimeen vastauskenttään kirjallisesti sekä yhdessä tapauksessa suullisesti. Eri tutkimuksissa koehenkilöt suoriutuivat huuliolukukykyä arvioivista testeistä hyvin eri tasoisesti. On mahdotonta päätellä mistä tarkalleen erot johtu-vat, sillä menetelmät ovat erilaisia keskenään. Jatkotutkimusta tarvitaan isommilla otoskoilla ja standardoiduilla menetelmillä, sekä useammalle menetelmälle tulee muodostaa normiar-vot, jotta yksilön suoriutumista on mahdollista verrata tyypilliseen suoriutumiseen. Etenkin ko-timaiselle tutkimukselle on tarvetta.
  • Penttinen, Toni (2016)
    The goal of this bachelor’s thesis is to gain new information on primary school life stance educator’s views on assessment. Life stance education assessment has been a neglected research topic. Previous research has shown that the subject is stil not fully equal compared to older school subjects. The reason I chose this topic for my bachelor’s thesis is to increase the knowledge on life stance education assessment. The research task of this thesis is to sort out and analyse the life stance education assessment views of two teachers. The research questions of this thesis were ”What areas of learning the interviewed teachers stressed in their teaching of life stance education?” and ”What were the most important assessed objectives in life stance education according to the interviewed teachers?” This thesis was a qualitative case study, in which two life stance educators were interviewed. Teachers were from the Greater Helsinki area. One of the teachers was an experienced life stance education teacher and the other was teaching life stance education for the first time in their career. Teachers’ life stance education classes differed greatly from each other. The interviews were semi-structured theme interviews. Research material, which was gathered by interviewing research subjects, was analysed with theory-guided content analysis. There were two frameworks for analysis, one built from National core curriculum’s concept of learning and the other was life stance education’s assessment criteria for sixth graders. From the results of this bachelor’s thesis can be deduced that the size of the class and prior experience in teaching life stance education affect both the teachers’ concept of learning and the in the objectives they stressed in their teaching. In the large-sized class, time used in learning interaction skills was greater than in the smaller class. Also the time of day when the classes were held affected greatly both the teacher and the students. The objectives teachers stressed varied also and the more experienced teacher had more variance in his most stresses objectives. The practical benefits of this reseach might be in the extra knowledge gained for teaching of life stance education and its assessent.
  • Penttinen, Toni (2017)
    The goal of this bachelor's thesis is to gain new information on primary school life stance educator's views on assessment. Life stance education assessment has been a neglected research topic. Previous research has shown that the subject is stil not fully equal compared to older school subjects. The reason I chose this topic for my masters's thesis is to increase the knowledge on life stance education assessment and teaching. The research task of this thesis is to sort out and analyse the life stance education assessment and teaching views of four teachers. The research questions of this thesis were "What areas of learning the interviewed teachers stressed in their teaching of life stance education?" "What were the most important assessed objectives in life stance education according to the interviewed teachers?", "How the interviewed teachers assess the learning of life stance education?" and "What challenging factors on their teaching and assessment of life stance education have the teacher's faced?" This thesis was a qualitative case study, in which four life stance educators were interviewed. Teachers were from the Greater Helsinki area and the interviews were semi-structured theme interviews. Research material, which was gathered by interviewing research subjects, was analysed with theory-guided content analysis and data based content analysis. There were three frameworks for analysis, one built from National core curriculum's concept of learning and the other was life stance education's assessment criteria for sixth graders. Third framework was based on literature of assessment. From the results of this master's thesis can be deduced that the size of the class and prior experience in teaching life stance education affect both the teachers' concept of learning and the objectives they stressed in their teaching. Life stance education was considered an under-appreciated school subject and the interviewed teachers lacked resources. Teachers used both formative and summative styles of assessment and size of the class was a factor in the assessment too. The practical benefits of this research might be in the extra knowledge gained for teaching of life stance education and its assessment.
  • Halonen, Mikko (2015)
    The purpose of this study was to research connection between physical condition and school success. Connection between physical condition and math grades was also measured. This is a case study and the material was collected from one secondary school in Helsinki during the school year 2010–2011. The study involves altogether 62 boys and 40 girls from the ninth grade. Physical condition was measured by Cooper-test which is used internationally. School success was measured by calculating the mean of pupils grades from theoretical subjects. Success in mathematics was measured by the grades of diplomas. The material of the study was collected confidentially with the administrational staff of the school and two physical education teacher in the end of the year. The purpose of the study is to find out connections between these variables, compare them and try to find out differences between sex. Good wellness and good shape is known to increase the quality of life and well-being. The theoretical part of this study closely looks at the concepts of physical condition, physical education, evaluation and succeeding in school. There was no connection between physical stamina and school success or physical stamina and success in mathematics in this study. The results from the cross table didn't show any strong or moderate connection. The reason that there was no connection found could be that the sample was small. Also the location of the school might cause some differences because the results might be different in the other parts of Finland. This study should be continued by long distance study and compare the results between different locations in Finland.
  • Meriläinen, Ulla (2017)
    The National Core Curriculum in 2014 implements schools to have at least one clearly defined theme, project or course that combines the content of different subjects and deals with the selected theme from the perspective of several subjects. These entities are called multidisciplinary learning modules. The phenomenon-based learning is one way to achieve this. Within the phenomenon-based learning pupil is seen as an active and participating role in whole learning process. The purpose of this research is to find out how the phenemenon-based learning is supposed to be doing in elementary schools of Helsinki. I researched above-mentioned things through the curriculums of schools of Helsinki. I focused on curriculums and phenomenon-based learning. The backtheories are based on selected views of constructivist learning, curriculum integration, the role of teacher and pupil and assesment. The empirical material was collected in January 2017 through school websites of Helsinki. This research focused on the 15 curriculums of elementary schools which got selected at random. This is a qualitative research and was analyzed by the method of content analysis. I researched the material to find out similaritys and differences to be summarised. The results showed that the curriculums of phenomenon-based learning has been planned to do quite well to correspond to theory of this research. Differencies were seen for example in pupils role in planning. The conclusion to be drawn from this is that pupils were seen as an active ones in whole process but this was not yet seen in programming stage. That is something to pay attention in future.
  • Syrjänen, Sakari (2014)
    Objectives of the study: Multidiscipline knowledge is needed in evaluation of person's functional capacity in work: physical and psychosocial factors must be considered. Generic models and tools are needed to provide common practices to evaluate work-ability (or demands of the work) and to understand the relevance of multifaceted factors underneath. Reflective processing of one's own knowledge and intuitions is seen to improve a person's ability to understand the relevance of unfamiliar information and to achieve a higher cognitive congruence in a multi-professional group. That can be achieved through group-learning practices. In a current research effect of IMBA- methods training is studied. It is assumed that training will increase the cognitive congruence between professionals evaluating work-ability. Methods: Three training groups were arranged in 2005. 51 professionals of vocational rehabilitation participated (43 women and 8 men). They evaluated both the functional capacities of a person and the demands of work before and after their IMBA-training. Evaluations were done on the basis of written case-information. The data of these evaluation tasks is data of this study. Both independent samples and repeated measures settings was used. The effect of training is analyzed as a measure of absolute agreement indexes (ICC and rrg) Results and conclusions: The results agreed with the hypothesis: After IMBA training the level of absolute agreement was higher in evaluating both the demands of work and the functional capacities of a person. Differences between training groups, features of the task or familiarity of the material didn't seem to influence the effect. Agreement got higher in evaluating physical and psychosocial factors of workability. The effect was very systematic. The evaluations were more congruent after training even though the effect was not strong enough to reach statistical significance with these samples. What was surprising was that demands of work were systematically evaluated lower after training as the functional capacities of persons were evaluated the same or a little higher after the training. Interesting question is: Do the professionals overestimate the demands of the work in general when making evaluations based on their intuitive thinking? If that's the case, the customers of vocational rehabilitation are seen as more disabled compared to demands the work than they are in real. The possibility of a systematic error like this in evaluating workability must be studied more in the future.
  • Hovi, Merja (2019)
    Objectives. The objective of this thesis was to examine and analyse the experiences of youth workers concerning the use of audit and self-assessment model.The focus of this the-sis was to examine how the model was used and described as a method in developing youth work. Evaluation and assessment are part of working life. The expansion of evaluation has happened especially in public sector. In youth work there is not much research about evaluation or assessment practices. One of the objectives of this thesis was to find ideas how to develop assessment practices. Methods. Data was collected by two focus group interviews. There were altogether nine par-ticipants who all work as youth workers in capital region. They all had used audit and self-assessment model and part of them had also been with when the model was developed. Content analysis was used when analysing the data. Results and Conclusions. The attitude towards audit and self-assessment model proved diverse. Youth workers consider the model as useful method when assessing youth work, but they were choosy concerning individual criterion and utilization of audit result were partly in-complete. Audit and self-assessment model was considered beside assessment model also as a tool which helps to clarify the content of youth work.
  • Hovi, Merja (2019)
    Objectives. The objective of this thesis was to examine and analyse the experiences of youth workers concerning the use of audit and self-assessment model.The focus of this the-sis was to examine how the model was used and described as a method in developing youth work. Evaluation and assessment are part of working life. The expansion of evaluation has happened especially in public sector. In youth work there is not much research about evaluation or assessment practices. One of the objectives of this thesis was to find ideas how to develop assessment practices. Methods. Data was collected by two focus group interviews. There were altogether nine par-ticipants who all work as youth workers in capital region. They all had used audit and self-assessment model and part of them had also been with when the model was developed. Content analysis was used when analysing the data. Results and Conclusions. The attitude towards audit and self-assessment model proved diverse. Youth workers consider the model as useful method when assessing youth work, but they were choosy concerning individual criterion and utilization of audit result were partly in-complete. Audit and self-assessment model was considered beside assessment model also as a tool which helps to clarify the content of youth work.
  • Miikki, Aino (2022)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä on itsearviointi. Tutkielmassa esiteltiin myös tekijöitä, jotka liittyvät itsearviointiin. Tutkielman tutkimuskysymykset muodostettiin siten, että itsearvioinnista saataisiin mahdollisimman kattava kuva. Aihe oli tärkeä koulutuksen kentällä, sillä arviointi pystyi vaikuttamaan oppilaan käsitykseen itsestä. Itsearvioinnista ei oltu tehty paljon tutkimusta Suomessa, joten tutkielma täydentää tätä kenttää. Tutkielmassa kerättiin yhteen tietoa, jota eri koulutustasojen opettajat voivat käyttää itsearvioinnin tukena. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui kansainvälisistä tutkimuksista ja artikkeleista, mutta tutkielma sisälsi myös muutamia suomalaisia tutkimuksia. Aineisto haettiin Helsingin yliopiston kirjaston hakupalvelusta. Aineiston hankinnassa käytettiin etenkin hakusanoja itsearviointi, minäpystyvyys, itsesäätely, motivaatio ja oppiminen. Tieteellisiä julkaisuja haettiin niin suomeksi, kuin englanniksi. Itsearviointi oli luonteeltaan ja määritelmältään moninainen. Itsearviointi oli määritelty usein tuotoksen tekijän arvioksi omasta työstä. Itsearvioinnin luonne pystyttiin erittelemään sen oppilaslähtöisyyden ja tavoitteiden kautta. Tutkielmassa selvitettiin myös itsearvioinnin tarkkuutta arviointimenetelmänä, josta löytyi paljon ristiriitaisia tutkimustuloksia. Itsearviointi oli positiivisessa yhteydessä minäpystyvyyden tunteeseen, itsesäätelyyn, motivaatioon ja oppimiseen. Itsearviointi siis tuki näitä oppimista edistäviä taitoja ja ominaisuuksia.
  • Maasara, Juuso (2017)
    Kaksi Martinlaakson lukion vektorit-kurssin ryhmää otti keväällä 2017 käyttöön dynaamisen itsearviointityökalun, jonka tarkoitus on kehittää oppilaiden itsearviointitaitoa ja lisätä oppilaiden kykyä reflektoida oppimaansa. Oppilaiden itsearviointi oli koko kurssin kestävä jatkuva prosessi, jossa oppilaat täyttivät itsearviointitaulukkoa joka koostui kurssin tehtäviin perustuvista osaamisväittämistä. Oppilaat työskentelivät ryhmissä ja ryhmäläiset pystyivät seuraamaan toistensa etenemistä dynaamisesta itsearviointiyökalusta. Itsearviointitaitoa pidetään oppimisen kannalta tärkeänä, sillä oppiminen on hankalaa ilman oman toiminnan ja ajattelun tarkastelua ja säätelyä (Kohonen ja Leppilampi 1994). Tämä tutkimus pyrkii selvittämään oppilaiden kykyä arvioida omaa osaamistaan. Useissa aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että opiskelijoilla on taipumusta yli- tai aliarvioida omaa suoritustaan (Dunning ja Kruger 1999, Tejeiro et al 2012). Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa siltä osin, että heikoiten suoriutuvat oppilaat arvioivat omaa osaamistaan selvästi yläkanttiin. Oppilaiden täyttämän itsearviointitaulukon perusteella pystyttiin myös tunnistamaan kaksi oppilastyyppiä: Heikosti suoriutuva oppilas, joka arvioi osaamistaan ylöspäin sekä hyvin tai keskitasoisesti suoriutuva oppilas, joka arvioi oman osaamisensa samalla tavalla kuin opettaja. Tutkimuksiin osallistuneilla kursseilla itsearviointi oli yksi tekijä joka vaikutti oppilaiden lopulliseen arvosanaan. Tejeiro kollegat (2012) huomasivat tutkimuksessaan, että jos itsearvioinnilla oli suora vaikutus arvosanaan, niin opiskelijat tapasivat arvioida oman osaamisensa tasoa selkeästi alas- tai ylöspäin. Haastattelututkimuksessa syyksi tähän nousi parempien arvosanojen tavoittelu. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään, minkälaiset tehtävät olivat oppilaiden itsearvioinnin perusteella kaikkein haastavimpia. Huomattiin, että käsitteellistä osaamista vaativat tehtävät olivat oppilaille hankalampia kuin proseduraalista osaamista vaativat tehtävät.
  • Särösalmi, Noora (2020)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tämän tutkimuksen tarkoitus on koota tietoa itse- ja vertaisarvioinnista sekä niiden opettamisesta. Monesta tutkimusta varten kootusta artikkelista käy ilmi, että itse- ja vertaisarviointien käyttöä ei arvosteta, eikä niiden hyötyjä oppimisen suhteen hahmoteta. Kuitenkin itsearviointi mainitaan mm. perusopetuslaissa, ja sen käyttöön kannustetaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tämä tutkimus sisältää hypoteesin, että itse- ja vertaisarvioinnin vähäinen arvostus johtuu osittain siitä, ettei oppilaille opeteta taitoja, joita laadukkaan itse- ja vertaisarvioinnin tekemiseen tarvittaisiin. Tutkielmassa nostetaan esiin ajatus, että mikäli jotakin taitoa odotetaan käytettävän, olisi se ensin opetettava. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa on systemaattisen kirjallisuuskatsauksen piirteitä. Aineisto kerättiin Helsingin Yliopiston tietokannoista sekä tieteellisistä verkkojulkaisuista. Aineisto rajattiin koskemaan pääosin vuoden 2010 jälkeen julkaistua tutkimusta. Keskeisinä tuloksina todettiin, että itsearviointi on oppilaan tekemää arviointia, joka kohdistuu hänen omaan toimintaansa. Itsearviointi kehittää oppilaan itseohjautuvuutta. Se on suuressa roolissa vallitsevan konstruktivistisen oppimiskäsityksen tavoitteissa. Vertaisarvioinnissa on kyse siitä, että oppilas arvioi luokkatoverinsa työtä. Vertaisarvioinnin avulla oppilas oppii myös itsearviointitaitoja. Esiin nousseet itse- ja vertaisarvioinnin opettamisen tavat muistuttavat paljon toisiaan. Niissä keskeisintä on tavoitteiden näkyväksi tekeminen ja toiminnan ohjaaminen työskentelyn aikana. Itse- ja vertaisarviointien opettamiseen ja opettajien käyttämiin menetelmiin ei löytynyt juurikaan aineistoa. Ohjeita itse- ja vertaisarviointien opettamiseen tarvittaisiin koulumaailmassa lisää. Tutkimusta niiden sisällöistä ja vaikuttavuudesta tarvittaisiin vielä lisää.
  • Malkamäki, Meri-Tuuli (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään mitä ja millä tavoin Suomen con-tapahtumissa järjestettävissä cosplay-pukukilpailuissa tuomarit arvioivat cosplay-pukua. Cosplay tulee sanoista costume + play ja tarkoittaa suomeksi pukuilua. Con-tapahtumissa tietyn populaarikulttuurin teeman harrastajat kokoontuvat yhteen. Japanilaisen populaarikulttuurin harrastamisesta ja cosplaysta on tehty aikaisempaa tutkimusta, mutta ei kuitenkaan cosplay-kilpailuiden osalta. Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää ja ymmärtää cosplay-kilpailuiden arviointia. Olen koonnut teoriataustani kirjallisuuskatsauksena ja selvittänyt mitä cosplay-harrastus, puvun tekeminen ja hahmouskollisuus toimintana ovat sekä mitä cosplay-kilpailut ovat. Keräsin tutkimukseni aineiston yhdeksältä pukukilpailuiden cosplay-tuomarilta kolmesta eri con-tapahtumasta puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeeni koostui kolmesta avoimesta kysymyksestä, jolloin käytin aineistoni analysointiin sisällönanalyysiä. Suomalaisissa cosplay-pukukilpailuissa arvioidaan pukua referenssikuvan avulla arvioiden puvun toteutukseen ja hahmouskollisuuden luomiseen liittyviä tekijöitä. Cosplay-pukua arvioidaan kahdessa pääkategoriassa, joita ovat hahmouskollisuus ja käsityö. Tuomarit arvioivat yhteensä 16 eri osa-aluetta, jotka voidaan tyypitellä neljään eri tyyppiluokkaan. Osa-alueet jaetaan tyyppiluokkiin sen perusteella, kumman pääkategorian avulla niitä arvioidaan. Tyyppi A:han kuuluvat käsityö pääkategorian avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppi B:hen kuuluvat hahmouskollisuuden avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppi C:hen kuuluvat kummankin pääkategorian avulla arvioitavat osa-alueet. Tyyppiin D kuuluvia osa-alueita ei arvioida, mutta ne vaikuttavat arviointiin. Cosplay-puvun osia arvioidaan tietyillä tai kaikilla osa-alueilla niiden muokkausasteen perusteella. Cosplay-pukua tuomarointi huoneessa tarkastellaan päästä alaspäin. Yleensä kilpailija kertoo puvustaan tuomaristolle, mutta tarpeen tullen tuomaristo esittää kysymykset ja kilpailija vastaa. Lisäksi tuomarit katsovat pukua läheltä ja kokeilevat materiaaleja. Lopuksi tuomarit keskustelevat asioista, joihin kiinnittivät huomiota arvioidakseen kilpailijan mahdollisuuden sijoittua kilpailussa.
  • Ekström, Hanna (2014)
    Kala on maailmanlaajuisesti tunnistettu tärkeäksi elintarvikkeeksi ja tarjoaa elinkeinon suurelle määrälle maailman väestöä. Se on myös yksilötasolla tärkeä osa ravitsemusta. Kalan kulutuksen tutkiminen on tärkeää, sillä siten saadaan tietoa kuluttajien mieltymyksistä ja voidaan vaikuttaa valintoihin. Kulutuksen alueella yhtenä pullonkaulana tunnistetaan kalatuotteiden laadun arviointi ja kuluttajan kyky arvioida tuotteita. Tämä tutkimus käsittelee kalatuotteiden arviointia kuluttajan näkökulmasta. Siten saatu tieto auttaa kalatuottajia kehittämään tuotteitaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tärkeäksi kuluttaja kokee kalatuotteista saatavilla olevat vihjeet tuoreen kalan sekä kalavalmisteiden kohdalla. Lisäksi selvitettiin vihjeiden merkityksen yhteyttä siihen, millaisiksi kuluttajat arvioivat omaa tietämystään ja itseluottamustaan tiedon käyttäjinä. Kalatuotteiden arvioinnissa vaikuttavat monet seikat. Teoriaosuudessa käsitellään laadun arvioinnin sekä kuluttajan kykyjen teoriaa. Empiriaosuudessa tutkitaan kuluttajien kalatuotteiden laadun arviointia tuotteesta saatavilla olevien sisäisten ja ulkoisten vihjeiden sekä kuluttajien tietämyksen ja itsevarmuuden kautta. Lopuksi tarkastellaan näiden ulottuvuuksien yhteyttä. Laatu nousee työssä tärkeäksi tekijäksi, mutta empiirisessä tarkastelussa se toimii taustalla vaikuttavana käsitteenä. Laatutasoon tai odotettuun laatutasoon ei sinänsä kiinnitetä tutkielman empiirisessä osiossa huomioita. Tutkimuskysymystä lähdettiin selvittämään kalan kuluttajille suunnatulla kyselyllä määrällisellä tutkimusotteella. Kyselylomaketta suunnitellessa hyödynnettiin aiempaa teoriaa ja tutkimuksia. Taloustutkimus suoritti kyselyn sähköisenä kyselynä syyskuussa 2013. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 641. Vastaajia oli monipuolisesti erilaisista demografisista ryhmistä. Vastaajat koostuivat henkilöistä, jotka ovat ainakin joskus ostaneet, syöneet tai valmistaneet kalaa. Kyselyn vastauksista ilmeni huomionarvoisia asioita siitä, mihin ja millaisiin vihjeisiin kuluttaja kiinnittää huomiota kalaa ja kalatuotteita arvioidessaan. Analyysin perusteella voitiin todeta, että sisäiset vihjeet saivat kuluttajalla suuremman painoarvon kuin ulkoiset vihjeet. Erityisesti näin oli tuoreen kalan kohdalla (sisäiset vihjeet ka 4,3 ja ulkoiset ka 3,7). Yksittäisistä vihjeistä tärkeimmäksi koettiin viimeinen käyttöpäivä sekä tuotteen ulkonäkö. Tuoreen kalan kohdalla tärkeänä pidettiin myös pyyntipäivää ja valmiskalatuotteen kohdalla tärkeäksi koettiin kalalaji. Vähiten tärkeinä vihjeinä pidettiin tuotemerkkiä, tuotteen valmistajaa ja laatusertifikaattia kummankin kalatuotetyypin kohdalla. Kyselyn vastausten perusteella tuotemerkki on vähiten tärkeä vihje kuluttajille sekä tuoreen että valmiiden kalatuotteiden kohdalla. Tuotemerkillä voisi kuitenkin olla potentiaalia nousta merkittävämpään rooliin viestimään kalatuotteen laadusta. Tutkielmasta saadut tulokset kuluttajien tärkeinä pitämistä laatuvihjeistä voivat antaa osviittaa sille, miten tuotteita voisi jatkossa kehittää palvelemaan etenkin niitä kuluttajia, jotka kokevat kykynsä kalan kuluttajina heikoksi. Kyselyyn vastanneet arvioivat omia kykyjään kalan kuluttajina keskimäärin melko hyviksi. Vihjeiden ja kykyjen välillä ilmeni positiivinen korrelaatio useiden muuttujien kohdalla. Sisäisten vihjeiden kohdalla korrelaatio oli positiivinen lukuun ottamatta ruodottomuutta. Ruodottomuuden merkitys vihjeenä väheni, kun kuluttajan arvio kyvykkyydestä kasvoi.
  • Asp, Nina (2018)
    The good manners and behaviour were an indication of decency and good citizenship at the beginning of elementary schools. When a new millennium approached, the significance of the school began to change. Instead of the teaching of the people, a speech about raising citizenship began. Instead of pursuing good citizenship emphasising and strengthening individuality was raised. In the Finnish curriculum of 2014 the subjects of evaluation are working, learning and behaviour. The curriculum is both administrative and pedagogic document which has been democratically created and the purpose of which is to direct schools and breeders and to create suitable guidelines to their operation. The 2014 curriculum obliges the organiser of the education to draw up the objectives to the evaluation of the behaviour. The aim of the research is to find out how local curricula justify evaluation of the behaviour, what kind of well behaving member of the society the curriculum texts build and how the power appears in the school's everyday life on the basis of them. The material of the qualitative study was objectives of the evaluation of the behaviour of the curricula of the elementary schools from Helsinki and of uniform comprehensive schools. The curricula of schools can be found with the own web pages of schools. The point of view of the study was sociological. The theoretical part covered the development of a Finnish school system, curriculum and evaluation of the behaviour. The material was examined and was encoded at the beginning of the analysis stage with the methods of the content analysis. The final analysis was achieved through the discourse analysis. According to the results, the evaluation of the behaviour was justified by the benefits of the community, the benefits of the individual and the benefits of learning. In the evaluation of the behaviour, attention is paid to the individual's ability to act as an active member of society. The well behaving individual was on the basis of the material the member of the community who is mostly behaving kindly and is responsible and observes rules. Having a good behaviour means a nice pupil who works as an example to others. There is no room for the individuality in spite of the individuality emphasising speech of other parts of the curriculum. The power was manifested in multiform, continuing and reaching one-way network of the power of the evaluation of the behaviour. The techniques of power guide the pupil from the outside to the expected and generally accepted action.
  • Asp, Nina (2018)
    The good manners and behaviour were an indication of decency and good citizenship at the beginning of elementary schools. When a new millennium approached, the significance of the school began to change. Instead of the teaching of the people, a speech about raising citizenship began. Instead of pursuing good citizenship emphasising and strengthening individuality was raised. In the Finnish curriculum of 2014 the subjects of evaluation are working, learning and behaviour. The curriculum is both administrative and pedagogic document which has been democratically created and the purpose of which is to direct schools and breeders and to create suitable guidelines to their operation. The 2014 curriculum obliges the organiser of the education to draw up the objectives to the evaluation of the behaviour. The aim of the research is to find out how local curricula justify evaluation of the behaviour, what kind of well behaving member of the society the curriculum texts build and how the power appears in the school’s everyday life on the basis of them. The material of the qualitative study was objectives of the evaluation of the behaviour of the curricula of the elementary schools from Helsinki and of uniform comprehensive schools. The curricula of schools can be found with the own web pages of schools. The point of view of the study was sociological. The theoretical part covered the development of a Finnish school system, curriculum and evaluation of the behaviour. The material was examined and was encoded at the beginning of the analysis stage with the methods of the content analysis. The final analysis was achieved through the discourse analysis. According to the results, the evaluation of the behaviour was justified by the benefits of the commu- nity, the benefits of the individual and the benefits of learning. In the evaluation of the behaviour, at- tention is paid to the individual's ability to act as an active member of society. The well behaving in- dividual was on the basis of the material the member of the community who is mostly behaving kind- ly and is responsible and observes rules. Having a good behaviour means a nice pupil who works as an example to others. There is no room for the individuality in spite of the individuality emphasising speech of other parts of the curriculum. The power was manifested in multiform, continuing and reac- hing one-way network of the power of the evaluation of the behaviour. The techniques of power guide the pupil from the outside to the expected and generally accepted action.
  • Jokela, Tiina (University of HelsinkiHelsingin yliopistoHelsingfors universitet, 2016)
  • Karhu, Anu (2017)
    Aim: An undiagnosed language learning disability, such as SLI (specific language impairment), may play a role in an adult immigrant's learning problems. There is no previous research in Finland on referrals to assessment or the assessment process of adult immigrants based on symptoms of SLI. The purpose of this study was to find out how SLI symptoms are recognized in adult immigrants, how are referrals for assessment being made and what kind of specific issues are related to these assessments. Methods: The methods in this study are a short email survey and semi-structured interviews. The survey and the interviews were carried out between March 2016 and Ferbruary 2017. The survey area covered the whole country, but all but one of the interviews were carried out in three regions of Southern Finland. The research material consists of the email responses from 27 health care professionals and one teacher as well as the interviews of two L2 teachers, two adult immigrants, two SLTs and one neurologist. The material was analyzed with theory-bound content analysis. Results and conclusions: The results show that adult immigrants are rarely referred to assessment based on symptoms of SLI. There is no uniform practice in referring adult immigrants to an SLP. Health care professionals see diagnosing an SLI in adult immigrants as problematic, since a person's learning abilities may be affected by a number of other background factors besides an SLI. L2 teachers have a crucial role in recognizing verbal learning disabilities in adult immigrants as well as in referring them to assessment. Special knowledge gained on learning disabilities helps them in recognizing verbal learning disabilities. However, recognizing the problem and referring a person to assessment may be delayed due to lack of background information, lack of information about assessment opportunities and immigrants not being open about their learning difficulties. The composition of the team involved in the assessment process may vary, and there is no harmonised assessing protocol to follow. The use of assessment methods is largely based on the clinicians' own clinical experience. A clinical interview is an important assessment method. An interpreter also plays a vital role in the assessment, but the use of an interpreter involves challenges of its own.