Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "blogi"

Sort by: Order: Results:

  • Kangas, Essi (2016)
    Ruokablogien lukemisen yleistymisen myötä blogeista on tullut tärkeä tuotetiedon lähde. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten ruokablogien lukeminen vaikuttaa ruokaan liitettävään ostokäyttäytymiseen. Tarkoituksena on selvittää erityisesti, miten ruokablogien sisältämä sähköinen kuulopuhe (eWOM) vaikuttaa ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen yhdistämällä aikaisemmista eWOM-tutkimuksista saatua tietoa. Ruokablogien lukemisen vaikutuksen tutkimisessa käytettiin hyväksi aikaisempia eWOMia koskevia tutkimuksia sekä Kotlerin ja Armstrongin (2006) kuluttajan ostopäätösprosessia. Tutkimuksen empiirisessä osassa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta E-lomakkeella toteutetulla survey-kyselyllä. Kvantitatiivinen tutkimusote mahdollisti tutkimuskysymysten tarkastelun suuremmalla otoksella. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Helsingin yliopiston läsnä olevat opiskelijat, joilla oli tiedot opiskelijarekisterin tietokannassa. Ruokablogien sisältämän eWOMin vaikutusta ostokäyttäytymiseen arvioitiin tutkimusta varten kehitetyllä eWOM-mittaristolla, joka luotiin faktorianalyysien perusteella. Faktorianalyysin pohjalta muodostettujen summamuuttujien vaikutusta ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen analysoitiin varianssianalyysillä. Taustatekijöiden analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia jakauma- ja frekvenssitarkastelujen lisäksi. Ruokablogien lukemisen yleisimpiä tarkoituksia olivat ruokablogit reseptien, inspiraation ja tiedonlähteenä. Yleisimmin ruokablogista saatavaa tietoa olivat tieto resepteistä, tuotteista ja niiden käyttötavoista sekä tieto muiden kokemuksista. Ostouseusryhmien ääripäiden välillä todettiin olevat tilastollisesti merkitsevää eroa ruokablogin lukemisen useuden suhteen. Ruokablogien lukemisen sekä tuotearvosteluiden ja -suositusten vaikutus ostoaikomukseen erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikkien ostouseusryhmien välillä ja vaikutukset ostouseuteen olivat suuret. Lukijakommenttien vaikutus ostoaikomukseen erosi tilastollisesti merkitsevästi ei kertaakaan ruokablogista tuttua tuotetta ostaneiden sekä ei kertaakaan ostaneiden ja vähintään kolme kertaa ostaneiden välillä ja vaikutus ostouseuteen oli keskisuuri. Tutkimuksessa havaittiin, että lukijat kokevat tuotearvostelut ja -suositukset eri tavalla kuin lukijakommentit, mutta molemmilla tekijöillä on vaikutusta ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen.
  • Kangas, Essi (2016)
    Ruokablogien lukemisen yleistymisen myötä blogeista on tullut tärkeä tuotetiedon lähde. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten ruokablogien lukeminen vaikuttaa ruokaan liitettävään ostokäyttäytymiseen. Tarkoituksena on selvittää erityisesti, miten ruokablogien sisältämä sähköinen kuulopuhe (eWOM) vaikuttaa ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen yhdistämällä aikaisemmista eWOM-tutkimuksista saatua tietoa. Ruokablogien lukemisen vaikutuksen tutkimisessa käytettiin hyväksi aikaisempia eWOMia koskevia tutkimuksia sekä Kotlerin ja Armstrongin (2006) kuluttajan ostopäätösprosessia. Tutkimuksen empiirisessä osassa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusotetta E-lomakkeella toteutetulla survey-kyselyllä. Kvantitatiivinen tutkimusote mahdollisti tutkimuskysymysten tarkastelun suuremmalla otoksella. Tutkimuksen perusjoukkona olivat Helsingin yliopiston läsnä olevat opiskelijat, joilla oli tiedot opiskelijarekisterin tietokannassa. Ruokablogien sisältämän eWOMin vaikutusta ostokäyttäytymiseen arvioitiin tutkimusta varten kehitetyllä eWOM-mittaristolla, joka luotiin faktorianalyysien perusteella. Faktorianalyysin pohjalta muodostettujen summamuuttujien vaikutusta ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen analysoitiin varianssianalyysillä. Taustatekijöiden analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia jakauma- ja frekvenssitarkastelujen lisäksi. Ruokablogien lukemisen yleisimpiä tarkoituksia olivat ruokablogit reseptien, inspiraation ja tiedonlähteenä. Yleisimmin ruokablogista saatavaa tietoa olivat tieto resepteistä, tuotteista ja niiden käyttötavoista sekä tieto muiden kokemuksista. Ostouseusryhmien ääripäiden välillä todettiin olevat tilastollisesti merkitsevää eroa ruokablogin lukemisen useuden suhteen. Ruokablogien lukemisen sekä tuotearvosteluiden ja -suositusten vaikutus ostoaikomukseen erosivat tilastollisesti merkitsevästi kaikkien ostouseusryhmien välillä ja vaikutukset ostouseuteen olivat suuret. Lukijakommenttien vaikutus ostoaikomukseen erosi tilastollisesti merkitsevästi ei kertaakaan ruokablogista tuttua tuotetta ostaneiden sekä ei kertaakaan ostaneiden ja vähintään kolme kertaa ostaneiden välillä ja vaikutus ostouseuteen oli keskisuuri. Tutkimuksessa havaittiin, että lukijat kokevat tuotearvostelut ja -suositukset eri tavalla kuin lukijakommentit, mutta molemmilla tekijöillä on vaikutusta ruokablogissa mainittujen tuotteiden ostouseuteen.
  • Vornanen, Vilma (2014)
    Asennoituminen ruokaan on jo pitkään ollut muutoksen alla ja ajatus ruoasta polttoaineena on antanut tilaa uudelle käsitykselle, jossa nautinto on sallittua. Suomalainen ruokakulttuuri on modernisoitunut ja se on muuttumassa kohti yhdentyvää eurooppalaista ruokapöytää. Suomalainen ruokakulttuuri on kuitenkin kehittynyt myöhemmin ja hitaammin verrattuna muihin Euroopan ruokakulttuureihin. Tämän tutkimuksen perusteella tietyt ruokakulttuuriin liittyvät käyttäytymis- ja ajatusmallit elävät edelleen tiukassa, vaikka kehitys onkin ollut voimakasta. Tämän Pro gradu-tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa millaisia ajatuksia suomalaisilla on ruokakulttuuristamme ja minkälaisia asenteita siihen liittyy. Tutkimus toteutetaan käyttäen aineistona yhtä merkittävää sosiaalisen median ilmentymää, blogeja ja niiden kommentteja. Blogien lukumäärä kasvaa jatkuvasti niiden ollessa yhteiskunnallisestikin merkittävä median muoto. Blogit ovat avoimia kommentoinnille, mikä tekee niistä hyvin vuorovaikutteisia ja näin ollen ne ovat myös hyvä kanava hahmottaa ihmisten ajatuksia ja asenteita tutkittavasta ilmiöstä. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2013 viiden suomalaisen ruokablogin merkinnöistä viimeisen vuoden ajalta lukijoiden kommentit huomioiden. Kommenttien mukaan ottaminen teki aineistosta kattavamman ja edustavamman. Tutkimuksen teoriataustana on käsitteitä ruokakulttuurista, ruoan sosiologiasta, ruoan valintaan liittyvistä teorioista ja ruokakulttuurin muokkautumisesta. Teoriassa huomioidaan myös suomalaisen ruoka- ja ravintolakulttuurin historia ja kehittyminen, suomalaisen ruokakulttuurin ulottuvuudet sekä pohdintaa kansallisesta identiteetistä ja -omakuvasta sekä suomalaisuudesta. Ruokablogeista koostetun tekstiaineiston analysointi toteutettiin kvalitatiivisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysiprosessissa aineistosta muodostui neljä kategoriaa, joihin aineiston analyysiyksiköt pääosin liittyivät: ravintolakulttuuri Suomessa, elintarvikkeiden valikoima, sesonkituotteet ja einesten käyttö. Koska kategoriat jakautuivat selvästi kahteen eri osa-alueeseen, kategoriat jaoteltiin kahden otsikon alle: suomalainen ruokakulttuuri ravintolassa ja suomalainen ruokakulttuuri kotona. Analyysin avulla oli mahdollista hahmottaa mm. suomalaisten ravintolakäyttäytymiseen, –kulttuuriin ja –tarjontaan liittyviä asenteita, sekä elintarvikkeiden valikoimaan, kotimaisuuteen ja sesonkeihin liittyviä ajatuksia.
  • Laitinen, Juuli (2016)
    Tutkielmassa perehdytään kaupallisen viestin sisältävään sisältöyhteistyötekstilajiin tekstilajitutkimuksen näkökulmasta. Sisältöyhteistyötekstiä analysoidaan sekä tyypillisen rakenteen että viestinnällisen tavoitteen kannalta. Aineisto koostuu 64 suomalaisista ruoka- ja lifestyle-blogeista kerätyistä elintarvikkeisiin keskittyvistä sisältöyhteistyöartikkeleista. Analyysiä ohjaa hypoteesi tekstilajin hybridisestä luonteesta. Teoreettisena viitekehyksenä on John Swalesin (1990) ja Vijay K. Bhatian (1993) tekstilajiteoria sekä Norman Fairclough’n (1992, 2003) ja Bhatian (2004) ajatukset tekstilajien intertekstuaalisuudesta ja sekoittumisesta. Analyysin aluksi määritellään sisältöyhteistyötekstin prototyyppinen kokonaisrakenne. Rakenteen analyysistä selviää, että sisältöyhteistyötekstit koostuvat yhdeksästä funktionaalisesta jaksosta, jotka ovat otsikko, kaupallinen tunniste, orientaatio, eksplisiittinen markkinointijakso, ankkurointijakso, resepti, kehotusjakso ja kooda. Tekstianalyysin perusteella funktionaaliset jaksot voidaan määritellä sijainnin, tekstityypin ja tyypillisten kielenpiirteiden perusteella. Tekstilajin promotionaalisuus näkyy selkeimmin direktiivisessä kehotusjaksossa, ja mainostettava tuote sidotaan kirjoittajan omaan elämään ankkurointijaksossa narratiivisten elementtien avulla. Tekstilajia yhdistävän viestinnällisen tavoitteen toteutumista pohditaan kolmelta kannalta. Ensinnäkin analysoidaan, millä tavalla kirjoittajan subjektiivinen näkökulma konstruoidaan tekstiin, millainen rooli tuotteella ja sen myyntiin tähtäävällä promootiolla on, ja millä tavalla lukijaa puhutellaan. Sisältöyhteistyötekstien viestinnällisessä tavoitteessa dialogisuus ja promotionaalisuus yhdistyy kirjoittajan identiteettiä rakentavan diskurssin kanssa. Kirjoittaja on tyypillisesti konstruoitu kokemusasiantuntijaksi, joka jakaa ohjeita ja informaatiota tuotteesta subjektiivisesta näkökulmasta. Puhuttelulla ja lukijaan viittaamalla lukijaa aktivoidaan ottamaan osaa keskusteluun.
  • Raitakari, Jasmin (2016)
    Goals. The goal of this thesis is to find out the motives for following three different food blogs. The research focuses on readers of the blogs 52 weeks of deliciousness, Lunni leipoo and Perinneruokaa prkl, all of which are located at the website maku.fi. The selection of the research subject was influenced partly by the fact that blog readers and their following motives have yet been researched only little. Blogs are associated with communality and therefore it's interesting to know whether readers participate in commenting the blog posts and how do they do it. Methods. The data was acquired with an online questionnaire that contained open and multiple-choice questions. The online questionnaire was an appropriate method for reaching the target group. The theoretic focus was on qualitative methods, but quantitative methods were utilized as well. The results of the questionnaire were processed using both qualitative and quantitative methods. Multiple-choice questions were presented graphically, open questions in turn were analysed by defining types and themes. At first every blog was examined individually, after which the whole material was subjected to analysis in order to define different reader types. Results and conclusions. The questionnaire gathered answers from 132 readers. Blog 52 weeks of deliciousness was interesting due to recipes, food ideas and the atmosphere created by the blogger. The blog was also a source for daily inspiration and restaurant tips. Blog Lunni leipoo was followed particularly for its visuality, but the entirety, recipes and stories were also felt important. The readers of blog Perinneruokaa prkl were interested in the blog's theme of traditional food. Although the blog was mainly a source for recipes, the funny and narrative writing style was part of the blog's charm. The reader types defined from the material were information seekers, inspiration hunters and self-entertainers. These types were divided into two types by purposes of use: blogs are either idea banks or entertainment platforms. As an idea bank the blog functions as a source for ideas and information. The information seeker values accessibility and searches the blog for recipes or cooking-related information. The inspiration hunter seeks inspiration, which is basically related to all aspects of the blog, such as the recipes, pictures and the blogger's persona. Both inspiration hunter and self-entertainer use the food blog as an entertainment platform. The self-entertainer is after the blog's atmosphere, looking for fun or just passing time. The blog's visuality, stories and attitude gratify the reader. Commenting in the blogs was scarce. The readers didn't comment, because they didn't find their own thoughts important enough, they didn't feel commenting was appropriate for their behaviour, they felt comments had to have value to other readers and the blogger or they wanted to preserve their anonymity. The readers felt that reasons good enough for commenting were asking a question, sharing an own experience, praising, a particularly interesting or emotive post, testing the recipe at hand and asking for advice.
  • Raitakari, Jasmin (2016)
    Goals. The goal of this thesis is to find out the motives for following three different food blogs. The research focuses on readers of the blogs 52 weeks of deliciousness, Lunni leipoo and Perinneruokaa prkl, all of which are located at the website maku.fi. The selection of the research subject was influenced partly by the fact that blog readers and their following motives have yet been researched only little. Blogs are associated with communality and therefore it’s interesting to know whether readers participate in commenting the blog posts and how do they do it. Methods. The data was acquired with an online questionnaire that contained open and multiple-choice questions. The online questionnaire was an appropriate method for reaching the target group. The theoretic focus was on qualitative methods, but quantitative methods were utilized as well. The results of the questionnaire were processed using both qualitative and quantitative methods. Multiple-choice questions were presented graphically, open questions in turn were analysed by defining types and themes. At first every blog was examined individually, after which the whole material was subjected to analysis in order to define different reader types. Results and conclusions. The questionnaire gathered answers from 132 readers. Blog 52 weeks of deliciousness was interesting due to recipes, food ideas and the atmosphere created by the blogger. The blog was also a source for daily inspiration and restaurant tips. Blog Lunni leipoo was followed particularly for its visuality, but the entirety, recipes and stories were also felt important. The readers of blog Perinneruokaa prkl were interested in the blog’s theme of traditional food. Although the blog was mainly a source for recipes, the funny and narrative writing style was part of the blog’s charm. The reader types defined from the material were information seekers, inspiration hunters and self-entertainers. These types were divided into two types by purposes of use: blogs are either idea banks or entertainment platforms. As an idea bank the blog functions as a source for ideas and information. The information seeker values accessibility and searches the blog for recipes or cooking-related information. The inspiration hunter seeks inspiration, which is basically related to all aspects of the blog, such as the recipes, pictures and the blogger’s persona. Both inspiration hunter and self-entertainer use the food blog as an entertainment platform. The self-entertainer is after the blog’s atmosphere, looking for fun or just passing time. The blog’s visuality, stories and attitude gratify the reader. Commenting in the blogs was scarce. The readers didn’t comment, because they didn’t find their own thoughts important enough, they didn’t feel commenting was appropriate for their behaviour, they felt comments had to have value to other readers and the blogger or they wanted to preserve their anonymity. The readers felt that reasons good enough for commenting were asking a question, sharing an own experience, praising, a particularly interesting or emotive post, testing the recipe at hand and asking for advice.