Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "elämänkatsomustieto"

Sort by: Order: Results:

  • Mustaparta, Jaana Susanna (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukion elämänkatsomustiedon, evankelisluterilaisen uskonnon ja filosofian oppikirjojen diskursseja. Mitkä diskurssit ovat oppikirjoissa esillä ja mitkä jääneet huomiotta? Tutkimus vastaa erityisesti kysymykseen: millaisia eutanasiaan liittyviä diskursseja oppikirjojen sisällöissä ja teksteissä on? Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Norman Faircloughin teoreettisiin lähtöoletuksiin ja diskurssikäytänteiden malliin sekä diskurssianalyysiin. Valitut menetelmät ovat kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä. Tutkimusaineistonani ovat yhdeksän elämänkatsomustiedon, kolmekymmentäyksi evankelisluterilaisen uskonnon ja neljätoista filosofian oppikirjaa. Elämänkatsomustiedon oppikirjoissa aineistoa on yhteensä seitsemän sivua ja yksi e-kirjan sähköinen luku, evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 25 sivua ja filosofian oppikirjoissa 52 sivua, kahden e-kirjan kaksi lukua sekä kaksi videota. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että oppikirjoista löytyy diskursseja itsemääräämisoikeudesta, itsemurhaturismista sekä utilitarismista eli hyötyajattelusta ja eutanasian merkityksellistämisestä tiettyyn ikäryhmään. Lisäksi huomiotta jääneinä diskursseina ovat lapset, pitkäaikaissairaat ja vammaiset, saattohoito ja eutanasia terveydenhoidollisena toimenpiteenä. Tekstigenret ovat argumentoivia, narratiivisia, deskriptiivisiä ja ohjailevia tekstityyppejä. Aktiivisen eutanasian esittäminen oppikirjoissa myönteisenä on ristiriitaista, koska aktiivinen eutanasia on Suomessa rikos. Sanaan eutanasia on liitetty useita eri käsitteitä. Opetushallituksen vuonna 2015 voimaan saattama päätös poistaa etiikan aihealueen käsittely pois katsomusaineista ja siirtää se pakolliseksi filosofian oppiaineeseen näkyy erityisen selvästi evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa. Oppikirjat ovat oman aikansa tuotteita, joissa näkyy yhteiskunnassa kulloinkin vaikuttavat ilmiöt. Oppikirjat tuottavat diskursseja näistä ilmiöistä.
  • Zakik, Aida (2023)
    The aim of this study was to examine the experiences and perceptions of teachers who teach secular ethics of secular ethics as a subject at school and of teaching it in primary school. In this study I’m interested in the history of secular ethics as a school subject and the status and nature of it as part of Finnish worldview education. Also, I’m interested in the national core curriculum regarding secular ethics and the skills required in teaching secular ethics in primary school. Secular ethics is an alternative to religious education. Primarily it was directed at students who are non-affiliated. Nowadays secular ethics teaching groups consist of not only non-affiliated pupils but also of pupils of minority religions. Secular ethics has been around for almost four decades, but study shows that it is still widely perceived as a vague or scattered school subject. Unlike religious education secular ethics has scarcely been researched. In this study the research questions are: What experiences do the teachers have of teaching secular ethics in primary school and of the teaching groups? What experiences do the teachers have of their own teacherhood as a secular ethics teacher and of the national core curriculum regarding secular ethics? What experiences and perceptions do the teachers have of secular ethics as a school subject in primary school? The study is qualitative, and the data was gathered by theme interviews with seven teachers. The interviews were conducted as remote interviews in the autumn of 2021. The study does not aim to achieve generalizability. The aim is to deeply understand the experiences depicted by the interviewed teachers. The data was analyzed using content analysis. The results show that the teachers have witnessed the growth of the number of pupils in secular ethics education and that the teaching groups are in many respects heterogeneous. The teachers experience challenges with respect to, among other things, educational material, and their own insecurity regarding subject matter knowledge. The teachers have somewhat conflicting views of the national core curriculum regarding secular ethics. They find secular ethics to be an important but undervalued school subject. They enjoy teaching it and hope that all pupils would have access to secular ethics education. A possible common subject for all students in worldview education is something the teachers are curious about, but it also raises concerns about a possible over-representation of religious content.
  • Zakik, Aida (2023)
    The aim of this study was to examine the experiences and perceptions of teachers who teach secular ethics of secular ethics as a subject at school and of teaching it in primary school. In this study I’m interested in the history of secular ethics as a school subject and the status and nature of it as part of Finnish worldview education. Also, I’m interested in the national core curriculum regarding secular ethics and the skills required in teaching secular ethics in primary school. Secular ethics is an alternative to religious education. Primarily it was directed at students who are non-affiliated. Nowadays secular ethics teaching groups consist of not only non-affiliated pupils but also of pupils of minority religions. Secular ethics has been around for almost four decades, but study shows that it is still widely perceived as a vague or scattered school subject. Unlike religious education secular ethics has scarcely been researched. In this study the research questions are: What experiences do the teachers have of teaching secular ethics in primary school and of the teaching groups? What experiences do the teachers have of their own teacherhood as a secular ethics teacher and of the national core curriculum regarding secular ethics? What experiences and perceptions do the teachers have of secular ethics as a school subject in primary school? The study is qualitative, and the data was gathered by theme interviews with seven teachers. The interviews were conducted as remote interviews in the autumn of 2021. The study does not aim to achieve generalizability. The aim is to deeply understand the experiences depicted by the interviewed teachers. The data was analyzed using content analysis. The results show that the teachers have witnessed the growth of the number of pupils in secular ethics education and that the teaching groups are in many respects heterogeneous. The teachers experience challenges with respect to, among other things, educational material, and their own insecurity regarding subject matter knowledge. The teachers have somewhat conflicting views of the national core curriculum regarding secular ethics. They find secular ethics to be an important but undervalued school subject. They enjoy teaching it and hope that all pupils would have access to secular ethics education. A possible common subject for all students in worldview education is something the teachers are curious about, but it also raises concerns about a possible over-representation of religious content.
  • Kulomäki, Johanna (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan elämänkatsomustiedon opetuksen ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia. Ilmastokasvatuksen määrittelen ilmastonmuutoksen myötä syntyneeksi tarpeeksi käsitellä ympäristöaiheita kouluissa. Tutkimuskysymyksenä on, miten yläkouluissa työskentelevät elämänkatsomustiedon opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteutumista työssään. Tutkimuskysymystä lähestyttiin laadullisen tutkimusotteen keinoin, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vuosiluokilla 7–9 työskentelevää elämänkatsomustiedon opettajaa. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen viitekehys muodostuu käsitteiden määrittelystä ja aiemmasta tutkimuksesta. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on tuotu esille katsomusaineiden ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia, joissa oppilaiden katsomuksellinen kehitys nähdään merkittävänä osana kokonaisvaltaista ympäristöajattelun kehittymistä. Tässä tutkimuksessa huomio rajautui elämänkatsomustiedon erityispiirteiden esittelyyn, ilmastotunteita käsittelevään tutkimukseen ja opettajan rooliin arvokasvattajana. Tutkimustuloksissa elämänkatsomustiedon erityispiirteet – ajattelun taidot ja oppija itse opetuksen keskiössä – näyttäytyvät ilmastokasvatuksen mahdollistajina. Opettajat kokevat ilmastokasvatuksen osana elämänkatsomustiedon arvokasvatusta, mikä vaatii opettajalta tasapainoilua ja itsereflektointia neutraaliuden ja arvolatautuneisuuden välimaastossa. Opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteuttamista usein myös vaikeana, koska oppilaat eivät ole aiheesta kiinnostuneita ja ilmastoteemat koetaan arkipäiväistyneinä. Näistä vaikeuksista huolimatta opettajat olivat onnistuneet käsittelemään ilmastoaiheita muita lähestymistapoja etsimällä ja elämänkatsomustiedon sisällöllistä laaja-alaisuutta hyödyntämällä. Oppilaiden vähäinen kiinnostus ilmastokasvatusta kohtaan on uusi havainto, joka tarjoaa useita ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
  • Kulomäki, Johanna (2024)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan elämänkatsomustiedon opetuksen ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia. Ilmastokasvatuksen määrittelen ilmastonmuutoksen myötä syntyneeksi tarpeeksi käsitellä ympäristöaiheita kouluissa. Tutkimuskysymyksenä on, miten yläkouluissa työskentelevät elämänkatsomustiedon opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteutumista työssään. Tutkimuskysymystä lähestyttiin laadullisen tutkimusotteen keinoin, ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla seitsemää vuosiluokilla 7–9 työskentelevää elämänkatsomustiedon opettajaa. Kerätty haastatteluaineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen viitekehys muodostuu käsitteiden määrittelystä ja aiemmasta tutkimuksesta. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on tuotu esille katsomusaineiden ja ilmastokasvatuksen yhtymäkohtia, joissa oppilaiden katsomuksellinen kehitys nähdään merkittävänä osana kokonaisvaltaista ympäristöajattelun kehittymistä. Tässä tutkimuksessa huomio rajautui elämänkatsomustiedon erityispiirteiden esittelyyn, ilmastotunteita käsittelevään tutkimukseen ja opettajan rooliin arvokasvattajana. Tutkimustuloksissa elämänkatsomustiedon erityispiirteet – ajattelun taidot ja oppija itse opetuksen keskiössä – näyttäytyvät ilmastokasvatuksen mahdollistajina. Opettajat kokevat ilmastokasvatuksen osana elämänkatsomustiedon arvokasvatusta, mikä vaatii opettajalta tasapainoilua ja itsereflektointia neutraaliuden ja arvolatautuneisuuden välimaastossa. Opettajat kuvaavat ilmastokasvatuksen toteuttamista usein myös vaikeana, koska oppilaat eivät ole aiheesta kiinnostuneita ja ilmastoteemat koetaan arkipäiväistyneinä. Näistä vaikeuksista huolimatta opettajat olivat onnistuneet käsittelemään ilmastoaiheita muita lähestymistapoja etsimällä ja elämänkatsomustiedon sisällöllistä laaja-alaisuutta hyödyntämällä. Oppilaiden vähäinen kiinnostus ilmastokasvatusta kohtaan on uusi havainto, joka tarjoaa useita ajankohtaisia jatkotutkimusaiheita.
  • Korhonen, Tetta (2011)
    Tutkimuksen kohteena ovat 2000-luvun alun ala-asteen uskonnon ja elämänkatsomustiedon oppikirjat. Tutkimuksessa kysytään yhtäältä, miten sukupuolia esitetään oppikirjoissa. Toisaalta tarkastellaan oppikirjojen tarjoamia kuvia uskonno(i)sta sukupuolinäkökulmasta katsottuna. Tutkimus sijoittuu uskontososiologian kenttään, koska siinä tarkastellaan, miten uskonnon ja elämänkatsomustiedon opetusmateriaalit suhteutuvat yhteiskunnassamme eläviin sukupuolistereotypioihin. Oppikirjat heijastavat osaltaan yhteiskunnassamme vallitsevia arvoja ja käytäntöjä. Tutkimuksen lähtökohdat ovat kriittisessä feministisessä tutkimuksessa. Tarkoituksena on paljastaa, miten sukupuolia tehdään tutkituissa oppikirjoissa; taustalla on ajatus, että sukupuolet ovat poliittisesti, historiallisesti ja diskursiivisesti tuotettuja kategorioita. Sukupuolijärjestelmään sisältyy sukupuolten erilläänpito, hierarkia ja heteronormatiivisuus. Siihen liittyy myös aina vallankäyttöä: kun jotain määritellään normaaliksi ja ensisijaiseksi, jää sen ulkopuolelle joukko epänormaaliuksia ja toissijaisuuksia. Tutkimus kytkeytyy siis myös teorioihin diskurssien kautta operoivasta, kaikkialla läsnäolevasta ja verkostoituneesta vallasta. Tutkimusaineistona on WSOY:n kustantama uskonnon oppikirjasarja, Suuri kertomus (neljä kirjaa), Otavan kustantama uskonnon oppikirjasarja Tähti (viisi kirjaa), sekä Opetushallituksen kustantamat elämänkatsomustiedon Miina ja Ville kirjat (kaksi kirjaa). Tutkimuksessa tarkastellaan sisällönanalyyttisin keinoin ensisijaisesti kirjojen sisältämiä kuvia, mutta myös tekstejä siltä osin, kuin ne olennaisesti liittyvät analysoituihin kuviin. Koska kyseessä ovat oppikirjat, sivutaan myös niiden suhdetta perusopetuksen opetussuunnitelmien näille oppiaineille määrittelemiin tavoitteisiin. Kuvat on analyysissa jaettu kahteen luokkaan, uskontoon liittyviin ja arkisiin kuviin. Aineisto on käyty läpi etsien vastauksia seuraaviin kysymyksiin: kuinka monessa kuvassa esiintyy tyttö/nainen, poika/mies tai molempia sukupuolia? Miten usein tyttö/nainen, poika/mies tai molemmat sukupuolet ovat kuvassa pääasiallisena toimijana tai kuvan etualalla? Millaisia toimijuuksia eri sukupuolille on annettu, ovatko ne stereotyyppisiä? Löytyykö aineistosta heteronormista poikkeavia esityksiä? Kuvia, joissa stereotyyppisiä sukupuolirooleja erityisesti vahvistetaan tai murretaan, on otettu analyysissa tarkempaan tarkasteluun. Lähempää luettujen kuvien kautta analyysissa käsitellään kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme vallitsevia sukupuolittavia käytäntöjä sekä niiden taustalla olevia arvoja ja rakenteita. Uskontoon liittyvien kuvien kohdalla analyysiin kietoutuvat erityisesti uskonno(i)ssa elävät käsitykset sukupuolten järjestyksistä ja paikoista. Keskiöön nousee myös evankelis-luterilaisen kristillisyyden tarjoamat käsitykset sukupuolista ja niiden asemista uskonnonharjoituksessa. Lisäksi tutkimuksessa vertaillaan uskonnon ja elämänkatsomustiedon kirjasarjoista tehtyjä analyyseja keskenään: näkyykö näiden oppiaineiden välillä eroja sukupuolten esittämisessä? Tutkimuksen tulokset ovat suurelta osin samankaltaiset aiemman sukupuolinäkökulmasta tehdyn oppikirjatutkimuksen tulosten kanssa. Poikia ja miehiä esiintyy kuvissa huomattavasti enemmän kuin tyttöjä ja naisia, ja miessukupuolelle on annettu enemmän ja monipuolisempia toimijuuksia kuin naissukupuolelle. Maskuliinisia samastumiskohteita tarjotaan enemmän kuin feminiinisiä. Sukupuolten esitykset ovat enimmäkseen stereotyyppisiä, vaikka joitakin poikkeuksia aineistossa onkin. Vaihtoehtoja heteroseksuaalisuudelle ei aineistossa tuoda esiin. Elämänkatsomustiedon kirjoissa poiketaan stereotyyppisistä esityksistä useammin kuin uskonnon kirjoissa, mutta niidenkin kuvasto on miesvaltainen ja pääosin heteronormatiivinen. Uskontoja esitellään niiden virallisen ja julkisen harjoittamisen kautta, mikä antaa uskonnoista huomattavan mieslähtöisen ja -valtaisen kuvan. Ei esimerkiksi tuoda juurikaan esiin sitä, että monissa uskonnoissa miehet ovat oikeutettuja erilaisiin rooleihin kuin naiset. Naisten uskonnollisuus ohitetaan aineistossa lähes täysin. Taustalla on nähtävissä käsitys miesten ja miehisten elämänpiirien ensisijaisuudesta, kun taas naiset ja naisten elämänpiirit nähdään toiseuden kautta. Tämä ajatusrakennelma on koko kulttuurissamme ja sen perusteissa niin läpikäyvänä, että siihen ei usein kiinnitetä lainkaan huomiota: se näyttäytyy itsestäänselvänä ja ikään kuin luonnollisena asiaintilana. Sukupuolten välinen eriarvoisuus kytkeytyy kuitenkin ihmisten jokapäiväiseen elämään kuten työhön, palkkaan, perhe-elämään ja mahdollisuuksiin toteuttaa itseään ja kehittää taipumuksiaan. Tutkimuksen tulokset tukevat näkemyksiä, joiden mukaan sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole yhteiskunnassamme vielä toteutunut.
  • Heikkilä, Kimmo (2020)
    Tämä on tutkielma sukupuolten ilmenemisestä yläasteen elämänkatsomustiedon oppikirjoissa. Työn lähtökohtana on eri tutkimuksissa havaittu ongelma sukupuolten eriarvoisuudesta oppikirjojen kuvissa. Tavoite on osoittaa mahdollinen määrällinen vinoutuma ja laadullisessa analyysissä tuoda esiin mahdollisuuksia tulkita kuvia, jotta oppikirjan käyttäjä, oppilas, voi ymmärtää kuvan sisällön eri ilmenemiä. Työssä pyritään tavoittamaan määrälliset tosiasiat ja erilaisia konkreettisia analysoinnin tapoja ja tulkintoja sukupuolen laadullisessa tutkimuksessa. Tarkoitus on ilmentää sitä, miten sukupuolet ilmenevät sukupuolirooleissa -ja stereotypioissa, toimijuuksissa ja tasa-arvossa. Kasvatuksessa arvot ja toimintatavat vaikuttavat identiteettiin ja pyrkivät integroimaan oppilaan yhteiskuntaan. Tässä kehityksessä oppikirjan kuvissa ilmenevät merkitykset ja niiden tulkinta luovat tien ymmärtää yhteiskuntaa. Aineistona on kolme yläasteen oppikirjaa: Etiikkaa elämänkatsomustietoon, Katse ja Hyvä ajatus. Elämänkatsomustieto oppiaineena pohtii sitä mitä on hyvä elämä. Tämä lähtökohta ja asennoituminen antaa oppilaalle perustan pohtia oppikirjan kuvien ilmenemiä sellaisinaan. Oppikirjan avulla tuetaan opettajaa ja oppilasta oppimisprosessissa ja näin sen pitää vastata oppilaan ja opettajan tarpeisiin ja olla opetussuunnitelman mukainen. Sukupuolen toiminta on suhteessa menneen ajan järjestyksiin, jotka ovat sosiaalisesti ja kulttuurisesti muotoutuneita. Sukupuoliroolit ja identiteetit muokkaantuvat jatkuvasti kulttuurin sidoksessa. Tämä ilmenee oppikirjojen kuvissa. Kuvien tulkinta on tässä merkittävää pedagogisessa oppimisprosessissa ja yhteiskunnallisesti tasa-arvon näkökulmasta. Menetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä kvantitatiivisesti ja Barthesiin perustuvan tulkinnan pohjalta kvalitatiivisesti. Sisällönanalyysissä kirjojen valokuvat on laskettu ja asetettu kaavioon uskonnon, hoivan, ammatin, harrastusten ja vapaa-ajan sekä urheilun, sovittelun/riitelyn ja toimijuuden mukaan. Näitä on tarkasteltu suhteessa sukupuolirooleihin ja -stereotypioihin ja tasa-arvoon. Barthesin avulla on tulkittu yhteiskunnan myyttejä ja haluttu paljastaa ikuisilta näyttävien ajatustapojen historiallisuus. Tässä semioottisessa tulkinnassa on tutkittu miten myyttiset merkitykset toimivat ja mistä ne historiallisesti tulevat. Tutkielmassa havaittiin uskonnon, hoivan, ammatin, harrastusten ja vapaa-ajan sekä urheilun, sovittelun/riitelyn ja toimijuuksien kohdalla sukupuolten eriarvoisuus määrällisesti ja laadullisesti. Sukupuolet ilmenevät yläasteen elämänkatsomustiedon oppikirjojen valokuvissa epätasa-arvoisessa asemassa. Maskuliineja on enemmän kuin feminiinejä. Tutkielmassa havaittiin niin kvantitatiivisten kuin kvalitatiivisten tulosten perusteella maskuliinisen toimijuuden esiintyvän pääsääntöisesti kuvissa sankarina, virantoimituksissa ja ammatin yhteydessä yhteisöllisenä subjektina. Feminiininen toimijuus esiintyy pääsääntöisesti yksityisalueella yhteisöllisenä toimintana vapaa-ajan ja harrastusten sekä hoivan yhteydessä perhekeskeisen toiminnan puitteissa. Tutkielman perusteella voimme todeta, ettei tasa-arvo ole toteutunut kirjojen kuvissa opetussuunnitelman ja lain mukaan. Kirjojen kuviin tulee kiinnittää tarkemmin huomiota. Oppilaan näkökulmasta opetuksen pedagoginen asennoitumisen tulee olla kriittistä oppimateriaalien suhteen. Kuvanlukutaidon merkitys on suuri, sillä kuvat ovat merkittävässä asemassa yhteiskunnassa.
  • Leppänen, Taneli (2018)
    The purpose of this thesis was to find out how philosophy and the Philosophy for Children-program are related to philosophy of life (school subject) and to see to what extent children’s philosophy can be used to achieve the goals of philosophy of life at grades 1-2. I was interested in the subject because I wanted to find practical tools for teaching philosophy of life classes. The aim of this thesis was to show the link between philosophy of life, philosophy and the Philosophy for Children-program by examining the practical connections and features between them, and also to examine the eligibility of Philosophy for Children as a teaching method in philosophy of life. The research questions in this study were different in nature, so I used different tools to answer them. I investigated the links between philosophy of life, philosophy and the Philosophy for Children by examining the national core curriculum and various articles related to them. I investigated the eligibility of Philosophy for Children as a teaching method in philosophy of life by means of an integrated literature review. My review consisted of five recent researches on the effects of Philosophy for Children, which I chose on the basis of the variables under examination. Philosophy of life turned out to be linked to philosophy and the Philosophy for Children-program by a variety of practical implications behind the subjects. An integrated literature review showed that the Philosophy for Children practise can be used as a teaching method to achieve the goals of the curriculum of philosophy of life at grades 1-2.
  • Kyllästinen, Samuli (2019)
    Tutkielmassa käsitellään pääkaupunkiseudun lukiolaisten ajatuksia uskonnonopetuksesta ja oppiaineen tulevaisuudesta. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten pääkaupunkiseudun lukiolaiset suhtautuvat uskonnon ja katsomusaineiden opetukseen. Tutkielma sijoittuu uskonnondidaktiikan ja uskontososiologian kentille. Uskonnon ja katsomusaineiden opetuksen laaja-alaiseksi hahmottamiseksi luodaan tutkielmassa katsaus myös uskonnonopetuksen historiaan, tilanteeseen muulla Euroopassa sekä nykytilaan ja tulevaisuuden näkyviin Suomessa. Ensisijaisena aineistona toimii seitsemän teemahaastattelua sekä kolmekymmentä Helsingin normaalikoulun lukion opiskelijan täyttämää kyselylomaketta. Haastattelu- ja lomaketutkimuksessa on käytetty niin avoimia kysymyksiä kuin monivalintaväittämiä. Tutkimuksessa on kartoitettu uskonnon asemaa ja roolia lukiolaisten elämässä, heidän uskonnollista kasvuympäristöään ja kodin arvomaailmaa. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu lukiolaisten käsityksiä ja asenteita uskontoa kohtaan ja uskonnon asemasta koulussa. Tutkimuksessa on myös selvitetty, mitä lukiolaiset ajattelevat nykyisestä uskonnon ja katsomusaineiden opetuksesta ja miten he haluaisivat kehittää oppiainetta. Aineiston analyysimenetelmänä toimii sisällönanalyysi. Analyysin ensimmäisessä osiossa käsitellään uskonnon asemaa lukiolaisten elämässä ja arjessa, toisessa osiossa väittämiä ja kolmannessa osiossa uskonnonopetusta, opetuksen hyviä ja huonoja puolia sekä opetuksen kehittämistä. Väittämien analysoimiseksi on yhdistetty niin laadullisia kuin määrällisiä näkökulmia. Analyysin pohjalta on mahdollista sanoa, että suurimmalla osalla lukiolaisista uskonnolla ei ole jokapäiväisessä elämässä merkittävää roolia. Uskonnon ja katsomusaineiden opetukselta lukiolaiset edellyttävät objektiivista ja monipuolista opetusta. Kristinuskopainotteiseen opetukseen lukiolaiset suhtautuvat kriittisesti. Opetuksen osalta lukiolaiset toivovat kaikkien uskontojen tasapuolista käsittelyä ja maailman uskontojen opetuksen lisäämistä. Uskonnonopetus koetaan myös tarpeelliseksi, sillä lukiolaiset eivät koe oppivansa uskonnoista tarpeeksi muiden oppiaineiden kautta. Lukiolaiset eivät myöskään pidä tarpeellisena erottelua eri opetusryhmiin uskonnon ja katsomuksen perusteella, vaan heidän mielestään opetusta tulisi tarjota yhteisesti.
  • Kyllästinen, Samuli (2019)
    Tutkielmassa käsitellään pääkaupunkiseudun lukiolaisten ajatuksia uskonnonopetuksesta ja oppiaineen tulevaisuudesta. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten pääkaupunkiseudun lukiolaiset suhtautuvat uskonnon ja katsomusaineiden opetukseen. Tutkielma sijoittuu uskonnondidaktiikan ja uskontososiologian kentille. Uskonnon ja katsomusaineiden opetuksen laaja-alaiseksi hahmottamiseksi luodaan tutkielmassa katsaus myös uskonnonopetuksen historiaan, tilanteeseen muulla Euroopassa sekä nykytilaan ja tulevaisuuden näkyviin Suomessa. Ensisijaisena aineistona toimii seitsemän teemahaastattelua sekä kolmekymmentä Helsingin normaalikoulun lukion opiskelijan täyttämää kyselylomaketta. Haastattelu- ja lomaketutkimuksessa on käytetty niin avoimia kysymyksiä kuin monivalintaväittämiä. Tutkimuksessa on kartoitettu uskonnon asemaa ja roolia lukiolaisten elämässä, heidän uskonnollista kasvuympäristöään ja kodin arvomaailmaa. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu lukiolaisten käsityksiä ja asenteita uskontoa kohtaan ja uskonnon asemasta koulussa. Tutkimuksessa on myös selvitetty, mitä lukiolaiset ajattelevat nykyisestä uskonnon ja katsomusaineiden opetuksesta ja miten he haluaisivat kehittää oppiainetta. Aineiston analyysimenetelmänä toimii sisällönanalyysi. Analyysin ensimmäisessä osiossa käsitellään uskonnon asemaa lukiolaisten elämässä ja arjessa, toisessa osiossa väittämiä ja kolmannessa osiossa uskonnonopetusta, opetuksen hyviä ja huonoja puolia sekä opetuksen kehittämistä. Väittämien analysoimiseksi on yhdistetty niin laadullisia kuin määrällisiä näkökulmia. Analyysin pohjalta on mahdollista sanoa, että suurimmalla osalla lukiolaisista uskonnolla ei ole jokapäiväisessä elämässä merkittävää roolia. Uskonnon ja katsomusaineiden opetukselta lukiolaiset edellyttävät objektiivista ja monipuolista opetusta. Kristinuskopainotteiseen opetukseen lukiolaiset suhtautuvat kriittisesti. Opetuksen osalta lukiolaiset toivovat kaikkien uskontojen tasapuolista käsittelyä ja maailman uskontojen opetuksen lisäämistä. Uskonnonopetus koetaan myös tarpeelliseksi, sillä lukiolaiset eivät koe oppivansa uskonnoista tarpeeksi muiden oppiaineiden kautta. Lukiolaiset eivät myöskään pidä tarpeellisena erottelua eri opetusryhmiin uskonnon ja katsomuksen perusteella, vaan heidän mielestään opetusta tulisi tarjota yhteisesti.
  • Koivunen, Suvi (2019)
    See Finnish abstract.