Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "johtajuus"

Sort by: Order: Results:

  • Alanen, Antti (2021)
    Tutkielma käsittelee kodin ja perheen tematiikkaa seurakunnallisessa kontekstissa. Tutkimuskohteena on Seinäjoella toimiva Houm Church -seurakunta ja tutkimuskysymys on: miten kodinomaisuus ja perheen tuntu ilmenevät Houm Churchin toiminnassa. Tutkimus liittyy osaksi myöhäismodernien uuskarismaattisten seurakuntien tutkimusta ja pyrkii kodin ja perheen tematiikan kautta kuvaamaan nuoria aikuisia tavoittavan seurakunnan toimintaa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin keinoin ja aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavasti. Analyysiä ohjaavana teoriana toimi Karl Inge Tangenin temaattinen jaottelu tavoista, joilla ihmiset identifioituvat myöhäismoderneihin seurakuntiin. Analyysin myötä aineistosta nousi neljä keskeistä temaattista kokonaisuutta, jotka kuvaavat miten kodinomaisuus ja perheen tuntu ilmenevät Houm Churchissa. Nämä neljä kokonaisuutta ovat (1) Roolimallit ja esikuvalliset äiti- ja isähahmot seurakunnassa, (2) Sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyyden korostaminen, (3) Rakkaudellinen ilmapiiri sekä (4) Samastuttavuus. Kunkin teeman alle muodostui omiksi kategorioikseen aineistosta nousseita keskeisiä ja toistuvia havaintoja, kuten (1) johtajat ystävinä tai helposti lähestyttävinä persoonina, (2) puhe rakkaudesta, (3) modernius ja nuorekkuus sekä (4) tutustumiseen ja sosialisoitumiseen kannustaminen. Tutkimuksessa tulee esille, että kodinomaisuus ja perheen tuntu ilmenevät Houm Churchissa erityisesti ihmissuhteiden, yhteisöllisyyden ja ajan henkeä mukailevien käytäntöjen kautta.
  • Tuominen, Pinja (2021)
    The aim of this study was to examine how the Early Childhood Education and Care (ECEC) directors describe the pedagogy of children under the age of three and what significances the ECEC directors can give to the pedagogy of said children. The study focuses on analyzing how the pedagogy of under the age of three is discursively constructed by the ECEC direc-tors. Previous studies have shown that the shortcomings in the pedagogy are emphasized especially on the children under the age of three, although it is known that the early childhood phase is very intensive in the development of children. Thus, the pedagogy and discourse of the ECEC directors is very important, as it guides the whole pedagogic work culture. The methodology of this research was based on social constructionism and discourse analy-sis. The data for this master’s thesis was gathered by interviewing five municipal ECEC di-rectors from two municipalities of the southern Finland area. The interviews were conducted in 2020. A qualitative research method which utilized half-structured thematic interviews was used. The interviews were recorded and transcribed and the data was analyzed by discourse analysis. Four different discourses were formulated from the data of the first research problem, how ECEC directors describe the pedagogy of children under the age of three. The following dis-courses occurred in the research material: the whole day pedagogy, research-based, profes-sionalism and pedagogical leadership. Four different discourses were formulated from the da-ta of the second research problem occurred following four discourses: the basis of life, rights of children, sensitive interaction in the middle of the pedagogy and participation of the child. The ECEC directors described pedagogy of the children under the age of three as a unity of education and care. Furthermore, the importance of pedagogy, research basis, professional skills and pedagogic leadership was emphasized in the discussion. The sensitive interaction and participation of the children was the baseline of a good quality pedagogics. The pedagog-ics of the early childhood education was described as an important foundation of life and a privilege of the child.
  • Parkkinen, Ella Pauliina (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli nostaa esiin henkilöstön motivaatiokeinojen tärkeys suhteessa itseohjautuvien teknologiapalveluorganisaatioiden onnistuneeseen organisaatiokulttuuriin. Tutkimuksen taustalla oli oletus siitä, ettei motivaatiotekijöiden vaikutusta työntekijöiden ja itseohjautuvien organisaatioiden oppimiseen, työnlaatuun, työn mielekkyyteen, sekä henkilöstön sitoutumiseen ja hyvinvointiin välttämättä vielä tarpeeksi tiedosteta. Motivaatiotekijöiden tunnistaminen voi antaa organisaatiolle pääomaa organisaatiokulttuurin onnistuneeseen kehittämiseen. Tutkimuskysymykseni on, mikä itseohjautuvissa tiimeissä työskenteleviä teknologiapalvelualan asiantuntijoita motivoi työssään. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2016 puolistrukturoiduin teemahaastatteluin informanttien (I=4) työpaikoilla ja kahviloissa Helsingin keskustassa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu itseohjautuvien tiimien käsitteen määrittelylle sekä Decin ja Ryanin itseohjautuvuusteoriaan. Tutkimusmetodina on käytetty teoriaohjautuvaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että itseohjautuvan teknologiapalveluyrityksen ulkoisen motivaation sisäistämiseen tai sisäisen motivaation syntymiseen voidaan parhaiten vaikuttaa autonomian antamisen, organisaatiokulttuurin ja -rakenteiden kautta.
  • Sultsi, Miia (2022)
    The purpose of this research was to study early childhood education meetings from the perspective of leadership and group processes. The research also clarified what factors leaders combined together with good meeting. The subject of this research is valid and current because there is no previous research from this specific area. Groupwork forms an essential part of working in early childhood education. It is important to see how leaders can make use of the information about group processes. Organizational research have shown that for example using facilitation can accomplish good outcomes. The aim of this research is to give an information to early childhood leaders on how they can plan even better meetings and use the time best way possible. The research was carried out as a case study. The research sample was six early childhood education leaders from the same city in the Helsinki metropolitan area. They were chosen in random. The leaders were interviewed by using a half structured interview. Interviews took place in the summer 2021. The interview material was then transcripted. The research methodology used was theory-driven content analysis. According to this research the most important meaning of the meetings is pedagogical development. Meetings offer employees a chance to impact their work and share professional knowledge. Good meeting is a combination of inner and outer factors. Inner factors were communication, participation and autonomy. Atmosphere and structure were the outer factors which made communication and participation possible. Leaders planned topics of the meetings but not how those contents should be processed. Group work was guided by using some methods like small group discussions or by leading the conversation into specific direction. Leaders also utilized different roles and leading styles. Some of the results can be identified as facilitation. For example giving responsibility to the employees and encouraging them to come up with the answers by themselves. By utilizing group processes and ways to lead the group, leaders can make a solid ground for learning and self-oriented community in early childhood education. This could partially be the answer to the challenge that most of the leaders in this research mentioned; there is not enough time for the meetings and professional dialog in early childhood education.
  • Sultsi, Miia (2022)
    The purpose of this research was to study early childhood education meetings from the perspective of leadership and group processes. The research also clarified what factors leaders combined together with good meeting. The subject of this research is valid and current because there is no previous research from this specific area. Groupwork forms an essential part of working in early childhood education. It is important to see how leaders can make use of the information about group processes. Organizational research have shown that for example using facilitation can accomplish good outcomes. The aim of this research is to give an information to early childhood leaders on how they can plan even better meetings and use the time best way possible. The research was carried out as a case study. The research sample was six early childhood education leaders from the same city in the Helsinki metropolitan area. They were chosen in random. The leaders were interviewed by using a half structured interview. Interviews took place in the summer 2021. The interview material was then transcripted. The research methodology used was theory-driven content analysis. According to this research the most important meaning of the meetings is pedagogical development. Meetings offer employees a chance to impact their work and share professional knowledge. Good meeting is a combination of inner and outer factors. Inner factors were communication, participation and autonomy. Atmosphere and structure were the outer factors which made communication and participation possible. Leaders planned topics of the meetings but not how those contents should be processed. Group work was guided by using some methods like small group discussions or by leading the conversation into specific direction. Leaders also utilized different roles and leading styles. Some of the results can be identified as facilitation. For example giving responsibility to the employees and encouraging them to come up with the answers by themselves. By utilizing group processes and ways to lead the group, leaders can make a solid ground for learning and self-oriented community in early childhood education. This could partially be the answer to the challenge that most of the leaders in this research mentioned; there is not enough time for the meetings and professional dialog in early childhood education.
  • Järvinen, Kati (2015)
    The purpose of this study was to explore the importance of director´s pedagogical leadership in everyday early childhood education. Through the research problems I wanted to find out how pedagogical leadership affects in the quality of interaction, learning environments and pedagogical atmosphere in early childhood unit. The theoretical background of this study is based on Finnish and international research of early childhood education and leadership. According to the earlier research pedagogical leadership plays an essential role in high-quality early childhood education. I believe that this study supports earlier research and by this research I want to highlight the relevance of the pedagogical leadership in children´s everyday life in early childhood education. This was a quantitative research. The data used in this study was part of research and development project called Orientaation lähteillä which wants to find out what really happens in early childhood education. Project is implemented in co-operation between Teacher Educa-tion in Helsinki University and day cares in Uusimaa and Hämeenlinna. The data used in this study was collected using the questionnaires about learning environments answered by 766 units from 10 municipalities. The data included also responses of 143 child minders but in this research the data is limited to responses of the day care center workers. This study is based on the claim the pedagogical leadership and the educational culture should be strengthened in our unit. The SPSS-software was used for the analysis of the results. In the context of interaction, the lack of pedagogical leadership was reflected strongest in the emotional climate and atmosphere of the unit. When pedagogical leadership was strong, interaction between the unit seemed to be more positive and pleasure and well-being were more often present in everyday life. Pedagogical leadership seemed to play an important role in diversity of the learning environment and in the quality of physical learning environment and playing environment. What came to unit´s pedagogical atmosphere, the lack of time and resources was the most significant variable that correlated with the pedagogical leadership. According to the results, director´s pedagogical leadership affects many different ways in everyday early childhood education and that´s why it should be acknowledged.
  • Järvinen, Kati (2015)
    The purpose of this study was to explore the importance of director's pedagogical leadership in everyday early childhood education. Through the research problems I wanted to find out how pedagogical leadership affects in the quality of interaction, learning environments and pedagogical atmosphere in early childhood unit. The theoretical background of this study is based on Finnish and international research of early childhood education and leadership. According to the earlier research pedagogical leadership plays an essential role in high-quality early childhood education. I believe that this study supports earlier research and by this research I want to highlight the relevance of the pedagogical leadership in children's everyday life in early childhood education. This was a quantitative research. The data used in this study was part of research and development project called Orientaation lähteillä which wants to find out what really happens in early childhood education. Project is implemented in co-operation between Teacher Education in Helsinki University and day cares in Uusimaa and Hämeenlinna. The data used in this study was collected using the questionnaires about learning environments answered by 766 units from 10 municipalities. The data included also responses of 143 child minders but in this research the data is limited to responses of the day care center workers. This study is based on the claim the pedagogical leadership and the educational culture should be strengthened in our unit. The SPSS-software was used for the analysis of the results. In the context of interaction, the lack of pedagogical leadership was reflected strongest in the emotional climate and atmosphere of the unit. When pedagogical leadership was strong, interaction between the unit seemed to be more positive and pleasure and well-being were more often present in everyday life. Pedagogical leadership seemed to play an important role in diversity of the learning environment and in the quality of physical learning environment and playing environment. What came to unit's pedagogical atmosphere, the lack of time and resources was the most significant variable that correlated with the pedagogical leadership. According to the results, director's pedagogical leadership affects many different ways in everyday early childhood education and that's why it should be acknowledged.
  • Kantola, Markus (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkastelin yhdysvaltalaisen professorin Elton Truebloodin (1900-1994) ekklesiologisia näkemyksiä. Kiinnostus ekklesiologisiin kysymyksiin on systemaattisen teologian piirissä kasvanut viime vuosikymmenten aikana. Miten kirkko tulisi määritellä ja onko kirkon ulkopuolella pelastusta? Mikä on sakramenttien luonne ja merkitys kristillisessä uskossa? Miten pappeus tulisi kristillisessä kontekstissa määritellä? Muun muassa nämä kysymykset ovat olleet ekklesiologisissa keskusteluissa pinnalla. Käsillä olevassa tutkielmassa tarkastelin ennen kaikkea kysymystä: Mitä Trueblood näistä ekklesiologisista kysymyksistä ajatteli? Trueblood oli uskonnoltaan kveekari ja kveekariteologia vaikutti suuresti siihen, mitä hän ekklesiologisista kysymyksistä ajatteli. Tässä tutkielmassa peilasin Truebloodin ekklesiologisia näkemyksiä erityisesti toisten kveekarien ekklesiologisiin näkemyksiin. Miten kveekarien traditionaaliset ekklesiologiset painotukset näkyivät Truebloodin näkemyksissä? Miten hänen ekklesiologiset näkemyksensä erosivat toisten kveekarien näkemyksistä? Universaaliin kirkkoon kuuluivat Truebloodin mukaan kaikki, jotka seurasivat ”Kristuksen Valoa” (riippumatta siitä olivatko he kuulleet historiallisesta henkilöstä nimeltä Jeesus Nasaretilainen). Kristuksen Valon johdatuksen pystyi päättelemään henkilön käytöksen (elikö hän pyhitettyä elämää vai ei) pohjalta. Suurin osa ennen toista maailmansotaa eläneistä kveekareista allekirjoitti tällaisen näkemyksen. Truebloodin suhtautuminen sakramentteihin oli myönteisempi kuin 1600- ja 1700-luvulla eläneiden kveekarien. Näiden kveekarien tavoin Trueblood kuitenkin katsoi, että osallistuminen ”fyysisten” sakramenttien viettoon ei ollut ”keskeinen” osa kristillistä uskoa. Liberaaleista ja konservatiivisista kveekareista poiketen Trueblood hyväksyi sen, että kveekariseurakunnat palkkasivat pappeja, mutta kveekarien suuren enemmistön tavoin hän painotti, että papeilla ei ollut valtuuksia, jotka olisivat erottaneet heidät muista seurakuntalaisista. Johtopäätökseni oli se, että ekklesiologisilta näkemyksiltään Trueblood oli (kveekari kontekstissa) liberaali ortodoksi.
  • Nenonen, Katja (2023)
    The increase in changes and demands related to the management of the education sector during the last decades has clearly correlated with an increased workload for the principal's profession. The work is diversified and fragmented into a wide range of areas. With this, it has become clear that the principal is not able to lead an educational institution alone and management practices have had to be developed in such a way that they better serve the needs of educational institutions and communities. The aim of this study has been to find out how the principals experience and understand the concept of shared leadership in practice and what kind of shared leadership models they have in use in educational institutions, as well as what possible obstacles they see to the implementation of shared leadership in the school. There are some similar studies on principals' views on shared leadership. In general, principals' perceptions of shared leadership are mainly related to the division and delegation of work tasks. However, according to the theoretical background, the deeper idea of shared leadership is related to interactive leadership. Previous studies have found that principals' views on shared leadership as delegation become stronger when interaction decreases in leadership situations. Correspondingly, when the view of shared leadership as delegation decreases, the view of shared leadership as interaction in situations becomes stronger. In a broader sense, management is an interpersonal activity that arises in interaction between individuals. This is how management develops and takes shape during the interaction, and the parties can influence its development. In this study, the research method was qualitative, and the material of the thesis consisted of interviews with seven principals. The data was collected with a semi-structured thematic interview and analyzed with a theory-driven content analysis. The results section of the thesis is based on the theme classifications created in the analysis. As a conclusion of the results of the study, it could be stated that the principals felt that shared leadership was mainly about dividing and delegating tasks, although shared leadership structures aimed at both formal and informal interaction were in use in all schools. All principals considered interactive management to be important and desirable. The principals also strongly connected trust and sharing of expertise and know-how to shared management. Team organization models were used the most as models of shared leadership, of which management teams were used in all schools, in some schools various development teams and grade level groups were used. Six of the organizations that participated in the study used an assistant principal or a vice principal system. The principals saw factors related to the working culture as obstacles to the implementation of shared management, such as not getting used to the operating model of shared management, resource, and human factors, as well as the increase in the workload of the employees and thus the deterioration of work well-being.
  • Broms, Mandi (2019)
    Leadership and management has been an interest of research for a long time, school princi-pals being no exception. However, there is a substantial need for research about manage-ment of human resources for principals. As previous research shows, this type of research is important as leadership affects work motivation, which in its turn affects work performance. To be able to develop the management of human resources of principals, it is important to understand how principals think around it. The aim of this study is to provide an insight of what the principals of this study thinks about leadership and what they value concerning ma-nagement of human resources. This study is a qualitative study, the methods are a mix of case study and qualitative content analysis. The data consists of six (n=6) interviews with Finnish principals, who work in comprehensive schools and/or upper secondary schools. The data was collected through semi-structured interviews consisting of basic questions regarding their work as principals and five fictional cases. The principals were asked to explain how they would act if the situ-ation would appear in their school. The data was analysed according to the principles of con-tent analysis. The conclusion of this study is that the principals interviewed describe their leadership of human resources as matters and values that can be divided into four themes: 1. Humane centered leadership, 2. Strong leadership, 3. Active leadership and 4. Restricted leadership. All six principals agreed on themes 1-3, but one of the principals did not speak of theme number 4. As a conclusion the principals of this study consider themselves as leaders that solve problems with discussions and empathy, but they use stronger leadership if the situat-ion requires. The principals actively try to create structures and prevent problems, but do not consider their leadership as perfect that can not be developed.
  • Broms, Mandi (2019)
    Leadership and management has been an interest of research for a long time, school princi-pals being no exception. However, there is a substantial need for research about manage-ment of human resources for principals. As previous research shows, this type of research is important as leadership affects work motivation, which in its turn affects work performance. To be able to develop the management of human resources of principals, it is important to understand how principals think around it. The aim of this study is to provide an insight of what the principals of this study thinks about leadership and what they value concerning ma-nagement of human resources. This study is a qualitative study, the methods are a mix of case study and qualitative content analysis. The data consists of six (n=6) interviews with Finnish principals, who work in comprehensive schools and/or upper secondary schools. The data was collected through semi-structured interviews consisting of basic questions regarding their work as principals and five fictional cases. The principals were asked to explain how they would act if the situ-ation would appear in their school. The data was analysed according to the principles of con-tent analysis. The conclusion of this study is that the principals interviewed describe their leadership of human resources as matters and values that can be divided into four themes: 1. Humane centered leadership, 2. Strong leadership, 3. Active leadership and 4. Restricted leadership. All six principals agreed on themes 1-3, but one of the principals did not speak of theme number 4. As a conclusion the principals of this study consider themselves as leaders that solve problems with discussions and empathy, but they use stronger leadership if the situat-ion requires. The principals actively try to create structures and prevent problems, but do not consider their leadership as perfect that can not be developed.
  • Kääriä, Samuli (2022)
    Potilastietoa on tallennettu vuosisatojen ajan potilaiden hoidon parantamiseksi. Pitkään tätä potilastietoa tallennettiin vain paperisessa muodossa, mutta maailmanlaajuisen tietoteknologisen kehityksen myötä potilastietoa on pystytty tallentamaan myös sähköisesti. Potilastyön tueksi onkin nykyään kehitetty lukuisia sähköisiä potilastietojärjestelmiä, joiden tietoa on pyritty hyödyntämään niin potilaiden hoidossa kuin terveydenhuoltojärjestelmien kehittämisessä. Suomessa terveydenhuoltojärjestelmä on vuosikymmenten saatossa muotoutunut moniulotteiseksi järjestelmäksi, jonka perimmäisenä tarkoituksena on taata terveydenhuollon palvelut kaikille kansalaisille. Järjestelmää ohjaavatkin valtion tasolta lukuisat lait ja säädökset. Lisäksi terveydenhuollon toimijoita, kuten lääkäreitä, ohjaavat omat eettiset periaatteet. Suomessa terveyspalveluiden järjestämisvastuu on toistaiseksi ollut kunnilla, mutta uuden sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen myötä vuodesta 2023 eteenpäin järjestämisvastuu on hyvinvointialueilla. Terveyspalveluiden tuottajina voivat sen sijaan toimia niin julkiset tuottajat kuin yksityiset ja kolmannen sektorin tuottajat. Suomen järjestelmän erityispiirteenä on lisäksi työterveyshuolto, jota ohjaa omat lait ja jonka tuottajina on poikkeuksellisen paljon yksityisiä tuottajia. Moniulotteisen terveydenhuoltojärjestelmän toimivuutta ja laatua on ollut kuitenkin haastava mitata. Mittaamisessa on pyritty hyödyntämään sähköisten potilastietojärjestelmien tietoa, mutta mittaamisessa on keskitytty itse järjestelmän rakenteiden ja toiminnan mittaamiseen. Terveydenhuollon tuottama tulos on sen sijaan jäänyt vähemmälle huomiolle. Tuloksellisuuttakin on lähinnä mitattu järjestelmän tasolla, esimerkiksi mittaamalla hoidon tuottamien elinvuosien lisääntymistä. Viimeaikaisessa terveydenhuollon kehityksessä on noussut esille arvoperusteinen terveydenhuollon johtaminen. Tässä mallissa terveydenhuollon vaikuttavuus ajatellaan yksilöiden kokonaisvaltaisen terveydentilan paranemisena, ja vaikuttavuuden mittaamisessa otetaan huomioon potilaan sairauksien kliininen paraneminen, hoidon potilaalle aiheuttama rasitus sekä potilaan kokema terveyden ja toimintakyvyn lisääntyminen. Tässä tutkielmassa on tarkoituksena tarkastella terveydenhuollon toiminnan mittaamisen haasteita sekä sähköisten potilastietojärjestelmien roolia nykyaikaisessa arvoperusteisen terveydenhuollon johtamisessa.
  • Kaukinen, Ida (2017)
    Purpose. The aim of this systematic literature review was to gather current information about the relationship between burnout and leadership from Burnout Research journal. Furthermore, the goal was to examine and summarize a review of the best practices of burnout prevention presented in the articles. The main concepts were burnout and leadership. Burnout was defined according to Maslach, Schaufeli and Leiter`s (2001) definition and leadership based on Yukl`s (2010) definition. Previous studies on leadership and burnout have shown that authentic and servant leadership play a significant role in the development and prevention of burnout. Approach. The study was carried out by using systematic literature review. The collected data was analyzed by applying theory based content analysis and data-oriented content analysis. The study concentrated only on Burnout Research journal, where the articles were selected based on the keyword leadership. The first search gave 18 articles, which were eliminated by predetermined selection criteria. Thus, the final data was limited to six articles. Results and conclusions. Three main categories were recognised by content analysis. They were: 1) Self-awareness of one`s role as a leader, 2) Training programs and assessment methods and 3) Self-management of employee. The first main category was divided into two subcategories consisting of two leadership styles: 1a) Authentic leadership and 1b) Servant leadership. Using the results of these categories the two research questions were answered. The results showed that authentic and servant leadership were highlighted in the prevention of burnout enhancing wellbeing at work. Both of these leadership styles shared the same element, self-awareness, of one`s own behaviour. Prevented measures in job burnout were: 1) Leadership styles and leader´s self management, 2) Training programs and assessment methods and 3) Employees` self management. The results from the study are in agreement with previous studies. Based on the results special attention should be paid to self-awareness in developing intervention and in the everyday work of organizations. Highlighting and developing authentic and servant leadership should be taken into consideration in more detail and clearly in future research.
  • Sarvanne, Sini (2013)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia vaatimuksia luovan projektityön johtaminen asettaa projektijohtajien viestinnälle ja miten tunneälytaidot tähän liittyvät. Tavoitteena oli case-tutkimuksen avulla selvittää, mitä luovan projektiryhmän johtajat ja toisaalta työntekijät ajattelevat tunneälystä, kuka työyhteisössä tarvitsee tunneälyä ja millaisissa tilanteissa? Tutkimusaihe valikoitui sen perusteella, että tunneälyä on tutkittu johtamisen yhteydessä mutta ei niinkään viestinnän näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana oli ensinnäkin selvittää, miten tunneälykästä johtamista määritellään johtamiskirjallisuudessa. Tämän jälkeen tutkittiin, miten tunneäly ja sen merkitys koetaan tutkimuksen case-organisaatiossa ja millainen on projektijohtajan tunneälytaitojen rooli luovan projektiryhmän toiminnassa. Viimeiseksi kysyttiin, millaisin viestinnällisin keinoin projektijohtaja voi tunneälykkäästi tukea ryhmänsä luovan työn tekemistä. Työn teoreettinen viitekehys on monitieteinen ja hyödyntää psykologian, johtamisen, viestinnän sekä luovuuden tutkimusta. Keskeisimpiä teorialähteitä olivat mm. Daniel Golemanin tunneälykirjallisuus sekä Pekka Aulan dissipatiivisen ja integroivan viestinnän teoria. Tutkimuksen aineisto koostuu case-yrityksenä toimineessa viestintätoimistossa tehdyistä puolistrukturoiduista ryhmähaastatteluista ja haastatteluiden yhteydessä teetetyistä avoimista kyselyvastauksista. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelevaa tekstianalyysiä. Keskeisinä analyysin tuloksina todetaan, että tunneälykästä johtamista määritellään muun muassa tunneälytaitojen kautta, jotka jaetaan itseymmärryksen ja –hallinnan sekä sosiaalisen ymmärryksen ja suhteiden hallinnan luokkiin. Lisäksi tunneälykäs johtaminen voidaan rinnastaa palvelevan, transformatiivisen ja adaptiivisen johtajuuden toimintatapoihin. Tunneäly koetaan case-yrityksessä tärkeänä etenkin johtajien toiminnassa. Sen koetaan lisäävän luottamusta projektiryhmän sisällä sekä parantavan konfliktitilanteista selviämistä. Tunneäly ymmärretään case-yrityksessä empatiana, tilannetajuna ja -herkkyytenä sekä hyvänä ihmistuntemuksena. Tunneäly ymmärretään vahvasti sosiaalisena taitona, ei niinkään itsetuntemuksen tai –hallinnan näkökulmasta. Tunneäly koetaan liittyvän vahvasti luovan projektityön tukemiseen ja johtamisviestintään. Projektijohtajien viestinnälle kohdistuu paljon odotuksia niin asiakkaan kuin projektiryhmän suunnalta. Projektijohtaja voi tunneälykkäästi tukea projektiryhmäänsä olemalla empaattinen, kuuntelemalla ja vastaamalla heidän tarpeisiinsa, viestien avoimesti, tasapuolisesti ja selkeästi, ollen sopeutuvainen ja joustava muuttuvissa tilanteissa. Tutkimuksen johtopäätöksissä todetaan tunneälyn ja johtamisviestinnän kietoutuvan vahvasti toisiinsa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tunneälykkäällä johtamisella voidaan vaikuttaa siihen viestinnälliseen prosessiin, joka luovan projektiryhmän toiminnassa on keskeistä. Tutkimuksen myötä todetaan myös, että tunneälytaitoja on mahdollista ja tarpeen kehittää organisaatioissa.
  • Kajanne, Milla (2021)
    Tiivistelmä Tiedolla johtaminen on avain parempiin suorituksiin. Myös terveydenhuollossa sen hyödyt tunnistetaan. Tiedolla johtamisen avulla pyritään kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa. Vaikuttavuuden ja potilas-/asiakaskeskeisyyden parantamisen kannalta on olennaista hyödyntää tosielämän tietoa: potilaiden arviota hoidon tuloksista ja hoitokokemuksista eli PROM- ja PREM-tietoja kliinisten tietojen ja ammattilaisarvion sekä resurssitehokkuus- ja kustannustiedon ohessa. Tutkimuksessa kartoitetaan johtajien käsityksiä tiedon käyttöön sairaalan johtamisessa vaikuttavista tekijöistä. Aineisto kerättiin kahdesta sairaalasta kymmenen lääkärijohtajan ja tietoammattilaisen teemahaastatteluin. Niissä käsiteltiin informanttien kokemuksia ja näkemyksiä tiedolla johtamisen ja tosielämän tiedon käytön edistämisestä heidän organisaatioissaan potilaiden hoidon suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa, johtamisessa ja kehittämisessä. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset muodostavat digitaalis-inhimillisen systeemin, joka rakentuu tiedosta, teknologiasta, johtamisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä ja kehittämisestä. Analyysin perusteella tiedolla johtamiseen ja tosielämän tiedon käyttöön sairaalassa vaikuttaa 24 tekijää, jotka eritellään ja kuvataan. Keskeisimpiä tekijöitä ovat strateginen ja tavoitteellinen johtajuus, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö sekä käytettävän tiedon ominaisuudet: laadukkuus, luotettavuus, reaaliaikaisuus, saatavuus ja kattavuus sekä rakenteisuus. Tiedon tulkinnassa on olennaista substanssi-, data- ja kontekstiymmärrys. Tärkeitä ovat myös monipuoliset tietovarannot, modulaariset tietojärjestelmät ja selkeiden raporttinäkymien monikäyttöisyys. Toimivassa yhteistyössä ylin johto linjaa, resursoi ja tukee; muutosagentit suunnittelevat ja toimeenpanevat; moniosaavat linkkihenkilöt auttavat kehityksen ja implementoinnin arjessa sekä antavat lähitukea. Tiedolla johtamisen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jossa olisi hyvä benchmarkata muiden organisaatioiden ja alueiden parhaita käytäntöjä. Pitkäjänteisyyden rinnalla tarvitaan ketteriä kokeiluja, nopeita onnistumisia ja tiedolla johtamisen konkreettisten hyötyjen osoittamista eri ammattilaisille, mukaan lukien poliittiset päätöksentekijät. Kohdennetun, monikanavaisen ja jatkuvan viestinnän merkitys painottuu uusien asioiden lanseerauksessa ja implementoinnissa. Jatkuva oppiminen, yliopistoyhteistyö ja tutkimus on tärkeää. Vakiintuneita insentiivikäytänteitä ei kohdesairaaloissa juuri ole. Aineistossa korostuu holistinen näkökulma potilaan/asiakkaan hoitoketjuihin ja eri sidosryhmien tarpeisiin. Toiveena olisi saada relevantteja tietoja potilaiden hoito- ja palveluprosesseista sekä kustannuksista koko ketjulle erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Tutkimuksessa nousee esiin myös arvot, asenteet sekä yhteisöllinen ja kehitysmyönteinen organisaatiokulttuuri tiedolla johtamisen kehittämiseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksen yhteiskunnallisessa viitekehyksessä korostuu tarve terveydenhuollon vaikuttavuuden parantamiseen tiedolla johtamisen keinoin. Tätä varten tarvitaan selkeitä kansallisia linjauksia, vaikuttavuusarvioinnin kehittämistä ja dataekosysteemien hyödyntämistä. Myös alueelliset vastuukysymykset ovat ajankohtaisia: kuka kehittää, mitä, miten, milloin ja miksi? Tutkimukseni ei tarjoa vastauksia näihin kysymyksiin. Sen sijaan se pyrkii kuvaamaan sitä käytännöllistä kokonaisuutta, josta rakentuu tiedolla johtamisen arki sairaalassa. Johtajien käsityksistä muodostuu tiedolla johtamisen edistämisen tiekartta, josta voi tarkistaa olennaisia maamerkkejä kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa.
  • Kajanne, Milla (2021)
    Tiivistelmä Tiedolla johtaminen on avain parempiin suorituksiin. Myös terveydenhuollossa sen hyödyt tunnistetaan. Tiedolla johtamisen avulla pyritään kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa. Vaikuttavuuden ja potilas-/asiakaskeskeisyyden parantamisen kannalta on olennaista hyödyntää tosielämän tietoa: potilaiden arviota hoidon tuloksista ja hoitokokemuksista eli PROM- ja PREM-tietoja kliinisten tietojen ja ammattilaisarvion sekä resurssitehokkuus- ja kustannustiedon ohessa. Tutkimuksessa kartoitetaan johtajien käsityksiä tiedon käyttöön sairaalan johtamisessa vaikuttavista tekijöistä. Aineisto kerättiin kahdesta sairaalasta kymmenen lääkärijohtajan ja tietoammattilaisen teemahaastatteluin. Niissä käsiteltiin informanttien kokemuksia ja näkemyksiä tiedolla johtamisen ja tosielämän tiedon käytön edistämisestä heidän organisaatioissaan potilaiden hoidon suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa, johtamisessa ja kehittämisessä. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset muodostavat digitaalis-inhimillisen systeemin, joka rakentuu tiedosta, teknologiasta, johtamisesta, moniammatillisesta yhteistyöstä ja kehittämisestä. Analyysin perusteella tiedolla johtamiseen ja tosielämän tiedon käyttöön sairaalassa vaikuttaa 24 tekijää, jotka eritellään ja kuvataan. Keskeisimpiä tekijöitä ovat strateginen ja tavoitteellinen johtajuus, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö sekä käytettävän tiedon ominaisuudet: laadukkuus, luotettavuus, reaaliaikaisuus, saatavuus ja kattavuus sekä rakenteisuus. Tiedon tulkinnassa on olennaista substanssi-, data- ja kontekstiymmärrys. Tärkeitä ovat myös monipuoliset tietovarannot, modulaariset tietojärjestelmät ja selkeiden raporttinäkymien monikäyttöisyys. Toimivassa yhteistyössä ylin johto linjaa, resursoi ja tukee; muutosagentit suunnittelevat ja toimeenpanevat; moniosaavat linkkihenkilöt auttavat kehityksen ja implementoinnin arjessa sekä antavat lähitukea. Tiedolla johtamisen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä, jossa olisi hyvä benchmarkata muiden organisaatioiden ja alueiden parhaita käytäntöjä. Pitkäjänteisyyden rinnalla tarvitaan ketteriä kokeiluja, nopeita onnistumisia ja tiedolla johtamisen konkreettisten hyötyjen osoittamista eri ammattilaisille, mukaan lukien poliittiset päätöksentekijät. Kohdennetun, monikanavaisen ja jatkuvan viestinnän merkitys painottuu uusien asioiden lanseerauksessa ja implementoinnissa. Jatkuva oppiminen, yliopistoyhteistyö ja tutkimus on tärkeää. Vakiintuneita insentiivikäytänteitä ei kohdesairaaloissa juuri ole. Aineistossa korostuu holistinen näkökulma potilaan/asiakkaan hoitoketjuihin ja eri sidosryhmien tarpeisiin. Toiveena olisi saada relevantteja tietoja potilaiden hoito- ja palveluprosesseista sekä kustannuksista koko ketjulle erikoissairaanhoidossa, perusterveydenhuollossa ja sosiaalihuollossa. Tutkimuksessa nousee esiin myös arvot, asenteet sekä yhteisöllinen ja kehitysmyönteinen organisaatiokulttuuri tiedolla johtamisen kehittämiseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksen yhteiskunnallisessa viitekehyksessä korostuu tarve terveydenhuollon vaikuttavuuden parantamiseen tiedolla johtamisen keinoin. Tätä varten tarvitaan selkeitä kansallisia linjauksia, vaikuttavuusarvioinnin kehittämistä ja dataekosysteemien hyödyntämistä. Myös alueelliset vastuukysymykset ovat ajankohtaisia: kuka kehittää, mitä, miten, milloin ja miksi? Tutkimukseni ei tarjoa vastauksia näihin kysymyksiin. Sen sijaan se pyrkii kuvaamaan sitä käytännöllistä kokonaisuutta, josta rakentuu tiedolla johtamisen arki sairaalassa. Johtajien käsityksistä muodostuu tiedolla johtamisen edistämisen tiekartta, josta voi tarkistaa olennaisia maamerkkejä kohti vaikuttavuusperusteista terveydenhuoltoa.
  • Vihantomaa, Krista (2020)
    Objectives. The theoretical framework of this study is based on the Innovative School model, which takes a holistic view of school development factors. The purpose of the study was to find out what kind of experiences the school staff have with working in an innovative school and to what extent the school studied represented the dimensions of the innovative school. The study looked at the school staff's experiences and perceptions of the role of the innovative school, orchestration of school activities and cooperation networks. The aim of the study is to increase understanding of the policies that have been developed in the school to support school development and the learning of 21st century skills, and to form a coherent picture of the school culture. Methods. The study is a qualitative case study, which research material consisted of nine semi-structured thematic interviews. The research context was a school, which has been a learning center and development community for many years. The research participants worked in different positions at the school. The research material was analyzed with theory-guided approach using the ATLAS.ti software as a technical aid. Results and Conclusions. According to the results, the main task of the school was to teach students 21st century skills. Team teaching and different learning environments supported this goal. Another task of the school was to build partnership with the parents. School development was identified as important for the school's operations. A significant part of the development took place in the school’s daily operational processes. The results show that the school's practices were based on a collaborative, team-based, way of working. School leadership was based on distributed leadership and the results highlighted the positive experiences associated with it, such as participation in decision-making. The results show that parents and other stakeholders were key part of the collaborative networks. However, the results indicated that not all opportunities for out-of-school stakeholders had yet been identified. This was a topic that requires development. Relying on community resources advances the development of the school. Individuals have different knowledge, ideas and expertise that can evolve by working together.