Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kiusaaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Repo, Päivi (2023)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet. Kiusaamisen ehkäisy on yksi tärkeimpiä asioita varhaiskasvatustyössä. Kouluikäisten kiusaamiseen liittyvää tutkimusta on jo jonkin verran, ja varhaiskasvatusikäisistäkin koko ajan enemmän. Tarkemmin alle kolmevuotiaisiin kohdistuvaa tutkimusta on vielä vähän. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä alle kolmevuotiaiden kiusaamisesta ja miten se mahdollisesti ilmenee lapsiryhmässä. Tutkimuksen toinen tavoite on selvittää, millaisia menetelmiä henkilöstöllä on ehkäistä kiusaamista alle kolmevuotiaiden kanssa. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Esiintyykö alle kolmevuotiaiden ryhmissä kiusaamista ja jos esiintyy, niin millaista? ja 2. Millä tavoin henkilöstö ehkäisee kiusaamista alle kolmevuotiaiden vertaisryhmässä? Menetelmät. Tutkimus on laadullinen ja seuraa fenomenologis-hermeneuttista tutkimusstrategiaa. Fenomenologis-hermeneuttinen strategia sopi tähän tutkimukseen, koska sen avulla pystyin selvittämään haastateltavien omia näkemyksiä ja kokemuksia ja luoden merkityksiä kiusaamisesta alle kolmevuotiaiden vertaisryhmässä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua, koska se mahdollisti haastattelutilanteen avoimen ja joustavan vuorovaikutuksen. Haastattelin neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka ovat työskennelleet alle kolmevuotiaiden ryhmässä vähintään yhden vuoden. Haastattelut toteutettiin kasvotusten ja etäyhteyksin. Aineiston analysoin tulkitsevan fenomenologisen analyysin mallilla. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulokset osoittavat, että kiusaaminen alle kolmevuotiaiden välillä koetaan ennemmin pienen lapsen sosiaalisten taitojen harjoittelemiseksi kuin suoranaiseksi kiusaamiseksi. Alle kolmevuotiaiden kanssa työskentelevät varhaiskasvatuksen opettajat toivat ilmi, että kiusaamisen tyyppistä käyttäytymistä tapahtuu, mutta tarkoituksenmukaista se ei välttämättä ole. Pidettiin myös tärkeänä, että tilanteisiin on tärkeää puuttua heti ja kiusaamista on ehdottomasti ehkäistävä varhaisesta iästä lähtien. Kiusaamisen ehkäisyn keinoina merkittävimpänä pidettiin toimivaa ja selkeää arjen peruspedagogiikkaa, aikuisen sensitiivisyyttä ja lasten sosiaalisten taitojen tukemista. Kehitettävää kiusaamisen ehkäisyssä on silti paljon, esimerkiksi kiusaamisen teeman käsittelyssä työyhteisöissä ja resurssien lisäämisessä.
  • Ruotsalainen, Vilma (2023)
    Goals. The purpose of this study is to describe and analyze primary school teachers' experiences of bullying and its prevention, as well as to assess the effects of the Mieli ry's "Hyvää mieltä yhdessä" handbook in the school environment. Previous research findings indicate that bullying is a serious phenomenon occurring within groups, which has been observed to evolve and diversify over the years in response to societal changes. Despite anti- bullying efforts, bullying continues to occur in schools, as evidenced by bullying research. The aim of this study is to develop an understanding of the importance of practicing emotional and interpersonal skills in anti-bullying work. Methods. The study is qualitative research conducted through semi-structured theme interviews in a primary school in Helsinki. Five primary school teachers from grades 1 to 3 participated in the study, all of whom have utilized the Mieli ry's "Hyvää mieltä yhdessä" handbook in their own work. The data was analyzed using a theory-guided content analysis method. Results and conclusions. The study revealed that bullying tends to occur particularly in situations where children have more freedom without adult supervision. The most common places in school prone to bullying incidents were transitional periods, lunchtime, and recess. According to the teachers, the internal values and attitudes of the group, as well as thorough group cohesion, influence the manifestation of bullying in the classroom. The teachers observed that regular practice of emotional and interpersonal skills not only promotes those skills but also enhances friendship skills. Developing these skills in primary school reduces and prevents the occurrence of bullying within the school community, lays the foundation for effective interaction, and fosters important relationship skills. According to the teachers, clear rules and shared practices within the school community promote the well-being of students and teachers, and foster students' positive attitude towards schoolwork and cooperative activities with diverse individuals.
  • Meckelburg, Maiju Tuulia
  • Rautiainen-Särkkä, Sanna-Leena; Rautiainen-Särkkä, Sanna-Leena (2019)
    Tässä tutkielmassa selvitin koulukiusaamisen eri muotoja oppilaiden kokemana ja kiusaa-misesta johtuvia seurauksia eri osapuolille. Aihe on tärkeä, koska se koskettaa edelleen niin monia oppilaita suoraan ja kaikkia koulussa opiskelevia ja työskenteleviä ainakin välillisesti. Aiempaa tutkimustietoa on saatavilla, mutta ei vielä riittävästi. Koulukiusaamisen estä-miseksi on tehty paljon, mutta silti sitä ei ole kokonaan onnistuttu kitkemään. Ilmiön syvempi ymmärtäminen on edellytys sille, että jatkossa siihen olisi mahdollista puuttua tehokkaam-min. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Siinä on käytetty kuvailevaa ja narratiivista metodia ja sellaisena se on lähinnä kommentoiva. Aiheesta on etsitty kirjallisuutta, tutki-muksia ja artikkeleita. Tavoite oli keskittyä mahdollisimman tuoreeseen aineistoon. Tutkimuksen tuloksena kävi ilmi, että koulukiusaaminen on monimuotoinen ja kompleksinen ilmiö. Se saattaa olla piiloista toimintaa, joka jää opettajalta huomaamatta. Suurin osa oppilaista ei hyväksy kiusaamista, mutta ovat silti siinä osallisina pelkästään sillä, etteivät syystä tai toisesta puutu kiusaamistilanteeseen. Vahingollinen toiminta voi olla lyhytaikaista mutta intensiivistä, tai se voi jatkua jopa vuosia. Sen vaikutukset saattavat olla dramaattiset ja voivat jatkua pitkälle aikuisuuteen asti. Sen negatiiviset seuraukset koskettavat paitsi kiusattuja myös kiusaajia, luokkayhteisöä ja kiusattujen perheitä. Kaikki kiusaamisen kohteeksi joutuvat eivät traumatisoidu, mutta osalle kiusaaminen aiheuttaa vuosiksi elämää haittaavia ongelmia.
  • Tiinus, Satu (2018)
    We are surrounded by conversations about school bullying and its consequences. School bullying as a never ending problem concerns many pupils, and being victimized affects negatively individual’s holistic well-being. A lot of studies have been carried out about immediate and short-term effects of bullying compared to long-term effects. Hereby, the research question focuses on the association between school bullying and victim’s mental disorders in adulthood. To investigate school bullying and its consequences gives important information to people at school, mental health workers and everyone who has been involved in bullying, in one way or another. Therefore, studying school bullying and its consequences is socially remarkable. It is also significant that bullying is at least indirectly discussed in the United Nations’ Universal Declaration of Human Rights. Furthermore, the Basic Education Act defines a safe learning environment and the National core curriculum of basic education (2014) instructs to plan ahead how to protect children from school bullying. The examination of the phenomenon of bullying and mental health was based on literature. The definition, forms and reasons as well as roles regarding bullying were introduced. As for mental health, its definition, protective and risk factors and a carefully selected group of mental disorders essential to this text were discussed. The association between school bullying and the victim’s mental disorders in adulthood was based on seven researches. The findings of the earlier studies were discussed in the light of theoretical literature. This thesis shows that school bullying and victim’s mental disorders interrelate with each other. The association was found especially between school bullying and anxiety disorders but the association between school bullying and depression was less clear. However, it is obvious that bullying at school impairs victim’s mental health which can be seen as a societal problem. Therefore, it would be very important to study effective ways of preventing school bullying, and thus cut down school bullying significantly and assure every child´s right to a carefree and safe schoolgoing.
  • Nurmi, Riitta (2016)
    This qualitative research considers young people who are at risk of social exclusion.The study considers the stories of two boys who were in school in different eras of the modern Finnish school system, and analyses differences between them, as well as possible reasons for bullying and other events that they experienced while studying in primary school. The purpose of the study is to consider the young people and their individual circumstances, to make sense of the school drop out process, to perceive differences and similarities between each case, and to conclude whether the differences are a result of social and economic trends of the different eras. The research considers political decisions, and what actual or potential impacts they have on a student’s life. This has relevance for how successful an individual is in studying and entering the society. According to previous research, pupils can be more excluded if they are labelled as incapable of participating in classes; another previous result is that dividing courses according to difficulty level may result in underachievement. The research questions are as follows: What is the dynamics of the school drop out process in the life of an individual primary school student? What support is given to such a student? What differences are there between school drop outs in the 1980s and 2000s? The research data includes narrative accounts of two schoolboys, Mika and Toni, both of whom went to school before the previous law on basic education was introduced, and before a model of three stage support was initiated. In both cases, the analysis is based on a qualitative reasoning about the causes of the social exclusion. The analysis is based on narrative accounts, and in the case of Mika it also includes speech transcription. Conclusions are that support should start with listening to the school student and that the school day should be adjusted to fit the family`s regular life. These conclusions are based on the analysis and on experts` experiences. According to figures, the modern basic education model has reduced school drop out cases, whereas economic depression has had the opposite effect. The three stage support model does not appear to work properly if further resources are not available, or if teachers are not freed from some of their responsibilities. Another conclusion is that politics during Mika`s school days has had a more positive impact on support resources than that of Toni`s time in school. Possible fields of application for this study are research on bullying and practical prevention of social exclusion.
  • Korhonen, Noora (2019)
    The purpose of this research was to investigate child´s prosocial behavior´s reinforcement and prevention of bullying in Montessori and Reggio Emilia kindergarten. The aim of this study was the preschool children and their early childhood education teachers. The research questions are: 1) How early childhood education teacher reinforce child´s prosocial behavior? 2) Which kind of pedagogical avenues are related to prosocial behavior? 3) How early childhood education teacher prevent bullying? 4) Which kind of pedagogical avenues are related to prevention of bullying? Two kinds of data were collected for the study: a survey (quantitative data) of early childhood education teacher and video (qualitative data) was collected by videotaping and observing the interaction between the adults and the children as part of the normal daily activities in the group. A total of six kindergarten professionals and six kindergartens participated in the study. Two of the kindergarten was municipal, two of them were Montessori-, and two of them were Reggio Emilia kindergarten. Videotaping was made by interaction analysis and a survey was made by theory guiding content analysis. By means of videotaping was measured child´s social status in the group. By means of survey was measured the phenomenon of bullying and the roles of bullying in the preschool environment, what kind of pedagogical practices used in preschools were related to bullying behavior and the prevention of bullying. The results of this research indicate that bullying appear in three kindergarten participated in the study. The most common way how early childhood education teacher reinforce child´s prosocial behavior was to be sensitive toward child´s initiatives. Teachers encourage children to emotion skills, show kindness and sympathy. Teachers see child like actor in kindergarten. The most common pedagogical avenues to relate a prosocial behavior was to teach child to understand other´s point of view. Early childhood education teacher prevent bullying by keeping a positive atmosphere and they leave time to education conservations. Teachers make children feel safe in kindergarten and they attend to child´s individual needs. The most common pedagogical avenues to prevent bullying was to apologize if child was bully other child. Teachers use pedagogical avenues to prevent bullying with children to practice others feelings.
  • Harjukoski, Laura (2020)
    Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli koota aiempaa tutkimustietoa lapsuudessa koetun kiusaamisen vaikutuksista ja seurauksista. En asettanut tutkimukselle ennakko-ole-tuksia tulosten suhteen, mutta teoriapohjan perusteella oletuksena oli, että joitain lyhyen ja pitkän aikavälin seurauksia on aiheeseen liittyen havaittu. Teoriapohja koostuu kiusaamisen käsitteen määrittelystä, kiusaamisen muotojen ja roolien käsittelystä sekä kiusaamisen eh-käisyn lähtökohtien avaamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen perimmäisenä tarkoi-tuksena oli osoittaa kiusaamisen tunnistamisen, varhaisen puuttumisen sekä erityisesti en-naltaehkäisyn merkitys. Menetelmät. Toteutin tutkimuksen kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Valitsin lähestymista-vaksi narratiivisen suuntauksen, joka mahdollisti laajan yleiskatsauksen aiheesta. Tavoit-teena oli siis jäsentää ja tiivistää aiemmin tehtyä tutkimusta. Aineistoon valikoitui viisi tutki-musartikkelia, joita analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto valikoi-tui tietokannoista tehtyjen hakujen perusteella valikoiduin kriteerein. Tulokset ja johtopäätökset. Lapsuuden aikana koetulla kiusaamisella oli tutkittu olevan monia lyhyt- ja pitkäkestoisia vaikutuksia. Vaikutukset olivat fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle sekä sosiaaliselle elämälle haitallisia. Merkittävimmäksi vahingolliseksi vaikutukseksi tutki-muksessa nousi huomattavasti kasvanut riski sairastua mielenterveydellisiin sairauksiin. Myös muita seurauksia, kuten esimerkiksi suurempi todennäköisyys vahingollisten elintapo-jen valitsemiselle tai heikentynyt koulumenestys, nousi esiin tutkimuksista. Kiusaamisesta ai-heutuvat seuraukset koskivat niin kiusaajaa, uhria kuin sivustakatsojaa. Henkilöillä, jotka oli-vat lapsuudessa olleet sekä kiusaajia että kiusattuja, havaittiin eniten kiusaamisen aiheutta-mia negatiivisia vaikutuksia. Johtopäätöksenä voi todeta, että kiusaamisen varhaiseen ennal-taehkäisemiseen, tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen on ensiarvoisen tärkeää kiinnittää huomiota.
  • Valkama, Hannele (2018)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia asenteita lapsilla ja nuorilla on ikätovereitaan kohtaan, ja miten heidän asenteitaan voitaisiin parantaa. Änkyttävän lapsen puhe poikkeaa sujuvasti puhuvan lapsen puheesta ja hän saattaa kokea turhautumista ja häpeää änkytyksensä vuoksi. Tutkimusten mukaan änkyttäviä lapsia ja nuoria kiusataan keskimäärin enemmän kuin sujuvasti puhuvia lapsia ja nuoria. Myös kommunikoinnin pelkoa esiintyy keskimäärin enemmän änkyttävillä lapsilla ja nuorilla kuin heidän sujuvasti puhuvilla ikätovereillaan. Änkyttävän lapsen ja nuoren hyvinvointia lisäisi se, että hänen ikätoverinsa suhtautuisivat änkytykseen neutraalisti tai myönteisesti, ja siksi asenteita olisi mielekästä parantaa, mikäli ne ovat kielteisiä. Tutkimus on integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto kerättiin neljästä eri tietokannasta käyttäen hakulauseketta (stutter* OR stammer*) AND attention*. Aineistoon valittiin sellaiset artikkelit, joissa tutkittiin lasten ja nuorten asenteita änkyttäviä ikätovereitaan kohtaan tai joissa tehtiin interventio asenteiden parantamiseksi. Sopivia artikkeleita löytyi kahdeksan. Lasten ja nuorten asenteet änkyttäviä ikätovereitaan kohtaan olivat melko kielteiset. Viidesosalla lapsista oli jokseenkin kielteinen tai hyvin kielteinen asenne. Mitä enemmän lapsi änkytti, sitä kielteisemmät havainnot ikätovereilla oli hänen puheestaan. Kouluopetukseen yhdistetyillä interventioilla oli myönteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten asenteisiin. Myös yksittäisen änkytysaiheisen esitelmän kuuntelu tai videon katsominen muutti nuorten asenteita myönteisemmiksi. Tapaustutkimuksessa änkyttävän lapsen kiusaaminen väheni, kun hän osallistui puheterapeutin toteuttamaan interventioon. Hän harjoitteli puheterapiassa roolileikin avulla kiusaamisen kohtaamista ja sen lisäksi piti luokalleen esitelmän änkyttämisestä puheterapeutin kanssa.
  • Rauhala, Jonna (2017)
    The purpose of this study was to find out what kindergarten teachers, who work with 3–5-year old children, think about bullying, what do they do to prevent bullying in their own group and how they interfere bullying that is happening. Previous studies have shown that even young children, aged 3–5 years, bully. Still, there are not many studies made of bullying among young children. Bullying is an important and current topic and that is why I would like to get more information about it through this study. This is qualitative study. The material for this study was collected in October – November 2016. Before the real study was made, the questionnaire was pretested by three kindergarten teachers, who were able to comment it. All 18 Kindergarten teachers, who participated in this study, were randomly selected on the area of Helsinki. The questionnaire included nine open questions. The answers were analysed by forming constructs from the study material. By interrelating these constructs main categories, which represent the study material, was formed. These main categories were combined according to the research questions. According to the results of this study, kindergarten teachers had noticed various forms of bullying in their groups. Kindergarten teachers mentioned direct, indirect, physical, psychological and verbal forms of bullying. Bullying prevention was important part of everyday actions in each group. The kindergarten teachers prevented bullying by addressing it in general level and through different every day customs, which improved cohesiveness, accepting disparity and consideration. Equal treatment, common understanding and adult’s role were named to be important matters in bullying interfering. Adults’ presence and children´s observation are crucial requirements to prevent and interfere bullying.
  • Eloranta, Lotta (2016)
    The aim of this study is to portray preschool teachers’ experiences about how they prevent bullying from happening among children in their classroom. It also aims to describe what kinds of methods are used in the context of preschool when trying to prevent bullying from occurring. The nature of this study is qualitative and the research matter has been collected by using theme interviews with three preschool teachers. The research matter has been analyzed by using theory based content analysis. The informants had all come across with bullying between children in their classroom and they all felt that the prevention of bullying is important. Also the role of the teacher was described as significant. The outcome of this study shows that the informants describe the prevention of bullying as teaching the children social skills, handling and naming emotions and as observation of children in action. In addition all the informants regarded direct intervening to bullying as a preventative method. This study also shows that preschool teachers talk about bullying with their class in all every day actions. All three of them also felt that they execute various methods in their actions to prevent bullying. Two informants acknowledged the importance of teaching children various ways to handle bullying independently as well. Sadly, in this study the absence of a plan to handle bullying came out in all three interviews. Yet all the informants had talked openly about how to handle bullying situations between children with their colleagues. In preventing bullying all three preschool teachers said that collaborating with parents is essential. In this study came out, that the actions to prevent bullying are a part of the whole preschool day. The described medium to a successful way to prevent bullying from happening was high-class pedagogy and the actions of the teacher.
  • Lehtovirta, Sonja (2021)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä pienten lasten välisestä kiusaamisesta sekä heidän taitojaan ja tietojaan kyseisen ilmiön tunnistamisesta var- haiskasvatuksessa. Tutkimuksen keskiössä on myös varhaiskasvatuksen henkilöstön omat kokemukset siitä, kuinka he kokevat oman koulutustaustansa vastanneen lasten välisen kiusaamisilmiön tunnista- miseen, puuttumiseen sekä ennaltaehkäisyyn. Erilaisia varhaiskasvatuksen koulutuksia on tutkittu vä- hän niiden antaman tiedon näkökulmasta, mutta tutkimuksissa on todettu, että henkilöstöllä on hyvät kokemukset sen suhteen, kuinka koulutus on vastannut heidän tarvitsemaansa tietoon ja taitoihin käy- tännön työssä. Kiusaamisen määrittelen aikaisempien tutkimusten valossa sekä tuon esiin näkökulmia, mitkä on hyvä ottaa huomioon puhuttaessa pienten lasten välisestä kiusaamisilmiöstä. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastaajat haettiin sosiaalisen median Fa- cebookissa olevien alan ryhmien avulla. Vastauksia tuli yhteensä 69, ja vastauksia saatiin viidellä eri työnimikkeellä työskenteleviltä henkilöiltä (varhaiskasvatuksen opettaja, erityisopettaja, lastenhoitaja, avustaja ja opettajajohtaja), jolloin vastauksiin saatiin paremmin näkemystä koko henkilöstöltä. Tutki- muksen tulokset esitetään pääasiassa vaakasuuntaisina pylväsdiagrammeina, joissa tulokset esitetään prosenttiosuuksin. Tutkimus on toteutettu pääasiassa määrällisen tutkimusmenetelmän mukaisesti, ja tulosten analysoinnissa on käytetty SPSS 27.0.1-ohjelmistoa sekä ristiintaulukointia. Tutkimuksessa yhdistellään mixed methods -menetelmän mukaisesti määrälliseen tutkimukseen laadullista tutkimus- menetelmään avoimien vastausten analysoinnissa. Näiden analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä, jolloin avoimien vastausten sisällöllä oli tutkimuksen kannalta enemmän merkitystä. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee omaavansa hy- vät taidot ja tiedot lasten välisestä kiusaamisesta ilmiönä. Tutkimuksessa selvisi myös, että varhaiskas- vatuksen henkilöstö toivoi, että oma koulutus olisi tarjonnut enemmän konkreettisia keinoja kiusaami- seen, sen tunnistamiseen ja ennaltaehkäisyyn sekä puuttumiseen. Koulutuksen tuomien taitojen ja tie- tojen suhteen tulos oli ristiriidassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, jonka mukaan koulutuksen tuo- miin tietoihin ja taitoihin on oltu tyytyväisiä. Varhaiskasvatuksessa kuitenkin tehtiin vastauksien pe- rusteella jo paljon kiusaamisen ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Lasten välinen kiusaaminen herätti vas- taajissa erilaisia tunteita, joista päällimmäisenä oli huoli ja riittämättömyyden tunne.
  • Laamanen, Pauliina (2019)
    The purpose of this study was to examine the prevalence, forms and consequences of cyberbullying among youth with special needs. Bullying via internet, social networks and cellphones is a rather new and rapidly changing phenomena. Cyberbullying is a serious problem particularly amongst young people, since the social media is more and more popular. According to previous research, cyberbullying is related to stress, anxiety, depressive symptoms, low self-esteem and suicidality. On the other hand, internet and social media are very important ways for young people to find friends and communities, and construct their own identities. Youth with special needs might however be at greater risk of cyberbullying involvement, since previous research has shown that this is the case with youth with special needs and traditional bullying. Current study examines the cyberbullying prevalence among youth with special needs. Another goal of the study is to find out how cyberbullying impacts psychical, emotional and other aspects of well-being. In this study, most common disabilities were intellectual disabilities, autism spectrum disorder, Asperger’s syndrome or ADHD. Current study was executed using the principles of systematic literature review. Research material consisted of five peer-reviewed studies published in 2009-2017. Articles examine young people with special needs and their experiences about traditional bullying and cyberbullying, as well as consequences of bullying. Results show that young people with special needs and disabilities were at greater risk of cyberbullying involvement when compared their non-disabled peers. Cyberbullying was related to lower self-esteem and increased depression, anxiety and other emotional symptoms. Cyberbullying and traditional bullying were strongly related with each other. Social support reduced the negative effects of cyberbullying.
  • Korhonen, Johanna (2020)
    Tavoitteet. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat kiusaamistilanteissa sekä niiden ehkäisemisessä. Tutkimuksessa selvitän, miten varhainen puuttuminen toteutuu opettajien työssä, eli millaisten toimintatapojen avulla tuetaan lapsen turvallista kasvua ja kehitystä päiväkodeissa. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Millaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat kiusaamistilanteissa päiväkodissa? 2. Millä tavoin varhaiskasvatuksen opettajat ennaltaehkäisevät kiusaamista päiväkodissa? Menetelmät. Valitsin tutkimusmenetelmäkseni laadullisen tutkimuksen, sillä sen avulla kykenin selvittämään haastatteluihin osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien henkilökohtaiset toimintatavat kiusaamistilanteissa ja niiden ehkäisemiseksi mahdollisimman kattavasti. Aineistonkeruumenetelmäni oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka mahdollisti joustavan ja avoimen keskusteluyhteyden haastattelijan ja haastateltavan välille. Jokainen haastatteluun osallistunut varhaiskasvatuksen opettaja oli työskennellyt varhaiskasvatuksen kentällä vähintään kymmenen vuoden ajan. Tutkimusaineiston analyysin toteutin aineistolähtöisesti teemoitellen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimustulokset korostavat varhaisen puuttumisen merkitystä kiusaamisen ehkäisemisessä varhaiskasvatuksen opettajan työssä. Havainnoimalla lapsiryhmää jatkuvasti, pystytään puuttumaan välittömästi mahdolliseen kiusaamiseen. Aikuisen jatkuvan läsnäolon avulla tuetaan lasten vapaata leikkiä ja siinä ilmeneviä haastavia konfliktitilanteita. Kiusaamista ehkäistään vahvasti tukemalla lapsen sosiaalisia taitoja ja panostamalla aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen. Myös yhteistyö vanhempien kanssa ja pedagogisen toiminnan suunnittelu nousevat merkittäviksi toimintatavoiksi. Luottamuksen merkitys kaikissa kiusaamisen ehkäisemisen toimintatavoissa todettiin olevan korvaamaton.
  • Ingström, Terhi (2015)
    This study examines bullying in Finnish day-care center groups. Bullying has been studied a lot but bullying among young children has been brought up only recently. Main goal of this study was to find 5-6 years old children who are bullies and get their opinion about bullying and how embloyees intervene bullying among children in day-care. Recent studies has shown that bullying among children before school age can be physical, psychological and verbal. The research material of the study comprises a survey that was made online in day-care centers in Vantaa 2011. The survey was carried out as part of the Helsinki university's earlychildhood education project "bullying in day-care settings". From this survey five bullies was found: two girls and three boys. From the same day-care group was along two children as comparatives. This is a qualitative research and as research method was semi-structured interviews by interviewing 15 children: 8 girls and 7 boys. According to the results of the study, there are bullies in day-care center groups and they vary a lot. They can be confident, week and aggressive. Bullies use mostly physical ways to bully, one of the bullies used only psychological and verbal ways. Children described bullying mostly in physical ways. Day-care centre's employees interfere in bullying by giving children some kind of penalty. Mostly mentioned penalty was "thinking chair". Result of the study is also that employees in day-care centers recognise children who are bullies.
  • Tiitta, Viivi (2019)
    Objectives. The objective of this research is to investigate teachers’ perceptions of bullying among children in early childhood education. In addition, the research deals with teachers’ ability to identify bullying among children and their ability to intervene of that. The research is important because bullying has a serious influence on growth, development and learning of whole group of children. The previous researches have proven that bullying among children is already occurring in child groups of early childhood education. In addition, the previous researches show that teachers’ ability to identify bullying among children and intervene of that contains variability. Methods. The research was produced using qualitative research methods. At the beginning of the research I defined key definitions. I examine bullying and its occurrence in early childhood education in the theoretical framework. In addition, I deal with guidance documents related to early childhood education such as the Curriculum for Early Childhood Education and Care and the Act on Early Childhood Education and Care. For the research, I interviewed three teachers of early childhood education who work in day care centers in the city of Helsinki. Their work experience varied from one year to twenty years. The individual interviews were theme interviews which organized in December 2018 and January 2019. The material was analyzed utilizing a content analysis. Results and conclusions. According to this research, bullying among children was already visible in child groups of early childhood education. The teachers, whom I interviewed, had identified bullying for the most part as physical and direct bullying. The most of bullying appeared when children were playing freely. The ability of early childhood education teachers to identify and intervene bullying was varied. In addition, the day care centers have been lacking common written plans for identifying and intervening regarding bullying. The challenges to identify and intervene of bullying were caused by staff’s absences and busy schedule in the day care centers. According to the research, the teachers need written plans to identify and intervene bullying in day care centers. In addition, they wished to receive assistance and in-service training related to ways of intervening bullying. The results of this research are consistent with the results of previous researches regarding bullying.
  • Hapuli, Emilia (2017)
    Bullying can occur among children already before school-age, and the phenomenon is well-known among day care centres' employees. There is a very limited amount of research into bullying among children before school-age, and recognizing and intervening bullying has been found difficult. Bullying is a social problem and a learned wrong behaviour. Bullying can be prevented by teaching children new ways of acting. Preventing bullying is important because it has been found to be a permanent situation: children often take over the same roles later at school. The purpose of this research was to find out and describe the different ways of preventing and intervening with bullying in Finnish cities' local plans in how to intervene with and prevent bullying. In this research I try to find tools to prevent and intervene with bullying, and how to deal with bullying situations from a daycare employee’s standpoint. Secondly this research examines how a day care employee can co-operate with parents to prevent and intervene with bullying. The material of this research consists of five plans in how to intervene and prevent bullying in Finnish cities. All of these plans are based on Kirves and Stoor-Grenner’s instruction (2011), the Plan of Preventing and Intervening with Bullying as a Part of the Early Childhood Education Plan. The material has been analyzed using theoretical content analysis. The different ways of preventing bullying in Finnish cities' local plans were creating a safe environment, teaching social and emotional skills, observation by adults and taking part in children’s games, habits and moral education and working for gender equality and the participation of children. Ways to intervene with bullying was mentioned discussion and conciliation with children. Open and honest discussion was mentioned a way to co-operate with parents. When the work to prevent bullying is done systematically as early as in kindergarten, it is possible to prevent children take the bullying roles and prevent far-reaching effects of bullying such as social exclusion.
  • Turtiainen, Saaramaria (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan kiusaamisaiheista aikakauslehtidiskurssia roolisemanttisen analyysin sekä tietokehys- ja metafora-analyysin avulla. Työssä selvitetään, millaisia semanttisia rooleja kiusattu ja kiusaaja saavat aineiston koulukiusaamisaiheisessa diskurssissa, sekä millaiseksi ilmiöksi kiusaaminen hahmottuu. Samalla luodaan katsaus siihen, millaisin narratiivein kiusaamista hahmotetaan aineistossa. Tutkielman aineistona on kahdeksan suomalaisissa aikakauslehdissä vuosina 2012–2015 ilmestynyttä henkilöhaastattelumuotoista aikakauslehtiartikkelia, jotka käsittelevät koulukiusaamisen kohteena olleen henkilön kokemuksia. Tutkimuksesta käy ilmi, että aineistossa toistuu tietynlainen kiusaamisnarratiivi, jossa kiusattu selviytyy kiusaamisesta ja usein kokee myös muutoksen. Narratiivi on artikkelista toiseen melko samankaltainen ja sisältää toistuvina jaksoina kiusatun lapsuuden kuvauksen, kiusaamisajan kuvauksen, kiusatun tukijoista kertomisen, kliimaksin ja entisen kiusatun aikuisuuden ajan kuvauksen. Roolisemanttiselta kannalta kiusattu esiintyy pääasiassa melko patienttisena ja kiusaaja pääasiassa melko agentiivisena. Silloinkin, kun kiusattu toimii ja tekee itse asioita, hän näyttäytyy harvoin selvästi agentiivisena. Vastaavasti kiusaaja näyttäytyy harvoin puhtaan patienttisena. Kiusatun semanttinen rooli kuitenkin muuttuu narratiivin edetessä vähemmän patienttiseksi, kun taas kiusaaja häivyttyy tarinasta. Aineistossa näkyy myös voimakas tendenssi inhimillisten osallistujien, varsinkin kiusaajan, häivyttämiseen kiusaamiskuvauksista, mikä tapahtuu esimerkiksi passiivin ja nominaalistuksen keinoin. Tutkimus osoittaa aineistosta neljä keskeistä kiusaamisilmiötä määrittelevää tietokehystä, jotka ovat kiusaaminen fyysisenä uhkana, kiusaaminen säiliönä, kiusaaminen kiusatun ominaisuutena ja kiusaaminen osana syy-seuraussuhdetta. Arpien ja jälkien jättämisen metaforan sekä kiusaaminen fyysisenä uhkana- ja kiusaaminen kiusatun ominaisuutena -tietokehysten kautta kiusaaminen konstruoidaan osaksi kiusattua. Syy-seuraussuhteen tietokehys taas hahmottaa kiusaamisen loogiseksi seuraukseksi jostakin tietystä syystä. Näiden kehysten kautta kiusaaminen hahmottuu enemmän kiusattuun liittyväksi tapahtumaksi kuin esimerkiksi ryhmäilmiöksi.
  • Määttälä, Sami (2022)
    Tutkimukseni hypoteesina oli, että kiusaamista tapahtuu koulupäivän sisäisissä liikuntatilanteissa. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Millaisia kiusaamisen muotoja esiintyy liikuntatilanteissa peruskoulussa? 2. Millaisia keinoja opettajalla on puuttua kiusaamiseen? Tutkimuksen tulokset auttavat opettajia, myös muita aikuisia, tunnistamaan erilaiset kiusaamisen muodot ja sitä kautta ennaltaehkäisemään tai puuttumaan kiusaamiseen. Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni koostui seitsemästä vertaisarvioidusta artikkelista ja yhdestä väitöskirjasta. Tutkimusaineisto analysoitiin teorialähtöisesti muodostettujen kiusaamismuotojen mukaisesti. Keskeisimpiä kiusaamisen muotoja olivat fyysinen, sanallinen ja sosiaalinen kiusaaminen. Sosiaalinen kiusaaminen on määritelty myös epäsuoraksi fyysiseksi ja epäsuoraksi sanalliseksi kiusaamiseksi. Henkinen kiusaaminen pitää sisällään sekä sosiaalisen että sanallisen kiusaamisen. Tutkielmassani nousi esille, että kiusaamista tapahtui koulussa sekä liikuntatilanteissa, että muissakin koulupäivän sisäisissä tilanteissa. Yleisin kiusaamisen muoto oli sanallinen kiusaaminen, mutta myös fyysistä ja sosiaalista kiusaamista esiintyi. Sanallisessa kiusaamisessa kiusattua nimiteltiin, haukuttiin, puhuttiin pahaa selän takana tai ärsytettiin. Liikuntatilanteissa esiintyi yhtä paljon kiusaamista kuin muillakin oppitunneilla, eli liikuntatilanteet eivät itsessään ole kiusaamista edistäviä tilanteita. Opettajan rooli nousi yhdeksi isoimmaksi tekijäksi kiusaamisen puuttumiseen ja ennaltaehkäisyyn. Keinot ennaltaehkäistä tai puuttua olivat terävöittää tarkkailua sellaisissa tilanteissa, joissa kiusaamista esiintyi eniten. Lisäksi liikuntatilanteiden suunnittelulla oli oma merkittävä rooli kiusaamiseen ennaltaehkäisyssä. Tästä tutkielmasta on hyötyä opettajille sekä muille aikuisille, jotka ovat osana koulupäivän sisäisissä liikuntatilanteissa. Jatkotutkimuksena voisi tutkia miten liikuntatilannekiusaaminen vaikuttaa oppilaiden liikuntakäyttäytymiseen.
  • Palosaari, Aletta (2019)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Pienten lasten keskuudessa tapahtuvaa kiusaamista on alettu viime vuosina tutkimaan aiempaa enemmän. Aiemmin aiheeseen liittyvä tutkimus on ollut vähäistä. Lastenkirjallisuuden saralla pienten lasten kiusaamisen myöhäinen tiedostaminen näyttäytyy vähäisenä aihetta käsittelevänä kuvakirjallisuutena, riippumatta siitä, että vaikeiden aiheiden käsittely lasten kuvakirjallisuudessa on yleistynyt 2000-luvulla. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten alkuperäisesti suomenkielellä kirjoitetuissa lasten kuvakirjoissa kuvataan kiusaamista. Tarkastelussa kiinnitetään huomiota niin visuaaliseen kuin verbaaliseen kerrontaan. Lisäksi selvitetään, minkälaisia ratkaisukeinoja kiusaamiseen kirjoissa esiintyy. Kuvakirjat nähdään yhtenä apuvälineenä vaikeiden aiheiden käsittelyyn ja pedagogisena apuvälineenä. Tutkimusaineisto käsittää neljä suomalaista lasten kuvakirjaa vuosilta 2013-2016. Kirjojen tuli olla leikki-ikäisille suunnattu ja käsitellä kiusaamista. Lopullinen valinta suoritettiin Helmet-hakukoneen tuloksista annettuja kriteerejä vastaavien joukosta validiteetin perusteella. Kuvakirjojen analyysi toteutettiin teoria ohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että kiusaamisen kuvaaminen kuvakirjoissa oli realistista ja aiemmat kiusaamistutkimukset olivat linjassa kerronnan kanssa. Kiusaamisen nähtiin johtuvan ulkoisista tai henkisistä eroavaisuuksista sekä valtasuhteiden epätasapainosta ja kateudesta. Sen ilmenemismuotoja oli ulkopuolelle sulkeminen, ilkkuminen ja pilkkaaminen, sekä fyysinen kiusaaminen Ratkaisuksi kiusaamiseen tarjottiin vanhemman tai ystävän tukea, kiusaajan asenteessa tapahtuvaa muutosta sekä kiusatun itsetunnon vahvistumista.