Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "korona"

Sort by: Order: Results:

  • Kelokari, Linda-Liisa (2023)
    Tutkielma käsittelee yhteisöllisyyden rakentumista sosiaalisessa mediassa toimivassa koronakriittisessä yhteisössä. Tutkimuskohteena on Koronakapina, joka on yli 11 000 jäsenen koronakriittinen Facebook-ryhmä. Aineisto on kerätty neljältä ennalta valitulta päivältä ja koostuu julkisista ryhmään lähetetyistä julkaisuista ja niiden kommenteista. Työn analyysimenetelmäksi valikoitui teemoittelu, jonka avulla aineistosta on nostettu esiin erilaisia yhteisöllisyyden rakentumisen keinoja. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii David W. McMillanin ja David M. Chavisin (1986) kehittämä ”Sense of Community” -teoria, johon aineistoista löytyneitä teemoja verrataan. Aineistosta on eroteltavissa neljä pääteemaa ja 14 alateemaa. Pääteemoja ovat ”ulkopuolinen uhka”, ”muut eivät ymmärrä”, ”ryhmähengen nostatus” ja ”aktivismi”. Teemoista oli löydettävissä yhteyksiä McMillanin ja Chavisin teoriaan. Teorian ja aineiston rajoitteet tulivat kuitenkin vastaan. McMillanin ja Chavisin (1986) elementeistä parhaiten aineistossa toimivat jäsenyys (”membership”) ja jaettu emotionaalinen yhteys (”shared emotional connection”). Esitän luvussa 4 uutta elementtiä näiden kahden alkuperäisen elementin rinnalle. Uusi elementti ”toiminta” pitää sisällään jäsenten ryhmään liittyvän toiminnan niin ryhmän sisällä kuin sen ulkopuolella. Siihen lasketaan mukaan sekä offline- että online-ympäristöissä tapahtuva toiminta. Koronakapinassa toiminta on käytännössä online-toimintaa. Analyysin perusteella yhteisöllisyys ryhmässä rakentuu monilla eri tavoilla. Se rakentuu vastakkainasettelun kautta suhteessa ryhmän ulkopuolisiin ihmisiin, jolloin ryhmän jäsenet tekevät eroa niihin, jotka eivät kuulu ryhmään. Tämä näkyy erityisesti teemoissa ”ulkopuolinen uhka” ja ”muut eivät ymmärrä”. Yhteisöllisyys rakentuu myös ryhmän jäsenten suhteessa muihin ryhmän jäseniin ryhmässä käytetyn kielen, vertaistuen, neuvojen ja tsemppaamisen kautta. Tämä on erityisesti esillä teemassa ”ryhmähengen nostatus”. Yhteisöllisyys rakentuu myös ryhmän toiminnassa, jota on niin suhteessa ryhmän toisiin jäseniin kuin myös ryhmän ulkopuolisiin. Tämä on nähtävillä teemassa ”aktivismi”. Koronakriittisyyden lisäksi yhteisön jäseniä yhdistää epäluottamus yhteiskunnallisia instituutioita kohtaan. Tätä kautta koronakriittisyys kytkeytyy laajempaan päättäjiä ja instituutioita kyseenalaistavaan liikehdintään. Tulokset osoittavat, että koronatoimien aikana koronakriittiselle yhteisölle oli selvästi kysyntää. Yksi syy voi olla yksipuolistunut julkinen keskustelu aiheen ympärillä. Onkin paikallaan pohtia, voisiko monipuolisempi julkinen keskustelu ehkäistä erillisten ryhmien syntymistä vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa. Haasteita tuo aiheen vahva linkittyminen salaliittoteorioihin ja disinformaatioon.
  • Kelokari, Linda-Liisa (2023)
    Tutkielma käsittelee yhteisöllisyyden rakentumista sosiaalisessa mediassa toimivassa koronakriittisessä yhteisössä. Tutkimuskohteena on Koronakapina, joka on yli 11 000 jäsenen koronakriittinen Facebook-ryhmä. Aineisto on kerätty neljältä ennalta valitulta päivältä ja koostuu julkisista ryhmään lähetetyistä julkaisuista ja niiden kommenteista. Työn analyysimenetelmäksi valikoitui teemoittelu, jonka avulla aineistosta on nostettu esiin erilaisia yhteisöllisyyden rakentumisen keinoja. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii David W. McMillanin ja David M. Chavisin (1986) kehittämä ”Sense of Community” -teoria, johon aineistoista löytyneitä teemoja verrataan. Aineistosta on eroteltavissa neljä pääteemaa ja 14 alateemaa. Pääteemoja ovat ”ulkopuolinen uhka”, ”muut eivät ymmärrä”, ”ryhmähengen nostatus” ja ”aktivismi”. Teemoista oli löydettävissä yhteyksiä McMillanin ja Chavisin teoriaan. Teorian ja aineiston rajoitteet tulivat kuitenkin vastaan. McMillanin ja Chavisin (1986) elementeistä parhaiten aineistossa toimivat jäsenyys (”membership”) ja jaettu emotionaalinen yhteys (”shared emotional connection”). Esitän luvussa 4 uutta elementtiä näiden kahden alkuperäisen elementin rinnalle. Uusi elementti ”toiminta” pitää sisällään jäsenten ryhmään liittyvän toiminnan niin ryhmän sisällä kuin sen ulkopuolella. Siihen lasketaan mukaan sekä offline- että online-ympäristöissä tapahtuva toiminta. Koronakapinassa toiminta on käytännössä online-toimintaa. Analyysin perusteella yhteisöllisyys ryhmässä rakentuu monilla eri tavoilla. Se rakentuu vastakkainasettelun kautta suhteessa ryhmän ulkopuolisiin ihmisiin, jolloin ryhmän jäsenet tekevät eroa niihin, jotka eivät kuulu ryhmään. Tämä näkyy erityisesti teemoissa ”ulkopuolinen uhka” ja ”muut eivät ymmärrä”. Yhteisöllisyys rakentuu myös ryhmän jäsenten suhteessa muihin ryhmän jäseniin ryhmässä käytetyn kielen, vertaistuen, neuvojen ja tsemppaamisen kautta. Tämä on erityisesti esillä teemassa ”ryhmähengen nostatus”. Yhteisöllisyys rakentuu myös ryhmän toiminnassa, jota on niin suhteessa ryhmän toisiin jäseniin kuin myös ryhmän ulkopuolisiin. Tämä on nähtävillä teemassa ”aktivismi”. Koronakriittisyyden lisäksi yhteisön jäseniä yhdistää epäluottamus yhteiskunnallisia instituutioita kohtaan. Tätä kautta koronakriittisyys kytkeytyy laajempaan päättäjiä ja instituutioita kyseenalaistavaan liikehdintään. Tulokset osoittavat, että koronatoimien aikana koronakriittiselle yhteisölle oli selvästi kysyntää. Yksi syy voi olla yksipuolistunut julkinen keskustelu aiheen ympärillä. Onkin paikallaan pohtia, voisiko monipuolisempi julkinen keskustelu ehkäistä erillisten ryhmien syntymistä vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa. Haasteita tuo aiheen vahva linkittyminen salaliittoteorioihin ja disinformaatioon.
  • Luts, Lore-Eliisa (2021)
    The COVID-19 pandemic has had a large impact on higher education students’ life and studying. Due to the pandemic students had to move into distance learning and this might have had a significant impact on students’ psychological basic needs and study engagement. The aim of this study is to examine differences between students’ gender, age and the stage of studies in psychological basic needs and study engagement. This study also examines the impact of psychological basic needs on study engagement. Earlier research indicates that gender, age, and the period of studies have an impact on psychological basic needs and study engagement and psychological basic needs are positively connected to study engagement. Data of this study has been collected in the autumn of 2020 and it is a part of the research carried out by Educational Sciences’ of University of Helsinki’s research unit. The data was collected anonymously from students from various faculties using an online form. The data included 1476 participants of which 1202 were women (81,4%) and 236 were men (16,0%). Age of the participants varied between 18 and 44. In this study the study engagement was measured by the version of school engagement scale originally developed by Salmela-Aro and Upadyaya (2012) and the psychological basic needs were measured in the framework of the self-determination theory. Gender, age and period of studies were used as background variables. The results of this study indicated that over 25 years old students showed higher study engagement, autonomy and competence than under 25 years old students during distance learning. Men showed a little more autonomy than women and first year students showed more both study engagement and all psychological basic needs than students in the later stage of studies. The results also indicated that psychological basic needs positively predict study engagement. The results of this study help to understand the importance of impact of psychological basic needs on study engagement. In the future it would be useful to think how the student’s psychological basic needs could be supported and maintained during distance learning.
  • Luts, Lore-Eliisa (2021)
    The COVID-19 pandemic has had a large impact on higher education students’ life and studying. Due to the pandemic students had to move into distance learning and this might have had a significant impact on students’ psychological basic needs and study engagement. The aim of this study is to examine differences between students’ gender, age and the stage of studies in psychological basic needs and study engagement. This study also examines the impact of psychological basic needs on study engagement. Earlier research indicates that gender, age, and the period of studies have an impact on psychological basic needs and study engagement and psychological basic needs are positively connected to study engagement. Data of this study has been collected in the autumn of 2020 and it is a part of the research carried out by Educational Sciences’ of University of Helsinki’s research unit. The data was collected anonymously from students from various faculties using an online form. The data included 1476 participants of which 1202 were women (81,4%) and 236 were men (16,0%). Age of the participants varied between 18 and 44. In this study the study engagement was measured by the version of school engagement scale originally developed by Salmela-Aro and Upadyaya (2012) and the psychological basic needs were measured in the framework of the self-determination theory. Gender, age and period of studies were used as background variables. The results of this study indicated that over 25 years old students showed higher study engagement, autonomy and competence than under 25 years old students during distance learning. Men showed a little more autonomy than women and first year students showed more both study engagement and all psychological basic needs than students in the later stage of studies. The results also indicated that psychological basic needs positively predict study engagement. The results of this study help to understand the importance of impact of psychological basic needs on study engagement. In the future it would be useful to think how the student’s psychological basic needs could be supported and maintained during distance learning.